eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
373 دنبال‌کننده
43 عکس
122 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وهشتم (آخر) 5️⃣ خیشوم (اقصی الانف) 📌 خیشوم جایگاه خروج «غنه» است 🖌 «ن» و «م» صفت «غنه» دارند و صدای این ۲ حرف به صورت غنه از خیشوم خارج می‌شود 🔸 محل تكوين حرف «م» لب‌هاست ولى به دليل پايين آمدن نرم‌كام و بسته شدن راه خروج هوا از دهان، هوا وارد فضاى بينى شده، صداى «م» از «خيشوم» شنيده مى‌شود 🔹 مخرج حرف «ن» زبان است ولى به همان دلیل پیشین، صداى آن از «خيشوم» شنيده مى‌شود ✅ خیشوم مجرای عبور صدای «ن» و «م» است 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 💠 تلاوت کوتاه (مناسب تقلید) 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ 🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ 🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ 🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ 🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ 🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ 🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ 🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ 🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾ 🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته ظریف تجویدی با بیان استاد «سیدمحسن موسوی بلده» 📌 درجات تفخیم حروف استعلاء جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 💠 تلاوت کامل: سوره شوری آیات ۱ تا ۱۵ و حشر آیات ۱۸ تا ۲۴ 🌿 هوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٢٣﴾ 🔸 اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره، شکست‌ناپذیر، جبران‌کننده، شایسته بزرگی، خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزّه است 🌿 هوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٢٤﴾ 🔸 اوست خدای آفریننده عالم و پدیدآرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او راست نام‌های نیکو، آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست مقتدر حکیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد السید متولی عبدالعال 📖 سوره مبارکه حشر آیات ۲۳ و ۲۴ 🗯تحلیل: 📌 دو فراز نخست این قطعه در مقام «رست» اجرا شده است. فراز دوم به لحاظ ردیف موسیقی قرآنی «راست کردان» نام دارد 🔹 «کردان» از قطعات زیبا و دلنشین مقام رست است که بهترین‌های آن را باید در تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل جستجو کرد 🖌 این نغمه با اشاره کامل به درجه اکتاو مقام رست حالت خاص خود را نشان می‌دهد و معمولا جنس بالای مقام رست (جنس رست) کاملا برجسته می‌شود 🔸 استاد عبدالعال معمولا کردان را اجرا نمی‌کند که این به سبک استاد و نحوه انتخاب پرده قرار مربوط است. اما این که در اینجا از این نغمه استفاده نموده به دلیل پایین‌تر بودن پرده (قرار) از حالت معمول همیشگی است و به همین دلیل (پایین بودن) است که استاد در فراز بعد، تلاوت را بالا می‌برد ❓ استاد چگونه پرده قرار را بالا می‌برد؟ ❓ مرحوم متولی عبدالعال قرار تلاوت را چه مقدار بالاتر برده‌اند؟ 🔹 پس از اصلاح درجه قرار، حالا تلاوت سر جای درستش قرار گرفته و استاد بیات‌های ویرانگر خود را آغاز می‌کند ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه توبه آیات ۴۰ و ۴۱ 🌿 إلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ ⏳ ۰۰:۰۱ تا ۰۰:۰۹ 🎶 مقام عجم 📜 حفص(۱) 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۰:۱۲ تا ۰۰:۴۲ 🎶 مقام عجم(۲) 📜 حفص 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ ⏳ ۰۰:۴۹ تا ۰۰:۵۹ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = حفص(۳) 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۱:۰۲ تا ۰۱:۲۶ 🎶 مقام عجم 📜 حفص 🌿 فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ⏳ ۰۱:۳۰ تا ۰۲:۰۱ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو(۴) 🌿 فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْه ⏳ ۰۲:۰۶ تا ۰۲:۱۵ 🎶 مقام عجم 📜 بلاخلاف = سوسی 🌿 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ⏳ ۰۲:۱۸ تا ۰۲:۴۳ 🎶 مقام عجم 📜 سوسی از ابوعمرو 🌿 وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ⏳ ۰۲:۴۸ تا ۰۲:۵۴ 🎶 مقام عجم(۵) 📜 بلاخلاف = سوسی 🖇 پانویس: (۱) در این قسمت از آیه، تمامی روایات بیست‌گانه به جز ۲ راوی ابن‌کثیر با روایت حفص موافقند (۲) هرچند برخی این شکل از اجرای عجم را چهارگاه نامیده‌اند، اما در منابع معتبر، چهارگاه به عنوان مقامی از خانواده عجم آمده که تفاوت آن با عجم در جنس دوم است نکته ۱ 👈 جنس دوم چهارگاه عبارت است از جنس رست و بنابراین تفاوت عجم و چهارگاه تنها در درجه هفتم مقام بروز می‌کند ❓ چرا؟ نکته ۲ 👈 در این فراز اگرچه جنس دوم مقام شنیده نمی‌شود لکن فقط یک بار و در عبارت «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا» به درجه هفتم اشاره شده است نکته ۳ 👈 در این نغمه در جنس اصل نیز بعضا به نت رست اشاره می‌شود که چنین پدیده‌ای در قرائت قرّاء مصری معمول است. برای مثال در تکویر استاد عبدالباسط (۳) در این فراز هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی بیست روایت موافق هستند نکته ۱ 👈 در این‌گونه موارد بهتر است فراز را به آخرین روایت اجراشده بدانیم و در اینجا چون فراز قبلی به روایت حفص خوانده شده، پس این فراز نیز به همین روایت است، اگرچه ۱۹ روایت دیگر نیز با آن موافقند نکته ۲ 👈 در واقع تا زمانی که نشانه‌ای از تغییر روایت وجود ندارد منطقا باید تلاوت را ادامه همان روایت قبلی دانست. با این پیش‌فرض که همواره قاری در حال اجرای تنها یکی از روایات است نکته ۳ 👈 گاهی استاد مصری پس از اجرای چند فراز به یک روایت، به آیات قبل بازگشت نموده، تمامی آنها را مجددا به روایتی دیگر تلاوت می‌نماید. در این صورت برای تشخیص روایت جدید باید منطقا منتظر بمانیم تا نخستین مورد اختلاف قرائی اجرا شود (۴) به نظر می‌رسد استاد در عبارت «فِی الْغَارِ» به تقلیل الف اکتفا نموده، حال آنکه روایت سوسی اماله کبری است (۵) در اینجا جنس فرع مقام چهارگاه (رست) به وضوح و به طور کامل شنیده می‌شود 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت هشتم 🟡 همزه‌ها - بخش نخست - موارد اختلاف با حفص 💠 حمزه عبارات «أَاَْعْجَمِيّ»، «آمَنتُمْ»، «إِنَّكُمْ»، «أَن‌كَانَ» و «إِنَّ‌لَنَا» را در آیات زیر به خلاف حفص و با تحقیق دو همزه خوانده است: 👈 «أَأَعْجَمِيّ»، «ءَآمَنتُمْ»، «ءَإِنَّكُمْ»، «ءَأَن‌كَانَ» و «ءَإِنَّ‌لَنَا» 🌿 وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَاَْعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ ... ﴿فصّلت - ٤٤﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿طه - ٧١﴾ 🌿 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ... ﴿شعراء - ٤٩﴾ 🌿 قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ...  ﴿اعراف - ١٢٣﴾ 🌿 إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ... ﴿اعراف - ٨١﴾ 🌿 أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ ﴿قلم - ۱٤﴾ 🌿 وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿اعراف - ١١٣﴾ 💠 حمزه دو کلمه «يَأْجُوجُ» و «مَأْجُوجُ» را همانند ورش به ابدال قرائت نموده است: 👈 «يَاجُوجُ» و «مَاجُوجُ» 🌿 حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ ﴿انبیاء - ٩٦﴾ 💠 قرائت حمزه در کلمه «يُضَاهِئُونَ» همانند ورش به حذف همزه و انتقال حرکت آن به «هـ» است (نقل و حذف): 👈 يُضَاهُونَ 🌿 ... يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ٣٠﴾ 💠 حمزه کلمه «رَءُوف» را در تمام قرآن بدون حرف مدی «و» و بر وزن«فَعُل» خوانده است: 👈 «رَءُف» 🌿 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿نور - ٢٠﴾ 💠 حمزه «هُزُوًا» را به سکون «ز» و «كُفُوًا» را به سکون «ف» و هردو را به صورت مهموز قرائت کرده است: 👈 «كُفْؤًا» و «هُزْؤًا» 🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ... ﴿لقمان - ٦﴾ 🌿 وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿توحید - ٤﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صوت دلنشین اساتید برجسته عالم قرائت 🖤 تقدیم به محضر سیدالشهداء خدمت و یاران همراه 🇮🇷 📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰ 💠 با نوای شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و شهریار پرهیزگار 🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ 🔹 ای روح آرام‌یافته! 🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ 🔹 به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو 🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ 🔹 پس در میان بندگانم درآی 🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾ 🔹 و در بهشتم وارد شو ✨جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🚦 نکات آموزشی وقف و ابتدا ❓ وقف و ابتدای آیات زیر از سوره مبارکه هود چگونه است؟ 🌿 ... قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ ✔️ گزینه ۱: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۲: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «دُونِه» - ابتدا از «فَکِیدُونِی» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۳: ابتدا از «قَالَ» و وصل به آیه بعد و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✔️ گزینه ۴: ابتدا از «قَالَ» و وقف بر «تُشْرِکُون» - ابتدا از «مِن» و وقف بر «لَاتُنْظِرُون» ✅ ۳ گزینه نخست قابل قبول و بهترین آنها گزینه ۲ است ❌ گزینه ۲ به وضوح اشتباه است 🗯 تحلیل: عبارت «مِنْ دُونِه» اصطلاحا «جارومجرور» است و لزوما باید به جایی متصل باشد. در نحو می‌گویند: جارومجرور نیاز به «مُتعلَّق» دارد 📌 همچنین در ترجمه نیز یافتن و دانستن این که جارومجرور به کدام اسم یا فعل متعلِّق است ضروری است ♻️ «مِنْ دُونِه» در این عبارت قرآنی به فعل «تُشْرِکُون» متعلق است و معنای آن می شود: «آنچه جز خدا می‌پرستید» 💠 اما در صورتی که از ماقبل خود قطع و به عبارت بعدی متصل گردد، گویا به «فَکِیدُونِی ...» متعلق خواهد بود و معنای آن می‌شود: «... پس درباره من نقشه بکشید و نیرنگ کنید، نه درباره او!» و لذا فساد در معنا ایجاد می‌شود ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت بسیار زیبا با صدای استاد عمران 🖤 تقدیم به روح شهدای خدمت 🇮🇷 📖 سوره مبارکه واقعه - آیات ۸ تا ۱۹ 🌿 فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ 🔹 سعادتمندان، چه بلندمرتبه‌اند سعادتمندان! 🌿 وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ 🔹 و شقاوتمندان، چه دون‌پایه‌اند شقاوتمندان! 🌿 وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ 🔹 و پیشی‌گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی‌گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند 🌿 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ 🔹 آنان مقربانند 🌿 فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ 🔹 در بهشت‌های پرنعمت 🌿 ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ 🔹 گروهی بسیار از پیشینیان 🌿 وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ 🔹 و اندکی از پسینیان 🌿 عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ 🔹 بر تخت‌هایی زربافت 🌿 مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ 🔹 در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ 🔹 نوجوانانی همیشه نوجوان، همواره [برای خدمت] پیرامونشان می‌گردند 🌿 بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ 🔹 با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از باده ناب و پاک 🌿 لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ 🔹 که از نوشیدنش نه سردرد گیرند و نه مست و بی‌خرد شوند جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا از تلاوت استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🖤 نثار روح مطهر حضرت روح‌الله و جمیع شهداء 🇮🇷 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروه‌گروه به سوى بهشت سوق داده شوند 🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است 🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید 🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانه‌اید جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت نخست 🔹 رابطه حروف با هم ۴ نوع است: ◽️ دو حرف یا مثل هم هستند ◽️ یا جنس هم هستند ◽️ یا نزدیک به هم هستند ◽️ یا هیچکدام (یعنی در واقع از هم دور هستند) ▪️ اگر مثل هم باشند مِثلَین یا مُتَماثِلَین ▪️ اگر از یک جنس باشند مُتجانسین ▪️ اگر به هم نزدیک باشند مُتقاربین ▪️ و الّا مُتباعدین خوانده می‌شوند 🖌 دو حرف را متماثل گوییم اگر مخرجشان به اضافه صفاتشان یکی باشد 👈 بنابراین هر حرف تنها با خودش متماثل است 💠 به طور مثال دو حرف «ن» در عبارت «من نَشاء» و دو حرف «م» در «علیهم ماکانوا» 📌 دو حرف را متجانس گوییم هرگاه مخرجشان یکی، اما صفاتشان متفاوت باشد 💠 مثلا حروف «ت» و «د» و «ط» متجانسند 💠 همچنین «ث» و «ذ» و «ظ» نیز متجانسند ☝️ نکته: برخی از حروف متجانس ندارند، مثلا حرف «ر» هیچ هم مخرجی ندارد و همچنین حرف «ض» 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 تلاوت بسیار زیبا با صدای استاد محمدحکیم عمران 🖤 تقدیم به روح شهدای خدمت 🇮🇷 📖 سوره مبارکه واقعه - آیات ۸ تا ۱۹ 📝 تحلیل: 🌿 فأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ 🌿 وأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ 🌿 والسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ 🌿 أولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ 🌿 في جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ 📌 استاد در این چند فراز مقام رست را اجرا نموده است 🖌 در فراز دوم و در عبارت «مَا أَصْحَاب» به پایین‌ترین درجه در این مقطع اشاره نموده که درجه پنجم از دیوان ماقبل ماقبل اساسی است! یعنی 3 درجه پایین‌تر از قرار رست و نت بسیار پایین و سخت Re#😳 🖊 فراز بعدی راست‌کردان اجرا شده و در عبارت «الْمُقَرَّبُون» به یک درجه بالاتر از دوبل‌اکتاو (جواب‌الجواب) اشاره نموده که بالاترین درجه اجرا شده در این مقطع است 🌿 ثلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ 🌿 وقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ 🌿 علَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ 🌿 متَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾ 💠 استاد سپس به نهاوند ورود می‌کند، لکن با سبک و روش خاص خود 📌 در اینجا استاد عمران، نهاوندی را اجرا نموده که فاصله درجات ۷ و ۸ آن یک‌پرده کامل است و نه همان‌گونه که باید باشد: نیم‌پرده 🖌 یعنی استاد به جای جنس دوم نهاوند (که در اصل باید «حجاز» باشد) «کرد» نشانده و فضای خاصی را به نمایش می‌گذارد. چنین فضایی را به طور مفصل‌تر در تلاوت شاهکار احزاب استاد نیز شاهد هستیم ❇️ در فراز دوم و سوم این مقطع نهاوند را به شکل اصلی خود می‌شنویم 🔸ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت دوم 🔸 اقسام روابط حروف با یکدیگر و ارتباط آن با انواع ادغام، به بیان استاد موسوی بلده 📌 حروف متقارب حروفی هستند که مخرجشان به هم نزدیک باشد. برای نزدیکی ملاک خاصی وجود ندارد 💠 حروف متباعد حروفی هستند که مخرجشان از هم دور باشد و در دو موضع مختلف باشند 👈 مثلا حرف «ق» در دهان (کام) و مخرج حرف «غ» حلق است. این دو حرف نسبت به هم بعید هستند 🔹 هرچه فاصله مخرج دو حرف کمتر باشد احتمال ادغام بیشتر است و بالعکس. دو حرف متباعد هیچ شانسی برای ادغام با هم ندارند 🖌 پس ۴ نوع رابطه بین حروف داریم اما ۳ نوع ادغام وجود دارد یعنی ادغام متباعدین وجود ندارد. زیرا دو حرفی که از هم دور هستند هیچ نوع تنازعی با هم ندارند که ادغامی را ایجاب کند 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 فراز زیبا با صدای پنج تن از اساتید بزرگ 📖 بخشی از آیه سوم سوره مبارکه مائده 🌿 ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ... ﴿مائده - ۳﴾ 🔸 امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup