eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
373 دنبال‌کننده
43 عکس
123 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته ای در وقف و ابتدا: وقف تعسف - قسمت نخست 🔹 وقف تعسف وقفی است توام با نوآوری، تفنن در معنا و بعضا تکلف که معمولا معنایی غیرمراد یا بعضا خلاف مراد را تولید می‎کند و به همین جهت اکثر علمای فن قرائت با آن مخالفت نموده‎اند. تفاوت وقف تعسف با معانقه: 🔹 به خلاف وقف معانقه که یکی از دو وجه صحیح مفهومی را ارائه می‎نماید، وقف تعسف معمولا توجه مخاطب را به نوعی برداشت معنوی جدید از عبارت قرآنی جلب می‎نماید که غالبا صحیح نیز نمی‎باشد، اگرچه با قواعد نحوی و ادبی مطابقت داشته باشد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت نخست ۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰ 🗯 تحلیل: در این مقطع استاد به تناوب و توالی مقام‎های صبا و بیات را اجرا نموده‎اند. البته واضح است که بسمله در مقام حجاز اجرا شده است. 💡نکته مهم: یکی از نکات جالب، عجیب و اما بسیار جذاب و دلنشین در تلاوت‎های شیخ رفعت که تقلید از ایشان را نیز بسیار سخت می‎کند استفاده ناگهانی از درجات و جنس‎های خارج از مقام است. 🔹 البته خیلی اوقات واقعا به سختی می‎توان تشخیص داد که این تغییرات مربوط به حسن سلیقه و تبحر استاد در انتقالات و ترکیبات بوده یا احیانا فالش‎ها و خروج‎هایی است که به دلیل ضعف سیستم‎های صوتی ابتدایی و بی‎کیفیت یا در هنگام تبدیل از صفحات گرامافون به نوار اتفاق افتاده است. برای نمونه ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت پنجم هاء سکت در آخر اسم‎ها: 🔹هاء سكت اگر به آخر اسم اضافه شود، به منظور حفظ توازن و هماهنگى فواصل آيات قرآن است. 🔹در قرائت عاصم به روايت حفص، ۵ كلمه «كِتَابِيَهْ، حِسَابِيَهْ، مَالِيَهْ، سُلطَانِيَهْ، مَاهِيَهْ» با هاء سكت قرائت مى‌شود. 🔸موارد هاء سکت آخر اسم‎ها در روایت حفص از عاصم: ☑️ «كِتَابِيَهْ» در موضع «اقْرَؤُا كِتَابِيَهْ* انّى‌ ظَنَنْتُ انّى‌ مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ» (حاقه - ۱۹) ☑️ «حِسَابِيَهْ» در موضع «انّى‌ مُلاقٍ حِسَابِيَهْ* فَهُوَ فى‌ عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ» (حاقه - ۲۰) ☑️ «كِتَابِيَهْ» در موضع «لَمْ اوتَ كِتَابِيَهْ* وَ لَمْ ادْرِ مَا حِسَابِيَهْ» (حاقه - ۲۵) ☑️ «حِسَابِيَهْ» در موضع « «وَ لَمْ ادْرِ مَا حِسَابِيَهْ* يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ» (حاقه - ۲۶) ☑️ «مَالِيَهْ» در موضع «مَا اغْنَى‌ عَنّى‌ مَالِيَهْ* هَلَكَ عَنّى‌ سُلْطَانِيَهْ» (حاقه - ۲۸) ☑️ «سُلْطَانِيَهْ» در موضع «هَلَكَ عَنّى‌ سُلْطَانِيَهْ* خُذُوهُ فَغُلُّوهُ» (حاقه - ۲۹) ☑️ «مَاهِيَهْ» در موضع «وَ مَا ادْرَيكَ مَاهِيَهْ* نَارٌ حَامِيَةٌ» (قارعه - ۱۰) ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰ 🗯 ادامه تحلیل: 🔹 برای نمونه در ابتدای مقطع، استاد در عبارت «رُسُلُهُم» به نتی اشاره نموده که متعلق به صبا و بیات نیست و در ادامه نیز دیگر شنیده نمی شود. گویا در این عبارت به نوعی به ثلاثی «کرد» اشاره و سپس در ادامه بلافاصله صبا اجرا می‎شود. 🔹 شاید همین اشاره کوتاه برخی را به اشتباه انداخته که چنین قطعاتی از استاد رفعت را «صبازمزم» دانسته‎اند، حال آن که تفاوت بین «صبا» و «صبازمزم» به وضوح در عبارات «...هِ شَکٌّ»، «سَّماوات» و «مِن ذُنوبِکُم» قابل تشخیص است. همچنین ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: وقف تعسف - قسمت دوم 🔷 مواردی از وقف تعسف که در کتب علوم قرآنی به آنها اشاره شده است: 🔸... فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ * عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما ... (بقره – ۱۵۸) ... پس هر كه خانه [خدا] را حج كند، يا عمره گزارد گناهى نيست * بر او لازم است كه ميان آن‎دو [صفا و مروه] سعى به جاى آورد. 🔸... فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا* عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ (روم – ۴۷) ... از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم و این حقیقت است * برماست يارى‌كردن مؤمنان. 🔸فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي * عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا ... (قصص - ۲۵) پس يكى از آن دو -در حالى كه گام بر مى‌داشت- نزد وى آمد * با حیا گفت: «پدرم تو را مى‌طلبد تا تو را به پاداش آب‌دادن [گوسفندان‌] براى ما، مزد دهد.» 🔸... وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ * مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِین (بقره – ۲۸۶) ... و از ما درگذر و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور تو ای خدا! * ای سرور ما پس ما را بر گروه كافران پيروز كن. نمونه‎های فوق به خوبی روشن می‎کند که چگونه وقف تعسف، مقصود عبارت قرآنی را از موضع خود منحرف می‎کند. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت ششم 🔹 در قرائت عاصم به روایت حفص، قرائت دو حرف «هاء» درعبارت «ما اَغْنَى‌ عَنّى‌ مَالِيَهْ * هَلَكَ عَنّى‌ سُلْطَانِيَهْ» (حاقّه ۲۸ و ۲۹) دو وجهى است: 🔸 ادغام دو حرف «هاء» به صورت «مَالِيَه هَّـلَكَ» 🔸اظهار «هاء» اوّل همراه با «سكت» لطیف و این مورد ارجح است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰ 🗯 ادامه تحلیل: ... همچنین اشاره به جنس‎ها و ثلاثی‎های فرعی (معمولا بیات یا رست) به صورتی استادانه اتفاق می‎افتد. 🔸برای نمونه در فراز «عمّا کان یَعبُدُ ...» به زیبایی به جنس رست در درجات چهارم تا هفتم مقام بیات اشاره می‎شود. 🔸در فراز «قالوا اِن اَنتُم ...» نیز دو بار به جنس بیات اشاره می‎شود که مستمع حرفه‎ای و هوشمند باید بتواند آنها را بیابد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت ششم 🔸نکات تکمیلی تفخیم و ترقیق: ☑️ ورش «لام» را در کلمات «فِصالاً»، «یَصّالَحا» و «طالَ» تفخیم نموده اما به دلیل این که بین «صاد» و «طا» با حرف «لام» به وسیله «الف مدی» فاصله افتاده، ترقیق نیز جایز است. ☑️ «لام» در کلماتی چون «ظَلَّ»، «مُصَلّیً» و «المُطَلَّقات» نیز تفخیم می‎شود و در این مورد فرقی میان «لام» مشدّد و مخفّف وجود ندارد. ☑️ حرف «راء» در کلماتی مانند «صِراط» و «فِراق» ترقیق نمی‎شود و دلیل آن التقاء با حرف مفخم است. ☑️ حرف «راء» در کلماتی مانند «وِقراً»، «اِصرَهُم» و «مِصرَ» نیز به همان دلیل پیشین ترقیق نمی‎شود. البته در این مورد حرف «خ» استثناء است و بنابراین در کلماتی مانند «اِخراج» ترقیق «راء» به قوت خود باقی است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت نخست ۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی 🗯 تحلیل: 🔹 تلاوت استاد محمداحمد شبیب از جمله تلاوت‎هاییه که باید زیاد گوش داده بشه تا به دل بشینه و بعد از اون که حلاوت شیرین‎کاری‎های استاد به دل نشست و در اعماق وجود جا گرفت اونوقت آدم دوست داره هی بیشتر و بیشتر از ایشون گوش بده ... . 🔸مثلا در این قطعه به جذابیت رفت و برگشت‎های استاد بین بیات و رست دقت کنید... . 🔸همین‎طور به قفلات زیبا و اصیلی که در حجاز و حجازکار اجرا می‎کنه... . ❓ضمنا نکات دیگه‎ای هم تو این مقطع وجود داره که دوست دارم شما تحلیل کنید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت نخست ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 در سایت‎ها و کانال‎ها بسیار دیده‎ایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... . 🔹به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟ 🔹آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟ ❓لطفا این چند فراز را با هم مقایسه کنید و نظر دهید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: وقف ازدواج - قسمت نخست 🔷 گاهى در آيه‌اى دو جمله كنار هم قرار مى‌گيرند كه هر يك از آنها در معنا از ديگرى مستقل است و بين آنها ارتباط لفظى نيز وجود ندارد و بنابراین می‎توان بر هریک از آنها به طور مجزا وقف نمود، اما بين آنها تقابل يا تعادلی در عبارات وجود دارد: 🔸وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ * وَ لَاتَعَاوَنُوا عَلَى الْاثْمِ وَ الْعُدْوَانِ (مائده – ۲) 🔸مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ * وَ مَنْ اسَآءَ فَعَلَيْهَا (فصلت – ۴۶) 🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ (بقره - ۱۳۴) 🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ (بقره - ۲۸۶) 🔸الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ * وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ (نور – ۲۶) 🔹به عقیده علمای فن قرائت در این گونه موارد بهتر است دو عبارت مزدوج با هم خوانده شود. 🔹اما برخی نیز معتقدند ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 از میان این ۳ فراز تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است اما فرازهای دوم و سوم (سوره ق) -اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده می‎شود- در مقامهای شوری و بیات اجرا شده است. 🔹 این که اجرای نهاوند در تلاوتهای استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم! 🔹 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» توسط ایشان است و الا «جنس» نهاوند را در مقام‎های عجم، بیات و ... نیز می‎توان شنید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی 🗯 تحلیل: 🔹 در این تلاوت استاد محمداحمد شبیب ظاهرا نمیخواد ۲ اکتاو رو کامل بخونه. ایشون دیوان اساسی رو کمی پایین انتخاب کرده، جوری که اوج مقامات رو براحتی و کامل می‌تونه بخونه اما تو قسمت بم یکی دو درجه کم میاره. 🔹 یه نکته مهم آموزشی تو این مقطع اینه که استاد چجوری از نتهای خیلی پایین -که نمیتونه یا نمیخواد بخونه- فرار می‎کنه. به قسمت پایانی حجاز دقت کنید ... . ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: وقف ازدواج - قسمت دوم 🔹 اما برخی از علما نیز معتقدند که در چنين مواردى اولويت با جدا خواندن دو جمله و قطع آنهاست. يعنى قارى در انتهاى جمله اوّل وقف مى‌كند و از ابتداى جمله دوم شروع مى‌نمايد و این نظر صاحب کتاب «منارالهدى فى بيان الوقف و الابتداء» است. 🔹 همچنین به عقیده گروهی دیگر از اساتید فن، اگر ازدواج در دو جمله‌اى باشد كه هر دو طولانى باشند، وقف كردن در هر دو جمله زيباست، زيرا نفس قارى گاه براى تلاوت دو جمله كفايت نمى‌كند و به ناچار وقف در اثناى جمله دوم صورت مى‌گيرد و چه بسا موجب تغيير معناى كلام خدا شود. مانند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا * وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (احزاب ۲۸ و ۲۹) 🔹 نظر اخیر مربوط به استاد محمود خلیل الحصری در کتاب «معالم الاهتداء» است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت هفتم هاء جوهری: 🔹 هاء اصلى یا «جوهرى» حرفى است كه جزو ذات و جوهر كلمه است و از آن جدا نمى‌شود. به عبارتى ديگر، حرفى از حروف كلمه است و مانند هاء كنايه (ضمیر) يا سكت نیست که به كلمه اضافه شده باشد. مانند: «اللَّهُ، نَفْقَهُ، يَنْتَهِ، تَنْتَهِ، كَرِهَ، سَفِهَ، وُجُوهٌ» 🔹 هاء جوهری ممکن است هر حرکت و اعرابی را بپذیرد (رفع، نصب، جر، جزم، تنوین، ...) لکن حرکت آن هر چه باشد به همان صورت و بدون صله (اشباع) خوانده مى‌شود، تنها استثناء در این زمینه كلمه «هذِهِ» است که با وجود اينكه هاء آخر آن اصلى است، لکن به اشباع خوانده مى‌شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت نخست 🔹آغاز مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات): ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفتم 🔸میم جمع: میم جمع حرف میم ساکنی است که در انتهای ضمایر جمعی مذکر آمده است: هُم – کُم – تُم. 🔹حرکت اصلی آن ضمه با صله واوی است لکن برای سهولت به صورت ساکن ادا می‌شود. 🔹 اما هرگاه ضمیر دیگری به آن متصل شود، صله واوی ظاهر می‌شود: یُریکُم + هُم ⬅ یُریکُموهُم تَرَکتُم + ها ⬅ تَرَکتُموها فَاَسقَیناکُم + هُ ⬅ فَاَسقَیناکُموهُ 🔸ورش، میم جمع را هرگاه پس از آن، همزه قطع بیاید با صله واوی خوانده است. 🌿 علَیکُم أنفُسَکُم ⬅️ علَیکُمو أنفُسَکُم 🌿 أنتُم أذِلَّه ⬅️ أنتُمو أذِلَّه 🌿 لَهُم ءامِنوا ⬅️ لَهُمو ءامِنوا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هشتم 🔹نمونه‎ها برای میم جمع: 🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (بقره - ۶) 🌿 إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ (توبه - ۴) 🌿 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (سبأ - ۴۳) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت دوم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت نخست 🔸تعريف مدّ: مدّ در لغت به معناى «كشيدن» است و در اصطلاح، كشيدن حروف مدّ و لين را گويند. 🔸حروف مدّ: همان صداهاى كشيده است، كه به آنها «الف مدّى»، «ياء مدّى» و «واو مدّى» گفته‌اند. 🔸حروف لین: دو حرف «واو» و «ياء» ساكن ماقبل مفتوح را گویند. 🔸مدّ اصلى: مقدار كشش طبيعى صداهاى مدّى را گويند. به آن مدّ ذاتى و طبيعى هم مى‌گويند. 🔸مدّ فرعى: وقتى كشش صدا در صداهاى مدّى بيش از ميزان طبيعى باشد، به آن مدّ فرعى مى‌گويند. اين نوع از مدّ هنگامى به وجود مى‌آيد كه بعد از صداهاى مدّى، سبب هم وجود داشته باشد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نهم فتح، اماله و تقلیل - کلیات و تعاریف 🔸اماله مصدر باب افعال از «مالَ - یَمیلُ» و در لغت به معنای «میل دادن» و «نزدیک کردن» است. 🔸در اصطلاح تجوید، تلفظ «فتحه» و «الف مدی» به صورت طبیعی را «فتح» گویند و «اماله» عبارت است از میل دادن «فتحه» به «کسره» و «الف مدی» به «یاء مدی». 🔸اماله دارای درجات و مراتبی است: 🔹اماله کبری یا تام: در این حالت، صدای «الف مدی» به «یاء مدی» نزدیک شده، تقریبا به صورت کسره فارسی ادا می‎شود. 🔹اماله صغرا یا ناقص یا بین‎بین یا تقلیل: حالتی است بین «فتح» و «اماله» که «الف مدی» به میزان کمتری به «یاء مدی» میل داده می‎شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دهم فتح، اماله و تقلیل – ادامه کلیات و تعاریف 🔹 اماله از اصول قرائت ابوعمرو، حمزه، کسایی، ابن عامر و خلف العاشر است هرچند از سایر قراء عشره نیز کم و بیش اماله و تقلیل روایت شده است. 🔹 ورش از نافع «تقلیل» را روایت کرده و «اماله» تنها یک مورد در قرآن می‎باشد. 🔹 حد و میزان اماله و تقلیل در قرائت قاریان و مرتّلین مصری و سایرین اندکی متفاوت است و برخی از آنان «تقلیل» را نزدیک به جایگاه «اماله کبری» و «اماله کبری» را بسیار نزدیک به «یاء مدی» ادا می‎کنند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت نخست ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم - قصیده‎ای عاشقانه از «احمد شوقی» شاعر معاصر اهل مصر 🌱ريمٌ على القاع بين البان و العَلَم ﺃحلَّ سَفْكَ دَمي في اﻷشهر الحُرُم آهوی سفیدی در صحرا، در میان درختان بان و کوه، ریختن خون مرا در ماههای حرام، مباح کرد. 🌱لمّا رَنا حدَّثَتني النَّفسُ قائلةً يا ويحَ جَنبِك بالسَّهم المصيبِ رُمي هنگامی که به من نگاه کرد، نفسم به من گفت: «ای وای! پهلویت تیر خورد!» 🌱يا لائمي في هواه و الهوى قَدَرٌ لَو شفَّكَ الوَجدُ لَم‎تَعذِل و لَم‎تلُم ای که مرا در عشق او ملامت می کنی، در حالی که عشق، سرنوشت است، اگر سرخوشی عشق ترا نیز ضعیف و لاغر کرده بود، دیگر مرا سرزنش و ملامت نمی کردی. 🗯 تحلیل: معتصم، مبتهل سوری، دارای صدای فوق‎العاده تکنیکی و توانمند در ارائه قابلیت‎های لحنی و استاد ترکیبات بین مقام‎های مختلف است. او در این مقطع از ابتهال، مقام‎های بیات، شوری، نهاوند، حجاز، نواثر، ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ ۩ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾ 🌿 خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، در باغهایی از بهشت وارد می‌کند که از زیر درختانش نهرها جاری است. آنان در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید زینت می‌شوند و در آنجا لباسهایشان از حریر است. 🗯 تحلیل: 🔹 با توجه به ترجمه آیه، بهترین گزینه‎های وقف و ابتدا به ترتیب اولویت به شرح زیر است: ۱ - وقف بر «لُؤْلُؤًا» و سپس ادامه آیه. ۲ - وقف بر «الْأَنْهَارُ» و سپس ادامه آیه یا ابتدا از «جَنّاتٍ». ۳ - وقف بر «جَنّاتٍ» و سپس ابتدا از «جَنّاتٍ». 🔹 از بررسی تلاوت اساتید مصری نیز تقریبا همین نتیجه حاصل می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup