سوال
طبق تحقیقی که کردم و در اینترنت هم موجود است در اصول کافی است حدیث 3599 که
«علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله علیه السلام قال:إن القرآن الذی جاء به جبرائیل علیه السلام إلی محمد صلی الله علیه و آله و سلم سبعة عشر ألف آیة».
همانا قرآن که حبرائیل علیه السلام به سوی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، آورد دارای هفده هزار آیه بود.
محمد باقر مجلسی در مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، که در شرح کتاب الکافی است در جلد 12 صفحه ی 525، در مورد همین حدیث میگوید "موثق" است.
در مورد این اگر میشه توضیحی بفرمایید.
✅پاسخ
اولاً:در برخی از نسخه های کتاب کافی این حدیث به این صورت امده است«قرانی که جبرئیل برای محمد اورد هفت هزار ایه دارد»
(سبعة الاف آیة)
❗️محدث فیض کاشانی در الوافی این حدیث را به نقل از کتاب کافی به همین صورت اورده است
📚الوافی،ج9،ص1781
❗️واز نظر بزرگان نسخه هایی از کتاب کافی که نزد فیض کاشانی بوده است از صحت واتقان بیشتری برخوردار است
📚مقدمه ی الوافی،مرحوم شعرانی،ج1،ص2
❗️طبق این بیان در آن نسخه از کافی که بجای سبعة الاف،سبعة عشر الاف امده است تصحیف صورت گرفته ولفظ عشر در سبعة عشر،از لغزش های نسخه نویسان بوده است،چنان که علما بر این امر تصریح کرده اند
📚پاورقی شرح الکافی باتصحیح شعرانی،ج11،ص76
❗️وعدد هفت هزار عددی تقریبی است که با تعداد ایات قران انطباق دارد واین نحو تعبیر و ذکر عدد به صورت تقریبی در میان مردم رواج دارد مانند این که روایت شده است امام سجاد پیوسته چهل سال بعد از شهادت حسین علیهما السلام گریه می کرد با این که ایشان بعد از پدرشان سی و پنج سال عمر کردند اما از باب ذکر عدد به صورت تقریبی چهل سال بیان شده است
📚صیانه القران من التحریف،ایت الله معرفت ص 225
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
مستحضر هستید که کانال های ضد دین این روز ها دارند مساله بوسیدن زهرا توسط پیامبر را مورد بحث قرار می دهند و دیدم شما در یک پاسخ گفتید روایاتی که انان استدلال کرده اند که پیامبر سینه حضرت زهرا یا لبان او را می بوسید مرسل و ضعیف است سوالم این است که به فرض این روایات صحیح باشد ایا مشکلی دارد که پیامبر چنین کاری کند؟
🔷پاسخ:
❗️در این شکی نیست که پیامبر گرامی ما دارای بالاترین صفات اخلاقی و نفسانی بوده اند چنان که خداوند در وصف ایشان می فرماید:
« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری»
📓قلم 4
🔷ومی فرماید:
« برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است»
📓احزاب 21
❗️نسبت دادن مطالب غیر اخلاقی به پیامبر گرامی ناشی از کثافت درونی فردی است که به ایشان توهین و جسارت می کند و شان ایشان مبرا از این نسبت ها است
🗯اما در مورد روایاتی که می گوید پیامبر دهان یا سینه یا موهای حضرت زهرا را می بوسید بنابر صحت روایات:
❗️در روایات ما امده است که شایسته است انسان در میان فرزندان به دختران بیشتر توجه کند و انها را مورد لطف ورحمت خودش قرار دهد چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« خداوند نسبت به دختران رووف تر و دلسوز تر است و هیچ مردی دخترش را شاد نمی کند مگر انکه خداوند روز قیامت او را شاد می کند»
📚الکافی ج6 ص6
❗️از سوی دیگر علمای بزرگوار در کتب خود چنین بابی را گشوده اند:
« باب در استحباب بوسیدن فرزند از باب لطف و مهربانی»
📚وسائل الشیعه،ج21 ص484
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس فرزندش را ببوسد خداوند به او حسنه و ثواب می دهد»
📚همان مدرک ،ص485
🗯ویا فرمود:
« فرزندانتان را زیاد ببوسید چرا که خداوند در برابر آن به شما درجه ای در بهشت می دهد»
📚روضه الواعظین،ص369
❗️فردی به نزد پیامبر امددو گفت من ده فرزند دارم که هیچ یک را تاکنون نبوسیده ام پیامبر به او گفت:
« کسی که رحم و لطف ندارد مورد رحمت واقع نمیشود»
📚مکارم الاخلاق،ص220
❗️امام صادق فرمود:
« بوسیدن دهان همسر وفرزند صغیر جایز است»
📚الکافی ج2 ص186
🗯امام کاظم فرمود:
« هر کس به خاطر خویشاوندی ( فرزندش) را ببوسد بر او چیزی نیست»
📚الکافی ج2 ص185
🗯روشن است که بوسه زدن پیامبر از باب لطف و رحمتی بوده است که نسبت به حضرت زهرا داشته است و تنها انسان های بیمار و مریض هستند که این رفتار پیامبر را مورد سوال و خدشه قرار می دهند
❗️ گذشته از ان که می تواند وجهی دیگر بیان داشت و آن این که:
❗️پیامبر گرامی موضع بریده شدن سر امام حسین را بوسه می زد و به مردم خبر می داد از شهادت حضرت و بریده شدن سر ایشان
📚بحار الانوار ج44 ص223 باب30
🗯پیامبر سینه حضرت زهرا را می بوسید یا سر به سینه ایشان می گذاشت چرا که قرار بود به زودی در پی هجوم افراد به خانه ایشان میخ به سینه حضرت فرو رود
📚موتمر علمائ ،ص135
📚رنجهای حضرت زهرا،ص319
🗯از انچه گذشت روشن می شود که داستان بوسه زدن پیامبر گرامی نشان دهنده نهایت لطف و توجه ایشان نسبت به حضرت زهرا و یاد آور مصائب ایشان بوده است .
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
♻️متن شبهه با عرض پوزش از دوستان
💠 #اعمال_شرم_اور_محمد در بوسيدن فاطمه
ابو جعفر محمد ابن على ابن شهراشوب در كتاب معروف خود، مناقب آل أبی طالب در جلد 3 صفحه 114 مينويسد:
الباقر و الصادق (ع):
انه كان (ص) لاینام حتى یقبل عرض وجه فاطمه و یضع وجهه بینثدیی فاطمه و یدعو لها و فی روایه: حتى یقبل عرض وجنة فاطمة أو بین ثدییها.
ترجمه :
#امام_باقر و #امام_صادق میگویند:
همانا رسول (ص) نمیخوابید تا اینکه گونهی فاطمه را میبوسید و صورتش را بین دو پستانش قرار میداد....
و نيز در كتاب كشف الغمه اربلى در جلد دوم ص 95 اورده :
__كان رسول الله (ص) لاینام حتى یقبل عرض وجنة فاطمة (ع) أو بین ثدییها.
و عن جعفر صادق (ع) كان النبی(ص) لاینام لیلة حتى یضع وجهه بین ثدیی فاطمة (ع)
ترجمه :
#رسول_الله نمیخوابید مگر اینکه گونهی فاطمه یا #بین_دو_پستانش را میبوسید و از جعفر صادق (ع) نقل است که رسول الله (ص) نمیخوابید مگر اینکه صورتش را بین دو پستان فاطمه قرار
میداد.
_____كشف الغمه إربلی /جزء2/صفحة 95
اما #علامه_مجلسى ستون فكرى و نظرى شيعيان در اينباره مينويسد:
الباقر والصادق (ع):
أنه كان النبی (ص) لا ینام حتى یقبل عرض وجه فاطمة یضع وجهه بین ثدیی فاطمة و یدعو لها و فی روایه حتى یقبل عرض وجنه فاطمه أو بین ثدییها
ترجمه:
#باقر_و_صادق (ع):
همانا پیامبر (ص) نمیخوابید مگر اینکه صورت فاطمه را میگرفت و صورتش را بین دو پستان فاطمه میگذاشت و در روایت دیگر اینکه یا گونه #فاطمه را و یا بین دو پستانش را میبوسید.
منبع: (بحار الانوار/ جزء 43/صفحه 42)
#مجلسى در ادامه و در صفحه 55 و 77 اين كتاب روايات ديگرى به اين مضمون اورده كه :
و عن حذیفة كان رسول الله ( ص) لا ینام حتى یقبل عرض وجنة فاطمة ع أو بین ثدییها .
وعن جعفر بن محمد ع كان النبی لا ینام لیلته حتى یضع وجهه بین ثدیی فاطمه (ع)
_______بحار الانوار/جزء43/صفحة55
كان النبی ( ص) لاینام حتى یقبل عرض وجنة فاطمة ع أو بین ثدییها
و عن جعفر بن محمد (ع) قال:
كان رسول الله ( ص) لاینام حتى یضع وجهه الكریم بین ثدیی فاطمه (ع)
_______بحارالانوار/جزء 43صفحه 77
كه خلاصه ترجمه اين روايات به شرح زير ميباشد :
رسول الله نمیخوابید مگر اینکه گونه یا بین دو پستان فاطمه را میبوسید...
🔷پاسخ:
❗️مدتی بود که این کانال های بی دین شروع به اهانت کردن به پیامبر گرامی کرده اند و ما قصد پاسخگویی به این بی تربیتی انان را نداشته اما چون دیدیم بیش از حد در این باره طرح بحث می کنند ناگزیر دیدیم که پاسخی اجمالی به این توهین ها بدهیم
🔷ایت الله العظمی مکارم شیرازی که از بزرگان علمای شیعه در عصر حاضر می باشد در بیان عقاید شیعه چنین می اورد:
❗️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت:
🔷«تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد .بلکه هر حدیثی سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما،ص119
❗️حال پاسخ روایات مورد استناد:
1⃣روایت اول از کتاب مناقب ابن شهر اشوب مرسل و بدون سند است
2⃣روایت دوم از کتاب کشف الغمه نیز مرسل و ضعیف است
3⃣روایت سوم از کتاب بحار الانوار همان روایت مناقب ابن شهر اشوب است و علامه مجلسی از ان کتاب نقل می کند که گفتیم روایت مرسل و ضعیف است
4⃣روایت چهارم از کتاب بحار الانوار بدون سند و مرسل و ضعیف است
5⃣روایت پنجم نیز از کتاب بحار الانوار بدون سند و کاملا ضعیف است .
🗯این که هر روایتی در هر کتابی ذکر شده ،دلیل بر صحیح بودن آن روایت نیست. گاه هدف نویسنده نقل روایات صحیح نیست، بلکه روایات مرتبط را را جمع آوری کرده است و اهل فن باید جداسازی را انجام دهند.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#توهین_به_حضرت_زهرا_در_کتب_تشیع
🤔#پرسش
❔این کتاب اللمعه البیضاء اقای تبریزی چیه که تو کتابش آورده «سینه های حضرت زهرا بسیار طولانی ( بسیار بزرگ ) بود ؛ به طوری که آن را از شانه اش به سمت پشت سر می انداخت و فرزندانش را از پشت سر شیر می داد ...» کانال های ضد دین به خاطر این سخنش به شیعه حمله می کنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطلب مذکور در هیچ روایتی از کتب تشیع نیامده است و استناد آن به کتب حدیثی تشیع کذب و دروغ است .
❕مولف #کتاب مذکور چنین می نویسد ؛
« وكان ثدياها طويلين بحيث كانت تلقيهما من أعلى كتفيها على عقبها، وترضع أولادها من وراء ظهرها ، على ما ذكر بعضهم ذلك مسندا إلى الرواية.
« سينه هاي آن حضرت طولاني بود؛ به گونهي كه آن را از شانه اش به سمت پشت سر ميانداخت و فرزندانش را از پشت سر شير ميداد، بنا بر آنچه برخي از علماي آنها با استناد به روايت شان اين مطلب را ذكر كرده اند»
📚اللمعه البیضاء ص235
❕منظور از « بعضهم » علمای اهل سنت هستند که چنین مطالب موهونی را در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها نقل می کنند و مولف کتاب مذکور آقای #تبریزی ( متوفای 1310 ق) تنها قصدش آن بوده است که نقل اهل سنت را بیان کند و رد کند و تعبیر « علی ما ذکر بعضهم » نشانه رد این سخن از سوی نویسنده است .
❕اگر این سخن را نیز نپذیریم باز هم می گوییم این نقل برای ما #ارزشی ندارد و روایتی در این رابطه در کتب حدیثی ما نیامده است و نقل چنین مطالبی از هر کس باشد مردود است و صاحب چنین نقلی شایسته انتقاد و ملامت و باز خواست است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#تکلیف_فرزندان_مشرکین_در_قیامت
🤔#پرسش
❔آیا این پیام که یک ضد دین به همراه کلیپ آقای #قرائتی برایم فرستاده صحیح است ❗️« آخوند قرائتی : 《غلمان هایی که در قرآن به آنها اشاره شده؛ پسر بچه های کفار هستند که در بهشت، محکوم به سرویس دادن اند؛ چون نه بهشتی اند و نه جهنمی!!!》
💠#پاسخ💠
👌خداوند نعمتها را بر اهل بهشت تمام كرده است، و همه چيز به آنها داده، و از جمله پذيرائى کنندگان خدمتكارانى است كه از آنها به عالىترين كيفيت پذيرائى مىكنند.
❕حسن ظاهر، و لطف باطن آنها، و خَلْق و خُلق نيكوى آنان، چنان بهشتيان را مجذوب خود مىسازد كه همه درد و رنجهايى را كه در دنيا در مسير اطاعت حق ديدند و كشيدند #فراموش مىكنند.
❕در يك مورد از آنها تعبير به «غِلْمان» كرده است مىفرمايد: «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ كَانَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ» «برگرداگرد آنها نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مىكنند كه همچون مرواريدهاى در صدفند» (طور 24).
👌و می فرماید ؛«يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ- بِاكْوابٍ وَابارِيقَ- وَ كَأسٍ مِنْ مَعينٍ»: «پيوسته در اطراف آنها نوجوانانى جاودانى در طراوت و شكوه باقدحها و كوزهها و جامهايى از نهرهاى جارى بهشتى مىگردند» (واقعه 17 و 18).
👌و می فرماید ؛ «وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اذا رَأَيْتَهُمْ حِسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً: «و بر گرد آنها نوجوانانى جاودانى (براى پذيرائى) مىگردند كه وقتى آنها را ببينى گمان مىكنى مرواريد پراكنده اند» (انسان 19)
❕برخی از #مفسران بر پایه روایتی می گویند که منظور از اين نوجوانان بهشتى ، اطفال مشركان و فاقد حسنات هستند كه خدا هرگز آنها را به خاطر پدرانشان مجازات نمى كند، بلكه به صورت خدمتگزارانى در بهشت از مؤمنان پذيرائى مىكنند، و از اين پذيرائى كردن غرق سرورند.
📚بحار الانوار ج5 ص291
❕اما اين احتمال #ضعيف است و روايتى كه در اين زمينه نقل شده روايت مرسله و بدون سندی است که قابل استدلال نمی باشد .
📚پیام قرآن ج6 ص207
👌تفسیر بهتر آن است که بگوییم آنها #خدمتكارانى هستند بهشتى كه خداوند مخصوصا آنان را براى اين هدف آفريده است.
📚تفسیر نمونه ج23 ص212
❕اما در رابطه با این که تکلیف فرزندان نابالغ کفار در روز قیامت چه می شود در روایتی از عبد الله بن سلام نقل شده است که می گوید ؛
« از پيامبر خدا پرسيدم و گفتم: مرا آگاه ساز كه آيا خداوند عز و جل بى دليل، مردمى را كيفر مى دهد ، فرمود: «پناه بر خدا! [چنين نيست]».
گفتم: پس فرزندان #مشركان، آيا در بهشت اند، يا دوزخ؟
❕فرمود: «خداوند تبارك و تعالى [نسبت به مهربانى] به آنان سزاوارتر است. هر گاه روز رستاخيز شد و خداوند عز و جل مردمان را براى داورى گرد آورد، فرزندان مشركان را مىآورد و به آنان مىفرمايد: بندگان و كنيزان من! پروردگار شما كيست؟ و آيين و اعمال شما چيست؟
👌مىگويند: خدايا! پروردگار ما! تو ما را آفريدى و ما چيزى را نيافريده ايم، و تو ما را ميراندى و ما چيزى را نميرانده ايم، و براى ما زبانى كه بِدان سخن بگوييم و گوشى كه بِدان بشنويم و كتابى كه آن را #قرائت كنيم و فرستاده اى كه از او پيروى نماييم، قرار ندادى و البتّه ما، جز آنچه تو به ما آموخته اى، دانشى نداريم.
👌خداوند عز و جل به آنان مى فرمايد: بندگان و كنيزان من! آيا اگر شما را به كارى فرمان دهم، آن را انجام مى دهيد؟ مىگويند: گوش به فرمان توييم، اى پروردگار ما.
❕آن گاه خداوند عز و جل به آتشى كه به آن، فَلَق گفته مىشود و سختترين كيفر در جهنّم است، فرمان مىدهد و آن از جايگاه خود به صورت سياه و تاريك همراه با #غلها و زنجيرها بيرون مىآيد.
👌سپس خداوند تبارك و تعالى كودكان مشركان را فرمان مىدهد كه خودشان را در اين آتش بيفكنند. هر كه در دانش خداوند عز و جل پيشينه نيكبختى داشته باشد، خود را در آن مى افكند؛ ولى آن آتش براى او سرد و سلامت مى شود، همچنان كه براى ابراهيم عليه السلام شد، و هر كه در دانش خداوند عز و جل پيشينه تيره بختى داشته باشد، خوددارى مى كند و خود را در آن آتش نمى افكند. آن گاه خداوند تبارك و تعالى به آتش فرمان مى دهد و آتش، او را به خاطر اين كه فرمان خدا را ترك كرده و از وارد شدن در آن خوددارى نموده است، مى بلعد. پس به دنبال #پدرانش، در جهنّم خواهد بود»
📚توحید صدوق ص390
📚بحار الانوار ج5 ص291
👌در نقل دیگری آمده است که خداوند می فرماید ؛
« من شما را رو در رو فرمان دادم و مرا اطاعت نكرديد. چه مىكرديد اگر فرستاده اى را از غيب برايتان مىفرستادم؟».
📚الکافی ج3 ص248
❕در گذشته #مفصل تر پیرامون این قضیه بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5507
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❔پرسش
❓از انجایی که استفاده ابزاری از زن برای تبلیغ جایز نیست پس چرا خدا برای تبلبغ بهشت از زن (حوری)استفاده کرده؟
🗯پاسخ:
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد.اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند همان گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی توانند باشند.
🔷نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی آن بسیار متنوع و گسترده و جالب است و قرآن روی آن بسیار تاکید کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال و صفات و فضایلی که سرچشمه این مواهب است جلب کند زیرا نوع بشر بیش از آنکه به نعمت های روحانی بیندیشند توجه به مواهب جسمانی دارند.
📚پیام قران،ج6 ص175
2⃣نعمت های بهشتی اختصاص به نعمت های جسمانی ندارد بلکه قران از یک سری نعمت های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می گوید از جمله:
🔷احترام مخصوص ( زمر73)-🔷محیطی سرشار از صلح و صفا ( 137انعام-47 حجر) -🔷امنیت و زوال خوف ( دخان 51) -🔷دوستان موافق و رفیقان با وفا ( 69؛70 نسائ)-🔷نشاط فوق العاده درونی ( 24 مطففین)-🔷احساس خشنودی خداوند( 15 ال عمران)-🔷نظر خدا به انها ( قیامت 22-23)-🔷انچه بخواهند به انها داده می شوند( 22 شوری)
3⃣حوریان بهشتی اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.
❗️واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن
📚پیام قرآن،ج6 ص202
❗امیر مومنان فرمود:
"در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود"
📚بحار الانوار،ج8 ص148
4⃣استفاده ابزاری از زن به این است که زن وسیله شود برای دست یابی به کالای پست و بی ارزش مثلا امروز برای تبلیغ انواع کالاها از زنان استفاده میشود تا آنان با چهره و اندام زیبایشان مشتریان را جذب کنند و یا برای فروش اجناس گوناگون فروشنده زن درخواست می شود تا مشتریان جذب زیبایی زن شده و اجناس به واسطه زنان فروخته شود.
👌این میشود نگاه ابزاری به زن و اسلام با این عمل مخالف است زیرا شان و مقام زن بیش از این ها است که بازیچه دست افراد گوناگون واقع شود تا یکسری افراد به سود بیشتر دست پیدا کنند.
5⃣اسلام به زن مقام و ارزشی بس والا داده است تا آنجایی که امام صادق فرمود:
«یک زن صالحه از هزار مرد ناصالح ارزش و مقامش بیشتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
6⃣مساله وعده دادن خداوند به حوریان بهشتی با نگاه ابزاری به زن از سه جهت دارای تفاوت است؛
🔷1- حوریان بهشتی هدف هستند اما در نگاه ابزاری به زن بانوان هدف نیستند بلکه هدف فروش جنس و کالا است و زن ابزار واقع میشود برای فروش جنس و کالا و این قبیح و زشت است .
❗️اما در نگاه دینی حوریان بهشتی خودشان هدف هستند زیرا جزو نعمات بهشتی محسوب میشوند واگر خداوند از انان به عنوان نعمات بهشتی وعده داده است فلسفه روشنی دارد که در نکته اول به آن اشاره شد. بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست .
🔶2- در نگاه ابزاری به زن ،زن وسیله واقع میشود برای دست یابی به یک جنس پست و بی ارزش که شان زن بسیار برتر از آن می باشد اما در وعده های الهی خداوند به حوریان ،هدف نعمات بی نظیر بهشتی است که همانند انان هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است .
🔶3- غرض خداوند از وعده دادن به نعمات بهشتی و حوریان توجه دادن مردم به صفات و افعال شایسته ای است که نتیجه آن بهره مندی از نعمات بهشتی است و این سبب تربیت و سازندگی خود مردم است اما چنین مطلبی در نگاه ابزاری به زن وجود ندارد.
👌بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نمی باشد.
7⃣این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت کردن ،عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است.
🗯حضرت علی فرمود:
«گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها « واین که شایسته عبادت است»پرستیدند این عبادت آزادگان است»
📚نهج البلاغه،حکمت 237
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#امام_عسکری_در_نزد_اهل_سنت
🤔#پرسش
❔آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠#پاسخ💠
👌امام گرامی ما امام حسن عسکری علیه السلام چنان بوده است که نه تنها از فضل و مناقب و شرافت و بزرگی اش نقل های متعددی در مجامع روایی شیعه منقول است ؛
📚بحار الانوار ج50 ص233 به بعد
👌بلکه بزرگان اهل سنت هم زبان به مدح و ستایش امام عسکری گشوده اند که به برخی اشاره می کنیم؛
1⃣محمد بن طلحه #شافعی؛
👌او می نویسد:
« بدان که بالاترین منقبت و بزرگترین مزیتی که خداوند به امام عسکری اختصاص داده این است که مهدی از نسل او به دنیا آمده و پسر اوست که به وی منتسب می شود و پاره ای است که از وجود او گرفته شده است»
📚مطالب السوول ج2 ص148
2⃣ابن صباغ #مالکی؛
👌او می نویسد:
« او سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود .
👌یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد .
📚الفصول المهمه ص275
3⃣علامه سبط ابن #جوزی می نویسد:
« او دانشمندی راستگو بوده که از پدرش و جدش حدیث روایت کرده است»
📚تذکره الخواص ص362
4⃣علامه شبراوی #شافعی نیز می نویسد:
« یازدهم از پیشوایان حسن خالص می باشد که به لقب عسکری نیز مشهور شده است و در شرافت او همین بس که امام مهدی منتظر از فرزندان او است .مرحبا به چنین خاندان با شرافت و نسب متعالی و همین افتخار در
بلندای مقدار و مرتبه او کافی است»
📚الاتحاف بحب الاشراف ص178
👌علمای اهل سنت ، کراماتی را نیز از امام عسکری علیه السلام نقل می کنند .
❕«از محمد بن حمزه الدوری نقل می کنند که به سوی امام عسکری نامه نوشتم تا برایم دعا کند وضعیت مالی ام خوب شود زیرا در فقر و تنگدستی به سر می بردم .
👌جواب نامه از امام عسکری آمد که غنا به تو روی آورده است ، پسر عم تو یحیی بن حمزه از دنیا رفته و صد هزار درهم از خود باقی گذاشته است و وارثی هم جز تو ندارد ، تو وارث اموال او می شوی اما توجه بکن که میانه رو باشی و اسراف نکنی .
❕محمد بن حمزه می گوید پس از آن خبر مرگ ابن عم در مدت کوتاهی آمد و من وارث مالش شدم و فقرم برطرف شد »
📚الفصول المهمه ابن صباغ مالکی ، ص267
📚اخبار الدول و آثار الدول ص117
📚نور الابصار شبلنجی ص226
👌همین طور نقل می کنند از خبر دادن غیبی امام عسکری در مورد مردی که حدود 200 #دینار را دفن کرده بود و قسم می خورد که من هیچ پولی ندارم و اموالم گم شده است ؛
📚الفصول المهمه ص268
📚نور الابصار ص226
❕و کرامات دیگری نیز از امام عسکری مورد نقل علمای اهل سنت قرار گرفته است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚احقاق الحق و ازهاق الباطل ، ج12 ص464 نبذه من کراماته علیه السلام
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#لواط_وکیل_امام_عسکری_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد اشکال قرار گرفته است روایتی است که در کتاب کافی مرحوم کلینی به نقل از فردی به اسحاق و او نیز از یحیی القشیری ( القنبری) نقل شده است که می گوید ؛
« امام عسكرى علیه السلام وكيلى داشت كه خانه اى را به او اختصاص داده بود و براى او خدمتكارى سفيد پوست بود. وكيل پيوسته ميخواست با خادم آميزش جنسى داشته باشد اما او #امتناع ميورزيد جز اينكه او را با شراب مست كند چاره اى نديد بالاخره به او شراب داد و غلام را پيش خود آورد بين او و حضرت عسكرى عليه السّلام سه درب فاصله بود كه هر سه قفل داشت.
🔸وكيل گفت: من هنوز بيدار بودم كه صداى قفل در بها را شنيدم كه باز ميشد تا بالاخره امام عليه السّلام آمد جلو درب خانه فرمود: از خدا #بترسيد. فردا صبح دستور داد غلام را بفروشند و مرا از خانه خارج كرد.»
📚الکافی ج 1 ص 511
❕این روایت با همین سند در کتبی دیگری نیز نقل شده است اما دارای دو اشکال اساسی است .
1⃣مجهول و ضعیف بودن راوی جریان یعنی یحیی القشیری ( القنبری ) است که روایت را از درجه اعتبار ساقط می کند .
📚زبده المقال من معجم الرجال ج 2 ص 553
2⃣همینطور راوی که روایت را از یحیی القشیری نقل می کند اسحاق بن محمد النخعی است که ابن غضائری درباره او می گوید ؛
« او فاسد المذهب و #کذاب در نقل روایت بوده و اهل جعل روایت است . به روایات او توجه نمی شود »
📚الرجال ابن الغضائری ص 41 رقم 14
👌بزرگان دیگری چنین نجاشی و علامه حلی و ابن داوود و ... نیز او را فردی کذاب و دروغگو و #ضعیف در روایت معرفی کرده اند .
📚رجال نجاشی ص 73_ مجمع الرجال ج 1 ص 198_ خلاصه الاقوال ص 318_رجال ابن داوود ص 231_ رجال مجلسی ص 159_ اتقان المقال ص 260
❕لذا علامه مجلسی ذیل روایت مذکور می گوید این روایت #ضعیف است .
📚مراه العقول ج 6 ص 162
👌بنابراین با ضعف #سندی روایت نوبت به پاسخ های بعدی نمی رسد و تکیه بر آن برای شبهه پراکنی بی اساس است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#پرسش_کانال_ضد_شیعه
❔امام حسن عسگری امام از جانب خدا یا شارلاتان و شیاد؟
✍ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ؛
📗 الكافي- جلد : 1 صفحه : 510
🌱ترجمه : على بن زيد گفت: من اسبى داشتم و بدان مى نازيدم و در هر جا از او سخن مى گفتم ، يك روز خدمت امام حسن عسكرى رسيدم، به من گفت : اسبت چه شد؟ گفتم : آن را دارم و هم اكنون بر در خانه شما است و از آن پياده شدم، 👈👈 امام حسن عسگری گفت : تا شب نرسيده اگر خريدارى پيدا كردى آن را عوض كن و تأخير نکن👉👉 ، كسى بر ما وارد شد و رشته سخن را بريديم و من انديشناك برخاستم و به خانه ام رفتم و به برادرم گزارش دادم در پاسخ گفت : من نمى دانم در اين باره چه بگويم، و از آن دريغم آمد و از فروشش به مردم رشك بردم، و چون شب كرديم نوكرى كه آن اسب را تيمار مى كرد آمد و گفت: اى آقاى من 👈اسبت مُرد👉، مرا غم گرفت و 👈دانستم كه امام از گفتار خود اين را در نظر داشت👉. گويد: پس از آن خدمت امام حسن عسکری رسيدم و پس از چند روز و با خود مى گفتم : كاش به جاى آن اسبى مى داد، زيرا از گفتار او غمنده شدم، و چون نشستم، گفت : آرى يك چهار پا به جاى آن به تو مى دهم، اى غلام آن يابوى كميت مرا به او بده، آن از اسب تو بهتر است و پشت هموارترى دارد و عمر درازترى.
🔺همانطور که مشاهده کردید امام حسن عسکری از علم غیب !!!! خود سو استفاده کرده است و به شیعه خودش گفته اسب خودت را به شخص دیگر بنداز و یا غالب کن.
⁉️چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، می تواند چنین شیاد باشد و شیادی را به شیعیانش آموزش دهد؟
⁉️ چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، از علم غیب خود سو استفاده می کند؟
⁉️ چطور شخصی که از جانب خدا باشد می تواند چنین رفتار های به دور از اخلاق داشته باشد؟؟؟
💠#پاسخ💠
👌شایسته بود که قبل از طرح این روایت و حمله به عقائد شیعه ، سند روایت را #بررسی می کردید .
❕این روایت از حیث سندی ضعیف و مردود است ، زیرا راوی اصلی داستان فردی به نام « علی بن زید بن علی » است که مجهول بوده و توثیق رجالی ندارد .
📚زبده المقال من معجم الرجال خویی ، ج 2 ص 56
👌و راوی قبل تر که از علی بن زید بن علی ، این روایت را نقل می کند فردی است به نام « اسحاق بن محمد النخعی » که کاملا #ضعیف و مطرود است .
🔸نجاشی رجالی معروف ، تصریح می کند که روایات او مشکوک است ؛
📚رجال نجاشی ص 336
🔷ابن الغضائری می گوید ؛ او فاسد المذهب بوده و کذاب و دروغگو در روایت است و حدیث جعل می کرده و به امامان علیهم السلام نسبت می داده است ، به احادیث او #توجهی نمی شود ؛
📚رجال ابن الغضائری ص 41_ مجمع الرجال ج 1 ص 198
🔹علامه حلی نیز تصریح می کند که او فردی ضعیف در نقل روایت است ؛
📚خلاصه الاقوال ص 318
❕علامه مجلسی نیز تصریح می کند که روایاتی که او نقل می کند ، قابل #اعتنا و اعتماد نیست ؛
📚رجال المجلسی ص 159
👌به فرض روایت صحیح هم باشد ، برخی علما پاسخ داده اند که امام علیه السلام می دانست که ناقل جریان ، اسب خود را نمی فروشد و امام عسکری علیه السلام تنها جهت اظهار معجزه و کرامت خود ، خبر از #مردن آن اسب و لزوم فروختن آن می دهد با این اعتقاد و آگاهی که او به حرف امام گوش نمی دهد و اسب خود را نمی فروشد و کلاهی سر خریدار آن اسب نمی رود ، چرا که از شان امامی که حتی مخالفانش تصریح به فضل و برتری و اخلاق بی نظیر او می کردند ، بعید است که راضی شود در معامله ، کلاهی سر خریدار رود چنان که ابن صباغ #مالکی از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛
« امام عسکری سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود . یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای #هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد .
📚الفصول المهمه ص275
❕مولی صالح مازندرانی در شرح روایت می نویسد ؛
« این که امام عسکری علیه السلام دستور به فروش اسب دادند ، این دستور تنها برای اظهار ( معجزه ) و کرامتشان بود ، چرا که می دانستند که علی بن زید به سخن امام گوش نمی کند و مالش را به مشتری نمی فروشد یا می دانستند که اگر علی بن زید بخواهد مالش را بفروشد ، #مشتری ( از دشمنان حربی ) بوده که مالش حرمتی ندارد ، ( لذا غش با چنین مشتری در معامله به سبب تضعیف او بی اشکال است )»
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 325
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#جشن_به_امامت_رسیدن_امام_زمان
🤔#پرسش
❔آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حضرت علی علیه السلام فرمود:
« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با #حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
📚الخصال ج2 ص635
❕بر اساس این روایت شریف ، شیعیان باید با حزن اهل بیت #محزون و با فرح و شادی آن شاد و #خرسند و شاد باشند .
❔حال سوال اینجاست که آیا امام زمان علیه السلام در شام #شهادت پدر بزرگوارشان و روز بعد آن به خاطر به امامت رسیدن شاد و خرسند هستند و شادی می کنند تا ما نیز شاد و خرسند باشیم ❗️
👌آیا در تاریخ دیده شده است که امامان بزگوار ما یک روز پس از شهادت امام قبلی به سبب به امامت رسیدن #شادی کنند ❕آیا علی علیه السلام یک روز پس از شهادت پیامبر گرامی ، به جهت امام شدن شادی کردند ؟ آیا امام حسین یک روز پس از شهادت برادرشان امام حسن شاد و خرسند بودند ❕ آیا امام سجاد یک روز پس از شهادت امام حسین #شاد بودند ❕آیا امام جواد یک روز پس از شهادت امام رضا شاد بودند و به سبب امام شدن شادی می کردند تا ما هم به این بزرگواران اقتدا کنیم و به امامت رسیدنشان و فعلیت یافتن #امامتشان را جشن بگیریم ❗️
❔آیا در طول تاریخ تشیع دیده شده است که صحابه و یاران امامان یا علمای بزرگ تشیع در طول قرن های مختلف ، پس از شهادت امام قبلی ، به امامت رسیدن امام دیگر را #جشن بگیرند ❗️
💠پاسخ روشن است ، جشن امامت گرفتن برای امام زمان علیه السلام هیچ توجیه #شرعی و #عقلی مناسب ندارد و متاسفانه به خاطر برخی مصلحت نگری ها سنت هایی در میان شیعیان #نهاده می شود ، که بطلان آن روشن و بدیهی است .
❕بله شیعیان همواره روز نهم ربیع را جشن می گرفتند و شاد بودند چنان که علامه #مجلسی می نویسد ؛
« مشهور بین شیعه در تمام شهرها و نقاط مختلف تا زمان ما بر آن است که روز نهم ربیع یکی از اعیاد است که سالروز کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت می باشد ، که مستند عمل شیعیان در اصل روایتی است که در کتاب زوائد الفوائد و المحتضر آمده است ...»
📚بحار الانوار ج31 ص119
❕برخی #مصلحت نگری ها در صدد است تا جشن شیعیان را در روز نهم ربیع معطوف به سالروز به امامت رسیدن امام عصر بکند و از مسیر اصلی خارج کند ،که به نظر می رسد این روش #صحیح نمی باشد .
❕راه حل بهتر آن است که سعی شود در مجالس شادی روز نهم ربیع به سبب کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت ، از هتک و بی حرمتی و آنچه با #تقیه منافات دارد پرهیز شود و به بیان فضائل و مناقب اهل بیت بسنده شود و اگر به هر دلیلی جشن گرفتن روز مذکور ، با وحدت و تقیه #مداراتی منافات دارد ، اشکالی ندارد که از روی تقیه #عنوان جشن و شادی عوض شود ، اما مطلب برای شیعیان باید #واضح شود تا احیانا سنت ناپسندی در میان شیعیان نهادینه نشود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠پاسخ💠
👌مستند این که خلیفه دوم در روز نهم ربیع کشته شده است روایتی است که در کتب مختلف آمده است و علامه مجلسی آن را در بحار الانوار به نقل از احمد بن اسحاق قمی از نزدیکان امام عسکری نقل می کند ؛
❕راوی می گوید در مورد عمر بن خطاب اختلاف ما بالا گرفت ، تصمیم گرفتیم به نزد احمد بن اسحاق قمی از یاران امام عسکری برویم و از او مساله را جویا شویم ، کسی را به منزلش فرستادیم تا از او برایمان خبر بیاورد ، واسطه ما گفت احمد بن اسحاق مشغول عید خودش است زیرا امروز ( نهم ربیع ) برای او روز عید است ، ما گفتیم سبحان الله ، اعیاد شیعه عید قربان و فطر و غدیر و جمعه است .واسطه گفت احمد بن اسحاق از امام عسکری روایت می کند که امروز ، روز عید است و بلکه افضل اعیاد در نزد اهل بیت و دوستداران آنها است ، گفتیم زمینه حضور ما را به نزد احمد بن اسحاق فراهم کن .
❕آنها وارد بر احمد بن اسحاق شدند ، احمد بن اسحاق گفت من به خاطر عید امروز غسل می کنم . سوال کردند که آیا امروز روز عید است ؟ گفت بله ، امروز که روز نهم ربیع الاول است ، روز عید است .
👌احمد بن اسحاق به آنها گفت روزی خدمت امام یازدهم علیه السلام مشرف شدم دیدم حضرتش مجلس را آراسته، خدمتگزارش جامه های فاخری بر تن کرده اند، و مجمره ای در مقابل حضرت است که ایشان با دست مبارکشان در آن عود می ریزند.عرض کردم: یابن رسول الله ! آیا در این روز شادی و فرح تازه ای بر آل محمد روی داده است؟
👌حضرت فرمودند: چه روزی حرمتش از این روز بالاتر می باشد؟ به درستی که پدرم فرمودند حذیفه بر پیغمبر وارد شد، روز نهم ربیع الاول بود، پیغمبر همراه با علی بن ابیطالب علیه السلام و حسنین مشغول تناول طعام بودند، حضرت به روی آنان تبسم می کرد و به حسنین می فرمود بخورید که گوارایتان باشد ، در این روز خداوند دشمن شما و دشمن جد شما را هلاک می کند ، و در این روز دعای مادر شما بر علیه آن دشمن مستجاب می شود ، در این روز اعمال شیعیانتان مقبول می شود، و درستی کلام خدا آشکار می شود آنجا که می فرماید: «فتلک بیوتهم خاویة بما ظلموا» (سوره نحل، آیه 52).یعنی: این خانه های آنهاست که به سبب ظلمشان خالی گشته است، در این روز است که شوکت مبغض جد شما شکسته می شود ، در این روز فرعون اهل بیتم و ستم کننده برایشان و غاصب حقوقشان هلاک می گردد و نفرین دخترم مستجاب می گردد .
👌حذیفه سوال کرد چه کسی حرمت اهل بیت شما را هتک می کند ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد کسی که جبتی از منافقین است ، که مردم را به خود می خواند ، مردم را از راه خدا باز می دارد ، سنتم را تغییر می دهد ، فرزندم را از ارثش منع می کند ، خودش را به عنوان امام قرار میدهد ...حق دخترم را غصب می کند ، دخترم آرزوی مرگ او را می کند و خداوند دعایش را در مثل چنین روزی مستجاب می کند ...خداوند به من گفته است که روز کشته شدن او را عید برای تو و برای اهل بیتت و مومنین و شیعیان قرار داده ام و تا سه روز قلم را از بندگان بر می دارم و چیزی از خطاهایشان را نمی نویسم ، ...به کسی که این روز را عید بگیرد ثوابی دهم مانند ثواب کسانی که به دور عرش احاطه دارند، و بر اموالش بیفزایم هر گاه بر خود و عیالش وسعت دهد، و هر ساله در این روز صد هزار هزار شخص از شیعیان شما را از آتش جهنم آزاد کنم، اعمال آنها را قبول کرده و گناهانشان را بیامرزم.
👌حذیفه می گوید پیامبر وفات کرد و من بعد از وفات پیامبر شاهد بودم که کفر و ارتداد بازگشت کرد ، بیت وحی آتش گرفته شد ، سنت تغییر کرد ، شهادت علی رد شد ، فاطمه تکذیب شد ، فدک غصب شد ، دختر پیامبر را خشمگین کردند و راضی نکردند ، پس از آن دعای مولایم فاطمه بر آن منافق مستجاب شد ، و قتلش به دست قاتلش جاری شد ،هنگامی که برای تبریک خدمت حضرت امیرالمؤمنان علیه السلام مشرف شدم، حضرت فرمودند: آیا به یاد داری آن روزی که با حسنین خدمت پیامبر بودیم، آن حضرت فضل این روز را برایت بیان فرمودند، امروز آن روزی است که خداوند چشم پیامبرش را به آن روشن داشته است ، من برای این روز 72 اسم می دانم ، حذیفه گفت دوست دارم اسامی آن را بدانم ، آن روز ، روز نهم ربیع الاول بود .
❕ادامه پاسخ 👇👇👇
❕ادامه پاسخ 👇👇👇
👌سپس حضرت علی علیه السلام به شمردن یکایک آنها پرداخت و فرمود:
❕ حذیفه، این روز استراحت است و روز رها شدن از غم و اندوه، و روز غدیر دوم، و روز سوزانده شدن گناهان، و روز حبوه، و روز رفع قلم و روز هدایت و روز عقیقه و روز برکت و روز انتقام و عید بزرگ خدا، و روزی است که دعا در آن مستجاب است و روز نگه داشتن بزرگ و روز تولیه، و روز شرط و روز در آوردن لباس مشکی و روز پشیمانی ظالمان و روز شکسته شدن دشمنان شیعه و روز از بین رفتن مشکلات و روز پیروزی و روز نمایش و روز قدرت و روز ورقه ور قه شدن و روز شادمانی شیعه و روز ترویه، و روز انابه، و روز زکات بزرگ و روز فطر دوم، و روز سبیل الله تعالی و روز تجرع بالرقیق ، و روز رضایت و عید اهل بیت و روزی که بنی اسرائیل پیروز شدند و روزی است که خدای متعال اعمال شیعه را پذیرفت و روز دادن صدقه و روز زیاده خواستن (از خدای متعال) و روز قتل منافق و روز وقت معلوم و روز "شادی اهل بیت" و روز مشهد و روزی که ظالم دستش را می گزد و روزی است که گمراهی ویران شد و روز رسیدن و روز شهادت و روز گذشتن از مومنین و روز مستطاب و روز (به درک) رفتن سلطان منافق و روز پس دادن و روزی که مومنان در آن استراحت می کنند و روز مباهله و روز مفاخره و روز قبولی اعمال و عید نحیل و روز نحیله و روز شکر و روز نصرت مظلوم و روز زیارت و روز دوست داشت و مودت ورزیدن و روز رسیدن و روز برکت و روز کشف شدن بدعت و روز زهد از گناهان و روز ندا دهنده و روز موعظه و روز عبادت و روز اسلام است.
❕حذیفه می گوید پس از خدمت امیرالمومنین علیه السلام برخاستم و با خودم می گفتم اگر هیچ کاری خوبی هم بلد نباشم و ثوابی نخواهم مگر دوست داشتن این روز (نهم ربیع الاول) برایم کافی است.
📚بحار الانوار ج31 ص120
👌شیخ عباس قمی می نویسد ؛
« روز نهم ربیع الاول ، روزی عظیم الشان و روز سرور شیعه و عید بزرگ آنها است ، حضرت رسول این روز را عید قرار داده و امر کرده که مردم نیز آن روز را عید قرار دهند ، هر که در این روز چیزی انفاق کند ، گناهانش آمرزیده است ، مستحب است در این روز اطعام برادران مومن و خشنود کردن آنها و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه نو و شکر و عبادت خدا ، و این روز ، روز برطرف شدن غم هاست »
📚وقائع الایام ص315
👌صاحب جواهر می نویسد ؛
❕و اما غسل برای روز نهم از ماه ربیع الاول، پس به تحقیق حکایت شده که احمد بن اسحاق قمی در این روز به عنوان عید غسل کرده است. به خاطر روایتی که از اتفاق واقعه عظیمی در این روز خبر می دهد، که سرور مومنین و غضب منافقین را به دنبال دارد...و به تحقیق به روایت مفصلی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در فضل و برکت این روز و اینکه روز شادی و سرور برای ایشان می باشد برخورد کردم که ذهن انسان در فهم آن محیر و سرگردان می شود. و در آن روایت به وقوع آن امر (کشته شدن عمر بن خطاب) در این روز تصریح شده است. پس چه بسا که ما به علت مستحب بودن غسل در مثل چنین ایامی قائل به استحباب غسل در این روز شویم. و مخصوصا که این روز برای ما و پیشوایان ما علیهم السلام روز عید و سرور می باشد.
📚جواهر الکلام ج5 ص43
❕علامه مجلسی می نویسد ؛
« بین علمای شیعه و سنی در مورد روز کشته شدن عمر اختلاف است ، مشهور آن است که قتلش در روز بیست و ششم ذی الحجه بوده است و برخی گفته اند روز بیست و هفتم ، و مستند این دو قول نقل مورخان است ، اما از کتب معتبره چنان که تا کنون نیز نزد شیعیان مشهور است ، بر می آید که کشته شدن او در روز نهم ربیع الاول بوده است ، و این مطلب مشهور بوده است در بین جمعی از محدثین متقدم شیعه ، سید بن طاووس در کتاب اقبالش آورده است که شیخ صدوق روایتی از امام صادق نقل کرده است که روز قتل عمر ، روز نهم ربیع بوده است و از این نکته به دست می آید که شیخ صدوق معتقد به این مطلب بوده است ، روایت معتبری نیز از احمد بن اسحاق نقل شده است که این مطلب را اثبات می کند ...
👌اتفاق مورخان اهل سنت در این که روز کشته شدن عمر ، بیست و ششم ذی الحجه بوده است نمی تواند با این احادیث معتبره معارضه داشته باشد ، زیرا مورخان آنها در مورد روز شهادت پیامبر اسلام و علی علیهما السلام نیز با ما اختلاف دارند ...شاید آنها روز کشته شدن عمر را پنهان کرده اند تا شماتت شیعه را از خود دفع کنند.
📚زاد المعاد ص257
❕ادامه پاسخ 👇👇👇