eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔یکی از کانال های ضد دین این سوال را مطرح کرده است که مسلمین یک روایت بیاورند که امام علی و اولادش با تجاوز عمر و سپاه اسلام و مخالفت کرده و آن را تقبیح کرده باشند ❕لطفا پاسخ دهید ❗️❗️ 💠💠 👌این که خلفای ثلاثه ،مورد غضب اهل بیت و علی علیه السلام بوده اند و اهل بیت آنها را به عنوان کسانی که ایمان به خداوند نداشتند و حق آنان را غصب کرده و مصداق راهنمایان گمراه و گمراه کننده بوده اند به گونه ای که در روز قیامت شدید ترین عذابها در انتظار آنها است ، معرفی کرده اند ، مطلبی ثابت و قطعی است که علامه بزرگوار حدود 200 روایت از اهل بیت در این موضوع تحت این باب نقل می کند ؛ « باب الثلاثه و و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و » 📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20 ❕بر این اساس طبیعی است که موضع اهل بیت در باره فتوحات خلفا که انسان را یاد کشتارهای چنگیز و و ...می اندازد موضعی منفی است به گونه ای که شیعه و سنی اتفاق دارند که علی علیه السلام در این فتوحات شرکت نکردند با این که در زمان پیامبر گرامی در اکثر نبردها حضور داشت . ❕با توجه به آنچه بیان شد این روایت از امیر مومنان به خوبی بیان کننده موضع ایشان در قبال فتوحات است که فرمود ؛ « مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره رعایت نمی کند جهاد کند ، اگر در چنین جهادی شرکت کند ، دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و مرگ او مرگ دوران جاهلیت است » 📚علل الشرایع ج2 ص464 📚الخصال ج2 ص625 📚تحف العقول ص114 🔶در نقل دیگری خطاب به بن زیاد فرمود ؛ « ای کمیل جهاد تنها در صورت حضور امام عادل جایز است ( و جهاد با امام حرام است )» 📚مستدرک الوسائل ج11 ص33 👌در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمودند ؛ « جهاد لازم و واجب است تنها در صورت حضور امام » 📚وسائل الشیعه ج15 ص49 🔶در حدیث آمده است که خداوند به پیامبر گرامی عرضه داشت ؛ « جهاد مسلمین تنها به اذن تو یا امامان از فرزندان تو است که دارای درجات و است » 📚مستدرک الوسائل ج11 ص33 👌در نقل دیگری آمده است که بشیر به امام صادق علیه السلام عرضه داشت ؛ « در خواب دیدم که جهاد بدون اجازه امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته و خون و گوشت خوک و تو به من گفتی بله چنین است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود بله مطلب همان گونه است که تو در خواب دیده ای » 📚الکافی ج5 ص27 📚التهذیب ج6 ص134 👌این روایات صراحتا فتوحات زمان خلفا را چون تحت نظر امامان جائر و ظالم صورت گرفته و بدون اجازه امام معصوم و عادل بوده است ، فتوحاتی ظالمانه قلمداد می کند به گونه ای که کشتگان چنین فتوحاتی نیز شهید محسوب نمی شوند . ❕جهت آگاهی بیشتر به دو نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2558 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2559 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال لطفا صریح و بی پرده نظر خود را راجع به فتوحات اسلامی بگویید ایا شیعه موافق بوده یا مخالف ؟ 🔶پاسخ ❗️فتوحات صورت گرفته توسط خلفا به هیچ عنوان مورد تایید شیعه نبوده است از چند جهت: 1⃣تضاد فرهنگ فتوحات با هدف بعثت پیامبران: 🔶سیره پیامبران گواهی می دهد که انان برای رهانیدن انسان ها از تاریکی ها و گمراهی ها مبعوث شده اند.در هیچ یک از ایات قرانی در توصیف پیامبران خصوصا پیامبر اسلام سخن از کشورگشایی انان نیست و نفرموده :« ما تورا برای کشور گشایی فرستادیم» 🔶بلکه به عکس در قران می فرماید: « ما تورا رحمت برای جهانیان فرستادیم» 📓انبیا107 ❗️هدف پیامبران گسترش عدالت و تربیت مردم بوده است نه تاسیس امپراطوری و فتوحات 🔷شهید مطهری چنین می گوید: « پیامبر اصلا وصیت نکرد که پس از من فتوحات کنید با آن که انواع وصیت ها را کرد» 📚حماسه حسینی ج3 ص20 2⃣لزوم دفاعی بودن سیاست نظامی جامعه اسلامی : 🔷پیامبر گرامی اگر در مدت ده سال نخست هجری ناچار تن به برخی جنگ ها دادند با سه توجیه تمام انها دفاعی بود: 🔶1- پاسخ به تجاوزها و فشارهای ناجوانمرادانه مشرکان مانند جنگ بدر ،احد،خندق 🔶2- تنبیه افراد ستمگری که مسلمانان یا سپاه تبلیغی انها را در بیابان ها در نقاط دور دست کشته و یا با شکستن میثاق خود هستی اسلام را به خطر می انداختند جنگ هایی که با طوائف سه گانه یهود و ...از این قبیل بود 🔶3 خنثی سازی جنب و جوش هایی که در میان قبائل در حال شکل گیری بود و در صدد بودند با جمع اوری سلاح و سرباز مقدمات حمله به مسلمین را فراهم کنند 3⃣عدم برابری امار کشتگان دشمنان در غزوات پیامبر و فتوحات که در ادامه می اید 4⃣این فتوحات همراه با مخالفت اهل بیت بوده است . 🔶امیر مومنان فرمود: « مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره غنائم جنگی رعایت نمی کند جهاد کند اگر در چنین جهادی شرکت کند دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و. مرگ او همانند مرگ دوران جاهلیت است» 📚الخصال،ص625 ❗️در روایت دیگر جنگ بدون اذن وحضور امام تعبیر شده است که همانند گوشت مردار و خون و خوک حرام است 📚الکافی ج5 ص23 ❗️صاحب جواهر می گوید: « جنگ بدون حضور امام سبب زیر سوال رفتن مشروعیت چنین جنگی است» 📚جواهر الکلام ج21 ص11 ❗️حضرت امام می گوید: « هیچ دلیلی بر این که فتوحات به دستور امام معصوم و یا با اذن او صورت گرفته وجود ندارد» 📚کتاب البیع ج3 ص108 ❗️البته باید توجه کرد که اگر در برخی جنگ ها حضرت. امیر مشورتی می دادند از دو جهت بوده است: 1- کیان اسلام در خطر بوده به گونه ای که اگر مشورت داده نمیشد اسلام از بین می رفت 2- جهت جلوگیری از کشتار و غارت بیشتر مردم بی گناه توسط افراد به ظاهر مسلمان بوده است 5⃣نقش تخریبی فتوحات در مخدوش ساختن چهره اسلام: 🔶در جنگ ذات العیون 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند 📚تاریخ طبری ج2 ص322 🔶همان فرد در یک روز سی هزار نفر را کشت ( جنگی تحت فرماندهی خالد) 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 🔶در جنگی دیگر در یک روز چهل هزار نفر را کشتند 📚تاریخ طبری ج2 ص424 🔶در جنگی دیگر در یک روز هفتاد هزار نفر را کشتند 📚تاریخ ابن خلدون ج2 ص509 🔶و جنگ انها برای اب و غذا بود 📚سیر اعلام النبلائ،ج3 ص32 ⁉️ایا با این جنایات می توان از فتوحات دفاع کرد 🔴البته ما در گذشته اورده ایم که ایرانیان به زور اعراب مسلمان نشدند و انان تنها ایران را فتح کردند.ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان مسلمان شدند که می توانید کلید واژه« دلیران» را در کانال سرچ کنید ♦️ پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال ایا امام حسن و امام حسین در فتوحات شرکت کردند؟ ✅پاسخ ما در گذشته در مورد فتوحات نظر خود را داده ایم که این فتوحات مورد تایید امامان نبوده است و به برخی از جنایاتی که در این فتوحات صورت گرفته اشاره داشته ایم و اورده ایم که انان تنها ایران را فتح کردند و ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان اسلام پذیرفتند واین امر حدود قرن سوم یعنی حدود 300 سال پس از فتح ایران صورت گرفت واوردیم اسلام نخستین بار در زمان پیامبر گرامی توسط حضرت امیر به ایران راه یافت 📚خدمات متقابل اسلام و ایران ،شهید مطهری ♦️و بر خلاف برخی به هیچ عنوان خود را ملزم نمی دانیم که از فتوحات دفاع کنیم .جهت دیدن کاملتر پاسخ کلید واژه « دلیران » را در کانال سرچ کنید ❗️حال می گوییم: ایا می توان پذیرفت امام حسن و امام حسین در فتوحاتی شرکت کرده باشند که انسان را به یاد جنگ های چنگیز،تیمور مغول و تاتار در قرون متمادی می اندازد و نظاره گر اعمال غیر انسانی برخی فرماندهان به ظاهر مسلمان باشند که بسیاری از انان مایه ننگ اسلام و مسلمانان گردیدند ؟ ♦️پاسخ روشن است این دو بزرگوار برای عدم شرکت خود در فتوحات همان دلایل پدر بزرگوار خویش را داشتند 🔵اما در رابطه با گزارش برخی منابع تاریخی اهل سنت در باره حضور ان دو بزرگوار در فتوحات باید گفت: 1⃣طبیعی است که تاریخ سازان متعصب طرفدار مکتب سقیفه برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانه ای از جمله گزارش هایی که هویت و اعتبار انها بررسی خواهد شد متوسل گردند 2⃣گزارش بلاذری در فتوح البدان ج1 ص330 گذشته از انکه سلسله سند ندارد از شرکت حسنین با تعبیر « چنان که گفته میشود» خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین خبری روشن است 3⃣در گزارش طبری در ج2 ص607 « حنش بن مالک » مجهول است و علی بن مجاهد کذاب ( تهذیب التهذیب،ج7 ص330) بوده است 4⃣گزارش ابونعیم در اخبار اصفهان ج1 ص112 نیز همان گزارش طبری است و روایت دیگری نیز می اورد که مرسل است 5⃣روایت ابن خلدون نیز در معجم البلدان ج4 ص315 بدون سند است ♦️امام خمینی چنین می نویسد: « حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان در فتوحات ثابت نیست تا چه رسد به امام حسن ودرباره برخی از اصحاب خاص ان حضرت اگر هم ثابت باشد از سر ناچاری و جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات بوده نه این که جنگ ها مورد تایید انان باشد» 📚کتاب البیع،ج3 ص105 ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند ❗️آیا چنین چیزی ممکن است ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که امام سجاد علیه السلام ، بسیار اهل عبادت و بندگی بودند تا جایی که به سید الساجدین و العابدین و سجاد و ذو النفثات ( صاحب پینه ها که بر اثر عبادت زیاد برپیشانی حضرت ایجاد می شد ) ملقب بودند . 📚کشف الغمه ج 2 ص 74 _ المناقب ج 4 ص 75 _ بحار الانوار ج 46 ص 6 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پدرم علی بن الحسین علیه السلام در هر شبانه روزی هزار رکعت نماز می گزارد ، چنان که امیر مومنان نیز چنین بود و از پدرم پانصد درخت خرما بود که در نزد هر درخت ، دو رکعت نماز می گزارد » 📚خصال ج 2 ص 517 _ بحار الانوار ج 46 ص 61 ❕روايتى وارد شده كه فاطمه دختر حضرت امير المؤمنين عليه السّلام روزى جابر بن عبد اللّه انصارى را طلبيد و گفت: تو از صحابه كبار حضرت رسولى ، و ما اهل بيت را حقّ بر تو بسيار است، و از بقيّه اهل بيت رسالت همين على بن الحسين عليه السّلام مانده و او بر خود جور مى ‏نمايد در عبادت الهى پيشانى و زانوها و كف‏هاى او از بسيارى عبادت پينه كرده و مجروح گشته و بدن او نحيف شده و كاهيده، از او التماس نما كه شايد پاره‏ اى تخفيف دهد. ❕چون جابر به خدمت آن جناب رسيد ديد كه در محراب نشسته و عبادت بدن شريفش را كهنه و نحيف گردانيده، و حضرت جابر را اكرام فرمود و در پهلوى خويش تكليف نمود و با صداى بسيار ضعيف. احوال او پرسيد. 🔸پس جابر گفت: يا بن رسول اللّه! خداوند عالميان بهشت را براى شما و دوستان شما خلق كرده و جهنّم را براى دشمنان و مخالفان شما آفريده، پس چرا اين قدر بر خود تعب مى ‏فرمايى؟ حضرت فرمود كه: اى مصاحب حضرت رسول ! حضرت رسالت پناه با آن كرامتى كه نزد خداوند خود داشت ... مبالغه و مشقّت در عبادت را ترك نفرمود- پدرم و مادرم فداى او باد- تا آن كه بر ساق مباركش نفخ ظاهر شد و قدمش ورم كرد، صحابه گفتند كه: چرا چنين زحمت مى ‏كشى و حال آن كه خدا بر تو تقصير نمى‏ نويسد؟ فرمود كه: آيا من بنده شاكر خدا نباشم و شكر نعمت‏هاى او را ترك نمايم. 👌جابر گفت: يا بن رسول اللّه! بر مسلمانان رحم كن كه به بركت شما خدا بلاها را از مردمان دفع مى ‏نمايد و آسمان‏ها را نگاه مى‏ دارد و عذاب‏هاى خود را بر مردمان نمى ‏گمارد. فرمود كه: اى جابر! بر طريق پدران خود خواهم بود تا ايشان را ملاقات نمايم. » 📚امالی طوسی ج 2 ص 249 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 289 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « روزى بر پدرم على بن الحسين عليه السّلام داخل شدم ديدم كه عبادت در آن حضرت بسيار تأثير كرده و رنگ مباركش از بيدارى زرد گرديده و ديده‏ اش از بسيارى گريه مجروح گشته و پيشانى نورانيش از كثرت سجود پينه كرده و قدم شريفش از وفور قيام در صلاة ورم كرده، چون او را بر اين حال مشاهده كردم خود را از گريه منع نتوانستم نمود و بسيار بگريستم. ❕ آن حضرت متوجّه تفكّر بودند، بعد از زمانى به جانب من نظر افكندند و فرمودند كه بعضى از كتاب‏ها كه عبادت امير المؤمنين عليه السّلام در آنجا مسطور است به من ده، چون بياوردم و پاره ‏اى بخواندند بر زمين گذاشتند و فرمودند كه: كى ياراى آن دارد كه مانند على بن ابى طالب عليه السّلام عبادت كند » 📚الارشاد ج 2 ص 142 _ بحار الانوار ج 46 ص 74 👌هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرد بلکه وقت بسیاری برای خوراک واستراحت و.....باقی می ماند، بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود، چراکه در روایات ما امده است که نماز برترین موضوع است،و تا انسان میتواند شایسته است که تحت هر نماز بگذارد . 📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4 ❓چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه در دفاع از این مطلب چنین می آورد ؛ «در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر ممکن نیست» 📚الغدیر،ج5،ص40 👌چگونه اهل سنت و وهابیت بر این مساله اشکال می گیرند درحالی که خودشان در شرح حال بسیاری از رجال اهل سنت نقل کرده اند که آنان در شبانه روز و یا تنها در روز هزار رکعت نماز می خوانده اند و این را از آنان می شمارند ، مانند؛ مره بن شراحیل همدانی که گفته شده است در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده است؛ (البدایه و النهایه ج8 ص70 ) و عبدالرحمان ابن ابان ابن عثمان بن عفان (انساب الاشراف ج5 ص120) و علی بن عبدالله عباسی او نیز هزار رکعت نماز می گذارده است (تهذیب التهذیب ج7 ص358) وبلال بن اسعد اشعری نیز چنین بوده است؛ (تهذیب التهذیب ج1 ص503 ) و مصعب بن ثابت ابن عبدالله ابن زبیر نیز چنین بوده است؛ (صفه الصفوه ج2 ص99 ) و ... @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔شما که مدعی هستید طب اسلامی وجود دارد و آقای تبریزیان گرفتار اشتباه شده است به نظرتان آیا این نقص نیست که آیین اسلام که جامع و کامل است به این مساله مهم یعنی سلامت انسانها توجه نکرده باشد ❗️❗️ 💠💠 1⃣در این شکی نیست که اهل بیت علیهم السلام آگاه به علم طب و پزشکی بوده اند . بررسى دقيق احاديثى كه درباره ويژگى ‏هاى علمى، سرچشمه ‏هاى دانش‏ها و نيز انواع دانش‏هاى اهل بيت عليهم السلام به ما رسيده، نشان مى ‏دهد كه پيامبر اسلام و اهل بيت آن بزرگوار، نه تنها از دانش پزشكى، بلكه از همه علوم، نه از راه تحصيل، بلكه از طريق الهام الهى برخوردار بوده ‏اند . ❕مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان ؛ « باب درمورد اینکه امامان می دانند جمیع آنچه در گذشته بوده و تا آینده خواهد بود و چیزی از آنان پنهان نیست » 📚الکافی، ج1 ص 260 🔸از امام صادق نقل می کند که فرمود ؛ «من می دانم آنچه در آسمانها وزمین و بهشت ودوزخ است ومی دانم آنچه در گذشته بوده وتا روز قیامت خواهد بود » 📚همان مدرک ❕علی علیه السلام فرمود ؛ «من جمیع علم پیامبر و علم گذشته و علم آینده تا روز قیامت را می دانمذ» 📚بصایر الدرجات،ج1 ص127 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند آنگاه چیزی از اخبار آسمان و زمین را از امام مخفی بدارد » 📚بحار الانوار، ج 26 ص 110 2⃣وظيفه دين و آيين، هدايت مردم به راه‏هاى راست و اعتقادها و برنامه ‏هاى اخلاقى است و رسالت انبيا و امامان ، به عنوان طبيبان روحانى درمان انواع بيمارى‏ هاى فكرى و اخلاقى است؛ ولى از آنجا كه طب جسمانى نيز رابطه نزديكى با طب روحانى دارد گاه به سراغ اين امور نيز مى ‏رفتند. به بيان ديگر مسائل مربوط به سلامت جسم رابطه نزديكى با سلامت روح دارد از اين‏رو سلامت جسم نيز مورد توجه اسلام بوده است‏ . ❕بررسى متون اسلامى به روشنى نشان مى‏ دهد كه يكى از اهداف اصلى و حكمت‏هاى مهمّ احكام و مقرّرات اسلامى، طبّ پيشگيرانه، از طريق پيشگيرى از بيمارى ‏ها و تأمين سلامت انسان است. بر اين پايه، در اسلام، آنچه براى سلامت جسم و يا جان خطرناك و زيانبار است، حرام يا مكروه است و آنچه براى سلامت انسان، لازم و مفيد است، واجب يا مستحب، و آنچه سود و يا زيانى براى جسم و يا جان ندارد، مباح شناخته شده است. اين بدان معناست كه طبّ پيشگيرى در متن مقرّرات و احكام پنجگانه اسلام، تنيده شده و اجراى كامل و دقيق قوانين الهى در زندگى، سلامت جسم و جان انسان را به همراه دارد. 🔸امام رضا عليه السلام، درباره حكمت مقرّرات الهى كه بر انسان حلال و يا حرام شده است، مى ‏فرمايد ؛ « ما مى ‏بينيم هر آنچه كه خداوند تبارك و تعالى حلال كرده، در آن، صلاح و بقاى بندگان است و بدان نيازى گريزناپذير دارند، و مى‏ بينيم همه آنچه كه حرام شده است، بندگان، بدان نيازى ندارند و مى‏ بينيم كه همه، موجب تباهى و زمينه نابودى ‏اند. » 📚علل الشرائع ، یک جلدی ، ص 592، بحار الأنوار، ج 65، ص 166 ❕در اين سخن، امام تصريح مى ‏فرمايد كه آنچه در مقررات الهى در زمينه ‏هاى مختلف (مانند: خوردن، آشاميدن، ازدواج و ...)، حلال شمرده شده، امورى است كه مردم براى تأمين سلامت، رفاه و آسايش خود، بدان نياز دارند و مصالح زندگى و بقاى آنها وابسته به آن است و به عكس، آنچه تحريم شده، امورى است كه نه تنها مورد نياز مردم نيست، بلكه به زيان سلامت و آسايش آنان و موجب هلاكت آنهاست. ❕همینطور در آموزه های اهل بیت علیهم السلام ، دستورات کلی جهت حفظ تن از بیماری ها بیان شده است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « از سرما در آغاز آن (در پاييز) بپرهيزيد و در آخرش (نزديك بهار) از آن استقبال كنيد، زيرا در بدن‏هاى شما همان مى‏ذكند كه با درختان انجام مى‏ددهد؛ آغازش مى‏ سوزاند و آخرش مى‏ روياند و برگ مى‏ آورد » 📚نهج البلاغه ، حکمت 128 ❕لذا بوعلى سينا در كتاب طبى خود، قانون نيز به همين نكته اشاره كرده و مى ‏گويد ؛ «بدن‏ها از سرماى بهار آن احساسى را ندارند كه از سرماى پاييز مى‏ كنند، زيرا هنگام سرماى بهار، بدن عادت به سرماى زمستان كرده و ازآن‏رو از آن آزار نمى ‏بيند؛ ولى به هنگام سرماى پاييز بدن كه عادت به گرما دارد از آن آزار فراوان مى ‏بيند». 📚کتاب قانون ج 1 ص 83 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕یا در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود ؛ « آیا تو را چهار چیز نیاموزم که به کمک آن از طبیب بی نیاز شوی، بر سفره منشین مگر آن هنگام که گرسنه ای و از سفره بر نمی خیزی مگر آنکه هنوز میل خوردن داری ،غذا را خوب بجوی و هنگام خوابیدن به بیت الخلا برو ، اگر این چهار نکته را به کار بستی از طب بی نیاز می شوی » 📚الخصال ج1 ص229 ❕همینطور توصيه هایی به خوردن ميوه‏ ها و سبزى ‏ها و ‏هاى غذایی و خواص دارویی آنها شده است که تفصیل آن روایات در آدرس ذیل آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج59 ص62 به بعد « ابواب الطب و معالجه الامراض و خواص الادویه » 👌بنابراین اسلام به طب و سلامت بدن بی توجه نبوده است و از سه جهت که عبارتند از دستورات پیشگیرانه ، توصیه های کلی جهت حفظ تن ، و بیان خواص دارویی گیاه ها و میوه ها ، به مساله سلامت بدن توجه داشته است . ❕اما چنان که در گذشته مفصلا توضیح داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2564 ❕آنچه از روایات طبی به دست ما رسیده است این قابلیت را ندارد که ما آن را به عنوان معرفی کنیم که عبارت باشد از تشخیص و علل انواع بیماری ها و راه درمان آنها ، این در روایات ما نیامده است تا ما را از طب دیگران بی نیاز کند . 3⃣اهل بيت عليهم السلام به عنوان يك حرفه، وارد مسائل پزشكى نشده‏ اند و آنان تمام هم و غم خود را جهت ترسیم مسیر هدایت و سعادت مصروف داشتند . ورود پيشوايان دين در مسائل پزشكى، مانند ورود آنان به ساير علوم، به صورت موردى و گاه به عنوان كرامت و اعجاز بوده، نه به صورت دائم و بدان نحو كه مردم به ديگر پزشكان، مراجعه مى ‏كنند. ❕ بديهى است كه اگر مردم، اهتمام مى‏ ورزيدند و از دانش سرشار اهل بيت عليهم السلام بهره مى‏ جستند و به صورت متقن، آثار علمى آنان را ثبت و ضبط مى‏كردند، امروز، ذخاير علمى و فرهنگى عظيمى در رشته‏ هاى مختلف دانش، در اختيار بشر بود؛ امّا متأسّفانه، جايگاه علمى اهل بيت عليهم السلام شناخته نشد . 4⃣خداوند پیامبران و امامان را برای تکمیل راه هدایت و سعادت فرستاد و شان آنها را هدایتگری بیان کرد نه درمانگری و صنعتگری و مهندسی و ... 📚بحارالانوار، ج 23، ص 99 ، باب 6 ❕شان انبیاء و امامان علیهم السلام هدایتگری و ترسیم خط سعادت بوده است که اگر این ترسیم از ناحیه آنها واقع نمی شد ، برنامه هدایت و سعادت در دنیا به صورت کلی مختل می شود ، شان آن بزرگواران تکمیل کردن علوم دنیوی نبوده است ، بلکه پیشرفت در علوم دنیوی را بر عهده خود بشر گذاشتند ( اگر چه اهل بیت در این رابطه کمک هایی به بشر کرده اند ) زیرا بشر می توانست با تحقیق و تلاش به پیشرفت مادی دست پیدا کند ، اما اگر ترسیم راه سعادت نمی شد ، بشر به هیچ عنوان نمی توانست به سعادت برسد . ❕امامان علیهم السلام در علوم دنیوی به یافته های بشری احترام می گذاشتند و مثلا در همین مساله طبابت ، هم خودشان به نزد طبیبان می رفتند و با طبیبان ارتباط می گرفتند و هم یاران را از مراجعه به طبیبان ، حتی طبیبان غیر مسلمان منع نمی کردند و چنین نبود که بگویند ما علم طب و پزشکی را داریم و با هیچ طبیبی ارتباط نمی گیریم ، بر شیعیان هم حرام است که به سراغ طبیبی غیر ما بروند . ❕« نقل می کنند به جهت معالجه زخم امير المؤمنين عليه السّلام، اطبّاء كوفه را جمع كردند، و عالم‏تر آنان در عمل جرّاحى شخصى بود كه او را اثير بن عمرو مى ‏گفتند، چون در جراحت امير المؤمنين عليه السّلام نگريست شش گوسفندى طلبيد كه تازه و گرم باشد، چون آن شش را حاضر كردند. رگى از آن بيرون كشيد آنگاه او را در شكاف زخم كرد در آن دميد تا اطرافش به اقصاى جراحت رسيد و لختى بگذاشت، پس برداشت و در آن نظر كرد، بعضى از سفيدى مغز سر آن حضرت را در آن ديد آن وقت به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد كه وصيّت خود را بكن كه ضربت اين دشمن خدا كار خود را كرده و به مغز سر رسيده و ديگر كار از تدبير بيرون شده‏ است » 📚مقاتل الطالبيين، ص 23؛ بحار الأنوار، ج 42، ص 234 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕« ابو هاشم جعفرى گفت وقتى مأمون رجاء بن ابى ضحاك را مأمور آوردن حضرت رضا كرد از راه اهواز ، رجاء از راه كوفه نيامد اهالى كوفه انتظار آن جناب را داشتند من در قسمت شرقى محلى بنام آبيدج بودم همين كه شنيدم‏ آن جناب را بطرف مرو مى‏ برند خود را به اهواز رسانيدم. خدمتش رسيدم و خود را معرفى كردم اولين مرتبه ‏اى بود كه ايشان را ميديدم امام عليه السّلام مريض بود هوا هم گرم، بمن فرمود: برايم طبيبى بياور. پزشكى آوردم‏ ...» 📚بحار الانوار ج 49 ص 118 ❕« راوی می گوید ، خدمت حضرت هادى علیه السلام بودم . آن جناب را آبله گرفته بود به طبيب‏ گفتم «آب گرفت» به زبان فارسى ، در اين موقع امام عليه السّلام رو بمن نموده تبسم كرده فرمود خيال ميكنى كسى غير از تو فارسى را نميداند پزشك گفت فدايت شوم آقا شما فارسى ميدانيد؟ فرمود: آرى او بفارسى بتو گفت آبله ‏ها آب گرفت » 📚بحار الانوار ج 50 ص 136 ❕« روزى على بن جعفر، در نزد حضرت جواد عليه السّلام بود، در آن هنگام طبيب، براى رگ زدن نزد حضرت جواد عليه السّلام آمد، على بن جعفر برخاست و به حضرت جواد عليه السّلام گفت: اى آقاى من! بگذار طبيب اوّل رگ مرا بشكافد، بعد رگ تو را، تا تيزى آهن (نشتر) را قبل از تو من احساس كنم » 📚اختیار معرفه الرجال ج 2 ص 729 ❕«راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد که آیا می توان از پزشک یهودی یا مسیحی برای درمان استفاده کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « اشکالی ندارد ، چرا که درمان به دست خدا است » 📚بحار الانوار ج 59 ص 65 ❕روایات فراوان دیگری است که امامان علیهم السلام به افراد و یاران خود ، اجازه رجوع به اطباء ، حتی طبیبان غیر مسلمان را می دادند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 25 ص 221 باب 134 ❕از آنچه گذشت روشن می شود که هم امامان علیهم السلام خودشان با طبیبان ارتباط می گرفتند و هم شیعیان را به این ارتباط گیری توصیه می کردند ، امامان اگر چه از طریق علم الهی آگاه به علم طب بودند ، اما به جهت پیشرفت این علم در میان بشر ، به آراء و عملکرد طبیبان احترام می گذاشتند و شیعیان را هم از رجوع به آنها نهی نمی کردند . 5⃣وقتی امامان علیهم السلام ، یک مکتب طبی جامع اسلامی معرفی نکردند ، چرا افرادی چون جناب تبریزیان مدعی اند ما طب جامعی داریم به نام طب اسلامی ❗️وقتی امامان به دستاوردهای طبی بشر احترام می گذاشتند چرا ایشان این دستاوردها را نفی می کند ❕وقتی امامان و شیعیانشان به طبیبان حتی طبیبان غیر مسلمان رجوع می کردند ، چرا آقای تبریزیان از رجوع به طبیبان نهی می کند ❗️ 👌ما نمی گوییم علم و عملکرد پزشکان و علم طب جدید و شیمیایی بی اشکال است ، اما آیا معقول است که به خاطر یک سری اشکالات ، تمام این علم نفی شود در حالی که چنین نفی کردنی رویه امامان علیهم السلام نبوده است ❕ @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔بنده به جد از موضع شما نسبت به طب اسلامی شدم ❗️چگونه شما منکر طب اسلامی هستید در حالی که یک عالمه روایت در مورد طب اسلامی داریم ❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ما یک سری روایات داریم که در آنها سخن از يك رشته دستورات طبى و بهداشتى نقل شده از معصومين عليهم السلام است، گاه نيز اشاراتى از قرآن مجيد در آنها ديده مى‏ شود؛ مثلًا امروز دانشمندان غذاشناسى آثار فوق العاده ‏اى براى قائلند و هرچه زمان مى ‏گذرد خواص بيشترى براى آن در بهداشت و درمان بيمارى‏ها كشف مى ‏كنند. ❕اين در حالى است كه قرآن مجيد در سوره «نحل» با صراحت مى ‏گويد: «فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ» ( نحل 69) 👌 و همچنين تعبيرات ديگرى كه پرده از روى مسائل و درمانى بر مى‏ دارد؛ از جمله دستور معروف پيامبر گرامی بر اين‏كه تا گرسنه نشده‏ ايد غذا نخوريد و تا كاملًا سير نشده‏ ايد دست از غذا بكشيد . 📚بحار الانوار ج 59 ص 290 👌بسيارى از دستورهايى كه در زمينه ‏ ها و غذاهاى حلال و حرام وارد شده مربوط به تأثيرات خوب و بد آنهاست؛ تحريم شراب و مواد مخدر، تحريم گوشت حيوانات درنده، خوردن خون و گوشت مردار و ماهيانى كه در آب مرده‏ اند و امثال اينها همگى ارتباط نزديكى با زيان‏هاى بهداشتى آنها دارد. ❕توصيه به خوردن ميوه‏ ها و سبزى ‏ها و ‏هاى غذايى ارتباط آشكارى با فوائد بهداشتى آنها دارد. روايات طبى نقل شده از پيغمبر اكرم و ائمه هدى عليهم السلام نيز با صراحت اين مسائل را بازگو مى ‏كند. 💠اما باید توجه کرد که آنچه از روایات طبی به دست ما رسیده است این قابلیت را ندارد که ما آن را به عنوان معرفی کنیم که عبارت باشد از راههای پیشگیری ، و تشخیص و علل انواع بیماری ها و راه درمان آنها ، به هیچ عنوان این در روایات ما نیامده است . 👌آنچه در روایات ما آمده است اشاراتی جزئی است به خواص دارویی و درمانی برخی گیاه ها یا میوه ها و یا دستوراتی کلی جهت حفظ تن از بیماری ها و از آن چیزی نیست . ❕آیا با این نوع از روایات می توان ادعا کرد که اسلام مکتب تازه ای به نام ایجاد کرده است که با آگاهی از آن می توان تمام و انواع بیماری ها را درمان کرد و دیگر به طب جدید احتیاجی نیست .آیا این سخن است ❗️ 👌اساسا بدون بهره گیری از طب جدید و شناخت دستگاه های بدن و علل عارض شدن بیماری ها می توان مثلا به روایات طبی اسلام عمل کرد و بیماری را درمان کرد ❗️مثلا یک دل درد شدن ممکن است علل زیادی داشته باشد که بدون شناخت آن درمان ممکن نیست . ابتدا باید با علم جدید نسبت به علل عارض شدن آن آگاهی ایجاد کرد ، آنگاه به سراغ درمان رفت ‌نه آنکه بگویبم چون در فلان آمده است که در هنگام دل درد فلان کار را بکنید ما نیز نسخه واحدی برای همگان بپیچیم . 💠البته این سخن در جایی است که ما باشیم روایات طبی ما قابلیت درمان بیماری ها را دارد یعنی سند و محتوای آن صحیح و روشن بوده که می توان از آنها برای مقابله با امراض استفاده کرد . ❕در حالی که شیخ که عنوان رئیس المحدثین را در مکتب تشیع دارد می نویسد ؛ « عقیده شیعه درباره اخبار و احادیثی که درباره رسیده آن است که این احادیث بر چند گونه اند ؛ 1⃣برخی از آنها با نظر به آب و هوای مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایی نیست . 2⃣در برخی از آنها معصوم علیه السلام بر پایه آنچه از حال و سوال کننده می دانسته پاسخ داده و از همان موضع فراتر نرفته است ، چه این که امام بیش از آن شخص به طبع وی آگاهی داشته است . 3⃣برخی از آنها را با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند . 4⃣در برخی از آنها از راوی حدیث سر زده است . 5⃣در برخی از آنها بخشی از حدیث حفظ شده و بخشی دیگر شده است . 📚اعتقادات الامامیه ص115 ❔آیا براستی احادیث ما که بیشتر ناظر به خواص دارویی و درمانی برخی گیاهان و میوه ها است ، با توصیفی که شیخ صدوق از آنها می کند ، قابلیت آن را دارد که برای درمان بیماری ها مورد قرار گیرد ❗️ 💠بله ما دارای طبی هستیم به نام که از دیرباز مورد توجه علاقه مندان بوده است و حتی در مواردی که کاری از طب جدید بر نمی آمده ، طب سنتی راه گشا بوده است و امروزه نیز بسیاری از افراد خود را با طب سنتی می کنند ، ما مخالفتی با این طب نداریم بلکه اساسا مخالفت با آن در ما نیست ، مخالفت آنجاست که بدون دلیل و مستند ، طبی به اسلام نسبت داده شود که وقتی نتیجه ای از آن گرفته نشود ، دیده ها نسبت به اسلام بدبین شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️آیت الله مکارم‌شیرازی: چیزی به اسم طب اسلامی نداریم.. 💠ما در گذشته مفصلا منظور ایشان را از این سخن و جایگاه طب در اسلام را بیان کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2564
🤔 ❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠💠 👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود، اين معنى سوره دخان است كه مى‏ فرمايد ؛ « ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده‏ ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى‏گردد" (دخان- 3 و 4). 👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى‏ گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى‏ گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و مى‏ شود. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و فرمود ؛ « حوادث و مرگ‏ها و روزى‏ ها و آنچه تا سال خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و آنها است. ❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى‏ كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه ‏هايش از ناحيه خود او شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189 ❕ در گذشته بیشتر در مورد رابطه الهی با اختیار انسان توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2207 👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و آنها، تعيين مى ‏شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد . ❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى‏ شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين سرنوشت غم ‏انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ‏ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟ 📚همان مدرک ❕لذا در فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه ستاره های آسمان و سنگینی و پیمانه های دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که از جمله خرافات شیعه آن است که به امام زمانشان می گویند (بقیه الله) و استناد به آیه قرآن می کنند :« بقیه الله خیر لکم» در حالی که این آیه مربوط به قوم شعیب و در آمد حلال است و ربطی به امام زمان ندارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌قرآن از زبان حضرت شعیب نقل می کند که چنین با قومش گفتگو می کرد: « ای قوم من پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء ( و اجناس) مردم عیب مگذارید و از حق آنان نکاهید و در زمین فساد نکنید .سرمایه حلالی که خداوند برای شما باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید ( بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین)» 🔶هود 85- 86 👌تعبیر به بقیه الله یا به خاطر آن است که سود حلال اندک چون به فرمان خداست بقیه الله است و یا اینکه تحصیل حلال باعث دوام نعمت الهی و بقای برکات می شود و یا اینکه اشاره به پاداش ها و ثواب های معنوی است که تا ابد باقی می ماند هرچند دنیا و تمام آنچه در آن است فانی شود . 📚تفسیر نمونه ج9 ص203 🔴در روایات متعددی بقیه الله تفسیر به وجود پر خیر و برکت امام مهدی علیه السلام شده است . 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « نخستین سخنی که مهدی پس از قیام خود می گوید این آیه است « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» سپس می گوید منم بقیه الله و حجت و خلیفه او در میان شما سپس هیچکس بر او سلام نمی کند مگر اینکه بگوید السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه» 📚کمال الدین ج1 ص447 📚اعلام الوری ج2 ص248 📚بحار الانوار ج52 ص23 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « آخرین امامان قائم به حق است .بقیه الله در زمین و صاحب الزمان» 📚بحار الانوار ج51 ص145 👌وفرمود: « مردم بر صاحب الزمان چنین سلام می کنند « سلام بر تو ای بقیه الله» سپس آیه « بقیه الله خیر لکم » را تلاوت فرمود» 📚الکافی ج1 ص412 ❗️آیات قرآن هر چند در مورد خاصی نازل شده باشد مفاهیم جامعی دارد که می تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداق های کلی تر و وسیع تر تطبیق شود .درست است که در آیه مورد بحث ، مخاطب، قوم شعیب هستند و منظور از بقیه الله سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت گردد بقیه الله محسوب می شود .مصداق این کلی گاهی سرمایه و سود حلالی است که به فرمان الهی کسب می شود و گاه تمام پیامبران الهی و جانشینانشان بقیه الله هستند .تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می مانند از این نظر بقیه الله هستند. 👌واز آنجا که مهدی موعود آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام است یکی از روشن ترین مصادیق بقیه الله می باشد و از همه به این لقب شایسته تر است بخصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است. 📚تفسیر نمونه ج9 ص204 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
⁉️سوال اشکال دیگری از این کانال های ملحد باز نشر میشود که ما چگونه به خدایی ایمان اوریم که با حواس وعلوم تجربی نمی توانیم درکش کنیم و او را نمیبینیم 🗯پاسخ: 🔴توجه به چند نکته لازم است: 1⃣نخست ما از این افراد سوال می کنیم که ایا قلمرو و منطقه فعالیت و نفوذ علوم طبیعی حدی دارد یا خیر؟ 🗯واضح است که جواب مثبت است زیرا قلمرو علوم طبیعی همان موجودات محدود مادی طبیعی است و بس ⁉️بنا براین چگونه میشود چیزی را که غیر محدود است با ابزار طبیعی درک نمود 🗯اساسا خدا از قلمرو علوم طبیعی خارج است و چیزی که از طبیعت خارج باشد نباید انتظار داشت که با اسباب طبیعی درک شود .نهایت حقی را که می توان برای یک عالم طبیعی قائل شد این است که او می تواند بگوید من نسبت بماورائ طبیعت سکوت می کنم چون از حدود مطالعه و ابزار کارم خارج است نه اینکه انکار کند. 🔷اساس عقاید خدا پرستان جهان بر این است که خدا از ماده و عوارض ماده به کلی منزه است و با هیچ یک از ابزار مادی درک نمی شود. 2⃣ما حتی اشیائ مادی داریم که قابل ادراک با حواس پنجگانه نمی باشد مانند: 🔷1 - در فیزیک می گویند که اصول رنگها هفت رنگ بیشتر نمی باشد که نخستین انها رنگ سرخ و اخرین انها بنفش است ولی در ماورائ انها هزار ها رنگ قرار دارد که برای ما قابل درک نیست و حدس می زنند که بعضی از حیوانات ممکن است بعضی از انها را ببینند 🔷2- امواج صوت فقط در فاصله 16 مرتبه در ثانیه تا20000 مرتبه در ثانیه برای ما قابل درک است و بیشتر یا کمتر از آن هر چه است برای ما قابل درک نیست 🔷3- انچه را ما از امواج ارتعاشات نور درک می کنیم در هر ثانیه از 458 هزار میلیارد تا727 هزار میلیارد است و بیشتر و کمتر از آن هر چه در فضا از امواج و ارتعاشات موجود است برای ما قابل رویت نیست 🔷4- همه می دانیم که جانداران ذره بینی مانند ویروسها و باکتری ها تعدادشان به مراتب از انسان بیشتر است و با چشم غیر مسلح قابل درک نیستند و چه بسا جانداران کوچکتری هم باشند که علم هنوز به وجود انها پی نبرده اند 🔷5- یک اتم با آن ساختمان مخصوص و گردش اکترون ها بر گرد پروتن ها با آن نیروی عظیم برای هیچ حسی قابل دیدن و درک نیست با انکه همه اجسام و موجودات جهان طبیعت از اتم تشکیل یافته است 🔷6- از جمله چیزهایی که محسوس نیستند و در عین حال حقیقت آن بر هیچ دانشمندی مخفی نمانده است حرکات مختلفی است که کره زمین دارد از جمله همان جزر و مدی است که بر قشر زمین وارد میشود و در اثر ان روزی دو بار طبقه رویین زمین در زیر پای ما به اندازه 30 سانتی متر بالا می اید و هیچ نشانه و علامتی نیست تا ما را به وجود این حرکت راهنمایی کند ❗️بنابراین هر گز نمی توان محسوس نبودن چیزی را دلیل بر نبودن آن گرفت و چه بسیارند امور غیر محسوس که دنیا را پر کرده و حواس ما از درک انها عاجز است 🗯چنانکه قبل از کشف اتم یا موجودات ذره بینی کسی حق نداشت آنها را انکار کند و چه بسا ممکن است موجودات فراوان دیگری از نظر ما پنهان باشد و تاکنون علم به کشف انها موفق نگشته باشند و هیچگاه عقل و وجدان به ما اجازه نمی دهد درباره انها نفیا و اثباتا نظر بدهیم . 3⃣جدای از این موارد حقائق دیگری را نیز ما از غیر راه حواس ظاهری درک می کنیم و اعتقاد یقینی به آن داریم با این که قابل درک حسی نیستند مانند حالت ترس و امید ،محبت و دشمنی،ومانند اینها که قابل درک با ادراک حسی نیستند در حالی که وجدان ما می گوید وجود دارند ❗️خلاصه انکه قلمرو حواس و ابزار طبیعی محدود است و نمی شود عالم را محدود به آن بدانیم 📚منابع: 1⃣افریدگار جهان،ایت الله مکارم،ص248 2⃣الالهیات،علامه سبحانی،ج1 ص95 3⃣تلخیص بدایه المعارف،ایت الله خرازی،ص57 4⃣آموزش عقاید،ایت الله مصباح ص105 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht