eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔چرا ما شیعیان در پیامبر تحریف کردیم و جمله و عجل فرجهم را به آن اضافه کردیم ❕آیا بهتر نیست که این کارها را ترک کنیم تا دین تحریف نشه ❗️لطفا قانع کننده پاسخ بدید ❕❕ 💠💠 👌در روایات ما دعا برای تعجیل فرج آل محمد و گشایش در امر آنان و قائم اهل بیت بسیار مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است . 🔶در توقیع شریفی از امام زمان علیه السلام چنین آمده است که فرمود ؛ « برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، زیرا فرج و شما نیز در این امر است » 📚بحار الانوار ج52 ص92 ❕از سوی دیگر یکی از مواردی که سبب می شود دعای انسان به نزدیکتر شود ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « دعای شما به آسمان بالا نمی رود مگر زمانی که ( قبل از آن ) بر محمد و آل محمد بفرستید » 📚الکافی ج2 ص 493 👌و فرمود ؛ « هرکس از شما که به نزد خداوند حاجتی دارد باید ابتدا بر محمد و آل او صلوات بفرستد سپس را از خدا بخواهد » 📚الکافی ج2 ص494 📚امالی طوسی ج1 ص175 ❕بر این اساس شیعیان جهت استجابت دعایشان پس از آن که بر محمد و آل او صلوات می فرستند برای تعجیل فرج قائم آل محمد و گشایش در امر اهل بیت دعا می کنند تا این دعا به برکت صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت مورد خداوند قرار گیرد . ❕در روایات متعددی نیز می بینیم که امامان گرامی این نوع فرستادن را به شیعیان خود تعلیم می دادند . 🔰عمرو بن ابی المقدام می گوید امام صادق دعایی جامع برای دنیا و آخرت به من تعلیم داد که در آن آمده بود ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚الکافی ج2 ص583 👌در روایت دیگر از امام علیه السلام آمده است؛ « هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد را درک می کند » 📚 بحار الانوار ج83 ص77 🔶در روایت دیگر آمده است که امام صادق علیه السلام به عبد الله بن سنان چنین تعلیم داد که در روز جمعه بعد از نماز عصر صد مرتبه بگوید ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚مستدرک الوسائل ج6 ص94 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اخیرا در فضای مجازی این پیام مطرح میشود که یاران امام زمان و شمارشان این تعداد است و بقیه به فکر یاری ایشان نباشد آیا دارد ❕ ❗️طالقان ۲۴ نفر قم ۱۸ نفر جرجان ۱۲ نفر نیشابور ۸نفر ری ۷ نفر توس ۵ نفر همدان ۴ نفر سبزوار ۲ نفر اصفهان 1 نفر کرمان ۱ نفر قزوین 1 نفر حومه قم ۱ نفر❔❔ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام به دو دسته یاران و یاران تقسیم می شوند . ❕یاران خاص امام عصر علیه السلام که نقش پرچم داری و را برای حضرت ایفا می کنند ، سیصد و سیزده تن به عدد یاران پیامبر گرامی در جنگ بدر می باشد . 🔶امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « آنان که در بسترهایشان یافت نمی شوند و در مکه حضور می یابند سیصد و سیزده مرد به تعداد جنگاوران بدرند ، و آنان یاوران قائم اند » 📚الغیبه نعمانی ص313 📚بحار الانوار ج52 ص323 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « گویی قائم را بر منبر کوفه می بینم که سیصد و سیزده یاورش به تعداد جنگاوران بدر دورش را گرفته اند و اینان پرچمداران و حاکمان خداوند بر آفریدگانش در زمین هستند » 📚کمال الدین ج2 ص673 ❕اما تعداد یاران امام زمان علیه السلام بسیار بیشتر از این تعداد است . ❕از امام صادق علیه السلام سوال شد که چه تعداد با قائم خروج می کنند ، آنان می گویند همراه او به تعداد بدر خروج می کنند یعنی سیصد و سیزده مرد ؟ 👌امام پاسخ داد که او جز با جمعیتی نیرومند خروج نمی کند و جمعیت نیرومند کمتر از ده هزار تن نیستند » 📚کمال الدین ج2 ص654 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هنگامی که قائم ظهور کند و به درون کوفه بیاید خداوند هفتاد هزار انسان راستین را از پشت کوفه بر می انگیزد تا از همراهان و یاوران او باشند » 📚بحار الانوار ج52 ص390 👌در نقل های دیگر آمده است که تمام شیعیان و ارادتمندان امام عصر علیه السلام از یاران ایشان می باشند ؛ 📚تفسیر عیاشی ج1 ص66 📚بحار الانوار ج52 ص291 ❕با این وجود برخی روایات سیصد و سیزده تن از یاران خاص امام زمان را چنین معرفی کرده است که مثلا از دیلم 2 تن ، از بیروت 9 تن ، از طوس 5 تن ، از سیستان 2 تن ، از طالقان 24 تن ، از نیشابور 18 تن ، از ری 7 تن ، از طبرستان 9 تن ، از قم 18 تن ، از فلسطین یک تن و ...می باشند و در پایان آمده است که این ها نام سیصد و سیزده تن از یاران امام زمان می باشد . 📚دلائل الامامه ص554 و ... ❕این احادیث به صورت و بدون سند و یا با نقل از افراد صورت گرفته است و اعتباری سندی ندارند . 📚دانشنامه امام مهدی ج8 ص372 ❕لذا استدلال به روایات مذکوره برای تعیین یاران خاص امام عصر و و وطن هایشان صحیح نمی باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔ما شیعیان اعتقاد داریم حکومت امام زمان قوی ترین حکومت تاریخ خواهد بود.حتی قویتر از حکومت حضرت سلیمان اما در ایه ۳۲یا۳۳ سوره (ص) حضرت سلیمان به خداوند می فرماید «مرا ببخش و به من حکومتی عطا فرما که بعد از من هیچ کسی شایسته ان نباشد(یعنی به هیچ کسی بعد از من ندهی)». ایا این ایه با ما منافات دارد یا نه❗️❗️ 💠💠 👌خداوند دعای حضرت سلیمان را چنین منعکس می کند ؛ « گفت پرودگارا مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچکس نباشد که تو بسیار بخشنده ای ، ما را مسخر او ساختیم تا مطابق فرمانش به نرمی حرکت کند و به هر جا می خواهد برود و شیاطین را مسخر او ساختیم ...» 🔶ص 35- 37 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌سلیمان از خداوند یک نوع حکومت می خواست که توأ م با ویژه ای بوده باشد، و حکومت او را از سایر حکومتها مشخص کند زیرا می دانیم هر پیامبری معجزه مخصوص به خود داشته موسی معجزه عصا و ید بیضا داشت، آتش برای ابراهیم سرد و خاموش شد، معجزه صالح ناقه مخصوص او بود، و معجزه پیامبر اسلام قرآن مجید بود، سلیمان نیز حکومتی داشت آمیخته با الهی، حکومت بر بادها، و شیاطین، با ویژگیهای بسیار دیگر . 💠و این برای پیامبران عیب و نقصی محسوب نمی شود که برای خود معجزه ویژه ای کنند، تا وضع آنها را کاملا مشخص کند، بنابراین هیچ مانعی ندارد که دیگران حکومتهای وسیعتر و گسترده تر از سلیمان پیدا کنند اما آن را نخواهند داشت . ❕شاهد این سخن آیات بعد از این آیه است که در حقیقت اجابت این درخواست سلیمان را منعکس ساخته و سخن از تسخیر باد و شیاطین می گوید، و می دانیم این موضوع از ویژگیهای سلیمان بود . 👌و از اینجا پاسخ این سوال که می گوید طبق عقیده ما مسلمانان حکومت مهدی علیه السلام حکومتی است جهانی و مسلما تر از حکومت سلیمان، روشن می شود . ❕زیرا با تمام وسعتی که حکومت حضرت مهدی علیه السلام دارد و با همه امتیازاتی که آنرا از سایر حکومتها مشخص می کند، از نظر ویژگیها و خصوصیات با حکومت سلیمان متفاوت است، و این حکومت سلیمان خودش بوده . ❕خلاصه اینکه سخن از کم و زیاد و افزون طلبی و انحصارجوئی نیست، سخن از این است که کمال نبوت در این است که از نظر معجزات ویژگیهائی داشته باشد که آنرا از نبوت انبیای دیگر مشخص کند، و سلیمان طالب این بود . 📚تفسیر ج19 ص283 👌البته در روایات ما آمده است که خداوند به امامان گرامی تمام معجزات انبیاء را داده است و امام مهدی نیز می تواند در حکومت خود از بادها و ...که به سلیمان نبی داده شده است استفاده کند ؛ 📚بحار الانوار ج27 ص29 باب 13 انهم یقدرون علی جمیع معجزات الانبیاء و ج26 ص159 باب 12 انهم اعطوا ما اعطاه الله الانبیاء ❕اما با توجه به دعا و درخواست حضرت سلیمان ، مهدی علیه السلام از برخی خصوصیاتی که در حکومت سلیمان بود و حکومت او را از سایر حکومت ها متمایز می کرد با خودش استفاده نمی کند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔طبق تفکر شیعه مادر امام زمان از پهلو حامله شد و امام زمان هم از مادرش خارج شد. إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَوْصِیَاءِ لَا نُحْمَلُ فِی الْبُطُونِ وَ إِنَّمَا نُحْمَلُ فِی الْجُیُوبِ وَ لَا نُخْرَجُ مِنَ الْأَرْحَامِ وَ إِنَّمَا نُخْرَجُ مِنَ الْفَخِذِ الْأَیْمَنِ مِنْ أُمَّهَاتِنَا لِأَنَّنَا نُورُ اللَّهِ الَّذِی لَا تَنَالُهُ الدَّنَاسَاتُ 📗 نام کتاب : الهداية الكبرى نویسنده : حسين بن حمدان الخصيبي جلد : 1 صفحه : 355 📝علامه مجلسی هم در کتاب حق الیقین این روایت را به زبان فارسی می آورد 👇👇👇 حمل ما اوصياى پيغمبران در شكم نميباشد 👈در پهلو ميباشد 👉و از رحم بيرون نميآييم بلكه👈👈 از ران مادران فرود مى‌آييم 👉👉زيرا كه ما نورهاى حق‌تعالى‌ايم و چرك و كثافت و نجاست را از ما دور گردانيده است.  📘نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 1 صفحه : 313 💠💠 👌روایتی است که در کتاب الهدایه الکبری به نقل از امام علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « حمل ما اوصیای پیغمبران در شکم نمی باشد بلکه در پهلو می باشد و ما از رحم بیرون نمی آییم بلکه از ران مادران متولد می شویم زیرا که ما نور حق تعالی هستیم و چرک و کثافت و نجاست را از ما دور گردانیده است » 📚الهدایه الکبری ص355 ❕مولف کتاب الهدایه الکبری ، حسین بن حمدان می باشد که نجاشی می گوید او فاسد المذهب بوده و روایاتش مردود است . 📚رجال نجاشی ص67 👌مولف کتاب مذکور روایت را به صورت آن هم از دو تن به نام های غیان الکلابی و موسی بن محمد الرازی نقل می کند که هر دو مجهول و ضعیف هستند . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج6 ص189 👌علامه مجلسی نیز در دو کتاب خود روایت مذکور را بدون سند و مرسل نقل می کند که این ارسال سبب روایت می گردد. 📚جلاء العیون ص1008 📚حق الیقین ص313 ❕از ضعف سند هم بگذریم در روایت مذکور مطلبی خلاف نمی باشد . ❔چه مانعی دارد که امام علیه السلام جهت دوری از نجاست و کثافت ، حملش در مادر باشد و از ران مادر متولد شود و از متولد نشود ❗️آیا در قدرت خدا شک است که نمی تواند چنین کاری را کند یا در قرب و منزلت امامان علیهم السلام تردیدی است ❕ 👌بنابراین روایت مذکور دلالت عظمت و مقام امامان می کند و تلقی نمی شود اگر چه سند ضعیفی دارد. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام نسبت داده بودند ❕❕ ❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی تر به نظر میرسید ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن کریم تصریح می کند که ذی القرنین ، شخصیتی در گذشته بوده است و از افعال ماضی و گذشته برای او استفاده می کند و می فرماید ؛ «ما به او در روی زمین قدرت و حکومت دادیم و اسباب هر چیز را در اختیارش نهادیم ، او از این اسباب پیروی کرد ، تا به غروبگاه آفتاب رسید ، احساس کرد که خورشید در چشمه تیره و گل آلودی فرو می رود و در آنجایی قومی را یافت ، ما گفتیم ای ذو القرنین آیا می خواهی مجازات کنی و یا پاداش نیکویی را درباره آنها انتخاب نمایی ، گفت اما کسانی که ستم کرده اند آنها را مجازات خواهیم کرد سپس به سوی پرودگارشان باز می گردند ، و خدا آنها را مجازات شدیدی خواهد نمود ، ...سپس بار دیگر از اسبابی که در اختیار داشت بهره گرفت ، تا به خاستگاه خورشید رسید ، مشاهده کرد که خورشید بر جمعیتی طلوع می کند که جز آفتاب برای آنها پوششی قرار نداده بودیم ، ...ما به او از امکاناتی که نزد او بود آگاه بودیم ، ...به میان دو کوه رسید ، ...گفتند ای ذو القرنین یاجوج و ماجوج در این سرزمین فساد می کنند آیا ممکن است ما هزینه ای برای تو قرار دهیم که میان ما و آنها ایجاد کنی ...» 🔶کهف 83-92 👌این آیات بیان می کند که ذو القرنین شخصیتی بوده است که در گذشته وجود داشته است . ❕آنچه از تاریخ ذی القرنین در روایات اسلامی نیز آمده است ، همه می گوید که او در گذشته بوده است و پیامبر یا امام نبوده و تنها بنده خداوند تلقی می شده است ، سپس به شرح جریان او می پردازد ؛ 📚بحار الانوار ج12 ص172 باب 8 👌بله از آنجایی که امام زمان علیه السلام وارث تمام خوبی های است ، طبیعتا خوبی ها و فضائل و برخی خصوصیات ذی القرنین در امام زمان علیه السلام نیز می باشد و این تشبیه در برخی روایات آمده است ، نه آنکه بگوییم ، ذی القرنین همان امام زمان می باشد . ❕پیامبر فرمود ؛ « ذو القرنین بنده ای صالح بود که خدا او را حجت بر بندگانش قرار داد و او قومش را به سوی خدا خواند ، و آنان را به تقوا داشتن از او فرمان داد , اما آنان بر گیجگاه او ردند و او هم مدتی از آنها غایب شد تا آنجا که گفته شد مرده است یا هلاک شده است و معلوم نیست که کجا رفته است ، سپس به سوی قومش بازگشت ...خدا به او قدرت بخشید و او را به غرب و شرق زمین رساند ، خداوند همان را در قائم از فرزندانم جاری می سازد و او را به و غرب زمین می رساند ...» 📚اعلام الوری ج2 ص249 📚کمال الدین ص394 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « مثل مهدی مثل ذی القرنین است که غیبتی خواهد داشت ...» 📚بحار الانوار ج52 ص23 ❕این روایات تنها بیان کننده شباهتی بین امام زمان و ذی القرنین است و هیچ کس نمی تواند نتیجه بگیرد که ذی القرنین همان امام زمان علیه السلام است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا راست است که عالم به دست اهل بیت است و خداوند تدبیر عالم را به آنها واگذار کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند همانگونه که خالق عالم است ، رب عالم نیز می باشد و تدبیر عالم توسط پرودگار با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و این حقیقتی است که در آیات فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است ؛ ( فاتحه 2-انعام 164- مومنون116- صافات 126- یونس31 ) 👌می فرماید ؛ « بگو چه کسی پرودگار آسمانها و زمین است ، بگو خداوند یگانه » 🔶رعد 16 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 ❕بنابراین ربوبیت عالم انحصار به خداوند دارد که از طریق وسائط و این مهم را به انجام می رساند. 💠ائمه گرامی ما ، اولیاء نعم و واسطه بین مخلوقین و خداوند هستند ، فرشتگان موکل خداوند با در جریان قرار دادن آنها ، نعمات الهی را به بندگان می رسانند. 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او می کند » 📚الکافی ج1 ص394 👌فیوضات الهی که همان نعمت های مادی و معنوی اوست توسط ملائکه که امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و سایر موجودات می رسد ، امام آن کسی است که ملائکه برای انجام هرکاری به خدمت او شرفیاب می شوند ، و موجودات را به برکت وجود امامان مشمول و نعمت می کنند . 👌تعابیر اولیاء النعم ، بکم ینزل الغیث ، بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و ...در زیارت جامعه اشاره به همین مطلب است ‌ 👌در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « به وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند » 📚کمال الدین ج1 ص207 ❕حاصل آنکه ربوبیت عالم برای خداوند و به واسطه فرشتگان صورت می گیرد اما نعمات مادی و معنوی به برکت وجود اهل بیت توسط فرشتگان در عالم پراکنده می شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔فردی می گفت اهل بیت ما را آفریده اند و در روایت آمده که امام زمان می گوید ما آفریده خدا هستیم و مردم ما ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌در توقیعی از امام عصر علیه السلام آمده است که می فرماید ؛ « نحن ربنا و الخلق بعد صنائعنا » « ما صنائع خداوند هستیم و مردم صنائع ما هستند » 📚الاحتجاج ج2 ص467 👌این جمله از علی علیه السلام نیز نقل شده است که فرمود ؛ « ما صنائع خداوند هستیم و مردم پس از آن ما هستند » 📚نهج البلاغه نامه 28 👌صنائع جمع به معنای برگزیده و پرورش یافته و رهین منت است . 📚پیام امام امیر المومنین ج9 ص397 ❕مفهوم جمله بالا آن است که ما اهل بیت تربیت یافته و برگزیده خداوند هستیم و مردم نیز تربیت یافته و ساخته و پرداخته های ما . 👌خداوند به موسی می گوید ؛ « و اصطنعتک لنفسی » « تو را برای خودم تربیت کردم »(طه41) و یا می فرماید ؛ « القیت علیک محبه منی و لتصنع علی عینی »« من محبتی از خودم بر تو افکندم تا تحت مراقبت یابی »( طه 39) ❕بنابراین کسانی که افراط و غلو کرده اند و بر اساس جمله مذکور می گویند مردم بندگان و مخلوقات اهل بیت هستند راه را در پیش نگرفته اند . 🔶ابی الصلت می گوید به امام رضا علیه السلام گفتم مردم می گویند شما ادعا دارید که همه مردم شما هستند . ❕امام علیه السلام بر آشفت و فرمود ؛ « خداوندا تو که آفریدگار آسمان ها و زمین هستی و از پنهان و آشکار آگاهی ، تو خود گواهی که من چنین سخنی نگفته ام و از هیچ یک از پدران و اجدادم هرگز نشنیدم ، خدایا تو از ظلم هایی که از این امت بر ما رفته است آگاهی و این هم یکی از آنها است » 📚عیون الاخبار ج2 ص184 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود شرعی دارد ❕❕ 💠💠 👌حضرت علی علیه السلام فرمود: « خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند» 📚الخصال ج2 ص635 ❕بر اساس این روایت شریف ، شیعیان باید با حزن اهل بیت و با فرح و شادی آن شاد و و شاد باشند . ❔حال سوال اینجاست که آیا امام زمان علیه السلام در شام پدر بزرگوارشان و روز بعد آن به خاطر به امامت رسیدن شاد و خرسند هستند و شادی می کنند تا ما نیز شاد و خرسند باشیم ❗️ 👌آیا در تاریخ دیده شده است که امامان بزگوار ما یک روز پس از شهادت امام قبلی به سبب به امامت رسیدن کنند ❕آیا علی علیه السلام یک روز پس از شهادت پیامبر گرامی ، به جهت امام شدن شادی کردند ؟ آیا امام حسین یک روز پس از شهادت برادرشان امام حسن شاد و خرسند بودند ❕ آیا امام سجاد یک روز پس از شهادت امام حسین بودند ❕آیا امام جواد یک روز پس از شهادت امام رضا شاد بودند و به سبب امام شدن شادی می کردند تا ما هم به این بزرگواران اقتدا کنیم و به امامت رسیدنشان و فعلیت یافتن را جشن بگیریم ❗️ ❔آیا در طول تاریخ تشیع دیده شده است که صحابه و یاران امامان یا علمای بزرگ تشیع در طول قرن های مختلف ، پس از شهادت امام قبلی ، به امامت رسیدن امام دیگر را بگیرند ❗️ 💠پاسخ روشن است ، جشن امامت گرفتن برای امام زمان علیه السلام هیچ توجیه و مناسب ندارد و متاسفانه به خاطر برخی مصلحت نگری ها سنت هایی در میان شیعیان می شود ، که بطلان آن روشن و بدیهی است . ❕بله شیعیان همواره روز نهم ربیع را جشن می گرفتند و شاد بودند چنان که علامه می نویسد ؛ « مشهور بین شیعه در تمام شهرها و نقاط مختلف تا زمان ما بر آن است که روز نهم ربیع یکی از اعیاد است که سالروز کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت می باشد ، که مستند عمل شیعیان در اصل روایتی است که در کتاب زوائد الفوائد و المحتضر آمده است ...» 📚بحار الانوار ج31 ص119 ❕برخی نگری ها در صدد است تا جشن شیعیان را در روز نهم ربیع معطوف به سالروز به امامت رسیدن امام عصر بکند و از مسیر اصلی خارج کند ،که به نظر می رسد این روش نمی باشد . ❕راه حل بهتر آن است که سعی شود در مجالس شادی روز نهم ربیع به سبب کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت ، از هتک و بی حرمتی و آنچه با منافات دارد پرهیز شود و به بیان فضائل و مناقب اهل بیت بسنده شود و اگر به هر دلیلی جشن گرفتن روز مذکور ، با وحدت و تقیه منافات دارد ، اشکالی ندارد که از روی تقیه جشن و شادی عوض شود ، اما مطلب برای شیعیان باید شود تا احیانا سنت ناپسندی در میان شیعیان نهادینه نشود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را دهند » 📚تاریخ قم ص278 📚بحار الانوار ج60 ص216 👌و فرمود ؛ « اهل قم انصار و قائم هستند » 📚بحار الانوار ج57 ص219 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم » 📚الغیبه نعمانی ص273 📚بحار الانوار ج52 ص243 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند » 📚الاختصاص ص325 📚دلائل الامامه ص459 👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « گروه هایی از و قبیله هایی از با مهدی الفت می گیرند » 📚کنزالعمال ج14 ص591 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه اند » 📚الکافی ج1 ص370 ❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا راست است که یکی از نشانه های ظهور امام زمان زلزله های متعدد است ❗️❗️ 💠💠 👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود . ❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه سهمگین ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد » 📚الغیبه نعمانی ص262 ❕از جمله علایم حتمی ظهور امام زمان علیه السلام فراوانی زلزله ها در عالم است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « او به هنگام فراوان شدن اختلاف مردم و ، قیام کرده و زمین را پر از عدل و داد می کند ، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است ، ساکنان آسمان و زمین به او راضی هستند و مال را به درستی قسمت می کند » 📚دلائل الامامه ص471 👌در نقل دیگری فرمود ؛ « شما را به مهدی بشارت می دهم ، هنگامی که مردم دچار اختلاف و زلزله شدند ، میان امتم بر انگیخته می شود ، زمین را پر از عدل و داد می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است » 📚الغیبه طوسی ص178 📚کشف الغمه ج3 ص273 📚بحار الانوار ج51 ص74 📚مسند احمد بن حنبل ج4 ص104 ❕البته چنان که گفته شد برای ظهور امام عصر علیه السلام باید دیگر از جمله علایم حتمی نیز محقق شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔خمس در زمان امام زمان عج واجب نیست . ❔در توقیع از امام زمان عج امده وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِیحَ لِشِیعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِی حِلٍّ إِلَی وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِیبَ وِلَادَتُهُمْ میفرمایند اما خمس برای شیعیان ما مباح وبراى انهاتا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند ❕❕ 💠💠 👌رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست افراد مى‏ افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى‏ كردند و صاحب مى‏ شدند ❕مى‏ دانيم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى‏ آيد مربوط به بيت‏ المال است و بايد به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى‏گيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است. 👌بنابراين، كنيزانى كه به عنوان به دست افراد مى ‏افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته‏ اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند. ❕بنابراين، اگر كسى توجّه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مى‏شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهل‏بيت عليهم السلام اين قسمت از را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند ❕با توجّه به اين مقدّمه كوتاه، اين دسته روايات را توجه کنید. 1⃣ در رويات «ضريس كناسى» چنين مى‏خوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «مى‏دانى از كجا زنا در ميان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحيه خمس ما اهل‏بيت، مگر براى شيعيان پاكيزه ما كه بر آنها حلال است و براى نيز حلال.» 📚التهذیب ج4 ص144 2⃣ محمّد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام چنين نقل مى‏كند كه فرمود: «شديدترين چيزى كه مردم در روز قيامت گرفتار آن هستند اين است كه صاحب خمس برمى‏خيزد و مى‏گويد پروردگارا! خمس مرا (غصب كردند) ولى ما آن را براى شيعيان خود حلال كرديم تا تولّد آنها پاكيزه و فرزندانشان پاك شوند.» 📚 همان مدرک ص136 3⃣ «فضيل ابن يسار از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه فرمود: «كسى كه محبّت ما را در دل احساس كند خدا را بر نخستين نعمتش شكر گويد.» گفتم فدايت شوم نخستين نعمت خدا چيست؟ فرمود: «پاكى تولّد (و نطفه) است.» سپس فرمود: «امير مؤمنان عليه السلام به فاطمه عليها السلام گفت: نصيبت را از فى‏ء (غنائم) براى پدران شيعيان ما حلال كن تا پاكيزه شوند.» .سپس امام صادق عليه السلام فرمود: «ما، مادران شيعيان خود را بر پدرانشان كرديم تا پاكيزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد). 📚همان مدرک ص 143 👌همینطور احادیث 15 و 16 و 18 و 20 از باب 4، از ابواب انفال کتاب شریف وسائل الشیعه و حديث 8، از باب 8، از ابواب «ما يجب فيه الخمس» کتاب مذکور در همین مورد است . ❕ هم که مورد استناد برای حلیت خمس قرار گرفته است است از همین باب میباشد و در ذیل آن نیز تصریح شده است که این حلیت خمس برای آن است تا شیعیان پاکیزه باشد . 👌اين احادیث درباره مسئله كنيزان وارد شده و مى‏دانيم كه طبق تصريح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و كم‏سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به صريح فقها خواسته ‏اند آنها را دليل بر تحليل خمس بطور مطلق قلمداد كنند غافل از اين كه مختصر دقّت در مضمون اين احاديث براى باز شدن مشت آنها كافى است‏. 📚خمس پشتوانه بیت المال ، مکارم شیرازی ، ص83 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔امروز یکی از همکاراتون داشت می گفت وقتی امام زمان بیاد انقدر پیشرفت میکنه که میشه نماز ظهر رو در فلان سیاره خوند نماز عصر ر در یه سیاره دیگه میخاستم بدونم این داره ❗️❗️ 💠💠 👌سخن مذکور اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی در زمان حکومت امام عصر علیه السلام است به گونه ای که دور از نیست که به قدری این پیشرفت گسترده باشد که انسان در اندک زمانی از سیاره ای به سیاره دیگر شود . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى‏ نهد و عقل‏هاى ايشان را با آن، مى‏ كند ، و خِرَدهايشان با او كامل مى‏ شود». 📚الکافی ج1 ص25 👌علی علیه السلام فرمود ؛ «هيچ علمى نيست، جز آن كه من، آن را مى ‏گشايم و هيچ رازى نيست، جز اين كه قائم، آن را به مى ‏رساند» 📚تحف العقول ص171 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‏ اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى ‏آورد و ميان مردم مى ‏كند و دو حرف [قبلى‏] را هم به آنها ضميمه مى ‏كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد » 📚بحار الانوار ج52 ص336 👌و فرمود ؛ « قائم زمين را به عدالت بشارت مى ‏دهد ... و نور را در دل‏هاى مؤمنان مى ‏افكند و ديگر، مؤمن نيازمند علم برادرش نخواهد بود» 📚بحار الانوار ج53 ص85 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA