eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 دیگری در مورد وضو مطرح است که خداوند می گوید دست های خود را تا بشویید و این یعنی از دست آب بریزید تا به سمت آرنج باشد مانند آنچه سنت انجام می دهند اما از به پایین می شوید .در ادامه آیه وضو خداوند می گوید پاها را تا مسح کنید .شیعه اینجا از سر انگشتان تا مفصل می کشد یعنی از پایین به بالا در حالی که در دست ها بر رفتار می کند با این که در هر دو خطاب « » که به معنای غایت است آمده است ❕❕ 💠💠 🔶در آیه چنین آمده است : « وجوهکم و ایدیکم الی و امسحوا بروسکم و ارجلکم الی » « صورت و دست ها را تا بشویید و سر و پاها را تا مسح کنید» 🔶 6 👌کلمه « » در هر دو خطاب « الی » « الی » تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن. 👌 مثلا انسان به می گوید دیوار را تا یک متر کند روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این باید شود نه بیشتر ونه کمتر 🔶یا می گوید هر شب با آب پاهای خود را تا زانو بشور این خطاب دکتر به این معنا نیست که از سر شستن را شروع کنیم تا به زانو برسیم بلکه به معنای آن است که حد و اندازه شستن تنها باید تا باشد نه بیشتر حال یا می خواهی از زانو به سر انگشتان بشور و یا از سر انگشتان به زانو بشور 👌بنابراین فقط مقداری از و که باید یا شود در آیه ذکر شده اما آن در که بوسیله به ما رسیده ، آمده است که در دست ها ، است به طرف سر انگشتان و اگر شسته شود وضو باطل است 📚وسائل الشیعه ج1 ص387 باب 15 ❕و در پا تا فرقی نمی کند که از به طرف مسح شود و یا از سر انگشتان به طرف مفصل پا مسح شود 📚 ج1 ص 406 باب 20 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال لطفا در مورد حی علی خیر العمل بگویید چرا شیعه ان را جزو اذان میشمارد اما اهل سنت خیر ♦️پاسخ ❗️در روایاتی که درباره چگونگی اذان در روایات شیعی وارد شده است از حی علی خیر العمل به عنوان یکی از فرازهای اذان نام برده شده است و بر این مطلب اجماع شیعه است 📚 وسائل الشیعه ج5 ص413 به بعد باب 19 💢در روایات اهل سنت نیز امده است که این فراز جزو اذان بوده است سپس حذف شده است 🔷متقی هندی در کنزالعمال روایت می کند: « بلال در اذان صبح حی علی خیر العمل را می گفت» 📚کنزالعمال ح23174 🔷حلبی در سیره خود می اورد: « عبدالله بن عمر و علی بن الحسین در اذان پس از حی علی الفلاح جمله حی علی خیر العمل را می گفتند» 📚سیره حلبی ج2 ص305 🔷درباره ابن عمر نقل میکنند که دائما در اذان خود حی علی خیر العمل میگفته است 📚السنن الکبری ج1 ص425 📚المصنف ج1 ص460 ♦️شوکانی می اورد: « به طریق صحیح ثابت است که حی علی خیر العمل در عهد پیامبر جزو اذان بوده تا در زمان عمر از آن منع شده است» 📚نیل الاوطار ج2 ص32 ♦️تفتازانی و قوشجی از بزرگان اهل سنت روایت میکنند که عمر چنین می گفت: « سه چیز در عهد رسول خدا رسمیت داشت وحلال بود ومن از انها باز میدارم و انجام دهنده ان را مواخذه میکنم : متعه زنان ،متعه حج،گفتن حی علی خیر العمل» 📚شرح التجرید،بحث امامت ص484 ❗️شیخ صدوق در علل الشرایع روایت می کند که محمد بن ابی عمیر از امام کاظم از علت حذف حی علی خیر العمل توسط عمر از اذان سوال کرد امام فرمود: « علت ظاهری را میخواهی بدانی یا علت باطنی را گفت هر دو را امام فرمود: ♦️علت ظاهری ان بود که میخواستند که مردم از جهاد غافل نشوند با اتکال بر این که نماز بهترین عمل است اما علت باطنی ان بود که مراد از خیر العمل ولایت است ( یعنی بشتابید به سوی اهل بیت ) وانان خواستند با حذف ان مانع از دعوت به سوی اهل بیت شوند» 📚وسائل الشیعه ج5 ص421 ♻️پرسمان اعتقادی کانالی جامع در پاسخ به شبهات و سوالات https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❓ ایا درباره بیداری بین روایت و سخنی از معصومین امده و این کار چیه❕❕ 💠💠 👌یکی از اوقات بسیار شریف و گرانبها ، بین ( از زمان اذان صبح تا طلوع خورشید ) است و اخبار زیادی از اهل بیت علیهم السلام در فضیلت این وقت و در ارتباط با عبادت و ذکر و تسبیح خداوند در این وارد شده است . 🔷 امام علیه السلام فرمود ؛ « خواب صبح ، و نامیمون است ، را دور می سازد ، رنگ را زرد و متغیر می کند ،خداوند متعال را بین الطلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید » 📚 ج2 ص139 👌و طبق دیگر فرمود ؛ « روزی خداوند در بین الطلوعین می شود و من ناپسند می دانم که انسان در آن ساعت خواب باشد » 📚 ج1 ص501 🔷امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « فرشتگان ارزاق بنی آدم را ما بین فجر ( ابتدای زمان نماز صبح ) تا طلوع تقسیم می کنند ، هر کس در این ساعات خواب باشد ، از رزقش محروم می شود » 📚 ج6 ص497 🔷پیامبر فرمود ؛ « زمین از سه چیز به نزد خداوند شدیدا شکایت می کند ، از حرامی که بر روی او ریخته شود ، و کردن از زنا و قبل طلوع خورشید » 📚 ج1 ص141 ❕البته در برخی روایات آمده است که اگر انسان مقداری پس از نماز مشغول به ذکر و دعا شود و پس از آن بخوابد اشکالی ندارد و خواب بین الطلوعین برطرف می شود . 🔷کسی از امام علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما که این خوابم ناپسند باشد ❕ 🔶 علیه السلام پاسخ دادند ؛ « بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر می شوی می توانی بخوابی » 📚التهذیب ج2 ص321 👌در روایت دیگری امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از فرمود ؛ « فردا پس از طلوع خورشید به نزد من بیا زیرا من پس از نماز ( و شدن به ذکر خدا ) می خوابم » 📚 ج1 ص350 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓ جایی خواندم که اگر کسی پیامبر یا ائمه را درخواب ببیند حتما خودشان هستند واینکه شیطان یا چیز دیگری نمی تواند به شکل آنها در آید آیا چنین چیزی درست است آیا چنین روایتی داریم ...❕❕ 💠پاسخ💠 👌نخست باید توجه کرد که خواب غیر معصوم به هیچ عنوان حجت و واجب الاتباع نیست چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « دین و احکام خداوند عزیزتر از آن است که با خواب درک شود» 📚الکافی ج3 ص482 📚علل الشرایع ج2 ص312 🔶وفرمود: « خواب یا بشارتی از جانب خدا و یا تحذیری از جانب شیطان و یا خواب های آشفته و بی محتوا است» 📚بحار الانوار ج58 ص180 👌حال در پاسخ به سوال شما گفتنی است؛ ❗️امام رضا علیه السلام در حدیث معروفی فرمود: « رسول خدا چنین فرموده است که هرکس من را در خواب ببیند به تحقیق خود من را دیده است زیرا شیطان نمی تواند به صورت من و صورت هیچ یک از جانشینان من و صورت هیچ یک از شیعیان آنها ظاهر شود .رویای صادقه یکی از هفتاد جزء نبوت است» 📚الفقیه ج2 ص585 📚الامالی ، صدوق ، ص64 📚عیون الاخبار ج2 ص275 ❗️برخی از علما در برابر این حدیث چنین جواب داده اند: 🔶« دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می توان گفت آنکه را در خواب دیده معصوم است. يعني اين روايت مي فرمايد كه شيطان در قالب و شكل پيامبر و ديگر معصومين نمي تواند ظاهر شود ولي از كجا معلوم كه آني كه در خواب بر ما به اسم پيامبر يا ديگر امامان ظاهر شده است و اين ادعا را دارد ، واقعا در ادعاي خود صادق است؟ تشخيص اين امر براي ما كه پيامبر و ديگر ائمه را نديده ايم غير ممكن است ، چرا كه هيچ تصور صحيحي از حضرات معصومين در ذهن خود نداريم تا آن را با آنچه در خواب ديده ايم تطبيق دهيم.پس اگر کسی در بیداری یکی از ذوات مقدس معصوم را ببیند و بعد در خواب صورت نورانی را مشاهده کند این خواب صحیح است .اما اگر صورت ناشناسی را دید و این صورت ناشناس ادعای امامت کرد تشخیص آن مشکل است چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین کند» 📚پرسش ها و پاسخ ها در محضر ایت الله جوادی آملی ص123 ❗️این نظریه ممکن است زیاد قابل قبول واقع نشود زیرا امام رضا علیه السلام این روایت را زمانی از پیامبر نقل کردند که مردی از خراسان به نزد ایشان آمده بود و عرضه داشت که من رسول خدا را در خواب دیدم که فرمود احوال شما چگونه خواهد بود زمانی که در سرزمین شما پاره تن من دفن و ودیعه من نزد شما قرار می گیرد و ستاره من در سرزمین شما غایب می گردد . ❗️امام رضا علیه السلام فرمود من در سرزمین شما دفن می شوم و من پاره تن رسول خدا ودیعه و ستاره ایشان هستم ... 👌آنگاه در تایید خواب آن خراسانی روایت پیامبر را بیان داشتند که شیطان به چهره ایشان و اوصیائ ایشان و شیعیان خالص مانند سلمان و ابوذر ظاهر نمی شود. 📚همان منابع ❗️امام با این بیان تایید کردند که آن فرد خراسانی که پیامبر را در زمان حیاتش درک نکرده بود حقیقتا پیامبر را در خواب دیده است و برای تاکید بر این مطلب قاعده کلی بیان فرمودند که شیطان خود را به صورت پیامبر و اوصیاء ظاهر نمی کند چه برای کسانی که آنان را در زمان حیات درک کرده اند و چه درک نکرده اند. 👌در این جا شیخ مفید ، استاد کلام شیعه نظریه بهتری داشته و می فرماید: « این که انسان در خواب پیامبر یا یکی از امامان را ببیند از سه حالت خارج نیست: 1⃣یک قسم آن است که آن رویا رویای حقیقی است و حقیقتا پیامبر و امام را دیده است . ❗️قسم صحیح در صورتی است که انسان پیامبر یا امام را در خواب ببیند در حالی که آن بزرگواران با فعل یا سخنشان او را به طاعت الهی دعوت کنند و یا از معصیتی باز دارند و او را به حقیقت دعوت کرده و از باطل دور دارند. ❗️روایتی که می گوید شیطان به صورت پیامبر و امام ظاهر نمی شود مربوط به همین قسم است. 2⃣قسم دوم که قطعا باطل است آن است که انسان پیامبر و امام را در خواب ببیند در حالی که آنان او را به معصیت و ترک طاعت الهی دعوت کنند .این خواب از ناحیه شیطان یا خواب های آشفته و بی محتوا است زیرا یقین داریم که هیچگاه معصومین چنین امری نمی کنند. 3⃣قسم سوم که ممکن است رویای حقیقی باشد و ممکن است رویای شیطانی يا آشفته باشد آن است که انسان پیامبر یا امام را در خواب ببیند در حالی که آنان او را نه به طاعت الهی دعوت کنند و نه به معصیت خداوند ترغیب کنند یعنی شامل دو قسم اول نشود مانند آن که آنان را درحالی که نشسته یا رونده هستند ببیند. 👌روایت مذکور تنها شامل قسم اول می شود و قسم دوم از خواب ها ، شیطانی و قسم سوم هم ممکن است از ناحیه شیطان و یا خواب های آشفته باشد . 📚کنزالفوائد ج2 ص62 📚بحار الانوار ج58 ص211 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که ابن را زدند و دروغ می گویند که علی گفته است که با او رفتار کنید چیست❕❕ 💠💠 👌این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با ابن که به اسارت در آمده بود دادند مساله ای مسلم در است و قابل انکار نمی باشد . 🔷در کتاب الاسناد چنین نقل شده است ؛ « علی علیه السلام زمانی که مورد ضربه ابن ملجم قرار گرفت فرمود که این را حبس کنید و به او غذا بدهید و با او خوب رفتار کنید . اگر زنده ماندم خودم تصمیم می گیرم که چگونه با او برخورد کنم اگر بخواهم قصاص می کنم و اگر بخواهم می بخشم و اگر از رفتم امر دست شما است .اگر تصمیم بر قصاص گرقتید او را مثله نکنید » 📚 الاسناد ص67 📚 الشیعه ج29 ص127 📚 ابن شهر آشوب ج3 ص312 👌در دیگری آمده است ؛ « علی علیه السلام به فرزندش حسن روی کرد و فرمود با اسیرت ( ابن ) خوب کن و به او احسان کن ...زمانی که حسن علیه السلام برایش مقداری بردند تا بخورد حضرت کمی از آن را خوردند و فرمودند بقیه را به اسیرتان ابن بدهید و به حسن علیه السلام فرمودند بحقی که بر ذمه تو دارم به او غذا و نوشیدنی بده و تا زمان موتم با رفق و مدارا با او رفتار کن و از آن چه و می آشامی به او هم بده » 📚 الانوار ج42 ص287 📚 الوسائل ج11 ص79 ❕و در مورد نحوه ابن ملجم فرمودند ؛ « ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون فرو روید و بگویید امیر مومنان شد. آگاه باشید جز من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا پوشیدم ، او را تنها یک بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد » 📚 البلاغه نامه 47 بخش چهارم 📚 الشیعه ج29 ص128 🔷شیخ نیز نقل می کند که حضرت به امام حسن فرمودند : « ای فرزندم ( اگر خواستی قصاص کنی ) یک به او بزن در برابر ضربه ای که به من زد و از این تعدی نکن » 📚 ج1 ص237 👌امام علیه السلام نیز فرمود : « وصیت علی به حسن علیهما السلام این بود که ای فرزندم تو ولی امر و ولی دم من هستی اگر خواستی عفو بکن و اگر خواستی قصاص کنی پس یک به او بزن در قبال یک ضربه ای که به من زده است » 📚 طوسی ص117 ❕شیخ مفید نیز نقل می کند که حضرت به امام فرمود : « از کردن قاتلم بپرهیز زیرا رسول خدا آن را مکروه می دانست حتی نسبت به یک سگ گزنده » 📚 ص150 ❕امام حسن علیه السلام نیز مطابق امام علی علیهما السلام عمل کردند . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « چون ابن را به نزد امام حسن آوردند آن گفت با خدا عهد کرده بودم که پدر تو را بکشم ، و به عهد خودم وفا کردم اگر خواهی مرا بکش و اگر عفو کنی می روم به نزد و او را به قتل می رسانم و تو را از شر او راحت می دهم و باز به نزد تو می آیم .حضرت فرمود تو را به زودی به جهنم می فرستم پس او را بطلبید و به دست مبارک خود( با ضربتی) او را زد » 📚 الاسناد ص144 📚 الشیعه ج29 ص128 👌امام علیه السلام نیز طبق نقلی فرمود ؛ « من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت بر او می زنم تا بمیرد » 📚 الانوار ج42 ص297 🔷در نقل دیگر آمده است ؛ « استخوانهای ابن ملجم را در گودالی انداخته بودند و پیوسته مردم کوفه از آن گودال صدای ناله و فریاد می شنیدند » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص387 📚جلاء العیون ص375 ❕البته در برخی روایات ضعیف آمده است که برخی افراد آمدند به نزد امام حسن علیه السلام و درخواست کردند که قصاص را آنها انجام دهند و آنها ابن ملجم را مثله کردند و پس از آن جنازه اش را آتش زدند یا پس از قصاص ابن ملجم توسط امام حسن علیه السلام افراد دیگری جنازه ابن ملجم را آتش زدند . ❕این مضمون روایات از حیث سند و هستند و قابل اعتنا نمی باشند و خلاف مشهور روایاتی است که ما آوردیم . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای کبیر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا میخوند❕❕ 💠💠 👌سبب نامگذاری دعای مذکور به کبیر آن است که این دعا در برابر بلاها و آسیب های دنیوی و اخروی زره و خوبی است . 📚مفاتیح نوین ص138 پاورقی 🔶این دعا را امام زین العابدین از پدر بزرگوارش از جدش از نقل کرده است . 🔷درباره شان این دعا آمده است ؛ ❕« در یکی از جنگ ها رسول خدا زره و سنگینی بر تن داشت که سبب آزار آن حضرت می شد .پیامبر گرامی به درگاه خدا دعا کرد تا آن که جبرئیل نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید این زره را از تن خارج ساز و در عوض این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان و حرزی خواهد بود . 👌آنگاه فضیلت هایی را در عظمت این دعا نقل کرده اند از جمله اینکه ؛ 🔷هر کس آن را بخواند و از خارج شود ، و یا آن را همراه خودش داشته باشد ( و محتوای آن را در روح خود پیاده کند ) اهل است و خداوند توفیق انجام اعمال صالح را به او عنایت می کند . این دعا برای بیماری های سخت و پاداش های فراوان معنوی مفید است . 🔷امام حسین علیه السلم فرمود پدرم مرا به حفظ و بزرگداشت این سفارش کرد و به من فرمود این دعا را بر کفنش بنویسم و آن را به خانواده ام تعلیم دهم و آنان را نسبت به خواندن این دعا نمایم. 📚 ج91 ص382 🔶طبیعتا پیامبر گرامی که این دعا را برای امت بیان کردند خودشان همواره به آن تاکید داشته اند . 🔷مرحوم علامه مجلسی این دعا را از اعمال شب های قدر می داند . 📚 ص186 👌و از روایات نیز استفاده می شود که سه بار یا حد اقل یک بار در ماه این دعا خوانده شود . 📚 ج91 ص384 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
ی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚مجمع الزواید،ج5 ص218 وفرمود: "من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239 👌بی شک زمانی که رهبری اهل بیت به گونه ای باشد که هر کس از آنان تبعیت نکند گمراه می شود و در وادی جهالت و کفر و شرک وارد می شود روشن می شود که امامت آنان جزو اصول دین است . 7⃣در روایات فراوانی وارد شده است که خداوند عبادات و بندگی کسانی را که عقیده به امامت اهل بیت نداشته باشند را قبول نمی کند. 🔶امام باقر فرمود: « هرکس که بدون پذیرش رهبر حق خود را به زحمت انداخته و عباداتی انجام می دهد هرگز مورد قبول خدا نبوده و در تحیر و گمراهی خواهد بود» 📚الکافی ج1 ص375 👌همین مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است . 📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29 👌بی شک چنین ولایت و امامتی که کلید قبولی تمام اعمال است جزو اصول دین می باشد که اگر نباشد خداوند دین افراد را قبول نمی کند. ❗️نکته پایانی این که اصطلاح اصول و فروع دین در روایتی به صراحت نیامده است و علما و مجتهدان بر اساس آیات و روایات اصول و فروع دین را تفکیک کرده اند چنان که ما هم اکنون ادله اصول دین بودن « مساله امامت»را از آیات و روایات ثابت کردیم. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیه‌ای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌ادله متعددی از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دلالت بر این می کند که مساله امامت امامان اهل بیت جزو اصول دین و اساس اسلام می باشد که اگر نباشد اسلام فرد کامل نیست از جمله؛ 1⃣امامت در نزد تشیع ادامه نبوت است و امام از سوی خداوند خلیفه و جانشین پیامبر است و تمام وظایف پیامبر به غیر از دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد از قبیل هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت و مدیریت امور آنان و اقامه عدل و برداشتن ظلم و ستم و محافظت از شرع و تبیین و تفسیر کتاب الهی و رفع اختلاف مردم و تزکیه و تربیت آنها و ...که همگی بر عهده امام می باشد . 👌بنابراین با همان ملاکی که نبوت جزو اصول دین شمرده می شود امامت نیز جزو اصول دین به شمار می آید. 2⃣خداوند در آیه 67 مائده می فرماید: «ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند » 👌طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند. ❗️مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است. 📚سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و... ❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد 🔶این آیه می گوید که اگر پیامبر امامت علی را اعلان نکند رسالت خود را انجام نداده است .یعنی اگر امامت نباشد نبوت آن حضرت بی اثر خواهد بود .این نشانه جایگاه اساسی امامت بوده و دلیل بر آن است که امامت از اصول دین به شمار می رود. 3⃣ خداوند در آیه 3 مائده می فرماید: « امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم» 👌 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت: « هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد» 📚در المنثور ج2 ص259 🗯وباز از ابوهریره نقل می کند: « هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد» 📚همان منبع ج2 ص259 👌همین مضمون در تاریخ بغداد ج8 ص 290 و شواهد التنزیل ج1 ص157 و...از کتب علمای اهل سنت نقل شده است .علامه امینی از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نام می برد که نقل کرده اند که آیه در جریان غدیر و امامت حضرت علی نازل شد. 📚ترجمه الغدیر ج2 ص116 ❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی نقل شده که آیه درباره امامت حضرت علی نازل شده است . 📚بحار الانوار ج37 ص108 باب 52 👌روشن می شود که امامت متمم و مکمل دین است که اگر نباشد دین ناقص است .بی شک چنین چیزی که نبودنش سبب نقصان دین است جزو مسائل اصولی دین می باشد. ❗️ادامه پاسخ 👇👇👇👇 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣پیامبر گرامی فرمود: « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند» 📚مسند احمد،ج5 ص181 ❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، و... 5⃣پیامبر گرامی فرمود: « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود» 📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343 ♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند 6⃣مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود: "کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚صحیح مسلم،ج4 ص126 📚سنن بیهقی،ج8 ص156 📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517 ودر حدیث دیگر: "من مات بغیر امام مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد در حال
🤔 ❔یکی از اهل سنت این پرسش را مطرح کرده که پاداش و جزای اعتقاد به توحید، نبوت و معاد در قران مشخص شده، اگر امامت اصل چهارم دین است پس پاداش اعتقاد به آن در قران کجاست؟ عدم اعتقاد به امامت در قران کجاست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که بر اساس آیات صریح قرآن و سنت قطعی پیامبر گرامی طبق روایات اهل سنت ، امامت اصلی از دین اسلام است که همگان موظف به تن دادن به این اصل مهم اعتقادی و پذیرش آن هستند که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/5618 👌حال که ثابت شد که امامت اصلی از اصول دین اسلام است روشن می شود که انسان ، مسلمان راستین و نیست مگر آنکه معتقد به اصل امامت باشد چرا که می فرماید ؛ « وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ » « و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر تمام فرامین حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است » 🔰آل عمران 85 ❕لذا در روایات فراوانی وارد شده است که کسانی که بدون اعتقاد به ولایت و امامت امامان اهل بیت علیهم السلام ، مسلمانی و عبادت می کنند ، هیچ یک از اعمال و عبادات آنها مقبول درگاه الهی نیست چرا که آنان مسلمان واقعی نیستند و اصلی از اصول دین را که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8764 🔰کسانی که امر خداوند و پیامبرش را در مورد اصل امامت نادیده گرفتند مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛ « هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به آشكارى گرفتار شده است » ( احزاب 36) 👌و می فرماید ؛ « و آن كس كه نافرمانى خدا و پيامبرش كند و از مرزهاى او تجاوز نمايد او را در آتشى وارد مى‏ كند كه در آن خواهد ماند و براى او مجازات توهين آميزى است » ( نساء 14) ❕اما کسانی که به امر خداوند و پیامبرش در مورد اصل امامت تن دادند نیز مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛ « هر كس اطاعت خدا و پيامبرش را كند وى را در باغهايى از بهشت وارد مى‏ كند كه همواره آب از زير آن جارى است و جاودانه در آن مى‏ مانند و اين پيروزى بزرگى است » ( نساء 13) 🔸« و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاى هستند » ( نساء 69) ❔چه فضیلتی از این بالاتر است که خداوند اسلام را با امامت می پذیرد و اگر کسی این اصل را منکر شود اسلام و تسلیم خداوند بودنش ناقص است و اسلام او قبول نیست و از جمله زیانکاران است ❗️ 👌البته توجه به این نکته لازم است که منکرین اصل امامت اگر چه مسلمان حقیقی نیست اما به روایات ، مسلمان ظاهری بوده و احکام اسلام در دنیا بر آنان مترتب می شود . 📚الکافی ج 2 ص 25 🔸اما در آخرت با آنان معامله غیر مسلمان می شود مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده و از حق و حقیقت مطلع نشده اند ، که در گذشته مفصلا در مورد سرنوشت بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5507 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔نظر شما درمورد سخنان امام اصفهان در جمع اخیر پیر غلاما چیست❗️❗️ 💠💠 👌امام جمعه محترم اصفهان در مباحثگی که به تازگی ارائه داده اند چنین آورده اند ؛ 🔶« اسم بچه های خود را و عبدالعلی نگذارید کلمه عبد را بردارید چون این موارد موجب ایجاد شبهه هایی توسط می شود. ❕بنده با تعابیری همچون نوکر،ارباب و.... مخالفم چرا که در ذهن عوام الناس شانیت برای امام قائل می شود. 🔶http://www.alef.ir/news/3960624157.html 🔰در سخنان مذکور باید توجه داشت ؛ 👌در زبان عربی واژه مشترک لفظی میان دو معنا است ؛ 1⃣به معنای و پرستش که جز برای خداوند جایز نیست ؛ 📚لسان العرب ج3 ص270 2⃣به معنای و نوکر و مطیع که منظور از نامگذاری اسامی به عبدالحسین و عبدالرضا و ... همین معنا از عبد است . 📚تاج العروس ج5 ص82 🗯خداوند در می فرماید: « انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم» « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید همچنین غلامان و کنیزان صالح خود را» 📓نساء 59 👌خداوند در این آیه کلمه را بر نوکران و خدمتگران تطبیق داده است و خطاب به مولای آن ها می گوید که عبدها و بندگان و نوکران خود را به ازدواج در آورید . ❕در حقیقت نام هایی همچون عبدالحسین ، عبدالرضا معادل غلامحسین ، غلام رضا است یعنی نوکر و خادم امام حسین و امام رضا نه آنکه معنای مذکور به معنای بنده ای باشد که خالقش امام حسین و امام رضا هستند و این عرض ارادتی است به ساحت مقدس ائمه و نوکری و خدمتگزاری در راه انان و آرمان های مقدس آن بزرگواران ؛ 🔶قرآن کریم امامان را صاحبان امر و نهی معرفی می کند و می فرماید ؛ « اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولی الامر ( امامان )را » 🔰نساء 59 ❕بر این اساس مردمان مطیع باید باشند و امامان مطاع ، مردمان فرمانبردار باید باشند و امامان فرماندار ، و همین مطیع و فرماندار بودن است که در لباس خادمی و نوکری امامان ظاهر می شود و تعابیر همچون عبدالحسین و عبدالرضا اشاره به همین نکته است . ❕علامه مجلسی نقل می کند که برای توسل به امیر مومنان انسان چنین بنویسد ؛ « عبد تو ای امیر مومنان فلان بن فلان ...» 📚بحار الانوار ج99 ص237 👌حضرت علی علیه السلام می فرمود ؛ « من عبدی از عبدهای محمد هستم » 📚الکافی ج1 ص90 ❕در رابطه با زیارت امام عصر علیه السلام چنین آمده است ؛ « سلام بر تو ، سلامی از جانب عبد تو که منتظر ظهورت است » 📚بحار الانوار ج99 ص227 👌در نقل دیگر زیارت چنین آمده است ؛ « من عبد تو هستم که بر اساس امر و نهی تو عمل می کنم »‌ 📚بحار الانوار ج99 ص118 👌در زیارت امام حسین علیه السلام چنین آمده است ؛ « عبد تو و ذلیل در پیشگاه تو و کوچک به نزد قدرت تو و معترف به حق تو به نزد تو آمده است ...» 📚بحار الانوار ج98 ص352 ❕این تعابیر در روایات ما به کرات یافت می شود ، روشن است که اگر به کار بردن این تعابیر دارای اشکال بود ، اهل بیت علیهم السلام از مروجان این مساله نبودند. ❕همینطور اگر این نوع نامگذاری دارای اشکال بود چرا پیامبر گرامی نسبت به جد خود حضرت « عبدالمطلب» هیچ اعتراضی نکرد و همواره از او با این نام یاد می کرد و هر گاه می خواست نسب خود را بیان فرماید به نام جد خود تصریح و از آن با افتخار یاد می کرد و می فرمود: « من محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب هستم» 📚سنن ترمذی ج5 ص543 🗯مناوی از علمای اهل سنت چنین می آورد: « اذرعی که از بزرگان مذهب شافعی است گوید: در این فتوا که آیا نامی همچون عبدالنبی جایز است یا خیر ابتدا در جواز آن تردید داشتم سپس بر این عقیده میل پیدا کردم که اگر مراد بزرگداشت و احترام پیامبر باشد چنین نامگذاری حرام نمی باشد چرا که در این گونه موارد مراد از عبد « خادم » می باشد» 📚فیض القدیر،ج1 ص169 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال بنده از اساتید اهل سنت و روحانیون پیرو سنت پیامبر و صحابه گرامی ایشان هستم .موضوعی را برای طرح بحث با شما خواستم مطرح کنم و آن این است که شکی نیست که همه ما بنده پرودگار هستیم( مریم93) چرا شما فرزندان خود را به عبدالحسین،عبدالرضا،و مانند آن نامگذاری می کنید ایا این شرک نیست منتظر پاسخ هستم 🗯پاسخ: ❗️در زبان عربی واژه عبد مشترک لفظی است بین دو معنا 🔷الف: پرستش که جز برای خداوند جایز نیست 📚لسان العرب ج3 ص270 🔷ب: خدمتگزار و نوکر که منظور از نامگذاری به عبدالحسین ومانند آن همین معنا است 📚تاج العروس ج5 ص82 🗯خداوند در قرآن می فرماید: « انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم» « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید همچنین غلامان و کنیزان صالح خود را» 📓نسائ 59 ❗️خداوند در این آیه کلمه عبد را بر نوکران و خدمتگران تطبیق داده است 🔷در حقیقت نام هایی همچون عبدالحسین،عبدالرضا و مانند آن معادل غلامحسین،غلام رضا و مانند آن است.یعنی نوکر و خادم امام حسین ،وامام رضا نه به معنای بنده ای که خالقش امام حسین و امام رضا باشد و این عرض ارادتی است به ساحت مقدس ائمه و نوکری و خدمتگزاری در راه انان و آرمان های مقدس آن بزرگواران 🗯مناوی از علمای اهل سنت چنین می آورد: « اذرعی که از بزرگان مذهب شافعی است گوید: در این فتوا که ایا نامی همچون عبدالنبی جایز است یا خیر ابتدا در جواز آن تردید داشتم سپس بر این عقیده میل پیدا کردم که اگر مراد بزرگداشت و احترام پیامبر باشد چنین نامگذاری حرام نمی باشد چرا که در این گونه موارد مراد از عبد « خادم » می باشد» 📚فیض القدیر،ج1 ص169 ⁉️سوال می کنیم: ❗️اگر این نوع نامگذاری شرک است چرا پیامبر گرامی نسبت به جد خود حضرت « عبدالمطلب» هیچ اعتراضی نکرد و همواره از او با این نام یاد می کرد و هر گاه می خواست نسب خود را بیان فرماید به نام جد خود تصریح و از آن با افتخار یاد می کرد و می فرمود: « من محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب هستم» 📚سنن ترمذی ج5 ص543 🗯پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔ یک سوال داشتم و اون اینکه چرا سادات عمامه میپوشند و چرا روحانیت لباس مخصوصی به تن دارد ❗️❗️ 💠💠 👌لباس روحانیت متشکل از سه جزء به نام عمامه ، قباء و عباء می باشد . ❕ علمای دین مقام پیامبر اسلام و امامان گرامی در تبلیغ و ترویج دین هستند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «خدایا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود ؛ کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و مرا برای مردم بازگو می کنند » 📚 الفقیه،ج 4 ص 420 🔸به خاطر این که روحانیت از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند ، لباس برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت می شود ‌. ❕در روایات متعددی وارد شده است که پیامبر گرامی و اهل بیت علیهم السلام در پوشش از عمامه و قباء و عباء می کردند ؛ 🔹عمامه : وسائل الشیعه ج 5 ص 55 باب 30 🔹قباء ؛ سنن النبی ، ص 173 _ بحار الانوار ج 42 ص 50 _ ج 52 ص 352_ 🔹عباء ؛ بحار الانوار ج 44 ص 376_ سنن النبی ص 173 👌اما در مورد عمامه و چرایی پوشیدن عمامه سیاه و سفید توسط روحانیون است که اهل بیت علیهم السلام هم عمامه سفید بر سر می گذاشتند و هم عمامه سیاه . 🔸در نقلی آمده است ؛ « امام رضا علیه السلام عمامه بر سر گذاشت و خارج شد » 📚الکافی ج 1 ص 489 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « آن روز كه پيامبر مكه را فتح كرد و به مسجد الحرام داخل شد عمامه بر سر داشت » 📚مکارم الاخلاق ص 119 👌عبد الله بن سليمان از پدرش نقل مى كند ؛ «امام زين العابدين عليه السلام در حاليكه عمامه بر سر داشت وارد مسجد شد » 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 57 👌 البته در عرف کنونی رنگ عمامه به عنوان شناسه برای دو گروه از روحانیون که سادات و غیر سادات هستند استفاده می شود که سادات از عمامه و غیر سادات از عمامه سفید استفاده میکنند که این نحو از پوشش برای افکار و شناسایی سادات از غیر آنها در جهت رعایت آنها مفید می باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman