eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 🔷این مضمون با صراحت بیشتری نیز در برخی روایات تاکید شده است. 🔶حضرت علی علیه السلام می فرماید : « یهودی به نزد پیامبر اسلام آمد و از او سوال کرد که چرا خداوند بر امت تو ( حدود) سی روز روزه داری را در روز واجب کرده است . 🔷پیامبر گرامی فرمودند : « آدم زمانی که از آن درخت ممنوعه خود ، مواد آن ( حدود ) سی روز در شکمش بود . خداوند به همین خاطر بر ذریه اش ( حدود ) سی روز ، ( روزه داری ) و گرسنگی و تشنگی را لازم کرده است ( تا در این سی روز پاک و پاکیزه شوند )» 📚الفقیه ج2 ص73 📚وسائل الشیعه ج10 ص240 👌در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود : « اگر بدانید که در ماه رمضان چه چیزی است بسیار شکر خداوند را می گفتید . 🔶زمانی که روز اول ماه رمضان روزه گرفته می شود خداوند تمام گناهان امتم را می آمرزد ...و با روزه داری در روز دوم در ازای هر قدمی که بر می دارید عبادت یک سال برایتان نوشته می شود ...و با روزه داری در روز سوم به ازای هر موی بدنتان خداوند گنبدی در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز چهارم خداوند هفتاد قصر در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز پنجم در بهشت یک میلیون شهر به شما عطا می کند... 🔷پیامبر همین گونه ثواب روزه داری در هر روز ماه رمضان را بیان داشتند تا آنجا که فرمودند : « زمانی که سی روز روزه داری را به انجام برسانید ، خداوند در ازای هر روزی که روزه گرفتید پاداش هزار شهید و هزار صدیق را به شما عطا می کند » 📚امالی صدوق ص48 📚فضائل الاشهر الثلاثه ص81 📚ثواب الاعمال ص93 ❕با توجه به این نکات ، ادعای این که تنها روزه سه روز از ماه رمضان واجب است ، ادعایی مضحکانه تلقی میشود که قابل توجه نمی باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓با توجه به این که ماه های در همه شهر ها یکسان نیست و مثلا در یک روز زودتر از ما ماه را می بینند و روزه می گیرند و طبیعتا شب قدرشون هم یک روز زودتر از ما است ❕با این وجود تکلیف چیست یا ما شب قدر را درک نمی کنیم یا اونها و این اختلاف در تمام است ❕❕ 💠💠 👌در کتاب پاسخ به پرسشهای چنین آمده است ؛ « از نـظـر و دلايل دينى مسلم است كه شب قدر اختصاص به زمان پيامبر اكرم و محيط حجاز نداشته و در همه زمانها و براى همه نقاط مختلف شب قدر با همه عظمت و اهميتش وجود دارد و اين مطلب جاى بحث و گفتگو ندارد. ❕ايراد مذكور از اين تصور پيش آمده كه منظور از يكى بودن شب قدر در تمام سال اين است كه براى تمام نقاط مختلف روى در هر سال شب و مشتركى شب قدرمعين شده بطورى كه اين شب در ساعت معينى در سراسر كره زمين آغاز و در ساعت معينى هم پايان مى پذيرد در حالى كـه اين اشتباه است . 👌چون مى دانيم زمين است و هميشه يك نيمكره آن در تاريكى و نـيـمكره ديگر آن در روشنايى قرار دارد و به اين ترتيب اصلا امكان ندارد كه در ساعتهاى معين و مشتركى در سراسر شب باشد . ❗️منظور از اين كه شب در سراسر سال يك شب است اين است كه براى اهالى هر اى بر حسب سال قمرى خودشان تنها يك شب قدر وجود دارد. 🗯 اين كه : 🔷اهالى هر نقطه سال خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه آغـاز مـى كنند و پس از گذشتن چند ماه قمرى ماه همان نقطه هم برحسب افق خاص آنجا آغاز مى شود و در اين ماه شب يا و يكم و يابيست و براى اهالى آن نقطه شب قدر است . 🔷ايـن مطلب كه اهالى هر نقطه ايام و اوقات مقدس خود را بايد با افق خاص آن نقطه تعيين كنند اختصاص به شب نداشته در ساير روزها و اوقات اسلامى هم همين حساب وجود دارد ؛ 🔶مـثـلا روز عـيـد و در اسلام روزهاى مقدسى است وبراى آنها عبادتها و دستورهاى خـاصى وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام سال بيش از يك روز نيست اين روز واحد را در كـشـورهـاى مـختلف اسلامى با تفاوت كه دارند با مراجعه به افق خاص هر كشور تعيين مـى گردد و به اين جهت دربسيارى اوقات مثلا قربان در كشور سعودى يك روز زودتر از ايران و بعضى از كشورهاى ديگر آغاز مى شود . 👌بـايـد توجه داشت كه اين حساب درباره شب قدر با مطالبى مانند اين كه در اين شب نـازل مى شوند منافاتى ندارد زيرا تمام اين جريانها كه حكايت از توسعه خاص الهى در اين شب مى كند براى اهالى هر نقطه اى در شب قدر خاص آن نقطه صورت مى گيرد . 📚پاسخ به مذهبى، شيرازى و جعفر ص 500 ❕در کنار این پاسخ ، در تفسیر پاسخ دیگری نیز آمده است به این بیان ؛ « شب همان سایه نیم کره است که بر ، نیم کره دیگر مى افتد ، و مى دانیم این سایه همراه گردش زمین در است ، و یک دوره کامل آن در بیست و چهار ساعت مى شود ، بنابر این ممکن است شب قدر یک دوره کامل به دور زمین باشد ، یعنى مدت بیست و چهار ساعت تاریکى که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار مى دهد شب قدر است که آغاز آن از یک شروع مى شود و در نقطه دیگر پایان مى گییرد ( بنا براین افراد تمام نقاط زمین شب قدر را درک می کنند )» 📚تفسیر نمونه ج27 ص192 🗯البته پاسخ اول که هر منطقه ای برای خودش شب قدر جدا گانه ای دارد بهتر بوده و موافق با روایات است. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓آیا سخن زیر در آمده است ؛ ❕اگر در حال ختم هستید به جزء 15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه و میزان قران است وجای استجابت دعا ❕ یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای باشد 🔶در قران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند التماس دعا 💠💠 👌در این شکی نیست که تلاوت و کردن در ماه مبارک رمضان ارزش و اهمیت بسزایی دارد . 🔷امام علیه السلام فرمود : « برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه است » 📚 ج2 ص630 🔷امام علیه السلام فرمود : « در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار و تلاوت داشته باش » 📚 الاخبار ج2 ص51 🔷پیامبر فرمود : « هر کس یک آیه در ماه رمضان تلاوت کند ، همانند آن است که تمام را در ماه های دیگر ختم کرده است » 📚 الشیعه ج10 ص314 ❕ کردن نیز در این ماه اهمیت بسزایی دارد . 🔷پیامبر فرمود : « دعاهای شما در ماه مستجاب است » 📚 صدوق ص93 🔷امام علیه السلام فرمود : « دعای روزه دار در زمان مستجاب است » 📚 ج2 ص106 ❗️اما باید توجه داشت که متن مذکور در مورد آیه سوره مستند نمی باشد و در منابع روایی ما نیامده است و اساسا آیه مذکور با استجابت دعا ندارد. ❕آیه 19 سوره در مورد اصحاب کهف است و می فرماید : « وَ کذَلِک بَعَثْنَهُمْ لِیَتَساءَلُوا بَیْنهُمْ قَالَ قَائلٌ مِّنهُمْ کمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْض یَوْمٍ قَالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکم بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلی الْمَدِینَةِ فَلْیَنظرْ أَیهَا أَزْکی طعَاماً فَلْیَأْتِکم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَ وَ لا یُشعِرَنَّ بِکمْ أَحَداً 🔶ترجمه : «همینگونه ما آنها را (از خواب ) برانگیختیم تا از یکدیگر سؤال کنند، یکی از آنها گفت چه مدت خوابیدید؟ آنها گفتند یکروز یا بخشی از یکروز (و چون درست نتوانستند مدت خوابشان را بدانند) گفتند پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است، اکنون یک نفر را با این سکه ای که دارید به شهر بفرستید تا بنگرد کدامین نفر از آنها غذای پاکتری دارند، از آن مقداری برای روزی شما بیاورد، اما باید نهایت را به خرج دهد و هیچ کس را از وضع شما آگاه نسازد » https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓آیا راست است که در اسلام ، کردن با همسر در شب های ماه رمضان و همچنین خوردن و آشامیدن بود ❕❕ 💠💠 🔷از روایات اسلامی چنین استفاده می شود که در آغاز نزول حکم ، مسلمانان تنها حق داشتند قبل از خواب غذا بخورند چنانچه کسی در شب به خواب می رفت سپس ‍ بیدار می شد و بر او حرام بود. 🔷و نیز در آن زمان آمیزش با در روز و شب ماه رمضان مطلقا تحریم شده بود. ❗️یکی از یاران پیامبر به نام بن جبیر که مرد ضعیفی بود با این حال روزه می داشت، هنگام افطار وارد خانه شد، رفت برای افطار او غذا حاضر کند به خاطر خستگی خواب او را ربود، وقتی بیدار شد گفت من دیگر حق افطار ندارم، با همان حال شب را خوابید و صبح در حالی که روزه دار بود برای حفر خندق (در آستانه جنگ احزاب ) در اطراف مدینه حاضر شد، در اثناء تلاش و کوشش به واسطه و مفرط بیهوش شد، پیامبر بالای سرش آمد و از مشاهده حال او متاثر گشت . 👌و نیز جمعی از مسلمان که قدرت کنترل خویشتن را نداشتند شبهای ماه رمضان با همسران خود آمیزش می نمودند. ❕در این هنگام آیه نازل شد و به مسلمانان اجازه داد که در تمام طول شب می توانند بخورند و با همسران خود آمیزش داشته باشند. 📚 ج4 ص98 📚 فی تفسیر القرآن ج1 ص398 👌 خداوند با نزول آیاتی حکم قبلی را کرد ؛ ❕« آمیزش با همسرانتان در شب روزه داری حلال است، آنها شما هستند و شما لباس آنها.(هر دو زینت یکدیگر هستید و باعث حفظ یکدیگر) خداوند می دانست که شما به خود می کردید (و این کار را که ممنوع بود بعضا انجام می دادید) پس توبه کرد بر شما و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه را خدا بر شما مقرر داشته طلب نمائید. بخورید و بیاشامید تا رشته سپید از رشته سیاه (شب ) برای شما آشکار گردد، سپس روزه را تا شب تکمیل کنید، و در حالی که در مساجد مشغول اعتکاف هستید با زنان آمیزش نکنید، این الهی است، به آن نزدیک نشوید، خداوند این چنین آیات خود را برای مردم روشن می سازد، باشد که پرهیزگار گردند» 🔶 187 👌فلسفه این دو چیز بود ؛ 1⃣ مسلمین 2⃣آماده ساختن آنها نسبت به پذیرش احکام روزه از نخوردن و نیاشامیدن و جماع نکردن در طول روزه داری زیرا با توجه به قبلی که دامنه این احکام تر بود و حتی شب های ماه رمضان را نیز شامل می شد ، وقتی در حکم دوم تخفیف لحاظ شود ، پذیرش آن را برای راحت تر می کند. 📚 نمونه ج1 ص650 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔ببخشید برخی می کنند که روزه برای بدن دارد و سبب می شود ❗️حال اگر چنین باشد تکلیف ما در مورد چیست❕❕ 💠💠 👌در مباحث گذشته ثابت کرده ایم نه تنها داری برای بدن ندارد بلکه به صحت و بدن نیز کمک می کند که جهت آگاهی به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324 ❕حال می گوییم فرضا هم چنین باشد یعنی داری برای فرد و افرادی سبب و ضرر شود باز هم با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد ؛ 👌اساس اسلام بر نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که می فرماید : « او شما را برگزید و در دین خود تکلیف باری برای شما قرار نداد » 🔷 78 👌و می فرماید : « آن کس که یا در باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )» 🔷 185 🔷پیامبر فرمود : « من مبعوث به آئین و شده ام » 📚 الانوار ج30 ص548 👌امام علیه السلام فرمود : « هر زمانی که روزه سبب و شود ، افطار واجب است» 📚 ج2 ص133 🔶و : « اگر روزه دار در خود و احساس کند ، باید کند و اگر و توان روزه داری را داشته باشد ، باید بگیرد » 📚 ج4 ص118 📚 ج4 ص256 🔷امام علیه السلام فرمود : « هر که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک است » 📚 الشیعه ج10 ص222 ❗️بنابراین اگر روزه داری برای افرادی سبب طاقت فرسا و شود ، یا احتمال این موارد داده شود ، و یا افرادی به سبب ضعف نتوانند روزه بگیرند و روزه برای آن ها مشقت داشته باشد ، در تمام این صور ، کردن جایز است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 مسجد ما می گفت وقتی ماه می شود ، شیطان در و قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه می کنیم❕❕ 💠💠 👌 گرامی فرمود : « چون ماه رمضان وارد شود ، درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند ، و به کشیده می شوند » 📚 الاشهر الثلاثه ص142 👌و : « هرگاه هلال ماه رمضان بر آید ، شیاطین سرکش به کشیده می شوند ، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای بسته می شوند» 📚 ج4 ص67 👌و فرمود : « چون شب اول رمضان شود خداوند ندا دهد ای جبرئیل به زمین فرود آی و سرکش را به کش تا روزه بندگانم را تباه نسازند» 📚 الانوار ج96 ص348 ❓حال سوال و اشکال شما این است که اگر در این ماه شیاطین در و هستند پس چگونه بندگان می کنند❕ 👌پاسخ است ؛ 🔷گناه ها و خطاهایی که از انسان سر می زند دو دارد ؛ 1⃣ 2⃣ اماره 👌منشا گناه در این ماه کارایی خود را از دست می دهد اما منشا سر جای خودش است . 🔷 می فرماید : « نفس ( سرکش ) بسیار به امر می کند» 🔶 53 ❕نفس همان نفس سر کش است که انسان را به گناه فرمان می دهد و به هر سو می کشاند . 👌امام علیه السلام در مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه معروف نفس اماره را به روشنی ترسیم کرده و از آن به عنوان دادن به عموم مردم به پیشگاه خدا این گونه شکایت می کند ؛ « خدایا من به سوی تو می کنم از نفسی که مرا همواره به بدی وا می دارد ، و به سوی با سرعت می فرستد ، و به نافرمانی هایت است ، و به موجبات خشمت دست می آلاید ، مرا به راه هایی که منجر به می شوند می کشاند ...» 📚 الانوار ج91 ص143 👌حضرت علیه السلام فرمود: « این پیوسته انسان را به بدی ها دعوت می کند ، کسی که آن را نادیده بگیرد ، او را به انواع می کشاند» 📚 الحکم ح4779 👌بنابراین نفس در کنار از مهمترین عوامل گناه است و اگر انسان بتواند آن را کنترل کند تا حدود زیادی نیز می تواند بر شیطان شود زیرا همین نفس اماره است که ابزار شیطان تلقی می شود. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓برخی در کنار روزه داری ، روزه هم می گیرند و از اذان صبح تا اذان مغرب هم نمی کنند و می گویند روزه سکوت در قرآن آمده که حضرت می گرفت ❕آیا این عمل و استدلال آنها است❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که در برخی گذشته روزه سکوت امری جایز بوده است چنان که خداوند حضرت مریم را مامور به گرفتن کرد و فرمود : « هر گاه بشری دیدی که از تو در زمینه ( تولد عیسی ) توضیح خواست (با اشاره) بگو من برای خدای رحمان روزه گرفته ام (روزه )و به همین دلیل امروز با احدی نمی گویم» 🔷مریم26 ❕ظاهر آیه نشان می دهد که مریم به خاطر مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خود داری می کرد ، تا نوزادش لب به سخن بگشاید و از پاکی او دفاع کند که این از هر جهت موثر تر و گیرا تر بود . 🔶از تعبیر آیه چنین بر می آید که روزه و نذر برای آن قوم و جمعیت کار شناخته شده ای بود ، به همین دلیل این کار را بر او ایراد نگرفتند. 📚 ج13 ص45 👌ولی این نوع روزه ، در اسلام ، مشروع نیست. 🔷امام علیه السلام فرمود: « روزه حرام است» 📚 ج2 ص77 🔶امام علیه السلام فرمود: « از روز تا شب روزه جایز نیست» 📚 ج10 ص523 🔷 گرامی فرمود: « در من روزه سکوت ، نیست » 📚 ص173 👌و این به خاطر تفاوت شرایط و ، آن زمان با زمان ظهور اسلام است . ❕البته یکی از آداب روزه در اسلام آن است که انسان به هنگام روزه گرفتن خود را از آلودگی به گناه و مکروهات حفظ کند و همچنین خود را از هر گونه آلودگی بر گیرد . 👌امام علیه السلام فرمود : « روزه تنها امساک از و نیست ... (در حال روزه ) خود را حفظ کنید و های خود را بپوشانید ...» 📚 ج4 ص89 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اهل سنت در روزه می گیرند و معتقدند روزه در سفر افضل و است❕آیا از کتب ما و کتب آنها دلیلی بر رد ادعایشان می باشد که باید در سفر نگرفت❕❕ 💠💠 👌 صراحتا روزه در سفر را اعلام داشته و می فرماید: « چند روز را ( باید روزه بدارید ) و کسانی که از شما بیمار یا باشند ، روز های را ( بجای آن روزه بگیرند )» 🔷 185 🔶 گرامی فرمود: « خداوند عز و جل بر بیماران امتم و آن با در سفر و شکسته خواندن نماز تصدق و لطف کرده است .آیا شادی شما در این است که الهی را به او باز گردانید ( و مطابق حکم خداوند رفتار نکنید)» 📚 ج4 ص127 🔶 گرامی فرمود: « خداوند به من و به امت من هدیه ای داده است که به هیچ یک از امت های گذشته نداده است و آن در و شکسته خواندن نماز است .هر کس مطابق آن رفتار نکند هدیه خداوند را رد کرده است» 📚 الشیعه ج8 ص521 👌امام علیه السلام فرمود : « اگر کسی در در حال روزه بمیرد ، من بر او نماز نمی خوانم» 📚 ج4 ص128 👌امام علیه السلام فرمود: « هر کس در سفر روزه بگیرد ، کننده است» 📚 ج4 ص127 📚 ج2 ص141 ❕این مطلب در روایات متعددی از اهل سنت نیزه آمده است . 🔷 و روایت می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « در جزء کار خیر و نیک نیست » 📚 بخاری ج3 ص44 📚 مسلم ج7 ص233 👌و : « کسی که در سفر بگیرد همانند کسی است که در وطن می کند ( هر دو عاصی هستند )» 📚 ابن ماجه ج1 ص532 📚 ابی داود ج2 ص217 👌در روایت دیگر نقل می کند ؛ « پیامبر در سال فتح در ماه از مدینه به سوی مکه در حال روزه خارج شد ...( پس از آن که از شهر خارج شد ) دستور داد برای او آبی آوردند و روزه خود را افطار کرد ( و به مردم هم دستور افطار داد). 👌به پیامبر گفتند بعضی از مردم به حرف شما گوش نکرده اند و خود را نشکستند. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « آنان و گناهکار هستند ؛ آنان و گناهکار هستند» 📚 مسلم ج2 ص785 ❕اگر اهل در سفر می گیرند ؛ بی شک خلاف و پیامبر گرامی رفتار کرده اند. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 اینکه کسی که عمدا خواری کند، باید روزه بگیرد چیست❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که خواری در ماه مبارک رمضان از جمله بزرگ است . تا جایی که امام علیه السلام فرمود: « هر کس یک روز را از ماه رمضان افطار کند ، روح از او خارج می شود » 📚 ج2 ص118 🔷خداوند برای دنیوی افرادی که در ماه رمضان روزه خواری می کنند چنین جعل کرده است که آنان موظف به آزاد کردن یک ، یا اطعام 60 و یا روزه داری روز هستند. 👌امام علیه السلام در مورد فردی که بدون عذر در ماه رمضان کرده بود فرمود: « یا ای را آزاد کند ، و یا دو پشت سر هم روزه بگیرد ، و یا شصت را اطعام کند» 📚 ج4 ص 101 🗯 این حکم روشن است ؛ 1⃣ و روزه خواران در ماه مبارک رمضان 2⃣توجه دادن به روزه ماه مبارک رمضان 3⃣نهی از و کم شمردن ، روزه داری در ماه مبارک رمضان 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 به این روایت پاسخ دهید ؛ « محمد بن می گوید که از امام شنیدم که ایشان از گل نهی کردند . گفتم جانم به فدایت برای چه نهی کردی ؟ گفت زیرا نرگس و گل خوشبو ها است» سند : ج7 ص506 💠💠 👌در روایات ما ، برخی از گیاهان و که نوعی عطر خوش بو است برای روزه دار شمرده است زیرا معمولا سبب رسیدن بوی غلیظ آن ها به شده و از سوی دیگر نوعی لذت و دل با امور برای روزه دار ایجاد می کند، در حالی که شایسته و پسندیده این است که روزه دار در حال روزه از تمام امور و لذات مادی و غرق در لذت معنوی و مناجات با باشد. 🔷شیخ روایت می کند ؛ « بوییدن گیاه ( برای روزه دار ) مکروه است زیرا سبب دل انگیزی او می گردد» 📚 ج4 ص113 👌 در روایت دیگر امام علیه السلام فرمود : « روزه دار بهتر است که گیاه ریحان را نکند ، زیرا در استشمام آن نوعی دل انگیزی ( مادی است ) و این برای روزه دار کراهت دارد» 📚 ج4 ص113 👌و یا در دیگر آمده است ؛ « علی علیه السلام ، می دانست که روزه دار با مشک خود را خوشبو کند» 📚 ج4 ص113 🗯در روایت دیگری نیز آمده است که محمد بن می گوید : « از امام صادق علیه السلام شنیدم که از گیاه نرگس ( برای روزه دار ) نهی می کرد . 🔷از امام در مورد علت این حکم سوال کردم . 🔶امام علیه السلام فرمود: « زیرا نرگس گل خوشبو ها است » 📚 ج4 ص112 👌 نیز روایت مذکور را به صورت مرسل از محمد بن الفیض نقل کرده و در آن تصریح شده است که این کراهت مخصوص دار است . 📚 ج2 ص114 🗯اما باید توجه کرد که این روایت از حیث سند است . 🔶محمد بن الفیض که راوی روایت است ، است و روایات او مورد قبول نیست. 📚 المقال ج2 ص380 👌و راوی دیگر روایت ، داود بن اسحاق می باشد ، که او نیز مجهول و ضعیف است . 📚 المقال ج1 ص431 ❕بنابراین روایت مورد اشکال ، از حیث سندی است و قابل توجه نیست . 🗯حال اگر از ضعف سندی نیز بپوشیم ؛ 🔶شیخ در فلسفه این حکم می نویسد: « برخی از اصحاب خبر داده اند که غیر عرب ها ( مجوسیان ) زمانی که روزه می گرفتند ، گیاه را استشمام می کردند و معتقدند بودند که جلوی آن ها را می گیرد » 📚 ج4 ص112 👌بنابراین وجه کراهت ، پرهیز از عدم به کفار است ، زیرا در روایات ما بیان شده است که مسلمین نباید در هیچ فعلی خود را کفار و غیر مسلمین کنند. 🔶امام علیه السلام فرمود : « خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای آنها را نخورند و راه و آنها را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود» 📚،صدوق،ج 1 ص 252 📚 الشیعه ،ج 4 ص 385 🔶از علیه السلام روایت شده است: «هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن شمرده می شود» 📚 الوسایل،ج17 ص440 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓به نظر شما عمل برتر و بهتر است❕کسی که می گیرد و در کنار روزه داری به دیگران می کند و چرانی و ...انجام می دهد و کسی که بدون آن که بگیرد اعمال مذکور را انجام نمی دهد❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که روزه ماه رمضان از جمله واجباتی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود ، و ترک آن گناه است . ❕از سوی دیگر روزه به این است که انسان نه تنها از خوردن و آشامیدن چشم بپوشد ، بلکه از تمام گناهان و خداوند پرهیز کند و درواقع روزه است برای رسیدن به این قرار داده شده است . 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324 👌اگر افرادی به این نکته توجه نکنند ، بی شک پاداشی نیز از داری نمی برند. 🔷امام علیه السلام فرمود: « زمانی که روزه هستی ، باید گوش و چشم و پوست ( و سایر اعضای بدنت هم ) باشد (و هیچ گناهی نکنی)» 📚 ج4 ص194 👌و : « روزه تنها ، از طعام و نوشیدنی نیست بلکه زمانی که روزه هستید باید زبان خود را کنید و چشمان خود را کنترل کنید و تنازع و نورزید ...و تمام کارهای را ترک کنید» 📚 ج4 ص87 👌و : « در حال روزه ، نکنید ، مراء نکنید ، دروغ نگویید، عصبانی نشوید ، فحش و ندهید، و یکدیگر را با الفاظ زشت صدا نکنید ، نکنید ...روزه تنها امساک از طعام و شراب نیست بلکه خداوند روزه را به جهت جلوگیری از ارتکاب لازم شمرده است و چقدر روزه داران واقعی کم هستند اما ( و روزه داران ظاهری ) زیاد» 📚 الشیعه ج10 ص166 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓اهل در مساجدشان ابتدا افطار می کنند سپس نماز می خوانند اما در ما این مساله بالعکس است ❕ ❔آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با بیشتری می خواندیم ❕ 💠پاسخ💠 👌در ما آمده است که شایسته آن است ، ابتدا نماز خوانده شود ،سپس صورت گیرد مگر در دو صورت ؛ 1⃣افرادی منتظر افطار کردن با باشند . 2⃣ و بیش از حد ، مانع از آن است که انسان نماز را با حضور کامل بجا آورد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « برای روزه دار است ، در صورتی که قدرت بدنی دارد ، قبل از آن که افطار کند ، نماز بخواند» 📚 ج4 ص199 👌امام علیه السلام فرمود: « در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان سپس کن مگر آنکه گروهی منتظر افطار با تو باشند ...زیرا هم افطار بر تو است و هم نماز ، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن است . 🔷این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من است» 📚وسائل الشیعه ج10 ص150 👌و در دیگر آمده است ؛ « اگر می توانی بدون کردن نماز را با رعایت تمام حدودش بجا آوری پس افضل تقدیم بر افطار است و اگر گرسنگی و میل به غذا خوردن مانع از بجا آوردن کامل نماز می شود ، ابتدا افطار کن سپس بخوان » 📚 الشیعه ج10 ص151 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA