eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔اخیرا یکی از مراجع تقلید اعلام کردند که اگر حکومت گمراه ایران روز شهادت امام کاظم را تعطیل نکند ما دیگر نمی دهیم ❗️آیا ما حق نقد کردن سخن مرجع تقلید را داریم ❕برخی می گویند نقد کردن مرجع تقلید گناه است ❕ 💠💠 👌نقد واقعی و منطقی و دلسوزانه نسبت به زعمای مسلمین و راهنمایان و پیشوایان آنها ، نه تنها نیست ، بلکه در روایات به آن تحت عنوان « خیر خواهی نسبت به راهنمایان مسلمین » ( النصیحه لائمه المسلمین ) سفارش شده است . ❕پیامبر فرمود ؛ « خداوند به هیچ دوستی از دوستان خود که در فرمان برداری از و خیر خواهی نسبت به او جدیت نماید ، نظر نمی کند ، مگر اینکه در رفیق اعلی با ما باشد» 📚الکافی ج1 ص404 👌در دیگری فرمود ؛ « دین خیر خواهی است ، نسبت به خدا و کتاب او و پیامبرش و مسلمین و توده آنها » 📚امالی طوسی ص84 📚بحار الانوار ج27 ص67 👌و فرمود ؛ « سه چيز است كه با وجود آنها دلِ هيچ مسلمانى به خيانت (كينه و بدخواهى) نگرايد ؛ گردانيدن عمل براى خدا، خيرخواهى نسبت به پيشوايان مسلمانان، و پيوستگى با جماعت آنان؛ زيرا كه دعاى آنان از هر سو ايشان را در ميان دارد » 📚الکافی ج 1 ص 403 👌بی شک یکی از مصادیق خیر خواهی کردن نسبت به راهنمایان و پیشوایان مسلمین و مراجع عظام تقلید ( حفظهم الله ) نقد به جا و سازنده است در صورتی که خطا و اشتباه مرجع تقلید در قول و عمل باشد . ❕امام خمینی ( ره ) عرضه می دارد ؛ « همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند. همه بايد به ديگران. مسئوليت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پايم را كج گذاشتم، شما مسئوليد اگر نگوييد چرا پايت را كج گذاشتى؟ بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟ اگر خداى نخواسته يك معمّم در يك جا پايش را كج گذاشت، همه بايد به او هجوم كنند كه چرا بر خلاف موازين؟ ساير مردم هم بايد بكنند » 📚صحیفه امام ج 8 ص 488 💠ادامه 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
❕ادامه 👇 👌بر این اساس ما نیز نقدی را به بیانات به یکی از مراجع بزرگوار تقلید عرضه می داریم که این بزرگوار ( حفظه الله ) در درس خارج فقه خود به تاریخ 22 فروردین 1397 فرمودند ؛ «این مملکت باید در حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام یک پارچه سیاه پوش بشود ، اگر زمامداران مملکت غیرت دینی داشته باشند باید این ایام تعطیل رسمی بشود. این عمل است که باید انجام بشود اگر زعمای مملکت انجام دادند و الا ما به حول و قوه ی خدا این مطلب را عملی می کنیم تا نتیجه ی مطلب بشود هفت سال در ظلم مطامیر آن هم مملکتی که یک طرف پسر او و یک طرف دختر او ، روز شهادت او مردم مشغول به کسب و کار باشند ؟! ای غیرتمندان شیعه فردا همت کنید بازارها را ببندید به این حکومت اعلام کنید که اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت نمی پردازیم.» 👌توجه به لازم است ؛ 1⃣بی شک گمراه خطاب کردن حکومتی که ضرورت برقراری آن برخاسته از دلائل عقلی و قرآنی و روایی است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3995 👌و تهدید به عدم پرداخت مالیات که تضعیف اقتصادی حکومت را فراهم می کند تعبیری است که اساسا موجبات تضعیف حکومت اسلامی را فراهم می کند که ضرورت برقراری آن در عصر غیبت روشن و بدیهی است . 2⃣اساسا جای این سوال مطرح است که آیا لزوما باید ایام شهادت معصومین علیهم السلام تعطیل باشد و مردم و کار را رها کرده و تنها به عزاداری بپردازند یا می توان در کنار کسب و کار در روز شهادت و پرهیز از اعمالی که ممکن است هتک معصوم علیه السلام تلقی شود ، ساعاتی را نیز اختصاص به عزاداری کردن و نوحه سرایی داده شود . 👌مگر پیامبر گرامی نفرمود ؛ « کسی که برای کسب روزی خانواده می کنند همانند مجاهد فی سبیل الله است » 📚بحار الانوار ج 100 ص 13 ❔چه مانعی دارد که در روز معصوم علیه السلام هم کسب و کار برقرار باشد و هم عزاداری صورت گیرد . 3⃣آری ما دلیل خاص بر کسب و کار در روز شهادت حسین علیه السلام داریم چرا که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر كس در روز عاشورا، دست از تلاش براى دنيا بردارد، خداوند حاجت‏هاى دنيوى و اخروى او را برآورده مى ‏سازد » 📚الاقبال ص 578 👌و این حکم می کند به این که مصیبت حسین علیه السلام بزرگترین مصائب است و مصیبت هیچ یک از امامان با مصیبت حسین علیه السلام برابری نمی کند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7753 👌اما چنین مطلبی در مورد مصیبت سایر امامان علیهم السلام در مجامع روایی ما است . 4⃣ما می گوییم تعطیلی روز شهادت معصومین علیهم السلام اگر چه دلیل خاص روایی ندارد اما امری راجح و پسندیده است چرا که نوعی تعظیم و تکریم آن بزرگواران تلقی می شود ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8647 ❔ اما آیا باید برای بیان چنین مطلبی تعابیری چون گمراهی حکومت و ... را به کار برد . آیا نمی توان با ملائم تر با این مساله برخورد کرد ❕ @Rahnamaye_Behesht
🤔 ❔آیا راست است که پیامبر فرمودند با زنان چشم یا چشم ازدواج نکنید ❕آیا چنین چیزی عقلا مقبول است ❕❕ 💠💠 👌مهمترین ملاک در ازدواج ، حسن و فرد مورد نظر است . 🗯امام علیه السلام فرمود: « زمانی که مرد با زنی تنها بخاطر مال و جمالش ازدواج کند خداوند نیز او را به همان چیز وا گذار می کند اما اگر بخاطر با او ازدواج کند خداوند نیز جمال و مال را رزقش می کند» 📚 ج5 ص333 🗯پیامبر نیز فرمود: « کسی که بخاطر زیبایی با زنی ازدواج کند در او آنچه می خواهد را نمی یابد و همچنین است کسی که بخاطر مالش با او ازدواج کند پس بر شما باد که با زنان ازدواج کنید» 📚التهذیب ج7 ص399 🗯ودر دیگر فرمود: « کسی که بخاطر زیبایی با دختری ازدواج کند خداوند زیبایی او را وبالی بر گردن مرد قرار میدهد» 📚 الشیعه ج20 ص53 ❕در مرحله دوم توجه به زیبایی همسر آینده پس از دینداری نیز اهمیت است ، اگر چه شرط اصلی برای ازدواج نباید زیبایی باشد ، اما توجه به زیبایی نیز یکی از راههایی است که می تواند مانع پاشی زندگی و مانع انحراف افراد شود لذا در روایات ، توصیه به ازدواج با افراد رو نیز به چشم می خورد ؛ 📚 الشیعه ج20 ص59 باب 21 ❕البته در هیچ روایتی از ازدواج با همسر چشم آبی یا چشم سبز نهی نشده است ، بلکه این موارد یکی از ملاک های است که به صورت کلی مورد توصیه روایات در با چنین افرادی واقع شده است . 👌پیامبر گرامی نیز فرمود ؛ « با زنان چشم آبی ( یا چشم زاغ) ازدواج کنید زیرا در آن ها است » 📚 ج5 ص335 ❕چنان که گذشت ، توجه به همسر باید در مرحله دوم ، پس از دینداری و حسن خلق او مورد توجه قرار گیرد . @Rahnamaye_Behesht
🤔 ❓اگر در ماه و در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد آیات سوره علق بوده که در مبعث در 27 ماه بر پیامبر نازل شده است ❕❕ 💠💠 👌از مجموع آیات قرآن استفاده می شود که دو گونه نزول داشته است ؛ 1⃣ 2⃣ 👌نزول و یک جا و آن است که محتوای تمام یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب نازل گردیده است . 👌و نزول نیز همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است . ❗️نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است . 💠با توجه به این نکته و فرق گذاری بین نزول دفعی و جمعی محتوای قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر و بین نزول تدریجی آیات قرآن در طول 23 سال که آغازش در روز مبعث بوده است ، اشکال مطرح شده ، موجه نمی باشد. 📚 ج21 ص148 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
_قبل_از_بعثت 🤔 ❔پیامبر قبل از رسیدن به رسالت چه داشت ❗️آیا راست است که او مسیحی بوده است ❕❕ 💠💠 👌در اینکه پیغمبر گرامی اسلام قبل از بعثت هرگز برای بت سجده نکرد و از خط توحید منحرف نشد شکی نیست، و تاریخ زندگی او نیز به خوبی این معنی را منعکس می کند اما در اینکه بر کدام بوده؟ در میان علما گفتگو است. ❕بعضی او را پیرو آئین مسیح می دانند، چرا که قبل از بعثت پیامبر آئین و غیر منسوخ آئین او بوده است. 👌بعضی دیگر او را پیرو آئین ابراهیم می دانند، چرا که شیخ الانبیاء و پدر پیامبران است و در بعضی از آیات قرآن آئین اسلام به عنوان آئین ابراهیم معرفی شده «ملة ابیکم ابراهیم »(حج - 78 ). 👌بعضی نیز اظهار بی اطلاعی کرده و گفته اند: می دانیم آئینی داشته، اما کدام آئین؟ بر ما روشن نیست. 💠گرچه هر یک از این اقوال وجهی دارد، اما هیچکدام نیست، و مناسبتر از اینها قول چهارمی است و آن اینکه پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خداوند داشته که بر طبق آن عمل می کرده، و در حقیقت آئین مخصوص خودش بوده، تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت؛ 📚تفسیر نمونه ج20 ص507 1⃣شاهد این سخن حدیثی است که در نهج البلاغه آمده که علی علیه السلام می گوید: «خداوند از آن زمان که رسول خدا از باز گرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وی ساخت، تا شب و روز او را به راههای مکارم، و طرق اخلاق نیک سوق دهد.» 📚نهج البلاغه خطبه 192 ❕مأموریت چنین فرشته ای دلیل بر وجود یک برنامه اختصاصی است. 2⃣امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر اسلام اسباب نبوت را مشاهده می کرد تا آنکه جبرئیل حکم را برای او آورد » 📚الکافی ج1 ص176 3⃣شاهد دیگر اینکه در هیچ تاریخی نقل نشده است که پیغمبر اسلام در معابد یهود یا نصاری یا مذهب دیگر مشغول عبادت شده باشد، نه در کنار کفار در بتخانه بود، و نه در کنار اهل کتاب در معابد آنان، در عین حال پیوسته خط و طریق توحید را ادامه می داد، و به اصول اخلاق و عبادت الهی سخت پایبند بود. 4⃣روایات متعددی نیز - طبق نقل علامه مجلسی در بحار الانوار - در منابع آمده است که پیامبر از آغاز عمرش مؤید به روح القدس بود و با چنین تأییدی مسلما بر اساس الهام روح القدس عمل می کرد. 📚بحارالانوار جلد 18 صفحه 288 5⃣از پیامبر گرامی نیز نقل شده است که فرمود ؛ « من نبی بودم حتی آن زمانی که آدم میان و جسد بود » 📚بحار الانوار ج18 ص278 ❕این روایت شریف نیز اثبات می کند که پیامبر گرامی قبل از رسالت به مقام نبوت رسیده بود و با عالم وحی در ارتباط بود و برنامه ویژه خود را از آن طریق دریافت می کرد . 6⃣دلیل دیگر آنکه قرآن نقل می کند که حضرت یحیی و عیسی در کودکی و خردسالی به مقام نبوت رسیدند . 🔶مریم 30-31- و 12 👌در روایات فراوانی آمده است که تمام که خداوند به پیامبران داده است همه آنها را به پیامبر گرامی اسلام نیز عطا کرده است ؛ 📚بحار الانوار ج26 ص159 ❔حال چگونه قابل قبول است که عیسی در گهواره نبی باشد اما پیامبر اسلام تا چهل سالگی به نرسیده باشد ❕ 👌علامه مجلسی شخصا معتقد است که پیامبر اسلام قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او سخن می گفتند، و صدای آنها را می شنید، و گاه در رؤیای صادقه به او الهام الهی می شد، و بعد از چهل سال به مقام رسالت رسید، و قرآن و اسلام رسما بر او نازل شد، او شش دلیل بر این معنی ذکر می کند که خلاصه آنها را ما در بالا آوردیم . 📚بحار الانوار ج18 ص277 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔لزوم تدریجی نزول قوانین الهی روشن است و لذا قران هم تدریجا نازل شده اما چرا این امر در تورات و ... رعایت نشده شاید یکی از دلایل سرپیچی بنی اسرائیل همین یکباره گی قوانین بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند صد و چهار کتاب نازل کرد ، ده کتاب بر آدم و پنجاه کتاب بر شیث و سی کتاب بر ادریس و ده کتاب بر ابراهیم ( که مجموعا یکصد کتاب می شود ) و تورات و انجیل و زبور و قرآن » 📚بحار الانوار ج11 ص60 ❕از میان کتب نازل شده بر انبیاء ، تنها قرآن بوده که تدریجی نازل شده است ، چنان که در نقل دیگری ، پیامبر اسلام در پاسخ به این پرسش که چرا به « قرآن » ، فرقان می گویند ، فرمود ؛ «چون آيه ‏ها و سوره ‏هايش، پراكنده [نازل شده‏] است. در غير الواح، فرو فرستاده شده، در حالى كه صُحُف و تورات و انجيل و زَبور، همگى، در مجموعه‏ اى از لوح و وَرَق، نازل شدند. » 📚علل الشرائع ج 2 ص 470 _ الاختصاص: ص 44، بحار الأنوار: ج 9 ص 304 ❕فلسفه نزول تدریجی قرآن را باید در سنگینی و پر عمق بودن و شرح و تفصیل مطالب آن ، و این که این کتاب در برادرنده و شرح دهنده کتب آسمانی پیشین بوده و هر آنچه که برای هدایت لازم بوده در آن قرار داده شده است ، جست ، چنان که فرمود ؛ « شايسته نيست (و امكان نداشت) كه اين قرآن بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود ولى👈 تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (از كتب آسمانى) و تفصيلى است براى آنها،👉 و شكى در آن نيست كه از طرف پروردگار جهانيان است. » ( یونس 37 ) ❕ و فرمود ؛ « اينها داستان دروغين نبود بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) است و👈 شرح هر چيز (كه پايه سعادت انسان است) 👉و هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مى ‏آورند. » ( یوسف 111 ) ❕ و فرمود ؛ « و ما اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرديم كه 👈بيانگر همه چيز است،👉 و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. » ( نحل 89 ) ❕و فرمود ؛ « چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. » ( مزمل 5 ) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 1⃣بنابراین لازم است کتابی با این سنگینی و عمق و شرح و تفصیل ، به تدریج نازل شود تا بهتر مورد فهم و استفاده و عمل قرار گیرد . 2⃣از سوی دیگر ، اگر بنا بود برنامه‏ هاى اسلام همه يك جا نازل شود، لازم بود يك جا نيز اجرا گردد، زيرا نازل شدن بدون اجرا ارزش آن را از بين مى‏ برد، و مى ‏دانيم اجراى همه برنامه ‏ها اعم از عبادات، زكات و جهاد و رعايت تمام واجبات و پرهيز از تمام محرمات يك جا كار بسيار سنگينى بود كه موجب فرار گروه عظيمى از اسلام مى ‏شد ، پس چه بهتر كه تدريجا نازل شود، و تدريجا مورد عمل قرار گيرد. 3⃣و از سوی سوم ، رسالت پیامبر گرامی از رسالت موسی ع بسی سخت تر و پر مشقت تر بوده است ، نزول تدریجی قرآن برای تقویت قلب و اراده پیامبر ، در برابر دشواری ها و ناملایمات در طول سالهای دعوت بوده است ، چنان که قرآن می فرماید ؛ «و كافران گفتند: چرا قرآن يك جا بر او نازل نمى ‏شود؟ اين بخاطر آنست كه قلب تو را محكم داريم، و آن را تدريجا بر تو خوانديم. » ( فرقان 32 ) ❕نزول تدريجى قرآن سبب ارتباط دائم و مستمر پيامبر گرامی به مبدء وحى بود، اين ارتباط دائمى قلب او را قويتر، و اراده او را نيرومندتر مى‏ ساخت و تاثيرش در برنامه‏ هاى تربيتى او انكار ناپذير بود. 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 82 ❕اما تورات به صورتی آنی نازل شد ، زیرا احکام و دستورات آن اجمالی و ساده ، و متناسب با فهم و درک ابتدایی بنی اسرائیل بود ، لذا آنان در یک لحظه می توانستند تورات را دریافت کنند و به اوامر و نواهی ساده آن، عمل کنند ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلاً لِكُلِّ شَيْ‏ء » « و براى او در الواح اندرزى از هر موضوعى نوشتيم و بيانى از هر چيز كرديم‏ » ( اعراف 145 ) ❕از تعبير « مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً » چنين استفاده مى‏ شود كه همه مواعظ و اندرزها و مسائل لازم در الواح موسى ع نبود، زيرا مى‏ گويد ؛ « از هر چيزى، اندرزى براى او نوشتيم » 👌و اين به خاطر آن است كه آئين موسى ع آخرين آئين و شخص موسى ع خاتم انبياء نبود، و مسلما در آن زمان به مقدار استعداد مردم، احكام الهى نازل گشت، ولى هنگامى كه مردم جهان به آخرين مرحله از تعليمات انبياء رسيدند، آخرين دستور كه شامل همه نيازمنديهاى مادى و معنوى مردم بود یعنی قرآن ، نازل گرديد. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 361 ❕و از اينجا روشن مى ‏شود اينكه در بعضى از روايات در زمينه ترجيح مقام على ع بر مقام موسى ع آمده است كه على ع آگاه به همه قرآن بود و در قرآن بيان همه چيز آمده است (نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) در حالى كه در تورات بخشى از اين مسائل آمده، طبق همين مطلب است‏ . 📚بصائر الدرجات ، ص 248 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 588 ❕سرپیچی های بنی اسرائیل ، نه به خاطر دفعی نازل شدن تورات ، بلکه به خاطر روحیه طغیان گری و تکبر و ناچیز شمردن دستورات الهی بود ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « ما به موسى كتاب (تورات) داديم، و بعد از او پيامبرانى پشت سر يكديگر فرستاديم و به عيسى بن مريم دلائل روشن بخشيديم، و او را بوسيله روح القدس تاييد نموديم، 👈آيا هر زمان پيامبرى بر خلاف هواى نفس شما آمد در برابر او تكبر كرديد 👉 (و از ايمان آوردن به او خود دارى نموديد و به اين قناعت نكرديد بلكه) عده‏ اى را تكذيب نموده، جمعى را بقتل رسانديد؟ » ( بقره 87 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔پرسش ❓چرا خداوند دیگر پیامبری نمی فرستد و پیامبر اسلام به عنوان آخرین پیامبر معرفی شده است❕آیا یعنی ما دیگر به پیامبر جدید نیاز نداریم و تمام نیازهای ما مرتفع شده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌جهت دیدن ادله خاتمیت پیامبر گرامی اسلام به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1505 ❕ حال برای پاسخ این سؤال باید توجه داشت ؛ 👌« گاه انسان به مرحله ای از بلوغ فکری و فرهنگی می رسد که می تواند با استفاده مستمر از اصول و تعلیماتی که نبی خاتم به طور جامع در اختیار او گذارده راه را ادامه دهد بی آنکه احتیاج به شریعت تازه ای داشته باشد. ❗️این درست به آن می ماند که انسان در مقاطع مختلف تحصیلی در هر مقطع نیاز به معلم و مربی جدید دارد تا دورانهای مختلف را بگذراند، اما هنگامی که به مرحله دکترا رسید و مجتهد و صاحبنظر در علم یا علوم مختلفی گردید در اینجا دیگر به تحصیلات خود نزد استاد جدیدی ادامه نمی دهد، بلکه به اتکاء آنچه از محضر اساتید پیشین و مخصوصا استاد اخیر دریافته، به بحث و تحقیق و مطالعه و بررسی می پردازد، و مسیر تکاملی خود را ادامه می دهد، و به تعبیر دیگر نیازها و مشکلات راه را با آن اصول کلی که از آخرین استاد در دست دارد حل می کند 👌بنابر این لزومی ندارد که با گذشت زمان همواره دین و آئین تازه ای پا به عرصه وجود بگذارد (دقت کنید). ❕و به تعبیر دیگر انبیای پیشین برای اینکه انسان بتواند در این راه پر نشیب و فرازی که به سوی تکامل دارد پیش برود هر کدام قسمتی از نقشه این مسیر را در اختیار او گذاردند، تا این شایستگی را پیدا کرد که نقشه کلی و جامع تمام راه را، به وسیله آخرین پیامبر از سوی خداوند بزرگ، در اختیار او بگذارد. 🔶بدیهی است با دریافت نقشه کلی و جامع نیازی به نقشه دیگر نخواهد بود و این در حقیقت بیان همان تعبیری است که در روایات خاتمیت آمده و پیامبر اسلام را آخرین آجر یا گذارنده آخرین آجر کاخ زیبا و مستحکم رسالت شمرده است . 👌👌اینها همه در مورد عدم نیاز به دین و آئین جدید است اما مساله رهبری و امامت که همان نظارت کلی بر اجرای این اصول و قوانین و دستگیری از واماندگان در راه و بیان آنچه پیامبر خاتم فرصت بیان آن را پیداد نکرد می باشد مساله دیگری است که انسان هیچ وقت از آن بی نیاز نخواهد بود به همین دلیل پایان یافتن سلسله نبوت هرگز به معنی پایان یافتن سلسله امامت نخواهد بود، چرا که «تبیین و بیان »و «توضیح این اصول » و «عینیت بخشیدن و تحقق خارجی آنها» بدون استفاده از وجود یک رهبر معصوم الهی ممکن نیست » 📚پیام قرآن ج8 ص454 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا پیامبر در خواندن آیات قرآن عجله می کرد که خداوند او را از این عمل کرد ❗️❕ 💠💠 ❕خداوند می فرماید ؛ "زبانت را به خاطر عجله برای خواندن قرآن حرکت مده چرا که جمع و خواندن آن بر عهده ماست " 🔰قیامت 16-17 ♻️در تفسیر چنین آمده است ؛ " تفسیر معروفی است که از ابن عباس در کتب حدیث و تفسیر نقل شده است ، و آن اینکه پیامبر به خاطر عشق و علاقه شدیدی که به دریافت و حفظ قرآن داشت ، هنگامی که پیک وحی آیات را بر او می خواند ، همراه او زبان خود را حرکت می داد و عجله می کرد ، خداوند او را نهی فرمود که این کار را مکن ، خود ما آن را برای تو جمع می کنیم . 👌دیگر اینکه می دانیم دارای دو نزول است : نزول دفعی یعنی همه آن یکجا در شب قدر بر قلب پاک پیامبر نازل شد ، و نزول تدریجی که در طی 23 سال صورت گرفته ، پیامبر به خاطر عجله ای که در ابلاغ دعوت داشت گاه قبل از نزول تدریجی ، و یا همراه آن آیات را تلاوت می کرد ، به او دستور داده شد که از این کار خود داری کند ، و بگذارد هر آیه ای در موقع خود تلاوت و ابلاغ گردد . ❕و به این ترتیب مضمون این آیه همانند آیه 114 سوره طه است : "درباره قرآن مکن پیش ‍ از آنکه وحی آن تمام شود" ❕این دو تفسیر تفاوت زیادی با هم ندارند ، و در مجموع به این معنی باز می گردد که پیامبر حتی در گرفتن وحی هم نباید عجله کند. 📚تفسیر نمونه ج25 ص295 ❕ جمله های اخیر آموزنده ای در برداشت، از جمله، نهی از عجله به هنگام دریافت وحی، بسیار دیده شده افرادی به هنگام شنیدن سخن یک گوینده، هنوز مطلب تمام نشده به تکرار یا تکمیل آن می پردازند، این امر گاهی ریشه کم صبری دارد و گاهی غرور و اظهار وجود، ولی گاهی نیز عشق و علاقه زیاد به دریافت مطلب و انجام ماموریتی انسان را بر این کار وادار می کند که در این صورت انگیزه مقدسی دارد، ولی، نفس عمل یعنی عجله کردن غالبا ایجاد می کند. 👌 به همین دلیل در آیات فوق از این کار نهی شده، هر چند به منظور صحیحی باشد اصولا کارهائی که انجام می گیرد خالی از عیب و نقص نخواهد بود، قطعا کار پیامبر به خاطر داشتن مقام عصمت ، از خطا و اشتباه بود، ولی او باید در همه چیز سرمشق و الگوی مردم باشد تا مردم حساب کنند جائی که برای دریافت وحی نباید شتابزدگی به خرج داد بقیه کارها روشن است . 📚تفسیر نمونه ج13 ص 313 ❕روشن می شود که تعبیر مذکور از جهت امت به پیامبر گرامی بیان شده است. اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔این دحیه کلبی چه کسی بوده ❗️آیا راست است که جبرئیل به صورت او بر پیامبر نازل می شده است ❗️کانال های ملحد اشکال می کنند که چرا جبرئیل به صورت یک فرد کافر نازل می شده است ❕❕ 💠💠 👌از تواريخ استفاده مى ‏شود كه «دحيه»، برادر رضاعى پيغمبر اكرم و بسيار زيبا و صاحب جمال بود و معروف است جبرئيل امين هرگاه مى ‏خواست به صورت انسانى در برابر پيغمبر اكرم ظاهر شود به شكل «دحيه» ظاهر مى‏ شد. در جنگ احد و بعضى ديگر از غزوات اسلامى در ركاب پيغمبر شركت كرد؛ ولى بعد از رسول اللَّه به شام رفت و در آن‏جا ساكن شد و تا زمان معاويه آن‏جا بود . چنان که گفته شد او پس از جنگ بدر مسلمان شده بود و جبرئیل زمانی که او شده بود به صورتش نازل می شد . 📚الاستیعاب ج 2 ص 461 _ اسد الغابه ج 2 ص 6 _ الاصابه ج 2 ص 322 👌جبرئیل امین در غزوه بنی قریظه و موارد دیگری به صورت بر پیامبر گرامی نازل شد . 📚بحار الانوار ج 22 ص 332_ 400_ ج 28 ص 91 ❕پیامبر گرامی می فرمود هرگاه را نزد من دیدید ، بر من وارد نشوید ( چرا که او جبرئیل است ) 📚بحار الانوار ج 37 ص 326 💠از على عليه السلام نقل است که می گوید ؛ « بر پيامبر خدا وارد شدم. ديدم سرش در دامان دِحيه كَلْبى است. به او سلام كردم. دِحيه به من گفت: و بر تو سلام، اى امير مؤمنان و شه‏سوار مسلمانان و پيشواى روسِپيدان و كُشنده ناكِثان و مارِقان و قاسِطان ... و اى پيشواى پرهيزگاران! ... پسرعمويت را در دامان خود بگير كه تو به اين كار، سزاوارترى. چون نزديك پيامبر خدا شدم و سرش را در دامان خود نهادم، دِحيه را نديدم. پيامبر خدا ، چشمانش را گشود و فرمود: «اى على! با كه سخن مى ‏گفتى؟». گفتم: دِحيه كَلْبى. سپس ماجرا را براى ايشان گفتم. ايشان فرمود: «او دِحيه نبود؛ بلكه بود. نزد تو آمد تا به تو بفهمانَد كه خداوند متعال، اين نام‏ها را بر تو نهاده است». 📚اليقين: ص 314 عن الخلف، المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 54 عن ابن مخلّد؛ الصراط المستقيم: ج 1 ص 245 عن أنس نحوه، بحار الأنوار: ج 37 ص 322 ح 54. ❕چنان که گذشت دحیه بعد از رسول اللَّه به شام رفت و در آن‏جا ساكن شد و تا زمان معاويه آن‏جا بود. بعيد نيست روى سياست حيله‏ كارانه ‏اش «دحيه» را بسيار اكرام و احترام و محبت مى ‏نمود و به همين دليل «دحيه» تحت تأثير او واقع شد و سخنانى را در برابر اميرمؤمنان على عليه السلام بيان كرد که حاکی از این تاثیر گذاری است . 👌 نقل مى‏ کنند كه «دحيه كلبى» روزى خدمت اميرمؤمنان على عليه السلام رسيد و در حضور حضرت از معاويه ياد مى ‏كرد و او را مدح مى‏ نمود. امام عليه السلام اين دو شعر را براى او خواند ؛ صَديقُ عَدُوّي داخِلٌ في عَداوَتي وَإنّى لِمَنْ وَدَّ الصَّديقَ وَدُودٌ فَلا تَقْرَبَنْ مِنّي وَأنْتَ صَديقُهُ فَإنَّ الَّذي بَيْنَ الْقُلُوبِ بَعيدٌ ❕دوستِ دشمن من، داخل دشمنان من است- و من نسبت به كسى كه دوستم را دوست دارد، دوستى مى‏ كنم. بنابراين به من نزديك نشو با اين‏كه تو دوست آن دشمنى زيرا دل‏هاى ما بسيار از هم دور است. با شنيدن اين دو شعر پرمعنا بسيار شرمنده شد . 📚مصادر نهج البلاغه ج 4 ص 234 👌شارحین نهج البلاغه می گویند بعيد نيست كه وى پس از تذكر از خواب غفلت بيدار شده باشد. 📚پیام امام امیر المومنین علیه السلام ج 14 ص 445 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔من در گروهی روانشناس قراردارم که بااستنادهای علمی وروانشناسی خود شبهاتی وارد کرده که پیامبر بخاطر انسان بودنش دارای اشتباه است و او وحی را با زبان انسانی دریافت می کند که طبیعتا از ورود خطاهای انسانی در دریافت وحی گریزی نیست چرا که خطا همزاد انسان است ❕ 💠💠 👌اگر چه خطا کردن از ویژگیهای انسانها تلقی میشود و آن ها از خطا کردن مصون نیستند ،اما هدایتگران الهی و انبیاء خداوند به توفیق و عنایت الهی از خطا کردن مصون هستند و هیچگاه دچار خطا و اشتباه چه در دریافت وحی و چه در ابلاغ وحی و ...نمی شوند . 1⃣دلیل عقلی بر این مساله می گوید هدف از بعثت پيامبران هدايت نوع بشر در سايه دستورات الهى است؛ اين هدف در صورتى تأمين مى‏ شود كه هيچ‏گونه شك و ترديدى براى مردم نسبت به سخنان و تعليمات آنها نباشد، به گونه‏ اى كه سخن آنها را سخن خدا بدانند، و تعليمات آنها را تعليمات الهى، تا از جان و دل آنها را بپذيرند، و صد درصد در برابر آن تسليم باشند، و به آن اعتماد كنند. 👌بديهى است اگر آنها از گناه و خطا معصوم نباشند احتمال دروغ و تحريف حقايق، و خطا و اشتباه، در كلمات آنها راه پيدا كند، سخنان آنها قابل اعتماد نخواهد بود؛ حتى اگر آنها آدم‏هاى خوبى باشند؛ زيرا منهاى مقام عصمت، باز اين احتمال وجود دارد كه روزى پاى آنها در برابر مظاهر فريبنده مادى بلغزد، و يا بدون قصد و غرضى گرفتار خطا و اشتباه شوند. ❕اين احتمال هميشه خاطر پيروان آنان را مشّوش مى‏ سازد، و مايه نگرانى و ترديد خواهد بود. به علاوه مسأله اتمام حجت نيز حاصل نمى‏ شود؛ زيرا هميشه بهانه‏ اى در دست مخالفان خواهد بود كه عدم پيروزى از تعليمات پيامبر به خاطر احتمال دروغ و كذب و يا خطا و اشتباه بوده است. كوتاه سخن اين‏كه سرمايه اصلى نبوت، جلب اعتماد تشنگان حقيقت است، و اين معنا بدون «مقام عصمت و مصونيت از گناه و خطا» امكان‏ پذير نيست. 📚پیام قرآن ج 7 ص 181 2⃣عصمت در دریافت و تبلیغ وحی پیامبران مورد تاکید قرآن قرار گرفته است و می فرماید ؛ « خدا آگاه از غیب است کسی را بر غیب خود مطلع نمی سازد. مگر آن کس که او را برگزیند، یعنی پیامبران. در این صورت خدا محافظان و مراقبانی از پیش رو و پشت سر آن رسولان قرار می‌دهد. تا خدا بداند (تحقق پذیرد) که رسولان، رسالت‌های پروردگار خود را به خوبی ابلاغ کرده اند، و او بر آنچه که نزد رسولان است احاطه داشت و همه چیز را به خوبی شمرده است». 🔰جن 28 ❕از این آیه مصونیت پیامبران در مسائل مربوط به وحی وابلاغ دین اعم از تلقی، نگهداری و ابلاغ کاملاً استفاده می‌شود، زیرا جمله ( مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏ دهد ) گواه بر این است که خدا مراقبان و محافظانی را از همه جانب بر پیامبران تعیین کرده است و این تعبیر کنایه از آن است که پیامبران از همه جوانب تحت کنترل و مراقبت راصدان و مراقبان الهی می‌باشند و نتیجه این رصدها و مراقبت‌ها آن است که از نفوذ عوامل مخرب به قلب پیامبران الهی جلوگیری می‌شود، نه شیاطین در آن نفوذ می‌کنند و نه پیامبران آن را فراموش می‌نمایند. ❕با توجه به مضمون این آیه می‌توان گفت که رسولان الهی در مسائل مربوط به غیب و وحی، پیوسته مورد مراقبت فرشتگان الهی بوده تا رسالتی را که بر دوش گرفته اند به خوبی انجام دهند و این تعبیر دیگری از مصونیت آنان در تلقی وحی و حفظ و ابلاغ آن است، زیرا اگر خللی در این مراحل رخ دهد، هرگز رسالت الهی تحقق نمی پذیرد. 3⃣برخی دیگر از آیات قرآن حاکی است که خدا همراه پیامبران کتاب فرستاده تا در میان مردم به حق داوری کند و این دو هدف جز با مصونیت پیامبران در مسائل مربوط به دنیا تحقق نمی پذیرد آنجا که می‌فرماید ؛ «کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّه النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَمُنْذِرینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الکِتابَ بِالحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ... ). ( بقره 213) «مردم گروه واحدی بودند، آنگاه پیامبران نوید دهنده و بیم دهنده را بر انگیخت و همراه آنان به حق کتاب نازل کرد تا در میان مردم در باره آنچه اختلاف کرده اند داوری کند». 👌درست است داور در آیه، به حکم این که فعل را مفرد آورد (لِیَحْکُمَ) کتاب است و طبعاً کتاب آسمانی باید عین حق و مصون از هر نوع لغزش باشد امّا این کتاب صامت، به وسیله کتاب ناطق بیان می‌گردد و اگر کتاب ناطق (پیامبر) در مسائل مربوط به وحی از اخذ و حفظ و تبلیغ دچار اشتباه گردد، قهراً خود کتاب نیز مصون از خطا نخواهد بود. 💠ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
💠ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣ دلیل دیگر قرآنی بر این مساله آن است که پیامبران، جانشینان خدا در روی زمین بوده و منطق آنان مستند به هوای نفس نیست، بلکه آنچه را از خدا می‌گیرند، برای مردم بیان می‌کنند چنان که می‌فرماید ؛ «وَما یَنْطِقُ عَنِ الهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی » ( نجم4 _3) «پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی گوید، بلکه گفتار او وحی الهی است که به او می ‌رسد». ❕این آیه به مجموع گفتارهای پیامبر اعم از قرآن و حدیث، مصونیت می بخشد و لذا پیامبر نه تنها در بیان دین از طریق قرآن، از هر لغزشی (عمدی وسهوی) مصون می‌باشد، بلکه در بیان دین از طریق حدیث نیز همین اصل بر او حاکم است. 📚منشور جاوید ج 3 ص 193 5⃣روایات فراوانی نیز بر عصمت و مصونیت پیامبران الهی در دریافت و تبلیغ وحی گواهی می دهد . ❕امام علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود: «آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند» 📚بحار الانوار ج25 ص351 🔶پیامبر گرامی فرمود: «سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم» 📚بحار الانوار ج17 ص111 ❗️در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند 📚بحار الانوار ج25 ص47 باب3 ❕امام رضا علیه السلام در وصف هادیان خداوند فرمود ؛ «آنها معصوم هستند و مؤيد و موفق و مستقيم و آگاه از حق، و ايمن از خطاها و لغزش‏ها و انحراف‏ها، خداوند آنها را به اين‏ صفت مخصوص كرده تا حجتش بر بندگان و شاهدش بر خلق باشد». 📚الکافی ج 1 ص 203 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185