⁉️سوال
سوالاتی ذهنم را مشغول داره چرا خدا خانه اش رو در بین عرب ها قرار داده که الان رفت و امد به اونجا سخته ؟ چرا پیامبران بزرگ همشون تو همین منطقه خاور میانه بودن
🔷پاسخ:
❗️حضرت امیر با رساترین عبارات و زیباترین تعبیرات فلسفه بودن خانه خدا در سرزمین حجاز را بیان می دارد و می فرماید:
« خدا خانه اش را در پر سنگلاخ ترین مکانها و بی گیاه ترین نقاط زمین ... در میان کوههای خشن و شنهای فراوان قرار داد.
🗯اگر خدا می خواست خانه و حرمش را و محل انجام عبادت بزرگ حج را در میان باغها و نهرها و سرزمینهای هموار و پر درخت و باغهای پر ثمر، در منطقهای آباد، دارای کاخهای بسیار و آبادیهای به هم پیوسته بی شمار، در میان گندم زارها و بوستانهای پر گل و گیاه، در لابلای باغهای زیبا و پر طراوت و پر آب، در وسط گلستانی بهجت زا با جاده هائی آباد، قرار دهد می توانست، ولی به همان نسبت که آزمایش بزرگ حج و عبادت راحت تر و ساده تر می شد، پاداش و جزا نیز کمتر بود.
🗯و اگر خدا می خواست به خوبی می توانست پایه های خانه کعبه و سنگهائی که ساختمان آن را تشکیل می دهد از زمرد سبز، و یاقوت سرخ، و نور و روشنائی قرار دهد، می توانست، ولی در این حال شک و تردید، کمتر در دل ظاهربینان رخنه می کرد، و وسوسه های پنهانی شیطان به سادگی دور می شد.
🔷ولی خدا می خواهد بندگانش را با انواع شدائد بیازماید، و با انواع مشکلات در طریق انجام عبادتش روبرو کند، تا تکبر از قلبهایشان فرو ریزد، و خضوع و فروتنی در آن جایگزین گردد و در پرتو این فروتنی و خضوع درهای فضل و رحمتش را به روی آنها بگشاید و وسائل عفو خویش را به آسانی در اختیار - شان قرار دهد.»
📚نهج البلاغه،خطبه192
🗯از این بیانات روشن میشود که با توجه به وضعیت بد آب و هوایی حجاز هدف از این انتخاب آزمایش مردمان بوده است
📚تفسیر نمونه ج10 ص369
⁉️اما چرا پیامبران بزرگ از منطقه خاور میانه برخاستند:
« با توجه به وضع پیدایش جوامع بشری، وظهور تمدن انسانی این مسأله جای شگفتی نیست، زیرا مورخان بزرگ جهان، تصریح میکنند که مشرق زمین (مخصوصاً شرق میانه) گهواره تمدن انسانی است و منطقهای که به نام هلال
خصیب (هلال خصیب به معنی هلال پربرکت است و اشاره به منطقهای است که از دره نیل شروع میشود و تا مسیر دجله و فرات و اروند رود، ادامه پیدا میکند، و به صورت یک هلال بزرگ روی نقشه جغرافیا منعکس است) زادگاه تمدنهای بزرگ جهان است.
🗯تمدن مصر باستان که قدیمیترین تمدّن شناخته شده جهان است، و تمدّن بابل در عراق، و تمدن یمن در جنوب حجاز، و همچنین تمدّن ایران و شامات همه نمونه تمدنهای معروف بشری هستند.
🔶اثار تاریخی مهمی که در این مناطق باقی مانده، و سنگ نوشتهها، همه شاهد گویای این مدّعا است.
🔵قدمت تمدن انسانی در این مناطق به هفت هزار سال یا بیشتر بازمیگردد، این از یکسو،
❗️از سوی دیگر رابطه نزدیکی میان تمدن انسانی و ظهور پیامبران بزرگ است، زیرا انسانهای متمدن، نیاز زیادتری به آئینهای الهی دارند، تا هم قوانین حقوقی و اجتماعی را تضمین کرده، جلو تعدیات و مفاسد را بگیرد، و هم فطرت الهی آنها را شکوفا سازد، به همین دلیل میگوییم نیاز بشر امروز، مخصوصاً کشورهایی که از تمدن صنعتی، سهم بیشتری دارند، به مذهب، از هر زمانی بیشتر است.
🗯اقوام وحشی، یا نیمهوحشی، آمادگی زیادی برای پذیرش مذاهب ندارند، و اگر هم مذهب را پذیرا شوند، قدرت نشر آن را ندارند.
❗️ولی هنگامی که مذهب در مراکز تمدن آشکار شود، به سرعت از آنجا به نقاط دیگر نشر پیدا میکند، زیرا مردم مناطق دیگر، برای حل مشکلاتشان دائماً در این مناطق رفت و آمد دارند، به علاوه وسائل نشر هرچه باشد، در این مراکز بیشتر است.
❗️ممکن است گفته شود، پس چرا اسلام بزرگترین آئین الهی، از یک منطقه عقب افتاده برخاست؟
👌ولی اگر درست به نقشه جغرافیا نگاه کنیم میبینیم این نقطه عقبافتاده یعنی «مکّه» در واقع، مرکزی بوده که در اطراف آن، بقایای پنج تمدن معروف بزرگ وجود داشته، و مکّه نسبت به آنها مانند مرکز دایره حساب میشده است.
❗️در شمال، تمدن روم شرقی و شامات، در شمال شرقی، تمدن ایران و کلده و آشور، در جنوب، تمدّن یمن، و در غرب، تمدّن مصر باستان، درست به همین دلیل، هنگامی که اسلام گسترش یافت تمام قلمرو این تمدنهای پنجگانه را زیر سیطره خود قرار داد و همه را در خود ذوب نمود، جنبههای مثبت هر کدام را گرفت، و جنبههای منفی را حذف کرد و مسائل مهم عقیدتی و عملی را بر آن افزود و تمدن با شکوه اسلامی در سرتاسر این مناطق ظاهر گشت.
💢خلاصه با توجّه به آنچه در بالا گفتیم روشن میشود چرا خداوند حکیم پیامبران بزرگ خویش را از شرق میانه مبعوث کرده، و چرا مشرق زمین کانون ظهور ادیان بزرگ الهی است. »
📚تفسیر موضوعی پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج7 ص367
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
با توجه به نزدیکی ایام حج گذاردن دشمنان اسلام همواره این اجتماع مسلمین را ملامت می کنند خواستم بگید اساسا چه اسرار و فلسفه ای در وجوب حج میباشد که اینقدر روی اون تاکید شده
🗯پاسخ:
❗️در تفسیر شریف نمونه چنین امده است:
🗯این مناسک بزرگ در حقیقت داراى چهار بعد است که هر یک از دیگرى ریشه دارتر و پرسودتر است:
1⃣بعد اخلاقى حج :
❗️مهمترین فلسفه حج همان دگرگونى اخلاقى است که در انسانها به وجود مى آورد، مراسم «احرام» انسان را به کلى از تعینات مادى و امتیازات ظاهرى و لباسهاى رنگارنگ وزروزیور بیرون مى برد، و با تحریم لذائذ و پرداختن به خود سازى که از وظائف محرم است او را از جهان ماده جدا کرده و در عالمى از نور و روحانیت و صفا فرو مى برد، و آنها را که در حال عادى بار سنگین امتیازات موهوم و درجه ها و مدالها را بر دوش خود احساس مى کنند یکمرتبه سبکبار و راحت و آسوده مى کند.
❗️سپس مراسم دیگر حج یکى پس از دیگرى انجام مى گیرد، مراسمى که علاقه هاى معنوى انسان را لحظه به لحظه با خدایش محکمتر و رابطه او را نزدیکتر و قویتر مى سازد، او را از گذشته تاریک و گناه آلودش بریده و به آینده اى روشن و پر از صفا و نور پیوند مى دهد.
🗯مخصوصاً توجه به این حقیقت که مراسم حج در هر قدم یادآور خاطرات ابراهیم بت شکن، و اسماعیل ذبیح الله، و مادرش هاجر است، و مجاهدتها و گذشتها و ایثارگرى آنها را لحظه به لحظه در برابر چشمان انسان مجسم مى کند، و نیز توجه به اینکه سرزمین مکه عموماً و مسجدالحرام و خانه کعبه و محل طواف خصوصاً یادآور خاطرات پیامبر اسلام و پیشوایان بزرگ و مجاهدتهاى مسلمانان صدر اول است این انقلاب اخلاقى عمیقتر مى گردد، به گونه اى که در هر گوشه اى از مسجدالحرام و سرزمین مکه، انسان، چهره پیامبر و على و سایر پیشوایان بزرگ را مى بیند، و صداى آواى حماسه هاى آنها را مى شنود.
❗️آرى اینها همه دست به دست هم مى دهند و زمینه یک انقلاب اخلاقى را در دلهاى آماده فراهم مى سازد، به گونه اى توصیف ناشدنى ورق زندگانى انسان را برمى گردانند و صفحه نوینى در حیات او آغاز مى کنند.
🗯بى جهت نیست که در روایات اسلامى مى خوانیم: «کسى که حج را به طور کامل انجام دهد «از گناهان خود بیرون مى آید همانند روزى که از مادر متولد شده»
📚بحار الانوار ج99 ص26
❗️آرى حج براى مسلمانان یک تولد ثانوى است، تولدى که آغازگر یک زندگى نوین انسانى مى باشد.
🗯البته احتیاج به یادآورى ندارد که این برکات و آثار ـ و آنچه بعداً به آن اشاره خواهیم کرد ـ نه براى کسانى که از حج تنها به پوسته اى از آن قناعت کرده، و مغز آن را بدور افکنده اند و نه براى آنها که حج را وسیله تفریح و سیر و سیاحت و یا تظاهر و ریا و تهیه وسائل مادى شخصى قرار داده و هرگز به روح آن واقف نشده اند سهم آنها همان است که به آن رسیده اند
2⃣بعد سیاسى حج :به گفته یکى از بزرگان فقهاى اسلام مراسم حج در عین اینکه خالصترین و عمیقترین عبادات را عرضه مى کند، مؤثرترین وسیله براى پیشبرد اهداف سیاسى اسلام است.
❗️روح عبادت، توجه به خدا، و روح سیاست، توجه به خلق خدا است، این دو در حج آنچنان به هم آمیخته اند که تاروپود یکپارچه
🗯حج عامل مؤثرى براى وحدت صفوف مسلمانان است.
🗯حج عامل مبارزه با تعصبات ملى و نژاد پرستى و محدود شدن در حصار مرزهاى جغرافیائى است
🗯حج وسیله اى است براى شکستن سانسورها و از بین بردن خفقانهاى نظامهاى ظالمانه اى که در کشورهاى اسلامى حکمفرما مى شود.
🗯حج وسیله اى است براى انتقال اخبار سیاسى کشورهاى اسلامى از هر نقطه به نقطه دیگر، و بالاخره حج، عامل مؤثرى است براى شکستن زنجیرهاى اسارت و استعمار و آزاد ساختن مسلمین.
❗️و به همین دلیل در آن ایام که حاکمان جبار همچون بنى امیه و بنى عباس بر سرزمینهاى مقدس اسلامى حکومت مى کردند و هرگونه تماس میان قشرهاى مسلمان را زیر نظر مى گرفتند تا هر حرکت آزادى بخش را سرکوب کنند، فرا رسیدن موسم حج دریچه اى بود به سوى آزادى و تماس قشرهاى جامعه بزرک اسلامى با یکدیگر و طرح مسائل مختلف سیاسى.
🔴روى همین جهت امیرمؤمنان علی به هنگامى که فلسفه فرائض و عبادات را مى شمرد درباره حج مى گوید: «خداوند مراسم حج را براى تقویت آئین اسلام تشریع کرد»
📚کلمات قصار نهج البلاغه شماره 252
❗️بى جهت نیست که یکى از سیاستمداران معروف بیگانه در گفتار پرمعنى خود مى گوید: «واى به حال مسلمانان اگر معنى حج را نفهمند، و واى به حال دشمنانشان اگر معنى حج را درک کنند»
🗯و حتى در روایات اسلامى، حج به عنوان جهاد افراد ضعیف شمرده شده، جهادى که حتى پیرمردان و پیرزنان ناتوان با حضور در صحنه آن مى توانند شکوه و عظمت امت اسلامى را منعکس سازند، و با حلقه هاى تو در توى نمازگزاران گرد خانه خدا و سردادن آواى وحدت و تکبیر، پشت دشمنان اسلام را بلرزانند.
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
3⃣ بعد فرهنگى: ارتباط قشرهاى مسلمانان در ایام حج مى تواند به عنوان مؤ ثرترین عامل مبادله فرهنگى و انتقال فکرها درآید.مخصوصاً با توجه به این نکته که اجتماع شکوهمند حج، نماینده طبیعى و واقعى همه قشرهاى مسلمانان جهان است چرا که در انتخاب افراد براى رفتن به زیارت خانه خدا هیچ عامل مصنوعى مؤثر نیست و زوار کعبه از میان تمام گروهها، نژادها، زبانهائى که مسلمانان به آن تکلم مى کنند برخاسته و در آنجا جمع مى شوند
❗️لذا در روایات اسلامى مى خوانیم: یکى از فوائد حج نشر اخبار و آثار رسول الله به تمام جهان اسلام است.
🗯«هشام بن حکم» که از دوستان دانشمند «امام صادق است مى گوید: از آنحضرت درباره فلسفه حج و طواف کعبه سؤال کردم، فرمود: «خداوند این بندگان را آفرید... وفرمانهائى در طریق مصلحت دین و دنیا به آنها داد، از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را (در آئین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبى یکدیگر را بشناسند و از حال هم آگاه شوند، و هر گروهى سرمایه هاى تجارى را از شهرى به شهر دیگر منتقل کنند... و براى اینکه آثار پیامبر و اخبار او شناخته شود، مردم آنها را به خاطر آورند و هرگز فراموش نکنند»
📚وسائل الشیعه ج8 ص9
❗️به همین دلیل در دورانهاى خفقان بارى که خلفا و سلاطین جور اجازه نشر این احکام را به مسلمانان نمى دادند آنها با استفاده از این فرصت، مشکلات خود را حل مى کردند و با تماس گرفتن با ائمه هدی و علماى بزرگ دین پرده از چهره قوانین اسلام و سنت پیامبر برمى داشتند.
❗️از سوى دیگر، حج مى تواند، مبدل به یک کنگره عظیم فرهنگى شود و اندیشمندان جهان اسلام در ایامى که در مکه هستند گرد هم آیند و افکار و ابتکارات خویش را به دیگران عرضه کنند.
🗯اصولا یکى از بدبختیهاى بزرگ این است که مرزهاى کشورهاى اسلامى سبب جدائى فرهنگى آنها شود، مسلمانان هر کشور تنها به خود بیندیشند، که در این صورت جامعه واحد اسلامى پاره پاره و نابود مى گردد، آرى حج مى تواند جلو این سرنوشت شوم را بگیرد.
و چه جالب مى فرماید امام صادق در ذیل همان روایت هشام بن حکم: «اگر هر قوم و ملتى تنها از کشور و بلاد خویش سخن بگویند و تنها به مسائلى که در آن است بیندیشند همگى نابود مى گردند و کشورهایشان ویران مى شود، منافع آنها ساقط مى گردد و اخبار واقعى در پشت پرده قرار مى گیرد»
📚همان مدرک
4⃣بعد اقتصادى حج :
❗️ بر خلاف آنچه بعضى فکر مى کنند، استفاده از کنگره عظیم حج براى تقویت پایه هاى اقتصادى کشورهاى اسلامى نه تنها با روح حج منافات ندارد بلکه طبق روایات اسلامى یکى از فلسفه هاى آن را تشکیل مى دهد
⁉️چه مانعى دارد مسلمانان در آن اجتماع بزرگ، پایه یک بازار مشترک اسلامى را بگذارند، و زمینه هاى مبادلاتى و تجارى را در میان خود بگونه اى فراهم سازند که نه منافعشان به جیب دشمنانشان بریزد، ونه اقتصادشان وابسته به اجانب باشد، که این دنیا پرستى نیست، عین عبادت است و جهاد.
❗️ لذا در همان روایت «هشام بن حکم» از «امام صادق» ضمن بیان فلسفه هاى حج صریحاً به این موضوع اشاره شده بود که یکى از اهداف حج، تقویت تجارت مسلمانان و تسهیل روابط اقتصادى است.
❗️و در حدیث دیگرى از همان امام در تفسیر آیه «لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلا من ربکم» (بقره ـ 198) مى خوانیم که فرمود: «منظور از این آیه کسب روزى است .«هنگامى که انسان از احرام بیرون آید و مناسک حج را بجا آورد در همان موسم حج خرید و فروش کند (و این موضوع نه تنها گناه ندارد بلکه داراى ثواب است)
📚المیزان ج2 ص86
❗️کوتاه سخن اینکه این عبادت بزرگ اگر بطور صحیح و کامل مورد بهره بردارى قرارگیرد و زوارخانه خدا در آن ایام که در آن سرزمین مقدس حضور فعال دارند و دلهایشان آماده است از این فرصت بزرگ براى حل مشکلات گوناگون جامعه اسلامى با تشکیل کنگره هاى مختلف سیاسى و فرهنگى و اقتصادى استفاده کنند، این عبادت مى تواند از هر نظر مشکل گشا باشد، و شاید به همین دلیل است که امام صادق مى فرماید:«مادام که خانه کعبه برپا است اسلام هم برپا است»
📚وسائل الشیعه ج8 ص14
📚تفسیر نمونه ج14 ص76
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
🗯ادامه پاسخ :
❗️سفر حج در حقیقت یک هجرت بزرگ است، یک سفر الهى است، یک میدان گسترده خودسازى و جهاد اکبر است.
🗯مراسم حج در واقع عبادتى را نشان مى دهد که عمیقاً با خاطره مجاهدات ابراهیم و فرزندش اسماعیل و همسرش هاجر آمیخته است، و ما اگر در مطالعات در مورد اسرار حج از این نکته غفلت کنیم بسیارى از مراسم آن به صورت معما درمى آید، آرى کلید حل این معما توجه به این آمیختگى عمیق است.
❗️هنگامى که در قربانگاه در سرزمین منى مى آئیم تعجب مى کنیم این همه قربانى براى چیست؟ اصولا مگر ذبح حیوان مى تواند حلقه اى از مجموعه یک عبادت باشد؟
🔴اما هنگامى که مسأله قربانى ابراهیم را به خاطر مى آوریم که عزیزترین عزیزانش و شیرین ترین ثمره عمرش را در این میدان در راه خدا ایثار کرد، و بعداً سنتى به عنوان قربانى در منى به وجود آمد، به فلسفه این کار پى مى بریم.
❗️قربانى کردن رمز گذشت از همه چیز در راه معبود است، قربانى کردن مظهرى است براى تهى نمودن قلب از غیر خدا، و هنگامى مى توان از این مناسک بهره تربیتى کافى گرفت که تمام صحنه ذبح اسماعیل و روحیات این پدر و پسر به هنگام قربانى در نظر مجسم شود، و آن روحیات در وجود انسان پرتو افکن گردد
🗯هنگامى که به سراغ جمرات (سه ستون سنگى مخصوصى که حجاج در مراسم حج آنها را سنگباران مى کنند و در هر بار هفت سنگ با مراسم مخصوص به آنها مى زنند) مى رویم این معما در نظر ما خودنمائى مى کند که پرتاب اینهمه سنگ به یک ستون بى روح چه مفهومى مى تواند داشته باشد؟ و چه مشکلى را حل مى کند؟
❗️اما هنگامى که به خاطر مى آوریم اینها یادآور خاطره مبارزه ابراهیم قهرمان توحید با وسوسه هاى شیطان است که سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصمیم داشت او را در این میدان «جهاد اکبر» گرفتار سستى و تردید کند، اما هر زمان ابراهیم قهرمان، او را با سنگ از خود دور ساخت، محتواى این مراسم روشنتر مى شود.
🗯مفهوم این مراسم این است که همه شما نیز در طول عمر در میدان جهاد اکبر با وسوسه هاى شیاطین روبرو هستید، و تا آنها را سنگ سار نکنید و از خود نرانید پیروز نخواهید شد.
❗️اگر انتظار دارید که خداوند بزرگ همانگونه که سلام بر ابراهیم فرستاده و مکتب و یاد او را جاودان نموده به شما نظر لطف و مرحمتى کند باید خط او را تداوم بخشید.
🗯و یا هنگامى که به «صفا» و «مروه» مى آئیم و مى بینیم گروه گروه مردم از این کوه کوچک به آن کوه کوچکتر مى روند، و از آنجا به این باز مى گردند، وبى آنکه چیزى به دست آورده باشند این عمل را تکرار مى کنند، گاه مى دوند، و گاه راه مى روند، مسلماً تعجب مى کنیم که این دیگر چه کارى است، و چه مفهومى مى تواند داشته باشد؟
❗️اما هنگامى که به عقب برمى گردیم، و داستان سعى و تلاش آن زن با ایمان «هاجر» را براى نجات جان فرزند شیر خوارش اسماعیل در آن بیابان خشک و سوزان به خاطر مى آوریم که چگونه بعد از این سعى و تلاش خداوند او را به مقصدش رسانید، چشمه زمزم از زیر پاى نوزادش جوشیدن گرفت، ناگهان چرخ زمان به عقب برمى گردد، پرده ها کنار مى رود، و خود را در آن لحظه در کنار «هاجر» مى بینیم، و با او در سعى و تلاشش همگام مى شویم که در راه خدا بى سعى و تلاش کسى به جائى نمى رسد
🗯و به آسانى مى توان از آنچه گفتیم نتیجه گرفت که «حج» را باید با این رموز تعلیم داد، و خاطرات ابراهیم و فرزند و همسرش را گام به گام تجسم بخشید، تا هم فلسفه آن درک شود و هم اثرات عمیق اخلاقى حج در نفوس حجاج پرتو افکن گردد، که بدون آن آثار، قشرى بیش نیست.
📚تفسیر نمونه ج19 ص125
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از انها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست
🗯پاسخ:
❗️ یکى از اعمال حج در روز دهم ذى حجّة الحرام این است که حیوانى را در منى قربانى کنند و این یک فریضه مسلّم و دستور صریح اسلام است
❗️و یکى از اسرار آن زنده کردن خاطره فداکارى بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد
🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل این است که خداوند براى تکمیل روح و روان و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منى» در راه خدا قربانى نماید - البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود- و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، گوسفندى را ذبح نماید.
🗯آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط گوسفندى ذبح کرد.
🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است.
❗️وظیفه مسلمانان در برابر گوشت های قربانی در عید قربان
⁉️اکنون باید دید نظر اسلام در این گوشت هاى قربانى چیست و آیا مسلمانان در این باره وظیفه اى دارند؟
🔷براى پاسخ این پرسش، به کتاب آسمانى خود «قرآن مجید» مراجعه کرده و مى بینیم که سوره حج به کلّیّه کسانى که در روز عید قربان در «منى» حیوانى را قربانى مى کنند، چنین دستور مى دهد: «و بینواى فقیر را نیز اطعام نمایید»
📓حج28
❗️و نیز مى فرماید: «از آن (قربانى) خود بخورید و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید»
📓حج36
❗️در رساله هاى عملیّه دستور مى دهند که زائران خانه خدا گوشت قربانى را سه قسمت کنند:
🔷بخشى از آن را خودشان استفاده کنند و بخشى را به مؤمنان و بخشى را به نیازمندان بدهند.
❗️این دستورات صریح، حاکى است که منظور از کشتن این حیوانات علاوه بر یک سلسله فواید معنوى که در بالا تذکّر داده شده، این است که این ذبایح به مصرف صحیح برسد و کارى نکنند که اسراف و تبذیرى در آنها بشود.
🗯اکنون وظیفه حجّاج مسلمان و دولت هاى اسلامى این است که ترتیبى دهند که از این گوشت ها به طرز صحیحى بهره بردارى شود و این وظیفه اسلامى با سایر اهداف آن هماهنگ گردد.
❗️امروز باید با تأسیس سردخانه مجهّز، از دفن شدن این گوشت ها در دل خاک جلوگیرى نمود تا بتدریج در مواردى که قرآن مجید بیان فرموده، مصرف شود.
🗯در زمان هاى گذشته که تعداد حجّاج به این اندازه نبود، گوشت هاى قربانى در همان روز به طرز صحیحى به مصرف مى رسید ولى امروز که بر اثر سهولت وسایل نقلیّه، شماره زائران فزونى یافته است، باید از طریق وسایل مدرن، از اتلاف این گوشت ها جلوگیرى نمود و رفاه زائران و اهداف اسلامى را در نظر گرفت و این وظیفه دولت هاى اسلامى و ملّت هاى آگاه مسلمان است که به آرمان هاى اسلامى جامه عمل بپوشانند و از هرگونه تبذیر و اسراف جلوگیرى نمایند و اگر در این راه هم اشکال پیش آید، تفصیر متوجّه مسلمانان است، نه قانون خدا
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص334
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❔چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن .
💠پاسخ💠
1⃣عید در لغت از ماده « عود» به معنای بازگشت است و لذا به روزهایی که مشکلاتی از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتی های نخستین می کند عید گفته می شود .
❗️در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان بر می گردد و آلودگی هایی که بر خلاف فطرت است از میان می رود عید گفته میشود
📚تفسیر نمونه ج5 ص131
❓حال از شما سوال می کنیم؛
❔با توجه به معنای لغوی ماده « عید» به چه دلیلی عقلایی پسند و شرعی آخرین شب پاییز را عید می گیرید آن وقت به آن افتخار نیز می کنید❓
👌البته مراسم شب یلدا چون مستلزم صله رحم و دیدار و بازدید از دوستان و فامیل است رجحان شرعی دارد اما اصالتا و بالذات دارای رجحان نمی باشد .
2⃣با توجه به آنچه گفتیم که در اعیاد اسلامی چون در پرتو یک ماه روزه داری و یا فریضه حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگیها که بر خلاف فطرت است از میان می رود ما خداوند را جهت این نعمت شکر می گوییم و برایش کرنش کرده و پیشانی به خاک می گذاریم و نماز عید می خوانیم.
👌امام رضا فرمود:
«تقوای الهی پیشه کنید و برای خداوند کرنش کرده و شکرش را بجا آورید»
📚بحار الانوار ج68
👌امام صادق فرمود:
«کسی که به جهت شکر خداوند کرنش کرده و سجده کند خداوند گناهان بزرگ او را می آمرزد»
📚الفقیه ج1 ص333
👌لذا امام صادق فرمود که در ایام عید پس از نمازها بگویید:
«حمد و ستایش و شکر برای خداوند است به دلیل آنکه ما را در مسیر ایمان هدایت کرده است»
📚الکافی ج4 ص516
❓آیا سپاسگزاری کردن از ولی نعمت به دلیل نعماتش کاری ناپسند و مذموم می باشد❔یا نشانه قدرشناسی انسان است ❓
3⃣ما در برخی اعیاد اسلامی قربانی کرده وگوشت آن را به مستمندان می دهیم تا آنان نیز در روز عید شاد و خوشحال باشند و چنان نباشد که افرادی در آن روز خوش باشند و افراد فقیر و کم دست به سبب مشکلات مالی در ناراحتی و حزن به سر ببرند.
❓آیا به راستی قربانی کردن با این هدف نزد عقلا ناپسند است❔
👌پیامبر گرامی فرمود:
«خداوند قربانی را برای شما لازم شمرد تا مساکین و فقیران شما سیر شوند .پس از گوشت قربانی آنان را بهره مند کنید»
📚الفقیه ج2 ص200
🔶امام باقر فرمود:
«خداوند اطعام طعام به نیازمندان را دوست دارد»
📚المحاسن ص387
🔶امام صادق فرمود:
«چند چیز است که سبب نجات انسان از آتش جهنم می شود که یکی از آنها غذا دادن به دیگران است»
📚وسائل الشیعه ج24 ص288
👌آری شما که تنها به فکر خودتان هستید و در خوشی ها و شادی های خود به دیگران توجه نمی کنید شایسته ملامت و سرزنش هستید نه آنانی که لحظه ای از نیازمندان غافل نمی شوند و در شادترین لحظات زندگی نیز به فکر آنان بوده و آنان را نیز در شادی خود شریک می کنند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#فقهی_حج
🤔#پرسش
❔با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به #ظالم در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم #مظلوم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌باید توجه داشت که از جمله واجبات #مهمی که بر ذمه افراد مستطیع می باشد ، مساله حج واجب خانه خداست .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر مردم حج را ترک کنند ، عذاب بر آنان جاری می شود و مهلت داده نمی شوند »
📚#الکافی ج4 ص271
👌حضرت #علی علیه السلام نیز می فرمود ؛
« به حج خانه پرودگار توجه داشته باشید تا آن خانه از حضور شما خالی نشود که اگر خالی شود مهلت نمی یابید و #عذاب بر شما جاری می شود »
📚#وسائل الشیعه ج11 ص21
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« کسی که حج واجب را بدون عذری ترک کند ، یا یهودی و یا #نصرانی می میرد ( و مسلمان نمی میرد )»
📚#الکافی ج4 ص268
❕از سوی دیگر در این هم شکی نیست که تقویت ظالم در #ظلمش از جمله گناهان بزرگی است که قابل بخشش نمی باشد .
🔶حضرت #عیسی علیه السلام چنین وصیت می نمود:
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که #عزت شما از بین می رود»
📚#معانی الاخبار ص196
🔶پیامب#ر گرامی فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت #ظالمان انجام داده اند حاضر میشوند و مجازات می شوند )»
📚#ثواب الاعمال،ص260
🗯امام #صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد #غضب خداوند قرار دارد»
📚#وسائل الشیعه ج16 ص57
👌 و #فرمود:
« کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به #ظلم انها است هر سه شریک در ظلمند»
📚#الکافی ج2 ص333
💠بر پایه احادیث دسته دوم ، اگر حج گزاردن سبب تقویت دولت ظالم #عربستان در ظلم کردن به مردم مظلومان یمن و تهیه سلاح و تحهیزات برای داعش و...شود می توان بر پایه #قاعده « اهم و مهم » و « تقدیم #مصلحت اهم بر مهم » گفت ؛
👌اگر چه حج گزاردن مساله مهمی است اما زمانی که این مساله با مساله مهم تری نظیر حرمت تقویت ظالم در ظلمش به #مظلومین تعارض پیدا کند ، آنچه اهم است یعنی عدم تقویت #ظالم مقدم می شود .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ یک از محرمات الهی نمی باشد مگر آنکه ارتکاب آن برای شخص مضطر جایز است »
📚#التهذیب ج3 ص117
👌اگر ترک حج گزاردن #حرام الهی است ، تقویت ظالم در ظلمش نیز حرام است و هم اکنون که حالت اضطرار پیش آمده است بر اساس قاعده تقدیم « اهم بر مهم » بی شک ترک حج #گزاردن ارجحیت دارد .
🔴تمام آنچه گفته شد ، بر این اساس بود که حج گزاردن سبب تقویت دولت #سعودی در ظلم کردن به مظلومین می شود اما این مساله ثابت نیست .
🗯 نماینده #ولی_فقیه در امور حج و زیارت بیان داشتند که پول #حجاج ایرانی خرج گلولههای عربستان در یمن نمیشود. این پول برای دریافت خدمات به شرکتهای خصوصی سعودی داده میشود، نه #دولت این کشور.
http://www.isna.ir/news/96030502673/%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%AC-%D8%AE%D8%B1%D8%AC-%DA%AF%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
❕بر این اساس وجوب حج ، سر جای خودش ثابت است و همه افراد #مستطیع موظف به حج گزاردن هستند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#نماز_ماه_ذی_الحجه
🤔#پرسش
❔نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز #مستندی ندارد و بدعت است❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« به سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود پدرم امام محمد باقر علیه السلام به من فرمود ای فرزندم در هر شب از ده شب اول #ماه ذی الحجه دو رکعت نماز ، بین نماز مغرب و عشا بخوان و در آن در هر رکعت پس از سوره حمد ، سوره #توحید و این آیه کریمه را بخوان ؛
« و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین » ( اعراف 142)
👌زمانی که این نماز را خواندی با #حجاج خانه خدا در ثواب شریک هستی ، اگر چه حج را به جا نیاورده ای »
📚زاد المعاد ص161
📚اقبال الاعمال ص317
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#فلسفه_حلق_تقصیر
🤔#پرسش
❔فلسفه تراشیدن #سر و گرفتن #ناخن در مناسک حج چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بعد از قربانی کردن ، حاجیان واجب است #حلق یا #تقصیر کنند یعنی یا سر را بتراشند و یا موی سر و ناخن را کوتاه کنند ؛
📚ترجمه تحریر الوسیله ج1 ص511
👌#خداوند می فرماید ؛
« بعد از آن باید آلودگی ها را از خود برطرف سازند » « ثم لیقضوا تفثهم »
🔷حج 29؛
« تفث » به معنای چرک و کثافت و #زوائد بدن همچون ناخن و موهای اضافی است . در روایات اسلامی این آیه اشاره دانسته شده است به حلق و تقصیر که از اعمال #حج است .
📚تفسیر نمونه ج14 ص86
👌از این بیان بدست می آید که فلسفه اصلی حلق و تقصیر همان تطهیر بدن از آلودگی های ظاهری است بدین گونه که این تطهیر #ظاهری مقدمه ای باشد برای تطهیر باطنی ، چنان که امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« آیا هنگامی که سر خود را می تراشیدی نیت این نمودی که با این عمل خود را از آلودگی های #گناهان و تعدی به حقوق آدمیان پاک نمایی و همچون روز ولادت از مادر از تمام سیئات و معاصی بیرون رفته و دیگر به آن باز نگردی »
📚مستدرک الوسائل ج10 ص171
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« با تراشیدن موی خود تمام عیب های #ظاهری و باطنیت را بتراش »
📚بحار الانوار ج96 ص125
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
ایا به راستی دلیلی وجود دارد که اب زمزم و خاک کربلا شفا می دهد یا خرافات است اخر وهابیت در این نوع مسائل زیاد به ما اشکال می کنن
🔷پاسخ:
❗️خرافه چیزی است که فاقد سند و مدرک باشد و مردم بدون هیچ اصل و ریشه ای به آن معتقد باشند ولی در مورد اب زمزم و تربت کربلا مستندات متعددی وجود دارد .تجربه نیز در این موارد شاهد دیگری بر این مدعا می باشد .
🗯امام صادق فرمود:
« اب زمزم شفای هر بیماری است»
📚الکافی ج6 ص386
❗️وفرمود:
« از آب زمزم است که شفا ایجاد می شود و بلایا دفع می شود»
📚الفقیه ج2 ص208
❗️ویا در مورد تربت امام حسین فرمود:
« خداوند تربت حسین را مایه شفا برای هر دردی و امان برای هر خوفی قرار داده است»
📚امالی طوسی ج1 ص326
🗯وهابیت چگونه بر این مساله اشکالی می کنند در حالی که این روایات را در کتب خود نقل کرده اند:
❗️بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود:
« چون مگس در ظرف یکی از شما افتاد باید تمام مگس را در غذا و یا آب آن ظرف فرو برد چرا که یکی از دو بال مگس درد و دیگری شفا است»
📚صحیح بخاری ج5 ص2180
❗️ویا نقل می کنند که فرمود:
« گرد و غبار شهر مدینه شفای بیماری جذام است»
📚کنزالعمال ج12 ص106
❗️ویا فرمود:
« اب زمزم شفای هر دردی است»
📚کنزالعمال ج12 ص225
📚المصنف،ج5 ص466
📚در المنثور ج3 ص221
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕
❔پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در هنگامه قیامت زلزله های عظیمی صورت می گیرد که صورت کلی زمین را بر هم می زند.
🔶خداوند می فرماید:
« آن روز که زمین و کوهها سخت به لرزه می افتند»
🔷مزمل 14
👌ومی فرماید:
« هنگامی که زمین به شدت به لرزه در آید و کوهها در هم کوبیده شود»
🔷واقعه 4
👌ومی فرماید:
« به خاطر بیاور روزی را که کوهها را به حرکت در آوریم و زمین را آشکار و مسطح می بینی »
🔶کهف 47
❕مسطح شدن زمین کنایه از ویرانی است که در آن صورت می گیرد .
❓حال آیا کعبه و مشاهد ائمه گرامی نیز در این حوادث زمین خراب می شوند❕
👌از روایاتی استفاده می شود که آنها خراب نشده بلکه به آسمان ها عروج داده می شود .
🗯امام سجاد علیه السلام در مورد عروج کربلا در آستانه قیامت فرمود:
«خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینکه زمین کعبه را خلق کند و آنرا حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آنرا حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد ( کنایه از قیامت ) زمین کربلا را همراه تربتش در حالىکه نورانى و شفاف هست بالا برده و آنرا در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار میدهد و در آنجا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغهاى بهشت میدرخشد همانگونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى مینماید، نور این زمین چشمهاى اهل بهشت را تار میکند و با صدایى بلند میگوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم».
📚کامل الزیارات ص268
📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515
❕اگر چه در مورد عروج کعبه و سایر مشاهد امامان غیر از کربلا روایتی وارد نشده است اما بر اساس روایت بالا شاید بتوان نتیجه گیری کرد که آن ها نیز به سبب مقام و احترامی که دارند عروج خواهند کرد خصوصا آن که در روایات دیگری ، مقام و فضیلت تربت مدفن تمام امامان برابر دانسته شده است .
📚وسائل الشیعه ج14 ص561 باب 83
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟
✅پاسخ
در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟
❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار ميدهي كه فساد و خونريزي ميكند؟
پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را ميدانم كه شما نميدانيد.
آنگاه خداوند كه هيچگاه فرشتگان را از نور خود محروم نميكرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيتالحرام» را زير «بيتالمعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد.
❗️ آنگاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد."
📚علل الشرایع ج2 ص407
❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است :
" انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است
📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج۴ ص 489
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht