eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد « شدت عمل علی علیه السلام در برخورد با غلات و کسانی که ایشان را خدا می دانستند » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2026
❔کانال وهابی سوال کرده است که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️ 👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2029 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2030 🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2031
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « کرایه ای بودن زنان صیغه ای و تفاوت صیغه با فحشاء » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1979 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1980
👌پاسخ این شبهه پراکنی کانال وهابی در مورد تولد امام زمان علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2027 ❕در ضمن ، آقای کمال حیدری مطرود مراجع عظام و علمای حوزه علمیه قم است و تشیع و حوزه علمیه قم جایگاه و اعتباری برای او و نظریاتش قائل نیست ، مستندات در این باره را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2028
🤔 ❔اعتراف الله به اشتباهش. ❕قرآن می‌گوید که یک نفر شما می‌تواند با ده نفر از کفار در جنگ مقابله کند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (انفال/65) ای پیامبر، مؤمنان را به جنگیدن تشویق کن؛ اگر از شما بیست نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران چیره می شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند نمی‌فهمند. ولی الله متوجه شد که اشتباه کرده است و در آیه بعد اشتباهش را تصحیح نمود و بیان نمود که این ، یک به دو است: الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال/66) اکنون الله به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعفی هست؛ بنابراین اگر از شما صد نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر هزار نفر باشند، به فرمان الله بر دو هزار نفر چیره می شوند؛ و الله با شکیبایان است ❗️❗️ ❕گذشته از این قرآن می گوید که الله دانست در شما ضعفی است ، الله که عالم به همه چیز است چگونه می گوید دانست ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد شبهه و اشکال واقع شده است ، دو آیه از سوره انفال است ، که می فرماید ؛ « اى پيامبر! مومنان را تحريك به جنگ (با دشمن) كن، هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر غلبه مى كنند و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند پيروز مى گردند چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى فهمند » ( انفال 55) ❕« هم اكنون خداوند از شما تخفيف داد و دانست كه در شما ضعفى وجود دارد بنا بر اين هر گاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر پيروز مى شوند و اگر يك هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد و خدا با صابران است.» ( انفال 56) 👌نکاتی در مورد این دو آیه لازم است بیان شود ؛ 1⃣گرچه تعبير آيه اول به صورت اخبار از غلبه يك نفر بر ده نفر است، ولى به قرينه آيه بعد كه مى گويد الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ:" هم اكنون خدا اين تكليف را بر شما تخفيف داد" روشن مى شود كه منظور از آن تعيين وظيفه و برنامه و دستور است نه تنها يك خبر ساده، و به اين ترتيب مسلمانان نبايد منتظر اين باشند كه از نظر نفرات جنگى با دشمن در يك سطح مساوى قرار گيرند بلكه حتى اگر عدد آنها يك دهم نفرات دشمن باشد باز وظيفه جهاد بر آنها فرض است. 2⃣میان این دو آیه تناقض و تضادی نیست ، بلكه هر يك از اين دو حكم مورد معينى دارد . به هنگامى كه مسلمانان گرفتار ضعف و سستى شوند و در ميان آنها افراد تازه كار و ناآزموده و ساخته نشده بوده باشند مقياس سنجش همان نسبت دو برابر است، ولى به هنگامى كه افراد ساخته شده و ورزيده و قوى الايمان همانند بسيارى از رزمندگان بدر بوده باشند اين نسبت تا ده برابر ترقى مى كند.بنا بر اين دو حكم مذكور در دو آيه، مربوط به دو گروه مختلف و در شرائط متفاوت است . 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 235 3⃣خداوند می گوید در صورت صبر و استقامت خالی از ضعف و سستی ، هر نفر شما توانایی مقابله با ده نفر را دارد ، اما چون من می دانم که در شما ضعف و سستی وجود دارد ، به خاطر نبود صبر و استقامت خالص و خالی از ضعف و سستی، تنها هر نفر شما توانایی رویارویی با دو نفر کافران را دارد . ❕این سخن درست همانند سخن کسی است که می گوید اگر خوب درس بخوانی و مباحثه و جدیت داشته باشی ، در ظرف زمانی هشت سال درس خواندن می توانی تخصص و حکم طبابت خود را بگیری ، اما من می دانم که شما آن جدیت لازم را ندارید ، لذا رسیدن به درجه تخصص برایتان دوازده سال مثلا طول می کشد ، روشن است که میان این دو کلام تضادی نیست . 🔸 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در ابتدای کلام گفتیم که سخن فوق هم اخبار است و هم تکلیفی ، چگونگی اخبار بودن آن روشن شد ، اما چگونگی حکم تکلیفی آن طبق بیان صاحب تفسیر قمی چنین است ؛ « در ابتدای نبوت پیامبر اسلام ، حکم خداوند در مورد اصحاب رسول خدا این بود که بر یک نفر آنان واجب بود که با ده نفر کافر نبرد کند ، اگر در نبردی تنها بود و ده تن در مقابل او بودند ، فرار از آن میدان گناه کبیره بود و بر صد نفر واجب بود که با هزار نفر مقابله کنند ، پس از آن چون خداوند می دانست که در میان آنان ضعف و سستی وجود دارد ، حکم تغییر کرد و تنها واجب شد که هر نفری موظف است با دو تن از نبرد کند ، اگر کفار در مقابل یک نفر مسلمان سه نفر بودند ، فرار از دست آنان حرام نبود » 📚تفسیر قمی ج 1 ص 279 👌در نقلی هم از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « کسی که از دست دو نفر در قتال فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را دارد ( و گناه کبیره است ) و کسی که از دست سه نفر فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را ندارد » 📚تهذیب ج 6 ص 174 5⃣تعبیر « علم ان فیکم ضعفا » « دانست که در شما ضعفی وجود دارد » به این معنا نیست که خداوند چیزی را نمی دانسته و پس از آن شده است چرا که او همه چیز را می داند چنان که می فرماید ؛ « هيچ چيز در زمين و آسمان، از پروردگار تو مخفى نمى ماند؛ حتّى به اندازه سنگينى ذرّه اى؛ و نه كوچكتر و نه بزرگتر از آن نيست، مگر اين كه (همه آنها) در كتابِ آشكار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است». ( یونس 61) ❕تعابیری چون « دانست » و مانند آن در مورد خداوند ، به معنای تحقق علم فعلی خداوند است ، یعنی علم الهی در خارج تحقق یافت و صورت عینی به خود گرفت و معلوم الهی در عالم خارج محقق شد . 🔸بنابراین منظور همان تحقق عینی مسائل و آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است ، یعنی علم خداوند در مورد ضعف عده ای از مسلمین در خارج پیاده شد و تحقق عینی یافت ، این است معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار می رود . 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 205 6⃣ممکن است گفته شود که اگر خداوند از مسلمین اطلاع داشت ، چرا در ابتدا حکم سنگین را جعل کرد و بعد تخفیف داد ؟ در حالی که بهتر آن بود از همان ابتدا ، متناسب با مسلمین ، حکم سبک تر را قرار می داد . 👌پاسخ روشن است ، خداوند با این عمل مسلمین را در بوته آزمایش گذاشت و شرایط را مهیا کرد تا پذیرش حکم دوم و عمل به آن ، سهل الوصول تر شود ،و به اصطلاح ، خداوند « به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند » ❕وقتی حکم خفیف تر بعد از حکم سنگین شود ، و حکم سنگین برداشته شود ، قدر حکم خفیف بهتر دانسته می شود ، اما اگر از ابتدا حکم خفیف تر جعل شود ، طبیعتا بیشتر مورد بی توجهی قرار می گیرد . 👌بشر چنین است که قدر راحتی بعد از سختی را بهتر می داند ، به عنوان مثال ، کسی که طعم فقر و ناداری را چشیده است ، قدر مال و ثروت را بهتر می داند از کسی که اصلا طعم فقر را نچشیده است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه کرد ❗️❗️ 💠💠 👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛ « اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178) 👌این حکم در روایات هم تاکید شده است . 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33 🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛ « اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند » 📚الکافی ج 7 ص 299 ❕در تفسیر نمونه آمده است ؛ 👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟! ❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى توانند مرد جنايتكار را به برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند. 🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است. ❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگتر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد). 👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول و بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد. ❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد). 📚تفسیر ج 1 ص 611 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️ 👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است . 🌐fna.ir/daqvwi 👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند . ❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود . 🔸به‌ موجب ماده‌ی ۲۴ قانون بیمه‌ی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛ 🔹هشت درصد از حق بیمه‌ی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمه‌ی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیه‌ای که از انجام بیمه‌ی موضوع این قانون خودداری کنند وصول می‌شود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه‌گران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان ‌دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت می‌کند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمک‌های اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی . 🌐http://yon.ir/cvDf8 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔می خواستم در مورد چله که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا دلیل ارایه بدید ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر فرمود ؛ « کسی که چهل روز اعمال خود را انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید » 📚 ج67 ص249 👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد . ❕بر این اساس گرفتن و روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش باشد ، رجحان و استحباب دارد . 🗯آنچه به عنوان چله از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد . ❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛ « و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او شب تمام شد » 🗯 142 👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید ) ختم گردیده است . 📚 ج13 ص213 🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذیقعده و ذیحجه نیز از ماه های تلقی می شود ، می توان پی برد که چله گرفتن در ایامی که مشهور به چله است ، رجحان دارد ، اگر چه بالخصوص روایتی که توصیه به آن کرده باشد ، در مجامع روایی ما ندارد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که بر اساس روایات اهل بیت ، حتی یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه ، را بهشتی می کند ، امام جواد علیه السلام فرمود ؛ « هر کس عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب است » 📚وسائل الشیعه ج14 ص576 ❕در نقل دیگر امام علیه السلام فرمود ؛ « ما اهل بیت حرمی داریم که آن قم است و به زودی در آنجا زنی از فرزندان من دفن می شود که نام دارد ، هر کس که او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود » 📚بحار الانوار ج99 ص268 👌در دیگر فرمود ؛ « به شفاعت فاطمه معصومه تمام ما وارد بهشت می شوند » 📚بحار الانوار ج57 ص228 💠ولی باید کرد؛ 👌زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، در صورتی انسان را بهشتی می کند و اثر خود را خواهد گذاشت که درگاه الهی واقع شود و الا عملی که مقبول درگاه الهی واقع نشود ، ارزشی ندارد . ❕ می فرماید: « خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد» 🔶مائده27 🗯امام علیه السلام فرمود: « خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )» 📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39 👌بنابراین زمانی زمانی حضرت فاطمه معصومه، انسان را بهشتی می کند که فرد مصداق متقین باشد. ❕یعنی واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کند و اگر گناهانی نیز دارد ، از گناهان خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود واقعی کرده است به زیارت حضرت معصومه برود . 💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه زیارت حضرت معصومه او را بهشتی نمی کند چنان که امام علیه السلام فرمود: « به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام خداوند اصرار داشته باشد» 📚الکافی ج2 ص288 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🌸ویژه نامه میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣برترین دختران امام کاظم علیه السلام ؛ ❕بر حسب آنچه به ما رسيده افضل دختران امام کاظم علیه السلام ، سيّده جليله معظّمه، فاطمه بنت امام موسى عليه السّلام معروفه به حضرت معصومه عليها السّلام است كه مزار شريفش در بلده طيّبه قم است كه داراى قبّه عاليه و ضريح و صحنه اى متعدّده و خدمه بسيار و موقوفات است، و روشنى چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق است، و در هر سال جماعات بسيار از بلاد بعيده شدّ رحال كنند و تعب سفر كشند به جهت درك فيوضات از زيارت آن معظمه عليها السّلام. 📚منتهی الامال ج 3 ص 1581 2⃣سبب آمدن ایشان به قم ؛ ❕سبب آمدنش به قم چنان كه علامه مجلسى رحمه اللّه از تاريخ قم نقل كرده و از مشايخ اهل قم روايت كرده آن است كه ؛ 👌 چون مأمون حضرت امام رضا عليه السّلام را در سال دويست از هجرت از مدينه به مرو طلبيد، يك سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه عليها السّلام به جهت اشتياق ملاقات برادرش از مدينه به جانب مرو حركت كرد، پس همين كه به ساوه رسيد مريضه شد، پرسيد كه از اينجا تا قم چه مقدار مسافت است؟ گفتند: ده فرسخ است، پس خادم خود را فرمود كه مرا به جانب قم ببر، پس آن حضرت را به قم آورد، و در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد. ❕قول اصحّ آن است كه چون خبر آن مخدّره رسيد به آل سعد، همگى متفق شدند كه به قصد آن حضرت بيرون روند و از آن حضرت خواهش نمايند به قم تشريف آورد، پس در ميان همه موسى بن خزرج بر اين امر تقدّم جست، همين كه به خدمت آن مكرّمه رسيد مهار ناقه آن حضرت را گرفت و كشيد تا وارد قم ساخت، و در خانه خود آن سيّده جليله را منزل داد. پس آن حضرت مدّت هفده روز در دنيا مكث نمود و به رحمت ايزدى و رضوان اللّه پيوست، پس او را غسل داده و كفن نمودند و در ارض بابلان آنجا كه امروز روضه مقدّسه او است و ملك موسى بوده آن حضرت را دفن كردند. 📚منتهی الامال ج 3 ص 1581_ بحار الانوار ج 48 ص 290_ ترجمه تاریخ قم ص 213 3⃣وفات ایشان ؛ ❕صاحب تاريخ قم گفته است که حديث كرد مرا حسين بن علىّ بن بابويه، از محمّد بن حسن بن وليد كه چون فاطمه عليها السّلام وفات كرد او را غسل دادند و كفن كردند و حركت دادند او را و بردند به بابلان و گذاشتند او را نزديك سردابى كه براى او كنده بودند. پس آل سعد با هم گفتگو كردند كه كيست داخل سرداب شود و جنازه بى بى را دفن نمايد، بعد از گفتگوها رأى ايشان بر آن قرار گرفت كه خادمى بود از براى ايشان به غايت پير كه نامش «قادر» بوده، و مرد صالحى بوده، او متصدّى دفن شود. 👌چون فرستادند عقب آن شيخ صالح ديدند دو نفر سوار كه دهان خود را بسته بودند به لثام، به تعجيل تمام از جانب رمله (يعنى ريگزار) پيدا شدند، چون نزديك جنازه رسيدند پياده شدند و نماز بر آن مخدّره خواندند و داخل در سرداب شدند و او را دفن كردند و بيرون آمدند و سوار گشتند و رفتند و كسى نفهميد كه ايشان چه كس بودند. 📚همان منابع 👌موسى بر سر قبر آن مخدّره سقفى از بوريا بنا كرد تا آن كه حضرت زينب دختر حضرت جواد عليه السّلام قبّه اى بنا كرد بر روى قبر. و محراب نماز فاطمه عليها السّلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج. در زمان ما نيز آن محراب مبارك موجود است و آن واقع است در محلّه ميدان مير و معروف است به ستيّه. يعنى معروف به ستّى، و ستّى به معنى خانم و بى بى است. 📚منتهی الامال ج 3 ص 1582 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣مدفونین در جوار ایشان ؛ ❕بدان كه در بقعه حضرت فاطمه جماعتى از بنات فاطميّه و سادات رضائيّه مدفونند مانند: زينب و امّ محمّد و ميمونه دختران حضرت امام محمّد جواد عليه السّلام. 👌در نسخه اى از انساب مجدى ديدم كه ميمون دختر امام موسى عليه السّلام با معصومه فاطمه است و بريهه دختر موسى مبرقع و امّ اسحاق جاريه محمّد بن موسى و امّ حبيب جاريه محمّد بن احمد بن موسى- رضوان اللّه تعالى عليهم اجمعين- و اين كنيزك مادر امّ كلثوم دختر محمّد بوده است. 📚منتهی الامال ج 3 ص 1582 _ العوالم ج 21 ص 323 5⃣فضیلت زیارت ایشان ؛ ❕ در فضيلت زيارت حضرت فاطمه بنت موسى عليه السّلام روايات بسيار وارد شده از جمله در تاريخ قم مروى است كه جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدند و گفتند: ما از مردم رى هستيم. 🔸حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم. ايشان عرض كردند كه: ما از مردم رى هستيم، ديگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند كرّت اين سخن را گفتند و همين جواب را شنيدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از براى حقّ تعالى حرمى است و آن مكّه است، و براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است. و براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، و از براى ما اهل بيت حرمى است و آن بلده قم است، و بعد از اين دفن شود در آنجا زنى از اولاد من كه ناميده شود به فاطمه، هر كس او را زيارت كند بهشت از براى او واجب شود. راوى گفت: وقتى كه آن حضرت اين فرمايش نمود هنوز متولّد نشده بود امام موسى عليه السّلام. 📚بحار الانوار ج 102 ص 265_ تاریخ قم ص 214 🔸روايت شده كه حضرت امام رضا عليه السّلام به سعد اشعرى قمى فرمود كه: اى سعد! نزد شما قبرى از ما هست. سعد گفت: فداى تو شوم قبر فاطمه دختر امام موسى عليه السّلام را مى فرمايى؟ فرمود: بلى هر كه او را زيارت كند و حقّ او را بشناسد از براى اوست بهشت. 📚بحار الأنوار، ج 102، ص 265 و 267 و ج 48، ص 316؛ جامع احاديث الشيعة، ج 12، ص 617؛ العوالم، ج 21، ص 230؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83؛ النقض، ص 197. ❕قاضى نور اللّه در مجالس المؤمنين فرموده: از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت است كه گفت آگاه باش بدرستى كه از براى خدا حرمى است و آن مكّه است، و از براى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است، و از براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، آگاه باش بدرستى كه حرم من و حرم اولاد من بعد از من در قم است. آگاه باش بدرستى كه قم كوفه صغيره است، و همانا از براى بهشت هشت در است سه در آن به سوى قم است، و وفات كند در قم زنى كه از اولاد من باشد، و نام او فاطمه دختر موسى عليه السّلام است كه داخل مى شود به سبب شفاعت او شيعه من جميع ايشان در بهشت. 📚بحار الانوار ج 60 ص 228_ مجالس المومنین ج 1 ص 83 6⃣علت ازدواج نکردن ایشان ؛ 🔸و در تاريخ قم است آنچه حاصلش اين است ؛ 👌چنين رسيده كه رضائيّه دختران خود را به شوهر نمى دادند، زيرا كسى را كه همسر و هم كفو ايشان بود نمى يافتند، و حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را بيست و يك دختر بوده است و هيچ يك شوهر نكرده اند. و اين مطلب در ميان دختران ايشان عادت شده، و محمّد بن على الرضا عليه السّلام به شهر مدينه ده ديه وقف كرده است براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده اند و از ارتفاعات آن ديه ها نصيب و قسط رضائيّه كه به قم ساكن بوده اند از مدينه جهت ايشان مى آوردند. 📚منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، ج 3 ص 1584 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❕علامه_طباطبائى از بزرگترين روحانيون تاريخ تشيع: بيهوده منتظر مهدى در اين دنيا نباشيد، مهدى در اين دنيا ظهور نميكند! ❕داستان امام موهوم شيعيان روز به روز ابعاد مضحك ترى به خود ميگيرد با استناد به نظر علامه طباطبايى ميگويد مهدى موهوم در يك بعد ديگر ظهور ميكند و نه در بعدى كه ما در آن هستيم! حالا كم كم ميتوان بيشتر متوجه شد كه افسانه مهدى دست خود ملاها را نيز در حنا كرده است... ❕❕ 💠💠 👌مساله ظهور امام مهدی علیه السلام ، از فرزندان پیامبر گرامی در همین نشئه و دنیا ، ضروری اسلام بوده و همه علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی به آن معتقدند . ❕نقل مشهور از پیامبر گرامی است که فرمود ؛ « اگر از عمر جز یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند ، چنان که از ظلم و جور پر شده است » 📚 الانوار ج51 ص74 🔸این نقل مشهور را ، علمای اهل هم در کتب خود ذکر کرده اند ، چنان که از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135 ❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264 🔸علامه نیز معتقد به ظهور مهدی علیه السلام در همین دنیا بوده است ، نسبتی که آقای به علامه طباطبایی می دهد ، بیش نیست که طبیعتا از فردی چون کمال حیدری که مطرود حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید است ، چنین دروغ هایی نیست ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9565 🔸علامه طباطبایی در کتاب « شیعه در اسلام » چنین دلیل عقلی و نقلی بر ظهور امام مهدی علیه السلام در همین می آورد : « غیبت کبری ( امام مهدی ) که از سال 329 شروع کرده و تا وقتی که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت ، پیامبر اکرم در حدیث متفق علیه می فرمایند : « اگر نمانده باشد از دنیا مگر یک روز ، خدا آن روز را دراز می کند تا مهدی از فرزندان من ظهور نموده ، دنیا را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد . ❕ در بحث نبوت و امامت اشاره كرديم كه به قانون هدايت عمومى كه درهمه انواع آفرينش جارى است، نوع انسان به حكم ضرورت با نيرويى (نيروى وحى و نبوت) مجهز است كه او را به سوى كمال انسانيت و سعادت نوعى راهنمايى مى كند و بديهى است كه اگر اين كمال و سعادت براى انسان كه زندگى اش زندگى اجتماعى است، امكان وقوع نداشته باشد اصل تجهيز لغو و باطل خواهد بود و لغو در آفرينش وجود ندارد. 🔸 با بيانى ديگر بشر از روزى كه در بسيط زمين سكنى ورزيده پيوسته در آرزوى يك زندگى اجتماعى مقرون به سعادت (به تمام معنا) مى باشد و به اميد رسيدن چنين روزى قدم بر مى دارد و اگر اين خواسته تحقق خارجى نداشت هرگز چنين آرزو و اميدى در نهاد وى نقش نمى بست چنانكه اگر نبود گرسنگى نبود و اگر آبى نبود تشنگى تحقق نمى گرفت و اگر تناسلى نبود تمايل جنسى تصور نداشت. 👌از اين روى به حكم ضرورت (جبر) آينده جهان روزى را در برخواهد داشت كه در آن روز پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا هم زيستى نمايد و افراد انسانى غرق فضيلت و كمال شوند. ❕و البته استقرار چنين وضعى به دست خود انسان خواهد بود و رهبر چنين جامعه اى منجى جهان بشرى و به لسان روايات مهدى خواهد بود. 👌در اديان و مذاهب گوناگون كه در جهان حكومت مى كنند، مانند وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام، از كسى كه نجات دهنده بشريت است، سخن به ميان آمده و عموماً ظهور او را نويد داده اند؛ اگر چه در تطبيق اختلاف دارند و حديث عليه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله: «المهدى من ولدى»؛- مهدى معهود از فرزندان من «از نسل من» مىباشد. اشاره به همين معناست. ❕علاوه بر احاديث بى شمارى كه از طريق عامه و خاصه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل بيت عليهم السلام در ظهور مهدى عليه السلام و اينكه از نسل پيغمبر مى باشد و با ظهور خود جامعه بشرى را به كمال واقعى خواهد رسانيد و حيات معنوى خواهد بخشيد . 👌روايات بى شمار ديگرى وارد است كه مهدى فرزند بلافاصله امام حسن عسكرى (امام يازدهم) مى باشد و پس از تولد و طولانى ظهور كرده جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد چنانكه با ظلم و جور پر شده باشد. 📚شیعه در اسلام ص 194 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌علامه در مواضع متعددی از تفسیر المیزان خود نیز بحث ظهور امام مهدی علیه السلام در همین را به صورت مفصل مطرح می کند که از جمله آن مطالب است که در تفسیر آیه شریفه «اوست كه پيامبر خويش را با هدايت و دين حق روانه كرد تا آن را بر همه دينها چيره كند، هر چند مشركان را ناخوش آيد». ( توبه 33) می دارد و می نویسد ؛ « چند روایت در تفسیر آیه به ظهور حضرت مهدی علیه السلام ؛ ❕در تفسير برهان از صدوق نقل كرده كه وى به سند خود از ابى بصير روايت كرده كه گفت: امام صادق در تفسير آيه" هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ ..." فرمود: به خدا سوگند هنوز تاويل اين آيه نازل نشده و نخواهد شد تا آنكه قائم (ع) خروج كند، وقتى او خروج كرد ديگر هيچ كافر به خدا و منكر امامى باقى نمى ماند ... ❕ نظير اين روايت را عياشى از ابى المقدام از ابى جعفر (ع) و نيز از سماعه از امام صادق (ع) نقل كرده و همچنين طبرسى مثل آن را از ابى جعفر (ع) روايت كرده است. در تفسير قمى آمده كه اين آيه در باره قائم آل محمد (ع) نازل شده، و معناى اينكه در باره آن جناب نازل شده اين است كه خروج آن جناب تاويل اين آيه است، هم چنان كه از روايت صدوق هم استفاده مى شد. ❕و در الدر المنثور است كه سعيد بن منصور و ابن منذر و بيهقى در سنن خود از جابر روايت كرده اند كه در تفسير آيه" لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ" گفته است: معناى اين آيه صورت وقوع به خود نمى گيرد مگر وقتى كه هيچ يهودى و مسيحى و صاحب ملتى جز اسلام نماند، و نيز صورت نمى گيرد مگر وقتى كه گرگ و گوسفند، شير و گاو و انسان و مار با هم زندگى كنند و از يكديگر ايمن شوند، و نيز واقع نمى شود مگر وقتى كه هيچ موشى انبانى را سوراخ نكند و واقع نمىشود مگر وقتى كه جزيه بكلى لغو شود، و صليبها شكسته و خوكها كشته شوند، و اين وقتى است كه عيسى بن مريم از آسمان فرود آيد » ❕ منظور از لغو جزيه به قرينه صدر روايت اين است كه موضوعى براى جزيه باقى نمى ماند. و اين كه اين روايت دلالت داشت بر اينكه در آن روز كفر و شركى در روى زمين باقى نمى ماند معنايى است كه روايات ديگر نيز بر آن دلالت دارند. و همچنين روايات ديگرى هست كه آنها نيز دلالت دارند بر اينكه مهدى (عج) بعد از ظهورش جزيه را از اهل كتاب بر مى دارد. 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 9 ص 340 🔸شما می توانید ذیل آیات که ما در گذشته مفصلا آنها را مطرح کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8891 ❕به تفسیر المیزان رجوع کنید تا ببینید که چگونه علامه طباطبایی بر اساس آن آیات به امام زمان علیه السلام در همین دنیا استدلال می کند و کذب و دروغگویی آقای کمال حیدری در مورد خودش را روشن و واضح می کند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند را که می گوید از دید قرآن ، زنان صرفا برای سرویس دهی به مردان آفریده شده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2032
👌پاسخ وهابی را که می گوید ائمه اسامی خلفا و عایشه را بر روی فرزندان خود می گذاشتند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2033 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2034
👌پاسخ شبهه وهابی در مورد جمع کردن بین نمازها و استنادی که به نهج البلاغه می کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2036 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2037
🤔 ❔قرآن میفرماید در زمان قیامت زمین وکوهها ودریاها وآسمانها بکلی نابود میشوند و به تلی از خاک تبدیل میشوند ، حال آنکه در روز قیامت زمین یکی ازشاهدان خواهد بودکه پیشتر توسط خداوند نیست ونابود گردیده کدام زمین میخواهد پاسخگو باشد؟؟ زمین نابود شده ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که زمین یکی از شاهدان اعمال انسان در روز رستاخیز خواهد بود ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « در آن روز زمين تمام خبرهاى خود را بازگو مى كند » ( زلزال 4) ❕آری ، آنچه از خوبيها و بديها، و اعمال خير و شر، بر صفحه زمين واقع شده است، همه را برملا مى سازد، و يكى از مهمترين شهود اعمال انسان در آن روز همين زمينى است كه ما اعمال خود را بر آن انجام مى دهيم، و شاهد و ناظر ما است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 224 🔸در حديثى از پيغمبر اكرم ص مى خوانيم كه فرمود ؛ « آيا مى دانيد منظور از اخبار زمين در اينجا چيست ؟گفتند: خدا و پيغمبرش آگاهتر است" فرمود ؛ « منظور از خبر دادن زمين اين است كه اعمال هر مرد و زنى را كه بر روى زمين انجام داده اند خبر مى دهد، مى گويد ، فلان شخص در فلان روز فلان كار را انجام داد، اين است خبر دادن زمين » 📚تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 649 ❕در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم مى خوانيم ؛ « مواظبت بر وضو كنيد، و بهترين اعمال شما نماز است، و مراقب زمين باشيد كه مادر شما است، هيچ انسانى كار خير يا شرى بجا نمى آورد مگر اينكه زمين از آن خبر مى دهد » 📚مجمع البیان ج 10 ص 526 🔸از ابو سعيد خدرى نقل شده كه مى گفت ؛ هر گاه در بيابان هستى صدايت را به اذان بلند كن، چرا كه از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود ؛« هيچ جن و انس و قطعه سنگى آن را نمى شنود مگر اينكه براى او (در قيامت) گواهى مى دهد » 📚همان منبع ❕جالب اينكه در حديثى از على علیه السلام مى خوانيم كه فرمود ؛ « در قسمتهاى مختلف مساجد نماز بخوانيد، زيرا هر قطعه زمينى در قيامت براى كسى كه روى آن نماز خوانده گواهى مى دهد » 📚لئالی الاخبار ج 5 ص 79 ❕در اينكه زمين چگونه خبر مى دهد، می توان ظاهر آيه را پذيرفت كه در آن روز به فرمان خدا داراى درك و شعور و قدرت بيان خواهد شد، و حوادثى را كه بر او گذشته است بازگو مى كند، اين مطلب جاى تعجب نيست چرا كه روز قيامت روز حيات واقعى است وَ انّ الدَّارَ الاخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ (عنكبوت 64) حتى زمين ممكن است داراى نوعى حيات و شعور شود . 📚پیام قرآن ج 6 ص 123 ❕اما این که گفتید شهادت زمین با فانی شدن آن هنگام قیامت منافات دارد ، صحیح نیست ، زیرا زمین در هنگام رستاخیز ، فانی نمی شود ، بلکه تغییر شکل می دهد ، چنان که می فرماید ؛ «آن در روزى واقع مى شود كه اين زمين به زمين ديگر، و آسمانها (به آسمان ديگرى) مبدل مى شوند: (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْارْضُ غَيْرَ الْارْضِ وَ السَّمواتُ). ( ابراهیم 48) 🔸قرآن می گوید در هنگام رستاخیز زمین فانی نمی شود ، بلکه قبرهای انسان ها و خاک های بدن آنها باقی است به گونه ای که خداوند انسان ها را از قبورشان زنده می کند ، چنان که می فرماید ؛ « رستاخیز شکی در آن نیست و خداوند تمام کسانی را که در قبرها آرمیده اند ، زنده می کند » ( حج 7_ انفطار 4_ عادیات 9) 👌و می فرماید ؛ « آنها از قبرهایشان شتابان به سوی پروردگارشان می روند » ( یس 51_ معارج 43_قمر7) Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌دوری کردن از پس مانده غذا یا آب کفار اعم از یهودیان و مسیحیان و مشرکین و نواصب بازگشت به نجاست آنها می کند که آن هم فلسفه روشنی دارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2038 ❕دوری کردن از نیم خورده ولد الزنا ، همانند محروم بودن او از برخی از شوون و مناصب اجتماعی است که آن هم فلسفه روشنی دارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2040 👌عدم دوری کردن از پس مانده حیوانات خانگی چون گربه هم فلسفه روشنی دارد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2041
👌صدقه دادن از جمله اسباب معنوی شفا یافتن و برطرف شدن مشکل است . پاسخ تفصیلی در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2042
🤔 ❔در روایتی از پیامبر اکرم دیدم که در زمان ظهور امنیت همه جا را فرا میگیرد حتی شیر با شتر و گرگ با گوسفند می چرند. سؤال اینه که مگه در زمان ظهور حیوانات گوشت خوار علف خوار میشن ؟ یا قراره انسانا رو بخورن ؟از کجا سیر میشن ❗️❗️ 💠💠 👌از ویژگی های ظهور امام عصر علیه السلام امنیت فراگیر است که همه جای عالم ، حتی عالم حیوانات را در بر می گیرد و درندگی از میان رفته و صلح و صفا همه جا را در بر می گیرد و با توجه به گسترش برکات در عصر ظهور ، حیوانات به جای درندگی از سایر برکات زمینی و آسمانی استفاده می کنند . 🔸امنیت مطلق ظهور مورد تاکید قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛ « خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، وعده داده است كه قطعاً آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه به پيشينيانِ آنها خلافت روى زمين را بخشيد، و دينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا خواهد ساخت و ترسشان را به امنيت مبدّل خواهد كرد، [آن چنان كه] تنها مرا مىپرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت و هر كس پس از آن به كفر گرايد، آنان اند كه نافرمان اند.». ( نور 55) ❕امام صادق عليه السلام مى فرمايد ؛ «خداوند متعال، در اين امّت، مردى را پديد مى آورد كه از من است و من از اويم. خداوند متعال، بركات آسمانها و زمين را به دست او روان مى كند و آسمان، بارانش را فرو مى فرستد و زمين، بذرش را بيرون مى دهد و حيوانات وحشى و درندگان، ايمن و آسوده مى شوند و زمين، از عدل و داد پر مى شود، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است». 📚الغیبه طوسی ص 188، بحار الانوار ج 51 ص 146 ❕امير مؤمنان عليه السلام در يك مجلس، چهارصد نكته به يارانش آموخت كه به صلاح دين و دنياى مسلمان است. فرمود: «... و اگر قائمِ ما قيام كند، آسمان، بارانش را فرو مى فرستد و زمين، گياهش را بيرون مى آورد و دشمنى، از دلهاى بندگان مى رود و درندگان و با هم در صلح و صفايند، تا آن جا كه زن از عراق تا شام مى رود و پايش را جز روى سبزه نمى نهد و زينتش بر سرشاست و نه درنده اى او را مى ترساند و نه او از آن مى ترسد» 📚تحف العقول ص 115_ بحار الانوار ج 52 ص 316 ❕در نقل دیگری پیامبر اکرم فرمود ؛ «هنگامى كه عيسى بن مريم فرود مى آيد و دجّال را مى كُشد، از زندگى بهره مى بريد تا شبى برسد كه خورشيد مى خواهد از غرب طلوع كند، و پس از بيرون آمدن جنبنده. چهل سال بهره مى بريد، نه كسى مى ميرد و نه كسى بيمار مى شود و مرد به گوسفندان و چارپايانش مى گويد:" برويد و در فلان مكان بچريد و فلان ساعت بياييد" و گاو و گوسفند، ميان دو كشتزار مى روند و يك خوشه گندم و جوى آن را نمى خورند و يك آن را با سُمشان نمى شكنند، و مارها و عقربها آشكارند، [ولى] نه كسى را مى آزارند و نه كسى آنها را مى آزارد، و درندگان بر درِ خانه ها غذا مى خواهند، بى آن كه كسى را بيازارند ، و انسان، يك مَن يا يك مُد گندم يا جو را به روى زمين مى پاشد و بى آن كه شخمى بزند و راه آبى بكشد. هر تخم، هفتصد تخم مى شود» 📚الفتن ج 2 ص 579 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕و در نقل دیگر فرمود ؛ « دشمنى، رخت بر مى بندند و زهر هر زهردارى گرفته مى شود، تا آن جا كه پسر بچّه، دستش را در كام مار مى کند و به او زيانى نمى رسد و دختر بچّه، شير را مى راند؛ امّا آن، آسيبى به او نمى زند، و در كنار گوسفندان، مانند سگ گلّه است و زمين مانند ظرف پر از آب، از صلح و دوستى موج مى زند و همه يكپارچه مى شوند و كسى جز خداوند، عبادت و اطاعت نمى شود و جنگ، فروكش مى كند و فرمانروايى قريش به پايان مى رسد و زمين به سان تشت نقره، درخشان و به سرسبزى روزگار آدم عليه السلام مى شود، تا آن جا كه گروهى بر يك خوشه انگور گرد مى آيند و سيرشان مى كند و گروهى بر يك انار فراهم مى آيند و سيرشان مى كند و يك گاو نر به فلان مقدار [اندك] و يك اسب با چند درهمِ كم ارزش معامله مى شود» 📚سنن ابن ماجه ج 2 ص 1359_ کنزالعمال ج 14 ص 295 ❔اكنون سؤالى به ذهن مى كند كه چگونه در حال صلح درندگان با يكديگر به سر مى برند با اينكه غريزه و سرشت آنها درنده خويى است؟! 👌پاسخ روشن است . آن خدايى كه هنگام سرازيرى قهرمان توحيد حضرت ابراهيم عليه السّلام به سوى آتش با يك فرمان يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ ( انبیاء 69)« اى آتش! سرد و سالم باش براى ابراهيم » خاصيت سوزندگى را از آتش گرفت، خو و سرشت حيوانات موذى را نيز با يك فرمان از آنها مى گيرد. ❕از سوی دیگر ، اين صفات در اين گفتارها يا در واقع حقيقت پيدا خواهد كرد و يا در اثر بركت وجود امام عليه السّلام درنده خويى از بين رفته و به اين حالت درمى آيند. اين احاديث و امثال آن در مقام بيان شدّت امنيت كه با ظهور «مهدى موعود عليه السّلام» در جهان حكم فرما خواهد شد را ارايه مى دهد. در هردو صورت، آن زمان جامعه در امنيت قرار مىگيرد و گرگصفتان خون خوار نخواهند توانست از وجود مستضعفان جامعه بهره كشى نمايند و در اينگونه احاديث اشاره به برقرارى عدالت كامل در جهان و تغيير روش گرگ صفتان خون خوار است كه در طول تاريخ در سايه سازش با حكومتهاى جبّار، قرنها به خوردن خون قشرهاى مستضعف انسانى ادامه داده اند. ❕ لحن روايات و تصريحات آن، گوياى به حقيقت پيوستن اين تغييرات خواهد بود كه حيوانات وحشى و درنده اهلى شده و خواص طبع آنها دگرگون خواهد شد و حيوانات گوشتخوار سبزه خوار خواهند شد و از نعمتهاى ديگر خداوند استفاده خواهند نمود. بچه ها با مارهاى سمّى بازى مى كنند و مارها به آنها ضرر نمى رساند. 📚سیمای جهان در عصر امام زمان ، ج 2 ص 317 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این دروغگویی معاند در مورد شراب خوردن علی علیه السلام ، قبل از نزول حکم حرمت شراب خوردن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2043
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد مکان دفن فاطمه صدیقه سلام الله علیها و رد شبهه تضاد بین کلام دو امام علیهما السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2045
🤔 ❔نكته جالبي كه در ايات ٩٣ و ٩٤ سوره كهف در ادامه داستان ذوالقرنين اورده شده ميبينيم كه ايشان به يك قومي ميرسد كه هيچ زباني را نميفهميدند (طبعا حرف زدن با اين قوم امكان پذير نيست ) توجه بفرماييد : سوره كهف ايات ٩٣-٩٤ حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلا(٩٣) قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا(٩٤) ترجمه : تا وقتي بين دو سد رسيد و در بين ان دو سد قومي را ديد كه هيچ زباني را نميفهميدند ! آنان گفتند: ای ذو القرنین ، قومی به نام یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد بسیار می کنند ، آیا چنانچه ما خرج آن را به عهده گیریم سدی میان ما و آنها می بندی ( که ما از شر آنان آسوده شویم ) ؟ خوب ، در ايه ٩٣ تاكيد شده كه اين قوم هيچ زباني را نميفهميدند (نمي شود با انها ارتباط كلامي پيدا كرد ) ولي در ايه ٩٤ ميگويد : انان گفتند كه قوم ياجوج و ماجوج فلا ن كرده اند و بهمان !!!!! چطور و با چه زباني انها به ذوالقرنين گفتند ، مگر نه اينكه انها هيچ زباني را نميفهميدند ؟؟؟ جدا از احمقانه بودن اين داستان ، نويسنده داستان مردم را آنقدر نادان فرض كرده كه اين جملات را به اسم خدا بخورد انها داده ! 💠💠 👌از قرآن مجيد به خوبى استفاده مى شود كه ذو القرنين داراى صفات ممتازى بود ، از جمله ؛ 1⃣ خداوند اسباب پيروزيها را در اختيار او قرار داد. 2⃣ او سه لشگركشى مهم داشت: نخست به غرب، سپس به شرق و سرانجام به منطقه اى كه در آنجا يك تنگه كوهستانى وجود داشته، و در هر يك از اين سفرها با اقوامى برخورد كرد . 3⃣او مرد مؤمن و موحد و مهربانى بود، و از طريق عدل و داد منحرف نمى شد، و به همين جهت لطف خاص پروردگار بود. او يار نيكوكاران و دشمن ظالمان و ستمگران بود، و به مال و ثروت دنيا علاقه اى نداشت. 4⃣ او هم به خدا ايمان داشت و هم به روز رستاخيز. 5⃣ او سازنده يكى از مهمترين و نيرومندترين سدها است، سدى كه در آن بجاى آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شد (و اگر مصالح ديگر در ساختمان آن نيز به كار رفته باشد تحت الشعاع اين فلزات بود) و او از ساختن اين سد كمك به گروهى مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم ياجوج و ماجوج بوده است. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 545 ❕پیامبر فرمود ؛ « ذو القرنین بنده ای صالح بود که خدا او را حجت بر بندگانش قرار داد و او قومش را به سوی خدا خواند ، و آنان را به تقوا داشتن از او فرمان داد , اما آنان بر گیجگاه او ردند و او هم مدتی از آنها غایب شد تا آنجا که گفته شد مرده است یا هلاک شده است و معلوم نیست که رفته است ، سپس به سوی قومش بازگشت ...خدا به او قدرت بخشید و او را به غرب و شرق زمین رساند ، خداوند همان را در قائم از فرزندانم جاری می سازد و او را به و غرب زمین می رساند ...» 📚اعلام الوری ج2 ص249 _ کمال الدین ص394 🔸آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این آیات است که می فرماید ؛ « (باز) از اسباب مهمى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد.- (و هم چنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد، و در آنجا گروهى غير از آن دو را يافت كه سخنى را نمى فهميدند! - (آن گروه به او) گفتند اى ذو القرنين ياجوج و ماجوج در اين سرزمين فساد مى كنند آيا ممكن است ما هزينه اى براى تو قرار دهيم كه ميان ما و آنها سدى ايجاد كنى؟ » ( کهف 92_94) ❔معاند می گوید که اگر آنان زبانی را نمی فهمیدند ، چگونه با ذو القرنین ارتباط برقرار کردند و مقصود خود را به او رساندند ❗️ 👌پاسخ روشن است . آنان از طریق ایماء و اشاره و استفاده از الفاظ مبهم و نامفهوم ، سعی داشتند که خود را به ذو القرنین برسانند ، ذو القرنین به تعلیم الهی متوجه مقصود آنان شد و با همین عنایت الهی ،هم مقصود آنان را متوجه می شد و هم مقصود خود را به آنان تفهیم می کرد . ❕همان گونه که پیامبران و امامان علیهم السلام ، به تعلیم الهی می توانستند با ارتباط برقرار کنند و کلام مبهم و نامفهوم آنان را متوجه شوند و مقصود خود را به آنان برسانند ، چنان که در گذشته در این رابطه بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9083 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9040 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7242 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9099 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7710 👌چه دارد که ذوالقرنین هم به تعلیم الهی ، کلام مبهم و نامفهوم آن قوم را که مطابق هیچ لغتی نبوده ، متوجه شود و بتواند مقصود خود را به آنان برساند ❗️❗️ Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht