eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌تقیه به معنای ترویج دروغگویی و نفاق بازی نیست ، تفصیل مطلب در مورد تقیه و موارد و فلسفه آن را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2086 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2088
🤔 ❔برخی از اهل سنت می گویند که شما چرا اینقدر یزید را می کنید ❗️شاید پس از قتل امام حسین توبه کرده باشد و خدا هم توبه او را پذیرفته باشد ❕مگر خدا توبه پذیر نیست ❕❕ 💠💠 👌این سخن برگرفته از کلمات ابن است که می گوید ؛ « از کجا معلوم که یزید یا دیگر مظلومان از ظلمشان توبه نکرده یا کار نیکی انجام نداده که گناهانش پاک شده باشد » 📚منهاج السنه ج4 ص571 ❕برای پاسخ باید توجه داشت که کردن نیاز به دلیل و نشان دارد و در تاریخ هیچ نشانه ای برای توبه یزید ثبت نشده است ، مضافا بر این که به فرض توبه هم صورت گرفته باشد ، در قبول توبه از ناحیه خداوند جبران شرط است . 👌خداوند می فرماید ؛ « هرکس از شما کار بدی از روی نادانی کند سپس توبه و اصلاح ( و ) نماید ، ( مشمول رحمت خدا می شود زیرا او ) آمرزنده و مهربان است » 🔶انعام 54 ❕در آیات متعدد دیگری ، جبران مافات و گذشته از شروط اصلی پذیرش توبه ، بیان شده است ؛ 💠بقره160- آل عمران 89- نساء146- نحل119- طه82 ❔حال سوال می کنیم که یزید چه جبران مافاتی انجام داد ❗️آیا قاتلان مباشر حسین را کرد ❕آیا از اهل بیت حسینی طلب و بخشش کرد ❕آیا آنان را مورد اکرام و احترام قرار داد ❕آیا دست از خلافت غاصبانه خود کشید و حکومت را به صاحبان آن تحویل داد ❕و هزاران آیای دیگر که بدون جواب است . 👌بلکه به عکس او در دو سال پایانی عمر و پس از واقعه کربلا ، واقعه کشتار و تجاوز به نوامیس مسلمین در شهر و به منجنیق بستن و سنگباران کردن خانه را به وجود آورد که داستان آن مفصل است ؛ 📚البدایه و النهایه ج8 ص221 📚دلائل النبوه ج6 ص474 و ... ❕و نهایتا هم با حالت از شراب و مسکرات به هلاکت رسید ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7355 ❗️بر این اساس آلوسی از بزرگان علمای و اهل سنت می گوید ؛ « برای یزید مانندی در میان فاسقان یافت نمی شود و ظاهر آن است که توبه نکرده است ، چنان که در حکم او هستند افرادی مانند ابن زیاد ، عمر سعد ، و دیگر همراهان آنها ، پس تا روز قیامت و هرگاه قطره اشکی برای حسین ریخته می شود ، لعنت خدا بر همه اینان و یاران و پیروانشان و هر که ارادتی به آنان دارد » 📚روح المعانی ج26 ص73 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔حتما تصوير برخى از مسئولين را با جاى مهر بر پيشانى ديده ايد. حتى برخى ازاين موجودات يكشبه اين جاى مهر در پيشانى شان پديدار ميشود ؛) جاى سئوال اينجاست كه چرا تاكنون هيچ زنى از مسئولين يا زنان آنها اين جاى مهر را بر پيشانى ندارند؟ آيا فقط مردان هستند كه نماز ميخوانند؟ آيا پوست پيشانى اين مردان حساستر از پوست پيشانى زنانشان است؟ يا اينكه قاشق داغ را فقط مردان ميتوانند براى پيشانيشان استفاده كنند؟ 💠💠 👌در این شکی نیست که سجده کردن برای پرودگار و طول دادن سجده دارای ارزش و اهمیت فراوانی است تا جایی که امام علیه السلام فرمود ؛ « بنده زمانی که سجده می کند و سجده خود را طولانی می کند ، ابلیس ندا می دهد وای ، این بندگان خدا را اطاعت می کنند اما من عصیان کردم و برای خدا سجده می کنند اما من از ابا کردم » 📚الکافی ج 3 ص 264 🔸امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « در حالت سجده است که بنده کاملا به خداوند نزدیک شده و قرب پیدا می کند » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 379 ❕راوی می گوید ؛ « وارد مسجد الحرام شدم ، به امام صادق علیه السلام را در حال سجده دیدم ، مدت زمان طولانی منتظر شدم ، اما سجودش ادامه داشت ، چهار رکعت نماز خواندم و بازگشتم اما هنوز در حال سجده بود » 📚الکافی ج 8 ص 270 👌خود حضرت می فرمود ؛ « بر تو باد طول سجود ، زیرا از سنت های بازگشت کنندگان به سوی خدا است » 📚علل الشرایع یک جلدی ، ص 340 👌امام سجاد علیه السلام به خاطر کثرت سجود به « ذو النفثات » یعنی « صاحب پینه ها » شده بود . 📚منتهی الامال ج 1 ص 367 👌شیعیان این امامان راهنما نیز ، می توانند به سیره و سخنان آنان اقتدا کنند و در جهت عبادت خداوند قدم برداشته و برای قرب بیشتر ، سجود را طولانی کنند ، لازمه این سجود طولانی ایجاد آن بر پیشانی است . ❕این اثر سجده بر پیشانی بانوان مومنه و ساجده هم می تواند ایجاد شود و از این جهت فرقی بین مردان و زنان نیست ، اگر چه ممکن است اثر مذکور زیر چادر بانوان پوشانده شود ، یا آنان به سبب حفظ زیبایی ظاهری با وسائل آرایشی ضد لک ، اثر مذکور را از بین ببرند یا در هنگام سجده دقت کنند که اثری بر آنها باقی نماند و ... 👌به هر حال ملاک بندگی ایمان و عمل صالح است نه پیشانی ، اگر چه قابل انکار هم نیست که برخی از ریاکاران به جهت محبوب شدن بین مردم ، عمدا به دنبال ایجاد اثر مهر بر باشند ، اینان باید به این روایت شریف توجه کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ «خطرناک ترین چیزی که از آن بر شما می ترسم، شرک اصغر است اصحاب گفتند شرک اصغر چیست ای رسول خدا؟ فرمود: ، روز قیامت هنگامی که مردم با اعمال خود در پیشگاه خدا حاضر می شوند، پروردگار با آنها که در دنیا ریا کردند می فرماید: به سراغ کسانی که به خاطر آنها ریا کردید بروید، ببینید پاداشی نزد آنها می یابید » 📚تفسیر فی ظلال جلد 5 صفحه 53 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔دختران حسین بن علی هیچ ارزشی برای پدرشان، خون پدرشان و آرمان‌های‌ پدرشان قائل نبودند. ✍🏻وقتی حسین بن علی و یارانش در کربلا کشته می‌شوند، بازماندگان حسین را به اسارت می‌گیرند و آنان را به کاخ یزید نزد یزید و خاندان‌ش می‌برند. ✍🏻در این جلسه، فاطمه دختر امام حسین در اعتراض به یزید می‌گوید که یاران یزید حتی یک حلقه برای‌شان نگذاشتند و همه چیز را بردند و یزید نیز به او می‌گوید که نگران نباشد، زیرا هر آنچه گرفتند را به دو برابر به آنها پس می‌دهد و هم‌چنین سکینه دختر دیگر حسین نیز می‌گوید که بهتر از یزید انسانی را ندیده‌ است!. : تاريخ الطبري = تاريخ الرسل والملوك، وصلة تاريخ الطبري نویسنده : الطبري، أبو جعفر    جلد : ۵ صفحه : ۴۶۴ : آنگاه زنان حسین را پیش یزید بردند و زنان خاندان یزید و دختران و کسان معاویه فغان بر آوردند وولوله کردند و چون به نزد یزید رسیدند، فاطمه دختر حسین که بزرگتر از سکینه بود گفت:ای يزيد، دختران پیمبر اسیرانند؟ گوید: یزید گفت:برادر زاده ام، به خدا به این راضی نبودم. فاطمه گفت: «به خدا برای ما يك حلقه نگذاشتند یزید گفت: «برادر زاده ام، آنچه به تو می دهم بیشتر از آنست که از تو گرفته اند. ...يزيد کس پیش هريك از زنان فرستاد که از تو چه گرفته اند و هر یك از آنها هرچه گفت، به هر مقدار بود دو برابر آنرا بداد. گوید: سکینه می گفت: هیچ کس را که منکر خدا باشد از یزید بن معاویه بهتر ندیدم. : ترجمه تاریخ طبری، جلد ۷ صفحه ۳۰۷۷ 💠💠 👌روایت فوق که بدون سند صحیح در تاریخ طبری آمده است ، ساخته دست بنی امیه و یزیدیان و طرفداران آنان ( برخی علمای اهل سنت چون طبری ) جعل شده است و واقعیت ندارد . 🔸برخی از علمای اهل سنت همواره سعی در تطهیر دامن یزید از کشتن حسین علیه السلام داشته اند ، لذا اقدام به جعل خبر در تطهیر یزید می کردند ، چنان که غزالی می گفت ؛ « این مطلب ثابت نیست که یزید قاتل حسین باشد یا حتی امر کننده به چنین کاری بوده باشد » 📚احیاء علوم الدین ج 3 ص 125 ❕ابن تیمیه هم می نویسد ؛ « یزید نه تنها قصد بی احترامی به حسین را نداشته و دستور کشتن او را صادر نکرده ، بلکه بر اساس وصیت پدرش او را اکرام نموده و مقام او را شامخ می دانسته است » 📚منهاج السنه ج 4 ص 557 ❕ابن کثیر هم می نویسد ؛ « کشته شدن حسین ، ربطی به یزید نداشت » 📚البدایه و النهایه ج 8 ص 231 ❕بر خلاف نقل فوق ، امام حسین علیه السلام همواره مصائب پدر را بازگو و نوحه و عزاداری می کردند ، چنان که در لهوف به نقل از سکینه آمده است ؛ « روز چهارم اقامتمان [در شام‏]، در عالم رؤيا ديدم كه ... زنى سوار بر هودج است و دستش را بر سرش نهاده است. از [نامِ‏] او جويا شدم. به من‏ گفتند: فاطمه دختر محمّد، مادر پدرت است.گفتم: به خدا سوگند، به سوى او مى ‏روم و آنچه را كه با ما كرده ‏اند، به او خواهم گفت.بلافاصله، به سوى او دويدم تا به او رسيدم و پيشِ رويش ايستادم و مى‏ گريستم و مى‏ گفتم: اى مادر! به خدا سوگند، حقّ ما را انكار كردند. اى مادر! به خدا سوگند، جمع ما را پراكنده كردند. اى مادر! به خدا سوگند، حريم ما را ناديده گرفتند و حلال شمردند. اى مادر! به خدا سوگند، پدرمان حسين را كُشتند. او به من گفت: «بس كن، اى سَكينه! دلم را پاره كردى و جگرم را سوزاندى. اين، پيراهن پدرت حسين است كه آن را از خود، دور نمى‏ كنم تا با آن، خدا را ديدار كنم!». 📚الملهوف ص 220، مثير الأحزان: ص 104 ، بحار الأنوار: ج 45 ص 141. 👌و بر خلاف نقل فوق ، دختران امام حسین علیه السلام همواره می گفتند که کافر و مشرکی از یزید ندیدیم ، چنان که شیخ صدوق به نقل از دربان عبيد اللّه بن زياد نقل می کند ؛ « زنان حسين عليه السلام را بر يزيد بن معاويه، وارد كردند و زنان خاندان يزيد و دختران معاويه و خانواده ‏اش صيحه زدند و فرياد كشيدند و نوحه سر دادند. سرِ امام حسين عليه السلام پيشِ روى يزيد، نهاده شد. سَكينه گفت: به خدا سوگند، سنگ‏دل ‏تر از يزيد و كافر و مشركى بدتر و جفاكارتر از او نديده ‏ام. یزيد، در حالى كه به سر مى ‏نگريست، شروع به خواندن كرد ؛ «كاش پدرانم در بدر، اكنون بودند و بى‏ تابى خزرج را از زخم سلاح مى‏ ديدند! سپس فرمان داد سرِ حسين عليه السلام را بر درِ مسجد دمشق، نصب كنند.» 📚الأمالي صدوق: ص 230 ، روضة الواعظين: ص 211، بحار الأنوار: ج 45 ص 155. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « گمراه شدن شیطان توسط خداوند » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1325
🤔 ❔می خواستم در مورد توضیح بدید که چه عقائدی دارند ❕❕ 💠💠 👌فرقه ضاله بهاییت منشعب از فرقه می باشد . سید علی محمد شیرازی ملقب به باب ، موسس فرقه بابیه می باشد ، پس از باب ، میرزا حسینعلی معروف به بهاء الله ضمن احترام به تعالیم باب ، مدعی آوردن تعالیم تازه و جدید بود و بر این اساس فرقه را تاسیس نمود . 🔰موسسان این دو فرقه ادعای مهدویت و نبوت و نهایتا الوهیت را داشتند ، عقیده آنان این است که با ظهور باب و بهاء شریعت اسلام الغا گردید و دوره رسالت محمد مصطفی ، سپری شد . ❕ از جمله آنان می توان موارد زیر را بر شمرد ؛ 1⃣زنان با مردان متساوی الحقوق هستند و آزادند که بدون در میان مردان ظاهر شوند . 2⃣نگاه کردن به تمام بدن نامحرم به جز عورت جایز است . 3⃣اگر زن و مردی باشند می توانند با رابطه جنسی نامشروع ثمره ای از وجود خود ظاهر کنند . 📚بیان باب 50 واحد هشتم 4⃣خداوند حکم را از اشیاء برداشته است و همه اشیاء پاک هستند . 📚اقدس ، بیان ، باب 16 واحد ششم باب 15 واحد پنجم 5⃣اگر کسی خانه ای را عمدا آتش بزند باید خودش شود . 6⃣اگر معلمی کودکی را چوب بزند ، تا نوزده روز زنش بر او حرام می شود اگر چه از روی عمد نباشد . 7⃣مرد می تواند مرتبه در ایام طلاق به زن خود رجوع کند . 📚بیان باب 8 واحد 5 8⃣شمار ماهای سال 19 ماه است ، و هر ماه نیز 19 روز است . 9⃣پس از هر نوزده سال باید اثاثیه منزل کرد . 0⃣1⃣پسر و دختر در سن 15 سالگی بالغ می شوند و سن نیز 70 سالگی است که تکالیف از آنها ساقط می شود . 1⃣1⃣حق طلاق برای زن و مرد مساوی است . 📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان ، ج3 ص1415 2⃣1⃣نماز در آیین آنان رکعت است که به صورت انفرادی در صبح و ظهر و شام بر هر بالغی واجب است و قبله آنها شهر عکا است که قبر میرزا حسینعلی بهاء در آن واقع شده است . 3⃣1⃣روزه آنان یک ماه به مقدار روز است ، آخرین روز ماه روزه آنان مصادف با عید نوروز است . 4⃣1⃣حج آنها زیارت خانه ای است که در شیراز سید علی محمد در آن متولد شد ، یا خانه ای که میرزا حسینعلی بهاء الله در مدت اقامت خود در عراق در آن زندگی می کرده است و برای آن وقت خاصی مقرر نشده است . ⚫️جهت آگاهی بیشتر ؛ 📚تاریخ السلامیه ص217 _222 👌در گذشته ثابت کرده ایم که نبوت پیامبر گرامی اسلام جهانی و ابدی است و ادعای شریعت ایشان بر خلاف ادله قطعی می باشد ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5463 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔شما گفتید رهبران فرقه برای خودشان عقیده به داشتند ❗️آیا برای این مطلبی سندی دارید ❕❕ 💠💠 👌میرزا حسینعلی بها موسس فرقه بهاییت در کتب مبین و اقدس و اشراقات و اقتدارات خود صراحتا تصریح به خود می کند که ما به برخی فقرات اشاره می کنیم . 🔶می نویسد ؛ « بگو در من جز هیکل الله دیده نمی شود ، در جمال و ذات من جز ذات الله دیده نمی شود ، در حرکت و سکون من چیزی نیست جز حرکت و سکون خداوند » 📚کتاب مبین ص13 👌در ادامه می نویسد ؛ « در ذات من جز نمی باشد ، من از ازل در جبروت بقاء ناطق بودم ، من آن الله است که خدایی جز من نیست و من آن عزیز محبوب هستم ...ربوبیت برای من و اسم من است که برای آن مظاهری در عالم خلق کرده ام » 📚همان مدرک 👌و باز می نویسد ؛ « قسم به الله ( خودم ) محبوب و مقصود عارفین و معبود آسمانیان و زمینیان و مسجود اولین و آخرین ظهور کرده است » 📚کتاب مبین ص37 ❕و در مورد شدن خود می گوید ؛ « در مورد دنیا و اهل آن تفکر کن ، آن کس که عالم را برای خودش خلق کرده بود در این دیار خراب زندانی شده است ، به خاطر آنچه کردند » 📚کتاب مبین ص56 👌و باز صدای خدای بلند می شود ؛ « آن کسی که عالم را خلق کرده است برای خودش ، منع شده است که حتی به یک تن از نظر کند ، بی شک این از بزرگترین ظلم ها است » 📚کتاب مبین ص233 👌و تا آنجا پیش می رود که میگوید ؛ « اگر می خواهید نماز بخوانید روی به سوی من کنید که دارای مقام مقدس و و محل طواف ملاء اعلی و مصدر امر برای زمینیان و آسمانیان هستم » 📚کتاب اقدس ص3-4 👌و می گوید ؛ « من از دو چیز ساخته شده ام ، یکی ظاهر و یکی باطن ، گاهی ظاهر من به خطاب می کند ای خالق و ای الله و گاهی باطن من به ظاهرم خطاب می کند ای بنده و ای مخلوق ، در هر صورت هیچ کس جز من نیست و هر دو خود من هستم » 📚کتاب مبین ص405 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔فرق بین رسول و نبی در چیست؟ در بین پیامبران بطور کلی از طرف خداوند چند و باچند کتاب آمدند ❕❕ 💠💠 👌پیامبرانی که دارای آیین و شریعت خود بودند ، پنج نفرند که به نام پیامبران اولی العزم شناخته می شوند . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پیامبران اولو العزم پنج نفرند که عبارتند از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد صلی الله علیهم اجمعین » 📚الخصال ج1 ص300 👌تعبیر اولو العزم به خاطر آن است که پیامبرانی که صاحب و آیین جدید بودند ، مسوولیت بسیار سنگینتری داشتند و برای انجام آن عزم و اراده محکمتری داشتند . 📚پیام قرآن ج7 ص347 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « به پیامبران اولو العزم ، اولو العزم می گویند زیرا دارای عزم و اراده قوی تر و دارای شریعت و آیین بودند ،هر پیامبری که بعد از نوح بود بر شریعت و منهاج و کتاب آسمانی او بود تا زمان ابراهیم خلیل و هر پیامبری که در زمان ابراهیم و پس از او بود بر شریعت و منهاج او و تابع کتاب او بود تا زمان موسی و هر پیامبری که در زمان موسی و پس از او بود بر شریعت و منهاج و کتاب او بود تا زمان عیسی و هر پیامبر که در زمان عیسی و پس از او بود بر شریعت و منهاج و کتاب او بود تا زمان پیامبر ما محمد ، و اینان پیامبران اولی العزم و افضل انبیاء و رسل هستند و شریعت محمد تا روز قیامت نسخ نمی شود » 📚عیون الاخبار ج2 ص80 ❕کتب آسمانی که بر پیامبران نازل می گردید به دو گونه بوده است ؛ 1⃣کتاب هایی که احکام تازه در بر داشت و اعلام آیین جدید می کرد مانند پنج کتابی که بر پنج پیامبر اولو العزم نازل گردید . 2⃣کتابهایی که تازه در بر نداشت بلکه مشتمل بر نصائح و اندرزها و توصیه و دعا و مناجات بود مانند زبور حضرت داود . 👌پیامبر فرمود ؛ « خداوند صد و چهار کتاب نازل کرد ، ده کتاب بر آدم و پنجاه کتاب بر شیث و سی کتاب بر ادریس و ده کتاب بر ابراهیم ( که مجموعا یکصد کتاب می شود ) و تورات و انجیل و زبور و قرآن » 📚بحار الانوار ج11 ص60 ❕اما فرق میان و ؛ 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « سیصد و اندی از ( صد و بیست و چهار هزار پیامبر ) رسول بودند » 📚همان مدرک ❕از این تعبیر استفاده می شود که بیشتر پیامبران به مقام نرسیدند جز اندکی از آنها ،و روشن می شود که مقام رسالت از مقام نبوت برتر و بالاتر است . 👌زراره از امام باقر علیه السلام سوال کرد که رسول و نبی چه فرقی با هم دارند ؟ ❕امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « نبی کسی است که در خواب می بیند ( و وحی الهی را از این طریق دریافت می کند ) و صدای ( فرشته ) را می شنود ولی فرشته وحی را نمی بیند ، ولی رسول کسی است که هم صدا را می شنود و هم در خواب می بیند و هم فرشته را در بیداری مشاهده می کند » 📚الکافی ج1 ص176 👌بنابراین اگر چه نبی و رسول هر دو وظیفه هدایت مردم را بر عهده دارند ، اما به حسب تفاوت مراتب و درجاتشان ، دریافت وحی برای آنها متفاوت است و رسول به نحو کاملتری دریافت وحی می کند و ارتباط قوی تری با عالم غیب دارد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔از انفاق ها و بخشش های ائمه برایمان زیاد گفته شده است ❗️خواستم بدانم و ائمه در زمان حیاتشان چه بوده است و آن ها از چه طریقی امرار معاش می کردند ❕❕ 💠💠 👌ائمه گرامی ما همواره مشغول به کسب و کار و باغداری و کشاورزی بودند و از خودشان مایحتاج زندگی را فراهم می کردند . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « امیر المومنین بیل می زد و زمین را برای کشت آماده می کرد و پیامبر خدا هسته خرما را با دهان خویش می مکید و می کاشت ، و همان هنگام خرما بن شکوفه بر می آورد ، و هر آینه امیر مومنان هزار بنده را از مال و دسترنج خویش آزاد فرمود » 📚الکافی ج5 ص74 👌و فرمود ؛ « علی علیه السلام هزار بنده را با اصل مال خود آزاد فرمود و در این راه سخت در کار شد و پیشانی اش به عرق نشست تا خشنودی خدا را طلب کند » 📚بحار الانوار ج41 ص130 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « امیر مومنان هرگاه از جهاد می جست به آموزش مردم و داوری میان آنها روی می آورد و چون از این کارها هم فارغ می شد در بستانی از آن خویش با دست خود به کار می پرداخت » 📚ارشاد القلوب ص218 ❕در کتاب شرح البلاغه هم آمده است ؛ « علی با دست خودش کار می کرد و زمین را شخم می زد ، آب بر می کشید و خرمابن می کاشت » 📚شرح نهج البلاغه ج15 ص147 ❕در روایت دیگری آمده است که ابن محمد منکدر می گوید ؛ « در هوایی سوزان به پیرامون مدینه رفتم و امام باقر را دیدم که مشغول کار کردن است و غرق شده بود » 📚الارشاد ج2 ص161 ❕اسماعیل بن جابر می گوید ؛ « نزد امام صادق رفتم در حالی که بیل در دست در بود و راه آب می گشود » 📚الکافی ج5 ص76 👌و فرمود ؛ « همانا دوست دارم که در طلب معیشت به آفتاب آزار ببینم » 📚الفقیه ج3 ص163 👌علی بن حمزه می گوید ؛ « امام کاظم را دیدم که در زمینی کار می کرد و گام هایش در عرق خیس شده بود ، به من فرمود ؛ « آن کس که از من و بهترم بود در زمین خویش و با دست خود کار می کرد » سوال کردم او که بود ؟ 👌فرمود ؛ پیامبر خدا و امیر مومنان و همه پدران من با دست خود می کردند ، و این کردار پیامبران و رسولان و جانشینان ایشان و شایستگان است » 📚الکافی ج5 ص 75 📚بحار الانوار ج48 ص115 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔دعای یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمة ... در چه کتابی ذکر شده و آیا این دعا، همان است که به حضرت آدم بعد خروج از بهشت آموخته شد ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « سپس آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت ( و با آنها توبه کرد ) و خداوند توبه او را پذیرفت ، خداوند تواب و رحیم است » 🔶بقره37 💠سیوطی از بزرگان اهل سنت و دیگران روایت می کنند که ابن عباس می گوید از پیامبر درباره کلماتی که آدم فرا گرفت وبا آن توبه کرد سوال کردم ❕پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « آدم خدا را بحق وجایگاه محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین خواند که توبه اش را بپذیرد و توبه اش را قبول کرد » 📚در المنثور،ج1 ص60 و61 📚ینابیع الموده،ص67 📚الکافی،ج8 ص305 📚تفسیر البرهان،ج1 ص191 👌علامه نقل می کند ؛ « جبرئیل به آدم تلقین داد که بگوید ؛ ❕یا حمید بحق محمد ، یا عالی بحق علی ، یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن و الحسین و منک الاحسان» « یا خداوند حمید و ستوده به حق محمد و یا خداوند بلند مرتبه به حق علی و یا خداوند پدید آورنده به حق فاطمه و یا خداوند محسن به حق حسن و حسین ( خطای مرا ببخش ) چرا که احسان از جانب توست » 📚 بحار الانوار ج44 ص245 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌در اینکه کلمات و سخنانی را که خدا برای توبه به آدم تعلیم داد چه سخنانی بوده است در میان مفسران گفتگو است ، معروف این است که همان جملات سوره اعراف آیه 23 می باشد « قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین »«گفتند: خداوندا ما بر خود ستم کردیم، اگر تو ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود» 👌بعضی گفته اند منظور از کلمات، این دعا و نیایش بوده است «اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی انک خیر الغافرین ، اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فارحمنی انک خیر الراحمین ،اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فتب علی انک انت التواب الرحیم . 👌این موضوع در روایتی از امام علیه السلام نقل شده است .(مجمع البیان ذیل آیات مورد بحث) 💠در روایات متعددی که از طرق اهل بیت علیهم السلام وارد شده است می خوانیم که مقصود از کلمات تعلیم اسماء مخلوق خدا یعنی محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بوده است، و آدم با توسل به این کلمات از درگاه خداوند تقاضای بخشش نمود و خدا او را بخشید. 👌این تفسیرهای سه گانه هیچگونه با هم ندارد، چرا که ممکن است مجموع این کلمات به آدم، تعلیم شده باشد تا با توجه به حقیقت و عمق باطن آنها انقلاب روحی تمام عیار، برای او حاصل گردیده و خدا او را مشمول لطف و هدایتش قرار دهد. 📚تفسیر نمونه ج1 ص98 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔آیت الله آصف محسنی در کتاب مشرعه بحارالانوار این چنین اعتراف میکند: ========================= 🔵اما قسمت اول از عنوان قول صحیح تر آن است که چنین چیزی صحیح نیست:👈🏿و اهل بیت یا آل محمد یا خصوص ائمه همراه رسول الله بزرگ ترین و بیشترین مصائب را در بین مردم متحمل نشده اند👉🏿و در زمان ما در افغانستان پس از اشغالش از جانب شوروی و سپس از جانب برخی احزاب جهادی! و طالبان مصائبی رخ داده است که مانندی ندارد ...... ⚡️در این سند مهم چنین اعتراف شده که کشته شدن حسین در اواخر عمر وی مصیبت بزرگی نبوده و در تاریخ شاهد مصیبت های بسیار بزرگ تری هستیم👌🏿 ========================= 💠💠 👌نقل های متعددی گواه بر این حقیقت است که مصیبت امام حسین علیه السلام مصیبت ها می باشد و به مانندش در عالم واقع نشده است . 🗯امام حسن علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: «هیچ روز و مانند مصیبت تو نمی باشد» 📚امالی صدوق ص116 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین مصیبت هاست» 📚علل الشرایع ج1 ص225 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین پلک چشم ما اهل بیت را زخم کرده و اشک های ما را روان ساخته است» 📚امالی صدوق ص128 ❕در زیارت عاشوراء هم می خوانیم ؛ « ای ابا عبد الله ، به راستی بزرگ شد تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمان ها بر همه اهل آسمان ها » ❕روایات اهل سنت هم گواه بر این حقیقت است که مصیبت امام حسین علیه السلام در عالم ، مثلی نداشته است . 🔸طبری و دیگران از علمای اهل سنت روایت می کنند که عیسی بن حارث کندی می گوید: « هنگامی که حسین را شهید کردند تا هفت روز می دیدیم که برخی ستارگان با یکدیگر برخورد می کنند » 📚المعجم الکبیر ج3 ص114 _تهذیب الکمال ج6 ص433 👌و باز نقل می کنند ؛ «پس از شهادت حسین به مدت دو یا سه ماه از زمان خورشید تا بالا آمدن آفتاب گویی دیوارها به خون آغشته بودند » 📚تاریخ طبری ج3 ص300 _ انساب الاشراف ج1 ص428 🔸و نقل می کنند؛ «هنگامی که حسین شهید شد آسمان خون بارید و همچنان دیده می شد که تمام اشیا و اسباب مملو از خون بود و همین باران خون در خراسان و شام و کوفه نیز باریده بود » 📚تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229 _ تاریخ الاسلام ج5 ص16 ❕و نقل می کنند ؛ « هنگامی که حسین شهید شد آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستارگان آسمان ظاهر شدند و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت » 📚تاریخ مدینه دمشق ج14 ص226 _تهذیب التهذیب ج2 ص305 ❕و نقل می کنند ؛ «در روز شهادت حسین زیر هر را بر می داشتند از زیر آن خون تازه می جوشید » 📚المعجم الکبیر ج3 ص113 _ دلایل النبوه ج6 ص471 ❕این مضمون در روایات متعدد شیعه نیز تاکید شده است ؛ 📚بحار الانوار ج45 ص201 باب40 👌بنابراین مصیبت حسین علیه السلام به مقتضای روایات شیعه و سنی بزرگترین مصائب است که هیچ مصیبتی با آن برابری نمی کند . این بزرگی از این جهت است که هر انسانی می تواند دارای دو شخصیت حقیقی و حقوقی باشد که هر دو شخصیت اقتضای احترام و تکریم خاصی را دارد . ❕به عنوان مثال اگر یک انسان عامی بی سواد کشته شود و در کنار آن یک عالم بزرگ و مرجع تقلید و رهبر مادی و معنوی یک جامعه کشته شود ، مصیبت هر دو از این جنبه که انسان بودند و مظلومانه کشته شدند ، است ، اما کشته شدن آن عالم و مرجع تقلید سنگین تر است ، زیرا هم به شخصیت حقیقی او ( انسانیت ) او اهانت وارد شد و هم به شخصیت حقوقی او ( مرجعیت و رهبریت او ) به خلاف فرد عامی که تنها به شخصیت حقیقی او اهانت وارد شد . 🔸آنچه موجب شده است که مصیبت امام حسین علیه السلام بزرگترین مصائب باشد ، همان شخصیت ایشان است . ایشان امام واجب الاطاعه و برترین مخلوقات در زمین و واسطه فیض بین بندگان و خدا بودند که به طرز وحشتناکی کشته شدند که سایر امامان به مانند او کشته نشدند . ❕چون شخصیت حقوقی امام حسین علیه السلام با کسی جز سایر امامان برابری ندارد ، و سایر امامان هم به مانند او نشدند ، می توانیم بگوییم که مانند مصیبت امام حسین علیه السلام دیگر تکرار نمی شود ، زیرا شخصیت حقوقی سایرین با امام حسین علیه السلام برابری نمی کند و هیچ یک از سایر امامان هم که دارای شخصیت حقوقی مساوی با امام حسین هستند ، به مانند ایشان شهید نشدند . 👌از خداوند هم می خواهیم که مرحوم شیخ آصف محسنی را مشمول رحمت خود قرار دهد و اشتباهاتی که او در کتاب مرتکب شد ، هم از جهت تالیف اصل کتاب و هم از جهت اشتباهات موجود در آن ، بر او ببخشاید . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔آیا راست است که عالم به دست اهل بیت است و خداوند تدبیر عالم را به آنها واگذار کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند همانگونه که خالق عالم است ، رب عالم نیز می باشد و تدبیر عالم توسط پرودگار با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و این حقیقتی است که در آیات فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است ؛ ( فاتحه 2-انعام 164- مومنون116- صافات 126- یونس31 ) 👌می فرماید ؛ « بگو چه کسی پرودگار آسمانها و زمین است ، بگو خداوند یگانه » 🔶رعد 16 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 ❕بنابراین ربوبیت عالم انحصار به خداوند دارد که از طریق وسائط و این مهم را به انجام می رساند. 💠ائمه گرامی ما ، اولیاء نعم و واسطه بین مخلوقین و خداوند هستند ، فرشتگان موکل خداوند با در جریان قرار دادن آنها ، نعمات الهی را به بندگان می رسانند. 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او می کند » 📚الکافی ج1 ص394 👌فیوضات الهی که همان نعمت های مادی و معنوی اوست توسط ملائکه که امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و سایر موجودات می رسد ، امام آن کسی است که ملائکه برای انجام هرکاری به خدمت او شرفیاب می شوند ، و موجودات را به برکت وجود امامان مشمول و نعمت می کنند . 👌تعابیر اولیاء النعم ، بکم ینزل الغیث ، بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و ...در زیارت جامعه اشاره به همین مطلب است ‌ 👌در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « به وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند » 📚کمال الدین ج1 ص207 ❕حاصل آنکه ربوبیت عالم برای خداوند و به واسطه فرشتگان صورت می گیرد اما نعمات مادی و معنوی به برکت وجود اهل بیت توسط فرشتگان در عالم پراکنده می شود . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔سوال من درمورد دعاى ناد على است اگه ممكنه در مورد و سقم اين دعا تحقيقى انجام بدهيد چون به نظر مى ايدكه دعا با يك شعرعربى در وصف حضرت على (ع)شروع مى شودو سپس ازادعيه ديگر و ايات قران دران استفاده شده و دركنارهم قرارداده شده وتا حال هيچ سندى ازاينكه از كدام امام اين دعا صادر شده اراىه نگرديده و در رد ان هم ازعلماء حرفى نشنيده ايم درصورتى كه درجامعه تقريباًهمه ى متدينين به ان بسيار معتقدند وخيلى ها هم ان راحفظند ومي گويند اگرهفت بارخوانده شود بسيارمجرب است لطفاًدراين موردتوضيح كافى بدهيد ❗️❗️❗️ 💠💠 👌علامه بزرگوار مجلسی نقل می کند که پیامبر گرامی در روز جنگ احد مورد الهی واقع شد و این جملات برای تفهیم امت به او ابلاغ شد ؛ « مظهر العجائب ، تجده عونا لک فی النوائب، کل غم و هم سینجلی ، بولایتک یا علی یا علی یا علی » « بخوان علی را که مظهر کمالات و صفات عجیبه است ، تا یاری کننده تو در تمام مشکلات و سختیها باشد ، هر ناراحتی و مشکلی برطرف می شود ، با ولایت تو یا علی ، یا علی ، یا علی » 📚بحار الانوار ج20 ص73 ❔البته علامه بزرگوار در کتاب دیگر خود به نام زاد المعاد _ مفتاح الجنان ، دعایی تحت عنوان دعاء ناد علیا مظهر العجائب نقل می کند که متن آن چنین است ؛ ❕ بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم ، نادِ عَلیاً مُظهِرَ العَجائِب تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب لی اِلی اللهِ حاجَتی وَ عَلَیهِ مُعَوَّلی کُلَّما اَمَرتَهُ وَ رَمَیتَ مُنقَضی فی ظِللّ اللهِ وَ یضِللُ اللهُ لی ، اَدعُوکَ کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوِلایتِکَ یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی اَدرِکنی بِحقِّ لُطفِکَ الخَفی اللهِ اَکبَرُ اَنا مِن شَرِّ ،اَعدائکَ بَریءٌ اللهُ صَمَدی مِن عِندِکَ مَدَی وَعَلَیکَ مُعتَمَدی بِحقِّ إِیاکَ نَعبُدُ وَ إِیاکَ نَستَعینُ یااَبالغَیثِ اَغِثنی یااَبَاالَحَسَنَین اَدرِکنی یاسَیفَ اللهُ اَدرِکنی ،یابابَ اللهِ اَدرِکنی یاحُجَّهَ اللهِ اَدرِکنی یا وَلِی اللهِ اَدرِکنی بِحَقَّ لُطفِکَ الخَفی یا قَهّارُ تَقَهَّرتَ بِالقَهرِ وَ القَهر ُفی قَهرِ قَهرکَ یا قَهارُ یا قاهِرَ العَدُوّ یا واِلی الوَلِی ، یامَظهَرَ العَجائِبِ یامُرتَضی عَلِی رَمَیتَ مِن بَغی عَلَی بِسَهمِ اللهِ وَسَیفِ اللهِ القاتِلِ ، اُفَوَّضُ اَمری اِلی اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِ وَ اِلحُکُم اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ ، یاغیاثَ المُستَغیینِ یا دَلیلَ المُتَحیرِینَ یا اَمانَ الخائِفینَ یا مُعینَ المُتَوَکِلینَ ، یا رَاحِمَ المَساکینَ یا اِلهَ العالَمَینَ بِرَحمَتِکَ وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیدِنا مُحَمَّدٍ وَالِهِ اَجمَعین وَ الحَمدُ اللهِ رَبِّ العالَمینَ. 📚زاد المعاد ، ص429 🔰می بینیم که حدیث_شناس بزرگ ، مجلسی ، دعای معروف به ناد علیا را در کتاب زاد المعاد خود به عنوان یک دعای صحیح و مورد نقل می کند ،بنا براین دعای مذکور بدون سند نمی باشد . ❕ از این بیان نیز اگر کوتاه بیاییم ، گفتنی است که بر اساس روایت بحار الانوار ، ندا دادن و توسل به علی علیه السلام زمینه ساز برطرف شدن مشکلات و سختی ها می باشد ، ما در دعای ناد علیا ، علی علیه السلام را مورد خطاب قرار می دهیم تا مشکلات برطرف شود ، البته در این فرض باید دعای به صرف یک دعا و استغاثه به علی علیه السلام خوانده شود ، نه آنکه دعای مذکور و در روایات آمده است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔پرسش ❔امام صادق، امامِ الهی یا امامِ میکروب و مروج بیماری؟! ✍🏻در کتب شیعیان، اسنادی امده است از ائمه شیعه که مطابق آن ثابت می‌شود که آنان افرادی بسیار کثیف و مروج میکروب و بیماری بودند. ✍🏻به عنوان مثال در کتب شیعه با اسناد صحیح آمده است که امام صادق می‌گوید هر گاه سگ یا موشی درون روغن مایع یا روغن جامد افتاد، شما نباید آن روغن را دور بیاندازید، بلکه می‌توانید آن روغن را مصرف کنید: : ۴ - أبو علي الأشعري، عن محمد بن عبد الجبار، عن محمد بن إسماعيل، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن الفارة والكلب يقع في السمن والزيت ثم يخرج منه حيا؟ فقال: لا بأس بأكله. : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : ۶  صفحه : ۲۶۱ : امام صادق در پاسخ به این پرسش که اگر موش یا سگ، درون ظرفِ روغن مایع یا جامد بیافتد و بیرون آید چه حکمی دارد؟ گفت: خوردنِ آن روغن بلامانع است(اشکالی ندارد). : ترجمه فروع کافی، جلد ۷ صفحه ۶۴۵ 💠💠 1⃣اولا در سند روایت سعید الاعرج است که توثیقی ندارد و مجهول است ، بنابراین روایت فوق سندا مشکوک است . 📚زبده المقال ج 1 ص 488 2⃣ ثانیا ، بنا بر فرض صحت روایت ، است که روایت از باب تقیه صادر شده باشد ، زیرا در روایت گفته شده که اگر سگ در روغن بیفتد ، خوردن آن بی اشکال است ، در حالی که سگ طبق فقه شیعه است و موجب نجاست روغن می شود ، خوردن چیز نجس هم جایز نیست . اما برخی از اهل سنت ( ) سگ را نجس نمی دانند ، احتمال است که روایت فوق از روی تقیه ، مطابق با نظر آنان شده باشد . 📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج 1 ص 24 « الکلب نجس الا عند مالک » 3⃣ ثالثا ، باز هم بنا بر فرض صحت روایت و این که روغن مذکور جامد بوده و سبب سرایت نجاست نشود ، امام پاسخ می دهد که چون موش نجس العین نیست و سگ هم که نجس العین است در روغن مایع نیفتاده تا آن را نجس کند ،خوردن چنین چون نجس نشده است ، حرام نیست . 4⃣اگر چه خوردن روغن مذکور به خاطر عدم نجاست جایز است ، اما به خاطر رعایت بهتر است از آن پرهیز شود ، زیرا به هر حال روغن با بدن حیواناتی تماس برقرار کرده است . ❕خداوند می فرماید ؛ « از تو سوال می کنند چه چیزهایی برای آنها حلال شده است بگو آنچه پاکیزه است برای شما حلال گردیده است» 🔷مائده 4 👌و در آیه دیگر می فرماید ؛ « پیامبر پاکیزه ها را برای آنان حلال می شمرد و ناپاکها و خبائث را تحریم می کند» 🔷اعراف157 👌درباره خبائث گفته شده است که مراد هر آنچه است که انسان در ذات و طبع سالم خود از آن متنفر باشد . 📚زبده البیان ، محقق اردبیلی ، ص631 _ مسالک الافهام ج1 ص146 🔸پیامبر گرامی هم فرمود ؛ « همانا اسلام پاکیزه است ، پس شما هم پاکیزه باشید ، زیرا جز شخص پاکیزه به بهشت نمی رود » 📚میزان الحکمه ج 12 ص 264 🔸 ؛ 👌روایت سندا مشکوک و است و از سوی دیگر احتمال است از روی صادر شده باشد ، بر فرض صحت هم تنها بیان می کند که چون روغن مذکور مثلا جامد بوده و نشده ، خوردن آن جایز است ، اما از باب رعایت بهداشت و خوردن اشیاء ، بهتر اجتناب از خوردن چنین روغنی است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1175
🤔 ❔آیا تعداد یاران حسین بن علی ۷۲ نفر بوده‌ است؟ ✍🏻یکی از دروغ‌هایی که شیعیان دائماً تکرار می‌کنند، این است که اصحاب حسین بن‌علی ۷۲ نفر بوده‌ و به شهادت رسیده‌اند؛ اما وقتی به کتب معتبر تاریخی می‌نگریم، می‌بینید که تعداد یاران حسین بسیار بیش از این تعداد بوده است. مسعودی(۳۴۶ هـ)مورخ مشهور مسلمان در کتاب خویش می‏‌نویسد: : «... فعدل الی کربلا و هو فی مقدار خمسمأة فارس من اهل بیته و اصحابه و نحو مأه رجل...». : مروج الذهب، نوشته مسعودی، جلد ۳ صفحه ۶۱، انتشارات منشورات دارالهجره، چاپ قم مروج الذهب، نوشته مسعودی، جلد ۳، صفحه ۷۵، انتشارات دارالکتب العلمیه، چاپ بیروت : حسین بن علی به کربلا رسید، در حالی که او را پانصد نفر از اهل بیت و اصحابش سواره و صد نفر نیز پیاده، همراهی می‌کردند. مسعودی در ادامه می نویسد: : و کان جمیع من قتل الحسین فی یوم عاشورا بکربلا سبعه و ثمانین... ترجمه: و تمام کشته شدگان یاران حسین بن علی در روز عاشورا در کربلا ۸۷ نفر بوده اند. ✍🏻بر طبق کلام "علی‌بن‌حسین‌مسعودی"، حسین بن علی ۶۰۰ نفر یار داشت و فقط ۸۷ نفر از آن کشته شدند؛ پس آنچه در خصوص ۷۲ نفر گفته شده از اساس باطل و دروغ است. 💠💠 👌بيشتر منابع معتبر، شمار سپاهيان امام عليه السلام را 72 نفر، گزارش كرده‏ اند ؛ 📚الأخبار الطوال ص 256، بغية الطلب فى تاريخ حلب: ج 6 ص 2628، البداية و النهاية: ج 8 ص 178. تاریخ الطبری ج 5 ص 422_ الکامل فی التاریخ ج 2 ص 56 ❕شيخ مفيد رحمه ‏الله مى‏ نويسد ؛ « حسين بن على عليه السلام، هنگام صبحگاه و بعد از نماز صبح، يارانش را [براى نبرد،] آماده كرد. آنان، سى و دو سوار و چهل پياده بودند. » 📚الارشاد ج 2 ص 95 👌بنابراین آن است که تعداد یاران امام حسین علیه السلام ، هفتاد و دو تن بوده اند ، اگر چه پاره ‏اى از منابع، عدد ياران امام عليه السلام را 82 نفر، ( المناقب ج 4 ص 98) و برخى 114 نفر ( مقتل الحسین خوارزمی ، ج 2 ص 4) و برخى 145 نفر، ( مثیر الاحزان ص 54) و برخى صد و هفتاد نفر، ( تذکره الخواص ص 251) و برخى ششصد نفر ( مروج الذهب ج 3 ص 70) و برخى هزار نفر ( تذکره الخواص ص 251) و برخى ارقام ديگرى گزارش كرده ‏اند. ( الطبقات الکبری ج 1 ص 46۵) 👌نكته قابل توجّه، اين كه در آمار شهداى كربلا، بجز امام عليه السلام، مشخّصات 154 نفر، ارائه مى‏ شود كه حدود 72 تن از آنها از خاندان امام حسين عليه السلام و پيامبر صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بوده ‏اند. ❕بنا بر اين، ممكن است آنچه در گزارش مشهور آمده، اشاره به همين افراد باشد، و نيز مى تواند اشاره به ياران امام عليه السلام قبل از ملحق شدن كسانى باشد كه به تدريج به ايشان پيوسته ‏اند؛ زيرا گزارش‏هايى از بيست تا سى نفر به امام عليه السلام حكايت دارند، چنان كه احتمال دارد برخى اسامى، به دليل تصحيف، تكرار شده باشند. 📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 6 ص 84 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ این شبهه معاندان در رابطه با چرایی عدم استفاده امام حسین علیه السلام از علم غیب در واقعه کربلا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد کیفیت تولد امام حسین علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2090
🤔 ❔طبق اعتقاد شیعه امامان علم گذشته و آینده را دارند و حتی کتاب معتبر شیعه, کافی کلینی در این مورد یک باب باز کرده است باب اینکه ائمه علم گذشته و آینده را دارند، و هیچ چیز بر آنها مخفی نمی شود. (باب ٤٨: باب أن الأئمه علیهم السلام یعلمون علم ما کان و ما یکون ، و أنه لا یخفی علیهم الشيء» : اصول الکافی کتاب الحجة ۱/۱۸۸) حال با توجه به اين ادعا و داستان كشته شدن على اصغر، بايد امام حسين را اولين كودك كش تاريخ نام نهاد كه با علم به اينكه اين كودك كشته ميشود او را بالاى دست گرفته و مانند سيبل جلوى تير دشمنان قرار داده است. قطعا چنين فردی نه ميتواند معصوم باشد و نه حتى يك انسان شرافتمند ❗️❗️ 💠💠 1⃣به فرض که نقل فوق در مورد کیفیت شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام صحیح باشد ، در گذشته توضیح دادیم که امامان گرامی علیهم السلام علی رغم داشتن علم غیب ، مامور به استفاده از آن و ترتیب اثر دادن به آن نبودند ، بلکه مامور بودند که مطابق علم عادی خود با مردم رفتار کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی از علم استفاده نکند ، بنابراین نمی توان با مطرح کردن شبهه علم غیب به امام حسین علیه السلام اشکالی وارد کرد ، که چرا با این که از طریق غیبی می دانست که فرزندش کشته می شود بازهم فرزند را در مقابل دشمنان به روی دست گرفت ، زیرا امام علیه السلام مامور به استفاده از علم غیب نبوده است ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360 2⃣اساسا جریان فوق در شهید شدن علی اصغر علیه السلام صحیح نمی باشد . آنچه در این زمینه صحیح است و مورد نقل کثیری از مورخین قرار گرفته است نقل ذیل است ؛ « هنگامى كه حسين عليه السلام، شهادت جوانان و محبوبانش را ديد، تصميم گرفت كه خود به ميدان برود و ندا داد: «آيا مدافعى هست كه از حرم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، دفاع‏ کند؟ آيا يكتاپرستى هست كه در باره ما از خدا بترسد؟ آيا دادرسى هست كه به خاطر خدا، به داد ما برسد؟ آيا يارى دهنده‏ اى هست كه به خاطر خدا، ما را يارى دهد؟». پس صداى زنان، به ناله برخاست. امام عليه السلام، به جلوى درِ خيمه آمد و به زينب عليها السلام فرمود: «كودك خُردسالم را به من بده تا با او، خداحافظى كنم». او را گرفت و مى ‏خواست او را ببوسد كه حَرمَلة بن كاهِل، به سوى او انداخت كه در گلويش نشست و او را ذبح كرد. ❕امام عليه السلام به زينب عليها السلام فرمود: «او را بگير!». سپس، كف دستانش را زير خون [گلوى او] گرفت تا پُر شدند. خون را به سوى آسمان پاشيد و فرمود: «آنچه بر من وارد مى‏شود، برايم آسان است؛ چون بر خدا پوشيده نيست و در پيش ديد اوست». امام باقر عليه السلام [در باره آن خون‏] فرموده است: «از آن خون، يك قطره هم به زمين، باز نگشت». 📚الملهوف: ص 168، بحار الأنوار: ج 45 ص 46. الأخبار الطوال: ص 258، بغية الطلب في تاريخ حلب: ج 6 ص 2629، تاريخ الطبري: ج 5 ص 448 _ الإرشاد: ج 2 ص 108، إعلام الورى: ج 1 ص 466، روضة الواعظين: ص 208 ؛ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 570 ، مثير الأحزان: ص 70. البداية والنهاية: ج 8 ص 186. الاحتجاج: ج 2 ص 101 ح 168، بحار الأنوار: ج 45 ص 49. مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 2 ص 32، الفتوح: ج 5 ص 115 ، تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 245. الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج 1 ص 470، سير أعلام النبلاء: ج 3 ص 302 و ... 3⃣معاند شبهه خود را بر جریانی کرده است که قطعی نیست و نقل قطعی خلاف آن است ، اگر چه ، چنانچه نقل مورد استناد معاند هم صحیح باشد ، چنان که گفتیم ، اشکالی بر امام حسین علیه السلام وارد نیست ، و به دست بلند کردن کودک توسط امام علیه السلام در برابر دشمنان روشنی داشته که در گذشته پیرامون آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2093 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد بستن آب به روی دشمن در جنگ بدر توسط پیامبر گرامی اسلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2094
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد تعداد کشته های بنی قریظه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند را که می گوید : « از دید اسلام زنان سفیه هستند و نباید اموال را به دست آنان داد » در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/414
🤔 ❔درختى كه ميوه اش پستان برجسته دختران است. ❗️استفاده ابزاری از جسم زنان در جاى جاى قرآن و روايات اسلامی ديده ميشود بى شك كتاب اصول كافى معتبرترين كتاب حديث شيعيان ميباشد كه در واقع ميتوان آنرا دستور العمل اين مذهب ناميد و بدون اين كتاب و نويسنده آن شايد هيچگاه اين مذهب به وجود نمى آمد. روايتى كه در اين نوشتار برايتان نقد ميكنيم، در كتاب الكافی نوشته ثقه الاسلام كلينی آمده است، در اين روايت پيامبر اسلام به پيروانش خبر از وجود درختی در بهشت ميدهد كه به جاى ميوه از شاخه هاى آن پستان برجسته دختران آويزان است. اين روايت: ٢ - عَنْهُ ، عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ عَبْدِ الْوَهَّابِ ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عُبَيْدِ اللهِ ، عَنْ عُبَيْدِ اللهِ بْنِ الْوَلِيدِ الْوَصَّافِيِّ رَفَعَهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم : « مَنْ قَالَ : "لَا إِلهَ إِلاَّ اللهُ" غُرِسَتْ لَهُ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ ، مَنْبِتُهَا فِي‌ مِسْكٍ أَبْيَضَ ، أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ ، وَأَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ ، وَأَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ ، فِيهَا أَمْثَالُ ثُدِيِّ الْأَبْكَارِ ، تَعْلُو عَنْ سَبْعِينَ حُلَّةً ». : پیامبر فرمود: هركس بگويد:«لا اله الاّ اللّه»براى او در بهشت درختى از ياقوت سرخ كاسته شود كه بنش از مشك سفيد برآمده و از عسل شيرين‌تر و از برف سپيدتر و از مشك خوشبوتر است و در آن نمونه‌هایى از پستان دوشيزگان باشد كه در زير هفتاد پيراهن هم برآمدگی آن پیداست. : الكافي، نويسنده: الشيخ الكليني، ناشر: دارالكتب الاسلامية - بيروت، جلد دوم، صفحه ٥١٧ 💠💠 1⃣ما اگر چه معتقدیم که کتاب شریف کافی از کتب اصلی و مرجع می باشد ، اما اعتقاد به صحت تمام آنچه در آن است نداریم و می گوییم شیخ کلینی در مواردی ممکن است اشتباه کرده باشد و روایتی که ضعیف بوده به عنوان روایت صحیح تلقی کرده و در کتاب کافی نقل کرده است . ❕روایت فوق نیز سندا ضعیف است ، زیرا یکی از راویان آن فضیل بن عبد الوهاب است که مجهول است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 223 👌و راوی دیگر آن اسحاق بن عبید الله بن الولید الصافی است که او نیز توثیقی ندارد و مجهول است ؛ 📚همان منبع ج 1 ص 572 ❕روایت نیز مرفوعه و بدون سلسله سند کامل از پیامبر گرامی نقل شده است « رفعه » . 2⃣مشکل ما آنجاست که مشتی ملحد بی سواد برای پر کردن جیب های خود اقدام به نقد روایات اسلامی کرده اند ، بدون آن که از اولیات فهم و ترجمه روایات و ادبیات زبان عرب آگاهی داشته باشند . در روایت مذکور آمده است ؛ « مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ غُرِسَتْ لَهُ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مَنْبِتُهَا فِي مِسْكٍ أَبْيَضَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ الثَّلْجِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ فِيهَا أَمْثَالُ ثُدِيِّ الْأَبْكَارِ تَعْلُو عَنْ سَبْعِينَ حُلَّة » « هر كس «لا إله إلّااللَّه» بگويد، برايش درختى از ياقوت سرخ در بهشت كاشته مى ‏شود كه ريشه‏ اش در مشك سفيدى است، ( میوه اش ) شيرين‏ تر از عسل ، ‏ و سفيدتر از برف و خوش‏بوتر از مشك. (ميوه‏هايى ) همانند پستان‏هاى دختركانِ باكره دارد كه از هفتاد حلّه برترند.» 🔸 تعبیر « احلی من العسل » « شیرین تر از عسل » در روایت خبر از « اثمار » « میوه های » محذوف است ، یعنی میوه های آن درخت شیرین تر از عسل است ، نه خود آن درخت ، زیرا کسی درخت را نمی خورد بلکه میوه های آن را می خورد و شیرینی آن را احساس می کند . جملات « اشد بیاضا من الثلج » ، « اطیب ریحا من المسک » همه خبر از « اثمار » محذوف است ،و در ادامه در وصف همان « اثمار » می گوید که مانند پستانهای دخترکان باکره است و آن « اثمار » از هفتاد حله برترند . 🔸لذا مولی صالح مازندرانی در شرح روایت می نویسد ؛ « یعنی در آن درخت میوه هایی است که شباهت دارد به پستانهای دختران باکره » 📚شرح الکافی ، ج 10 ص 271 ❕شاهد بر این مطلب آن است که این روایت در کتاب ثواب الاعمال هم آمده است و در آن جا دارد ؛ « فیها ثمار امثال اثداء الابکار » « در آن درخت میوه هایی همانند پستانهای دخترکان باکره است » 📚ثواب الاعمال ص 3 ❕ملحد بی سواد روایت را ترجمه می کند که « بر آن درخت نمونه یی پستانهای دخترکان باکره است » . براستی این جمله مفهومی دارد ؟ 🔸👇
🔸ادامه 👇 ❕ملحد در ادامه جمله « تعلو عن سبعین حله » که ترجمه صحیح آن است ؛ « میوه های آن درخت از هفتاد حله برتری دارد » را چنین ترجمه می کند ؛ « در زير هفتاد پيراهن هم برآمدگی آن ( پستانها ) پیداست » 👌تعلو از ریشه علا ، یعلو ، علوا به معنای بلند و عالی و برتری است ؛ 📚معجم الوسیط ، ماده علا ❗️این چنین ملحد با هزار و یک دروغگویی زمین و زمان را به هم می بافد تا بتواند یک حمله ای به اسلام کند و با جلب نظر اربابان خود ، جیب خود را پر کند . 3⃣علامه مجلسی در رابطه با چرایی تشبیه میوه های آن درخت بهشتی به پستانهای دخترکان باکره نقل می کند ؛ « میوه های آن درخت شبیه پستانهای دخترکان باکره است ، یعنی همان گونه که پستانهای دخترکان باکره زیر هفتاد حجاب از دید اجانب حفظ می شود ، میوه های آن درخت هم زیر هفتاد حجاب است تا غبار بر آن ننشیند و طراوت خود را حفظ کند و جز فرد بهشتی که آن درخت و میوه هایش اختصاص به او دارد کسی توانایی نظر کردن به آن را نداشته باشد » ( با اضافات و توضیح )» 📚مراه العقول ج 12 ص 198 4⃣ما در گذشته مفصلا ، شبهه استفاده ابزاری از زنان در بهشت را بررسی و پاسخ داده ایم ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2095 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 آقای مكارم_شيرازى در فتوائى ازدواج دختران زير ١٣ سال را باطل و بى ارزش اعلام كرد. ایشان با اين فتواى خود، پيامبر مسلمانان كه با يك دختربچه ٩ ساله ازدواج كرده است را محكوم به كودك آزارى و انجام عملى خلاف عقل محكوم ميكند. الله و قرآن قادر به مقابله به عقل و منطق انسان امروزى نيستند و محكوم به نابودى خواهند شد ❗️❗️ 💠💠 👌در این که عایشه هنگام ازدواج با پیامبر گرامی اسلام چند ساله بوده است میان پژوهش گران تاریخی اختلاف است . 🔸علمای متقدم شیعه معتقد بودند که عایشه حدود نه سال سن داشته که به ازدواج پیامبر گرامی اسلام درآمده است . ابن شهر آشوب می نویسد ؛ « پیامبر با عایشه در ماه شوال در مدینه ازدواج کرد ، در حالی که او نه سال سن داشت » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 159 ❕مرحوم طبرسی نیز می نویسد ؛ « پیامبر با عایشه ازدواج کرد در هنگامی که عایشه نه ساله بود و این ازدواج بعد از هفت ماه از هجرت به مدینه واقع شد » 📚اعلام الوری ج 1 ص 276 ❕این مضمون را شیخ عباس قمی نیز در کتاب خود می آورد ؛ 📚منتهی الامال ج 1 ص 137 🔹از علمای اهل سنت هم ابن عبد البر می نویسد ؛ « عایشه هنگام ازدواج با پیامبر نه ساله بود و من اطلاع ندارم که کسی در این رابطه اختلاف کرده باشد » 📚الاستیعاب ج 4 ص 1881 ❕با این وجود برخی از نویسندگان در نه ساله بودن عایشه تشکیک کرده و با اقامه ادله ای معتقدند که سن عایشه تا حدود بیست سالگی بوده است که با پیامبر گرامی ازدواج کرده است . 📚شبهات مهدویت ، عصیری ، ج 2 ص 448_ الصحیح من سیره النبی، سید جعفر عاملی ،ج 4 ص97 _ الف سوال و اشکال ،کورانی، ج3 ص 274 👌سایت اسلام کوییست در این رابطه می نویسد ؛ « قطعی نیست که عائشه هنگام ازدواج با پیامبر اسلام نُه ساله بود؛ زیرا نقل‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارد؛ برای نمونه؛ در تاریخ دوازده سال تا هفده سال نیز آمده است؛ لذا برخی معتقدند: سن عائشه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم خیلى بیش از نُه سال بود. شاهدش این است که، ابن اسحاق، عائشه را در شمار کسانى آورده که در ابتداى بعثت مسلمان شدند. او می‌گوید: عائشه در این زمان کوچک بود و فقط پس از هجده نفر مسلمان شد؛ یعنى نوزدهمین نفرى است که آیین مسلمانى برگزید. اگر عمر وى را به هنگام بعثت به طور مثال هفت سال بدانیم، در این صورت هنگام عقد هفده سال و موقع هجرت بیست سال سن داشت. 📚سپهری، محمد، سیرت جاودانه، ج 1، ص 414، تهران، پژوشگاه فرهنگ اندیشه اسلامى‏، چاپ اول، 1384ش؛ عربی، حسین علی، تاریخ تحقیقی اسلام، ج 2، ص 216، پاورقی، قم، مؤسسه امام خمینی، چاپ چهارم، 1383ش. ❕شاهد دیگر این که اسماء دختر ابوبکر ده سال یا حدود ده سال از عائشه بزرگ‌تر بود. 📚الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج ‏2، ص 616  🔸اسماء در مکه سال 73 هجری فوت کرد، ( همان منبع ج 4 ص 1782) در حالی‌که صد سال داشت. 📚همان منبع ص 1783 ❕بنابراین، اسماء دختر ابوبکر 27 سال قبل از هجرت به دنیا آمده بود. حال از آن‌جا که اسماء ده سال از عائشه بزرگ‌تر بود؛ یعنی عایشه ابتدای هجرت هفده ساله بود که به ازدواج پیامبر در آمد . 👌شاهد دیگر آنکه بنابر برخی اقوال، حضرت فاطمه در سن 35 سالگی پیامبر به دنیا آمد (پنج سال قبل از بعثت) و عائشه حدود پنج سال از حضرت فاطمه کوچک‌تر بود. 📚الاصابه ج 8 ص 263 👌 بنابر این عائشه در ابتدای بعثت به دنیا آمده است و در زمان هجرت سیزده سال داشت و در سال دوم هجرت با پیامبر ازدواج کرد ، یعنی در حدود 15 سالگی . 🌐http://yon.ir/Cwwbl 🔸ادامه 👇