#نام_بردن_از_اسم_خاص_امام_زمان_یعنی_محمد_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔با سند صحیح از امام صادق نقل شده است که گفت: هر کس که نام امام زمان را بیاورد کافر است!
#منبع: کتاب دار السلام (در احوالات حضرت مهدی)، مولف شیخ محمود عراقی میثمی، صفحه ۱۵۵
✍🏻از دید امام صادق تمام این آخوندها و شیعیان فعلی که از صبح تا شب مهدی مهدی، امام زمان امام زمان میکنند، تماماً مُشتی کافر هستند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نام اصلی امام زمان علیه السلام « محمد » است و لقب مشهورشان « مهدی آل محمد » است . در رواياتى چند گفته شده است نام بردن آن حضرت به نام خاص یعنی « محمد » جايز نيست. البته اين، در حالى است كه برخى روايات به روشنى از آن حضرت با اين نام ياد كرده است.
❕در مورد حكم نام بردن اسم شريف حضرت یعنی « محمد » عليه السّلام بيش از صد روايت وجود دارد كه مى توان آنها را به چهار دسته تقسيم كرد ؛
1⃣ رواياتى كه به طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى از ذكر نام حضرت نهى كرده است.
📚الکافی ج 1 ص 332
2⃣رواياتى كه از ذكر نام شريف آن حضرت تا زمان ظهور نهى كرده است.
📚کمال الدین یک جلدی ص 214
3⃣ رواياتى كه علت نهى از ذكر نام شريف آن حضرت را خوف و تقيه و علل ديگر دانسته است.
📚بحار الانوار ج 51 ص 31
4⃣ رواياتى كه در آنها به اسم شريف حضرت چه از سوى امام يا راوى تصريح شده است.
📚 همان، ص 500.
❕دسته اول و دوم بيانگر يك معناست. برخى با استناد اين روايات به حرمت فتوا داده و ذكر نام شريف حضرت یعنی محمد را تا زمان ظهور حرام دانسته اند برخى نيز حرمت ذكر نام شريف آن حضرت را مقيّد به صورت خوف و تقيه دانسته اند كه از آن جمله مى توان از اربلى، شيخ حرّ عاملى، خواجه نصير الدين طوسى و فيض كاشانى و ديگران- رضوان اللّه عليهم- نام برد. برخى نيز اين حكم را به عصر غيبت صغرا اختصاص داده اند.
❕اما حق با قول دوم باشد؛ يعنى حرمت مختص به صورت خوف و تقيه است به دليل ؛
1⃣در باب تلقين محتضر در حديثى چنين آمده است: «تلقين كن به محتضر كلمات فرج و شهادتين و اسم هريك از امامان را تا هنگام فوتش».
📚کافی ج 3 ص 134
❕معلوم است كه هنگام تلقين به اسم حضرت تصريح مى شود.
2⃣در مورد تلقين ميّت نيز همين دستور آمده كه نام هريك از امامان را بر او ببر و تلقين كن، كه از آن جمله نام امام زمان عليه السّلام است.
📚وسائل ج 3 ص 174
3⃣ محمّد بن ابراهيم كوفى مى گويد: امام عسكرى عليه السّلام براى كسى كه اسمش را برد به توسط من پولى فرستاد تا گوسفندى از طرف حضرت قربانى كند و فرمود: «اين به جهت عقيقه براى فرزندم محمّد عليه السّلام است».
📚همان ج 21 ص 448
4⃣كنيه معروف حضرت عسكرى عليه السّلام ابو محمّد است و در اين كنيه تصريح به اسم حضرت مهدى عليه السّلام مى باشد.
5⃣ از امام رضا عليه السّلام در مورد زيارت قبر امام حسين عليه السّلام سؤال شد، حضرت فرمود:
«... و بسيار بر محمّد و آل او درود مى فرستى و نام هريك از آنها را مى برى و به سوى خدا از دشمنانشان پناه مى برى».
📚همان ج 14 ص 549
❕محقق اربلى مى گويد: «نظر من چنين است كه منع از ذكر نام شريف حضرت به جهت تقيه در دوران خوف و تحت تعقيب بودن و سؤال از نام و محلّ ايشان بوده است، ولى الآن كه خوف و تقيه اى نيست منع و حرمتى از ذكر نام شريفش وجود ندارد».
📚کشف الغمه ج 3 ص 310
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
6⃣ جابر بن عبد اللّه انصارى به امام باقر عليه السّلام مى گويد: «وارد بر فاطمه زهرا عليها السّلام شدم تا در ولادت امام حسن عليه السّلام به حضرتش تهنيت بگويم، صحيفه اى از درّ سفيد در دست مباركش يافتم، سؤال كردم: اى بهترين زنان عالم! اين صحيفه كه در دستان شما مىبينم چيست؟ حضرت فرمود: در آن اسامى امامان از فرزندانم هست ... جابر مى گويد: نگاه كردم و اسامى هريك از امامان را در آن صحيفه مشاهده كردم ...».
📚کمال الدین یک جلدی ص 307
❕بنابراین مقصود روایات نهی از نام بردن به اسم امام زمان علیه السلام یعنی « محمد » ، دوران غيبت صغرا باشد؛ يعنى، زمانى كه آن حضرت ميان جمعى حضور مى يافتند و اگر كسى نام او را افشا مى كرد، موجب فاش شدن اسرار مى شد و خطرى متوجه آن حضرت مى گرديد .
🔸یکی از بزرگان معاصر که خداوند بر صحت و سلامتی اش بیفزاید ، پس از نقل چهار گروه روايات ياد شده، نوشته است ؛
« شكى نيست كه قول به منع نام بردن از روى تعبّد، خالى از تحقيق است؛ اگرچه برخى از بزرگان بدان تصريح كرده اند ... ظاهر اين است كه منع، داير مدار وجود ملاك تقيه است. بنابراين نام بردن از آن حضرت به اين نام در زمان ما هيچ منعى ندارد. به علاوه دسته چهارم روايات كه بر جواز دلالت مى كرد، از دسته هاى ديگر به مراتب، هم از نظر عدد بيشتر و هم از نظر دلالت اقوا است.»
👌آنگاه نتيجه مى گيرد ؛
« حرمت تنها هنگام تقيه بوده و تنها راه جمع بين روايات همين قول است؛ وگرنه بايد هردو دسته روايت را قبول نكنيم و به اصطلاح، از اعتبار ساقط بدانيم يا قائل به تخيير شويم- اگر بگوييم روايات ظنى هستند- و حاصل اين هم چنين مى شود كه به جواز قائل شويم. در پايان قوى ترين قرينه بر نظر خود (جواز نام بردن) را همان دسته چهارم از روايات دانسته، احتياط را نيز لازم نمى داند.»
📚القواعد الفقهیه ، شیخ ناصر مکارم شیرازی ایده الله ، ج 1 ص 504
❕بنابر این جناب منتقد اسلام ، قدری سواد نقد کردن یاد بگیر ، مهدی لقب امام زمان علیه السلام است نه نام حضرت ، مورد روایات نهی ، اسم حضرت یعنی « محمد » است که ما در بالا آوردیم که این نهی اختصاص به حالت تقیه و در گذشته داشته و زمان کنونی را شامل نمی شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#نشر_مجدد
#پاسخ_به_شبهه_پراکنی_ها_لباس_روحانیت
🤔#پرسش
❔ یک سوال داشتم و اون اینکه چرا سادات عمامه #مشکی میپوشند و چرا روحانیت لباس مخصوصی به تن دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌لباس روحانیت متشکل از سه جزء به نام عمامه ، قباء و عباء می باشد .
❕ علمای دین #قائم مقام پیامبر اسلام و امامان گرامی در تبلیغ و ترویج دین هستند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«خدایا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟
فرمود ؛ کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و #سنت مرا برای مردم بازگو می کنند »
📚 الفقیه،ج 4 ص 420
🔸به خاطر این که روحانیت از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات #دینی مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند ، لباس #اختصاصی برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین #میپوشیدند چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت #تعیین می شود .
❕در روایات متعددی وارد شده است که پیامبر گرامی و اهل بیت علیهم السلام در پوشش از عمامه و قباء و عباء #استفاده می کردند ؛
🔹عمامه : وسائل الشیعه ج 5 ص 55 باب 30
🔹قباء ؛ سنن النبی ، ص 173 _ بحار الانوار ج 42 ص 50 _ ج 52 ص 352_
🔹عباء ؛ بحار الانوار ج 44 ص 376_ سنن النبی ص 173
👌اما در مورد عمامه و چرایی پوشیدن عمامه سیاه و سفید توسط روحانیون #گفتنی است که اهل بیت علیهم السلام هم عمامه سفید بر سر می گذاشتند و هم عمامه سیاه .
🔸در نقلی آمده است ؛
« امام رضا علیه السلام عمامه #سفید بر سر گذاشت و خارج شد »
📚الکافی ج 1 ص 489
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« آن روز كه پيامبر مكه را فتح كرد و به مسجد الحرام داخل شد عمامه #سياه بر سر داشت »
📚مکارم الاخلاق ص 119
👌عبد الله بن سليمان از پدرش نقل مى كند ؛
«امام زين العابدين عليه السلام در حاليكه عمامه #سياه بر سر داشت وارد مسجد شد »
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 57
👌 البته در عرف کنونی رنگ عمامه به عنوان شناسه برای دو گروه از روحانیون که سادات و غیر سادات هستند استفاده می شود که سادات از عمامه #سیاه و غیر سادات از عمامه سفید استفاده میکنند که این نحو از پوشش برای افکار #عمومی و شناسایی سادات از غیر آنها در جهت رعایت #حقوق آنها مفید می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#تصرف_امام_حسین_علیه_السلام_در_کاروان_متعلق_به_یزید_معاویه
🤔#پرسش
❔در مورد امام سوم شیعیان داستانها و افسانهها زیاد شنیده اید؛ از آزاد مردی و شجاعت او تا اخلاق مداری و مظلومیت او ولی خواندن تاریخ در مورد ایشان اثبات میکند که او فردی دزد و راهزن بوده است.
✍🏻طبق سند معتبر، حسین بن علی در راه کربلا به کاروانی که متعلق به حکومت وقت بوده برمیخورد که اقلامی را به دمشق می برده اند. حسین کاروان را توقیف کرده و اموال آن را دزدیده است؛ اینکه این امام معصوم و عاری از گناه! مگر برای امر به معروف نرفته بود؟ خوب چرا سر راه دست به دزدی و راهزنی میزند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌گزارش هایی از مصادره کاروان متعلق به یزید توسط امام حسین علیه السلام در مجامع تاریخی گزارش شده است .
❕طبری به نقل از عُقْبة بن سَمعان می آورد ؛
«حسين عليه السلام رفت تا به تنعيم رسيد. كاروانى را در آن جا ديد كه از يمن مى آمد و بَحير بن رَيسان حِمْيَرى كه از سوى يزيد، كارگزار يمن بود آن را براى يزيد، فرستاده بود. بار كاروان، وَرس و زيورآلات بود كه پيش يزيد مى بردند. حسين عليه السلام كاروان را گرفت و همراه خودش برد.سپس به شتربانان فرمود: «شما را مجبور نمى كنم. هر كه بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه او را مى پردازيم و با او خوشرفتارى مى كنيم، و هر كه نخواهد و همين جا از ما جدا شود، كرايه او را به اندازه مسافتى كه پيموده است، مى پردازيم». پس هر كس از آنها كه از وى جدا شد، حسابش را كردند و حقّش را دادند و هر كس از آنها كه همراه وى رفت، كرايه او را پرداخت و به او جامه پوشانيد.»
📚تاریخ طبری ج 5 ص 385_ مقتل الحسین خوارزمی ، ج 1 ص 220
❕در نقل دیگری می آورند ؛
« حسين عليه السلام در تنعيم، با كاروانى از يَمَن، رو به رو شد كه بَجير بن رَيسان حِميَرى (گماشته يزيد در يمن)، براى يزيد فرستاده بود. بار كاروان، وَرس و زيورآلات بود كه نزد يزيد مى بردند. حسين عليه السلام كاروان را گرفت و همراه خودش برد. پس از آن، به شتربانان فرمود: «شما را مجبور نمى كنم. هر كه بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه او را مى پردازيم و با او خوشرفتارى مى كنيم و هر كه نخواهد و همين جا از ما جدا شود، كرايه او را به اندازه مسافتى كه پيموده است، مى پردازيم». پس هر كس از آنها كه از وى جدا شد، حسابش را كردند و حقّش را دادند و هر كس از آنها كه همراه وى رفت، كرايه او را پرداخت و به او جامه پوشانيد. مى گويند: جز سه نفر از آنان به كربلا نرسيد. بر آنها ده دينار ده دينار افزود و شتر شتر به آنان بخشيد و آنان را برگرداند.»
📚انساب الاشراف ج 3 ص 375_ الاخبار الطوال ص 245
❕ سید بن طاووس هم می آورد ؛
« حسين عليه السلام حركت كرد تا به تنعيم رسيد و در آن جا كاروانى را ديد كه بارش هديه اى بود كه بَحير بن رَيسان حِميَرى (كارگزار يمن) براى يزيد بن معاويه، فرستاده بود. حسين عليه السلام هديه را گرفت؛ زيرا زمام كارهاى مسلمانان، به دست او بود. سپس به شتربانان كاروان فرمود: «هر كس بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه اش را مى پردازيم و با او خوشرفتارى مى کنيم، و هر كس دوست دارد از ما جدا شود، كرايه اش را به اندازه راهى كه پيموده، مى پردازيم».
پس گروهى با او رفتند و ديگران، سر باز زدند. »
📚لهوف ص 130_ مثیر الاحزان ص 42 _ بحار الانوار ج 44 ص 367
👌در این شکی نیست که امام حسین علیه السلام از جانب پیامبر گرامی به عنوان امام و #حاکم تعیین شده بودند چنان که پیامبر گرامی خطاب به امام حسین علیهما السلام فرمود ؛
« تو امام و فرزند امام و ابو الائمه هستی ، تو حجت ، فرزند حجت ، ابو الحجج ، می باشی که نه تن از فرزندان تو امام هستند که نهمین آنان قائم است »
📚بحار الانوار ج 43 ص 295
🔸بنابراین امام حسین علیه السلام امام و حاکم از جانب خداوند بر مردم بود و حق تصرف در اموال بیت المال و حکومتی را داشته است ، به خاطر همین امام حسین در اموال حکومتی متعلق به یزید یا مطابق برخی نقل های دیگر ، در اموال حکومتی متعلق به معاویه در هنگامی که در صدد تعیین یزید به عنوان جانشین خود بود ، تصرف کرد و علنا مشروعیت آنان را زیر سوال برد و این را فهماند که آنان صلاحیت حکومت بر مسلمین و تصرف در اموال مسلمین را ندارند و باید حکومت را به صاحبان اصلی آن بازگردانند . تصرف در اموالی که خداوند اجازه آن را به حاکم اسلامی و مشروع داده است ، راهزنی نامیده نمی شود ، بلکه مخالفت علنی با حکام جور و دعوت آنان به ولایت الهی محسوب می شود لذا شیخ عباس قمی می نویسد ؛
« چون به منزل تنعيم رسيدند شترهاى چند ديد كه بار آن ها هديه چند بود كه عامل يمن براى يزيد فرستاده بود، حضرت بارهاى ايشان را گرفت زيرا كه حكم امور مسلمين با امام زمان است و آن حضرت به آنها احقّ است »
📚منتهی الامال ج 2 ص 757
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#منازل_کاروان_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔داستان حركت حسين به كربلا و دروغهاى آخوندهاى شيعه و پيروان قبر پرست آنها، يكى از مضحك ترين داستانهاى شيعيان است.
ما در اين ويديو با توضيح و تفصيل و نشان دادن نقشه منطقه حركت كاروان حسين، اثبات ميكنيم كه اين داستان چقدر دروغ و زاده ذهن فرومايه آخوندهاست.
در دنياى امروزى براحتى و با چند كليك ميتوان به مواردى اشاره كرد كه ١٢٠٠ سال ذهن غارنشينان حوزه با داستان پردازى و خرافه سازى آنرا در كتابهاى بى محتوايشان ترسيم كرده و به خورد مردم نااگاه داده اند.
❕بیشتر منظورم این قسمتشه که امام حسین ع که از مدینه به دعوت کوفیان به سمت این شهر حرکت کردند چی شد که از کربلا سر درآوردن که ۱۲۰-۳۰ کیلومتر بالاتر از کوفه است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر پايه صحيح ترينِ گزارشها، كاروان امام حسين عليه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مكّه، روز سه شنبه هشتم ذى حجّه سال شصت هجرى، مكّه را به سوى كوفه ترك كرد؛ امّا هنگامى كه به نزديكى كوفه رسيد، به دليل ممانعت سپاهيان ابن زياد، مجبور به فرود آمدن در كربلا گرديد ، بنابراین تغییر مسیر دادن امام حسین علیه السلام از کوفه به سمت کربلا به خاطر اجبار عبید الله بوده است .
❕طبری می نویسد ؛
« حسين عليه السلام، حركت كرد و جلوداران سپاه عبيد اللّه بن زياد، ايشان را ديدند. حسين عليه السلام چون چنين ديد، راه خود را به سوى كربلا، كج كرد و پشت لشكر را به سوى نيزار و گياه تازه قرار داد تا تنها در يك جبهه بجنگد، و فرود آمد و چادر زد. يارانش چهل و پنج سوار و صد پياده بودند»
📚تاریخ طبری ج 5 ص 389_ تهذیب الکمال ج 6 ص 427
❕ابن شهر آشوب هم می نویسد ؛
« روز پنجشنبه، دوم محرّم سال 61 هجرى، امام حسين عليه السلام و لشكرش را به سوى كربلا راندند. امام عليه السلام در آن جا فرود آمد و فرمود: «اين جا، جايگاه كَرْب (رنج) و بَلاست. اين جا، جايگاه مَركبها و بار و بُنه ماست و [اين جا] قتلگاه مردانمان و جاى ريخته شدن خونمان است».
📚مناقب ج 4 ص 97_ کشف الغمه ج 2 ص 259
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« لشكر سواره نظام [عبيد اللّه]، حسين عليه السلام را در وادى سِباع ديدند .... سپس گفتند: اى فرزند دختر پيامبر خدا! با ما حركت كن.
پيوسته به او اميد [توافق] داشتند و گِرداگرد او، سواره حركت كردند تا در كربلا، فرود آمدند.»
📚المحن ص 146_ الامامه و السیاسه ج 2 ص 11
❕گفتنى است كه امام عليه السلام در آغاز حركت، به جاى آن كه از مكّه به سوى شمال شرق و منزل صفاح (نخستين منزل مسير مكّه به كوفه) برود، به سمت تنعيم در شمال غرب و در مسير مدينه، حركت كرد و بدين سان، حدود نُه كيلومتر، راه خود را دور نمود. احتمالًا اين اقدام، ترفندى بر ضدّ تعقيب مأموران حكومت بود كه قصد ممانعت از حركت امام عليه السلام به سوى كوفه داشتند.
👌منازلى كه كاروان امام حسین علیه السلام طى كرده، به ترتيب، عبارت اند از: 1. مكّه، 2. تنعيم، 3. صفاح، 4. بستان ابن عامر، 5. ذات عِرق، 6. غمره، 7. مسلح، 8. افيعيّه، 9. معدن بنى سليم، 10. عمق، 11. سليليّه، 12. ربذه، 13. مغيثة الماوان، 14. نقره، 15. حاجر، 16. سميراء، 17. توز، 18. فيد، 19. اجفر، 20. خزيميّه، 21.زرود، 22. ثعلبيّه، 23. بطان، 24. شقوق، 25. زباله، 26. قاع، 27. عقبه، 28. واقصه، 29. شراف، 30. ذو حسم، 31. بيضه، 32. عذيب الهِجانات، 33. رهيمه، 34. قصر بنى مقاتل، 35. طف، و 36. كربلا.
❕بر اساس محاسباتِ انجام شده، كاروان امام عليه السلام، اين منازل را با مسافتى حدود 1447 كيلومتر، در مدّت تقريبا 25 روز طى كرد و روز دوم محرّم سال 61 هجرى، وارد كربلا شد .
📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 5 ص 114
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#دشمنی_با_آل_علی_اقلیت_تشیع
🤔#پرسش
❔ادعا: هر که با آل علی در افتاد، ور افتاد!
حتما این ادعای مضحک آخوندها و پیروان تشیع را شنیدهاید!
این ادعای اسلامگرایان شیعه در صورتی ادا میشود که بنا بر ادعای خودشان، تمامی ائمه شیعه بدست خلفای مسلمان کشته شدهاند!
معاویه، یزید و باقی امویان بیش از ۱۰۰ سال حکومت کردند و هیچ آزاری از سوی آل علی به آنها نرسید...
ازین گذشته، تعداد شیعیانی که به آل علی اعتقاد دارند کمتر از ۸ ٪ از کل مسلمانان میباشد و باقی مسلمانان پیرو مخالفین آل علی هستند.
باید پرسید: کی، کجا و چگونه ور افتاد؟!
این ادعای مضحک نیز جزو اعتقادات خرافی شیعیان قبر پرست است
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که دشمنان اهل بیت علیهم السلام در روز قیامت شدید ترین عذابها را خواهند داشت و در دنیا هم گرفتار غضب و خشم هستند و این خشم و غضب الهی در دنیا آنان را زمین می زند و عذاب خوار کننده ای هم برای آنان درانتظار است .
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« بهشت بر کسی که بر اهل بیت من ظلم کند و آنان را بکشد و با آنان درگیر شود ، حرام است »
📚امالی طوسی ص 164
🔸و فرمود ؛
« غضب خدا و رسول بر کسی است که عترت پیامبر را آزار برسانند و با این عمل پیامبر را اذیت کنند »
📚بحار الانوار ج 27 ص 205
👌اینکه امروزه یزید ها و حجاج ها و بنی العباس ها ، و سایر دشمنان ، که بزرگترین دشمنی ها را با اهل بیت علیهم السلام کردند ، مورد خشم همه انسانهای آزاده هستند و یاد و نام نیکی از آنان باقی نمانده ، و در مقابل یاد و نام اهل بیت علیهم السلام روز به روز ، و سیع تر و گسترده تر می شود ، گواه روشنی بر جایگاه رفیع اهل بیت و جایگاه پست دشمنان اهل بیت در نزد خداوند است ، این در حالی است که روز قیامت هم بزرگترین عذابها در انتظار دشمنان اهلبیت علیهم السلام است .
👌شاعر از این جایگاه پست دنیوی و جایگاه ذلت بار اخروی دشمنان اهل بیت تعبیر می کند به این که هر کس با آل علی دشمنی کند ، هم در دنیا جز بد نامی و مغضوب الهی شدن و فراموشی چیزی برایش باقی نماند و هم در آخرت شدیدترین عذاب ها در انتظارش است و این تعبیر را به زیبایی به شعر آورده و می گوید ؛
« هر کس که به این سلسله ی پاک جفا کرد
بد کرد، نفهمید، غلط کرد، خطا کرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چه ها کرد
آخر به دَرَک رفت و به روحش شَرَر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
اولادِ اُمَیّه چو دَرِ کینه گشودند
بر عِترَتِ اطهار بسی ظلم نمودند
آخر همگی بِیدَقی از لعن ربودند
دیدیم که از نام و نشانشان، اثر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
حَجّاج که شد منکر هر خارقِ عادات
می کُشت به هر روز، بسی شیعه و سادات
امروز به او لعن کنند اهلِ سعادات
آوازه ی ظلمش به همه بحر و بر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد .
🌐http://yon.ir/CEXKs
👌می بینیم که شاعر به زیبایی مقصود خود را از « بر افتادن » دشمنان اهل بیت علیهم السلام بیان می کند که مقصودش، فراموشی و بدنامی و مغضوبی در دنیا و عقاب در آخرت است ، نه آنکه مقصودش لزوما ، کشته شدن دشمنان اهل بیت به دست موالیان و شیعیان باشد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌معاند در ادامه قلت شیعیان آل علی علیهم السلام را دلیلی بر عدم حقانیت آنان گرفته است در حالی که توجه ندارد که هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست، در طول تبليغ پيامبران، از زمان حضرت نوح (عليه السَّلام) تا عصر حضرت خاتم مؤمنان در اقليّت بودند. قرآن آنگاه كه مبارزات پى گير انبيا را ياد مى كند، پيوسته تذكر مى دهد ، گروندگان و مؤمنان به آنان بسيار اندك بودند. درباره نوح كه نهصد و پنجاه سال به تبليغ پرداخت، مى فرمايد ؛ «جز اندكى به همراه او ايمان نياوردند». ( هود 40) در آيه ديگر مى فرمايد:«اندكى از بندگان من سپاسگزارند». (سبا 13)
❕قرآن درباره پيروى از اكثريت به پيامبر هشدار مى دهد و مى فرمايد ؛
«اگر از اكثریت مردم روى زمين پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند». ( انعام 116) و باز به پيامبر يادآور مى شود: «هر چند بكوشى، اكثريت مردم ايمان نمى آورند». ( یوسف 103)
👌بزرگترين جمعيت ها در جهان از آنِ كشورهايى چون چين با حدود يك ميليارد و سيصد مليون نفر و هند با بيش از يك ميليارد نفر جمعيت است كه اكثريت مردم آنها را مادى گرايان و بت پرست ها تشكيل مى دهند. اگر مجموع جمعيت مسلمانان را كه يك ميليارد و سيصد ميليون تخمين زده مى شود نسبت به جمعيت 6 ميلياردى كره زمين، بسنجيم، از اكثريت برخوردار نيستند.
❕اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السَّلام) در يكى از سخنان حكيمانه خود درباره شناخت حق و باطل، بيانى دارد كه يادآور مى شويم ؛
👌در جنگ جمل مردى از اميرمؤمنان سؤال كرد: آيا با طلحه و زبير نبرد مى كنى، در حالى كه آنان از برجسته ترين اصحاب پيامبرند؟
امام در پاسخ فرمود: تو در اشتباهى. عظمت و بزرگى اشخاص، نشانه حق و باطل نيست، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى؛ و باطل را بشناس، آنگاه اهل آن را خواهى شناخت».
📚ارشاد القلوب ج2 ص296
❕گذشته از اين، شيعه هر چند نسبت به جمعيت كل مسلمانان، در اقليّت است، ولى براى خود، جمعيت عظيمى را در جهان تشكيل مى دهند و لذا در غالب نقاط جهان حضور مؤثر دارند. علاوه بر كشورهاى ايران و عراق و آذربايجان و بحرين و لبنان كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مى دهند، در تمام كشورهاى اسلامى، اقليت قابل ملاحظه اى از شيعيان وجود دارد كه براى خود مساجد، مؤسسات، مدارس و برنامه هاى فرهنگى دارند .
❕اصولًا بايد توجه كرد كه شيعه به عنوان اپوزيسيون و مخالف نظام حاكم شناخته مى شد و نظام هاى سياسى براى سركوب بلكه ريشه كن كردن آنها، به آنان لقب «روافض» داده بودند. به عنوان نمونه، سلطان محمود غزنوى پس از تسلط بر شرق خراسان، به ريشه كن كردن دو گروه، يكى شيعه و ديگرى معتزله همت گمارد، چندان كه آثار علمى و كتابخانه هاى آنان را از بين برد تا اثرى از تشيع و معتزله باقى نماند. او پيوسته اهل حديث و كراميه را تقويت مى كرد، و شيعه و معتزله را دشمن اصلى خود مى دانست.
📚یادداشت های قزوینی ، حواشی ، ج 7 ص 60
❕صلاح الدين ايوبى، پس از خيانت به فاطميان، تصميم بر قتل عام شيعه
گرفت و گروه بى شمارى از آنان را كشت.
📚اعیان الشیعه ج 3 ص 30
👌در دوران حكومت عثمانى، در زمان سلطان سليم به خاطر فتواى يك فقيه حنفى به نام نوح، 000، 40 شيعه در تركيه فعلى سر بريده شدند.
📚البلاد العربیه و الدوله العثمانیه ، ص 40
❕در دوران حكومت جزّار در لبنان، در جبل عامل حمام خون به راه افتاد و نسل كشى شيعه صورت گرفت، به گونه اى كه كتاب هاى آنان مدت ها به جاى هيزم در تنور نانوايان مى سوخت.
📚دائره المعارف اللبنانیه ، فواد البستانی ، در شرح حال ابراهیم یحیی
👌با توجه به اين كشتارهاى دسته جمعى، بقاى شيعه در جهان، آن هم با يك فرهنگ قوى و جامع و داشتن علما و دانشمندان مبرز در تمام رشته هاى اسلامى و علمى، يكى از معجزات الهى است كه در پرتو عنايتش، مظهر اسلام راستين بدون تحريف به جاى مانده و خوشبختانه روز به روز نور آن راه گروه بيشترى از انسان ها را روشن نموده و پرده هاى جهل و تعصب را از چهره تاريخ كنار مى زند.
📚راهنمای حقیقت ص 62
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#ازدواج_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در تاريخ يعقوبى آمده است كه حضرت موسى بن جعفر علیه السلام وصيت كرده بود كه دخترانش شوهر نكنند و براى همين هيچيك از دختران آن حضرت شوهر نكردند جز يكى از دخترانش به نام ام سلمه كه در مصر به همسرى قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و به خاطر اين ازدواج مسايلى پيش آمده و قاسم قسم خورد كه منظور او از ازدواج با او اين بود كه به او محرم شود و او را حج ببرد.
📚تاریخ یعقوبی ، ترجمه آیتی ، ج 2 ص 421
👌لکن اين نظريه را نمى توان به اين آسانى پذيرفت زیرا هم سند صحیحی ندارد و هم در اصول كافى آمده است كه حضرت امام موسى بن جعفر علیه السلام كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا علیه السلام واگذار كرد و فرمود ؛ « اگر على خواست آنان را شوهر مى دهد و اگر نخواست شوهر نمى دهد. و جز پسرم على هيچكس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد. نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج دخترانم دخالت كنند »
📚الکافی ج 1 ص 317
👌بر اساس اين روايت، نمى توان گفت كه امام موسى بن جعفر علیه السلام وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا علیه السلام مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.
❕علت ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، خفقان شديد هارونى بود که باعث شد كه دختران امام موسى بن جعفر علیه السلام نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون خفقان و استبداد و ستم به جايى رسيد كه كسى جرأت نداشت به خانه امام موسى بن جعفر رفت و آمد كند. اگر كسى نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، بطور يقين نمى تواند خيال دامادى آن حضرت را در سر بپروراند. اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه هارون مى خواست كارى كند كه نسل امام موسى بن جعفر كم گردد و يكى از راههاى اين، جلوگيرى از ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعى اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل على كم مى گردد و كمى اين نسل براى دستگاه خلافت بسيار مطلوب بود و علت كشتار آنهمه سادات هم مى تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.
🔸هارون در برخورد با علويان، موضع گيرى كاملا خصمانه و كينه توزانه اى داشت و آن هنگام كه به قدرت رسيد و زمام حكومت را به دست گرفت سوگند ياد كرد كه علويان را از پاى در آورده و بكشد. او آنچه در دل داشت در قالب اين عبارت بر زبان آورده، چنين گفت: «به خدا سوگند، كه علويان و شيعيان آنان را خواهم كشت».
📚 الاغانی ج 5 ص 225
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌از سوی دیگر دختران آن حضرت در نهايت كمال بودند و همسنگى براى آنها پيدا نشد و بخصوص حضرت معصومه سلام الله علیها که در درجات والای کمالات بوده است .
❕شيخ عباس قمى به نقل از تاريخ قم چنين آوده است ؛
« رضائيه دختران خود را شوهر نمى دادند زيرا كسى كه همسر و هم كفو آنان باشد. نبود و هيچ يك شوهر نكردند و اين در ميان دختران آنان عادت شده بود و امام جواد علیه السلام دهى را در مدينه براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده بودند وقف كرده بود تا از درآمد آن زندگى آنان اداره شود و دخترانى از خاندان امام رضا كه در قم ساكن بودند، هرسال سهم خود را از آن ده را در قم دريافت مى كردند.
📚منتهی الامال ج 2 ص 433
👌هیچ مانعی ندارد که هم خفقان حاکم در عصر امام کاظم علیه السلام و هم نبودن هم کفو موجب عدم ازدواج دختران امام علیه السلام شده باشد .
❕ازدواج به عنوان اصلی اولی مستحب است ، اما گاهی موانعی موجب می شود که امکان ازدواج حاصل نشود ، چنان که در مورد حضرت یحیی و عیسی علیهما السلام داریم که بر اثر شرایط خاص زندگی و اجبار به سفرهای متعدد برای تبلیغ آیین خدا ناچار به مجرد زیستن بوده اند .
📚تفسیر عیاشی ج1 ص172 _ الوافی ج 23 ص 1434
👌انسان می تواند با ازدواج کردن دین خود را حفظ کند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و در نصف باقی باید از خدا پروا کند »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 16
❕اما اگر شرایط ازدواج فراهم نبود ، انسان می تواند با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کند ، چنان که حضرت عیسی و یحیی و فاطمه معصومه سلام الله علیهم ، با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کردند .
❕این که ازدواج کردن موجب حفظ دین می شود ، مانع از آن نیست که عوامل دیگری هم باشد که به وسیله آنها دین حفظ شود و به قول علمای منطق ؛ « اثبات شی ء نفی ما عدا نمی کند » . یکی از عوامل حفظ دین ، ازدواج کردن است ، خود نگه داری و تقوا و پرهیزکاری و عبادت و بندگی و ... عوامل دیگری است که می تواند موجب حفظ دین شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#معجزه_شق_القمر_و_ناسا
🤔#پرسش
❔ناسا رسما ادعاى شق القمر را رد كرد
هيچ شواهدى برسطح و يا عمق كره ماه مبنى بر دونيم شدن آن در گذشته از آغاز پيدايش تا كنون وجود ندارد!
وبسايت ناسا وجود هرگونه شواهد دال بر دونيم شدن ماه در گذشته را تكذيب كرد.
بخش انستيتوى اكتشافات منظومه شمسى ناسا SERVI در پاسخ به اين سئوال كه "بعضى منابع اسلامگرا ادعا مى كنند ماه در گذشته توسط الله به درخواست پيامبر اسلام به دونيم شده و دوباره سرجاى خود قرار گرفته و شواهدى نيز بر صحت اين معجزه وجود دارد كه دانشمندان امريكايى آن را تاييد كرده اند" اظهار داشت:
توصيه ما اين است كه هر مطلبى را كه در انترنت خوانديد باور نكنيد، تا كنون هيچ شواهد علمى دال بر شكافته شدن و دو يا چند تكه شدن ماه و دوباره پيوند خوردن آن در هيچ دوره اى از گذشته ماه وجود ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در اوّلین آیه سوره قمر مى خوانیم «اقتربت الساعة وانشقّ القمر» قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت.در این آیه شریفه سخن از معجزه بزرگ شق القمر است.
❕طبق روایات مشهور که بعضى ادعاى تواتر آن نیز کرده اند مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست مى گوئى و تو پیامبر خدائى ماه را براى ما دو پاره کن! فرمود: اگر این کار را کنم ایمان مى آورید؟ عرض کردند آرى ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پیامبر از پیشگاه پروردگار تقاضا کرد آنچه را خواسته اند به او بدهد ناگهان ماه دو پاره شد، و رسول اللّه آنها را یک یک صدا مى زد و مى فرمود: ببینید»
📚مجمع البیان و کتب تفسیر دیگر ذیل آیه 1 سوره قمر
📚بحار الانوار ج17 ص347 باب 3
👌در اینکه چگونه ممکن است این کره عظیم آسمانى شکافته شود، و چگونگى جذب دو نیمه ماه بعد از شکافتن سؤالاتى مطرح است.
❕پاسخ این سؤالات با توجه به مطالعات و اکتشافات دانشمندان فلکى چندان پیچیده نیست، زیرا اکتشافات مى گوید: چنین چیزى نه تنها محال نیست، بلکه بارها نمونه هاى آن مشاهده شده، هرچند در هر کدام عوامل خاصى مؤثر بوده است. به تعبیر دیگر: کراراً در دستگاه منظومه شمسى و سایر کرات آسمانى انشقاقها و انفجارهائى روى داده است که براى نمونه موارد زیر را یادآور مى شویم؛
🔷الف ـ «پیدایش منظومه شمسى» این نظریه از سوى همه دانشمندان پذیرفته شده است که تمام کرات منظومه شمسى در آغاز جزء خورشید بود که بعداً از آن جدا شده، و هر یک در مدار خود به گردش درآمده است. منتها درباره عامل این جدائى گفتگو است .«لاپلاس» معتقد است عامل این جدائى «نیروى گریز از مرکز» منطقه استوائى خورشید بوده، به این معنى که در آن هنگام که خورشید به صورت توده گاز سوزانى بود (و هم اکنون نیز چنین است) و به دور خود گردش مى کرد، سرعت این گردش در منطقه استوائى سبب شد که قطعاتى از آن جدا گردد، و در فضا پراکنده شود، و به دور مرکز اصلى یعنى خورشید به گردش درآید.ولى تحقیقات بعضى دیگر از دانشمندان بعد از لاپلاس منتهى به فرضیه دیگرى شده که عامل این جدائى را وقوع جزر و مدهاى شدیدى در سطح خورشید بر اثر عبور یک ستاره عظیم از نزدیکى آن مى شمرد. طرفداران این فرضیه که حرکت وضعى خورشید را در آن روزگار کافى براى توجیه جدائى قطعاتى از آن نمى دانند دست به سوى این فرضیه دراز کرده، مى گویند: این جزر و مد، امواج عظیمى در سطح خورشید به وجود مى آورد، درست همانند سقوط قطعه سنگ عظیمى در یک اقیانوس، و بر اثر آن، قطعاتى از خورشید یکى پس از دیگرى به خارج پرتاب شد، و به گرد کره خورشید به گردش درآمد.
❕در هر حال عامل جدائى هرچه باشد مانع از این نیست که همه معتقدند پیدایش منظومه شمسى از طریق انشقاق و جدائیها صورت گرفته است.
🔸ب ـ «آستروئیدها» «استروئیدها» قطعات سنگهاى عظیم آسمانى هستند که به دور منظومه شمسى در گردشند، و گاهى از آنها به کرات کوچک و «شبه سیارات» تعبیر مى کنند، بزرگى یکى از آنها چنان است که قطر آن به 25 کیلومتر مى رسد، ولى غالباً از این کوچکترند.
❕دانشمندان عقیده دارند آستروئیدها بقایاى سیاره عظیمى هستند که در مدارى میان مدار «مریخ» و مدار «مشترى» در حرکت بوده، سپس بر اثر عوامل نامعلومى منفجر و شکافته شده است. تاکنون بیش از 5 هزار آستروئید کشف و مشاهده شده، و عده زیادى از آنها که بزرگتر هستند نامگذارى، و حجم و مقدار و مدت حرکت آنها به دور خورشید محاسبه شده است، بعضى از فضاشناسان براى آستروئیدها اهمیت خاصى قائلند، و معتقدند احیاناً مى توان از آنها به عنوان پایگاهى براى مسافرت به نقاط دور دست فضا استفاده کرد . این نمونه دیگرى از انشقاق در اجرام آسمانى است.
🔸ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌«شهابها» سنگهاى بسیار کوچک آسمانى هستند که گاه از اندازه فندق تجاوز نمى کنند، و به هر حال با سرعت شدیدى در مدار خاصى بر گرد خورشید در گردشند، و گاه که مسیر آنها با مدار کره زمین تقاطع پیدا مى کند، به سوى زمین جذب مى شوند. این سنگهاى کوچک بر اثر شدت برخورد با هوائى که زمین را احاطه کرده، به خاطر سرعت سرسام آورى که دارند، داغ و برافروخته و مشتعل مى شوند، و ما به صورت یک خط نورانى زیبا در لابلاى جو زمین آنها را مشاهده مى کنیم، و از آن به تیر شهاب تعبیر مى نمائیم. و گاه تصور مى کنیم که ستاره دوردستى است که سقوط مى کند، در حالى که شهاب کوچکى است که در فاصله بسیار نزدیکى آتش گرفته، و سپس خاکستر مى شود.
❕مدار گردش شهابها با مدار زمین در دو نقطه تماس دارد، به همین دلیل در مرداد ماه و آبان ماه که دو نقطه تقاطع دو مدار است شهابها بیشتر دیده مى شوند.دانشمندان مى گویند: اینها بقایاى ستاره دنباله دارى است که بر اثر حوادث نامعلومى منفجر و از هم شکافته شده است.این هم نمونه دیگرى از انشقاق در کرات آسمانى.
❕به هر حال مسأله انفجار و انشقاق در کرات آسمانى امرى بى سابقه نیست، و هرگز از نظر علم محال نمى باشد، تاگفته شود اعجاز به محال تعلّق نمى گیرد.
اینها همه در مورد انشقاق است ولى بازگشت آن، به حال معمولى، بر اثر نیروى جاذبه اى که میان دو قطعه وجود دارد کاملاً امکان پذیر است.
👌شق القمر، تحت یک عامل طبیعى معمولى صورت نگرفت، بلکه جنبه اعجاز داشت، ولى چون اعجاز به محالات تعلق نمى گیرد منظور در اینجا بیان امکان این مطلب بود (دقت کنید).
📚تفسیر نمونه ج23 ص16
❕دانشمندان ناسا گفته اند که اثری از شکافته شدن ماه را مشاهده نکرده اند ، اما نگفته اند که شکافته شدن ماه محال است . ممکن است در آینده نشانه هایی از شکافته شدن ماه را کشف کنند .
👌در تحقیق بالا که از تفسیر نمونه نقل شد ، روشن شد که شکافته شدن و انشقاق در اجرام آسمانی امری محال نیست و نمونه هایی از آن هم واقع شده است .
❔چه مانعی دارد که ماه که به قدرت الهی شکافته شد ، به قدرت الهی به نحوی
به هم پیوند بخورد که حتی اثری هم از شکاف بر روی ماه باقی نماند ❗️
❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر شکافی هم بر روی ماه باقی مانده باشد ، به واسطه برخورد شهاب سنگ ها به ماه در طول قرن های متمادی ، آن اثر محو شده باشد ❕
❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر اثری از شکاف مذکور بر روی ماه باشد ، هنوز تحقیقات دانشمندان به آن نرسیده است و استبعاد عقلی ندارد که در آینده به آن برسند ؟ زیرا هنوز بسیاری از حقایق عالم است که کشف نشده است و به خاطر همین دانشمندان در هر رشته پیوسته برای درک و کشف این حقایق در حال تحقیقات شبانه روزی هستند ؟
❕بسیاری نابخردانه است که بگوییم چون دانشمندان فلان موضوع را کشف نکرده اند ، پس فلان موضوع واقعیت ندارد ، زیرا در این صورت باید باب تحقیق و پژوهش در علوم مختلف تعطیل می شد .
👌بنابراین در رابطه با معجزه شق القمر ، دلیل اصلی ما آیات و روایات اسلامی هستند که این واقعه را ثابت می دانند و اصل واقعه هم محال عقلی نیست و نمونه های این انشقاق در اجرام آسمانی واقعه شده است و برایمان فرقی نمی کند که ناسا به نشانه هایی از صحت این واقعه برسد یا نرسد ، اگر برسد تاییدی بر گفته ما است و اگر نرسد ، به صحت واقعه خللی وارد نمی شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « خدای شیعیان دارای انگشت است » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10123
#علی_علیه_السلام_و_ترک_تقیه
🤔#پرسش
❔اثبات كفر امام على با استناد به احاديث شيعه
#متن عربى روايت: محمد بن إدريس في آخر (السرائر) نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم مولانا علي بن محمد من مسائل داود الصرمي قال : قال لي : يا داود لو قلت : إن تارك التقية كتارك الصلاة لكنت صادقا.
#ترجمه :اگربگویم تارک تقیه همانند تارک نماز است درست گفته ام
#منبع :
وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : العلامة الشيخ حرّ العاملي جلد : ١٦ صفحه : ٢١١
با استناد به اين روايت و روايات مشابه، #على راه كفر پيش گرفته و #كافر شده است، زيرا ميتوانست با تقيه كردن خليفه سوم شود و به امامتى كه طبق ادعاى شيعه از سوى خدا به او تفويض شده بود برسد.
اما وى تقيه نكرد وخلافت به #عثمان رسيد وبدين نحو على به دستور الله و پيامبرش پشت كرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 این نحو شبهه پراکنی نشانه نهایت جهل و نادانی نسبت به تقیه و جایگاه آن در فقه تشیع است .
❕بدون شك مواردى وجود دارد كه در آنجا تقيه كردن حرام است و آن در موردى است كه تقيه به جاى اينكه سبب حفظ نيروها شود مايه نابودى يا به خطر افتادن مكتب گردد، و يا فساد عظيمى ببار آورد، در اين گونه موارد بايد سد تقيه را شكست و پى آمدهاى آن را هر چه بود پذيرا شد .
📚تفسیر نمونه ج 11 ص 426
❕براساس منطق شيعه، تقيه در شرايطى واجب، ولى در برخى شرائط نيز حرام است، و انسان در آن شرائط نبايد تقيه كند. گروهى تصور مىكنند كه شيعه مطلقا تقيه را واجب مىداند، درحالىكه اين تصور غلط بوده و روش پيشوايان شيعه هرگز چنين نبوده است.زيرا آنان با در نظر گرفتن شرائط و رعايت مصالح و مفاسد، در هر زمان راهى خاص و مناسب را انتخاب مىكردند و لذا مىبينيم كه گاه تقيه نكرده و جان و مال خود را در راه اظهار عقيده فدا مىكردند.اصولا پيشوايان معصوم شيعه غالبا به وسيلۀ شمشير يا زهر جفاى دشمنان به شهادت رسيدهاند، درحالىكه يقينا اگر آنان به حاكمان عصر خويش چهرۀ خوش و زبان شيرين نشان مىدادند، قدرتمندان حاكم چهبسا بزرگترين و عالىترين مقامات را نيز در اختيار آنان مىنهادند؛ ولى آنها خوب مىدانستند كه تقيّه (فى المثل در برابر يزيد) مايۀ نابودى دين و محو مذهب است.
📚منشور عقاید امامیه ص 227
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕امام رضا علیه السلام خطاب به برخی از افراد که ادعای شیعه گری داشته اما در عمل با دستورات اهل بیت علیهم السلام مخالفت می کردند ، فرمود ؛
« شما مدّعى هستيد كه شيعه اميرالمؤمنين عليه السلام هستيد، در صورتى كه بسيارى از اعمال شما خلاف اين ادّعاست و در بسيارى از فرايض كوتاهى مى ورزيد و نسبت به رعايت حقوق بزرگ برادران دينى خود سستى نشان مى دهيد و در جايى كه تقيّه لازم نيست تقيّه مى كنيد »
📚الاحتجاج یک جلدی ص 441
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« باید نظر کرده شود ، اگر مورد از مواردی بود که تقیه در مورد آن روا نمی باشد ، تقیه از فرد قبول نمی شود ، تقیه جایگاهی دارد ، هر که آن را از جایگاهش دور کند برای او استوار نماند »
📚الکافی ج 2 ص 168
❕از این روایات استفاده می شود که در مواردی که فساد تقیه از مصلحت آن بیشتر است ، تقیه کردن جایز نیست .
👌پس از قتل خلیفه دوم ، و در آن شورای ساختگی شش نفره ، «عبد الرحمن بن عوف » رو به «على» علیه السلام كرد و گفت با تو بيعت مى كنم كه طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و روش «عمر» و «ابو بكر» با مردم رفتار كنى، «على» علیه السلام در پاسخ گفت: مى پذيرم، ولى طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و اعتقاد خودم عمل مى كنم. «عبد الرحمن» رو به «عثمان» كرد و همان جمله را تكرار نمود و «عثمان» آن را پذيرفت. «عبد الرحمن» سه بار اين جمله را تكرار كرد و همان جواب را شنيد لذا دست «عثمان» را به خلافت فشرد، اين جا بود كه «على» علیه السلام به «عبد الرحمن» فرمود ؛
«به خدا سوگند تو اين كار را نكردى مگر اين كه از او انتظارى دارى همان انتظارى كه خليفه اوّل و دوّم از يكديگر داشتند، ولى هرگز به مقصود خود نخواهى رسيد».
📚مسند احمد ج 1 ص 75_ اسد الغابه ج 4 ص 123_ شرح نهج البلاغه ج 12 ص 166
👌معاند می گوید چه مانعی داشت که علی علیه السلام از روی تقیه موافقت با سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، آنگاه پس از خلافت ، بر اساس اعتقاد خودش عمل می کرد ، آیا علی علیه السلام در ترک تقیه مقصر نیست !
🔸پاسخ این اشکال با توجه به آنچه آمد روش است . تقیه در مواردی که موجب فساد دین و مذهب می شود حرام است . اگر علی علیه السلام خلافت بر اساس سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، در تمام جامعه اسلامی منتشر می شد که تمام بدعتها و اعمال ننگین ابوبکر و عمر مورد تایید علی علیه السلام قرار گرفته و دیگر کسی حق انتقاد و اشکال کردن را ندارد . علی هم پیرو آنان است و دربرابر آنان حرف تازه و مکتب دیگری را ارائه نداده است و این یعنی از بین رفتن راه و روش تشیع و پیروی از جانشینان به حق پیامبر اسلام .
❕از سوی دیگر ، وقتی علی علیه السلام پس از رسیدن به خلافت ، شرط تبعیت از ابوبکر و عمر را نادیده می گرفت ، در تمام جامعه اسلامی از سوی دشمنانش ، به عنوان فردی عهد شکن و حیله گر معرفی می شود که شایستگی هدایتگری و امامت را ندارد و این بهانه ای می شد برای عدم تبعیت از ایشان به عنوان امام و هادی الهی .
🔸به خاطر این مفاسد بود که علی علیه السلام تقیه کردن را در آن شورای ساختگی حرام دانست و تن به آن نداد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ شبهات مطرح شده در مورد وجود تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها و این که ایشان فرزند امام حسین علیه السلام بودند و در شام به شهادت رسیدند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2085
#انصراف_امام_باقر_علیه_السلام_از_ازدواج_با_یک_زن
🤔#پرسش
❔فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته!!!
=========================
وعن زرارة في الموثق عن أبي جعفر أنه أراد أن يتزوج امرأة فكره ذلك أبوه،... {متن کامل در اسکن}
🔴امام باقر میگوید;خواستم با زنی ازدواج کنم اما پدرم از این کار کراهت داشت !!! اما من رفتم و ازدواج کردم تا اینکه وقتی سراغ آن زن رفتم ونگریستم چیز خوشایندی ندیدم.؟ پس برخاستم که بروم اما زن و خانه دار برخاست تا درو ببندد گفتم قفل نکن آنچه رابخواهی به تو میدهم پس وقتی که نزد پدرم رفتم و ماجرا را برایش بیان کردم به من گفت: فقط نیمی از مهریه بر تو واجب است...
مطابق حدیث فوق امام باقر یک کاری انجام میده که امام سجاد ازش کراهت داشت !!![پس عصمت ادعایی چی شد؟]
⚡️مگر مدعی نیستید که امامان علم غیب دارند پس چگونه امام شما نمیدانست آن دختر چه شکلی است؟
⚡️فرضا آن دختر زیبائی خاصی نداشته باشد ایا این مثلا امام باید بلند بشه و فرار کنه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌معاند روایت را درست ترجمه نکرده است و اساسا تعبیر « فرار از مجلس خواستگاری » تعبیری کاملا کذب و دروغین است .
❕روایت در مورد امام باقر علیه السلام است که می فرماید ؛
« قصد داشتم که با زنی ازدواج کند ، اما پدرم ( امام سجاد علیه السلام ) موافق این ازدواج نبودند و کراهت داشتند ( اما من را از این ازدواج نهی نکردند ) و من با آن زن ازدواج ( و عقد کردم ) پس از ( عقد ) با آن زن ملاقات داشتم ( و در امر او ) نظر کردم ، اما جوری نبود که شیفته او شوم ، از ( مکان زفاف ) برخاستم که بازگردم ، سرایدار خانه به همراه آن زن برخاستند تا در را بر من ببندند ( می خواستند در را ببندند تا خلوت حاصل شود و مهریه کامل بگیرند ) من گفتم در را نبندید ، آنچه می خواهی ( از مهر ) به تو می دهم ، وقتی به نزد پدرم بازگشتم و او را در جریان ماجرا گذاشتم پدرم فرمود ( چون دخول با آن زن محقق نشده است ، پس از طلاق او ) تنها نصف مهریه بر تو لازم است ( نه تمام مهریه ) »
📚الکافی ج 5 ص 366 _ تهذیب الاحکام ، ج 7 ص 466
❕حال توجه به چند نکته لازم است ؛
1⃣در سند روایت « علی بن الحسن بن فضال » وجود دارد که فطحی مذهب بوده و شیعه امامیه نبوده است . بنابراین روایت سندا « صحیح » محسوب نمی شود .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 335
2⃣در روایت تنها آمده است که امام سجاد علیه السلام از این ازدواج کراهت داشتند و موافق نبودند ، اما نیامده است که امام سجاد ، فرزند خود را از این ازدواج #نهی کرده باشند . بنابراین امام باقر با امر امام سجاد علیهما السلام مخالفت نکردند تا عصمت ایشان زیر سوال برود .
3⃣در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که امامان علیهم السلام مامور به ظاهر بودند و مطابق علم غیب خود رفتار و عمل نمی کردند ، بنابراین جریان فوق با علم غیب آن بزرگواران منافاتی ندارد ، توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360
4⃣روایت دارد « فنظرت فلم ار ما یعجبنی » یعنی در امر آن زن نظر کردم ، چنین نبود که شیفته او شوم . محتمل است که امام باقر علیه السلام در خلوت ، نسبت به خلق و خوی و ایمان آن زن بیشتر شناخت پیدا کرده بودند ، لذا آن زن را شایسته ندیدند که به همسری برگزینند ، چنان که در ادامه می آید که قرائن گواه بر آن است که آن زن به ولایت امامان معتقد نبوده است . بنابراین لزوما علت انصراف امام علیه السلام از ازدواج با آن زن وضعیت ظاهری او نمی تواند باشد .
❕اگر چه اگر علت انصراف وضعیت ظاهری هم باشد ، مشکلی ایجاد نمی کند ، به این معنا که آن زن با تدلیس ، خود را بهتر از آنچه بوده نشان داده است . امام علیه السلام وقتی متوجه مکر و حیله آن زن شده ، او را شایسته همسری ندیدند و قضیه را همانجا تمام کردند .
5⃣مطابق فقه شیعه اگر طلاق در عقد و قبل از دخول واقع شود ، زن مالک نصف مهریه است ، اما برخی از فرق اهل سنت معتقدند که اگر طلاق در عقد واقع شود ، اگر چه دخولی صورت نگرفته باشد ، اما زن و مرد خلوتی داشته باشند ، زن مالک تمام مهریه می شود .
📚 الفقه علی المذاهب الخمسه ج 2 ص 349
❕وقتی امام علیه السلام از ازدواج با آن زن منصرف می شود ، آن زن قصد داشت درب را ببندد تا خلوت صدق کند و او مالک تمام مهریه شود ، این رفتار او قرینه است که اعتقادی به ولایت امامان نداشته و پیرو مذاهب مخالف اهل بیت علیهم السلام بوده است .
❕احتمال است که امام باقر علیه السلام نسبت به این قضیه اطلاع پیدا کرده بودند و از ازدواج با آن زن منصرف شدند . بنابراین علت انصراف از ازدواج « عدم کفویت در ایمان » بوده است نه زیبایی آن زن ، اگر چه اگر بحث زیبایی هم باشد ، روشن کردیم که به رفتار امام علیه السلام اشکالی وارد نمی کند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.