eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️به مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال ، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت کور و پلید ؛ ✔️کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ⚫️پاسخ به چند سوال و شبهه پیرامون ساختن گنبد و بارگاه بر روی قبور ائمه ؛ 1⃣چه دلیلی از آیات و روایات ، مبنی بر جواز و استحباب گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور اهل بیت وجود دارد ❕ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5067 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5086 2⃣چرا حرم های اهل بیت از طلا و نقره ساخته می شود ❕آیا این کار لازم است ❕❕ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5086 3⃣در روایات شیعه از ساختن گنبد و بارگاه ساختن نهی شده است مانند حدیثی از پیامبر که فرمود ساختن بنا بر قبر کار خوبی نیست ❕با این وجود چرا برای اهل بیت گنبد و بارگاه ساخته می شود ❕❕ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5068 4⃣آیا به راستی پیامبر گرامی حضرت علی را مامور کرد که هر قبری که بر آن گنبد و بارگاه ساخته شده است را خراب کند ❕چنان که وهابیان استدلال می کنند ❕❕ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6836 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔دوست می گوید که در روایات خودتان آمده است که پیامبر علی را به مدینه فرستاد تا قبوری که گنبد و برایش ساخته شده است را خراب کند ( کافی ج6) پس چگونه عمل عربستان را در تخریب گنبد و بارگاه امامان می کنید ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی که مورد اشاره شما قرار گرفته است ، در نقل شده است که از امیر مومنان علیه السلام روایت می کند ؛ « پیامبر من را به مدینه فرستاد و به من فرمود هر ( ذی روحی ) را دیدی محو کن و هر قبری را که دیدی صاف نما » 📚 ج6 ص528 📚 ص613 🗯 ؛ 1⃣این روایت از حیث سند است . 🔷یکی از راویان ، نوفلی نام دارد که نجاشی تصریح می کند که او است . 📚رجال ص37 🔷و راوی دیگر ، سکونی نام دارد که او هم واقفی مذهب بوده و ندارد . 📚 نجاشی ص56 2⃣مضمون حدیث با تاریخ زندگانی ساز گار نیست زیرا باید دید که پیامبر حضرت علی را در چه سالی به مدینه فرستاده است ، قبل از هجرت یا بعد از هجرت ❕ 🔷احتمال نخست منتفی است زیرا علی علیه السلام قبل از هجرت پیامبر به از مکه خارج نشده تا به مدینه اعزام گردد و از طرفی با سیطره مشرکان بر مدینه شرایط انجام این ماموریت را نداشت . 👌صورت دوم با بیشتری رو به رو است زیرا پس از گرویدن اوس و خزرج به آیین اسلام ، بت و یا صورت بتی در میان مدنیان نبود که علی علیه السلام مامور به آن باشد . 📚صحیح ج3 ص61 3⃣روایت می گوید ؛« لاقبرا الا سویته » « هر قبری را دیدی نما » یعنی روی قبر باید صاف باشد و به صورت پشت ماهی و کوهان شتر که رسم کفار بود نباشد و بسیاری از فقها نیز فتوا داده اند که باید روی قبر صاف و مسطح باشد که این امر ارتباطی با بحث ما که ساختن و بارگاه بر روی قبر صاف است ندارد . 🗯روی قبر پیامبر گرامی و ائمه بزرگوار صاف و بدون بر آمدگی است و ما بر روی آن گنبد و بارگاه می سازیم و این هم با حکم مذکور در روایت ندارد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔یکی از مولوی های وهابی می گفت که ساختن گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور حرام است چون در روایات آمده است که قبور بزرگان نباید شود خواستم نظر شما را در این رابطه بدونم ❗️ 💠💠 👌وهابیان گاه مى گويند ساختن بنا بر قبور ، سبب پرستش قبرها مى شود و اين حديث نبوى گواه بر عدم جواز آن است که فرمود ؛ «لَعَنَ اللهُ الْيَهُودَ اتَّخَذُوا قُبُورَ أنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ » « خداوند يهود را لعن كرد زيرا قبور پيامبرانشان را قرار دادند». 📚صحیح بخاری ج 1 ص 110_ وسائل الشیعه ج 5 ص 161 👌ولى بر همه روشن است كه هيچ كس قبور اولياء الله را پرستش نمى كند و ميان «زيارت» و «عبادت» فرق واضح و روشنى است. ❕ما همان گونه كه به زيارت و ديدار احيا و زنده ها مى رويم و بزرگان را احترام كرده و از آنها التماس دعا مى کنيم، همين گونه به زيارت اموات مى رويم و به بزرگان دين و شهداى راه اسلام احترام مى گذاريم و از آنها التماس دعا داريم. ❔آيا هيچ عاقلى مى گويد زيارت در حياتشان به صورتى كه گفته شد، عبادت، كفر و شرك است؟ زيارت بعد از وفات نيز همين گونه است. 👌پيامبر اسلام به زيارت قبور بقيع مى رفت و روايات بسيارى در منابع اهل سنّت در مورد زيارت قبر پيامبر و زيارت ساير قبور آمده است. 📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 114 _ صحیح مسلم ج 3 ص 65 👌اگر خداوند يهود را لعن كرده به اين بوده كه قبور انبيا را سجده گاه قرار دادند، در حالى كه هيچ مسلمانى هيچ قبرى را سجده گاه خود قرار نمى دهد ، چنان که شارح سنن نسائی می نویسد ؛ « یهودیان ، قبور انبیاء خود را مسجد قرار دادند یعنی به سوی آن قبور نماز خوانده و بر روی آنها سجده می کردند » 📚شرح سنن نسائی ، علامه سندی ، ج 2 ص 41 👌احمد بن حنبل نقل می کند که پيامبر پس از نهى فوق فرمود ؛ «بار الها قبر مرا، بتى كه مورد عبادت قرار گيرد، قرار مده. » 📚مسند احمد ج 3 ص 248 👌اين جمله حاكى است كه یهودیان با قبر و كه كنار آن بوده بسان بت رفتار مى كردند و قبر و يا صورت فرد صالح را قبله قرار داده، بلكه بالاتر آن را به صورت بت مى پرستيدند. 📚آیین وهابیت ، ص 106 ❕قابل توجّه اين كه هم اكنون قُبّه و بارگاه پيامبر اسلام در كنار مسجد نبوى سر به آسمان كشيده و همه مردم مسلمان حتّى وهّابى ها در روضه مقدّسه (آن قسمتى از مسجد نبوى كه در كنار قبر آن حضرت و متّصل به آن است) در پنج وقت نماز واجب مى خوانند و در اوقات ديگر نمازهاى مستحب، و در پايان هم قبر پيغمبر اكرم را زيارت مى كنند. ❔آيا اين كار پرستش قبور مى شود و حرام است؟ يا اين كه قبر مطهّر پيامبر مستثناست، آيا ادلّه شرك و حرمت پرستش غير خدا قابل استثناست؟! 💠به يقين زيارت قبور ربطى به عبادت ندارد، و نماز در كنار قبر پيغمبر و قبور ساير اولياء الله هيچ مشكلى ندارد و حديث بالا ناظر به كسانى است كه واقعاً پرستش قبور مى كردند. ❕كسانى كه با زيارت شيعيان جهان از قبور امامان آشنا هستند، مى دانند هنگام نمازهاى واجب وقتى صداى مؤذّن بلند مى شود، همه رو به قبله مى ايستند و نمازهاى واجب را به جماعت برگزار مى كنند و موقع زيارت نخست صد بار تكبير مى گويند و بعد از زيارت نيز دو ركعت نماز رو به قبله بجا مى آورند، تا در آغاز و پايان روشن شود پرستش مخصوص خداست. 📚شیعه پاسخ میگوید ، ص 104 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔یکی از سوالاتی که وهابیان زیاد مطرح می کنند اینه که فلسفه زیارت قبور چیه ❗️چرا این قدر تاکید بر زیارت قبور می کنید ❕چه دلیلی بر زیارت قبور وجود دارد ❕چرا زندگان را کرده و به مردگان چسبیده اید ❕❕ 💠💠 👌احترام به قبور گذشتگان به خصوص قبور بزرگان و زیارت آنها ، سابقه اى بسيار طولانى دارد، از هزاران سال پيش، مردم جهان امواتشان را گرامى مى داشتند، و به قبور آنها به خصوص بزرگانشان احترام مى گذاشتند، كه فلسفه و آثار مثبت اين كار بسيار است. 1⃣نخستين فايده بزرگداشت گذشتگان، نگهدارى حرمت اين عزيزان است و قدرشناسى از آنان، يكى از نشانه هاى عزّت و شرف است، و سبب تشويق جوانان به پيمودن راه آنهاست. 2⃣دوّمين اثر، گرفتن درسهاى عبرت از قبور خاموش امّا گوياى آنها، و زدودن زنگار غفلت از آيينه قلب انسان و بيدارى و هشيارى در برابر زرق و برق تخديركننده دنيا، و كاستن از سيطره هوا و ، و به تعبير روایات مردگان بهترين واعظانند. 3⃣سوّمين اثر، تسلّى خاطر بازماندگان است، چرا كه مردم در كنار قبور عزيزان خود آرامش بيشترى احساس مى كنند. گويى در كنار خود آنها هستند و اين زيارتها از شدّت آلام آنها مى كاهد، به همين دليل حتّى براى آنها كه الاثر هستند، شبيه قبرى درست مى كنند و در كنار آن به ياد آنان هستند. 4⃣چهارم اين كه بزرگ شمردن قبور بزرگان پيشين يكى از طرق حفظ ميراث فرهنگى هر قوم و ملّت است، و اقوام روزگار به كهن خود زنده اند. ❕ مسلمانان جهان فرهنگ غنى و عظيمى دارند كه بخش مهمّى از آن در قبور و آرامگاه هاى شهدا و علماى بزرگ و پيشروان علم و فرهنگ و به خصوص در مشاهد پيشوايان بزرگ دين نهفته است. حفظ و يادآورى و بزرگداشت آنها سبب حفظ اسلام و سنّت پيغمبر اكرم است. 👌در گذشته در رابطه فلسفه زیارت پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7546 ❕از روایات اهل سنت استفاده مى شود كه پيامبر گرامى به علت موقتى از زيارت قبور نهى كرده بود سپس اجازه داد كه مردم به زيارت آنها بشتابند. 👌شايد علت نهى اين بود كه اموات گذشته آنان غالبا مشرك و بت پرست بوده اند، و اسلام علاقه و پيوند آنان را با جهان شرك قطع كرده بود. ممكن است علت نهى، چيز ديگرى بوده باشد، و آن اينكه گروه تازه مسلمان بر سر خاك مردگان به باطل نوحه سرائى مى كردند و سخنان خارج از اسلامى به زبان مى راندند. ولى پس از گسترش اسلام و پا برجائى نهال ايمان در دل افراد اين نهى برداشته شد و پيامبر گرامى به خاطر منافع تربيتى كه در زيارت قبور است اجازه داد كه مردم به زيارت قبور بشتابند. آنجا كه نويسندگان سنن و صحاح چنين نقل مى كنند ؛كنت نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها فانّها تزهّد في الدّنيا و تذكّر الآخرة» «من شما را از زيارت قبور نهى كرده بودم از اين به بعد زيارت كنيد، زيرا زيارت قبور، شما را نسبت به دنيا بى اعتناء مى سازد و آخرت را به ياد مى آورد. » 📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 114 👌روى همين اساس است كه پيامبر گرامى، قبر مادر خود را زيارت مى كرد و به مردم مى گفت قبور را زيارت كنيد، زيرا زيارت آن، مايه ياد آورى است، اينك چنان که نقل می کنند ؛ « پيامبر قبر مادر خود را زيارت كرد و در كنار قبر او گريست و كسانى را كه دور او بودند گرياند، و فرمود از خدايم اجازه گرفته ام كه قبر مادرم را زيارت كنم شما نيز قبرها را زيارت كنيد زيرا زيارت آنها مايه يادآورى است. » 📚صحیح مسلم ج 3 ص 65_ سنن ابی داود ج 2 ص 195 ❕عائشه مى گويد پيامبر كيفيت زيارت قبور را براى من چنین تعليم كرد و فرمود ؛ « پروردگارم دستور داد كه به بقيع بيايم و بر آنها طلب آمرزش كنم، (عائشه) مى گويد گفتم من چگونه بگويم گفت بگو سلام بر اهل اين ديار از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان از ما و عقب ماندگان از ما را رحمت كند، ما به شما به همين زودى ملحق مى شويم. » 📚سنن نسائی ج 3 ص 76 ❕این روایات معتبر اهل سنت و سایر روایاتی که نقل نکردیم، همه گواه بر مشروعیت و استحباب زیارت قبور مردگان در پیامبر گرامی است ، استحباب و فضیلت زیارت قبور مردگان در روایات متعدد شیعه نیز آمده است که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8627 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔وحشت الله محمد از رابطه با پدر و برادر؛ ⚡️طبق آیه ۲۳ توبه اسلامگرایان نباید با پدر و برادران خود که اعتقادی به اسلام ندارند دوستی برقرار کنند و اگر اینکار را کنند از ستمکارانند ، آیا چنین چیزی معقول است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ايد هر گاه پدران و برادران شما كفر را بر ايمان ترجيح دهند آنها را ولى (و يار و ياور و تكيه گاه) خود قرار ندهيد و كسانى كه آنها را ولى خود قرار دهند ستمگرند. بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالى كه به دست آورده ايد و كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمى كند.» 🔰بقره 23_24 👌آنچه در آيات فوق مى خوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دوراهي ها نبايد زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد. لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد هر دو بر او لازم است. ❕در آيه 15 سوره لقمان در باره پدران و مادران بت پرست مى خوانيم ؛ «وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً » « اگر آنها به تو اصرار دارند كه چيزى را كه شريك خدا نمى دانى براى او شريك قرار دهى هرگز از آنها اطاعت مكن ولى در دنيا با آنها به نيكى رفتار كن » ❕معمر بن خلاد می گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم که آیا می توانم برای پدر و مادر کافرم دعا کنم ؟ امام علیه السلام داد ؛ « برای آنها دعا کن و برایشان صدقه بده و اگر زنده هستند با آنها مدارا و احسان کن ، چرا که پیامبر خدا فرمود من به رحمت شده ام نه به عقوق » 📚الکافی ج 2 ص 159 ❕زكريّا بن ابراهيم می گوید ؛ « من مسيحى بودم و اسلام آوردم و حج گزاردم. آن گاه نزد امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: من بر دين مسيح بوده ام كه حال، اسلام آورده ام ...پدر و مادرم و خانواده ام هستند و مادرم نابيناست. من با آنها هستم ... 👌امام فرمود ؛ «باكى نيست. مراقب مادرت باش و به او نيكى كن، و اگر از دنيا رفت، او را به ديگرى وا مگذار. تو خود، كار [تدفين] او را به عهده بگير » ❕زکریا می گوید ؛ « هنگامى كه به كوفه رسيدم، به مادرم محبّت كردم و خودم به او غذا مى دادم و جامه و سرش را از شپش، پاك مى كردم و به او خدمت مى نمودم. مادرم به من گفت: اى پسركم! تو وقتى بر دين من بودى، اينچنين با من رفتار نمىكردى. اين، چه رفتارى است كه پس از مهاجرتت و پذيرش اسلام در تو مى بينم؟ گفتم: مردى از فرزندان پيامبرمان، مرا به اين رفتار، فرمان داده است...گفت: فرزندم ، دين تو، بهترين دين است. آن را بر من عرضه كن. من آن را بر او عرضه كردم و او_ اسلام را پذيرفت...» 📚الکافی ج 2 ص 160 👌همینطور ادله لزوم رعایت صله رحم عام است و دستور به برقراری ارتباط با خویشاوندان حتی در صورتی هم که نباشند را می دهد ؛ 📚بحار الانوار ج 71 ص 87 باب 3 ❕و به صورت کلی اسلام دستور به حسن معاشرت با تمام غیر مسلمین اعم از خویشاوند و غیر آنها را می دهد مگر کسانی از آنها که در حال دشمنی با اسلام و مسلمین باشند که می توانید گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1378 👌بنابراین به هیچ عنوان این ادعا که اسلام دستور به بریدن از اقوام کافر می دهد ، و فرقی بین کافر حربی و غیر حربی نمی گذارد ، نمی باشد ، http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔مقام قرآن بالاتر است یا اهل بیت ❗️آیا بر اساس حدیث ثقلین می توان گفت که مقام قرآن است ❕❕ 💠💠 👌همان گونه که قرآن به عنوان آیت و نشانه وجود و قدرت خداوند شناخته می شود ، اهل بیت علیهم السلام نیز آیت و نشانه علم و قدرت خداوند هستند که مردم را دعوت به سوی او می کنند ، لذا در روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام به عنوان « » یاد شده است که تکذیب آنان ، موجب عذاب الهی می گردد ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 205 باب 11 انهم آیات الله ❕تفاوت در این است که قرآن به عنوان آیت خداوند شناخته می شود و اهل بیت علیهم السلام به عنوان آیت ناطق ، و از این دو ، در حقیقت مقام اهلبیت به عنوان آیت ناطق الهی ، از قرآن که آیت صامت او است ، برتر و بالاتر است ‌. 🔹امیر مومنان علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند بزرگتر از من خلق نکرده است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 77 🔹در روایات فراوانی وارده شده است که اهل بیت برتر از تمام مخلوقین هستند که این روایات با اطلاقی که دارد شامل تمام مخلوقین از جمله قرآن که مخلوق خداوند است میشود ؛ 📚بحار الانوار ج 26 ص 267 باب 6 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس از مخلوقین با ما مقایسه نمی شود و قرآن ( برای حقانیت ما ) نازل شده است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص66 ❕البته در برخی نقل های حدیث شریف ، از قرآن به عنوان آیت بزرگتر الهی یاد شده است چنان که فرمود ؛ « من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم که یکی از آن دو ، بزرگتر از دیگری است ، کتاب خدا که ریسمان کشیده شده الهی از آسمان به زمین است و عترتم اهل بیتم ...» 📚امالی طوسی ص 255 👌و فرمود ؛ «ثقل اكبر خدا است، وسيله اى است كه يك طرف آن به دست قدرت خدا است و طرف ديگرش به دست شما است؛ پس به آن تمسك جوئيد كه هرگز از بين نخواهيد رفت و گمراه نخواهيد شد، و ثقل اصغر عترتم مى باشد و آنها هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند». 📚احقاق الحق ج 9 ص 322 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « آيا من به ثقل اكبر [قرآن مجيد] در ميان شما عمل نكردم، و آيا در ميان شما، ثقل اصغر [عترت پيامبر ] را باقى نگذاردم (و پاسدارى ننمودم)» 📚نهج البلاغه خطبه 87 ❕این روایات سخن از برتری قرآن بر عترت در مدار و تفهیم دین به میان می آورد چرا که حجیت سخنان اهل بیت ، از قرآن ثابت می شود ، اما حجیت قرآن ذاتی است چرا که کلام مستقیم خداوند است ، اگرچه بر حسب واقع و حقیقت، مقام عترت برتر و والاتر است . 🔹در تفسیر تسنیم چنین آمده است ؛ « عترت طاهرین گرچه به لحاظ مقامهای و در نشئه باطن ، از قرآن کمتر نیستند و سخن بلند امیر مومنان که فرمود خداوند آیتی بزرگتر از من خلق نکرده است ، گواه این مدعاست ، اما از نظر نشئه ظاهر و در مدار تعلیم و تفهیم معارف دین ، قرآن کریم ثقل اکبر و آن بزرگواران ثقل اصغرند و در این نشئه جسم خود را نیز برای حفظ فدا می کنند » 📚تفسیر تسنیم ج 1 ص 76 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔چرا خداوند از صدای خر به عنوان زشت ترین صداها یادکرده است ( لقمان 19) ❗️ ❕آیا شایسته خداوند است که به مخلوق توهین کند ❕ 💠💠 👌جمله فوق در قرآن به نقل از لقمان آمده است که در مقام نصیحت به فرزندش فرمود ؛ « (پسرم) در راه رفتن اعتدال را رعايت كن، از صداى خود بكاه (و هرگز فرياد مزن) كه زشت ترين صداى خران است » ( لقمان 19) 👌این که در آیه فوق صدای الاغ به عنوان زشت ترین صداها قلمداد شده است ، به حسب عرف و عادت است که آنان صدای الاغ را زشت تلقی می کنند و با توجه به همین عادت و سیره مردم ، در آیه فوق فریادهای جاهلانه بی خبران ، به صدای الاغ که ناخوشایند بودنش در نزد مردم اتفاقی است ، شده است . ❕علی علیه السلام در مورد آیه فرمود ؛ « خداوند بزرگوارتر است از آن که موجودی را بیافریند و بعد همان مخلوق را بشمارد ، این مثال و تشبیهی ( عرفی ) است برای آن دو نفر که خودشان در جهالت و نفهمی مثل الاغ بوده و فریادهای گوش مثل فریاد الاغ بود » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 375 ❕در تفسیر نمونه نیز با تصریح به این که این تشبیه به حسب عادت مردم در زشت شمردن صدای است ، چنین آمده است ؛ « آنچه به راستى از صداهاى معمولى كه انسان مى شنود از همه زشتتر است همان صداى الاغ مى باشد، كه نعره ها و فريادهاى و ابلهان به آن تشبيه شده است.نه تنها زشتى از نظر بلندى صدا و طرز آن، بلكه گاه به جهت بى دليل بودن، چرا كه به گفته بعضى از مفسران صداى حيوانات ديگر غالبا به واسطه نيازى است، اما اين حيوان گاهى بى جهت و بدون هيچگونه نياز و بى هيچ مقدمه فرياد را وقت و بى وقت سر مى دهد » 📚تفسیر نمونه ج17 ص 56 👌بنابراین زشت شمردن صدای الاغ به حسب عرف و جامعه است و خداوند نیز با توجه به عرف شناخته شده ، فربادهای جاهلانه را به صدای الاغ تشبیه کرده که در عرف انسان ها زشت ترین صداها است و الا به تعبیر علی علیه السلام خداوند هیچ گاه مخلوق خودش را پس از خلقت ، به سبب داشتن یک ویژگی غیر اختیاری ، ملامت نمی کند . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔استادی این شبهه را کرد که نماز قضاء در زمان پیامبر و امامان اصلا وجود نداشته ، بعدها علما به خاطر اهمیت نماز گفتن که هر کس نمازش قضاء شد باید قضاء اونو بجا بیاره ببینم درسته ❗️❗️ 💠💠 👌در صورتی که انسان نماز خود را در وقت معین چه از روی عمد و چه سهوا نخواند ، باید در خارج وقت آن نماز را کند ، و این مساله ای است که مورد جعل و تشریع پبامبر گرامی و امامان علیهم السلام قرار گرفته است و ادعای مطرح شده در پرسش ، کاملا بی اساس است . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس خواب بماند و نماز فریضه را نخواند ، یا خواندن آن را فراموش کند ، باید هر زمانی که آن را به یاد آورد ، نمازش را قضاء کند و ای بر او نیست چرا که خداوند می فرماید ؛ « نماز را برای یاد من به پا دار » ( طه 14)» 📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 430 ❕زراره از امام باقر علیه السلام سوال کرد ؛ « مردی بدون طهارت نماز خوانده است یا فراموش کرده نماز بخواند و یا خواب رفته است ، تکلیف نمازش چگونه می شود ؟ 🔹امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « باید آن نماز را در هر ساعتی که به یاد آورد از شب یا روز کند » 📚التهذیب ج 2 ص 266 👌و فرمود ؛ « زمانی که نمازی را فراموش کردی یا بدون نماز خواندی ، قضاء کردن آن بر تو لازم است » 📚الکافی ج 3 ص 291 ❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 253 باب 1 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔امروزه مرسوم شده که زن و شوهر پس از طلاق و جدایی جشن طلاق می گیرند ❗️خواستم نظر اسلام را در مورد طلاق بدونم ❕❕ 💠💠 👌همانقدر که در اسلام به ازدواج و وصل شدن توصیه شده است ، از فراق و طلاق های بی مورد شده است تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ چیز نزد خداوند مبغوضتر از خانه ای که به وسیله طلاق خراب شود ، نمی باشد » 📚الکافی ج 5 ص 328 🔷 یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند خانه ای را که در آن عروس باشد ، می دارد و خانه ای را که در آن طلاق باشد ، مبغوض می داند » 📚الکافی ج 6 ص 54 🔹بنابراین دیدگاه اسلام به مساله طلاق دیدگاهی منفی است چرا که آثار و پیامدهای ناشی از آن سال های سال دامان زوجین و فرزندان آنها را می گیرد و چنین نیست که زوجین و فرزندان پس از طلاق بتوانند یک زندگی ایده آل را تجربه کنند ، بنابراین تا جایی که ممکن است باید سعی کنند با مدارا و گذشت زندگی را ادامه دهند و به بهانه های کوچک و گاها واهی زندگی را خراب نکنند ، اما با این وجود مواردی پیش می آید که ادامه زندگی مشترک سخت و طاقت فرسا است و تن دادن به ادامه زندگی می تواند منجر به اتفاقات غیر قابل گردد ، اسلام در چنین مواردی وقوع طلاق در زندگی را اجازه داده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 22 ص 10 باب 3 👌 قرآن توصیه می کنند پس از طلاق زوجین با نیکی از هم جدا شوند چنان که می فرماید ؛ « طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود) » ( بقره 229) ❕ منظور از جدا شدن توأم با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدايى، ضرر و زيانى به او نرساند و پشت سر او سخنان نا مناسب نگويد، و مردم را به او بدبين نسازد، و امكان ازدواج را از او نگيرد. 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 168 👌آنچه امروزه به جشن طلاق شهرت یافته است که معمولا زوجین بدون دلیل موجهی از هم جدا می شوند و با برپایی جشن طلاق ، از یکدیگر اعلام انزجاز و تنفر و بدگویی می کنند ، و سخنان نامناسب پشت سر یکدگیر می گویند و مردم را به یکدیگر بدبین می سازند ، و آثار مخرب این جشن و شادی کردن ، دامان فرزندان را می گیرد ، نمی تواند مورد توصیه اسلام محسوب شود . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیه ای در قرآن است که می گوید درخت زقوم که غذای جهنمیان است شبیه سرهای شیاطین است ❗️این مثال یعنی چی ❕چند تا از ما سر رو دیدن که درخت زقوم به سر اونها تشبیه شده ❕❕ 💠💠 👌قرآن با اشاره به اینکه غذای جهنمیان ، خوراکی ناگوار درخت است می فرماید ؛ « درخت زقّوم طعام گنهكار است كه همانند فلز گداخته در شكم‏ها مى‏ جوشد، جوششى همچون آب سوزان (انَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ طَعامُ الأثِيمِ- كَالمُهْلِ يَغْلِي فِي البُطُونِ- كَغَلْي الحَمِيم).» ( دخان 43_46) 👌و می فرماید ؛ «آيا آن (نعمت‏هاى جاويدان بهشت) براى پذيرايى بهتر است يا درخت (نفرت‏ انگيز) «زقوم» ... آن درختى است كه از قعر جهنّم مى‏ رويد، شكوفه ‏هايش همچون سرهاى شياطين است- آنها (مجرمان) از آن مى‏ خوردند و خود را پر مى‏ كنند» (اذلِكَ خَيْرٌ نَزُلًا امْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ ... انَّها شَجَرَةُ تَخْرُجُ فِي اصْلِ الجَحِيم- طَلْعُها كَانَّهُ رُؤُسُ الشَّياطينِ- فَانَّهُم لاكِلُونَ مِنْها فَمالِئُونَ مِنْها البُطُونَ). ( صافات 62_66) ❕زقوم به گفته اهل لغت اسم گياهى است بسیار تلخ و بد بو و بد ‏ ؛ 📚مجمع البحرین ماده زقم ❔حال سوال اینجاست كه مگر مردم كله ‏هاى شياطين را ديده بودند كه قرآن شكوفه ‏هاى زقوم را به آن تشبيه مى‏ كند؟ 👌آنچه به نظر مى ‏رسد اين است كه اين تشبيه براى بيان نهايت زشتى و چهره تنفرآميز آن است، زيرا انسان از چيزى كه متنفر باشد در ذهن خود براى آن قيافه ‏اى زشت و وحشتناك ترسيم مى ‏كند، و به هر چه علاقه‏ مند است براى آن قيافه‏اى زيبا و دوست داشتنى. ❕لذا در عكسهايى كه مردم برای فرشتگان مى ‏كشند زيباترين چهره‏ ها را ترسيم مى ‏كنند و به عكس براى شياطين و ديوان بدترين چهره‏ ها را، در حالى كه نه فرشته را ديده‏ اند و نه ديو را. 🔹در تعبيرات روزمره بسيار ديده مى ‏شود كه مى‏ گويند فلان كس مانند عفريت است، يا قيافه ديو دارد! اينها همه تشبيهاتى است بر اساس انعكاسات ذهنى انسانها از مفاهيم مختلف، تشبيهاتى است لطيف و گويا. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 72 🔹به دیگر ؛ ❕تشبيه شكوفه ‏هاى اين درخت به سرهاى «شياطين» با اينكه هيچكدام از مخاطبين اين آيات، نه شيطان را ديده بود، و نه كلّه شياطين را، شايد از اين نظر باشد كه هر چيز زشت و وحشتناكى را به «شيطان» تشبيه مى ‏كنند، همان‏گونه كه هر موجود زيبايى را به «فرشته» تشبيه مى‏ نمايند با اينكه هيچ‏كس «فرشته» را نيز نديده است، زنان مصر درباره قيافه يوسف گفتند: « درست مانند فرشته»! (انَّ هذا الّا مَلَكٌ كَرِيْمٌ) (يوسف- 31). 👌و در استعمالات روز مره مى‏ گوييم فلان شخص قيافه «ديو» دارد، با اينكه كسى ديو را نديده، بلكه اصولًا ديو يك موجود موهوم است. ❗️اينها همه تشبيهاتى است كه براساس ذهنيتى كه ما از مفهوم كلمه «فرشته» و «شيطان» داريم آمده است، و عموماً تشبيهاتى است رسا و گويا و زيبا. 👌به اين ترتيب «زقوم» نه تنها ناگوار و بد طعم و بدبو است، بلكه از نظر ظاهر نيز بسيار بد منظر است، به خلاف از گياهان سمّى دنيا كه ظاهر زيبايى دارند. 📚پیام قرآن ج 6 ص 329 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔این داستان طیر مشوی چیه که روحانیون شیعه در شبکه های ماهواره ای به اون بر خلافت امام علی می کنن ❗️آیا مورد قبول اهل سنت است ❕❕ 💠💠 ❕ماجرا از اين قرار است كه شخصى مرغ بريانى براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله هديه فرستاد. پيغمبر عرضه داشت: خداوندا ، محبوبترينِ خَلقَت را بفرست تا با من از اين غذا بخورد. على عليه السلام آمد؛ ولى انس بن مالك، خادم مخصوص پيغمبر هنگامى كه على عليه السلام اجازه ورود خواست گفت پيغمبر فعلًا گرفتار است. او دوست داشت مردى از قوم خودش بيايد و با پيغمبر هم غذا شود. پيامبر بار ديگر همان دعا را تكرار كرد. على عليه السلام آمد و اجازه خواست و باز انس همان پاسخ را گفت. در مرتبه سوم صداى امام عليه السلام بلند شد و فرمود: چه چيزى پيغمبر صلى الله عليه و آله را به خود مشغول ساخته كه مرا نمىپذيرد؟ 👌 صداى على عليه السلام به گوش رسول اللَّه رسيد. فرمود: اى انس! چه كسى بر در است؟ گفت: على بن ابى طالب. فرمود: بده وارد شود. ❕هنگامى كه اميرمؤمنان عليه السلام خدمت پيغمبر رسيد. حضرت فرمود: اى على! من سه بار از خداوند تقاضا كردم كه محبوبترينِ خلقش را نزد من بفرستد تا با من از اين مرغ بريان تناول كند اگر در مرتبه سوم نيامده بودى نام تو را از خدا مى خواستم. على عليه السلام عرض كرد: اى رسول خدا! من سه بار آمدم و در هر سه بار انس مانع شد. پيغمبر فرمود: اى انس! چرا كردى؟ عرض كرد: دوست داشتم كه مردى از قوم من فرا رسد. ..» 👌این داستان علاوه بر آنکه در روایات متعدد تشیع وارد شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 38 ص 348 باب 69 خبر الطیر و انه احب الخلق الی الله 👌مورد نقل علمای بزرگ اهل هم قرار گرفته است مانند ؛ 📚سنن ترمذی ج 2 ص 299_ اسد الغابه ج 4 ص 30_ الریاض النضره ج 2 ص 160_ مستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 131_ کنزالعمال ج 6 ص 406 و ... 💠از این روایت شریف دو مطلب روشن می شود ؛ 1⃣در این حديث، اميرمؤمنان، محبوب ترين انسان ها نزد خدا و رسول او معرفى شده است، و ناگفته پيداست كه گرامى ترين فرد نزد اين دو، افضل انسان ها خواهد بود ، بنابراین علی علیه السلام بر تمام انبیاء اثبات می شود . 2⃣همینطور برتری علی علیه السلام بر تمام صحابه اثبات می شود و روشن می شود که جز علی علیه السلام که برتر و افضل بوده است ،فرد دیگری صلاحیت خلافت پیامبر گرامی را ندارد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔ من نقل قولی از پیامبر و امام صادق خواندم در مورد پرنده ای بنام فاخته که هرگز اجازه لانه سازی وزاد و ولد در خانه به آنها داده نشود زیرا فاخته پرنده شومی است و مرگ را برای اهل درخواست میکند آیا صحت دارد این گفته ❕❕ 💠💠 👌فاخته یا همان کوکو ، پرنده ای است خاکی رنگ شبیه کبوتر و کمی کوچک تر از آن که دور گردنش سیاه دارد. 📚لسان العرب ج 2 ص 65_ معجم الوسیط ، ماده فخت ❕در روایات اسلامی از این پرنده ، به عنوان پرنده ای شوم یاد شده است که بهتر است از نگهداری آن در خانه ، شود . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « در منزل پدرم امام باقر علیه السلام پرنده ای به نام فاخته بود که روزی امام باقر از او صدای صیحه ای شنید ، خطاب به اهل منزل فرمود آیا می دانید که چه می گوید ؟ گفتند خیر ، فرمود می گوید شما را از دست بدهم ، شما را از بدهم ( همه شما بمیرید ) »، امام در ادامه فرمود ؛ « ما تو را از دست می دهیم قبل از آن که تو ما را از دست دهی ...» 📚الکافی ج 6 ص 551 👌و فرمود ؛ « فاخته پرنده شومی است که آرزوی مرگ برای اربابش می کند ، او را از خارج کنید » 📚همان مدرک ❕در مقابل نسبت به نگه داری در منزل توصیه هایی در روایات ما وارد شده است . 🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « در صورتی که کبوتر در منزل باشد ، آفتی از جن به اهل خانه نمی رسد زیرا سفهاء اجنه به وسیله کبوتر ، از انسان می شوند » 📚بحار الانوار ج 62 ص 18 👌و فرمود ؛ « کبوتر از انبیاء است » 📚همان مدرک ص 17 👌و فرمود ؛ « در منزل رسول خدا ، زوج کبوتر رنگی وجود داشت » 📚الکافی ج 6 ص 548 ❕البته نگه داشتن کبوتر در منزل ، با کبوتر بازی و کفتر بازی که امروز رائج شده است دارد ، نگه داری کبوتر در منزل مستحب است اما آنچه تحت عنوان کبوتر بازی شناخته می شود ، ناپسند است چرا که مستلزم آزار و اذیت همسایگان و دید زدن منزل آنها و ... می باشد که اموری خلاف شرع و تلقی می شود. http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman