eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
54 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان کشف دلیل زلزله توسط امام صادق علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2817
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد آمدن نام امامان در قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2189 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2190 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2818
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد همزاد داشتن انسانها که مورد تبلیغ برخی از کانالها قرار گرفته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2820
⃣ 🤔 ❔آقامیری ؛ ❕ما یک وعده داریم و یک وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست، اما خلف وعید ممکن است، حال بزرگانی مانند آیت‌الله بهجت می‌گویند: عذاب‌هایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده بلکه برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی می‌خوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق می‌دهد. چگونه می‌شود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد ( فارس)❗️ 💠💠 👌یکی از نامهای قیامت « یوم الوعید » است . این نام نيز يك بار در سراسر قرآن مجيد، در سوره ق آيه 20 آمده است ؛ « وَ نُفِخَ فى الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ » «و در صور دميده مى‏ شود آن روز، روز تحقق و عده ‏هاى وحشتناك است». ❕ واژه«وعيد» تنها در موارد وعده‏ هاى شرّ گفته مى‏ شود ؛ 📚مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 875 👌اين نام اشاره پرمعنايى به تمام مجازات‏هاى روز قيامت است، اعم از مشكلات صحنه محشر و دادگاه عدل الهى، و مجازات‏هاى دوزخ، و اعم از كيفرهاى مادى و معنوى، مانند رسوايى در ميان خلائق، و دور ماندن از فيض قرب پروردگار ... ❕آقامیری می گوید خلف وعید جایز است ، یعنی جایز است روز قیامت اصلا جهنمی در کار نباشد و همه بروند بهشت و خداوند به وعیدش به جهنم و عذابهایش عمل نکند . شمر برود بهشت و همنشین امام حسین علیه السلام شود . هیلترها ، صدام ها ، شارون ها ، و هزاران جانی و قاتل که دستانشان به خون میلیون ها تن آلوده شده است ، همه بروند بهشت چون خداوند به همه بندگانش رزق می دهد و باید همه را ببرد بهشت ❕ 👌ما می گوییم این چه استدلال مضحکی است که خلاف قرآن است و موجب زیر سوال بردن عدالت الهی می شود ❕ به خاطر همین می بینیم که خداوند در آیاتی با چنین تفکری برخورد کرده و در آیات محکمی می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى‏ شود؟ چگونه داورى مى‏ كنيد » ( قلم 35 _ 36) ❕« آيا كسانى را كه ايمان آورده‏ اند و عمل صالح را انجام داده‏ اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون فاجران » ( ص 28) ❕« آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده ‏اند و عمل صالح انجام داده‏ اند قرار مى‏ دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى‏ كنند- و خداوند آسمان‏ها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است جزا داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21 _ 22) ❕تقریر دلیل مذکور هم چنین است که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى‏ دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. ❕پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مى‏ كند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسان‏ها بدون استثناء با دقيق‏ترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ‏ناميم. 👌علماى علم عقائد از قديم الايام بر اين استدلال در مسأله اثبات معاد تكيه مى‏ كردند، و صحنه ‏هايى از مظالم بشر را ارائه مى‏ نمودند كه در اين دنيا بدون اجراى عدالت پايان گرفته، ظالمانى كه تا آخر عمر، مرفّه زندگى كرده‏ اند، و مظلومانى كه تا واپسين لحظه زندگى در شكنجه و عذاب بوده ‏اند. آيا ممكن است خداوند عادل به اين امر راضى گردد؟ آيا اين صحنه ‏ها با عدالت او در تضاد نيست؟! 👌سپس به آسانى نتيجه مى‏ گرفتند كه بايد جهان ديگرى در كار باشد تا عدل الهى در مورد انسان‏ها تجلّى كند، و هركس مثقال ذرّه‏ اى كار خير كرده ببيند، و هركس مثقال ذره ‏اى كار شرّ انجام داده، او هم نيز به نتيجه كار خود برسد. بنابراين قيامت مظهر عدل خداست، و پاسخ به همه اين چراها . 📚الالهیات ، سبحانی ، ج 4 ص 171 ❕لذا خداوند در آیاتی عذاب دوزخیان را مقتضای قسط و عدالت خود می داند و می فرماید ؛ « بازگشت همه شما به سوى او است خداوند وعده حقى فرموده، او خلق را آغاز كرد سپس آن را باز مى ‏گرداند، تا كسانى را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به عدالت جزا دهد و براى كسانى كه كافر شدند نوشيدنى از مايع سوزان است و عذاب دردناكى بخاطر آنكه كفر مى ‏ورزيدند. » ( یونس 4) ❕و می فرماید ؛ « در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها (به آسمانهاى ديگر) تبديل مى‏ شوند، و آنها در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏ گردند- و در آن روز مجرمان را با هم در غل و زنجير مى‏ بينى (غل و زنجيرى كه دستها و گردنهايشان را بهم بسته) _ لباسشان از قطران (ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال) است، و صورتهايشان را آتش مى‏ پوشاند- تا خداوند هر كس را هر آنچه انجام داده جزا دهد چرا كه خدا سريع الحساب است » ( ابراهیم 48 _ 51) 👌ادامه👇
🔸ادامه👇 👌بنابراین امکان الغای کلی جهنم و عذاب های دوزخ نیست ، چرا که با عدالت الهی در تضاد است و دوزخیان با پشت کردن به دستورات الهی شایستگی بهره مندی از الطاف او را از دست داده اند ، چنان که در آیه ای می فرماید ؛ « و آنها كه در آتشند به خازنان جهنم مى ‏گويند: از پروردگارتان بخواهيد يك روز عذاب ما را تخفيف دهد، آنها مى ‏گويند آيا پيامبران شما با دلائل روشن به سراغتان نيامدند؟ مى‏ گويند: آرى، آنها مى ‏گويند: پس هرچه مى‏ خواهيد دعا كنيد، ولى دعاى كافران به جايى نمى ‏رسد. » ( مومن 49 _ 50) ❕بله وعیدهای الهی در مورد مومنین قطعی نیست و خداوند می تواند آنها را به خاطر ایمانشان ببخشد یا به خاطر اعمالشان عقاب کند چنان که پیامبر گرامی در مورد مومنین فرمود ؛ « کسی که خداوند به او وعده ثواب داده باشد ، به آن عمل می کند و کسی را که به او وعید عقاب داده باشد ، خداوند دارای اختیار است ( که یا عذابش کند یا ببخشد )» 📚تحف العقول ص 48 👌بر این اساس خداوند بسیاری از مومنین را به خاطر ایمانشان مورد آمرزش قرار می دهد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چون روز قيامت به پا شود، خداوند تبارك و تعالى رحمتش را مى‏ گستراند، تا آن جا كه ابليس هم به رحمت او طمع مى‏ بندد. » 📚امالی صدوق ص 274 👌و فرمود ؛ « روز قيامت، بنده‏ اى را كه به خويشتن ستم كرده است، مى‏ آورند و خداى بلند مرتبه به او مى ‏فرمايد: «آيا فرمانت ندادم كه از من اطاعت كنى؟ آيا تو را از نافرمانى‏ ام نهى نكردم؟». او مى ‏گويد: چرا، اى پروردگار من؛ امّا شهوتم بر من چيره آمد. پس اگر مرا عذاب كنى، به سبب گناه خود من است و تو به من ستم نكرده ‏اى. خداوند، دستور دهد كه او را به دوزخ برند. بنده مى‏ گويد: گمان من به تو، اين نبود! خداوند مى ‏فرمايد: «گمان تو به من، چه بود؟» بنده مى‏ گويد: نيكوترين گمان را به تو داشتم. پس خداوند، دستور مى دهد كه او را به بهشت ببرند و مى ‏فرمايد: «گمان نيك تو به من، اكنون به دادت رسيد». 📚المحاسن ج 1 ص 94 ❕این مومنین اگر حق الناسی هم به ذمه داشته باشند ، اهل بیت علیهم السلام واسطه می شوند و از صاحبان حق برایشان رضایت می گیرند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162 👌اما مشرکین و کافرین به خاطر کفر و شرک و عنادشان ، دیگر در آن سرا مورد لطف قرار نمی گیرند و تا ابد در دوزخ می مانند چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2266 ❕مومنین هم باید توجه کنند که اگر در دنیا غرق در فساد و گناه شوند ، احتمال است که گناهان نهایتا از آنان سلب ایمان کند و کافر بمیرند که در این صورت دیگر مورد لطف و آمرزش قرار نمی گیرند ، چنان که فرمود ؛ «آرى كسانى كه تحصيل گناه كنند، و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه نمايد، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». (بقره 81) ❕و فرمود ؛ «كسانى كه مرتكب گناهان شدند كيفر را به مقدار آن دارند، و ذلت و خوارى آنها را فرا مى‏ گيرد، و هيچ چيز نمى ‏تواند آنها را از (مجازات) الهى نگه دارد، گويى صورتهايشان را پاره‏ هايى از شب ظلمانى پوشانيده، آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». ( یونس 27) ❕چنین کسانی که به خاطر گناهان جاودانه در آتش می مانند ، گناهکارانی اند که گناهان از آنان سلب ایمان کرده است و به خاطر بی ایمانی در آتش دوزخ جاودانه اند ، چرا که اگر ایمانی برایشان باقی مانده بود ، در آتش جاوادانه نمی مانند ، چنان که در گذشته و نمایه فوق الذکر مفصلا پیرامون آن بحث کردیم. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پرسش کاربر که می گوید ؛ « وقتی انسان فوت میکند کی سوال و پرسش دارد همان موقع یاوقتی داخل قبر میگذارند؟؟؟؟ » ❕پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1623
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد فلسفه نماز آیات خواندن در هنگام خورشید گرفتگی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/396
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « اقرار بادمجان به ولایت علی علیه السلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2821
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد روایتی از امام صادق علیه السلام را در ذیل بخوانید تحت عنوان ؛ « فرو کردن انگشت در واژن در هنگام نماز ، نماز را باطل نمی کند » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2823
👌پاسخ مطلب وهابی که می گوید ؛ «تحدی شبکه جهانی کلمه با جامعه روحانیت . چرا حضرت علی برای حقانیت خلافت خودش بعد از رحلت رسول الله (ص) به غدیر خم استناد نفرمود » ❕پاسخ را در ذیل بخوانید؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2824
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
‍ ❕در یکی از کانال های اهل سنت ( تصویر 👆 ) از کارشناس خود پرسیده اند ؛ «اگر پدری پسر نداشته باشد و
🤔 ❔آیه 11 النسا’ است : يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ👈 فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ 👉وإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (11) طبق اين آيه ، دختران ، نهایتاً ، دو سوم ، ترکه را میبرند، مابقی ترکه ، به عصبه میرسد ، عصبه کسی است که آنچه از أصحاب فروض باقی میماند ، به او تعلق میگیرد ، برادر ، از عصبه بالنفس محسوب میشود و طبق حدیث شریف نبوی در بخاری و مسلم ، پیامبر ص فرموده : «أَلْحِقُوا الفَرَائِضَ بِأَهْلِهَا، فَمَا بَقِيَ فَلِأَوْلَى رَجُلٍ ذَكَرٍ». فرائض (= نصیب مقدر وارثان ) را به آنها بدهید ، اگر چیزی از میراث باقی ماند ، بایستی آن را به نزدیکترین رجل (= عصبه ) داد. بر طبق نص قرآن، نهایت میراث دختران ، دو سوم است ، و ما بقی به برادران میرسد ❗️❗️ 💠💠 👌در گذشته از یکی از کانال های اهل سنت نقل قول کردیم که مخاطبینشان پرسیده بودند که چرا اگر فردی بمیرد و دخترانی از خود به جای گذاشته باشد ، برادران میت هم ارث می برند و تمام ارث به دختران نمی رسد ، متن پرسش از کانال مذکور چنین بود ؛ «اگر پدری پسر نداشته باشد و یک یا چند دختر داشته باشد، بعد از فوت ظاهرا بخشی از میراث او به برادرانش تعلق میگیرد (بخاطر اینکه پسر نداشته است). آیا این خورده شدن حق دخترها نیست؟پاسخ ؛خیر، هیچ حقی خورده نشده است....» 👌ما گفتیم که در فرض مذکور تمام ارث به دختران می رسد و برادران میت حقی ندارند ، و ارث بردن برادران با وجود دختران سنت جاهلیت است که برای دختران ارزش قائل نبودند ، دختران دو سوم خویش را بالفرض مطابق حکم قرآن می برند و مابقی را بالرد ، کانال مذکور پاسخی را به ما داده است که مبتنی است بر عقیده باطلشان تحت عنوان « تعصیب » ❕تعصیب آن است که ترکه میت زیادتر از سهام مفروضه ای باشد که برای صاحبانشان تعیین شده است ، در مورد اینکه زیادی به چه کسی می رسد بین شیعه و اهل سنت اختلاف است ، اهل سنت می گویند آن را باید به عصبه میت داد یعنی خویشاوندی پدری و ذکور میت مانند برادران رد کرد اما ما می گوییم در صورتی که خویشاوندان نزدیک میت چون فرزندان دختر باشند باید مقدار زائد از مفروضات را به آنها رد نمود و با وجود طبقه قبل، یعنی دختران نوبت به طبقه بعد یعنی برادران میت نمى‏ رسد به علاوه دادن مقدار اضافى به مردان طبقه بعد، شبيه قوانين دوران جاهليت است كه زنان را بدون دليل از ارث محروم مى‏ ساختند . 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 305 ❕مرحوم امام در تحریر الوسیله می آورد ؛ « موردى است كه تركه بيشتر از سهام باشد؛ پس اين زيادى بر صاحبان فرض‏ها برمى‏ گردد و به «عُصبه» ميت داده نمى‏ شود. و «عُصبه» هر مردى است كه بدون واسطه يا با واسطه ذكور به ميت انتساب دارد. پس اگر وارث به يك دختر و مادر منحصر باشد نصف آن به عنوان فرض به دختر و سدس آن به فرض به مادر داده مى‏شود و ثلث باقى مانده به طور چهار يك به نسبت سهمشان، به آن‏ها رد مى‏ شود. و اگر وارث او به دخترهاى متعدد و مادر منحصر باشد دو سوم آن به فرض به دخترها و سدس آن به فرض به مادر داده مى‏ شود و سدسى كه باقى مانده است به طور پنج يك به نسبت سهامشان به آن‏ها رد مى ‏شود و عصبه در دهانشان خاك است (و نصيبى از ارث ندارند). » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 404 👌دلیل ما بر این سخن آیات قرآن و روایات اهل سنت و روایات اهل بیت علیهم السلام است . 1⃣خداوند می فرماید ؛ « وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ » « خويشاوندان به ارث بردن از يكديگر سزاوارتراند. به يقين خداوند بر هر چيزى داناست. » ( انفال 75) 👌 آيه نشان مى‌دهد كه از ارحام و نزديكان، در ارث بردن از يك ديگر سزاوارتر از ديگرانند . دليل اولويت ارحام در ارث بردن، اقربيت آنان به متوفّاست. براين اساس، نسبت هركس به متوفّا نزديك‌تر باشد، در ارث بردن اولويت دارد، براين اساس، چگونه ممكن است با وجود وارث نزديك‌ترى مانند دختر، خويشاوند دورترى مانند برادر ارث ببرد ❕ 🔸ادامه👇