eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔مطالب شما بر باب خروج از منزل زن را خواندم میخواستم بدونم با چه منطقی مرد اگه نخواد (طبق فتوای اکثریت فقها شیعه از غیبت امام عصر تا به حال ) زن تا اخر عمرش حتی به طور محدود پدر و مادرشو نمیتونه ببینه و مرد میتونه مانع شه ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات متعددی ، زن برای خروج از منزل باید اجازه شوهرش را بگیرد و حق خروج بی اجازه او را ندارد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « زنی به نزد پیامبر آمد و سوال کرد ، حق بر زن چه چیزهایی است پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « از شوهر اطاعت کند و ( در مسائل جنسی و خروج از منزل ) را نکند ، و جز با اجازه او از منزلش ندهد ، و روزه را با اجازه شوهر بگیرد ، و خود را برای لذت شوهر آماده سازد ، و بدون اجازه شوهر از خارج نشود ، که اگر بدون اجازه او خارج شود ، فرشتگان و ، و فرشتگان و ، او را لعنت می کنند تا زمانی که به منزل باز گردد » 📚الکافی ج5 ص506 ❕در رابطه با چرایی لزوم اجازه شوهر در خروج از منزل ، گفتنی است از آنجایی که مرد سرپرست خانواده است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10451 👌حق طبیعی اوست که برای اداره بهتر خانواده ، نسبت به ورود و خروج اعضای خانواده ، نظارت و کنترل داشته باشد ، چنان که برخی در فلسفه این حکم دو وجه ذکر می کنند و چنین می گویند ؛ 1⃣ « تأمين نياز جنسى‏ ؛ ❕رعايت حقوق مرد، اقتضاى هماهنگى زن در خروج از منزل را دارد. سيد محمد حسين فضل ‏اللّه در تفسير من وحى القرآن مى‏ گويد ؛ «عقد ازدواج، تعهدهايى را در پى دارد كه زن و مرد ملزم به رعايت آنها هستند ... بر زن واجب است كه به نيازهاى جنسى مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادى و معنوى در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مى ‏نماياند». 📚من وحی القرآن ، ج 7 ص 156 2⃣ آسيب پذيرى زن‏ ؛ ❕به طور معمول، آسيب‏ پذيرى زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار گيرد، از اين رو مرد براى اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن مطلع باشد. با توجه به آسيب ‏پذيرى بيشتر زن، به مرد اين حق داده شده كه بر اين مسئله نظارت داشته باشد.» 📚پرسشها و پاسخهای دانشجویی ، دفتر هفتم ، ص 344 ❕برخی دیگر نیز می نویسند ؛ « تشريع اين حكم بدين منظور بوده كه مرد بتواند به وظيفه سنگين سرپرستى خانواده و مراقبت و صيانت از زن و فرزند عمل كند. بنابراين، اگر مرد نسبت به همسر خود اعتماد دارد، نبايد آزادى را از او بگيرد و بدون عذر شرعى و عرفى او را از خروج از منزل نهى كند. به‏ ويژه ديدار با پدر و مادر و خويشان نزديك و يا شركت در جلسات دينى و علمى و انجام وظايف اجتماعى....» 📚همسرداری ، امینی ، ص 128 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این وجود ، از حکم فوق ، مواردی استثناء می شود ، آن هم در جایی است که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛ « لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در خالق روا نيست‏ » 📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165 👌امام صادق ع فرمود ؛ « به خاطر رضایت هیچ یک از مخلوقین ، خداوند را به خشم نیاورید و با دوری از خداوند ، به مردم نزدیکی نجویید » 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 154 👌امام رضا ع فرمود ؛ « کسی که به خاطر مخلوق ، تن به معصیت خالق بدهد ، دین ندارد » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 43 ❕بر این اساس ، تصریح شده است که زن برای انجام حج واجب ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 155 باب 59 ❕و بر همین اساس ، استاد مکارم شیرازی فتوا می دهد ؛ « در مواردى اجازه شوهر لازم نيست، مانند انجام واجبات (حج واجب، صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)، فراگرفتن احكام اسلام مانند رفتن به مسجد و امثال آن، تهيه اجناس ضرورى منزل در حالى كه مجبور باشد، شركت در انتخابات و راهپيمايى‏ هاى ضرورى، و همچنين در مورد مراجعه به طبيب. » 📚احکام بانوان ، ص 210 👌و در استدلال دیگر خود می گوید ؛ « ( مورد استثناء از اجازه شوهر ) ، خروج براى انجام تكليفى از تكاليف واجب مثل اداى دين واجب و يا حج و صله رحم. يكى از واجبات صله رحم است كه يك معناى عرفى دارد و معناى آن اين است كه قطع رابطه با پدر و مادر نكند و در حدّ عرفيّات رابطه را برقرار كند. در عرف شركت در عزا و عيادت و حتّى شركت در مراسم عروسى هم صله رحم است و بايد ارتباط در حدّى باشد كه عرفا نگويند اينها قهر هستند و مشكل دارند. از جمله مسائلى كه اين روزها جزء واجبات است، حضور در مجالس وعظ و خطابه است، براى اين كه تعلّم احكام دينى واجب است و معمولا جايى جز مساجد براى تعليم احكام نيست، حال اگر زن را از خروج از منزل نهى كنند چگونه مسائل را ياد بگيرند ، علاوه بر اين كه اگر در جماعت شركت نكنند سبب استخفاف جماعت است پس بايد كم و بيش در جماعت حاضر شوند. و از جمله واجبات حضور در بعضى از راه‏پيمايى ‏هاست كه اگر حاضر نشوند، نيمى از جامعه در واقع شركت نكرده ‏اند و باعث ضعف نظام است؛ پس اينها مسائلى است كه واجب است و اگر زن از منزل خارج نشود نمى‏ تواند به واجبات خود عمل كند. » 📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ، ج 6 ص 120 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ شبکه کلمه جدیدا تحدی کرده یک روایت صحیح السند بیاورید دال بر اینکه در زمان امیرالمومنین کسی ایشون و با لفظ « امام » خطاب کرده باشد ❗️❗️ 💠💠 👌بر اساس روایات متعدد اهلسنت ، خداوند و پیامبرش از علی ع به عنوان « امام » یاد کردند و مردم هم مامور شدند که به علی ع بر اساس آنکه « امام » و « امیر » مومنان است ، سلام دهند و آنان نیز چنین می کردند . ❕علمای اهلسنت به نقل از انس بن مالك می آورند ؛ « پيامبر مرا به سوى ابو بَرزه اسلمى فرستاد و من شنيدم كه به او مى‏ فرمود: «اى ابو برزه! پروردگار جهانيان، درباره على بن ابى طالب، با من عهدى بسته و گفته است: او پرچم هدايت، نشان ايمان، امام اولياى من و نور همه پيروانم است". اى ابو برزه! على بن ابى طالب در فرداى قيامت، امين من است و در قيامت، پرچمدارم و [امين‏] بر كليدهاى گنجينه‏ هاى رحمت پروردگار من است». 📚حلية الأولياء ، ج 1 ص 66 _ تاريخ دمشق: ج 42 ص 330 ح 8892، تاريخ بغداد ، ج 14 ص 99 ح 7441 _ المناقب للخوارزمي: ص 311 ح 311، كفاية الطالب: ص 215. ❕در نقل دیگر می آورند که پيامبر خدا خطاب به على عليه السلام فرمود ؛ «آفرين به سَرور مسلمانان و امام پرهيزگاران » 📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 370، حلية الأولياء: ج 1 ص 66 . 👌و فرمود ؛ « اى على! تو سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران، پيشواى سپيدرويان و بزرگِ مؤمنانى. » 📚المناقب لابن المغازلي: ص 65 ح 93، المناقب للخوارزمي: ص 295 ح 287؛ 👌و مطابق نقل دیگر فرمود ؛ «سه چيز درباره على به من وحى شد: «اوست سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است » 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 148 ح 4668، تاريخ دمشق: ج 42 ص 303 ح 8836، _ المناقب لابن المغازلي: ص 105 ح 147 _ كنز العمّال: ج 11 ص 620 ح 33011 ❕و مطابق نقل دیگر فرمود ؛ «شبى كه مرا به آسمان بردند، به كاخى از مرواريد رسيدم كه با طلاى درخشان، سنگ ‏فرش شده بود. پس خداوند، سه چيز درباره على به من وحى كرد يا بدان فرمان داد ، اوست سرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و رهبر سپيدرويان. » 📚اسد الغابة: ج 3 ص 173 الرقم 2813، تاريخ دمشق: ج 42 ص 302 ح 8834 ص 303 ح 8835، المناقب لابن المغازلي: ص 104 ح 146 👌و فرمود ؛ « خداوند عز و جل در شب معراج درباره على، سه چيز به من وحى كرد: «او سرور مؤمنان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است». 📚المعجم الصغير: ج 2 ص 88، تاريخ أصبهان: ج 2 ص 200 ح 1454 _ المناقب للخوارزمي: ص 328 ح 340 ❕و فرمود ؛ « اى على! پس از من، تو امام امّتم و جانشين من در ميان آنهايى و تو راهبر مؤمنان به سوى بهشتى » 📚فرائد السمطين: ج 2 ص 243 👌و فرمود ؛ « او ( علی ) امام امّت من است. » 📚ينابيع المودّة: ج 1 ص 202 ح 5 ❕ابن عساکر از بريده اسلمى نقل می کند که گفت ؛ « پيامبر به ما فرمان داد كه بر على عليه السلام به امارت مؤمنان، سلام دهيم؛ آن روز، ما هفت نفر بوديم و من، كوچك‏ترينِ آنان بودم. » 📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 303؛ ❕شیخ مفید این نقل را کاملتر آورده که گفت ؛ « پيامبر خدا به ما هفت نفر، كه ابو بكر و عمر و طلحه و زبير هم در ميان ما بودند، فرمان داد و گفت: «بر على به امارت مؤمنان، سلام دهيد». پس بر او چنين سلام داديم و پيامبر خدا، در ميان ما حى و حاضر بود. » 📚الإرشاد: ج 1 ص 48 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ « پیامبر در خيمه ‏اش جلوس كرد و به على ع فرمان داد كه در خيمه روبه‏ روى او بنشيند. سپس به مسلمانان دستور داد كه دسته دسته نزد او بيايند و مقامش را تهنيت گويند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس همه مردم چنين كردند. سپس همسران خود و همه زنان مؤمن همراهش را فرمان داد تا به نزد او بيايند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس چنين كردند. » 📚الإرشاد: ج 1 ص 176، إعلام الورى: ج 1 ص 262 👌بنابراین علی ع به عنوان امام و امیر مومنان ، شناخته می شد ، در روایات ما تصریح شده است که این لقب یعنی « امیر مومنان » ، لقب اختصاصی علی ع است ، و همواره تنها از علی ع به این لقب یاد می شد ، چنان که در نقلی آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « آن گاه كه شبانه به آسمان برده شدم و ميان من و پروردگارم فاصله‏ اى جز به اندازه دو سرِ كمان يا كمتر از آن نبود، پروردگارم آنچه كه بايد به من وحى كند، وحى كرد و سپس فرمود: «اى محمّد! به على بن ابى طالب، امير مؤمنان، سلام برسان، كه پيش از او هيچ كس را به اين نام نناميده ‏ام و پس از او نيز كسى را به اين نام نمى ‏نامم». 📚الأمالي للطوسي: ص 295 ح 578، بشارة المصطفى: ص 186 👌علی ع نیز فرمود ؛ « پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد » 📚الخصال یک جلدی ص 580 ح 1 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی وجود اختلاف میان فاطمه و علی علیهما السلام می باشد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1901
👌پاسخ ملحد را که اشکال کرده است ، پیامبر گرامی در برابر جنایت خالد در مورد قبیله بنی جذیمه ، او را مجازات نکرد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1687 ❕ملحد به دروغ مدعی شده است که پیامبر گرامی به خالد لقب سیف الاسلام را داده است ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1688
🤔 ❔پرسش من این است که برخی ادعا می کنند داستان نوح نبی برگرفته از افسانه گیلگمش است و برای ادعای خود به شباهت غیرقابل انکار برخی از این داستان با جریان نوح(ع) استناد می کنند.شما چه دلیلی برای رد این ادعا دارید ❗️❗️ 💠💠 👌بر اساس بر آوردهای تاریخی و مویدات عقلی ، از عمر آدم ع حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد ، چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم ؛ « در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست كه اعتبار عقلى هم كمك و مساعد اين تاريخ است، براى اينكه اگر ما از نوع بشر يك انسان مرد و يك زن را كه با هم زن و شوهر باشند فرض كنيم كه در مدتى متوسط نه خيلى طولانى و نه خيلى كوتاه با هم زندگى كنند، و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند، و در وضع متوسطى از حيث امنيت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرايطى كه در زندگى انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوى ديگر فرض كنيم اين دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل كنند، و باز فرض كنيم كه همه اوضاعى كه در باره آن دو فرض كرديم در باره فرزندان آن دو نيز محقق باشد، و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنيا بيايند، خواهيم ديد كه اين انسان كه در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در يك قرن يعنى در رأس صد سال عددشان به هزار نفر مى‏رسد، در نتيجه هر يك نفر از انسان در طول‏ صد سال پانصد نفر مى ‏شود. آن گاه اگر عوامل تهديدگر را كه با هستى بشر ضديت دارد (از قبيل بلاهاى عمومى، يعنى سرما، گرما، طوفان، زلزله، قحطى، و با، طاعون، خسف، زير آوار رفتن، جنگهاى خانمان برانداز و ساير مصائب غير عمومى كه احيانا به تك تك افراد مى‏رسد) در نظر بگيريم و از آن آمار كه گرفتيم سهم اين بلاها را كم كنيم، و در اين كم كردن حد اكثر را در نظر بگيريم يعنى فرض كنيم كه بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بين ببرد، و در هر صد سال كه بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى‏ شوند، غير از يك نفر زنده نماند. ❕و به عبارت ديگر ، عامل تناسل كه بايد در هر صد سال دو نفر را هزار نفر كند تنها آن دو را سه نفر كند، و از هزار نفر تنها يك نفر بماند، آن گاه اين محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال يعنى هفتاد قرن ادامه دهيم، خواهيم ديد كه عدد بشر به دو بليون و نيم مى‏ رسد، و اين عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، كه آمارگران بين المللى آن را ارائه داده ‏اند. » 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 4 ص 221 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌بنابراین از عمر آدم ع تا کنون ، حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد . نوح نبی ع اولین پیامبر صاحب شریعت است که حدود هزار سال بعد از آدم ع می زیسته است ، زیرا نوح نبی ، تقریبا هشتمین جانشین آدم ع بوده است و حد اکثر فاصله او با آدم هزار سال می تواند قلمداد شود ، چنان که در نقلی پیامبر گرامی فرمود ؛ « آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان و شبان به محلث ، و محلث به محوق ، و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوع ( ادریس ) و ادریس به ناحور و ناحور به نوح نبی ...» 📚الفقیه ج 4 ص 176 _ امالی صدوق ص 402 _ امالی طوسی ص 442 _ مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 251 _ بحار الانوار ج 23 ص 57 👌بنابراین نوح نبی حدود شش هزار سال قبل می زیسته است . آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش یاد می شود ، اشاره به جریانی است که طبق تصریح باستان شناسان مربوط به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح است ، یعنی حدود ، دو هزار و هفتصد سال پیش . 👌بنابراین افسانه گیلگمش ، حدود سه هزار سال پس از زمان نوح نبی ، مورد تقریر قرار گرفته است ، چنان که می نویسند ؛ « در سال 1853 ميلادى ه. رسام به نسخه ‏اى از روايت بابلى طوفان دست يافت كه در كتابخانه مشهور آشوربانيپال (668- 626 ق. م) در پايتخت آشور، نينوا كشف شده و به قرن هفتم قبل از ميلاد بر مى‏ گردد. ❕در سوم دسامبر 1872 م، باستان شناس ديگرى به نام سيدنى اسميت اعلام داشت كه به اشعارى از گيلگمش در دوازده لوح دست يافته كه يازدهمين لوح آن درباره داستان طوفان نوح است. 👌گيلگمش يكى از پادشاهانى است كه اسمشان در ثبت ملوك وركاء در عهد خاندان اوليه آمده و حاكم بر عراق در شهر وركاء بوده ‏اند. ❕دكتر جان الدر مى‏ نويسد ؛ « اشعار كشف شده گيلگمش داراى 205 بيت است كه در آن به طوفان عظيمى اشاره مى ‏كند: ائو خداى زمين از طوفان قريب الوقوعى، اوت نا پيشيتم را مطلع مى ‏سازد و به او مى ‏گويد با ساختن سفينه ‏اى جهت خود و خانواده آماده استقبال سيل گردد. اوت كشتى مى‏ سازد و براى جلوگيرى از نفوذ آب آن را با زفت اندود مى ‏كند و خوراك و آشاميدنى در آن جاى مى‏ دهد و از همه موجودات زنده در آن گرد مى ‏آورد و خانواده را با جمعى كارگر و يك نفر ناخدا سوار كشتى مى ‏كند.شماش، خداى خورشيد تاريخ وقوع طوفان را تعيين مى‏ كند، ارواح زمين با مشعله اى خود زمين را منور مى‏ سازند .... شش شبانه روز باد مى‏ وزد و سيل و طوفان زمين را فرا مى ‏گيرد، روز هفتم طوفان فرو مى‏ نشيند و دريا عقب مى ‏كشد و باد شوم پايان مى‏ پذيرد و كشتى بر زمين نيسر مى‏ نشيند. » 📚باستان‏ شناسى كتاب مقدس، دکتر جان الدر ، ص 31، 34 ( به نقل از باستان‏ شناسى و جغرافياى تاريخى قصص قرآن، متن، ص: 37 ) 👌بنابراین باید بگوییم ، آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش از آن یاد می شود ، برگرفته از جریان طوفان نوح است ، که سینه به سینه مردمان آن را نقل می کردند ، اما به مرور زمان ، آنان در نقل واقعه طوفان نوح تحریفاتی را ایجاد کردند و هر ملتی مطابق آراء و اهواء خود ، آن را شرح و تفصیل داده و افسانه سازی کرده و نقل کرده اند و آنان اصل واقعه را دچار تحریف و زیاده و نقصان کردند و موهومات و افسانه های خود را وارد بر آن کردند ، چنان که صاحب تفسیر المنار از اقوام گوناگون بشری که حتی قبل از زمان مسیح ع می زیستند ، نقل می کند که آنان به نوعی جریان طوفان نوح را نقل می کردند ، اما نقل آنها همراه با افسانه سازی و تحریفات عدیده ای بوده است ، بنابراین افسانه گیلگمش برگرفته از جریان نوح نبی ع است نه آنکه داستان نوح نبی ع برگرفته از افسانه گیلگمش باشد . 📚المنار ج 11 ص 101 _ 105 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است خداوند ، پیامبر را مامور به دعوت اهالی مکه کرده است ، این یعنی دعوت اسلام و قرآن ، عمومی و فراگیر نیست و اختصاص به عربستان دارد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1384 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2760
👌پاسخ ملحد را که با استناد به سخنان کمال حیدری ، در صدد است که زهد و ساده زیستی پیامبر گرامی اسلام را زیر سوال ببرد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1910
❕زئوس بیسواد در این دو کلیپ اشکالاتی را در مورد معراج مطرح می کند ، پاسخ اشکالات او ؛ 1⃣در رابطه با این که وقوع معراج را از نظر علمی ، محال قلمداد می کند ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2270 2⃣در رابطه با مرکب پیامبر گرامی در این سفر فضایی ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3335 3⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در این سفر فضایی نور امامان ع را حول عرش مشاهده کرد ، پاسخ ذیل در مورد خلقت نورانی آن بزرگواران را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3338 4⃣این که خداوند در معراج با پیامبرش صحبت می کرد ، مقصود صحبت کردن با دهان و زبان و ... نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/155 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/-210057 5⃣در مورد این که گفته شد ، در معراج در مورد تعداد نمازها ، چانه زده می شد و موسی ع واسطه شد تا تعداد نمازها کم شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3340 6⃣این که پیامبر گرامی در معراج به خداوند نزدیک شد ، به معنای جسم بودن خداوند نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1366 7⃣این که اساسا معراج برای چه غرض و هدفی واقع شد ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2269 8⃣این که پیامبر گرامی در معراج ، بهشتیان را در بهشت و جهنمیان را در دوزخ دید ، مقصود بهشت و جهنم برزخی است ، نه بهشت و جهنم جاودان آخرت ؛ 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 504 👌در گذشته در مورد بهشت و جهنم برزخی توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3341 9⃣مطابق نقلها ، پیامبر گرامی در معراج از میوه بهشتی تناول کردند و از همان میوه بهشتی ، نطفه فاطمه س شکل گرفت ، پس از آن و در هنگام بازگشت به زمین با خدیجه س همبستر شدند ، و نطفه فاطمه س از میوه بهشتی ، بسته شد ، در پاسخ ذیل ، شماره 4 در این رابطه توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2392 0⃣1⃣در رابطه با سال تولد فاطمه س و این که چگونه ممکن است ، خدیحه س در 60 سالگی به فاطمه س حامله شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3343 1⃣1⃣پاسخ شبهه پراکنی های او در مورد بوسه زدن پیامبر گرامی بر فاطمه صدیقه در خردسالی ایشان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2774 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2775 2⃣1⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در معراج زنان بی حجاب را در حال عذاب دیده بود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3280 3⃣1⃣در رابطه با فلسفه چرایی عذاب گنهکاران و این که آیا عذاب آنها با مهربانی خداوند تضاد دارد یا خیر پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1810 4⃣1⃣چنین نبوده است که خداوند در دنیا تنها به واسطه جبرئیل با پیامبرش صحبت کند ، بلکه در دنیا نیز گاه از طریق مستقیم و بدون واسطه با پیامبرش صحبت می کرد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3344 5⃣1⃣این که پیامبر در معراجی که از مکه صورت گرفته است ، به مدینه رفته و در مسجدی که بعدها به نام خود پیامبر بنا شد ، یعنی مسجد النبی ، نماز خوانده است ، از دروغ های زئوس است و در منابع مستند شیعه نیامده است . ipasookh.ir
🤔 ❔اعتراف آیت‌الله سید جعفر مرتضی العاملی ٬ مورخ بزرگ جهان تشیع ٬ به فروش زنان و‌ کودکان اسیر توسط پیامبر اسلام 🔖رسول الله برخی از این اسیران (زن و کودک) را به همراه سعد ابن زید الاشهلی به نجد فرستاد تا با فروش آنان اسحله و اسب بیاورد. و همچین گفته می‌شود که رسول الله برخی از زنان و کودکان اسیر بنی قریظه را به شام برای فروش فرستاد و اسلحه و اسب خرید. 📚منبع: الصحیح من سیره النبی الاعظم - تألیف سید جعفر مرتضی العاملي - ج۱۱ - ص۲۲۵ ❗️❗️ 💠💠 👌برای رسیدن به پاسخ ، توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2121 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008 2⃣آنچه که مورد استناد ملحد قرار گرفته است ، مربوط به یهودیان بنی قریظه است که پیمان شکنی کردند و با همکاری مشرکین ، قصد نابودی اسلام و مسلمین داشتند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789 👌بی شک اسیر و برده ساختن چنین دشمنان حربی ، یک مصداق تنبیه آنان می تواند باشد ، چنان که صاحب تفسیر المیزان می نویسد ؛ «عمده اسباب برده گیری سه چیز بود ، جنگ ، زور و قلدری و داشتن ولایت ابوت وشوهری و امثال آن ، اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد . جهت این امضا کردن و معتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت و از بین بردن نسل بشری و ویران ساختن آبادی ها ندارد و فطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته و بر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزء مجتمع بشری به شمار نیاورده و آنان را مستحق تمتع از مزایای حیات و تنعم به حقوق اجتماعی نداند و نیز حکم می کند به وجوب از بین بردن آنان و یا دست کم اسیر کردنشان » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498 3⃣اگر چه اصل اسیر گرفتن کفار حربی توسط پیامبر گرامی ، برای تربیت آنها بوده است و وجه عقلایی روشنی دارد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2122 👌و توضیح داده ایم که برنامه اسلام ، تربیت و ارشاد و هدایت بردگان و آزاد سازی تدریجی آنها بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901 👌با این وجود نمی توان پذیرفت که پیامبر گرامی ، بردگان را مورد فروش قرار دهد و مجددا و بدون تربیت و ارشاد ، آنان را به دار الکفر بازگرداند و به سایر کفار بفروشد ، چرا که این عملکرد با اصول تربیتی اسلام در تضاد است ، خصوصا آنکه خود پیامبر گرامی ص به نقل امام صادق ع می فرمود ؛ « بدترين مردم كسى است كه انسانها را بفروشد » 📚الکافی ج 5 ص 114 _ تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 362 _ الاستبصار ، ج 3 ص 63 _ علل الشرایع ج 2 ص 530 4⃣آنچه که ملحد از کتاب مرحوم سید جعفر عاملی به آن استناد کرد که پیامبر گرامی برخی از اسیران بنی قریظه را به شامیان و نجدیان فروخت و در ازای آن ، اسب و سلاح برای مسلمین تهیه کرد ، عموما با سند ضعیف ، مورد نقل علمای اهلسنت قرار گرفته است و مرحوم سید جعفر عاملی هم مطلب مذکور را از کتب آنان نقل می کند . ❕نقل ضعیف آنان ، با روایاتهای شیعه که می گوید : پیامبر گرامی فروختن برده را ناپسند می دانست در تضاد است ، در چنین حالتی ما ماموریم که به نقلهای ضعیف اهلسنت توجه نکرده و نقل صحیح اهلبیت علیهم السلام را اخذ کنیم ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 👌و در نقل دیگر فرمود ؛ « به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو » 📚بحار الانوار ج 2 ص 216 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یادگیری فلسفه و دیدگاه علمای شیعه در این مورد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/477
👌پاسخ ملحد در مورد آیه ای که می گوید ، خداوند آسمان را نگه داشته است تا بر زمین نیفتد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1585
👌پاسخ ملحد در مورد حکم برده گرفتن زنان شوهر دار در قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2364 ❕پاسخ او در مورد ازدواج پیامبر گرامی با صفیه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2012
🤔 ❔سلسله درروغ ها و اسم های که برای الله متعال ساختن در معتبر شیعه . جکستان های شیعه بازم جک های سروده اند که شمارو به خواندش دعوت میکنیم: 🔴 2050 وَ رُوِيَ عَنِ الْبَزَنْطِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَعْدٍ الْخَفَّافِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‌ كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَان👈ُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِن ْأَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👉لَا يَجِي‌ءُ.....  ترجمه✍ سعد الخفاف از ابی جعفر علیه السلام روایت کرد و فرمود در پیش ما 8 مرد بودند و ماه رمضان را یاد کردیم و فرمود. نگویید که این ماه رمضان است و نگوید ماه رمضان رفت و نگویید ماه رمضان امد. 👈چون رمضان اسمی از اسمهایی الله عزوجل است😳 و نمی آید .... 📘 نام کتاب : روضه المتقین نویسنده : محمد تقی مجلسی    جلد : 3  صفحه : 470 🌐 http://lib.eshia.ir/71453/3/470 ⚖قـــضـاوت بـا شمــا⚖ 💠💠 1⃣جای تعجب است وهابیونی که نسبت ها و صفاتی را به خداوند نسبت می دهند که زبان از گفتن آن و قلم از نوشتن آن شرم می کند ، چگونه نامگذاری خداوند به وصف « رمضان » را ناپسند تلقی می کنند ، در ذیل در مورد خدای وهابیون توضیحات کافی را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3346 2⃣وهابیون جاهل ، غافل از آن هستند که در روایات خودشان نیز گفته شده است که « رمضان » از اسامی خداوند است ، چنان که نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « نگویید رمضان آمد و رمضان رفت ، چرا که رمضان اسمی از اسامی خداوند است » 📚المبسوط سرخسی ، ج 3 ص 55 _ المغنی ابن قدامه ، ج 3 ص 3 _ سنن الکبری ، بیهقی ، ج 4 ص 201 _ شرح صحیح مسلم ، نووی ، ج 7 ص 187 _ فتح الباری ، ج 4 ص 96 _ عمده القاری ، ج 8 ص 242 _ کنز العمال ج 8 ص 484 _ تفسیر ثعلبی ج 2 ص 67 _ تفسیر قرطبی ج 2 ص 292 _ در المنثور ج 1 ص 183 _ فتح القدیر ج 1 ص 183 و .... 3⃣برخی چون استاد ریشهری و علامه طباطبایی می نویسند ؛ « شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نام‏هاى خداى سبحان است. از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد. ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش‏ است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه ؛ 🔸اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند. 🔸ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نام‏هاى خداوند پرداخته‏ اند، ديده مى‏ شود كه چنين نامى در ميان آنها نيست. 🔸ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند. » 📚ماه خدا ، ریشهری ، ج 1 ص 14 _ المیزان ج 2 ص 26 4⃣ما اگر از آنچه در شماره 3 گذشت ، چشم پوشی کنیم و بپذیریم که رمضان از اسامی خداوند است ، باز هم گفتنی است ؛ 👌اشکال تراشی وهابیون ناشی از جهل آنان نسبت به مفهوم لغوی کلمه « رمضان » است . این کلمه از نظر لغوی از ماده « رمض » به معنای « شدت حرارت و شدت سوزندگی » است ؛ 📚لسان العرب ، ج 7 ص 160 _ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، ج 4 ص 242 👌بنابراین وقتی به خداوند اسم « رمضان » اطلاق می شود ، یعنی او سوزنده و از بین برنده و پاک کننده گناهان است ؛ 📚القاموس المحیط ، ج 2 ص 509 _ تاج العروس ج 10 ص 68 👌چنان که در نقلی که علمای اهلسنت از پیامبر گرامی نقل کرده اند ، ایشان در توضیح مفهوم رمضان فرمود ؛ « رمضان را رمضان ناميده ‏اند چون گناهان را مى‏ سوزاند » « انما سمی الرمضان ، لانه یرمض الذنوب » 📚کنزالعمال ، ج 8 ص 466 _ الجامع الصغیر ، سیوطی ، ج 1 ص 397 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد در مورد این که آیا شیعه معتقد است که بول و غائط امامان علیهم السلام پاک و خوردن آن بی اشکال است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2099
👌ملحد به دروغ مدعی شده است که در روایت شیعه آمده است که علی ع از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است ، در حالی که نقل مورد استناد او علاوه بر ضعف سندی که دارد ، به هیچ عنوان ثابت کننده ادعای او نیست و در نقل مذکور آمده است که یکی از اشقیاء چنین شایعه ای را ایجاد کرده بود و علی ع از دختر دشمن خدا یعنی ابوجهل خواستگاری نکرده بود ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2705 ( ملحد که مطالبش کپی از سایتهای ضد شیعه است ، نمی داند که مورد روایت دختر ابوجهل است ، نه ابوسفیان )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌ترامپ با همه خباثت و دشمنی که نسبت به ایران اسلامی داشت ، رفت و نتوانست قطار حرکت ایران اسلامی را متوقف کند . رهبر انقلاب در کلیپ فوق ، به زیبایی این نکته را به تصویر می کشد و می گوید ترامپ و امثال ترامپ ، می میرند و خوراک مار و مور می شوند ، اما ایران اسلامی همچنان پابرجاست . ❕بله ما به امید خداوند پابرجا هستیم تا پرچم انقلاب را به امام مهدی ع بدهیم ، چنان که از روایاتی ممکن است این نکته استفاده شود که اهلبیت ع این وعده را داده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1937 👌ملحدین فضای مجازی هم بدانند حرکت انقلاب ایران و اسلام شیعی که ما مدافع آن هستیم ، با شبهه پراکنی آنها متوقف نمی شود و آنان نیز چون ارباب مفلوکشان یعنی ترامپ ، می روند اما ما همچنان به لطف الهی ، باقی هستیم 💪💪💪
🤔 ❔زراره همینجوری زرت میزد تو ریش امام صادق تو ریش امام صادق شما اون کارو کرده👇 (سألت أبا عبد الله عن التشهد .. إلى أن قال: فلما خرجت ضرطت فی لحیته وقلت: لا یفلح أبداً)(۱) (رجال الکشی ۱۴۲). معنی: (زراره خود می گوید از جعفر صادق در مورد تشهد پرسیدم تا اینکه جواب داد وقتی بیرون آمدم (ضرطی) بر ریشش کردم و گفتم هرگز رستگار نمی شود یعنی امام صادق) ضرط یعنی باد معده): شما 18هزار حدیث رو از چنین شخصی دارید ❗️❗️ 💠💠 👌زراره از راویان بزرگ حدیث و از اصحاب ثقه امام باقر و امام صادق علیهما السلام بوده است و شیخ طوسی او را از اصحاب امام کاظم علیه السلام هم می شمارد . 📚رجال طوسی ص 136 ❕نجاشی در توصیف او می نویسد ؛ « بزرگ اصحاب و متقدم آنها در زمانش بوده است و قاری و فقیه و متکلم و شاعر و ادیب محسوب می شده است که فضل و دین در او جمع بوده است و در هر آنچه روایت کرده صادق بوده است » 📚رجال نجاشی ص 176 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چهار تن از مخلصین را بشارت به بهشت بده که زراره یکی از آنهاست ، اینان از برجستگان و امین بر ( بیان ) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند ، آثار نبوت گسسته و نابود می شد » 📚خلاصه الاقوال ص 234 👌طبیعی است که زراره با این عظمت و جایگاهی که در نزد امامان ع دارا بوده است ، دشمنانی نیز داشته است تا با جعل روایت در مذمت او ، جایگاه والا او را تضعیف کرده و اعتبار روایاتی را که نقل می کند ، زیر سوال ببرند . 👌نقل مورد استناد وهابی نیز از همین سنخ روایات جعلی است که در مذمت زراره جعل شده است ، به چند جهت ؛ 1⃣نقل مذکور در کتاب « رجال کشی » آمده است ، مرحوم کشی مقید نبوده است که روایات صحیح را در کتاب خویش نقل کند ، به خاطر همین ، بزرگان رجالی تصریح کرده اند که در کتب او غلط های زیاد و روایات نامعتبر وجود دارد ، چنان که نجاشی ، رجالی معروف در مورد مرحوم کشی و کتاب او می گوید ؛ « او ثقه و عين [چهره و برجسته‏] بود و از ضعفا بسيار روايت مى‏ كرد. با عياشى مصاحبت داشت و از او [دانش‏] آموخت و در منزل عياشى كه محل رفت‏ و آمد شيعيان و اهل علم بود آموختن از او را به اتمام رسانيد. او صاحب كتاب رجالى است كه علم زياد در آن نهفته است و در آن غلطهاى زيادى [نيز] ديده مى ‏شود. » 📚رجال نجاشی ، ص 372 2⃣در سند روایت مورد استناد وهابی ، یوسف بن السخت وجود دارد که ضعیف است ؛ 📚جامع الرواه ، ج 2 ص 352 👌و علی بن احمد بقاح وجود دارد که مجهول است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 5 ص 289 👌علی بن احمد بقاح روایت مذکور را به نقل از « عم » خود می آورد که « عم » او نیز مجهول است . ❕این روایت جعلی به قدری شاذ و غیر قابل قبول است که علامه ضیاء الدین ، محقق کتاب مجمع الرجال از این روایت و دسیسه بزرگ دشمنان زراره ، به خداوند پناه می برد . 📚مجمع الرجال ، ج 3 ص 47 ( پاورقی ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ملحد وجود برخی از روایات متعارض در منابع حدیثی شیعه را حمل بر تناقض گویی ائمه ع می کند در حالی که چنین نسبتی کذب محض است ، در ذیل در مورد چرایی وجود روایات معارض در منابع حدیثی توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2911
👌پاسخ ملحد را که فرق تصحیف با تحریف و سانسور را نمی داند و مدعی شده است که صاحبان کتب شیعه روایاتی که می گوید سیزده امام وجود دارند را تحریف و سانسور کرده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/481
👌پاسخ دروغگویی ملحد را که با استناد به سخنان یک ورشکسته علمی یعنی کمال حیدری مدعی شده است که صاحب تفسیر المیزان بر آن بوده که ظهور امام زمان ع در این دنیا محقق نمی شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1210
👌ملحد دروغگو مدعی شده است که امام خمینی تناقض گو و کاذب بوده که در جایی می گوید علی ع با یهودیان با نهایت مدارا و انصاف رفتار می کرد و در جایی می گوید که علی در نبرد قریظه ، یهودیان را از دم تیغ گذراند . ❕ هر کس اندک درک و فهمی داشته باشد ، می داند که مدارای علی ع با یهود بر پایه دستور اسلام مبنی بر حسن معاشرت و همزیستی مسالمت آمیز با سایر انسانهایی که مسلمان نیستند و پیرو سایر ادیان بوده ، می باشد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 👌و آنجایی هم که یهود بنی قریظه را ازدم تیغ می گذراند ، آن هم بر پایه حکم اسلام که مورد تایید عقل نیز است می باشد ، که دستور به دفاع در برابر دشمن محاربی می دهد که با توطئه و دسیسه ، در صدد از بین بردن اسلام و مسلمین هستند ، چنان که یهود بنی قریظه چنین کردند و در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789
🤔 برخى تناقضات روائى در مذهب شيعه؛ : از امام صادق پرسيدند: مردى زنى را به همسرى گرفته و قبل از اينكه با او همبستر شود وى را طلاق داده است، آيا بر او حلال است كه دختر آن زن را بزوجيّت بگيرد؟ فرمود: مادر و دختر در اين مسأله حكمشان يكى است هر كدام را به همسرى گرفت و با او دخول نكرد و طلاقش داد ديگرى را مى‌تواند بگيرد. اين حدیث در کتاب من لایحضرالفقیه ج ٣ ص ٤١٤ از کتب اربعه شیعی(معتبرترين كتب حديث شيعيان ٤ كتاب است كه به نام كتب اربعه شناخته ميشوند)، آمده و میگوید که با مادر زن ازدواج کنید. اما در کتاب تهذيب الأحكام ج ٧ ص ٢٧٣ متضاد روايت قبلى را ميتوان يافت، توجه كنيد: : از امام صادق پرسيدم: اگر كسى با خانمى ازدواج كند و قبل از مقاربت با آن خانم، او را طلاق بدهد، چه‌صورت دارد؟ ابو عبداللّه گفت: مى‌تواند با دختر آن خانم ازدواج كند ولى نمى‌تواند با مادر آن خانم ازدواج كند. همانطور كه مشاهده نمودید در دو حدیث معتبر که بنا بر ادعاى علماى رجالى خود شيعيان، توسط راویان راستگو و عادل روایت شده اند، در روایت اول این امام صادق و دانشمند بزرگ میگوید{با مادر زن ازدواج کنید} ولی سپس همين دانشمند معصوم ادعاى اولش را فراموش كرده و در روایت دوم ميگويد با {مادرزن ازدواج نکنید} ❗️❗️ 💠💠 👌در گذشته گفتیم ، علت اصلی وجود برخی از روایات متعارض ، جو خفقان و فشاری بوده که از ناحیه ذی نفوذان سنی مسلک ، بر اهلبیت ع حاکم بوده است و آن بزرگواران در مواردی به خاطر همین فشار ، مجبور به تقیه کردن و بیان روایات تقیه ای ، بوده اند ، چنان که مرحوم صاحب حدائق می نویسد ؛ « منشا اختلاف در اخبار و روایات ما ، تنها تقیه از مخالفین بوده است » 📚الحدائق الناضره ج 1 ص 15 ❕ به خاطر همین نکته ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕توضیح بیشتر در ذیل ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12640 👌با توجه به این ملاک در مورد اشکال شبهه افکن می گوییم ؛ ❕قرآن با صراحت ، مساله حرمت ازدواج با مادر همسر را اعلام کرده و می فرماید ؛ « حرام شده است بر شما ...مادران همسر » ( نساء 23 ) 👌مفسرین در توضیح آیه مذکور می نویسند ؛ « یعنی به مجرد اینکه زنی به ازدواج مردی در آید ، و صیغه عقد جاری گشت ، مادر او و مادر مادر او و ... بر او حرام ابدی می شوند » 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 329 _ ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 420 👌در رابطه با این حرمت به مجرد عقد ، روایات متعددی نیز از اهلبیت ع نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 462 باب 20 _ مستدرک الوسائل ج 14 ص 400 باب 20 ❕با این وجود در نقلی که معاند به آن استناد کرد ، آمده است که حرمت ازدواج با مادر همسر ، در صورتی است که با همسر جماع و نزدیکی صورت گرفته باشد و مجرد عقد موجب حرمت مادر همسر نمی شود . 👌چنان که گفتیم ، نقلهای متعارض از روی تقیه صادر شده اند ، نقل مذکور نیز از روی تقیه موافق عقیده برخی از فرق سنی مسلک صادر شده است ، چرا که آنان نقل می کنند که به مجرد عقد ، مادر همسر حرام نمی شود و شرط حرمت ، جماع و همخوابی با همسر است ؛ 📚جامع الاصول ج 11 ص 9026 👌و علمایی از آنان چون شافعی در برخی از فتاوی و ابن زبیر و عطاء و بشر المریسی و ابن شجاع و ... معتقد بودند که مجرد عقد ، موجب حرمت مادر همسر نمی گردد ؛ 📚المبسوط ، سرخسی ، ج 4 ص 199 _ الام ج 5 ص 24 _ المحلی ، ج 9 ص 528 _ المغنی ، ابن قدامه ، ج 7 ص 472 _ بدایه المجتهد ، ج 2 ص 33 _ احکام القرآن ، جصاص ، ج 2 ص 127 و... 👌بنابراین ، روایت متعارض از روی تقیه بر اساس مبنای برخی از علمای اهلسنت صادر شده است که ما ماموریم روایت مخالف عقیده اهلسنت ، یعنی حرمت ازدواج با مادر همسر به مجرد واقع شدن عقد را اخذ کنیم ، چنان که این حکم مطابق اطلاق آیه قرآن هم است ، و ما ماموریم که مطابق قرآن نیز عمل کنیم ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 👌روایت حرمت ازدواج به مجرد عقد ، چون مخالف عقیده برخی از فرق سنی مسلک و موافق قرآن است ، مطابق واقع و مورد اعتماد است و روایتی که مخالف قرآن و موافق برخی از فرق سنی مسلک است ، چون از روی تقیه صادر شده است ، برای ما حجت نیست و ما باید به روایت مخالف آن عمل کنیم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir