🔸ادامه 👇
4⃣او در ادامه با استدلال به این آیه طرح اشکال کرده است . خداوند می فرماید ؛
« هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً ، لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً » ( فرقان 49 )
❕اشکال مطرح کرده است که در تعبیر « بلده میتا » اشتباه صورت گرفته است ، زیرا « بلده » مونث است و نعت آن نیز باید مونث باشد ، در حالی که « میتا » مونث نیست .
👌در تفسیر نمونه پاسخ او داده شده است و می گوید ؛
« بايد توجه داشت كه « بلدة » در اينجا به معنى بيابان و صحرا است، و با اينكه اين لفظ مؤنث است صفت آن كه « ميتا » مى باشد به صورت مذكر آمده به خاطر اينكه به معنى مكان است و مكان مذكر مى باشد. »
📚تفسیر نمونه ج 15 ص 109
❕بنابراین چون بلده در معنا مذکر است ، نعت او مطابق با معنای آن مذکر آمده است ، چنان که زمخشری ادیب معروف ، به این نکته تصریح می کند و چنین استعمالی را مطابق با قواعد فصحیح عربی می داند ، یعنی به اعتبار معنای یک کلمه ، می توان نعت را از نظر تذکیر و تانیث ، تطابق داد .
📚الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 3، ص ، 285
5⃣او در ادامه به آیه تطهیر اشکال مطرح کرده که خداوند می فرماید ؛
«ُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » ( احزاب 33 )
❕می گوید حضرت زهرا س نیز ، جزء اهل بیت است ، اما ضمائر در آیه شریفه مذکر آمده است ، در حالی که تذکیر ضمائر ، بر حسب تغلیب است ، که توضیحش را دادیم .
👌عرب در جمعی که متشکل از چند مرد و یک زن است ، ضمیر تذکیر را به خاطر زیادی تعداد مردان بر زنان ، بر تانیث غلبه می دهد ؛ « كتغليب الأكثر على الأقل »
📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج1، ص: 440
❕در آیه تطهیر نیز چون تعداد مردان بیشتر بوده اند ، ضمیر تذکیر بر تانیث ترجیح داده شده است .
6⃣او در پایان به این دو آیه اشکال کرده است که می فرماید ؛
« لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا » ( هود 69 ) ، « قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي » ( آل عمران 183 )
❕می گوید چرا در جایی فعل « رسل » مونث آمده است و در جایی مذکر .
👌در حالی که « رسل » جمع مکسر است ، و در مواردی که فاعل جمع مکسر باشد ، می توان فعل آن هم به صورت مذکر استعمال شود و هم به صورت مونث ؛ « الا اذا کان جمع تکسیر ، فیجوز فیه الوجهان »
📚بدائه النحو ، ص 110
❕او در گذشته اشکالات دیگری به قرائت « حفص » کرده بود که با پاسخ مفصل ما مواجه شد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13112
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔸ادامه 👇 4⃣او در ادامه با استدلال به این آیه طرح اشکال کرده است . خداوند می فرماید ؛ « هُوَ الَّذ
❕در پاسخ به پست اخیر ما یکی از کاربران این مطلب را برای ما فرستاده است ؛
« درباره پست اخیرتون درمورد اشکالات ادبیاتی آقای حیدری به قرآن حس میکنم مراد ایشون رو نفهمیدید!
ایشون یک مبنای خاص دارند که ضمایر در عربی دو قسم اند:
1.مونث محض
2.ضمایر مشترک بین مذکر و مونث
سپس در رد نظریه مشهور که ضمایر را مونث و مذکر تقسیم بندی کرده شروع میکنند به ایراد گرفتن!
در واقع بنظر میرسد ایشون درحال نقد نظریه مشهور هستن نه اینکه واقعا درحال اشکال گرفتن به قرآن
این کلیپ رو ببینید:
https://t.me/alhaydarii_fa/4866
و همچنین کلیپ بعدیش رو »
👌سخن ما ؛
❕با توجه به این پیام کاربر محترم و این که احتمال است صحیح بگوید و ملحدین کلام کمال حیدری را تقطیع کرده باشند ، ما هم در پاسخ مذکور ویرایشی کرده و تنها اشکالات مطرح شده توسط کمال حیدری را مد نظر قرار می دهیم ( اعم از آنکه اشکالات مذکور از جانب خودش است یا در صدد طرح اشکال دیگران و سپس پاسخ دادن است ) ، و مواردی که به او حمله کردیم را از پاسخ حذف می کنیم ، اگر چه در نفوذی بودن او به جد مشکوکیم ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2559
#فلسفه_حرمت_گوشت_مردار_چرایی_ذبح_حیوانات
🤔#پرسش
❔چرا سر حیوانات رو میبریم برای قربانی یا خوردن یا...؟ مگه اوناهم مثل ما انسان ها جان ندارن ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣خداوند مالک هر آنچه است که در عالم می باشد چنان که می فرماید ؛
« هر چه در آسمانها و زمین است از اوست»
🔷بقره 116- 255- 284 _ آل عمران 109 - 129- نساء 126-
❗️« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست»
🔶مائده 17- انعام 12- توبه 116
👌خدایی که مالک همه موجودات جهان است ، به انسان اجازه تغذیه از گوشت برخی از حیوانات را که خودش مالک آنها است را با شرایطی داده است .
❕بدن انسان ناگزیر است که توسط گوشت مورد تغذیه قرار گیرد ، و موارد لازم و پروتئینی از این طریق جذب بدن شود ، اگر چه نباید در این رابطه افراط نیز صورت گیرد ، این نکته هم مورد تاکید روایات قرار گرفته است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7863
👌و هم کشفیات علمی این مساله را مورد تاکید و توصیه قرار می دهد که می توانید در ذیل بیشتر بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/028424
❕بنابراین ، انسان ناگزیر است که در دنیا برای ادامه حیات تغذیه داشته باشد ، از آنجایی که خداوند عالم هستی و تمام موجودات را برای بهره مندی انسان آفریده است تا مقدمه ای باشد برای کمال نهایی انسان چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4783
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8377
❕لذا اجازه تغذیه از حیواناتی را که خودش مالک آنها است را به انسان داده است ، بنابراین استفاده از گوشت حیوانات با اجازه مالک آنها یعنی خداوند است و هیچ ظلمی در حق آنها صورت نگرفته است ، زیرا اساسا خداوند آنها را برای همین هدف ، یعنی بهره مندی انسان آفریده است .
👌اگر بگویید که باید به جای ذبح حیوانات روی به گیاهخواری آوریم و از طریق گیاهان نیازهای تغذیه ای خود را برطرف کنیم ، تا ظلمی به حیوانات نشده باشد ، باز هم اشکال ظلم ( طبق استدلال خودتان ) ، برطرف نمی شود ، زیرا گیاهان هم مانند انسان و حیوانات جان و حیات دارند ، و گیاهخواری هم مستلزم آن است که جان گیاهان را بگیریم ، طبق استدلال شما در این صورت نباید گیاه را نیز بخوریم تا به آنها ظلم نکرده باشیم که نتیجه آن می شود که باید از گرسنگی بمیریم ❗️❗️
❕گیاه شناسان می گویند ؛
« گیاهان برای حفظ قلمرو خود مبارزه میکنند، به جستجوی غذا هستند و از شکارچیان و طعمهها میترسند. آنها نیز همچون سایر حیوانات، زنده هستند و از خود رفتارهایی را نمایش میدهند. طبق گفتههای اُلیویر هامانت، دانشمند گیاهشناس از دانشگاه لیون فرانسه، برای آنکه بتوان رفتارهای گیاهان را مشاهده کرد باید ابتدا از فرآیند رشد گیاه فیلمی تهیه شود و سپس سرعت فیلم افزایش داده شود؛ در این صورت افراد میتوانند ببینند که گیاهان نیز همچون سایر حیوانات رفتار میکنند. یک ویدیوی تایم-لپس میتواند دنیای بیگانهی گیاهان را با تمام شکوهی که دارد به خوبی نشان دهد؛ مانند آنچه که در مستند بسیار زیبای Life مشاهده کردهایم.
❕گیاهان با هدف مشخصی حرکت میکنند و به همین دلیل باید نسبت به آنچه که در اطرافشان میگذرد، آگاهی کامل داشته باشند. آنطور که جک سی اسکالتز میگوید، این گیاهان به خوبی نسبت به اتفاقات اطراف واکنش نشان میدهند؛ بنابراین میتوان گفت که دارای حواس بسیار پیچیدهای هستند که از آنها برای سنجش شرایط محیط استفاده میکنند....
👌👈آنها نیز بو میکشند و یا صدای چیزی را میشنوند و سپس متناسب با شرایط، از خود واکنش نشان میدهند و این دقیقاً همان کاری است که ما و سایر حیوانات انجام میدهیم ... »👉
🌐https://b2n.ir/195624
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣خداوندی که اجازه استفاده از گوشت برخی از حیوانات را داده است ، شرط کرده است که این حیوانات باید از طریق شرعی ذبح شود ، و به اصطلاح « میته و مردار » نشده باشند ؛ ( انما حرم علیکم المیته ... بقره 173 )
❕فلسفه تحریم میته و لزوم ذبح شرعی حیوان مطابق کشفیات دانشمندان در این نکته است كه دستگاه گوارش نمى تواند از مردار خون سالم و زنده بسازد، بعلاوه مردار كانونى است از انواع ميكربها، اسلام علاوه بر اينكه خوردن گوشت مردار را تحريم كرده، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان كاملا از آن دورى كنند.
📚تفسير نمونه، ج1، ص 585
❕گوشت مردار به خاطر از میان رفتن گلبولهای سفیدش، زمینه ای مساعد برای رشد میکروبها و ظهور انواع بیماریها است ؛
🌐https://b2n.ir/600676
❕در روایات نیز در این رابطه نکات نابی بیان شده است .
👌در روایتی از امام باقر و صادق علیهما السلام آمده است ؛
« خداوند تبارك و تعالى اين اشياء را بر بندگان حرام نكرد و غير آنها را حلال قرار نداد تا ايشان را به آنچه حلال كرده راغب و از آنچه حرام فرموده بى ميل نموده باشد بلكه پس از آفرينش مخلوقات آنچه كه ابدان ايشان به آن قائم است و در راستاى مصلحت و خير آنها هست را به آنها تعليم فرمود و پس از آن تفهيمشان نمود كه اين سنخ از اشياء بر ايشان مباح و حلال است و نيز آنچه به ضرر ابدانشان هست را به آنها هشدار داد و اعلام فرمود كه اين قبيل از اشياء بر آنها حرام است ... پس از آن فرمود ؛
👈امّا مردار: احدى حق ندارد از آن تناول كند مگر آنكه بدنش مبتلا به ضعف مفرط بوده و قوّت از او رفته و و نسلش منقطع مى گردد و اساسا خورنده مردار مبتلا به مرگ ناگهانى مى گردد.👉
📚الکافی ج 6 ص 242 _ الفقیه ج 3 ص 345
❕در روایت دیگر امام رضا ع فرمود ؛
«مردار حرام است زيرا تغذيه از آن موجب فساد و تباه شدن ابدان و پيدا شدن آفات در آنها مى باشد و وجه ديگر براى حرمت آن اين است كه حق تعالى بدين وسيله خواسته است هشدار دهد كه تسميه (گفتن بسم اللَّه در وقت ذبح) سبب است براى حلال شدن مذبوح و تركش باعث حرام بودن آن مى باشد. »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 484
❕امام صادق ع در مقام احتجاج با یک زندیق آنجایی که زندیق گفت ، مردار را چرا حرام كرده است ، فرمود ؛
« تا جدا باشد از آنچه با نام خدا سر بريده شود، و خون در تن مردار بسته شود و به تنش چسبد، و گوشتش سنگين و ناگوار گردد. »
❕زندیق گفت: ماهى هم مردار است ، امام ع فرمود ؛
« تذكيه ماهى زنده برآوردن آن از آب است و آنگاه وانهند تا جان دهد، براى اين است كه خون ( جهنده ) ندارد و ملخ هم چنين است »
📚احتجاج ج 2 ص 347
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بیت_الاحزان_فاطمه_پاسخ_به_برخی_یاوه_گویی_ها
🤔#پرسش
❔اخیرا کلیپی از یک روحانی به نام یوسفی منتشر شده است که می گوید حدیث بیت الاحزان فاطمه تنها یک سند دارد در بحار الانوار که علامه مجلسی گفته است سند معتبری ندارد ، و شیخ عباس قمی اشتباه کرده است که نام کتابش را بیت الاحزان گذاشته در حالی که اصلا بیت الاحزانی نبوده است و ایت الله مکارم که بر بیت الاحزان مقدمه نوشته است او نیز اشتباه کرده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، به خاطر مصیبت پدر بزرگواراشان و مصائبی که دستگاه غاصب خلافت برای ایشان و علی علیهما السلام ایجاد کرد ، گریه و زاری می کرد تا از این طریق ، هم وابستگی خود به پیامبر گرامی را نشان دهد و هم مشروعیت دستگاه غاصب خلافت را به چالش بکشد ، دستگاه خلافت هم متوجه این قضیه شد و بزرگان مدینه را اجیر کرد تا به نزد علی ع بروند و به دروغ ، اعتراض کنند که گریه های فاطمه س ، ما را اذیت می کند ، علی ع هم برای آنکه بهانه را از دست آنان بگیرد ، بیت الاحزانی برای فاطمه س ، ساخت تا محلی باشد برای گریه حضرت زهرا و ابراز انزجار از ظلم دستگاه خلافت ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2365
❕این که فاطمه س ، پس از شهادت پیامبر گرامی به خاطر اهداف گفته شده زیاد گریه می کرد و با اعتراض اهل مدینه مواجه شد و مجبور شد که مکان گریه کردن را تغییر دهد ، در منابع متعددی آمده است و انحصار به یک نقل که به نام « حدیث فضه » معروف شده است ، ندارد .
👌در نقلی آمده است ؛
« فاطمه بعد از فوت پدر خویش، دائما سر خود را مى بست، جسمش ناتوان بود، قوّت خود را از دست داده بود، چشمانش گريان و قلبى سوخته داشت، ساعت به ساعت غش مى كرد و به حسنين عليهما السّلام مى فرمود ؛ پدر (يعنى جدّ) شما كه شما را گرامى مى داشت و مرتّب شما را در آغوش مى گرفت كجاست؟ كجاست آن جدّ شما كه از همه مردم بيشتر به شما مهربان بود، نمى گذاشت كه روى زمين راه برويد، افسوس كه هرگز نخواهم ديد جدّ شما در خانه مرا باز نمايد و شما را به دوش خود بگيرد، در صورتى كه دائما اين عمل را انجام مى داد.... »
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 3 ص 362 _ روضه الواعظین ج 1 ص 150
❕در روایت دیگر امام صادق ع فرمود ؛
«هنگامى كه فوت حضرت زهرا نزديك شد گريه كرد، على عليه السّلام از وى سؤال كرد: اى بانوى من! چرا گريه مى كنى؟ فرمود: براى آن مصيبتهايى كه تو بعد از من خواهى ديد. امير المؤمنين فرمود: گريان مباش، به خداوند سوگند آن مصائب نزد من براى رضاى خداوند كوچك و ناچيزند، آنگاه فاطمه به على وصيّت كرد كه به ابو بكر و عمر اجازه تشييع جنازه و نماز ندهد، و حضرت على وصيّت آن بانو را اجرا نمود. »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 290 _ بحار الانوار ج 43 ص 218
❕باز در روایت دیگر ، امام صادق ع فرمود ؛
« افرادى كه فوق العاده گريه كردند پنج نفر بودند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه، دختر حضرت محمّد و على بن الحسين .....فاطمه در فراق پيغمبر به قدرى گريه كرد كه اهل مدينه خسته و ناراحت شده به او گفتند: تو به واسطه كثرت گريه ات ما را اذيّت مى كنى. لذا فاطمه از مدينه خارج و به سوى قبر شهدا مى رفت، وقتى ناراحتي هاى قلبى خود را با گريستن خالى مى كرد به سوى مدينه باز مى گشت. »
📚الخصال ج 1 ص 273 _ روضه الواعظین ج 1 ص 170 _ مناقب آل ابی طالب ، ج 3 ص 322 _ کشف الغمه ج 1 ص 498_ ریاض الابرار ج 1 ص 59
❕بنابراین ، از این نقلها استفاده می شود که فاطمه س ، بسیار گریه می کرد و با اعتراض مواجه شد ، لذا در محلی دورتر از محل سکونت اهالی مدینه ، به گریه و زاری خود ادامه داد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌حال روایت مشهور به روایت فضه ، شرح واقعه را روشن تر بیان می کند ، در فرازی از آن روایت آمده است ؛
« بزرگان اهل مدينه اجتماع كردند و به حضور امير المؤمنين على عليه السّلام آمدند و گفتند: اى ابو الحسن! فاطمه شب و روز گريه مى كند، هيچ كدام از ما شب در رختخواب به خواب نمى رويم، در حالى كه روزها به علّت مشغله و طلب معاش قرار و آرام نداريم، ما از تو تقاضا مى كنيم كه فاطمه يا شب گريه كند و يا روز. حضرت امير فرمود: مانعى ندارد. على عليه السّلام اين موضوع را با فاطمه عليها السّلام در ميان نهاد ولى متوجّه شد كه آن حضرت از گريه ساكت نمى شود و تسليت گفتن براى او ثمرى ندارد. در اين حال فاطمه عليها السّلام گفت: اى ابو الحسن! من چندان مكثى در ميان اين مردم نخواهم كرد و به زودى از ميان اين مردم مى روم، على جان به خداوند سوگند من شب و روز از گريه آرام نخواهم گرفت تا اينكه به پدرم ملحق شوم. حضرت امير فرمود: باشد، هر طور كه ميل دارى انجام بده.
👈على عليه السّلام بعد از آن، اطاقى خارج از شهر مدينه براى فاطمه ساخت كه آن را بيت الاحزان مى گفتند. 👉 به هنگام صبح فاطمه حسن و حسين عليهم السّلام را بر مى داشت و به بقيع مى رفت و همچنان تا شب مشغول گريه بود. و چون شب فرا مى رسيد علی مى آمد و فاطمه را به منزل باز مى گردانيد. »
📚بحار الانوار ج 43 ص 177
❕این فراز از روایت مذکور ، موافق با روایاتی است که در ابتدای کلام ذکر شد ، و موید تاریخی نیز دارد ، لذا روایات آغازین بحث و تاییدات تاریخی که در ادامه بیان کنیم ، قرینه بر صحت این فراز است ، اگر چه اصل روایتی که این فراز در آن قرار دارد ، سند صحیحی ندارد و مضامینی در آن است که قابل پذیرش و قبول نیست ، و علامه مجلسی در مورد این روایت می نویسد ؛
«در بعضى از كتابها روايتى در باره وفات حضرت فاطمه عليها السّلام يافتم كه دوست دارم آن را بنويسم، گر چه از كتاب مورد اعتمادى نيست »
📚بحار الانوار ج 43 ص 174
❕بنابراین ، هیچ مانعی نیست که این فراز روایت ، صحیح باشد ، ( چون موید بر صحت دارد ) ، اما سایر فرازهای آن در طول زمانها ، دچار جعل و تحریفاتی شده باشد و نتوان به تمام آنچه در این روایت آمده است اعتماد کرد .
❕تاییدات تاریخی این روایت ، تصریح مورخان در طول زمانهای مختلف است که به وجود محلی به عنوان ؛ « بیت الاحزان » که منسوب به فاطمه س ، بوده است تصریح کرده است . ما در اینجا و برای اثبات صحت این گفته خود ، تحقیقی را که مرحوم محقق نجمی ، در این رابطه صورت داده است را به صورت خلاصه یاد آور می شویم .
1⃣ابن شبه در كتاب خود، آنجا كه آثار و قبور بقيع موجود در زمان خودش را معرفي ميكند، چنين مينويسد ؛
«شخص موثق و مورد اعتمادي بر من نقل نمود مسجدي كه در طرف شرقي آن به جنازه اطفال نماز خوانده ميشود، در اصل خيمه اي بوده براي زن سياهي بنام «رقيه» كه به دستور حسين ابن علي در آنجا مينشست تا از قبر فاطمه مراقبت كند زيرا قبر فاطمه را كسي بجز همان زن نمي شناخت »
📚تاریخ المدینه ج 1 ص 106
❕از اين گفتارِ ابن شبه كه مشهود و مسموع خود را در مورد بيت الاحزان نقل نموده است، دو مطلب زير به وضوح به دست ميآيد ؛
🔸الف ؛ بيت الاحزان در دوران حسين بن علي ع يعني تا سال ۶۱ هجري، مانند حال حيات حضرت زهرا بصورت خيمه و چادر و محلي بوده است مشخص و معين و حسين بن علی بر حفظ آن عنايت و اهتمام داشته؛ بطوري كه يكي از بانوان و ارادتمندان حضرت زهرا را مأموريت داده است، در اين بيت و خيمه كه يادآورِ دورانِ حساس زندگي مادر بزرگوارش بوده، اقامت نموده و از آنجا حراست و نگهباني كند و لابد براساس همين ديد و اهتمام و به پيروي از روش آن حضرت، افرادي از اهل بيتِ عصمت پس از آن حضرت نيز همين روش را ادامه داده و خيمه را به ساختمان مبدل نموده اند.
🔸ب ؛ بيت الاحزان پس از اين دوران و در اواخر قرن دوم و اوائل قرن سوم، داراي ساختمان بوده كه ابن شبه را وادار نموده است كم و كيف و انگيزه بوجود آمدن اين ساختمان را از افراد خبير و مطلع جويا شود و يكي از افراد مطلع و مورد وثوق نيز تا آنجا كه در اين مورد اطلاع داشته با وي در ميان گذاشته است و سابقه آنجا را كه زماني بصورت خيمه بوده، بازگو نموده است و ليكن اين خيمه دقيقاً در چه تاريخي و به وسيله چه كسي به ساختمان تبديل شده، معلوم نيست.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕و اما مطلب ديگري كه در ذيل اين گفتار آمده است كه ؛ اقامت آن زن در ميان بيت الاحزان براي حفظ و مراقبت قبر حضرت زهرا بوده است، تحليلي است از سوي خودِ وي و توجيهي است متناقض و غير قابل قبول؛ زيرا ؛
👌 اولاً خودِ ابن شبه در اين كتاب، مانند عده ديگر از مورخان ميگويد كه علي بن ابي طالب پيكر مطهر حضرت زهرا را شبانه و در داخل منزل خود دفن نمود بنابراين، مراقبت از قبر آن حضرت در بقيع مفهومي ندارد.
👌 و ثانياً اگر قبر آن حضرت در بقيع واقع بوده و كسي بجز «رقيه» آن را نمي شناخته، باز هم مراقبت از قبرِ مجهول، معنا و مفهومي ندارد.
❕به هرحال با توجه به شرايط خاص و حساس آن روز، ابهام در پاسداري از بيت الاحزان و توجيهات مختلف در اقامت يك زن در داخل آن، مستبعد نيست.
2⃣فتواي امام غزالي بر استحباب خواندن نماز در بيت الاحزان ؛
👌امام ابومحمد غزالي كه يكي شخصيتهاي معروف و از علما و دانشمندان اهل سنت است، در ضمن بيان وظايف زايران مدينه منوره و كساني كه به زيارت بقيع مشرف ميشوند ميگويد ؛ «مستحب است كه زائران، هر روز صبح، پس از زيارت قبر حضرت رسول در بقيع حضور بهم رسانند و قبور پيشوايان ديني و صحابه را كه در آنجا مدفون هستند زيارت كنند». سپس ميگويد: «و مستحب است در مسجد فاطمه (عليها السلام) نيز نماز بخوانند». (و يُستحب أن يخرج كل يوم الي البقيع بعدالسلام علي رسول الله... و يصلي في مسجد فاطمة رضي الله عنها)
📚احياء علوم الدين، ج 1 ص 260
3⃣ابن جبير، جهانگرد و دانشمند معروف اسلامي ؛
👌سومين كسي كه بيت الأحزان را از نزديك زيارت و درباره آن سخن گفته است،
جهانگرد معروف اسلامي ابوالحسين احمد بن جبير اندلسي است. او كه در ماه محرم سال ۵۸۰ ه. ق. وارد مدينه شده و بقيع را زيارت نموده است، ميگويد: «و در كنار قبه عباسيه، خانه اي قرار گرفته است كه به فاطمه دختر رسول خدا منتسب ميباشد، ميگويند اين همان خانه ايست كه فاطمه زهرا به آنجا ميآمد و در آنجا اقامت و حزن و اندوه خود را در مرگ پدر بزرگوارش ابراز مينمود»
📚رحله ابن جبير چاپ ليدن، صفحه ۱۹۶ و چاپ دارالكتب اللبناني ص۱۴۴.
4⃣سمهودی می گوید ؛
«مشهور در بيت الاحزان، همان محلي است كه به مسجد فاطمه معروف و در طرف قبله حرم (امام) حسن و (جناب) عباس واقع گرديده است. » «و به عقيده من، اين بيت الأحزان در محل همان بيت و مسكني است كه علي بن ابي طالب (عليه السلام) آن را در بقيع آماده ساخته بود». و اضافه ميكند كه فعلاً در ميان آن، شكل چند قبر نيز موجود است. »
📚وفاءالوفا، ج 3، ص 918
🔸ادامه 👇
5⃣يكي از جهانگردانِ غربي كه به مكه و مدينه مسافرت نموده و در سياحتنامه خود از آثار و ابنيه حجاز و از اخلاق و رسوم مسلمانان در موسم حج و از جزئيات زندگي مردم حجاز سخن گفته است. از جمله حرمها و گنبدها و بارگاههاي موجود در بقيع را معرفي و با قلم خود ترسيم و تصوير نموده است. «سِر ريچارد بورتون» جهانگرد انگليسي است كه در سال ۱۸۵۳ ميلادي تقريباً ۱۳۹ سال قبل بقيع را از نزديك مشاهده نموده و در باره بيت الأحزان چنين گفته است ؛
«در بقيع مسجد كوچكي است كه در سمت جنوبي گنبد عباس بن عبدالمطلب واقع گرديده و اين مكان را بيت الأحزان نيز مينامند؛ زيرا فاطمه زهرا آخرين روزهاي عمر خويش را در اين محل بسر ميبرد و براي از دست دادن پدر عزيزش نوحه سرايي مينمود. »
📚موسوعه العتبات المقدسه ج 3 ص 285
❕مطالبي كه از آقاي بورتون نقل شد، دليل روشني بر مشخص بودن ساختمان بيت الأحزان در زمان وي و اشتهار وجه تسميه و انگيزه ايجاد آن ميباشد كه يك جهانگرد انگليسي و غيرمسلمان در اندك زمان و با مختصر تماس با مسلمانان توانسته است همه اين مطالب را همانگونه كه در منابع محكم تاريخي و حديثي آمده است، دريافت و در سياحتنامه خود منعكس نمايد.
6⃣فرهاد ميرزا معتمدالسلطنه متوفاي ۱۳۰۵ ه در ميان شاهزادگان قاجار، از نظر علمي داراي شخصيت بارزي است كه از وي شش جلد كتاب، در فنون مختلف به جاي مانده از جمله آنها «قمقام ذخار» در مقتل و «هداية السبيل» كه سفرنامه حجِ اوست و هر دو كتاب در موضوع خود در زبان فارسي از بهترين كتابها به شمار ميرود.
❕فرهاد ميرزا معتمدالسلطنه كه در ۱۸ ذيقعده ۱۲۹۲ ه به زيارت بقيع نائل گرديده، پس از بيان زيارت حرم، ائمه بقيع و نثار فاتحه بر قبور علما كه در كنار اين حرم مطهر واقع بودند، ميگويد: «از آنجا به بيت الأحزان رفتم و از آنجا به زيارت حليمه سعديه... »
📚هداية السبيل چاپ مطبوعاتي علمي تهران، ص ۱۴۱.
7⃣ابراهيم رفعت پاشا نويسنده و اميرالحاج مصري است كه براي آخرين بار در سال ۱۳۲۵ه بقيع را زيارت كرده و مشاهدات خود را در باره بيت الأحزان چنين نقل ميكند ؛
«در بقيع، گنبد ديگري نيز وجود دارد كه «قبة الحزن» ناميده ميشود و ميگويند كه اين گنبد در روي همان محل ساخته شده است كه فاطمه پس از رسول خدا بدانجا ميآمده و حزن و اندوه خود را ابراز مينموده است»، سپس ميگويد «در بقيع گنبدهاي زيادي بود كه وهابيها از بين برده اند. »
📚مرات الحرمین ج 1 ص 426
8⃣ حاج سيد احمد هدايتي ؛
❕يكي ديگر از كساني كه در آستانه تخريب بيت الأحزان و پنج سال قبل از اين حادثه تأسف بار، بيت الأحزان را زيارت و در سفرنامه خود به نام «خاطرات مكه» منعكس نموده است، مرحوم حاج سيد احمد هدايتي يكي از سادات مكرم و از اولاد محترم رسول اكرم است كه وي ضمن بيان موارد و نقاط مختلفي كه حضرت زهرا (عليها السلام) را زيارت نموده است، ميگويد: «پنجم در بيت الأحزان كه در قبرستان بقيع واقع است. »
📚خاطرات مكه چاپخانه حيدري تهران، ص 129
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
9⃣مرحوم علامه، سيد عبدالحسين شرف الدين، سومين كسي است كه بيت الأحزان را پنج سال قبل از تخريب، زيارت و به تناسب بحثي در كتاب خود «النص و الاجتهاد» به اين مطلب تصريح نموده است كه گفتار او را بعنوان «ختامه مسك» ميآوريم ؛
«... سپس علي بن ابي طالب در بقيع محلي را آماده ساخت كه فاطمه زهرا براي گريه كردن، بدانجا ميآمد و بيت الأحزان ناميده ميشد و شيعيان در طول تاريخ اين بيت را همانند مشاهد و حرمهاي مقدس زيارت مينمودند تا اينكه در اين ايام كه سال ۱۳۴۴ه است، ملك عبدالعزيز بر سرزمين حجاز مسلط و با دستور وي بر اساس پيروي اش از وهابيگري، منهدم گرديد و در سال ۱۳۳۹ هجري كه خداوند توفيق سفر حج و زيارتِ پيامبر و مشاهد اهل بيتش در بقيع را بر من عنايت فرمود، بيت الاحزان را زيارت كردم. »
📚النص و الاجتهاد ، با تحقیق ابو مجتبی ص 302
🔟 جناب شيخ عمراوي ؛ ايشان بزرگترين عالم و شيخ الشيعه در مدينه منوره است كه بيت الأحزان را قبل از تخريب مشاهده كرده است اينجانب در طول سي سال مكرر به زيارت ايشان نائل گشتهام و آخرين بار در شب اول و شب پنجم ماه مبارك رمضان ۱۳۲۶ قمري بعد از نماز مغرب و عشا در منزلشان به زيارتشان كه در حال پيري و داراي ۹۷ سال بودند شرفياب شدم در ضمن مطالب جالب درباره بيت الأحزان فرمودند من ۸ يا ۹ ساله بودم و مكرر به همراه مادرم ضمن زيارت بقيع وارد بيت الأحزان هم ميشديم و اضافه نمودند كه بيت الأحزان داراي گنبد و فرش بود و مساحت آن به ۸ و ۹ متر ميرسيد و بشكل دايره اي بود و در چند قدمي جنوب غربي حرم ائمه بقيع واقع شده بود. »
❕و اينك مطالب گذشته را به صورت چند نكته خلاصه و نتيجه گيري ميكنيم ؛
1⃣ بيت الأحزان، از دوران حيات حضرت زهرا (عليها السلام) تا سال ۱۳۴۴ ه، محلي بوده است مشخص و معين كه شيعيان با پيروي از روش حسين بن علي (عليه السلام) در طول تاريخ به اين بيت اهميت خاصي قائل بوده و آنجا را همانند ساير مشاهد و حرمها زيارت و در آنجا به نماز و عبادت ميپرداختند و حتي امام غزالي از علماي اهل سنت نيز به نماز خواندن در اين محل توصيه نموده است.
2⃣ بيت الأحزان در زمان حسين بن علي (عليه السلام) داراي چادر و خيمه بوده و سپس به ساختمان مبدل گرديده است كه هنگام تخريب داراي گنبد بوده است.
3⃣ بيت الأحزان در اصطلاح عامه، گاهي به «مسجد فاطمه» و گاهي با هر دو نام و گاهي نيز به «قبة الحزن» ناميده شده و طبعاً نويسندگان نيز از هر سه نام مصطلح، استفاده نموده اند، ولي آنچه مسلم است بيت الأحزان هيچگاه بعنوان يك مسجد واقعي شناخته نشده است و وجود چند قبر در داخل آن كه سمهودي اشاره نموده، دليل و مؤيد اين معنا است. مؤيد ديگر اينكه: در تأليفات مدينه شناسان، مانند «اخبار مدينه» ابن نجار، متوفاي۶۴۳ه، و «وفاءالوفا»ي سمهودي متوفاي ۹۱۱ ه، و «عمدة الاخبار» احمد بن عبدالحميد عباسي، متوفاي قرن دهم هجري كه همه مساجد موجود در داخل و خارج مدينه را معرفي نموده اند، در داخل بقيع از مسجدي به نام مسجد فاطمه ذكري به ميان نيامده است.
📚 تاریخ حرم ائمه بقیع ، اثر محقق ارجمند ، محمد صادق نجمی ص 174 به بعد
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#بیت_الاحزان_فاطمه_پاسخ_به_برخی_یاوه_گویی_ها 🤔#پرسش ❔اخیرا کلیپی از یک روحانی به نام یوسفی منتشر ش
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌پاسخ و جوابیه ما در مورد بیت الاحزان ، ( که طولانی شد و ممکن است برای برخی از دوستان ملال آور شود ) ، در پاسخ به سخنان سخنران کلیپ فوق است که خودش را یوسفی معرفی می کند ( یوسفی غروی ) ، و با توهین کردن به بزرگانی چون علامه مجلسی و شیخ عباس قمی و استاد بزرگوار ما ، علامه مکارم شیرازی ، شبهاتی پیرامون بیت الاحزان فاطمه سلام الله علیها مطرح می کند و می گوید من صدایم را بلند می کنم تا شاید کسی پیدا شود که پاسخ مرا بدهد .
❕❕ما هم پاسخ را طولانی کردیم تا مریدانش برایش بفرستند و دیگر ندای « هل من مبارز » سر ندهد و قدری تحقیقاتش را بیشتر کند و به دو خط کتابی که خوانده است مغرور نشود .
#رعد_و_برق_به_امر_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔ قطرهای از خرافات اسلام
« آخوند نخبه حوزه علمیه میگوید رعد و برق به فرمان علی صورت میگیرد! »
✍ ناگفته نماند که این قسم مزخرفات در معتبرترین کتب اسلام آمده و اینطور نیست که این آخوند از خودش روایت جعل کرده باشد! ملاحظه کنید:
#متن_روایت: از سماعة بن مهران روایت شده است: روزی در خدمت امام صادق بودم که آسمان رعد و برق زد. امام صادق گفت: این رعد و برق به دستور صاحب شما صورت گرفت. پرسیدم: صاحب ما کیست؟ فرمود: امام علی!
📚منابع:
۱- الاختصاص شيخ المفيد ج۱ ص۳۲۷
۲- بحار الأنوار علامه مجلسی ج۲۷ ص۳۳
۳- مدينة معاجز الأئمة ج۱ ص۵۴۵
💠#پاسخ💠
👌دانشمندان امروز معتقدند كه جرقّه زدن آسمان از اينجا به وجود مى آيد كه دو قطعه ابر با بارهاى الكتريكى مختلف ؛ (يكى مثبت و ديگرى منفى)، به هم نزديك مى شوند، و درست مانند نزديك شدن سر دو سيم برق جرقّه مى زنند.
❕از آنجا كه قطعه هاى ابر، بار الكتريكى عظيمى دارند جرقّه آن هم عظيم است؛ و مى دانيم هر جرقّه اى صدايى دارد، و طبعاً هر قدر جرقّه بزرگتر باشد صداى آن هم عظيمتر است. به همين دليل صداى مهيب اين جرقّه آسمانى گاهى به قدرى شديد است كه تمام ساختمانها را مى لرزاند و همانند بمبهاى عظيم صدا مى كند.
❕ولى برقها هميشه در ميان دو قطعه ابر ظاهر نمى شوند كه از دسترس انسانها دور و بى خطر باشند؛ بلكه گاهى ابرهايى كه داراى الكتريسته مثبت هستند به زمين نزديك مى شوند، و چون زمين داراى الكتريسته منفى است جرقّه ميان زمين و ابر ايجاد مى شود. اين جرقّه عظيم كه صاعقه نام دارد بسيار خطرناك است؛ هم لرزه شديدى در آن منطقه ايجاد مى كند، و هم حرارت فوق العاده زياد كه به هر چيز اصابت كند آن را خاكستر مى كند.
📚پیام قرآن ، ج 2 ص 264
❕این سبب ظاهری رعد و برق توسط خداوند و به وسیله فرمانبرداران او یعنی فرشتگان مدیریت می شود و خداوند است که اسباب را به وجود می آورد و مسبب الاسباب است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند ابا دارد از این که پدیده ها بدون دخالت علتشان بوجود آید»
📚الکافی ج 1 ص 183
❕در این میان فرشتگان کارگزاران امر خداوند هستند ، و فرامین مسبب الاسباب را در عالم اجرایی می کنند ، چنان که خداوند در وصف آنان می فرماید ؛
« ( سوگند به فرشتگانی که ) امور را تدبیر می کنند » ( نازعات 5)
❕بر همین اساس ، علی علیه السلام فرمود ؛
« گروهى از فرشتگان در درون ابرهاى پر آب و بر فراز كوههاى عظيم و مرتفع و در پوشش تاريكى هاى شديد قرار دارند و گروهى ديگر از آنها قدمهايشان تا قعر زمين پايين رفته و (قامت آنها) همچون پرچمهاى سفيدى دل هوا را شكافته و در زير آن بادهايى است كه با سرعت و نظم حركت مى كند و آنها را در مرزهاى معيّنى نگه مى دارد »
📚نهج البلاغه خطبه 91
❕در همین راستا ابو بصیر از امام صادق علیه السلام پرسید رعد چیست ؟ فرمود چون مردی که شتر دار است و آنها را براند . سوال کرد برق چیست فرمود تازیانه های فرشته ها است که ابر را می زنند و به آنجا که خدا می خواهد میرانندش »
📚تفسیر العیاشی ج 2 ص 207 _ بحار الانوار ج 56 ص 379
👌این تعبیر اشاره به تدبیر عالم و خصوصا رعد و برق و نزول باران توسط فرشتگان مامور امر خداوند است .
❕بنابراین اسباب ظاهری رعد و برق ، توسط خداوند و فرشتگان ایجاد شده است ، به این ترتیب ما نه تنها قانون علیت را انکار نمی کنیم بلکه جهان طبیعت و علل و اسباب آنها را خواسته و فعل خدا می شمریم ، و تاثیری که اسباب طبیعی دارند به اذن الهی و با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و اگر در روایت آمده است که صاعقه و رعد و برق به تاثیر فرشتگان است ، این تاثیر از طریق اسباب و علل طبیعی صورت می گیرد که امروزه علم آن را کشف کرده است .
❕فرشتگانی هم که ماموران امر الهی هستند ، به دستور الهی ، امام و حجت خداوند را در جریان ماموریت خود قرار می دهند و آنان تحت اذن امام علیه السلام ، وظائف خود را اجرایی می کنند ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او عرضه می کند »
📚الکافی ج 1 ص 394
❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز تاکید شده است ؛
📚بحار الانوار ج 26 ص 351 باب 9
👌بنابراین اگر روایت مورد استناد معاند می گوید که رعد و برق از امر « صاحب شما » یعنی امیر مومنان ع است ؛
📚الاختصاص ص 327
❕از این جهت است که فرشتگان با اذن امام علیه السلام وظیفه خود در رعد و برق را به سرانجام می رسانند و گفتیم که این سخن با سبب ظاهری داشتن رعد و برق هیچ تضادی ندارد ، بلکه تایید کننده اسباب ظاهری نیز است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir