eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 9⃣مرحوم علامه، سيد عبدالحسين شرف الدين، سومين كسي است كه بيت الأحزان را پنج سال قبل از تخريب، زيارت و به تناسب بحثي در كتاب خود «النص و الاجتهاد» به اين مطلب تصريح نموده است كه گفتار او را بعنوان «ختامه مسك» مي‌آوريم ؛ «... سپس علي بن ابي طالب در بقيع محلي را آماده ساخت كه فاطمه زهرا براي گريه كردن، بدانجا مي‌آمد و بيت الأحزان ناميده مي‌شد و شيعيان در طول تاريخ اين بيت را همانند مشاهد و حرمهاي مقدس زيارت مي‌نمودند تا اينكه در اين ايام كه سال ۱۳۴۴ه است، ملك عبدالعزيز بر سرزمين حجاز مسلط و با دستور وي بر اساس پيروي اش از وهابيگري، منهدم گرديد و در سال ۱۳۳۹ هجري كه خداوند توفيق سفر حج و زيارتِ پيامبر و مشاهد اهل بيتش در بقيع را بر من عنايت فرمود، بيت الاحزان را زيارت كردم. » 📚النص و الاجتهاد ، با تحقیق ابو مجتبی ص 302 🔟 جناب شيخ عمراوي ؛ ايشان بزرگترين عالم و شيخ الشيعه در مدينه منوره است كه بيت الأحزان را قبل از تخريب مشاهده كرده است اينجانب در طول سي سال مكرر به زيارت ايشان نائل گشته‌ام و آخرين بار در شب اول و شب پنجم ماه مبارك رمضان ۱۳۲۶ قمري بعد از نماز مغرب و عشا در منزلشان به زيارتشان كه در حال پيري و داراي ۹۷ سال بودند شرفياب شدم در ضمن مطالب جالب درباره بيت الأحزان فرمودند من ۸ يا ۹ ساله بودم و مكرر به همراه مادرم ضمن زيارت بقيع وارد بيت الأحزان هم مي‌شديم و اضافه نمودند كه بيت الأحزان داراي گنبد و فرش بود و مساحت آن به ۸ و ۹ متر مي‌رسيد و بشكل دايره اي بود و در چند قدمي جنوب غربي حرم ائمه بقيع واقع شده بود. » ❕و اينك مطالب گذشته را به صورت چند نكته خلاصه و نتيجه گيري مي‌كنيم ؛ 1⃣ بيت الأحزان، از دوران حيات حضرت زهرا (عليها السلام) تا سال ۱۳۴۴ ه، محلي بوده است مشخص و معين كه شيعيان با پيروي از روش حسين بن علي (عليه السلام) در طول تاريخ به اين بيت اهميت خاصي قائل بوده و آنجا را همانند ساير مشاهد و حرمها زيارت و در آنجا به نماز و عبادت مي‌پرداختند و حتي امام غزالي از علماي اهل سنت نيز به نماز خواندن در اين محل توصيه نموده است. 2⃣ بيت الأحزان در زمان حسين بن علي (عليه السلام) داراي چادر و خيمه بوده و سپس به ساختمان مبدل گرديده است كه هنگام تخريب داراي گنبد بوده است. 3⃣ بيت الأحزان در اصطلاح عامه، گاهي به «مسجد فاطمه» و گاهي با هر دو نام و گاهي نيز به «قبة الحزن» ناميده شده و طبعاً نويسندگان نيز از هر سه نام مصطلح، استفاده نموده اند، ولي آنچه مسلم است بيت الأحزان هيچگاه بعنوان يك مسجد واقعي شناخته نشده است و وجود چند قبر در داخل آن كه سمهودي اشاره نموده، دليل و مؤيد اين معنا است. مؤيد ديگر اينكه: در تأليفات مدينه شناسان، مانند «اخبار مدينه» ابن نجار، متوفاي۶۴۳ه، و «وفاءالوفا»ي سمهودي متوفاي ۹۱۱ ه، و «عمدة الاخبار» احمد بن عبدالحميد عباسي، متوفاي قرن دهم هجري كه همه مساجد موجود در داخل و خارج مدينه را معرفي نموده اند، در داخل بقيع از مسجدي به نام مسجد فاطمه ذكري به ميان نيامده است. 📚 تاریخ حرم ائمه بقیع ، اثر محقق ارجمند ، محمد صادق نجمی ص 174 به بعد @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#بیت_الاحزان_فاطمه_پاسخ_به_برخی_یاوه_گویی_ها 🤔#پرسش ❔اخیرا کلیپی از یک روحانی به نام یوسفی منتشر ش
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌پاسخ و جوابیه ما در مورد بیت الاحزان ، ( که طولانی شد و ممکن است برای برخی از دوستان ملال آور شود ) ، در پاسخ به سخنان سخنران کلیپ فوق است که خودش را یوسفی معرفی می کند ( یوسفی غروی ) ، و با توهین کردن به بزرگانی چون علامه مجلسی و شیخ عباس قمی و استاد بزرگوار ما ، علامه مکارم شیرازی ، شبهاتی پیرامون بیت الاحزان فاطمه سلام الله علیها مطرح می کند و می گوید من صدایم را بلند می کنم تا شاید کسی پیدا شود که پاسخ مرا بدهد . ❕❕ما هم پاسخ را طولانی کردیم تا مریدانش برایش بفرستند و دیگر ندای « هل من مبارز » سر ندهد و قدری تحقیقاتش را بیشتر کند و به دو خط کتابی که خوانده است مغرور نشود .
🤔 ❔ قطره‌ای از خرافات اسلام « آخوند نخبه حوزه علمیه می‌گوید رعد و برق به فرمان علی صورت می‌گیرد! » ✍ ناگفته نماند که این قسم مزخرفات در معتبرترین کتب اسلام آمده و اینطور نیست که این آخوند از خودش روایت جعل کرده باشد! ملاحظه کنید: : از سماعة بن مهران روایت شده است: روزی در خدمت امام صادق بودم که آسمان رعد و برق زد. امام صادق گفت: این رعد و برق به دستور صاحب شما صورت گرفت. پرسیدم: صاحب ما کیست؟ فرمود: امام علی! 📚منابع: ۱- الاختصاص شيخ المفيد ج۱ ص۳۲۷ ۲- بحار الأنوار علامه مجلسی ج۲۷ ص۳۳ ۳- مدينة معاجز الأئمة ج۱ ص۵۴۵ 💠💠 👌دانشمندان امروز معتقدند كه جرقّه زدن آسمان از اينجا به وجود مى‏ آيد كه دو قطعه ابر با بارهاى الكتريكى مختلف ؛ (يكى مثبت و ديگرى منفى)، به هم نزديك مى ‏شوند، و درست مانند نزديك شدن سر دو سيم برق جرقّه مى‏ زنند. ❕از آنجا كه قطعه ‏هاى ابر، بار الكتريكى عظيمى دارند جرقّه آن هم عظيم‏ است؛ و مى‏ دانيم هر جرقّه ‏اى صدايى دارد، و طبعاً هر قدر جرقّه بزرگ‏تر باشد صداى آن هم عظيم‏تر است. به همين دليل صداى مهيب اين جرقّه آسمانى گاهى به قدرى شديد است كه تمام ساختمان‏ها را مى‏ لرزاند و همانند بمب‏هاى عظيم صدا مى ‏كند. ❕ولى برق‏ها هميشه در ميان دو قطعه ابر ظاهر نمى‏ شوند كه از دسترس انسان‏ها دور و بى‏ خطر باشند؛ بلكه گاهى ابرهايى كه داراى الكتريسته مثبت هستند به زمين نزديك مى‏ شوند، و چون زمين داراى الكتريسته منفى است جرقّه ميان زمين و ابر ايجاد مى‏ شود. اين جرقّه عظيم كه صاعقه نام دارد بسيار خطرناك است؛ هم لرزه شديدى در آن منطقه ايجاد مى‏ كند، و هم حرارت فوق‏ العاده زياد كه به هر چيز اصابت كند آن را خاكستر مى‏ كند. 📚پیام قرآن ، ج 2 ص 264 ❕این سبب ظاهری رعد و برق توسط خداوند و به وسیله فرمانبرداران او یعنی فرشتگان مدیریت می شود و خداوند است که اسباب را به وجود می آورد و مسبب الاسباب است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند ابا دارد از این که پدیده ها بدون دخالت علتشان بوجود آید» 📚الکافی ج 1 ص 183 ❕در این میان فرشتگان کارگزاران امر خداوند هستند ، و فرامین مسبب الاسباب را در عالم اجرایی می کنند ، چنان که خداوند در وصف آنان می فرماید ؛ « ( سوگند به فرشتگانی که ) امور را تدبیر می کنند » ( نازعات 5) ❕بر همین اساس ، علی علیه السلام فرمود ؛ « گروهى از فرشتگان در درون ابرهاى پر آب و بر فراز كوههاى عظيم و مرتفع و در پوشش تاريكى‏ هاى شديد قرار دارند و گروهى ديگر از آنها قدمهايشان تا قعر زمين پايين رفته و (قامت آنها) همچون پرچم‏هاى سفيدى دل هوا را شكافته و در زير آن بادهايى است كه با سرعت و نظم حركت مى‏ كند و آنها را در مرزهاى معيّنى نگه مى‏ دارد » 📚نهج البلاغه خطبه 91 ❕در همین راستا ابو بصیر از امام صادق علیه السلام پرسید رعد چیست ؟ فرمود چون مردی که شتر دار است و آنها را براند . سوال کرد برق چیست فرمود تازیانه های فرشته ها است که ابر را می زنند و به آنجا که خدا می خواهد میرانندش » 📚تفسیر العیاشی ج 2 ص 207 _ بحار الانوار ج 56 ص 379 👌این تعبیر اشاره به تدبیر عالم و خصوصا رعد و برق و نزول باران توسط فرشتگان مامور امر خداوند است . ❕بنابراین اسباب ظاهری رعد و برق ، توسط خداوند و فرشتگان ایجاد شده است ، به این ترتیب ما نه تنها قانون علیت را انکار نمی کنیم بلکه جهان طبیعت و علل و اسباب آنها را خواسته و فعل خدا می شمریم ، و تاثیری که اسباب طبیعی دارند به اذن الهی و با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و اگر در روایت آمده است که صاعقه و رعد و برق به تاثیر فرشتگان است ، این تاثیر از طریق اسباب و علل طبیعی صورت می گیرد که امروزه علم آن را کشف کرده است . ❕فرشتگانی هم که ماموران امر الهی هستند ، به دستور الهی ، امام و حجت خداوند را در جریان ماموریت خود قرار می دهند و آنان تحت اذن امام علیه السلام ، وظائف خود را اجرایی می کنند ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او عرضه می کند » 📚الکافی ج 1 ص 394 ❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز تاکید شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 26 ص 351 باب 9 👌بنابراین اگر روایت مورد استناد معاند می گوید که رعد و برق از امر « صاحب شما » یعنی امیر مومنان ع است ؛ 📚الاختصاص ص 327 ❕از این جهت است که فرشتگان با اذن امام علیه السلام وظیفه خود در رعد و برق را به سرانجام می رسانند و گفتیم که این سخن با سبب ظاهری داشتن رعد و برق هیچ تضادی ندارد ، بلکه تایید کننده اسباب ظاهری نیز است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان ، شبهات پوسیده ای در مورد شهادت فاطمه سلام الله علیها مطرح کرده است ؛ 1⃣می گوید صحابه ای که فاتح بودند و در بدر و احد جنگیدند ، نمی توانستند تحمل کنند که فاطمه جسارت شود و آنان دفاع نکنند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2337 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2401 2⃣می گوید علی ع شیر خدا و فاتح خیبر بود ، چگونه ممکن است از فاطمه دفاع نکند ، در این رابطه پاسخهای ذیل را بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2309 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2310 3⃣او طرح مسائل شهادت فاطمه س را خلاف وحدت می داند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3363 4⃣او مدعی شده است که ابوبکر و عمر ، فاطمه س را محبوب خود میدانستند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3324 5⃣مولوی امام جمعه خاش هم مدعی شده بود که ابوبکر بر بالین فاطمه س نماز خوانده است و فاطمه از ابوبکر راضی بوده است که در ذیل پاسخ او را نیز داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2398 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔 ❔خداوند تمامى موجودات را براى بهره مندى انسانها آفريده است 😂 طبق ادعاى مضحك قرآن و الله موهوم، تمامى موجودات زنده براى خدمت و بهره مندى به انسان بوجود آمده اند!! عجب پس دايناسورها كه ميليونها سال پيش بر روى زمين وجود داشتند براى چى خلق شده بودند؟ موجودات ناشناخته زير اقيانوسها براى چه خدمتى به انسان ساختن شده اند؟ پس فهميديم كه الله در قرآن يك ادعاى احمقانه كرده كه با واقعيت موجود در تناقض محض ميباشد ❗️❗️ 💠💠 👌ما در پاسخی یاد آور شدیم که خداوند ، آنچه در عالم طبیعت است را برای منفعت و بهره مندی انسان آفریده است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2519 ❕ملحد به مطلب ما اشکال کرده است که اگر چنین است ، پس دایناسورها و خلقت آنها چه نفعی برای انسان داشته است ❗️یا موجودات ناشناخته اعماق دریاها ، چه فائده ای برای انسان دارند ❕❕ به او پاسخ می دهیم ؛ 1⃣به فرض که ما امروز نمی دانیم که موجودات فوق الذکر چه منفعتی برای انسان داشته اند ، این دلیل می شود که به خاطر ندانستن از اساس منافع آنها را انکار کنیم ❗️❗️ 👌قابل انکار نیست که معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى‏ شود. به راستى اگر بخواهيم نسبت‏ معلومات و مجهولات كنونى را با هم مقايسه كنيم، نتيجه آن يك كسر فوق العاده كوچكى مى ‏شود كه با صفر فاصله زيادى ندارد. ❕از همه چيز نزديك‏تر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى ‏گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى ‏كنيم. 👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى‏ گويد ؛ «انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى‏ توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى‏ گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى‏ كنند بدون پاسخ مى‏ ماند». 📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218 ❕بنابراین ، صرف ندانستن دلیل بر انکار منافع نیست ، ای بسا منافعی که با گذر زمان و مجاهدت های علمی برای بشر روشن شود و پرده جهل کنار رود ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «اگر مى ‏خواهى وسعت حكمت آفريدگار و كوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقيانوس‏ها از انواع ماهيان و جنبندگان آب و صدف‏ها است بيفكن. انواعى كه شماره ندارد، و منافع آن تدريجاً براى بشر بر اثر حوادثى كه (در زندگى او) پيش مى‏ آيد روشن مى‏ گردد.» 📚بحار الانوار ج 3 ص 109 ❕آرى در دريا و جنبندگان دريا و گياهان دريائى و غير آن منافع و بركاتى است كه هر روز كه بر عمر بشر مى‏ گذرد اسرار تازه‏اى از آن كشف مى‏ شود؛ و فوائد جديدى بر او ظاهر مى ‏گردد كه او را در برابر خالق اين همه نعمت‏ها وادار به خضوع مى‏ كند. 📚پیام قرآن ج 2 ص 285 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣در مورد دایناسورها گفته شده است که مطابق تحقيقات فسيل شناسان ، ميليونها سال قبل خزندگان بزرگى بر روى زمين زندگى مى كردند. اين خزندگان حدود 60 تا 65 ميليون سال قبل در زمان كوتاهى نابود شده اند و بعد از آنها پرندگان و پستانداران كه در زمان دايناسورها حضورى كم رنگ داشتند در زمين گسترش يافتند. بزرگى اين دايناسورها متفاوت بوده است برخى از آنها تا 35 متر طول داشته اند كه با بزرگترين حيوان امروزى كه يك گونه نهنگ است، برابرى مى كند. برخى از دايناسورها نيز در حد يك مرغ خانگى بوده اند. نوع غذاى آنها نيز متفاوت بوده است برخى گياه خوار، وبرخى ديگر گوشت خوار بوده اند. ❕در مورد علت انقراض ناگهانى دايناسورها نظريه هاى متفاوتى ارائه شده است ولى مشهورترين نظريه اين است كه شهاب سنگى بزرگ بر زمين اصابت كرده و باعث شده است كه دود و گرد و غبار تمام جو زمين را فرا بگيرد و چندين ماه نور خورشيد به زمين نرسد و همين امر باعث شده كه هم منابع غذايى دايناسور از بين برود و هم يخبندان عظيمى بر زمين حاكم شود و نتيجه اين امر انقراض دايناسورها بوده است. چون اين حيوانات خون سرد بوده اند و براى بقاى خود احتياج به حرارت خورشيد داشته اند. 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه دایناسورها ❕از باب قاعده الزام در برابر ملحد ، به سخنان برخی از دانشمندان اشاره می کنیم که مدعی اند پرندگان کنونی که انسان از جهات مختلف از منافع آنها بهره مند می شود ، بازمانده از دایناسورها هستند و اگر دایناسورها نبودند ، آن پرندگان هم نبودند ، بنابراین دایناسورها با واسطه در جهت منافع انسان آفریده شده اند . ❕چنین می گویند ؛ « بررسی بازمانده‌های کهن‌بال (آرکئوپتریکس) در ۱۸۶۱ نشان دهندهٔ رابطه‌ای بین دایناسورها و پرندگان است. دانشمندان امروزه در اسکلت پرندگان، استخوانی را پیدا کرده‌اند که فقط در دایناسورها وجود داشته‌است. صرف نظر از حضور اثرهای سنگواره شده، نیاپرنده خیلی شبیه آراسته‌ آرواره (دایناسور درنده کوچک) است. ❕تحقیقاتی که در حدود سال ۱۹۷۰ انجام شده نشان می‌دهد دایناسورهای دَدپا به احتمال زیاد نیاکان پرندگان هستند؛ در واقع، بسیاری از دیرین ‌شناسان پرندگان را مانند دایناسورهای بازمانده درنظر می‌گیرند و بر این باورند که دایناسورها و پرندگان باید با هم زیر یک گونه قرار داده شوند. امروزه ۱۰۰۰۰ گونه از پرندگان به این گروه تعلق دارند. 👌حدوداً نیمهٔ نخست قرن ۲۰، دانشمندان دایناسورها را جانورانی تنبل، خنگ و خون‌سرد به‌ شمار می‌آوردند. با این وجود، تحقیقات گستردهٔ انجام شده در سال ۱۹۷۰ این نظریه را تأیید می‌کند که آن‌ها حیواناتی با دگرگونی‌های بدنی زیاد بودند و اغلب خود را با واکنش‌های متقابل اجتماعی سازگار می‌کردند. مدرکی از پرندگانی مربوط به دستهٔ ددپایان شدیداً این تغییر نظریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. » 🌐https://b2n.ir/294988 3⃣اگر دایناسورها و آبزیان اعماق دریا هیچ منفعتی برای انسان نداشته باشند ، جز همین که انسان با تامل در خلقت شگفت انگیز آنها ، با خداوند و علم و قدرت نامتناهی او بیشتر آشنا شود ، همین روشن ترین مصداق بهره بردن انسان از خلقت این موجودات است ، 👈یعنی خداوند این موجودات را برای منفعت و بهره انسان آفریده است تا انسان با تامل در خلقت آنها ، خدا را بشناسد و قدم در مسیر سعادت و رستگاری بردارد ، 👉لذا خداوند می فرماید ؛ «و از آيات او است آفرينش آسمان‏ها و زمين و👈 آنچه از جنبندگان در آنها خلق و منتشر نموده،👉 و هرگاه بخواهد قادر بر جمع آنها است.» ( شوری 29 ) و می فرماید ؛ «بدون شك در آسمان‏ها و زمين نشانه ‏هاى فراوانى است براى آنها كه اهل ايمانند- 👈و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين منتشر ساخته، نشانه‏ هايى است براى جمعيتى كه اهل يقينند.» 👉 ( جاثیه 3_4) ❕در رابطه با موجودات در اعماق دریا و تامل در خلقت شگفت انگیز آنها در دعای جوشن می خوانیم ؛ «يا مَنْ فِى الْبِحارِ عَجائِبُهُ»: «اى كسى كه‏ شگفتى‏ هاى قدرتت در درياها است.» 📚دعای جوشن کبیر ، بند 58 ❕آن روز كه اين جمله در دعاى جوشن از پيغمبر اكرم نقل شد؛ هنوز اسرار درياها بر كسى مكشوف نبود، و امروز عظمت اين جمله براى ما از هر زمانى روشن ‏تر است. 👌در دعا و مناجات ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است، كه فرمود ؛ «أَنْتَ الَّذِىْ فِى السَّماءِ عَظَمَتُكَ، وَ فِى اْلأَرْضِ قُدْرَتُكَ، وَ فِى الْبِحارِ عَجائِبُكَ» ؛ «تو كسى هستى كه عظمتت در آسمان و قدرتت در زمين، و شگفتى‏هاى خلقتت در دل درياها است.» 📚بحار الانوار ج 94 ص 202 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔أفسانه غضب فاطمه بر ابوبکر ◾️ایا در روایات صحیح اهل سنت امده که فاطمه از ابوبکر غضبناک شد؟در مورد روایتی که در صحیح بخاری امده <<فغضبت فاطمه>>جواب أهل سنت چیست؟ 📘پــــاســـــخ اهل سنت ؛ أهل سنت این عبارت را جزو أصل روایت نمیدانند بلکه انرا از ادراج راوی می دانند حال ادراج راوی چیست؟ ▫️ادراج یعنی اینکه راوی، فهم و توضیح خودش را به اصل روایت،اضافه میکند به عنوان شرح آن روایت مثل اینکه شما سخن شخصی را نقل کنید و بعضی توضیحات را در پرانتز به سخن آن شخص اضافه کنید. ایا انچه که در پرانتز ذکر کرده اید سخن ان شخص است؟خیر بلکه سخن شماست ادراج شماست. ▫️ در این حدیث، ادراج از سوی ابن شهاب زهری است که این سخنش هم مرسلی از جانب خودش است ومرسلات زُهری نزد علما قابل قبول نیستند ... 💠💠 👌روایتی است در صحیح بخاری که خواب را از چشم مولوی های اهلسنت زدوده است و آنان در آخرین دست و پا زدن های خود ، مدعی شده اند که غضب فاطمه سلام الله علیها بر ابوبکر ، از ساخته های ذهنی ابن شهاب زهری است و کذب و دروغ است ، آنان با این دروغ پردازی درصدد توجیه عوام خود هستند ، غافل از آنکه ما در کمین دروغگویی های آنان برای رسوا سازیشان هستیم. ❕روایت مذکور را بخاری از عایشه نقل می کند و تمام آنچه در روایت آمده است ، عین سخن عایشه است که وهابی به دروغ مدعی شده است که ادراج و کم فهمی ابن شهاب است ، نه عایشه . بخاری نقل می کند که عایشه می گوید ؛ « إنّ فاطمة بنت النبي أرسلت إلى أبي بكر تسأله ميراثها من رسول اللَّه ممّا أفاء اللَّه عليه بالمدينة وفدك وما بقي عن خمس خيبر، فقال أبوبكر: إنّ رسول اللَّه قال: «لا نورث ما تركناه صدقة»، إنّما يأكل آل محمّد في هذا المال، وإنّي واللَّه لا أُغيّر شيئاً من صدقة رسول اللَّه عن حالها الّتي كان عليها في عهد رسول اللَّه، ولأعلمنّ فيها بما عمل به رسول اللَّه. فأبى أبو بكر أن يدفع إلى فاطمة منها شيئاً، فوجدت فاطمة على أبي بكر فهجرته، فلم تكلّمه حتّى‏ توفّيت، وعاشت بعد النبي ستّة أشهر، فلمّا توفّيت دفنها زوجها علي ليلًا ولم يؤذن بها أبا بكر وصلّى عليها ... » « فاطمه دختر پيامبر براى ابوبكر پيغام فرستاد و ارث خود را از رسول خدا از آن چيزهايى كه خداوند در مدينه به ايشان بخشيده بود و نيز باقى مانده خمس خيبر، مطالبه نمود. ابوبكر به او گفت: رسول خدا گفته است: «ما چيزى به ارث نمى‏ گذاريم، آن چه از ما مى ‏ماند صدقه است». آل محمّد فقط مى‏ توانند از آن مال استفاده كنند. به خدا سوگند! من صدقه رسول خدا را از همان حال كه در زمان حياتش بوده هيچ تغيير نخواهم داد و درباره آن همان كارى را خواهم كرد كه رسول خدا انجام مى‏ داد. بدين وسيله ابوبكر از دادن حتى بخشى از آن‏ها به فاطمه خوددارى كرد، و👈 فاطمه نيز بر ابوبكر خشم گرفت و او را طرد كرد و با وى سخن نگفت تا از دنيا رفت.👉 فاطمه بعد از وفات پيامبر شش ماه زندگى كرد و هنگامى كه فوت نمود، همسرش على او را شبانه دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خود بر او نماز خواند، و تا وقتى فاطمه در قيد حيات بود على در بين مردم وجهه‏ اى داشت، و چون از دنيا رفت مردم از او روى برگرداندند. » 📚صحیح بخاری ج 5 ص 82 _ صحیح مسلم ج 5 ص 153 👌می بینیم ، تمام آنچه در این نقل آمده است ، روایت عایشه است نه ادراج و کم فهمی ابن شهاب که او به نقل از عروه و او از عایشه این روایت را می آورد . ❕ وهابیان با وقاحت تمام در حال دروغگویی هستند تا بتوانند جوابی در برابر عوام خود داشته باشند ، حال دو مطلب اضافی ؛ 1⃣وهابی با دروغگویی می خواهد از اعتبار روایات ابن شهاب زهری و جایگاه رفیع او در نزد بزرگان اهلسنت بکاهد و او را فردی معرفی کند که برداشت خود را در روایت جعل می کرده است و علما به روایات او اعتماد ندارند ، در حالی که این سخنش کذب و دروغ است و بزرگان اهل سنت برای ابن شهاب زهری و روایاتی که نقل می کند ، ارزش و اهمیت زیادی قائل هستند و روایات او را حجت می دانند . ❕ ابن حبّان در مورد زهری می گوید ؛ «ابوبكر، محمّد بن مسلم بن عبيداللَّه بن عبداللَّه بن شهاب بن عبداللَّه بن حرب بن زهرة بن كلاب زهرى قرشى، ده تن از اصحاب رسول خدا را ديده است. او از داناترين و آشناترين مردمان به متون اخبار و نيكو شكل ‏ترين ايشان در ثبت آنهاست. وى فقيه و فاضل بود. افراد پر شمارى از وى حديث نقل كرده ‏اند. » 📚کتاب الثقات ج 5 ص 349 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕ يافعى در مورد او می گوید ؛ « امام ابوبكر، محمّد بن مسلم بن عبيداللَّه بن عبداللَّه بن شهاب زهرى، از فقها و محدّثان و تابعان سرشناس است. وى دانش فقهاى هفتگانه را حفظ كرد و از ده تن از صحابه- رضي اللَّه عنهم- روايت نمود. او از سهل بن سعد و انس بن مالك و افرادى ديگر حديث شنيده است. گروهى از پيشوايان، همچون مالك بن انس، سفيان ثورى و سفيان بن عُيَيْنَه از وى روايت كرده ‏اند. ابن مدينى مى ‏گويد: زهرى را نزديك به دوهزار حديث است. وى دانش فقهاى هفتگانه را فراگرفته و حفظ كرده است. عمر بن عبدالعزيز گفته است: هيچ كس داناتر از زهرى به سنّت گذشته، باقى نمانده است. مكحول نيز چنين گفتارى دارد. ليث گفته است: ابن شهاب گفت: دانشى را در دلم به وديعه نسپردم كه فراموشش كنم. » 📚مرات الجنان ، حوادث سال 124 ❕ابن حجر می گوید ؛ « محمّد بن مسلم ... فقيه، حافظ، كسى كه بزرگى و اتقانش مورد قبول همگان است. وى از سران طبقه چهارم [راويان حديث‏] است .... » 📚تقریب التهذیب ج 2 ص 207 ❕ سيوطى می گوید ؛ « زهرى‏ از بزرگان است. ... ليث گفته است: هيچ دانشمندى را جامع‏تر و عالم‏تر از ابن شهاب نديدم‏ » 📚اسعاف المبطا برجال الموطا ص 7 ( این کتاب همراه با تنویر الحوالک چاپ شده است ) 2⃣وهابی با دروغ گویی در صدد است که روایت بخاری را از اعتبار بیندازد و بگوید در این روایات اشتباهاتی توسط زهری صورت گرفته است و این روایت مطابق واقع نیست و دروغ است ، در حالی که بخاری و بزرگان اهلسنت معتقد بودند که هر چه در کتاب صحیح بخاری است ، همه مطابق واقع است و هیچ اشتباهی از جانب هیچ راوی رخ نداده است و کسی که غیر این سخن بگوید ، از اجماع اهل سنت خارج شده است و بدعت گذارده است ، آنان صراحتا می گویند ؛ « کتاب بخاری و مسلم صحیح ترین کتاب پس از قرآن کریم است » 📚مقدمه ابن الصلاح ( علوم الحدیث ) ، ج 1 ص 18 _ هدی الساری ج 1 ص 10 ❕« كتاب صحیح بخاری بزرگترین و با منزلت ترین کتاب، پس از قرآن کریم است » 📚تاریخ الاسلام ، ذهبی ، ج 19 ص 242 👌و می گویند ؛ « هر راوی که در کتاب بخاری و مسلم از او روایت نقل شود ، از پل وثوق و اعتبار ، عبور کرده است » 📚هدی الساری ج 1 ص 384 ❕همچون نووی شارح كتاب مسلم برای سخن زیر، ادعای اجماع نموده و می نویسد ؛ « اگر کسی سوگند یاد کند که آنچه در دو کتاب بخاری و مسلم آمده سخنان پیامبر می باشد و در غیر این صورت همسرم بر من طلاق است ، به اجماع علمای اسلام سخن صحیحی گفته و کفاره شکستن سوگند بر او نیست » 📚صحیح مسلم بشرح النووی ج 1 ص 19 👌أمام الحرمین گوید ؛ « اگر کسی به دو کتاب صحیح بخاری و مسلم سوگند یاد کند که هر آنچه در این دو کتاب آمده کلام رسول خداست باید همسر خود را طلاق دهد. چرا که همه مسلمانان بر صحت روایات آن اجماع دارند » 📚قواعد التحدیث ج 1 ص 58 ❕یعنی اگر کسی سوگند بخورد به صحت تمام روایات بخاری و مسلم چنین سوگندی برای طلاق همسر صحیح است. 👌یا فرزند محمد بن اسماعیل بخاری برای تمجید از کتاب پدرش از ابوزید مروزی نقل می کند ؛ « بین رکن و مقام خوابیده بودم که رسول خدا را در خواب دیدم. حضرت به من فرمود: اى ابا زید تا کی می خواهی کتاب شافعی را بخوانی و كاب مرا نخوانی؟ عرض کردم: کتاب شما کدام است؟ حضرت فرمود: كتاب صحيح محمد بن اسماعیل بخاری » 📚هدی الساری ج 1 ص 489 ❕در مقدمه فتح الباری، معروف ترین شرح كتاب بخاری از ابن حجر عسقلانی برای اعتبار بخشی به کتاب بخاری چنین آمده ؛ « مشکلی برایم پیش نیامد، مگر آن که با خواندن صحیح بخاری، بر طرف شد و هیچ سوار بر کشتی را ندیدم که کتاب بخاری را همراه داشته باشد و کشتی اش غرق شود؟ » 📚هدی الساری ج 1 ص 13 ❕به خاطر همین است که این کتاب در بین اهل سنت به «أخ القرآن؛ برادر قرآن» شهرت دارد و به همین رو، در برخی مناطق، همه ساله برای این کتاب همچون قرآن کریم، همایش و مراسم ختم صحیح بخاری برگزار کرده و قداستی همچون قرآن برای این کتاب قائلند. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است امام باقر ع با امام سجاد ع ، مخالفت امر الزامی کرده است و عصمت ایشان زیر سوال رفته و امام باقر ع به خاطر قیافه زشت همسرش از او روی گردانده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449
🤔 ❔در کتب شیعه آمده است که الله متعال سوار شتر می شود ( العیاذ بالله ) ❗️❗️ 💠💠 👌روایت مورد استناد وهابی ، این نقل است که در کتاب « الاصول السته عشر » ، به نقل از اصل « زید نرسی » آمده است که مطابق آن ، امام صادق علیه السلام فرموده است ؛ «خداوند در روز عرفه در اول ظهر ، بر شتری که در سرش شکاف است ، قرار می گیرد ، اهل عرفات از جانب راست و چپ ، دو طرف رانش را می گیرند تا مغرب می شود و مردم از دور او پراکنده می شوند ... دو فرشته می گوید خداوندا سلامت بدار ، سلامت بدار ، خداوند به آسمان ( دنیا ) می آید و می گوید استجابت کن ، استجابت کن یا رب العالمین .... » « إِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ فِي أَوَّلِ الزَّوَالِ إِلَى الْأَرْضِ عَلَى جَمَلٍ أَفْرَقَ يُصَالُ بِفَخِذَيْهِ أَهْلُ عَرَفَاتٍ يَمِيناً وَ شِمَالًا وَ لَا يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى إِذَا كَانَ عِنْدَ الْمَغْرِبِ وَ نَفَرَ النَّاسُ وَكَّلَ اللَّهُ ملکین... ینادین يَا رَبِّ سَلِّمْ سَلِّمْ وَ الرَّبُّ يَصْعَدُ إِلَى السَّمَاءِ وَ يَقُولُ- جَلَّ جَلَالُهُ-: آمِينَ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِين‏ ... » 📚الاصول السته عشر ، ص 204 ❕این روایت از چند جهت قابل بررسی است ؛ 1⃣این روایت خلاف قرآن است ، و ما ماموریم روایتی را که خلاف قرآن است را نپذیریم ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕قرآن صراحتا تصریح می کند که خداوند جسم نیست و مکانی را اشغال نمیکند و بر چیزی فرود نمی آید . 👌زيرا از منظر قرآن، خدا محيط بر همه چيز است ( فصلت 54 ) و همه جا هست ( حدید 4) ، و از اين گذشته اگر خداوند جسم باشد شبيه و مانند دارد، و مى ‏دانيم در آيات متعدّدى از قرآن هرگونه شبيه و مانند از خدا نفى شده است‏ (لیس کمثله شی ء ) ( شوری 11 ) ❕از نظر عقلى نيز موجودى كه از جايى به جاى ديگر منتقل مى‏ شود، نمى‏ تواند واجب الوجود باشد. بنا بر اين روایت مذکور به حکم قرآن و عقل باطل است . 2⃣ما ماموریم که روایتی را که بر خلاف روایات مشهور اهل بیت علیهم السلام است را طرد کنیم ، چنان که راوی می گوید ؛ « از امام باقر ع پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 ❕روایات مشهور اهلبیت ع ، تصریح دارد که خداوند دارای حرکت و انتقال نیست و مکانی را اشغال نمی کند و اساسا خداوند جسم نیست . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که عقیده به جسمیت خدا داشت ، پشت سرش نماز نخوانید و به او زکات ندهید » 📚بحار الانوار ج 3 ص 303 ❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند » 📚توحید صدوق ، ص 310 ❕ عبد العظيم حسنی میگوید ، ابراهيم بن ابى محمود گفت: به امام رضا عليه السلام گفتم: در باره حديثى كه از رسول خدا روايت مى‏ كنند كه «خداوند- تبارك و تعالى- هر شب به آسمان دنيا فرود مى‏ آيد»، چه مى ‏فرمايى؟ ❕فرمود: «خداوند از رحمت و آمرزش خود دور سازد كسانى را كه كلمات و گفتارها را از جاى خود تغيير مى‏ دهند. به خدا سوگند، پيامبر خدا چنين نفرموده است ... » 📚توحید صدوق ، ص 176 ❕در روایت دیگری آمده است ؛ « در نزد امام کاظم ع ، گروهى مذكور شد که گمان ميكنند كه خداى تبارك و تعالى بسوى آسمان دنيا فرود مى ‏آيد امام ع فرمود ؛ « خداى تبارك و تعالى فرود نمي آيد و احتياج به این ندارد كه فرود آيد جز اين نيست كه منظر و نظرگاهش از نزديك و دور برابر است نزديكى از او دور نباشد و هيچ دورى به او نزديك نباشد و احتياج ندارد بلكه به او احتياج باشد و او است خداوند افزونى و نيست خدائى مگر او كه عزيزيست حكيم كه آنچه گويد و انجام دهد ، درست باشد اما قول وصف ‏كنندگان كه خداى تبارك و تعالى فرود مى‏ آيد جز اين نيست كه اين را كسى ميگويد كه او را بسوى نقصان يا زياده نسبت ميدهد و هر متحركى محتاج است بكسى كه او را حركت دهد يا به آن حركت كند پس گمانهاى بد را بخدا گمان كرده و هلاك شده پس در صفاتش حذر كنيد از آنكه بر حدى بايستيد كه او را به نقصان يا زياده يا حركت يا زوال يا برخاستن يا نشستن اندازه كنيد چه خدا جليل و بزرگتر است از وصف آنها كه او را وصف ميكنند » 📚الکافی ج 1 ص 125 _ الاحتجاج ج 2 ص 386 🔸ادامه 👇