eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸گوشه ای از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر آگاهی سازی و شبهه زدایی است . ❕شما نیز نظرات خود در مورد کانال را با ما در میان بگذارید ، از دیدگاههای شما در این رابطه استقبال می کنیم 🌸🌸🌸
🤔 ❔در این روایت زنان را از تعلم کتابت نهی شده و نخ ریسی را برایش مستحب می داند آیا این تحقیر زنان و نادیده گرفتن حقوق آنان نیست ، یا این که گفته شده است که به آنان سوره یوسف را یاد ندهید ❗️ ولا يجوز لهن نزول الغرف و لا تعلّم الكتابة، و يستحب لهنّ تعلّم المغزل و سورة النور، و يكره لهنّ (تعلم) سورة يوسف ❗️❗️ 💠💠 👌اولین روایتی که مورد اشکال قرار گرفته است ، این نقل منقول از پیامبر گرامی اسلام است که فرمود ؛ «لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَّ الْكِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ » « زنان را در غرفه ها ( و طبقات فوقانی ساختمان ) ، جای ندهید ، و کتابت را به آنها نیاموزید ، بلکه ریسندگی و سوره نور را به آنان بیاموزید » 📚الکافی ج 5 ص 516 ❕دومین روایت مورد اشکال هم ، این نقل از علی ع است که فرمود ؛ «لَا تُعَلِّمُوا نِسَاءَكُمْ سُورَةَ يُوسُفَ وَ لَا تُقْرِءُوهُنَّ إِيَّاهَا فَإِنَّ فِيهَا الْفِتَنَ وَ عَلِّمُوهُنَّ سُورَةَ النُّورِ فَإِنَّ فِيهَا الْمَوَاعِظَ » « به زنانتان سوره یوسف را تعلیم ندهید و این سوره را بر آنان نخوانید ، زیرا که در آن فتنه است ، بلکه سوره نور را به آنان آموزش دهید ، چرا که در آن موعظه است » 📚الکافی ج 5 ص 516 ❕مرحوم مجلسی اول ، در شرح این دو روایت می نویسد ؛ « زنان را در بالاخانها منشانيد چون اكثر خانها فصيل بلند ندارد و ممكن است كه نامحرم ايشان را ببيند يا ايشان نامحرم را ببينند و نوشتن خط ياد مدهيد مبادا چيزى نويسند به جمعى و مردان از خط ايشان مفتون شوند و ياد مدهيد ايشان را سوره يوسف چون در آنجا حكايت عشق و عاشقى است مبادا مفتون شوند و ياد دهيد ايشان را چرخ رشتن يا پيله رشتن كه رشتن باشد به هر نحوى كه باشد و ياد دهيد به ايشان سوره نور را چون آيه حجاب و حد زنا و غير آن از احكام زنان هست و ممكن است كه اين حكم مخصوص زنى باشد كه عربى فهمد » 📚لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏4، ص 361 👌اما شرح و تحلیل ما بر این دو روایت ؛ 1⃣روایت اول ؛ ❕نقل مذکور در برخی از کتابها ، بدون سند روایت شده است ( الفقیه ج 1 ص 374 ) ، و در نقل کافی شریف نیز با سند ضعیف روایت شده است ، زیرا در سند آن ، افرادی چون نوفلی و سکونی وجود دارند که در وثاقت آنان تردید است ، لذا علامه مجلسی در ذیل روایت مذکور می نویسد ؛ « این روایت طبق مشهور ضعیف است » 📚مراه العقول ، ج 20 ص 332 ❕از سوی دیگر ، تعلم علم و دانش و آگاهی بر نوشتن مثلا ، برای تمام مردان و زنان مورد تاکید قرآن و روایات است ، و نقل مورد بحث ، با مسلمات قرآنی و روایی ، همخوانی ندارد . 👌خداوند می فرماید ؛ « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ » « ، بگو آيا كسانى كه مى ‏دانند با كسانى كه نمى ‏دانند يكسانند؟ تنها صاحبان مغز متذكر مى ‏شوند » ( زمر 9 ) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس براى طلب دانشى گام در راهى نهد، خداوند، او را به بهشت مى ‏برد. » « مَن سَلَكَ طَرِيقاً يَطلُبُ فِيهِ عِلماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلى الجَنَّة » 📚الکافی ج 1 ص 34 👌و فرمود ؛ « أربَعَةٌ تَلزَمُ كُلَّ ذي حِجًى وعَقلٍ مِن امَّتي. قيلَ: يا رَسولَ اللَّهِ، ما هُنَّ؟ قالَ: استِماعُ العِلمِ، وحِفظُهُ، ونَشرُهُ، وَالعَمَلُ بِهِ » «چهار چيز بر هر هوشيار و خردمندى از امّت من، واجب است». گفته شد: اى پيامبر خدا! آن چهار چيز، كدام ‏اند؟ فرمود: «شنيدن دانش، نگهدارى آن، نشر آن و عمل بِدان». 📚تحف العقول: ص 57، بحار الأنوار: ج 77 ص 160 ❕و فرمود ؛ « جستجوى دانش، بر هر زن و مرد مسلمانى واجب است. » «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسلِمٍ ومُسلِمَةٍ » 📚كنز الفوائد: ج 2 ص 107، بحارالأنوار: ج 1 ص 177 👌و فرمود ؛ « هيچ مرد و زن مؤمنى و هيچ آزاد و بنده‏ اى نيست، مگر آن كه حقّى واجب از جانب خدا بر گردن اوست و آن، آموختن دانش و تفقّه‏ در آن است » « ما مِن مُؤمِنٍ ولا مُؤمِنَةٍ ولا حُرٍّ ولا مَملوكٍ إلّاوللَّهِ عَلَيهِ حَقٌّ واجِبٌ أن‏ يَتَعَلَّمَ مِنَ العِلمِ ويَتَفَقَّهَ فيهِ.» 📚مجمع البيان ج 2 ص 782 ❕علی ع فرمود ؛ « ارزش هر كس [به‏] دانش اوست _ ارزش هر كس [به‏] چيزى است كه مى‏ داند. » 📚منیه المرید ص 110 _ نهج البلاغه حکمت 81 👌همینطور خداوند بر نوشتن و قلم زدن در مسیر علم و دانش ، تاکید کرده و در آیه چهارم سوره علق در توصيف خويش در مقام ربوبيّت مى‏ فرمايد ؛ «الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»؛ همان پروردگارى كه بوسيله قلم تعليم نمود». 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕و در آیه دیگر فرمود ؛ « ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُون‏ » « ن، سوگند به قلم، و آنچه را با قلم مى ‏نويسند » ( قلم 1 ) ❕در تفسیر قمی در تفسیر آیه شریفه می خوانیم ؛ «بخوان و پروردگارت، ارجمندترين است؛ خدايى كه به وسيله قلم، ياد داد». به انسان، نوشتن را آموخت كه كارهاى دنيا در شرق و غرب زمين، با آن به سرانجام مى ‏رسد. » 📚تفسير القمّي ، ج 2 ص 430، بحار الأنوار: ج 9 ص 252 ❕می بینیم که این آیات و روایات ، با صراحت تمام بر ضرورت علم آموزی و دانش اندوزی برای تمام مردان و زنان و نقش قلم و نوشتن در این مسیر تاکید دارد ، روایت مورد اشکال ، چون خلاف آیات قرآن و روایات مسلم اسلامی است ، برای ما قابل پذیرش نیست ، چرا که امام صادق ع فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود و خلاف قرآن و سنت پیامبر است ، نپذیر » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕از سوی دیگر ، این روایت نه تنها موافق قرآن و روایات معصومین ع نیست ، بلکه مطابق با نقلهای اهلسنت است ، زیرا مضمون مذکور ، در کتابهای آنان نقل شده است ؛ « لا تعلموهن الکتابه و علموهن سوره النور و الغزل » 📚تفسیر قرطبی ، ج 12 ص 158 _ الکشف و البیان ، ثعلبی ، ج 7 ص 62 ❕و ما موظفیم ، چنین روایتی را طرد کنیم چنان که می بینیم وقتی راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 2⃣در روایت دوم هم که نقل شد نباید به زنان سوره یوسف را آموزش داد ، چون خوف انحراف آنها است ، این نقل نیز برای ما قابل پذیرش نیست زیرا ؛ 🔸اولا ؛ با سند ضعیف نقل شده است ، چنان که علامه مجلسی ، متذکر این نکته می شود ؛ 📚مراه العقول ج 20 ص 332 🔸ثانیا ؛ قرآن تمام سورهای خود را مایه هدایت تمام انسانها اعم از مرد و زن می داند ، و نقل مذکور که سوره یوسف را برای زنان مایه انحراف می داند ، بر خلاف آیات قرآن است ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُور » « اى مردم ، اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده، و درمان آنچه در سينه‏ هاست‏ » ( یونس 57 ) 🔸ثالثا ؛ در روایاتی توصیه شده است که سوره یوسف ، به خانواده و زنان ، آموزش داده شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مسلمانى اين سوره را بخواند و به اهل و خانواده و بردگان خود آن را ياد بدهد خداوند سختيهاى مرگ را بر وى آسان گرداند، و نيرويى بوى دهد كه نسبت به هيچ مسلمانى حسد نبرد. » « علمها اهله ... » 📚مجمع البیان ، ج 5 ص 315 🔸رابعا ؛ محتوای سوره یوسف نه تنها مایه انحراف زنان نیست ، بلکه به آنان درس زندگی داده و مسیر هدایت و عبرت گیری را می آموزد ، لذا در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم ؛ « در لابلاى اين داستان ( سوره یوسف ) عاليترين درسهاى عفت و خويشتن دارى و تقوى و ايمان و تسلط بر نفس را منعكس ساخته آن چنان كه هر انسانى- هر چند، بارها آن را خوانده باشد- باز به هنگام خواندنش بى‏ اختيار تحت تاثير جذبه‏ هاى نيرومندش قرار مى‏ گيرد. ❕و به همين جهت قرآن نام زيباى « احسن القصص » (بهترين داستانها) را بر آن گذارده است، و در آن براى اولوا الالباب (صاحبان مغز و انديشه) عبرتها بيان كرده است. 👌لازم به تذكر است كه در چند حديث از تعليم دادن اين سوره به زنان نهى شده است شايد به اين دليل كه آيات مربوط به « همسر عزيز مصر » و زنان هوسباز مصرى با تمام عفت بيانى كه در آن رعايت شده براى بعضى از زنان تحريك كننده باشد و به عكس تاكيد شده است كه سوره نور (كه مشتمل بر آيات حجاب است) به آنها تعليم گردد. ❕ولى اسناد اين روايات روي هم رفته چندان قابل اعتماد نيست و به علاوه در بعضى از روايات عكس اين مطلب ديده مى‏ شود و در آن تشويق به تعليم اين سوره به خانواده ‏ها شده است ، از اين گذشته دقت در آيات اين سوره نشان مى‏ دهد كه نه تنها هيچ نقطه منفى براى زنان در آن وجود ندارد بلكه ماجراى زندگى آلوده همسر عزيز مصر درس عبرتى است براى همه آنهايى كه گرفتار وسوسه ‏هاى شيطانى مى‏ شوند. » 📚تفسير نمونه، ج ‏9، ص ، 297 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕در رابطه با این که یاران امام زمان ع سوار بر ابرها می شوند ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2181
👌در رابطه با چرایی و فلسفه جعل تقیه در اسلام ، و موارد آن و این که تقیه نوعی ترویج دروغگویی است یا خیر ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2865
🤔 ❔اشتباهات علمی امام صادق؛ مغز متفکر جهان شیعه ❗️ 💬امام‌صادق: اگر از حیوان فقط جنس نر یا ماده زاده شود، نسل منقطع و نابود می‌گردد! ✍️در کتاب توحید مفضل؛ بابی تحت عنوان «انقراض الحيوان لو لم يلد ذكورا وإناثا‏» وجود دارد که امام صادق شیعیان در آن چنین می‌گوید: ▪️ترجمه: اگر از حیوان، فقط جنس نر و یا فقط ماده زاده می‌شد آیا نسل، منقطع و نابود نمی‌گشت؟ در نتیجه تقدیر و تدبیر چنین حکم کرده است که برخى از اولاد نر و برخى دیگر ماده باشند تا آفرینش نسل ادامه یابد و منقطع نگردد. ✍️ امام صادق شیعیان به سادگی مرتکب اشتباه شده است؛ تقریبا همۀ باکتری‌ها موجوداتی هستند که تولید مثل جنسی ندارند، آنها جاندارانی 'مثل و هم نوع' خودشان را تولید می‌کنند و مشاهده می‌کنیم که به این دلیل، نسل‌شان منقرض و منقطع نمی‌شود! همچنین موجودات ابتدایی دیگر نظیر مخمرها که از طریق جوانه‌زدن تولید مثل می‌کنند نیز چنین هستند و نسل‌شان به این دلیل از بین نمی‌رود. ✍️در جانداران بسیاری تولید مثل به روش پارتنوژنز (بکرزایی) صورت می‌گیرد. معمولا بکرزایی در تعریف ساده به عنوان نوعی تولید مثل غیرجنسی که در آن از تخمک لقاح‌نیافته، یک موجود زنده کامل به وجود می‌آید شناخته می‌شود ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه باز می بینیم که معاندین فضای مجازی ، بیسوادی و جهل خود را با طرح اشکال مذکور ، بیشتر به ما نمایانده اند ، در حالی که با شرح و تحلیلی که در ادامه می آید ، به روشنی مقصود کلام امام صادق ع دانسته می شود . ❕این نکته روشن است که از ميان حيوانات، حيوانات اهلى كه در خدمت انسان‏ها هستند و منافع و بركات گوناگونى براى بشر دارند، بيشتر قابل توجّه‏ اند. به همين دليل قرآن مجيد در آيات توحيدى خود، روى تمام جنبندگان به طور كلّى، و روى انعام و چهار پايان بالخصوص تكيه كرده، و قسمت‏هايى از شگفتى‏ ها و منافع آنها را در آيات متعدّد بر شمرده است. ❕خداوند می فرماید ؛ « وَ انَّ لَكُمْ فى اْلأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيْكُم مِمّا فى بُطُوْنِها وَ لَكُمْ فِيْها مَنافِعُ كَثِيْرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُوْنَ- وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُوْنَ » «و براى شما در چهار پايان عبرتى است، از آنچه در درون آنها است (از شير) شما را سيراب مى‏ كنيم، و براى شما در آنها منافع فراوانى است و از گوشت آنها مى‏ خوريد. و بر آنها و بر كشتى ‏ها سوار مى‏ شويد.» ( سوره مؤمنون، آيات 21 و 22 ) ❕و می فرماید ؛ « وَ انَّ لَكُمْ فِى اْلأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيْكُمْ مِمّا فى بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشّارِبِيْن‏ » «و در وجود چهارپايان براى شما (درس‏هاى) عبرتى است، از درون شكم آنها از ميان غذاهاى هضم شده، و خون، شير خالص و گوارا به شما مى ‏نوشانيم!» ( نحل 66 ) ❕« أَوَلَمْ يَرَوْا انّا خَلَقْنالَهُمْ مِمّا عَمِلَتْ ايْدِيْنا أنْعاماً فَهُمْ لَها مالِكُوْنَ وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَكُوْبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُوْنَ- وَلَهُمْ فِيْها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ أَفَلا يَشْكُرُوْنَ » «آيا آنها نديدند كه از آنچه با قدرت خود به عمل آورده‏ ايم چهار پايانى براى آنها آفريديم كه آنان مالك آن هستند؟- آنها را رام ايشان‏ ساختيم، هم مركب آنان از آن است و هم از آن تغذيه مى‏ كنند- و براى آنان منافع ديگرى در آنها است، و نوشيدنى ‏هاى گوارائى، آيا با اين حال شكرگذارى نمى ‏كنند؟» ( یس 71 _ 73 ) ❕« اللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَكُمْ لِتَرْكَبُوا مِنْها وَ مِنْها تَأْكُلُوْنَ- وَلَكُمْ فِيْها مَنافِعُ وَلِتَبْلُغُوا عَلَيْها حاجَةً فى صُدُوْرِكُمْ وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُوْنَ- وَ يُرِيْكُمْ آياتِهِ فَاىَّ آياتِ اللَّهِ تُنْكِرُوْن‏ » «خداوند كسى است كه چهارپايان را براى شما آفريد تا بعضى را سوار شويد، و از بعضى تغذيه كنيد و براى شما در آنها منافع مهمّى است، هدف اين است، كه به وسيله آنها به مقصدى كه در دل داريد برسيد، و بر آنها و بر كشتى ‏ها سوار مى‏ شويد- او آياتش را همواره به شما نشان مى‏ دهد، كدام يكى از آيات او را انكار مى‏ كنيد؟!» ( غافر 79 تا 81 ) ❕ آيات ديگرى نيز در اين زمينه در قرآن مجيد وجود دارد، مانند: سروه شعراء، آيه 33- سوره انعام، آيه 142- سروه زمر، آيه 6 و سوره زخرف، آيه 11 . ❕دراین آیات بر روی منافع مهمی که « انعام » برای انسان دارند ، تکیه شده است ، «انْعام» جمع «نَعَم» (بر وزن قَلَم) در اصل از مادّه «نعمت» گرفته شده است. سپس به شتر اطلاق شده؛ زيرا شتر در نزد عرب، برترين نعمت بود. به چهار پايان ديگر، مانند گاو و گوسفند نيز اين واژه اطلاق مى‏ شود؛ مشروط بر اينكه شتر نيز جزء آنها بوده باشد . 📚پیام قرآن ج 2 ص 402 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕امام صادق ع هم در مقام بیان نعمتهای الهی در حق انسان و بیان بهره مندی انسان از حیوانات اهلی ، نکاتی را خطاب به مفضل بیان می کردند ، و در ابتدا و قبل از جمله ای که معاند به آن استناد کرد ، امام صادق ع فرموده بود ؛ « اى مفضّل! در اين اشيا و موجودات در عالم كه رافع نياز انسان هستند انديشه كن. خاك براى ساختن بنا، آهن براى استفاده در صنعت، چوب براى ساختن كشتى و جز آن، سنگ براى آسياب و جز آن، مس براى ساخت ظروف، طلا و نقره براى معامله و ذخيره‏ سازى ثروت، حبوبات براى غذا، ميوه‏ ها براى استفاده و لذت، 👈گوشت براى خوردن، بوى خوش براى تلذذ، داروها براى بهداشت و درمان، حيوانات و چهارپايان براى حمل بار،👉 هيزم براى سوزاندن، خاكستر براى ساروج ساختن و رمل براى فرش زمين آفريده شد » « فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي تَرَاهَا مَوْجُودَةً مُعَدَّةً فِي الْعَالَمِ مِنْ مَآرِبِهِمْ فَالتُّرَابُ لِلْبِنَاءِ وَ الْحَدِيدُ لِلصِّنَاعَاتِ وَ الْخَشَبُ لِلسُّفُنِ وَ غَيْرِهَا وَ الْحِجَارَةُ لِلْأَرْحَاءِ ، وَ غَيْرِهَا وَ النُّحَاسُ لِلْأَوَانِي وَ الذَّهَبُ وَ الْفِضَّةُ لِلْمُعَامَلَةِ وَ الذَّخِيرَةِ وَ الْحُبُوبُ لِلْغِذَاءِ وَ الثِّمَارُ لِلتَّفَكُّهِ وَ اللَّحْمُ لِلْمَأْكَلِ وَ الطِّيبُ لِلتَّلَذُّذِ وَ الْأَدْوِيَةُ لِلتَّصَحُّحِ وَ الدَّوَابُّ لِلْحُمُولَةِ وَ الْحَطَبُ لِلتَّوَقُّدِ وَ الرَّمَادُ لِلْكِلْسِ « وَ الرَّمْلُ لِلْأَرْضِ » 📚توحید المفضل ، ص 85 _ بحار الانوار ج 3 ص 86 👌می بینیم امام صادق ع در این فراز از حیوانات اهلی و استفاده انسان از منافع آنها سخن به میان می آورد ، امام ع بعد از بیان این فراز فرمود ؛ « اگر از حيوان، فقط جنس نر و يا ماده زاده مى ‏شد آيا نسل، منقطع و نابود نمى ‏گشت؟ در نتيجه تقدير و تدبير چنين حكم كرده است كه برخى از اولاد «ذكور» و برخى ديگر «اناث» باشند تا آفرينش نسل ادامه يابد و منقطع نگردد. » « وَ لَوْ لَمْ يُولَدْ مِنَ الْحَيَوَانِ إِلَّا ذَكَرٌ فَقَطْ أَوْ أُنْثَى فَقَطْ أَ لَمْ يَكُنِ النَّسْلُ مُنْقَطِعاً وَ بَادَ مَعَ أَجْنَاسِ الْحَيَوَانِ فَصَارَ بَعْضُ الْأَوْلَادِ يَأْتِي ذُكُوراً وَ بَعْضُهَا يَأْتِي إِنَاثاً لِيَدُومَ التَّنَاسُلُ وَ لَا يَنْقَطِع‏ » ❕مقصود امام ع از « حیوان » در این فراز ، همان حیوانات اهلی ( چون گاو و گوسفند و گاو ) است که امام در فراز قبلی از آنها سخن به میان آورد ، حیوانات اهلی که در مسیر منافع انسان قرار دارند و انسان از گوشت آنها استفاده کرده و در جهت سواری نیز از آنها بهره می گیرد . ❕بنابراین « ال » که در کلمه « الحیوان » ، است ، برای عهد است ، یعنی همان حیوانات اهلی که امام در فراز گذشته از آن سخن به میان آورد و متکلم و مخاطب نسبت به آن اطلاع داشتند ، چنین حیواناتی اگر از طریق زاد و ولد و دو جنس نر و ماده ، تکثیر نمی شدند ، نسلشان منقطع می گشت و انسان از منافع بی شمار آنها محروم می شد ، لذا خداوند در حق انسان لطف کرده است که زمینه ادامه نسل این حیوانات را از طریق زاد و ولد و تولد نر و ماده ، سامان داده است . 👌می بینیم که متاسفانه معاندین ، بی اطلاع از ادبیات عرب ، دست به شبهه افکنی زده اند ، در حالی که اگر آگاه به اقسام « ال » در کلام عرب بودند و می دانستند که یکی از اقسام « ال » ، برای عهد است و مقصود از « الحیوان » ، همان حیوانات معهود و مورد استفاده انسانها می باشد که امام صادق ع از آنها سخن به میان آورده بود ، دیگر نباید چنین مطلب روشنی را مورد اشکال تراشی قرار می دادند . ❕به این بیسوادان پیشنهاد می کنیم که جهت تقویت ادبیات عربی خود و آشنایی با « ال » عهد ، به کتاب ، ترجمه و شرح مغني الأديب، ج‏1، ص ، 114 مراجعه کنند ، بلکه چیزی یاد بگیرند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ـ🍁🍂🍁🍂 ـ🍂🍁🍂﷽ ـ🍁🍂 ـ🍂 🌸 فرا رسیدن سالروز میلاد امام علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ ❗️پاسخ به چند پیرامون تولد امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه کعبه ؛ 1⃣چگونه می گویید علی علیه السلام در کعبه شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و طبیعتا اثری نیز از شکاف نباید در آن باشد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3378 2⃣آیا راست است که حضرت علی به دنیا آمدند قرآن خواندند❕چگونه قابل قبول است که علی قرآنی را که هنوز نازل نشده بود بخواند❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1996 3⃣گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخر تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/732 4⃣یکی از دوستان می گفت تولد در خانه کعبه اختصاص به علی علیه السلام نداشته بلکه فرد دیگری به نام بن حزام هم در کعبه به دنیا آمده آیا واقعیت دارد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3379 5⃣اگر تولد یافتن در خانه کعبه است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3380 6⃣آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2467 🍂 🍁🍂 🍂🍁🍂 🍁🍂🍁🍂
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔 ❔دستور قرآن به رها کردن تعهد ❗️ ✍محمد سروش محلاتی ❓وقتی در یک قرارداد، طرف مقابل از آن بیرون می‌رود و تعهدات خود را لغو می‌کند، ما چه وظیفه‌ای داریم؟ آیا قرآن به ما "امر" کرده که متقابلا از آن قرارداد بیرون بیاییم؟ مثلا آیا پس از خروج آمریکا از برجام، فرمان قرآن بر رهاکردن این تعهد بوده و دولت برخلاف آن عمل کرده است؟ ❓در سخنان اخیر رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاریها اینگونه گزارش کردند: "وقتی آمریکا از برجام خارج شد دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن، با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد " (خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسا) در سایت رهبری هم اینگونه نقل شده است: "فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ، این هم قرآن است. می‌گوید تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند" ❓پس از این بیانات، برخی گروههای سیاسی، چنین نتیجه گرفتند که: اعلام عدم تعهد نسبت به چنین قراردادی که از طرف مقابل نقض شده، شرعا لازم بوده است و دولت برخلاف "نص قرآن" عمل کرده است. این جماعت، علمای حوزه را مورد هجوم و ملامت قرار دادند که: "اگر آب شوید رواست ... حتما باید رهبری ورود می‌کرد که این دولت حتی خلاف متن صریح قرآن عمل کرده؟!" با صرف نظر از ماجرای برجام و مسائل پیرامون آن، آیا بطور کلی قرآن در این باره "دستوری" دارد؟ این دستور در کجای قرآن است و به چه معناست؟ ❓مقصود از آن "دستور قرآن" آیه ۵۸ سوره انفال است که به پیامبر می‌گوید: وقتی دشمنان به مکر و فریب روی آوردند و نشانه‌های خیانت‌شان آشکار شد، عهد و پیمانشان را بطرف آنها بینداز و اعلام کن که به آن متعهد و پایبند نیستی "وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ" پس منظور از دستور، همان صیغه امر در آیه است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ... ولی آیا این صیغه امر مثل موارد دیگر یک دستور و فرمان است و آیه می‌خواهد "تکلیفی" را در لزوم رها کردن تعهدات بیان کند؟ این صیغه امر هرچند در ظاهر و از نظر شکلی دستور است ولی از نظر مضمون و محتوا بمعنی دستور و فرمان نبوده و دلالت بر لزوم و تکلیف ندارد. ❓امر (فَانْبِذْ) در اینجا در مقام "دفع توهّم حظر" و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است. و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را می‌فهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان "جایز" است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید! مشابه این ترکیب در قرآن زیاد است مثل امر به صید پس از پایان احرام، که صید را واجب نمی‌کند: «وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا»(مائده/۲) و مثل امر به کسب و تجارت پس از نماز جمعه: «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلاَةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»(جمعه/۱۰) و مثل امر در آیه: «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ»(بقره/۲۲۲) و در این موارد، امر و دستور بمعنی الزام و اجبار بر عمل نیست. ❕پس نه برای لزوم ماندن در برجام به قرآن می‌توان استناد کرد و نه برای خروج از آن ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی قلب انسان به درد می آید از آنچه هم اینک مشاهده می کند که افرادی دین خداوند را به رای و نظر شخصی گرفته اند و بدون توجه به آیات صریح قرآن و بیانات اهلبیت علیهم السلام ، احکام مسلم قرآن و روایی را به دست فراموشی سپرده اند . ❕حکم صریح و روشن قرآنی و روایی است که اگر دشمن و طرف مقابل عهد شکنی کرد و قدم در مسیر ظلم و ستم برداشت ، ما نیز باید عهدی که با او بسته ایم را به دست فراموشی بسپاریم و با او به مانند خودش رفتار کنیم ، چنان که رهبر عزیز متذکر این نکته شدند . 👌خداوند می فرماید ؛ «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ‏ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَايُحِبُّ الْخَائِنِينَ»؛ « و هرگاه (با ظهور نشانه‏ هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، و دست به ستم زنند )، به ‏طور عادلانه به آن‏ها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏ دارد!». ( انفال 58 ) ❕در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به قوم يهود مدينه است كه آن‏ها با پيامبر اكرم پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاين‏رو مى‏ فرمايد: اگر از خيانت و پيمان ‏شكنى آن‏ها بترسى، پيمانت را با آن‏ها قطع كن ، پس از این حکم بود که پیامبر گرامی آماده نبرد با یهود بنی قینقاع شد ؛ « بهذه الآية سار النبي ص إليهم » 📚مجمع البيان ، ج‏4، ص ، 850 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در مقابل قرآن تأكيد مى ‏كند نسبت به آن‏هايى كه به عهد خود وفادارند ، وفادار بمانيد. در چهارمين آيه از سوره «توبه» بعد از اعلان جنگ با مشركان پيمان ‏شكن مى ‏فرمايد ؛ «إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئاً وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»؛ « مگر كسانى از مشركان كه با آن‏ها عهد بستيد و چيزى از آن را در حقّ شما فروگذار نكردند، و احدى را بر ضدّ شما تقويت ننمودند؛ پيمان آن‏ها را تا پايان مدّتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد!». ❕اما درباره پيمان‏ شكنان در آيه 12 توبه تأكيد به مقابله به مثل كرده مى ‏فرمايد ؛ «وَإِنْ نَّكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِّنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ»؛ « و اگر پيمان‏هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه آن‏ها پيمانى ندارند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!». ❕همان‏گونه كه در آيه 7 سوره «توبه» مى ‏خوانيم ؛ «فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ»؛ « تا زمانى كه به پيمان شما پايبند باشند، شما نيز به پيمان آنها پايبند باشيد» 👌کسی بدون هیچ گونه پیش داوری به این آیات نظر اندازد ، به روشنی متوجه می شود که حکم قرآن بر آن است که اگر طرف مقابل به عهد و پیمان خود پایبند بود ، ما هم باید پایبند باشیم و اگر طرف مقابل عهد و پیمان خود را شکست ، ما نیز باید پیمان خود را با او نادیده می گیریم و با زیاده خواهی او ، مقابله کنیم ، چنان که علی ع معتقد بود که مطابق با آیات فوق که حکم می دهد که باید با پیمان شکنان برخورد شود و از پیمانشان خارج شد ، ایشان هم از پیمان با اهالی جمل خارج شد و با آنان به مقابله پرداخت ، چنان که در روایتی ابو عثمان بجلى، اذان‏ گوى بنى افصى می گوید ؛ « شنيدم كه على عليه السلام در جنگ جمل مى‏ گويد: «و اگر سوگندهايشان را پس از پيمان شكستند و بر دين شما خُرده گرفتند، با پيشوايان كفر، كارزار كنيد چرا كه آنان، حرمت سوگند [و پيمان‏] را رعايت نمى‏ كنند. باشد كه دست بردارند». ❕وقتى اين آيه را تلاوت مى‏ كرد، سوگند ياد نمود كه با مصاديق اين ‏آيه، از هنگام نزول تا امروز، پيكار نشده است. بُكَير مى ‏گويد: درباره اين سخن، از امام باقر عليه السلام پرسيدم. فرمود: «آن پيرمرد [بجلى‏] راست گفت. على عليه السلام چنين گفت و چنين هم بود». « سَمِعتُ عَلِيّا عليه السلام يَقولُ يَومَ الجَمَلِ: «وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» ثُمَّ حَلَفَ حينَ قَرَأَها أنَّهُ ما قوتِلَ أهلُها مُنذُ نَزَلَت حَتَّى اليَومَ. قالَ بُكَيرٌ: فَسَأَلتُ عَنها أبا جَعفَرٍ عليه السلام، فَقالَ: صَدَقَ الشَّيخُ، هكَذا قالَ عَلِيٌّ عليه السلام، وهكَذا كان‏ » 📚امالی طوسی ص 131 _ بشاره المصطفی ص 267 ❕در روایات متعددی نیز می خوانیم که وفاداری به عهد و پیمان در برابر پیمان شکن از شنیع ترین کارها است . 👌علی ع فرمود ؛ « أَلْوَفَا لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ، وَالْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَاللَّهِ » « وفادارى در برابر پيمان‏ شكنان، پيمان‏ شكنى در پيشگاه خداست و پيمان‏ شكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است‏ » 📚نهج البلاغه حکمت 259 ❕امام عليه السلام در اين گفتار آموزنده مى ‏فرمايد ، انسان نبايد در برابر پيمان‏ شكنان و كسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آن‏ها را گناه بداند، بلكه به عكس اگر آن‏ها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آن‏ها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آن‏هاست و آن را حمل بر ترس ما مى ‏كنند و سبب جسارت آن‏ها در وقايع مشابه مى‏ شود، ازاين‏رو دستور داده شده كه در برابر آن‏ها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مى‏ شود . 📚پیام امام امیر المومنین ج 14 ص 151 ❕همینطور امام ع فرمود ؛ « اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا » « به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند » 📚نهج البلاغه ، حکمت 155 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ابن ابى ‏الحديد می گوید كه اين كلام حكمت ‏آميز را امام عليه السلام بعد از پايان جنگ جمل و حضور گروهى از طلقاء (آزاد شدگان بعد از فتح مكه) از جمله مروان بن حكم بيان فرمود. او براى بيعت آمده بود. امام عليه السلام فرمود: بيعت تو چه سودى دارد مگر ديروز بيعت نكردى؟ سپس حضرت دستور دارد آنها را اخراج كنند و افزود: كسى كه دين نداشته باشد پيمان او نيز اعتبارى ندارد آن‏گاه در ضمن كلام خود فرمود: «فَاعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ في أوْتادِها» 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 18 ص 372 ❕بنابراین مطابق نصوص صریح و روشن قرآن و روایات ، وظیفه مسلم در برابر پیمان شکنی دشمن خارج شدن از پیمان و مقابله به مثل است و اگر کسی جز این نظر ، نظری دهد ، اجتهاد بالرای و تفسیر به رای کرده است . 👌آقای محلاتی ، حکم مسلم قرآن بر لزوم خارج شدن از پیمان در هنگام پیمان شکنی دشمن را حمل بر جواز کرده است ، چنان که امر الهی در مورد « صید پس از احرام » ، « تجارت پس از نماز جمعه » ، و « نزدیکی با زنان پس از پاک شدن آنها از حیض » ، به معنای جواز است و نه حکم الزامی و از باب « امر عقیب حظر » است که تنها دلالت بر جواز می کند و می خواهد حکم حرمت را بردارد . ❕به ایشان می گوییم که اگر امر الهی در موارد فوق برای بیان اصل جواز پس از ممنوعیت است ، چون از روایات اسلامی دلیل و قرینه داریم که مثلا صید کردن ، پس از احرام و در حالت عادی جایز است ، نه واجب ؛ 📚وسائل الشیعه ج 23 ص 362 باب 16 « باب جواز الصید بالسلاح .... » 👌و تجارت و داد و ستد پس از نماز جمعه مثلا ، مستحب و جایز است ، نه واجب ؛ 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 9 باب 1 « باب استحبابها و اختیارها علی اسباب الرزق » 👌و همبستری با زنان ، مطلقا پس از هر حیضی واجب نیست ، و تنها اصل وجوب ، در هر چهار ماه یکبار است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 140 باب 71 ❕اما در مورد خارج شدن از پیمان در برابر پیمان شکنان ، هیچ قرینه ای نیست که امر الهی از باب « امر عقیب حظر » و برای بیان اصل جواز است ، وقتی که قرینه ای بر خلاف نیست ، امر بر همان معنای خود یعنی لزوم و وجوب می باشد . 👌خصوصا آنکه ، روایات اسلامی ، مطابق با نص آیه شریفه ، دلالت بر لزوم خارج شدن از پیمان ، در برابر پیمان شکنان را دارد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir