پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#وفای_به_پیمان_در_برابر_پیمان_شکنی 🤔#پرسش ❔دستور قرآن به رها کردن تعهد ❗️ ✍محمد سروش محلاتی ❓وقت
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❕پس از آنکه ما در پاسخ قبلی ، با ادله روشن و صریح از آیات و روایات ثابت کردیم که در برابر پیمان شکنی دشمن ، حکم وجوبی و تکلیفی نقض پیمان است ، جناب روحانی سخنان چند سال قبل خود را تکرار کرده است که پیامبر پی در پی با کفار عهد و پیمان می بست و آنان نادیده می گرفتند ، یعنی پیامبر به جای نقض پیمان ، تجدید پیمان می کرد و با آنان پیمان مجدد می بست ، بنابراین رویه دولت ایشان ، مطابق با عملکرد پیامبر است ، ما در ذیل پاسخ دروغگویی اش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1640
#ماسک_زدن_در_حال_نماز
🤔#پرسش
❔امام صادق علیه السلام:
هرگاه به نماز مىايستى،دهانبند(ماسک) نزن...
📚 الكافي،ج 3،ص299
⚠️ ان شا الله که نماز با ماسک و فاصله اجتماعی مقبول حضرت حق باشد. و نه موجب قهقهه شیطان ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه مریدان جناب تبریزیان ، تبلیغ ماسک نزدن را از جنبه های مختلف می کنند ، گاه از مضرات ماسک می گویند و گاه ممکن است به مانند اشکال فوق ، بگویند که نماز خواندن با ماسک مورد نهی است .
❕ما نخست یاد آور می شوم که مراقبت کردن از خود در برابر بیماریهای مهلکی چون کرونا ، از مسائلی است که مورد تاکید آیات و روایات متعدد است .
👌خداوند می فرماید ؛
« خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة » ( بقره 195 )
❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس »
📚بحار الانوار : ج 100 ص 51
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
«اى على ، خداوند براى امّت من، اين را خوش ندارد ... كه كسى با جذاميان ( که بیماری مسری دارند ) سخن گويد، مگر اين كه ميانشان به اندازه يك ذراع، فاصله باشد». همچنين فرمود: «از جذامى بگريز، چنان كه از شيرى مى گريزى».
📚الفقیه : ج 4 ص 357
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« در حالى با جذامى سخن بگو كه ميان تو و او، به اندازه يك يا دو نيزه، فاصله است »
📚فیض القدیر : ج 5 ص 52 _ بحار الانوار : ج 62 ص 83
❕و فرمود ؛
« پنج دسته اند که باید از آنان پرهیز شود که یکی از آنان مجذومین و جذامیان اند » « خَمْسَةٌ يُجْتَنَبُونَ عَلَى كُلِّ حَالٍ الْمَجْذُومُ ... »
📚خصال : ج 1 ص 287
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« مجذومی به نزد پیامبر آمد تا با ایشان بیعت کند ، پیامبر دستش را به سوی او دراز نکرد ، و گفت دستت را دراز نکن ( بدون دست دادن ) با تو بیعت کردم » « أَنَّهُ ص أَتَاهُ مَجْذُومٌ لِيُبَايِعَهُ فَلَم يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيْهِ بَلْ قَالَ أَمْسِكْ يَدَكَ فَقَدْ بَايَعْتُكَ »
📚بحار الانوار : ج 62 ص 83
❕بنابراین ، ماسک نزدن و خود را در معرض بیماری کرونا قرار دادن ، عملکردی است که مطابق آیات و روایات فوق نمی باشد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌در رابطه با ماسک زدن در هنگام نماز هم باید متذکر شویم که « لثام » ، یعنی پوشاندن دهان با پارچه ای ( و مثلا با ماسک ) ، حرام نمی باشد و اهلبیت ع اجازه این امر را داده اند .
❕راوی از امام صادق ع سوال کرد که آیا مرد می تواند نماز بخواند و با لباسش ، دهانش را پوشانده باشد ؟ امام ع فرمود ؛ « اشکالی ندارد » « سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ يَقْرَأُ الرَّجُلُ فِي صَلَاتِهِ وَ ثَوْبُهُ عَلَى فِيهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ. »
📚الفقیه : ج 1 ص 266
👌و در روایت دیگر فرمودند ؛
« اشکالی ندارد که مرد قرائتش را در نماز در حالی بخواند که دهانش را با لباسش پوشانده باشد » « لَا بَأْسَ بِأَنْ يَقْرَأَ الرَّجُلُ فِي الصَّلَاةِ وَ ثَوْبُهُ عَلَى فِيهِ. »
📚التهذیب : ج 2 ص 229
❕در روایت دیگر ، سماعه می گوید که از امام صادق ع در مورد مردی پرسیدم که در قرائت نمازش قرآن می خواند ، در حالی که دهانش ، پوشانده است ، امام ع فرمود : اشکالی ندارد ؛ « سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي وَ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ لَا بَأْسَ. »
📚وسائل الشیعه : ج 4 ص 423
❕بنابراین ، پوشاندن دهان در نماز با ماسک ، اشکالی ندارد و حرام نیست ، اگر چه در برخی از روایات ، از این عمل نهی شده است و فرموده اند ، در حالی که دهانت را پوشانده ای نماز نخوان ؛ « وَ لَا تَلَثَّم »
📚الکافی : ج 3 ص 299
👌با توجه به این نهی و اخباری که پوشاندن دهان را در نماز اجازه می دهد ، علامه مجلسی می نویسد که اگر پوشاندن دهان در نماز ، موجب شود که حروف نماز ، قرائت نشود ، پوشاندن دهان حرام است و الا اگر به قرائت زیانی نرساند ، مکروه است ( زیرا در اخباری پوشاندن اجازه داده شده است ، بنابراین نهی ، حمل بر کراهت می شود ) ؛ « النهي على الحرمة أن منع اللثام القراءة و إلا فالكراهة »
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول : ج 15، ص 76
❕لذا در روایت دیگر می بینیم که راوی از امام ع سوال کرد که مردی نماز می خواند و در هنگام قرائت نماز ، به حالتی که دهانش را پوشانده است ، قرآن می خواند ، ( حکمش چیست ) ؟ امام ع فرمود ؛
« اشکالی ندارد ، و اگر پوشش را از دهانش بردارد ، بهتر است » « سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي فَيَتْلُو الْقُرْآنَ وَ هُوَ مُتَلَثِّمٌ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ وَ إِنْ كَشَفَ عَنْ فِيهِ فَهُوَ أَفْضَل »
📚التهذیب : ج 2 ص 230
❕بنابراین ، پوشش با ماسک در حال نماز ، ( در صورتی که مانع قرائت نشود که معمولا هم چنین است که پوشش با ماسک ، لطمه ای به قرائت وارد نمی کند ) ، مکروه است ، زیرا به هر حال قرائت را برای انسان سخت می کند و تمرکز او را در نماز کم می کند ، اما این کراهت ، به حسب ادله ای که ماسک زدن را لازم و اجباری می داند ( که در ابتدای سخن مورد بحث ما قرار گرفت ) ، برطرف می شود و ارتکابش اشکالی ندارد .
❕در جایی که حکم حرمت به خاطر اضطرار ، برطرف می شود ، حکم کراهت به طریق اولی برطرف می شود ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕چرا که دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج » ( حج 78 )
❗️پیامبر گرامی فرمود ؛
« من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام » « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة »
📚وسائل الشیعه : ج 8 ص 116
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
⚫️ فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛
⚫️پرسش و پاسخ هایی پیرامون بانو زینب سلام الله علیها ؛
1⃣گوشه ای از فضائل آن بانوی بزرگوار ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1032
2⃣عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به #شهادت رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
3⃣در کلیپی فردی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو#طفلان زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866
4⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در #كاخ يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين #داستانها در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201
5⃣یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان #تزویج می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572
6⃣ شما در کانال خود خواستید رد کنید سر به #محمل کوبیدن حضرت زینب رو در حالی که علما تایید کردن❗️نظر #نهایی شما در این رابطه چیست ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174
7⃣آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین #گریبان چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند #جهنمی است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3187
8⃣آیا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب لخت شد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1291
9⃣واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/973
🔟چرا حرم ائمه و حضرت زینب برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1468
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عصمت_بانو_زینب_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔پرسشی بسیار مطرح می شود که آیا حضرت زینب سلام الله معصوم بوده اند یا خیر ! لطفا در این زمینه روشنگری فرمایید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما اگر چه دلیلی نداریم که بانو زینب ، سلام الله علیها ، آن عصمت موهبتی را که برای انبیاء و امامان قائلیم که علاوه بر گناه ، شامل خطا و سهو و نسیان از بدو تولد می شود را حائز بوده اند ، اما دلیل قطعی داریم که ایشان هیچ گاه اهل گناه و معصیت نبوده اند و به این معنا ، معصوم از گناه و عصیان خداوند بوده اند .
❕بی شک کسی که امام سجاد ع در وصف او می گوید ؛
«َأَنْتِ بِحَمْد ِاللَّهِ عالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ » « خداى را سپاس كه تو عالمه تعليم نديده و خردمندِ خرد نياموزيده اى».
📚الاحتجاج : ج 2 ص 305 _ بحار الانوار ج 45 : ص 164
❕چنین کسی که تحت تعلیم و الهام مستقیم خداوند بوده اند ، انسان برگزیده ای است که هیچ گاه عصیان الهی را نمی کند .
👌همینطور ، آنچه در فضیلت این بانوی بزرگوار ، نقل شده است ، همه حاکی از علو شأن و مقام ایشان است ، و برای ما این نکته را یقینی می کند ، که چنین فردی با آن مقام رفیع ، هیچ گاه اهل عصیان الهی نبوده اند و معصوم از گناه بوده اند .
❕نام مبارك ایشان به وسيله جبرئيل عليه السّلام بر رسول خدا ص عرضه شد و پيامبر ص فرمود ؛
« وصيت مى كنم حاضران و غائبان را كه حرمت اين دختر پاس داريد؛ همانا وى به خديجه كبرى س مانند است. »
📚رياحين الشريعه : ج 3 ص 38
❕از نظر فصاحت و بلاغت اين بانوى گرامى، تمام فصحا و بلغا اعتراف دارند كه هرگاه لب به سخن مى گشود گويا على ع سخن مى گفت. مرتبه عفت و عصمت و عقل و دانش آن بانوی بزرگ ، آن چنان است كه قادر به گزارش آن نيستيم.
👌 سيد بن طاووس مى نويسد ؛
« آنگاه كه حسين به شهادت رسيد، زينب س فرياد زد: «يا محمّداه صلّى عليك مليك السّماء هذا حسين مرمّل بالدّماء منقطع الاعضاء و بناتك سبايا إلى اللّه المشتكى و الى محمّد المصطفى و الى علىّ المرتضى و إلى فاطمة الزهراء و إلى حمزة سيّد الشّهداء يا محمّداه هذا حسين ...» « اى محمد ، فرشتگان آسمان بر تو درود فرستند، اين حسين است كه آغشته به خون و اعضايش قطع شده است و اين دخترانت هستند كه اسير شده اند. به خدا و محمد مصطفى و على مرتضى و فاطمه زهرا و حمزه سيّد الشهدا شكايت مى برم. اى محمد. اين حسين است. »
📚اللهوف علی قتلی الطفوف ، ص 37
❕در ايمان و فداكارى در راه دين و جهاد چندان شوقى داشت كه با تمام وجود در كنار امام و پيشوايش ابا عبد الله عليه السّلام بود و پسرانش را در راه دين و برادرش هديه كرد.
👌 زينب س چنان صبور و شكيبا بود كه در طول تاريخ همه را به تعجب واداشته است و در حقيقت از آغاز خلقت تاكنون هيچ زنى به حلم و بردبارى او مشاهده نشده است.
❕ وى در مقامى بود كه توانايى حفظ اسرار امامت را داشت و حسين عليه السّلام هنگام شدت بيمارى زين العابدين، مطالبى به زينب عليها السّلام فرمود و آن بانو داراى منزلت نيابت امامت گرديد.
📚محدثات شیعه : ص 194
❕شيخ صدوق به دو سند از احمد بن ابراهيم روايت كند كه پس از شهادت امام عسكرى عليه السّلام از حكيمه بنت محمد بن على عليهما السّلام، پرسيدند ؛
« شيعه به كه رجوع كند؟ فرمود: به ام ابى محمد عليه السّلام . پرسيدند زنى مورد وصيت است؟ حكيمه گفت: آن حضرت به حسين عليه السّلام اقتدا كرده است كه به خواهرش زينب بنت على عليه السّلام وصيت فرمود. »
« ان الحسین بن علی ، اوصی الی اخته زینب بنت علی بن ابی طالب فی الظاهر ... »
📚کمال الدین : ج 2 ص 501 _ 507
❕زينب عليها السّلام در عبادت، زهد، تقوا، جود و سخا سرآمد زنان زمان خويش بود. از مال و زينت و آسايش منزل همسرش چشم پوشيد و براى انجام دادن وظيفه به همراه برادرش رهسپار بيابانها شد.
👌ایشان در خضوع، خشوع، عبادت و بندگى، وارث مادر گرامى و پدر بزرگوارش بود. اكثر شبها را به تهجد صبح مى كرد و دائما قرآن تلاوت مى فرمود، حتى شب يازدهم محرم با آن همه فرسودگى و خستگى و ديدن مصيبتها، به عبادت مشغول شد؛ چنانكه حضرت سجاد عليه السّلام مى فرمايد ؛
« در آن شب ديدم عمه ام در جامه نماز نشسته و مشغول عبادت است »
📚ریاحین الشریعه ج 3 ص 62
❕ایشان به قدری مقام و قرب در نزد خداوند داشتند که امام حسین ع ، در هنگام وداع با ایشان ، فرمودند که در نافله شب خود ، برایشان دعا کنند ؛
« إنّ الحسين عليه السّلام لمّا ودّع اخته زينب عليها السّلام وداعه الأخير قال لها: يا اختاه، لا تنسيني في نافلة الليل »
📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج11-قسم-2-فاطمةس، ص ، 954
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕درباره ایشان نقل شده است که مجلسی خاصی برای تفسیر قرآن داشتند که زنان در آن حاضر می شدند ؛
« إنّ العقيلة زينب سلام اللّه عليها كان لها مجلس خاصّ لتفسير القرآن الكريم تحضره النساء »
📚اعلام النساء المومنات : ص 437
❕شيخ محلاتى مى نويسد؛
«عقيده بنده اين است كه بعد از فاطمه زهرا س ، زينب افضل از جميع زنان اولين و آخرين است و هركسى دوره زندگانى اين مظلومه را مطالعه نمايد، البته تصديق خواهد كرد؛ چه آنكه اين مخدره، جامع فضايل تكوينيه و تشريعيه بوده است».
📚ریاحین الشریعه : ج 3 ص 40
❕محقق خویی می گوید ؛
« زينب شريك و همراه برادرش حسين عليه السّلام در دفاع از اسلام و جهاد در راه خدا و دفاع از دين (شريعت) جدش، سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و اله بود. در فصاحت چنان بود كه گويا از زبان پدرش سخن مى گويد. در ثبات و پايدارى چون پدرش بود. نزد ظالمان و جائران خضوع نمى كرد و غير از خداى سبحان از كسى نمى ترسيد. حق مى گفت و راستگو بود. جريانهاى تند او را نمى لرزاند و طوفان و رعد و برق (روزگار) او را از بين نمى برد. و حقيقتا كه او خواهر حسين عليه السّلام و شريك آن حضرت در راه عقيده و جهادش بود. »
📚معجم رجال الحدیث ج 23 ص 191
❕عمر رضا كحاله مى گويد :
«سيّدة جليلة ذات عقل راجح و رأى و فصاحة و بلاغة» « سيّده جليل القدر و صاحب عقل برتر و راى و فصاحت و بلاغت بود (كلامش بسيار فصيح و بليغ بود).
📚اعلام النساء ج 2 ص 91
❕فريد وجدى مى نويسد ؛
«كانت من فضليات النّساء و جليلات العقائل» « زينب از برترين بانوان و بزرگترين برگزيدگان و جليل القدرترين بانوان بود. »
📚دائره معارف القرن العشرین ج 4 ص 795
❕سيد محسن امين مى گويد ؛
« زينب عليها السّلام از برترين بانوان بود. فضل و برترى او مشهورتر از آن است كه درباره اش صحبت شود و آشكارتر از آن است كه پوشيده ماند. جلالت شأن و مقامش، بلندى مقام و منزلتش، قوه استدلال و برترى عقلش و ثبات و پايداريش را از خطبه هايش در كوفه مى توان درك كرد. فصاحت زبانش و بلاغت كلامش در خطبه هاى كوفه و شام و ... چنان است كه گويا از زبان پدرش امير المؤمنين سخن مى گويد. »
📚اعیان الشیعه ج 7 ص 137
❕علامه مامقانى او را از نساء حديث شمرده و می نويسد ؛
« صدوق او را در مشيخه نام برده است و من مى گويم: «زينب و ما زينب و ما ادريك ما زينب هى عقيلة بنى هاشم و قد حازت من الصّفات الحميدة ما لم يحزها بعد امّها أحد حتى حقّ ان يقال هى الصدّيقة الصغرى، هى فى الحجاب و اللفاف مزيدة لم ير شخصها أحد من الرّجال فى زمان ابيها و اخويها إلّى يوم الطفّ و هى فى الصّبر و الثّبات و قوّة الايمان و التّقوى وحيدة و هى فى الفصاحة و البلاغة كانّها تفرغ عن لسان أمير المؤمنين عليه السّلام ...» « زينب! كيست زينب؟! تو چه دانى كه زينب كيست؟ او بانوى بنى هاشم است كه در صفات ستوده برترين است و كسى جز مادرش بر او افتخار و تفخّر ندارد، تا جايى كه اگر بگوييم او صديقه صغرى است، حق گفته ايم. در پوشيدگى و حجاب چنان بود كه كسى از مردان در زمان پدر و برادرانش او را نديد، جز در واقعه كربلا. او در صبر و قوت ايمان و تقوى منحصر به فرد بود و در فصاحت و بلاغت گويا از زبان امير المؤمنين عليه السّلام صحبت مى كرد. »
📚تنقیح المقال ج 3 ص 79 من فصل النساء
❕ابن اثير نام زينب عليها السّلام را در زمره اصحاب رسول اللّه ، ذكر كرده، مى نويسد ؛ «كانت زينب إمرأة عاقلة لبيبة جزلة» « زينب زنى عاقل، خردمند و با منطق قوى بود. »
📚اسد الغابه ج 5 ص 469
❕بنابراین کسی که فضائلش و علو مقام و رفعت شأنش ، چنین آشکار و هویدا است که مورد تصریح موافقان و مخالفان واقع شده و پیامبر گرامی و دو امام معصوم ع ، بر بزرگی و عظمت او تصریح کرده اند ، بی شک معصوم بوده است و اهل گناه و معصیت الهی نبوده است ، لذا مرحوم بحرانی می آورد که ایشان اگر چه جزء چهارده معصوم نبوده اند ، اما در درجه قریب به عصمت بوده ، چرا که در خانواده پاک و معصومی رشد و پرورش یافته و فرو رفته در علم و دانش بوده است و آنچه که از ایشان در جریان واقعه کربلا ، به وقوع پیوست ، روشن ترین گواه بر علو منزلت ایشان و قرب ایشان به درجه عصمت می باشد ؛
« و إن لم تكن سلام اللّه عليها في عداد المعصومين، لأنّ المعصومين أربعة عشر، لكنّها في درجة قريبة من العصمة، لأنّ من كان جدّها النبيّ صلى اللّه عليه و آله و سلم، و أبوها عليّ بن أبي طالب سلام اللّه عليه، و امّها فاطمة الزهراء سلام اللّه عليها، و أخواها الحسن و الحسين سلام اللّه عليهما، فلا شكّ أن تغرّ العلم غرّا، و ما صدر منها في مأساة الطفّ أكبر شاهد على علوّ منزلتها و سموّها و قربها من العصمة. »
📚عوالم العلوم و المعارف : ج11-قسم-2-فاطمةس، ص: 955
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#لواط_کار_یا_زناکار_بودن_غیر_شیعه
🤔#پرسش
❔إمام صادق علیهالسلام: میفرماید هیچ نوزاد نیست که بدنیا بیاد اگر نوزاد پسر بود شیطان انگشت شو به مقعدش داخل میکنه و اون پسر میشه مفعول اگر نوازد دختر بود شیطان انگشت شو به فرجش داخل میکنه و اون دختر میشه فاحشه زناکار :
لازم به ذکر هست این در صورتی هست که نوازد شیعه نباشه!!!!!
یعنی طبق دیدگاه معصوم بجز ۲۰۰ میلیون شیعه بقیه تمام انسان ها چی اهل سنت چی غیر اهل سنت لواط کار وفاحشه ان
تفسير نور الثقلين ج ۲، ص ۵۱۳ ❗️
💠#پاسخ💠
👌مستند اصلی روایت ، کتاب تفسیر عیاشی است که مرحوم عیاشی نقل مذکور را از فردی به نام « ابراهیم بن ابی یحیی » می آورد که متن عربی آن چنین است ؛
« ما من مولود يولد ، إلا و إبليس من الأبالسة بحضرته، فإن علم الله أنه من شيعتنا حجبه عن ذلك الشيطان، و إن لم يكن من شيعتنا أثبت الشيطان إصبعه السبابة في دبره- فكان مأبونا فإن كانت امرأة أثبت في فرجها فكانت فاجرة، فعند ذلك يبكي الصبي بكاء شديدا ، إذا هو خرج من بطن أمه »
📚تفسیر عیاشی ، ج 2 ص 218
❕راوی روایت که در برخی از نسخه ها ؛ « ابراهیم بن ابی یحیی » ، و در برخی ؛ « ابن میثم بن ابی یحیی » ، و در برخی « ابی میثم » ، نوشته شده است ، فردی مجهول است و هیچ توثیقی در مجامع رجالی ندارد ، چنان که محقق کتاب تفسیر عیاشی در پاورقی همان آدرس از تفسیر ، متذکر این نکته می شود ؛
« لم اعثر علی ترجمه الرجل ( علی اختلاف النسخ ) فی کتب الرجال »
📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 218
👌بنابراین روایت مذکور سندا ضعیف است .
❕از سوی دیگر ، در روایات متعددی ، تصریح شده است که شیعیان حق نسبت دادن غیر شیعه ( از اهلسنت یا کافر ) ، را به زنا یا لواط ندارند ، و امامان اهل بیت ع ، در برابر برخی که به این نهی توجه نمی کردند ، شدیدا برخورد می کردند .
👌عمر بن نعمان جعفى گويد ؛
« امام صادق عليه السّلام دوستى داشت كه همواره در كنار حضرت بود و از ايشان جدايى نمى كرد ، روزى به غلام خود گفت: اى زنا زاده كجا بودى؟ امام صادق عليه السّلام دستش را بالا برد و محكم به پيشانى خود كوبيد سپس فرمود: سبحان اللَّه! آيا به مادر او نسبت زنا مى دهى؟ من معتقد بودم كه تو داراى ورع و پرهيزكارى هستى ولى اكنون پرهيزكارى در تو نيست. عرض كرد: فدايت گردم، مادر اين غلام اهل سند و مشرك بوده است . حضرت فرمود: آيا نمى دانى كه هر امّتى براى خود نكاحى دارد؟ از من دور شو ، راوى گويد : من ديگر آن مرد را همراه حضرت نديدم تا اينكه مرگ بين او و حضرت جدايى افكند. »
« كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع صَدِيقٌ لَا يَكَادُ يُفَارِقُهُ إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ يَوْماً لِغُلَامِهِ يَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَيْنَ كُنْتَ قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَدَهُ فَصَكَّ بِهَا جَبْهَةَ نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ كُنْتُ أَرَى أَنَّ لَكَ وَرَعاً فَإِذَا لَيْسَ لَكَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِيَّةٌ مُشْرِكَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً تَنَحَّ عَنِّي فَمَا رَأَيْتُهُ يَمْشِي مَعَهُ حَتَّى فَرَّقَ بَيْنَهُمَا الْمَوْتُ »
📚الکافی ج 2 ص 324
❕در روایت دیگر آمده است که ؛
« امام صادق ع نهی کرد که کسی ، افرادی را که مسلمان نیستند ( بدون اطلاع ) ، به فاحشگی و زنا ، نسبت دهد ، و فرمود ، آسانترین و کمترین اثر این عملکرد ، آن است که صاحبش را دروغگو قرار می دهد »
« أَنَّهُ نَهَى عَنْ قَذْفِ مَنْ لَيْسَ عَلَى الْإِسْلَامِ .... ْ وَ قَالَ أَيْسَرُ مَا يَكُونُ أَنْ يَكُونَ قَدْ كَذَبَ »
📚الکافی ج 7 ص 239
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در روایت دیگر آمده است که امام صادق عليه السلام خطاب به يكى از اصحاب خود فرمود ؛
« با بدهكارت چه كردى؟ عرض كرد: آن ولد الزنا! حضرت نگاه تندى به او كرد. عرض كرد: فدايت شوم، او مجوسى اى است كه با خواهر خود ازدواج كرده است. حضرت فرمود: مگر نه اين است كه اين عمل در آيين آنها ازدواج محسوب مى شود؟! »
« أنّهُ قالَ لِبَعضِ أصحابِهِ: ما فَعَلَ غَريمُكَ؟؛ فقالَ: ذلكَ ابنُ الفاعِلَةِ! فَنَظَرَ إلَيهِ أبو عبدِاللَّهِ عليه السلام نَظَراً شَديداً، فقالَ: جُعِلتُ فداكَ، إنّهُ مَجوسيٌّ نَكَحَ اختَهُ! قالَ: أوَليسَ ذلكَ في دِينِهِمُ النِّكاحَ »
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 458 _ الکافی ج 7 ص 240
❕کسی که مسلمانی را به زنا و فاحشگی نسبت دهد ، و نتواند ادعایش را ثابت کند ، مطابق کلام امام صادق ع ، هشتاد ضربه شلاق می خورد و دیگر شهادتش در دادگاه قبول نمی شود ، مگر آنکه از این عملکرد خود توبه کند ؛
« الْقَاذِفُ يُجْلَدُ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لَا تُقْبَلُ لَهُ شَهَادَةٌ أَبَداً إِلَّا بَعْدَ التَّوْبَة »
📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 177
❕همینطور ، اگر کسی به مسلمانی نسبت لواط دهد ، هشتاد ضربه شلاق می خورد ؛
« إِذَا قَذَفَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فَقَالَ إِنَّكَ تَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ تَنْكِحُ الرِّجَالَ قَالَ يُجْلَدُ حَدَّ الْقَاذِفِ ثَمَانِينَ جَلْدَةً »
📚الکافی ج 7 ص 208
❕همینطور اگر غیر مسلمان قذف شود و به آنها نسبت فحشاء داده شود ، حاکم اسلامی ، فرد قاذف را مورد تعزیر و تنبیه و مجازات قرار می دهد ؛ « و لکن یعزر »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 200
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌یکی از کانال های معاند که نشخوار کننده و کپی کننده شبهات دیگران است ، مدعی شده است که اگر برای خلقت خداوند ، هدفی باشد ، این گواه بر نقص و نیاز خداوند است که در صدد است ، نقص و نیاز خود را با خلقت ، برطرف کند ، چند سال پیش پاسخ این شبهه تکراری را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1606
#توضیحی_در_مورد_سخن_امام_صادق_ع_در_مورد_ماهیان
🤔#پرسش
❔امام صادق: ماهیِ دارای شُش و راه رونده وجود ندارد!
✍️در کتاب توحید مفضل؛ بابی تحت عنوان «وصف السمك» وجود دارد که امام صادق شیعیان در آن چنین میگوید:
▫ترجمه: در آفرینش ماهی و تناسب، حکمت و تدابیر نهفته در آن که مناسب آن است نیک بنگر. در آفرینش ماهی دست و پا نهاده نشده؛ زیرا به راه رفتن نیازى ندارد و جایگاهش آب است. و نیز براى آن، شش آفریده نشده؛ چون که در میان آب نمیتواند نفس بکشد .
✍️امام صادق میگوید که ماهیان شش ندارند چراکه در میان آب هستند و همچنین ماهیان دست و پا ندارند چون جایگاه آنها آب است و نیازی به راه رفتن ندارند!
✍️در نگاه اول سخن امام صادق صحیح به نظر میرسد، اما با بررسی کمی شاخصتر گونههای ماهی و همچنین روند فرگشتی بوجود آمدن ریه در جانداران، در مییابیم که نگاه امام صادق نه تنها کاملا عامیانه و سطحی است، بلکه به همین ترتیب یک اشتباه بزرگ برای ایشان محسوب میشود و تمام فضائل خیالی نظیر عصمت و عالم غیب بودنش فرو میریزد.
✍️اگر به امام صادق اطلاع داده میشد که ای کسی که بعضی مدعی عالم بودنت هستند، شُشهای اولیه و ابتدایی در ماهیها بوجود آمدهاند، از شدت تعجب زندگیاش دگرگون میشد.
✍️ششها یک ارگان تنفسی هستند؛ در آنها به وسیله فرآیند تبادل گاز، عمل تنفس صورت میگیرد. شواهد بسیاری نشان میدهد که شُشها در ماهیهای اولیه، یعنی اجداد ماهیهای امروزی و تتراپودها (دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران) فرگشت یافتهاند. این ماهیهای ابتدایی کیسهای متصل به مری داشتند که عمل تبادل گاز را انجام میداد.
✍️اگر بخواهیم از ماهیان دارای شُش که امروزه وجود دارند مصداقی عنوان کنیم، میتوان به انواع گونههای ماهی پُلیپتروس(بیشیر خاکستری، پالماس، بیشیر اورنیت) و شُش ماهیها(Lungfishes: پروتوپروس و لپیدوسیرن) اشاره کرد.
✍️در انتها نیز باید بدانیم برخی گونههای ماهی نظیر B. hirsutus (از سرده Brachionichthys) ترجیح میدهند که با بالههای خود(که بسیار شبیه به دست و پا هستند) "راه بروند" پس در اینجا نیز امام صادق مرتکب اشتباه شده که گمان کرده ماهیای وجود ندارد که عمل راه رفتن را انجام دهد! درست همانند آنکه نمیدانست ماهیهای بسیاری دارای شُش بوده و هستند.
💠#پاسخ💠
❕باز معاندین فضای مجازی ، جهل خود را با طرح اشکال مذکور ، بیش از پیش به ما نمایاندند و نشان دادند ، همانگونه که امام صادق علیه السلام در اوج علم و دانش بوده است ، دشمنان ایشان در نهایت جهل و بیسوادی می باشد .
❕استناد معاند به این کلام امام صادق ع است که فرمود ؛
« تَأَمَّلْ خَلْقَ السَّمَكِ وَ مُشَاكَلَتَهُ لِلْأَمْرِ الَّذِي قُدِّرَ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ خُلِقَ غَيْرَ ذِي قَوَائِمَ لِأَنَّهُ لَا يَحْتَاجُ إِلَى الْمَشْيِ إِذْ كَانَ مَسْكَنُهُ الْمَاءَ وَ خُلِقَ غَيْرَ ذِي رِيَةٍ لِأَنَّهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَنَفَّسَ وَ هُوَ مُنْغَمِسٌ فِي اللُّجَّة وَ جُعِلَتْ لَهُ مَكَانَ الْقَوَائِمِ أَجْنِحَةٌ شِدَادٌ يَضْرِبُ بِهَا فِي جَانِبَيْهِ كَمَا يَضْرِبُ الْمَلَّاحُ بِالْمَجَاذِيفِ مِنْ جَانِبَيِ السَّفِينَة »
« در آفرينش ماهى و تناسب، حكمت و تدابير نهفته در آن كه مناسب آن است نيك بنگر. در آفرينش [اين موجود زنده] دست و پا نهاده نشده؛ زيرا به راه رفتن نيازى ندارد و جايگاهش آب است. نيز براى آن، شش آفريده نشده؛ چون كه در ميان آب نفس نمى تواند كشد. در مقابل دست و پا، باله هايى سخت و قوى به آن داده شده است و چنان كه قايقران با پارو زدن به پيش ماهى مى رود نيز با حركت دادن اين باله ها آب را به كنار زند و پيش رود »
📚توحید المفضل : ص 123 _ بحار الانوار : ج 3 ص 109
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕ملحد اشکال کرده است که در ماهیان اولیه شش و ریه بوده که مورد فرگشت واقع شده است ، یا در زمان کنونی ، گونه هایی از ماهیان یافت شده اند ، که شش دارند و می تواند در خارج آب نفس بکشند و زنده بمانند ، چنان که در ذیل ، گزارشی از این گونه ها آمده است ؛
🌐https://b2n.ir/g15370
🌐https://b2n.ir/m27947
❕یا می گوید گونه ای از ماهیان هستند که می توانند راه بروند ، چنان که در ذیل گزارشی از آنها آمده است ؛
🌐https://b2n.ir/d23316
❔حال چگونه امام صادق ع گفته است که ماهیان شش ندارند و توان راه رفتن ندارند ❗️❗️
👌او اگر به پاسخ گذشته ما به خودش توجه می کرد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13381
❕که گفتیم برود و اقسام « ال » در ادبیات عرب را بخواند ، این اشکال را مطرح نمی کرد .
👌 « ال » که در کلمه « السمک » وجود دارد ، برای عهد ذهنی است ، یعنی امام صادق ع خطاب به مفضل ، از ماهیانی سخن به میان می آورد که گوینده و شنونده ، نسبت به آنها اطلاع و آگاهی داشته اند ، یعنی همان ماهیانی که شش و دست و پا ندارند و انسانها از منافع آنها استفاده می کنند .
❕امام ع درصدد است از خلقت اسرار آمیز چنین ماهیانی که همگان نسبت به آنها اطلاع دارند ، بر خداشناسی ، استدلال کند .
👌آن دسته از ماهیانی که امروزه کشف شده اند که شش دارند ، یا می توانند راه بروند ، از خطاب امام ع خارج اند ، زیرا این گونه از ماهیان ، از محدوده شناخت مخاطبین امام ع خارج بوده است ، آنچه مورد شناخته مخاطبین امام ع بوده است و « ال » عهد ، در کلمه « السمک » ، بر آن شهادت می داده است ، همان غالب ماهیان است که شش و دست و پا ندارند و افراد بشر از منافع آنها در خوردن و ... استفاده می کرده اند ، امام ع در صدد است با همین شناختی که مخاطبین از ماهیان داشته اند ، آنها را به سوی خداوند راهنمایی کند .
❕مجددا به معاند « ال » عهد را یاد آور می شویم ، که این نوع از « ال » ، دلالت می کند که مدخول «ال» ، نزد متكلّم و مخاطب به واسطه علم قبلى و تصوّر ذهنى آن دو به آن معلوم مى باشد، مثل آيه شريفه ؛
« إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَة » ( «الفتح/ 18» )
👌كه هم خداوند كه متكلم است و هم مخاطبين مى دانند آن درختى كه در زير آن بيعت واقع شد كدام است ، و آن شجره سمره بود كه در تحت آن بيعت رضوان واقع شد .
📚ترجمه و شرح مغنی الادیب ، ج 1 ص 114
❕امام صادق ع ، آگاه بر گونه های مختلف ماهیان بوده است ، چنان که خودش فرمود ؛
« من می دانم آنچه در آسمانها و زمین و بهشت ودوزخ است و می دانم آنچه در گذشته بوده و تا روز قیامت خواهد بود » « إِنِّي لَأَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي الْجَنَّةِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي النَّارِ وَ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُون »
📚الکافی ، ج 1 ص 260
❕و ماهیان دریا در مواردی ، پاسخ امامان ع می دادند و عملا تصریح می کردند که تحت امر امامان ع هستند ؛ « فَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ فَاسْتَجَابَ لَهُ حِيتَانُ الْبَحْرِ إِذْ ظَهَرَتْ فِيهِنَّ حُوتَةٌ عَظِيمَةٌ فَقَالَ لَهَا مَا اسْمُكِ فَقَالَتْ اسْمِي نُونٌ »
📚دلائل الامامه : ص 211
❕با این وجود ، در بحث توحید مفضل به حسب توضیحی که دادیم ، امام صادق ع ، تنها در صدد بود که از طریق ماهیان شناخته شده برای مخاطبین ، بر خداشناسی استدلال کند و « ال » در « السمک » ، برای شناساندن نوع غالب از ماهیان بوده است که مورد عهد و شناخت مخاطبین بوده است ، یعنی ماهیانی که شش ندارند و راه نمی روند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#رابطه_بین_گشادی_یقه_و_موی_بینی_با_بیماری_جذام
🤔#پرسش
❔امام صادق: گشاد بودن يقه و داشتن موى بينى نشانه بيمارى جزام است
على بن ابراهيم قمى گويد: امام صادق فرمود:
گشاد بودن يقه پيراهن و رويش مو در بينى، امان از بيمارى جذام است.
سپس فرمود: مگر سخن شاعر را نشنيدهاى كه گويد:«پيراهنم را نخواهى ديد مگر گشاده گريبان و آستين
#متن_عربى: عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَلِيٍّ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: سَعَةُ اَلْجُرُبَّانِ وَ نَبَاتُ اَلشَّعْرِ فِي اَلْأَنْفِ أَمَانٌ مِنَ اَلْجُذَامِ ثُمَّ قَالَ أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ اَلشَّاعِرِ وَ لاَ تَرَى قَمِيصِي إِلاَّوَاسِعَ اَلْجَيْبِ وَ اَلْيَدِ
#منبع: الکافي ج ۶، ص ۴۷۹
💠#پاسخ💠
👌ملحدین بیسواد فضای مجازی ، در نقل روایت مذکور ، مرتکب دو اشتباه و تدلیس و بیسوادی شده اند .
❕مدعی شده اند که گشاد بودن یقه و بودن مو در بینی ، نشانه بیماری جذام است ، در حالی که روایت مذکور می گوید این دو مورد امان از بیماری جذام است .
👌و در یک بیسوادی آشکار ، جذام را به غلط « جزام » نوشته اند و این هم شاهدی دیگری بر جهل و بیسوادی این جماعت بیگانه از خداوند می باشد .
❕روایت مذکور چنین است که از امام صادق ع نقل می شود که فرمود ؛
« سَعَةُ الْجُرُبَّانِ وَ نَبَاتُ الشَّعْرِ فِي الْأَنْفِ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ الشَّاعِر وَ لَا تَرَى قَمِيصِي إِلَّا وَاسِعَ الْجَيْبِ وَ الْيَد »
«گشادى گريبان و روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است» ، سپس فرمود: «مگر نشنيده اى سخن شاعر را كه گفته است: پيراهن مرا تنها گشاده گريبان و گشاده آستين مى بينى؟».
📚الکافی ج 6 ص 479
❕در این رابطه ، توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣روایت مذکور سندا ، ضعیف است ، چنان که علامه مجلسی در ذیل روایت ، متذکر این نکته می شود ؛ « ضعیف علی المشهور »
📚مراه العقول : ج 22 ص 371
❕در سند آن ، « معلی بن محمد » وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید که مضطرب الحدیث و مذهب بوده است ؛
📚رجال نجاشی : ص 418
👌و « منصور بن عباس » وجود دارد که او نیز مضطرب الامر بوده است ؛ « کان مضطرب الامر »
📚رجال نجاشی : ص 413
❕و « علی القمی » ، وجود دارد ، که او نیز مجهول است ؛
📚زبده المقال من معجم الرجال : ج 2 ص 95
2⃣اگر ضعف سندی آن نیز ، نادیده گرفته شود ، علامه مجلسی در شرح روایت ، تحلیل جالبی دارد و می گوید ؛
« در بيشتر نسخه ها، «سعة الجنب (فراخى پهلو)» آمده است و مقصود از فراخى سينه، يا گشاده رويى و گشاده خويى است و يا اين تعبير، كنايه از شادى و شادمانى است، آن گونه كه در برابر، تنگى سينه، كنايه از اندوه و انديشناكى است؛ چرا كه فراوانى اندوه و انديشه، موادّ سوداوى اى را ايجاد مى كند كه خود، به وجود آورنده جذام اند. در برخى از نسخه ها نيز «سعة الجيب (گشادگى گريبان)» آمده و اين نيز داراى وجهى است؛ چرا كه با وجود فراخى گريبان، بخارهايى كه در بدن است، امكان خارج شدن مى يابند و در بدن، حبس نمى شوند تا خَلطهاى بد را پديد آورند. در برخى از نسخه ها نيز «سعة الجبين (فراخى پيشانى)» آمده و اين نيز به معناى حقيقى و معناى مجازى محتمل است.
❕مقصود از «مويى كه در بينى مى رويد» در اين متن، يا فراوانى خود به خودى موها و يا فراوانى حاصل از نچيدن آنهاست؛ چونان كه روايت شده كه چيدن اين موها، سبب جذام مى شود، زيرا به كمك موهاى بينى، مواد سوداوى از بدن بيرون مى روند، در حالى كه با چيدن اين موها، خروج اين مواد از بدن، كاهش مى یابد. از همين روى است كه غالباً جذام از بينى آغاز مى شود. »
« توضيح سعة الجنب بالجيم و النون في أكثر النسخ فالمراد إما سعة خلقه أو كناية عن الفرح و السرور كما أن ضيق الصدر كناية عن الهم و ذلك لأن كثرة الهموم تولد المواد السوداوية المولّدة للجذام و في بعض النسخ بالجيم و الياء المثناة التحتانية و له وجه إذ لا تحتبس البخارات في الجوف فيصير سببا لتولد الأخلاط الردية و في بعضها سعة الجبين و هو أيضا يحتمل الحقيقة و المجاز. و الشعر الذي يكون في الأنف أي كثرة نباته أو عدم نتفه كما ورد أن نتفه يورث الجذام لأن بشعر الأنف تخرج الموادّ السوداويّة و بنتفه يقل خروجه و لذا تبتدئ الجذام غالبا بالأنف »
📚بحار الانوار ج 59 ص 213
🔸ادامه 👇