eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا راست است که امام حسین در هنگام ورود به از نام آن محل اطلاع نداشت و از دیگران پرسید ❕مگر علم ندارد❕یا چرا با خودش و آب زیادی نبرد مگر علم غیب نداشت که به آن ها نیازمند می شود ❕❕ 💠💠 👌سید بن طاووس نقل می کند ؛ « امام حسین علیه السلام برخاست و سوار مرکبش شد و هر گاه اراده مسیری را می کرد یا با ممانعت سپاه ابن زیاد روبه رو می شد و یا دو شادوش او حرکت می کردند تا روز دوم محرم به کربلا رسیدند ، چون به آنجا رسید فرمود نام این چیست گفته شد کربلا ، فرمود فرود آیید که به خدا سوگند این جا محل فرود آمدن مرکب هایمان و ریخته شدن خون هایمان است ، به خدا سوگند این جا ما می شود و به خدا سوگند این جا خانواده ما اسیر می شوند ، اینها را جدم به من فرموده است» 📚الملهوف ص139 📚مثیر الاحزان ص49 📚بحار الانوار ج44 ص381 ❔حال سوال این جاست که مگر امام حسین علیه السلام از آگاهی بهره مند نبود پس چگونه از اسم سرزمین کربلا سوال کردند ❕ 💠پاسخ است ، طبق ادله قطعی از آیات قرآن و سنت، امامان ما دارای آگاهی غیبی بوده اند ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1643 👌 اما چنان که بارها گفته ایم باز هم می گوییم امامان گرامی ما محض خداوند هستند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر آنان مشکلات و های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟ 👌چون امامان مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت مطیع خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند 🔶پیامبر فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 📚معانی الاخبار ص279 👌در آمده است: « زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» ❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455 👌امام فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕با این توضیحات دیگر جای این سوال مطرح نمی شود که چرا امام از علم غیبش استفاده نکرد تا آب و تجهیرات را با خود ببرد ، زیرا او اجازه استفاده از علم غیب را نداشته است . ❕در جریان مذکور نیز امام مطابق علم عادی خود رفتار کرده است و از نام و نشانی کربلا سوال کردند تا همگان را متوجه به آن سرزمین و اتفاقات بزرگی که قرار است در آن بیفتد ، بکند چنان که در متن روایت مذکور این لحاظ شده است https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔من کتاب نقد قران رو از یکی از دوستان گرفتم حرفا الکی زیاد زده ولی یک شبهه داده کردم میشه شما توظیح بدین لطفا ❗️در آيه ي زير مجموع دوره بارداري و شيردهي 30 ماه ذكر شده است: (احقاف 15 ) ؛« و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد وباربرداشتن و از شيرگرفتن او ماه است. ❕در آيه ي زير دوره ي شيردهي را دوسال (24 ماه) در نظر گرفته است. (لقمان 14) « و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردارشد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در سال است كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است ❕با كم كردن دوره ي شيردهي از 6 30( ماه = 30 - 24) دوره ي بارداري 6 مي شود كه غلط است. عده اي از مفسران نيز متوجه اين غلط شده اند و با سخنان غير معقولي در پي دفاع از آن برآمده اند. 💠💠 👌حد اقل دوران حمل ماه و حد اکثر دوران حمل ماه می باشد و آیات مذکور به حد اقل این دوران اشاره دارد . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « حد اقل دوران حمل شش ماه است و زن کمتر از این مدت دوران نمی باشد » 📚الکافی ج5 ص563 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « دوران حمل حسین علیه السلام ماه بود » 📚امالی طوسی ج2 ص274 ❕علمای اهل سنت روایت می کنند ؛ « زنى را آوردند پيش عمر بن خطاب كه ماه زائيده بود پس مصمّم شد كه او را سنگسار كند. پس اين خبر بگوش على عليه السلام رسيد و فرمود: بر اين زن حدّى نيست. پس عمر كسى را فرستاد خدمت آنحضرت و سئوال كرد چرا رجم و سنگسار نشود پس فرمود: 👌خداوند تعالى فرمايد وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ « مادرها بايد فرزندانش انرا دو سال كامل شير دهد » و فرمود: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً» « و حمل (آبستنى) او و شيرخوارى او سى ماه است.» پس شش ماه دوره آبستنى و دو سال هم دوران شيرخواره‏گى پس اين ماه ميشود پس عمر او را رها ساخت. ❕و یا در نقل دیگر آنها آمده است ؛ « به عمر رسانيدند زنى را كه شش ماه زائيده بود پس عمر خواست او را سنگسار كند پس خواهر او آمد نزد على بن ابيطالب عليه السلام و گفت كه عمر ميخواهد خواهر مرا سنگباران كند. شما را بخدا قسم ميدهم اگر براى او عذر و راهى ميدانيد مرا بآن خبر دهيد ، على عليه السلام فرمود: بدرستيكه براى او . پس آنزن الله اكبرى گفت كه عمر و كسانيكه پيش او بودند شنيدند پس راهى بسوى عمر شد و گفت كه گمان ميكند كه براى خواهر من عذريست پس عمر فرستاد نزد على عليه السلام كه عذر آنزن چيست، فرمود: خداوند ميفرمايد: 👌الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ مادرها بايد فرزندانشان را دو سال كامل شير دهند و گفت: و حمله و فصاله ثلاثون شهرا. و حمل و دوره شيرخواره‏گى او سى ماه است و نيز گفت: و فصاله فى عامين و دوره شيرخواره‏گى او در دو سال است و حمل در اينجا شش ماه است پس عمر او را رها كرد » ❕مدارك ياد شده: 📚سنن كبرى ج 7 ص 442، مختصر جامع العلم ص 150، الرّياض النضره ج 2 ص 194، ذخاير العقبى ص 82 تفسير الرازى ج 7 ص 484، اربعين الرازى 466، تفسير نيشابورى ج 3 در سوره احقاف، كفايه الكنجى ص 105 مناقب، خوارزمى ص 57، تذكره سبط بن جوزى ص 87، الدر المنثور ج 1 ص 288 و ج 6 ص 40 كه از جمعى از حافظين حديث نقل كرده، كنز العمّال ج 3 ص 96 نقل از پنج نفر از حفّاظ نموده و ج 3 ص 228 ( به نقل از الغدیر ج6 ص133) ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ « در اينجا اين سؤال مطرح مى‏ شود كه در آيه 233 سوره بقره دوران شيرخوارگى دو سال كامل (24 ماه) ذكر شده، وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ:" مادران فرزندان خود را دو سال كامل شير مى‏دهند، آنها كه بخواهند دوران شير دادن را تكميل كنند". ❕در حالى كه مجموع" دوران حمل و شيرخوارگى" در آيه مورد بحث فقط سى ماه ذكر شده، مگر ممكن است دوران حمل ماه باشد؟ 👌فقهاء و مفسران با الهام از روايات اسلامى در پاسخ گفته ‏اند آرى حد اقل دوران حمل 6 ماه و حد اكثر دوران مفيد رضاع 24 ماه است، حتى از جمعى از پزشكان پيشين همچون" جالينوس" و" ابن سينا" نقل شده كه گفته ‏اند: خود با چشم شاهد چنين امرى بوده‏ اند كه فرزندى بعد از ماه به دنيا آمده است. 📚تفسیر نمونه ج21 ص327 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا قرآن می گوید که انسان از او به وجود می آید آبی پست و بی ارزش است ❕‌ ❓امروزه مشخص شده است که منی یکی از برترین پدیده های است. در هر قطره ی آن میلیونها اسپرم زنده ی در حال فعالیت همراه با همه ی مواد لازم مثل غذا و اب و مواد حفاظتی وجود دارند پس معلوم میشود منی ماده ای بی ارزش نیست ❕❕ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « ما نشانه های خود را در نظام آفرینش ، در سراسر جهان و در درون وجود خود انسان ها به آن ها نشان می دهیم تا بدانند که او بر حق است » 🔶 53 👌بر این اساس ، خداوند یکی از نشانه های توحیدی خودش را ، خلقت انسان از می داند و می فرماید ؛ « نسل ( انسان را ) از عصاره ای از آب ناچیز و بی قدر خلق کرد » 🔶 8 👌و می فرماید ؛ « آیا شما را از آبی و ناچیز نیافریدیم » 🔶 20 👌این تعابیر اشاره به وضع ظاهری ماده « » است به این بیان که خداوند می گوید ما چنان قدرت و توانایی داشته ایم که شما را از یک ماده ای که نزد خودتان بد بو و بی ارزش تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنند . 🔷ماده منی نزد شما ، مایعی پست تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنید ، اما ما شما را از همین ماده پست و بی ارزش آفریدیم ،آیا باز هم جایی برای شک در قدرت و ما باقی می ماند ❕ 🔷در تفسیر چنین آمده است ؛ « این آب که ظاهرا آبی است ، بی ارزش و بی مقدار از نظر ساختمان و سلولهای حیاتی شناور در آن و همچنین ترکیب مخصوص مایعی که سلولها در آن شناورند ، بسیار ظریف و فوق العاده دقیق و است و از نشانه های عظمت پرودگار و علم و قدرت او محسوب می شود و کلمه « » که به معنی ضعیف و حقیر و ناچیز است ، اشاره به وضع ظاهری آن می باشد و گرنه از اسرار آمیزترین است » 📚 ج17 ص126 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش ❔کانال نقد اسلام کلیپی منتشر کرده است و می گوید قرآن در سوره طارق دچار غلط علمی شده است و محل خروج منی را نمی داند: « پس انسان باید بنگردکه از چه آفریده شده است .از آب جهنده ای خلق شده است که از بین ستون فقرات و استخوان های سینه بیرون میاید.» طارق 5-6 اما امروزه مشخص است که منی در بیضه ها ساخته می شود و در کیسه ی منی ذخیره می شود و از مجرای ادرار خارج می شودو محل ساخت و مسیر خروج آن هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه ندارد. 💠پاسخ💠 ❗️با تفسیری که هم اکنون ما از آیات مورد نظر ارائه می دهیم روشن خواهد شد که به هیچ عنوان این اشکال بر قرآن وارد نمیشود. 🔶خداوند می فرماید: «فلینظر الانسان مم خلق- خلق من مائ دافق- یخرج من بین الصلب و الترائب » 🔷طارق 5-7 «انسان باید نگاه کند که از چه چیزی آفریده شده است- از یک آب جهنده آفریده شده است- آبی که خارج می شود از میان پشت و سینه ها» 🔷صلب به معنای پشت و ستون فقرات است 📚کتاب العین ج7 ص127 🔷وترائب جمع تریبه بنابر مشهور علمای لغت به معنای استخوان های بالای سینه است 📚لسان العرب ج1 ص230 🔶حال توجه به نکات زیر لازم است؛ 1⃣در آیات فوق تنها سخن از نطفه مرد در میان است زیرا تعبیر به « آب جهنده» درباره نطفه مرد صادق است نه زن و همان است که ضمیر در یخرج به آن باز می گردد و می گوید این آب جهنده از میان صلب و ترائب بیرون می آید. 2⃣قرآن به یکی از دو جزئ اصلی نطفه که همان نطفه مرد است و برای همه محسوس می باشد اشاره کرده است و در آیات دیگر قرآن نیز هنگامی که سخن از آفرینش انسان از نطفه به میان می آید بیشتر روی نطفه مرد که امری محسوس است تکیه شده است 🔷نجم46 🔷قیامت37 3⃣خداوند می گوید انسان از قطره ای خلق شده است که از میان استخوان های سینه و ستون فقرات خارج می شود در حالی که می دانیم نطفه از قسمت های پایین بدن و از مجاری ادرار خارج می شود حال باید توجه کرد؛ ❗️در بین استخوان های سینه و ستون فقرات چهار دستگاه مهم وجود دارد؛ 🔷1- ریه ها که دستگاه تنفسی انسان است و زیر استخوان های قفسه سینه قرار گرفته است. 🔷2- دومین دستگاه قلب انسان است که با کمی فاصله از ریه ها وظیفه پمپاژ خون و ارسال آن به تمام اعضا و جوارح را بر عهده دارد. 🔷3- معده که کمی پایین تر از استخوان های سینه تعبیه شده و مرکز تهیه مواد غذایی برای تغذیه اندام های متفاوت انسان است . 🔷4- و بالاخره کبد چهارمین دستگاهی است که بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته و کار آن تصفیه خون و مواد غذایی است . 👌ریه ها ، قلب ، معده ، و کبد چهار دستگاه مهمی هستند که در بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته اند . ❗️اگر این چهار دستگاه دست به دست هم ندهند ممکن نیست که نطفه به وجود آید هر چند به هنگام خارج شدن از عضو خاصی خارج می شود . 👌بنابراین با توجه به این که منشا ایجاد نطفه دستگاههای چهار گانه ای هستند که بین « صلب» و ترائب» قرار گرفته لذا خداوند می فرماید که نطفه از بین صلب و ترائب خارج می شود یعنی منشا ایحاد نطفه ما بین صلب و ترائب است و این مطلب صحیح و درستی است . 📚سوگند های قرآن، مکارم شیرازی،ص399 💠بنابراین منظور از صلب و ترائب قسمت پشت و پیش روی انسان است و آب نطفه مرد از میان این دو خارج و ایجاد میشود و این تفسیری است روشن و خالی از هر گونه پیچیدگی و هماهنگ با آنچه در کتب لغت در معنی این دو واژه آمده است. 📚تفسیر نمونه ج26 ص367 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️ 💠💠 🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛ « چون حضرت زینب سر مبارک برادر را دید ، از اوج ناراحتی دست به برد و آن را چاک داد » 📚اللهوف ص178 👌گریبان چاک دادن در مرگ پدر و برادر و همچنین مصائب اهل بیت و امام حسین علیهم السلام از موارد حرمت شده است . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « بانوان حرم حسینی در مصیبت حسین بن علی گریبان چاک داده و به صورت می زدند ، و بر مصیبتی چون مصیبت او باید گونه ها لطمه زده و گریبان ها گردد» 📚تهذیب الاحکام ج8 ص325 👌و فرمود ؛ « ( گریبان چاک زدن در مرگ نزدیکان بی اشکال است ) زیرا موسی بن عمران نیز در مرگ برادرش هارون چاک داد » 📚وسائل الشیعه ج22 ص402 👌ابوهاشم جعفری می گوید ؛ « در تشییع جنازه امام هادی ، امام حسن عسکری در حالی که گریبان چاک زده بود ، بیرون آمد ، ابوعون به امام حسن عسکری در نامه ای اعتراض کرد ، امام علیه السلام پاسخ داد ای احمق تو چه می دانی این کار چیست ؟ موسی نیز در وفات هارون گریبان چاک داد» 📚کشف الغمه ج2 ص418 ❕همینطور در روایات متعددی ، جزع و فزع و بی تابی کردن در حسین علیه السلام مستحب شمرده شده است که از مصادیق آن ، گریبان چاک زدن می باشد؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2553 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔برخی میگویند زیارت ناحیه مقدسه معتبر نیست زیرا اولا در کتب معتبر نقل نشده و ثانیا نامی از حضرت عباس در آن نیامده و ثالثا می گوید زنان حرم موهای خود را لخت کردند و رابعا می گوید درندگان جنازه های شهدای کربلا را خوردند و خامسا امام زمان می گوید من در مصیبت حسین خون گریه می کنم در حالی که خون گریه کردن ممکن نیست ❕پاسخ چیست ❗️❗️ 💠💠 👌زیارت ناحیه مقدسه از ناحیه امام عصر علیه السلام در توصیف حادثه کربلا می باشد.آغاز این زیارت با سلام بر پیامبران و اولیاء دین و ائمه اطهار است و سپس با سلام بر امام حسین و اصحابش ادامه می یابد ، و پس از آن به بیان اوصاف امام حسین و توجه امام عصر به او و علت قیام امام حسین و توصیف کربلا و شرح شهادت و مصائب آن حضرت و عزادار شدن تمام عالم برای او می پردازد . ❕حال توجه به نکات زیر برای پاسخ به سوالات مطرح شده الزامی است؛ 1⃣این زیارت را ابن مشهدی در کتاب المزار الکبیر خودش نقل می کند و در مقدمه کتاب یاد آور می شود که تنها زیارات معتبر را در کتابش نقل کرده است ؛ 📚المزار الکبیر ، ص499 👌علامه مجلسی نیز زیارت مذکور را به نقل از شیخ مفید نقل می کند ؛ 📚بحار الانوار ج98 ص317 🔰بنابراین زیارت مذکوره از جمله زیارات معتبر و با سند مورد استناد تلقی می شود . 2⃣اما این که چرا در این زیارت از حضرت عباس سخن به میان نیامده است ؛ 👌پاسخ روشن است ، این زیارت بر محوریت امام حسین قرار داده شده است و تنها در برخی جاهای آن از برخی فرزندان امام حسین یاد می شود مانند دو تعبیر ، « سلام بر علی اکبر ، سلام بر شیر خوار خرد » ❕البته از دیگر یاران باوفای امام حسین از جمله حضرت عباس نیز با تعابیر کلی یاد شده است ؛ « سلام بر پیکرهای برهنه شده ، سلام بر خاندان نزدیک و خویشاوند ، سلام بر افتادگان در دشت ها ، سلام بر بیرون آورده شدگان از وطن ها ، سلام بر به خاک سپرده شدگان بدون کفن ، سلام بر سرهای بریده از بدن ...» ❕اما چون محور زیارت حول امام حسین علیه السلام است ، از سایرین به صورت جزئی تر بحثی به میان نیامده است . 3⃣ بخش دیگری که مورد اشکال قرار گرفته است این بخش است ؛ « هنگامی که زنان اسبت را خوار و پریشان و زین تو را بر آن واژگون دیدند ، از پرده بیرون آمدند ، موهایشان را پریشان کرده بودند « ناشرات الشعور »، و بر گونه های خود زدند ..» 👌تعبیر به پریشان کردن موها ، معنای لخت کردن آنها را در برابر نامحرم نمی دهد ، بلکه در میان زنان عرب رسم بوده است که در هنگام مصیبت ، موهای خود را باز و پریشان می کردند ، به گونه ای که گیسوان در زیر چادر بوده و حجاب در برابر نامحرمان رعایت می شده است. ❕در قدیم الایام آرایش موی زنان به بستن یا بافتن مو بود که در هنگام عزا و سوگواری به نشانه عزا موها را باز کرده و تا هنگامی که سوگوار بودند آن را نمی بستند ، و بر آن شانه نمی زدند ، بلکه مقنعه یا روسری خود را بر روی موهای خود می بستند نه آنکه با موهای باز و سرلخت جلوی نامحرمان آیند . 👌در روایتی دارد که وقتی شایعه کشته شدن پیامبر در جنگ احد منتشر شد ؛ « زنان انصار صورت های خود را خراشیده و موهای خود را پریشان کردند » 📚الکافی ج8 ص318 ❕بنابراین روشن می شود که پریشان کردن مو در هنگام مصیبت در میان زنان عرب مرسوم بوده است . 👇
4⃣بخش دیگری که مورد اشکال قرار گرفته است این بخش است ؛ « سلام بر پیکرهایی که خوراک گرگ های بیابان شده و جایگاه آمد و شد حیوانات درنده گشته است » ❕این فراز نیز اشکالی را ایجاد نمی کند ، زیرا چه مانعی دارد که پیکرهای شهدای کربلا تا زمان دفن شدن مورد تعرض حیوانات وحشی بیابان قرار گرفته باشد و این بخش نیز سند دیگری بر شدت مصیبت شهدای کربلا تلقی می شود . 🔶البته ممکن است گفته شود که پیکر امامان پس از وفات مورد تعرض حیوانات قرار نمی گیرد و حفظ می شود ؛ 📚بحار الانوار ج27 ص299 ❔اما چه مانعی دارد که دیگران از شهدای کربلا شامل آن فراز از زیارت ناحیه مقدسه شوند ❕ ❗️این احتمال نیز وجود دارد که تعابیر حیوانات درنده و گرگ های بیابان تعابیر مجازی باشد که بر بنی امیه و سپاه عبیدالله اطلاق شده که همچون حیوان درنده و گرگ های بیابان بر پیکر شهدای کربلا تاختند و آنها را مورد تعرض قرار دادند چنان که امام حسین علیه السلام به شمر فرمود ؛ « در رویا دیدم که سگانی مرا گاز می گیرند و در میان آنها سگی سیاه و سفید از همه بیشتر به من حمله می کند و آن تو بودی »( شمر پیسی داشت)» 📚بحار الانوار ج45 ص31 5⃣اشکال دیگر این فراز است که امام عصر می فرماید ؛ « اکنون که روزگار مرا عقب آورده و تقدیر مرا از یادی دادن به تو باز داشته است ، و نبوده ام که با جنگجگویان تو بجنگم و در برابر بر افرازندگان پرچم دشمنی با تو بایستم پس هر صبح و شب برای تو ناله می کنم و بجای اشک از دیده خون می افشانم از سر حسرت و تاسف بر تو و افسوس خوردن بر گرفتاریهایی که به تو رسیده تا آنگاه که از سوز مصیبت و غم فقدانت بمیرم » ❕اشکال می شود که خون گریه کردن ممکن نیست چگونه امام زمان می گوید برای حسین خون گریه می کنم . 👌روشن است که تعبیر خون گریه کردن ، تعبیری است مجازی برای بیان شدت حزن و اندوه است ، چنان که در گفتگوهای روزمره نیز می گوییم من در فراق تو خون گریه می کنم ، یعنی بسیار گریه و زاری می کنم و اندوهناک هستم . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا به امام حسین می گویند ❗️مگر خداوند جسم است و خون دارد که حسین خون خدا باشد ❕❕ 💠💠 👌در زیاراتی از امام حسین علیه السلام تعبیر به ثار الله شده است . 🔶در زیارت عاشورا می خوانیم : « السلام علیک یا ثار الله » 👌و یا می خوانیم ؛ « انک الله فی الارض» 📚کامل الزیارات ص358 👌ثار به معنای انتقام و خونخواهی و نیز به معنای خون است . 📚لسان العرب ج4 ص97 👌اطلاق واژه ثار الله به امام حسین علیه السلام به معنای خون بها است .یعنی حسین کسی است که خونبهای او متعلق به خداوند است و خداوند خونبها و انتقام او را می گیرد . ❕یعنی ای حسین تو متعلق به یک خانواده نیستی که خونبهای تو را رئیس خانواده بگیرد و نیز متعلق به یک قبیله نیستی که خونبهای تو را رئیس قبیله بگیرد ، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت می باشی ، تو متعلق به عالم هستی و ذات پاک خدایی ، بنابراین خونبها و انتقام تو را نیز او باید بگیرد . 👌در تعبیر دیگر داریم ؛ « و ابن ثاره » یعنی تو فرزند علی بن ابی طالب هستی که شهید راه خدا بود و خونبهای او را نیز خدا باید بگیرد. 📚تفسیر نمونه ج4 ص229 👌علامه مجلسی می نویسد ؛ « منظور از ثار الله یعنی تو کسی هستی که خداوند خون بها و انتقام تو را از دشمنانت می گیرد » 📚بحار الانوار ج98 ص151 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❔مداحان و برخی می گویند پس از واقعه کربلا دشمن جنازه علی اصغر را از خاک بیرون کرد و بر نیزه کرد و با خود به شام برد ❗️آیا چنین چیزی واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌در باره کیفیت شهادت حضرت علی اصغر به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2093 👌مرحوم و دیگران نقل می کند که پس از شهادت حضرت علی اصغر چنین شد ؛ « حسین از اسبش فرود آمد و با قبضه شمشیرش گودالی کند و کودک را با خون در آن دفن کرد » 📚الاحتجاج ج2 ص301 📚بحار الانوار ج45 ص49 📚مقتل الحسین ج2 ص32 ❕اما این که دشمن آن جنازه را از خاک بیرون آورده باشد و سر او را به نیزه کرده باشد ،در منابع تاریخی گزارش نشده است و از جمله تحریفات عاشورا تلقی می شود که متاسفانه همانند بسیاری از نقل های دیگر بدون دلیل و مدرک و جهت گریاندن مردم به عنوان داستان باز گو می شود . 👌در کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام چنین آمده است ؛ « این جریان که به عملکرد سپاهیان ابن سعد بعد از واقعه عاشورا اشاره دارد که قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را به نیزه کردند ، در منابع مستند نیامده است ( و از تحریفات عاشورا قلمداد می شود )» 📚دانشنامه امام حسین ج7 ص33 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔سوالی ذهن بنده را مشغول کرده هر چه فکر می کنم به نتیجه نمی رسم ❗️امام حسین چرا اهل بیتش را با خود به کربلا برد که نهایتا اسیر شدند و آن طور مورد هتک قرار گرفتند ❕خودش با فرزندان اش می رفت ❗️❗️ 💠💠 👌این سوال و پرسش از خود امام حسین علیه السلام نیز شده بود . 🔶« محمد حنفیه از امام علیه السلام سوال کرد که چرا خانواده و اهل بیت خود را ، با خود می بری ❕ 👌امام حسین علیه السلام پاسخ داد ؛ « پیامبر به خوابم آمد و گفت ای حسین بیرون برو که خدا خواسته است که تو را ببیند ، و فرمود خدا خواسته است که اهل بیتم را اسیر ببیند» 📚اللهوف ص65 📚بحار الانوار ج44 ص364 ❔اما چرا الهی بر این بود که حسین اهل بیتش را با خود ببرد ❗️ 👌پاسخ روشن است . 1⃣هر قیام و نهضتی از دو بخش خون و پیام تشکیل می گردد .مقصود از بخش خون ، مبارزات خونین و قیام مسلحانه است که مستلزم کشتن و کشته شدن و جانبازی در راه آرمان مقدس است . ❕مقصود از بخش نیز ، رساندن و ابلاغ پیام انقلاب و بیان آرمان ها و اهداف آن است .اگر این بخش فعال نباشد ، انقلاب از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار نمی گردد و چه بسا گرفتار تحریف ها و دگرگونی ها توسط دشمنان انقلاب می گردد . ❕با توجه به تبلیغات بسیار گسترده و دامنه داری که بنی امیه از زمان بر ضد اهل بیت به راه انداخته بودند ، بی شک اگر اهل بیت و باز ماندگان امام نبودند و دست به افشا گری نمی زدند ، دشمنان اسلام و مزدوران قدرت های وقت ، قیام امام حسین را کمرنگ کرده و چهره آن را وارونه نشان می دادند ، و اساسا منکر کشته شدن و شهید شدن امام می شدند و مانند آنچه در مورد امام حسن می گفتند که در اثر ذات الریه و از دنیا رفت ، در مورد امام حسین هم می گفتند با سرطان از دنیا رفت اما حضور اهل بیت حسینی به آنان فرصت چنین را نداد . 📚سیره پیشوایان ص198 2⃣امام علیه السلام در مدینه و مکه امنیتی نداشت تا خانواده خود را آنجا بگذارد . احتمال بود که عوامل یزید ، خانواده امام را دستگیر کرده و به گروگان بگیرند ، و سپس امام را به تسلیم کنند که پس از تسلیم یا بیعت کند یا او را به طرز مرموزی بکشند و هیچ دردسری نیز برای حکومت ایجاد نشود . 🔶سید بن طاووس تعبیر دارد و می گوید ؛ « از مواردی که ممکن است علت همراهی زنان اهل بیت تلقی شود آن است که اگر امام حسین زنان و فرزندان خود را در مدینه یا جایی دیگر می گذاشت ، احتمال بود که یزید زن و فرزند امام را اسیر کند و سپس رفتار های زننده و دردناکی پیش آید که امام را از جهاد و شهادت باز می داشت » 📚اللهوف ص84 3⃣وجه دیگری که بیان شده است این است که در جامعه عربی و اسلامی برای امام حسین به همراه بردن خانواده اش چندان آور به نظر نمی رسید زیرا عرب ها در جنگ و نبرد ها خانواده هایشان را با خود به همراه می بردند ، و شخص پیامبر نیز در چنین می کرد و میان همسرانش ، قرعه می انداخت و آنان را با خود می برد . 👌اما در مورد امام حسین به همراه بردن اعضای خانواده نوعی اتمام قوی بر مسلمانان جهت یاری کردن آن حضرت تلقی می شد و معنایش این بود که اگر دوستدار حسین به شمار می آیند و سعی در یاری و دفاع از آن بزرگوار را دارند ، اکنون که میان خانواده اش قرار دارد ، سزاوار تر به یاری و کمک است ، هر چند با شخص آن حضرت مخالفت داشته باشند ، ولی زن و فرزند او که دختران رسول خدا هستند گناهی مرتکب نشده اند . 📚اعلام الهدایه ج5 ص174 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 می گویند که پس از شهادت امام حسین اسب امام برای او عزاداری کرد ❕آیا چنین چیزی تلقی نمی شود ❕❕ 💠💠 👌در روایتی آمده است که امام علیه السلام فرمود ؛ « اسب حسین جلو رفت تا یال و اش از خون حسین رنگین شد ، و می تاخت و شیهه می کشید ، دختران پیامبر شبهه اش را شنیدند و بیرون دویدند ، اسب را بدون سوار دیدند و فهمیدند که حسین علیه السلام کشته شده است » 📚امالی صدوق ص226 📚بحار الانوار ج44 ص322 👌 نیز نقل می کند ؛ « اسب حسین از دست دشمنان گریخت ، پیش آمد و پیشانی اش را بر خون حسین نهاد ، و به تاخت رفت تا به زنان رسید ، شیهه می کشید و سرش را به زمین جلوی خیمه می کوفت ، هنگامی که خواهران حسین و دختران و خانواده اش کسی را روی اسب ندیدند ، صدا به ناله و ضجه بلند کردند و ام کلثوم دست بر فرق سرش نهاد و فریاد بر آورد وا جدا ، وا نبیا ، وا قاسما ، وا علیا ، وا حمزتا ، وا حسنا ، این حسین است که در صحرای کربلا بر خاک افتاده است ، سر از پشت بریده و عمامه و ربوده ، سپس از حال رفت » 📚مقتل الحسین ج2 ص37 📚الفتوح ج5 ص119 👌در زیارت ناحیه نیز از امام عصر علیه السلام چنین آمده است ؛ « اسبت به شتاب گریخت و با شیهه و گریان ، آهنگ خیمه هایت را کرد ، هنگامی که زنان اسب را خوار و پریشان و زین تو را بر آن دیدند ، از پرده بیرون آمدند و موهایشان را پریشان کرده ، بر گونه های خود زده و صورت های خود را گشودند ، و ناله سر دادند و پس از عزتمندی خوار شدند و به سوی قتلگاهت شتافتند» 📚المزار الکبیر ص504 👌در گذشته در رابطه با عزاداری و حزن برای اهل بیت و امام حسین علیهم السلام مفصلا توضیح داده ایم ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔منظور از که به امام حسین علیه سلام گفته میشه چیه و این عبارت رو کدوم یک از اهل بیت به ایشان نسبت دادن ❗️❗️ 💠💠 👌ابا عبد الله لقب مبارک امام حسین علیه السلام می باشد . 🔶ابن شهر آشوب می نویسد ؛ « اسم او حسین و در تورات شبیر و در انجیل طاب است و او ابو عبد الله می باشد » 📚مناقب آل ابی طالب ، ج4 ص77 👌علامه مجلسی نقل می کند ؛ « کنیه او تنها ابو عبد الله است نه چیز دیگر ، فراوان است مانند رشید ، طیب ، وفی ، سید ، زکی ، مبارک ...» 📚بحار الانوار ج43 ص238 👌کنیه ابو عبد الله توسط پیامبر گرامی در بدو تولد بر ایشان نهاده شد . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « ...در هنگام تولد پیامبر گرامی حسین را در بغل خود گرفت و گفت ای ابا عبد الله تو بر من سنگین است ، پس از آن گریه کرد » 📚امالی طوسی ص367 ❕پس از آن این لقب در لسان نیز برای امام حسین علیه السلام استعمال می شد . 👌علی علیه السلام خطاب به امام حسین عرضه داشتند؛ « ای ابا عبد الله صبر پیشه ساز که من هم به مانند تو از این امت کشیدم » 📚کمال الدین ج2 ص533 ❕در رابطه با فلسفه به این کنیه باید توجه داشت که قیام امام حسین علیه السلام ، موجب بقای دین راستین و یکتاپرستی حقیقی خداوند در جهان بشریت گردید ، و هر گونه یگانه پرستی خداوند متعال توسط بندگان تا روز قیامت حرکت و شهادت امام حسین علیه السلام است ، از این رو او پدر تمام بندگان خدا تا روز قیامت تلقی می شود که بندگان دین راستین و حقیقی خود را مدیون حسین علیه السلام هستند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA