eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔خواستم بپرسم وجود در حادثه کربلا که به امام حسین علیه السلام عرض ادب کرده و با ایشان حرف زده هست و حتی کمک کرده در حادثه است؟ ❕آخه تو شبیه خونیا همچین چیزیو رو مشاهده کردیم❗️❗️ 💠💠 👌شیخ بزرگوار کلینی در شریف نقل می کند ؛ « چون حسين علیه السلام شهيد شد و آن لشكر خواستند اسب بر بدنش بتازند، فضه به زينب گفت اى بانوى من خادم پیامبر كشتي اش در دريا شكست و به جزيره ای افتاد و به شيرى برخورد، به آن شير گفت من آزاد كرده رسول خدايم، آن شير در برابرش اي كرد تا او را به راه آورد و نجات داد . 👌در اين گوشه از کربلا نیز خوابيده است بگذار من بروم و به او آگاهى دهم كه اين مردم فردا چه خواهند كرد. 👌فضه نزد آن رفت و او را صدا زد . آن شير سر بلند كرد و فضه به او گفت: مى دانى فردا مى خواهند با امام حسين چه كار كنند، مى خواهند اسب بر بتازند. 👌گويد آن شير آمد تا دو دست خود را روى جسد حسين نهاد، لشكر پيش آمدند و چون آن شير را ديدند عمر بن سعد به آنها گفت: اين ای است مبادا آن را برانگيزيد، برگرديد، آنها هم برگشتند . 📚الکافی ج1 ص465 ❕برخی این روایت را از حیث ضعیف می دانند و رد می کنند اما به نظر ما چون این روایت در کافی شریف آمده است و محتوای آن هم با مسلمات منافاتی ندارد بلکه موافق است ، روایتی صحیح تلقی می شود و موثوق الصدور می باشد . ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 👌این روایت موافق با روایات متعدد دیگری است که ولایت داشتن امامان را بر را نیز اثبات می کند؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882 💠از جمله اشکالات که بر این داستان وارد می شود این است که بر اساس این روایت ، آن شیر مانع شده است که دشمن بر بدن امام اسب بتازد در حالی که اسب بر بدن امام از مسلمات است . 👌 برای پاسخ باید توجه داشت که به نظر ما نیز اسب تاختن بر بدن مبارک امام حسین علیه السلام است. 🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛ « عمر سعد میان یارانش ندا داد که چه کسی حاضر است بر حسین اسب بدواند ؟ از یارانش ده تن حاضر شدند ، که با سم اسب هایشان حسین را چنان لگد کوب کردند که پشت و سینه اش را خرد کردند » 📚لهوف ص182 📚مثیر الاحزان ص78 📚الارشاد ج2 ص113 🔶فضه گمان می کرد که آنان یک روز پس از عاشورا بر امام حسین اسب می دوانند اما آنان لحظاتی پس از شهادت امام چنین کردند ، در مرحله اول با شیر رو به رو شدند و باز گشتند ، اما چون روایات می گوید آنان بر بدن امام تاختند ، پس از مرحله اول ، ناچارا به نحوی شیر مذکور را از بین برده بودند و احتمالا او را در معرض های خود قرار داده بودند و کشته بودند . 💠با این کردن ، اشکال مذکور مرتفع می شود و نیازی به رد روایت نیست ، بلکه جریان مذکور اثبات نوعی معجزه برای حسین علیه السلام را نیز می کند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که قضیه نماز خواندن حسین در ظهر عاشورا است که روحانیون جهت ترویج نماز خوانی جعل کرده اند و الا کدام عقل می گوید انسان در جنگ ، نبرد را رها کند و نماز بخواند ❗️❗️ 💠💠 👌قضیه نماز خواندن امام علیه السلام در ظهر عاشورا از مسلمات تاریخ و حدیث است و جای انکار ندارد ، البته کیفیت ادای آن با توجه به شرایط جنگی با حالت عادی است . ❕طبری نقل می کند ؛ « ابو ثمامه به حسین گفت دوست دارم که پرودگارم را در حالی ملاقات کنم که این نمازی را که وقتش رسیده است بخوانم . حسین سرش را بلند کرد و سپس فرمود از نماز یاد کردی خداوند تو را از نماز گزاران ذکر گو قرار دهد ، آری اکنون اول آن است ، از آنان بخواهید که از ما دست بکشند تا نماز بخوانیم ... ( آنان موافقت کردند ) حسین با یارانش نماز خوف را گزارد و آن گاه بعد از ظهر دوباره جنگید و جنگ بالا گرفت » 📚تاریخ طبری ج5 ص430 📚الکامل فی التاریخ ج2 ص564 👌سید بن می نویسد ؛ « هنگام نماز ظهر شد ، حسین به زهیر بن قین و سعد بن عبد الله فرمان داد تا با حدود نیمی از یارانش جلوی ایشان بایستند سپس امام با آنان نماز خوف گزارد ، ( سپس دشمن نقض امان در نماز خواندن کرد ) به سوی حسین تیری پرتاب شد ، سعید بن عبد الله حنفی جلوی امام ایستاد ، و با جانش از او محافظت کرد ، بی آنکه به چپ و راست برود ، تا آن که بر اثر که خورده بود به زمین افتاد ...» 📚لهوف ص165 📚مثیر الاحزان ص65 📚بحار الانوار ج45 ص22 👌شیخ نیز می نویسد ؛ « جنگ بالا گرفت ، و شدید شد ، کشتگان و زخمیان در یاران حسین زیاد شد ، تا آن که ظهر شد و حسین با یارانش نماز گزارد » 📚الارشاد ج2 ص105 👌گفتنی است که نماز مانند نماز مسافر شکسته است و در صورتی که به جماعت خوانده شود بدین صورت است که مجاهدان دو دسته می شوند ، دسته اول یک رکعت با امام می خوانند و امام پس از رکعت اول تامل می کند تا مامومان رکعت دوم را فرادا بخوانند و خود را به نبرد برسانند و آن گاه گروه دوم جای آنها را می گیرند و رکعت اول خود را با رکعت دوم امام به جا می آورند و رکعت بعدی را فرادا می خوانند ؛ 📚وسائل الشیعه ج8 ص433 ابواب صلاه الخوف https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔تکلیف سرهای کربلا چه شد ❗️آنها کجا دفن شدند ❕❕ 💠💠 👌پس از واقعه جانگداز کربلا ، سرهای شهدای کربلا جز علی اصغر و حر بن یزید ریاحی شد و به سوی کوفه و سپس به سوی شام روانه شد ؛ 📚البدایه و النهایه ج8 ص190 💠در رابطه با محل دفن سر مبارک امام حسین علیه السلام دو قول در نزد شیعه است ، که یا در نجف دفن شده است و یا در اربعین توسط امام سجاد علیه السلام در دفن شد زیرا ثابت است که اهل بیت حسین و امام سجاد علیه السلام برای اولین اربعین حسین علیه السلام خود را به کربلا رساندند ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1405 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1297 👌در رابطه با سر سایر شهدای نیز مشهور است که آنان نیز توسط امام سجاد علیه السلام در اربعین حسینی به کربلا باز گردانده شدند و دفن شدند . 👌شیخ عباس نقل می کند ؛ « یزید بن معاویه سرهای شهدا را به علی بن الحسین داد ، امام سجاد نیز سرهای شهدا را به بدن های شریف در روز صفر و اربعین حسین ملحق کرد » 📚نفس المهموم ص425 📚حبیب السیر ج2 ص60 ❕البته نقل دیگری نیز وجود دارد که سرهای شهدای کربلا به غیر از امام حسین علیه السلام در همان مدفون شده اند. 🔶مرحوم سید محسن امین در اعیان الشیعه می نویسد؛ « بعد از سال 1321 هجری قمری در آرامگاه مشهور با باب الصغیر در مقبره ای دیدم که سر در آن سنگی نصب بود که نوشته بود این جا محل دفن سرهای عباس بن علی و علی اکبر بن حسین و حبیب بن مظاهر است ...طبیعتا سرهای شهدا پس از حمل شدن به دمشق و گردانده شدن در شهر و بر آورده شدن هدف یزید به ناچار بایستی در یکی از گورستان های شهر دفن می شدند ، که از میان آنها این سه سر در آرامگاه باب مدفون شده اند و جای دفنشان حفظ شده است » 📚اعیان الشیعه ج1 ص627 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔عاقبت ملعون چه شد ❗️آیا مختار او را نیز کشت ❕❕ 💠💠 👌مشهور آن است که افراط در و بد مستی موجب هلاکت آن ملعون شد . 👌 نقل می کند ؛ « یزید مست کرد و شروع به رقصیدن کرد ، پس با سر به زمین افتاد و سرش شکست و مغزش بیرون زد » 📚سیر اعلام النبلاء ج4 ص37 ❕در کتاب کامل الزیارات چنین آمده است ؛ « او زود مجازات شد ، پس از کشتن امام حسین از آنچه در پی اش بود لذتی نبرد ، و ناگهانی و غافلگیرانه مرد ، مست خوابید و صبح به تبدیل شد ، جسدش چنان تغییر یافته بود که گویی قیر مالی شده بود » 📚کامل الزیارات ص132 📚بحار الانوار ج44 ص236 👌در کتاب ابن اعثم نیز چنین آمده است ؛ « شب زیاد شراب خورده بود و صبح مست از خواب برخاست و قی به او فشار آورد و همینطور ادامه پیدا کرد تا مرد » 📚الفتوح ج5 ص164 👌در کتاب الاشراف آمده است ؛ « بنی العباس قبر معاویه را شکافتند و چیزی از معاویه جز استخوان باریکه ای نمانده بود ، قبر یزید بن معاویه را هم شکافتند و جز استخوان های بند مفاصل پای او را پیدا نکردند ، هر چه از گورها گرد آورده بودند را زدند » 📚انساب الاشراف ج4 ص144 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔جنازه شهدای کربلا و امام حسین را چه کسی دفن کردند ❗️نگویید امام سجاد و اهل بیت حسین که روشن است آنان در بند بودند ❕مگر نمی گویید امام را تنها امام دفن می کند پس حسین را چه کسی دفن کرد با این که امام سجاد هم در اسارت بود ❗️❗️ 💠💠 👌در روایات ما آمده است که جز امام کسی متولی دفن امام دیگر نخواهد شد و امام را حتما امام دفن و کفن می کند ؛ 📚بحار الانوار ج27 ص288 👌علی بن حمزه به امام رضا علیه السلام عرضه داشت که برای ما از پدرانتان روایت شده است که امور دفن امام را تنها امامی همانند او بر عهده می گیرد . ❕اما رضا علیه السلام با تایید این سخن از آنان سوال کرد مرا از حسین بن علی خبر دهید که آیا امام بود یا خیر ؟ اگر امام بود چه کسی متولی دفن او گردید ❕ 🔶گفتند علی بن الحسین . 👌امام سوال کرد علی بن الحسین کجا بود ؟ گفتند در کوفه در دست عبید الله در بند بود . ❗️امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « علی بن الحسین از میان اسیران بیرون رفت ، بدون آنکه بفهمند ، کارهای به خاک سپاری را انجام داد ، و سپس بازگشت ، آن کس که به علی بن الحسین امکان آمدن به کربلا و به عهده گرفتن کارهای پدرش را داد به صاحب این امر ( امامت ) امکان می دهد که به بیاید و کار پدرش را بر عهده بگیرد و باز گردد ، در حالی که در بند و در اسارت هم نیست » 📚رجال کشی ج2 ص763 📚بحار الانوار ج45 ص169 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که حسین شهید شد ، علی بن الحسین با یاری پیامبر و حسن و علی علیهم السلام و فرشتگان حسین را دفن کردند » 📚بصائر الدرجات ص225 📚بحار الانوار ج22 ص513 👌از این روایات استفاده می شود که امام سجاد علیه السلام با قدرت الهی و طی و بدون آنکه دیگران متوجه شوند ، خودشان را به کربلا رساندند و حسین علیه السلام و شهدای کربلا را دفن کردند .این قدرت الهی و طی الارض کردن و مسخر بودن اسباب برای امامان در روایات فراوانی تاکید شده است و خلاف نیز تلقی نمی شود ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2870 👌از سوی دیگر نقل کرده اند که عده ای از قبیله بنی اسد شهدای کربلا را دفن کردند ، چنان که طبری و دیگران می نویسند ؛ « ساکنان غاضریه از قبیله بنی اسد ، حسین علیه السلام و یارانش را یک روز پس از شهادتشان به خاک سپردند » 📚تاریخ طبری ج5 ص455 📚الارشاد ج2 ص114 📚لهوف ص190 ❕جمع میان این ها بدین گونه است که با عنایت به خارق العاده بودن حضور امام سجاد علیه السلام ، بنی اسد متوجه حضور ایشان نشده اند چنان که حضور پیامبر گرامی و حضرت علی و امام حسن و فرشتگان نیز برای آنان مشخص نبوده است و امام زین العابدین به صورت امام حسین علیه السلام را تدفین کرده اند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔ در سریال نشان داده شد که سر مبارک امام حسین علیه السلام را سنان بن انس از تن جدا کرده در حالیکه در نزد مردم این کار به شمر نسبت داده شده کدام روایت صحیح است❕ و چرا در زیارت عاشورا سنان و خولی و و برخی دیگر از قاتلین یاران سید الشهدا علیه السلام لعن نشده اند ❗️❗️ 💠💠 👌در برخی مقاتل و روایات به عنوان قاتل امام حسین علیه السلام معرفی شده است . 🔶شیخ مفید می نویسد ؛ « سنان بن انس با نیزه ای به امام زد که به خاک افتاد ، خولی پیاده شد تا سرش را قطع کند اما ترسید و لرزید و نتوانست ، شمر به او گفت خداوند بازوانت را بشکند چرا می لرزی ، سپس خود شمر پیاده شد و سر امام را برید و آن را به داد و گفت برای امیر عمر سعد ببر» 📚الارشاد ج2 ص112 📚اعلام الوری ج1 ص469 👌در نقل دیگری از امام علیه السلام آمده است ؛ « امام حسین به یارانش گفت در رویا دیدم که خود را کشته می بینم و دیدم که سگ هایی مرا می گیرند و بیشتر از همه سگی سیاه و سفید مرا می گرفت » ( منظور شمر است که مرض پیسی داشت ) 📚کامل الزیارات ص157 📚بحار الانوار ج45 ص87 📚مثیر الاحزان ص64 👌خوارزمی می نویسد ؛ « شمر خشمگین شد ، خودش بر سینه حسین نشست و محاسن او را گرفت و با شمشیرش دوازده ضربه به او زد و سپس سرش را از تنش جدا کرد » 📚مقتل الحسین ج2 ص36 📚بحار الانوار ج45 ص56 👌در کتاب تاریخ ابن خیاط نیز چنین آمده است ؛ « عهده دار کشتن حسین ، شمر بن ذی الجوشن و فرمانده لشکر عمر بن سعد بن مالک بوده است » 📚تاریخ خلیفه بن خیاط ص179 📚تاریخ دمشق ج23 ص190 👌ابن حبان می نویسد ؛ « کسی که در آن روز کشتن حسین را به عهده گرفت ، بن ذی الجوشن بود » 📚الثقات ابن حبان ج2 ص311 👌در زیارت ناحیه نیز از امام عصر علیه السلام چنین آمده است ؛ « شمر بر سینه ات نشسته است و شمشیرش را در گودی گلویت فرو برده و محاسن سپیدت را به دستش گرفته و با شمشیر هندی خود تو را ذبح می کند » 📚المزار الکبیر ص505 ❕البته در نقل های دیگری از سنان بن انس و خولی به عنوان امام حسین یاد شده است ؛ 📚تاریخ طبری ج5 ص453 📚انساب الاشراف ج3 ص418 و ... 👌که این نقل ها می تواند اشاره به مشارکت همه آنها در قتل امام حسین باشد که مثلا جراحات و ضربات توسط سنان و خولی بر امام وارد شده است و سر مبارک توسط شمر از تن جدا شده است . ❔اما این که چرا در زیارت عاشورا سنان و خولی و حرمله و ... نمی شوند پاسخ روشنی دارد . ❕کسانی در زیارت عاشورا به نام ، لعن می شوند که مسببان اصلی واقعه عاشورا بوده و نقش رهبری و هدایت را عهده دار بوده اند اما دیگران مسببان و لشکریان با این تعابیر مورد لعن قرار می گیرند ؛ « خدا لعنت کند مردمی را که شما را کشتند ، خدا لعنت کند آنان که تهیه اسباب کردند برای آنها تا توانستند با شما بجنگند ، بیزاری می جویم به سوی خدا و به سوی شما از ایشان و پیروان و دنبال روندگانشان و دوستانشان ، ...خدا لعنت کند مردمی را که اسب ها را زین کردند و زدند و به راه افتادند برای پیکار با تو ...خدا لعنت کن بر گروهی که پیکار کردند با حسین و همراهی کردند و پیمان بستند و از هم پیروی کردند برای کشتن آن حضرت » 📚زیارت عاشوراء https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در يزيد وجود ندارد❕ ❗️آيا ميدانستيد اكثر اين در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕ 💠💠 👌متاسفانه این مدعیان دروغین روشنگری بدون اندک تاملی در اسلامی چنین ادعا هایی دروغینی را مطرح می کنند . 👌خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید یکی از خطبه های غراء و فصیح و ترین خطبه های تاریخ اسلامی است که به هفت بخش تقسیم می شود ؛ 1⃣نخست این بانوى شجاع اسلام با چند جمله کوبنده، غرور را در هم مى شکند و با آیه اى از قرآن، موضعش را در پیشگاه خداروشن مى سازد و مى گوید هرگز بهره ورى از حکومت و کاخ و ثروت را دلیل بر امتیاز الهى نگیر، تو از مصادیق کسانى هستى که خداوند آنها را به حال خود واگذارده، تا پشت آنها از بار گناه شود، سپس آنها را از همه چیز ساقط کرده و به دوزخ مى فرستد. 2⃣در بخش دوم، رفتار پیغمبر اکرم را با اجداد یزید در فتح مکه که همه را عفو قرار داد با عمل زشت یزیدکه فرزند پیغمبر خدا را کشته و سرهاى بریده و خاندان اسیر آنها را شهر به شهر مى گردانْد، مقایسه کرده و مهر باطل بر پیشانى یزید مى زند. 3⃣در بخش سوم، جمله هاى یزید را یادآورى مى کند و تاکید بر عدم ایمان او مى نماید، و اینکه به زودى به سرنوشت اشیاخ و اجدادش گرفتار شده و به جهنم واصل مى شود. 4⃣سپس تاکید بر مقام والاى شهیدان مخصوصاً شهداى خاندان پیغمبر در کربلا مى کند و به وجود آنها را امتیاز بزرگ این خاندان مى شمرد. 5⃣آنگاه به حضور یزید در محکمه عدل الهى در قیامت اشاره مى کند، در آن دادگاهى که آن خداست و خصم او پیغمبر اکرم و شاهدانش فرشتگان خدا هستند و پایان چنین دادگاهى روشن است. 6⃣سپس به تحقیر فوق العاده یزید مى پردازد تا آن حد که مى فرماید اگر روزگار به من ستم کرد و مرا به صورت زنى اسیر پاى تو آورد، تصور نکنى من براى تو ارزشى قایلم، من تو را در حدى نمى دانم که مخاطب سخنانم باشى و اگر با تو سخن مى گویم، از باب ناچارى است. 7⃣در آخرین بخش از سخنان خود، خداوند را بر نعمت هاى بیکرانش بر نبوت سپاس مى گوید که با رحمت و سعادت آغاز شد و با شهادت و کرامت پایان یافت. ⚫️خطبه مذکور در کتاب های زیر از منابع اصیل اسلامی نقل شده است و کاملا و قطعی است ؛ 📚لهوف ص215 📚بحار الانوار ج45 ص133 📚بلاغات النساء ص35 📚مقتل الحسین ، خوارزمی ، ج2 ص64 📚مثیر الاحزان ص101 📚الاحتجاج ج2 ص123 و ... https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آيا ميدانستيد امام حسين التماس كرد كه حاضر است سرباز شود فقط او را نكشند ❗️❗️ 💠💠 👌حسین علیه السلام مظهر عزت الهی و عاشورا جلوه گاه حماسه و عزت حسینی و شعار دشمن شکن « هیهات منا الذله » میراث اوست . ❕در منابع معتبر گزارش شده است که امام حسین علیه السلام ضمن سخنرانی حماسی ای در روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن فرمود ؛ « آگاه باشید ، بی نسب پسر بی نسب مرا میان دو چیز قرار داده است ، بین شمشیر و خواری ، خواری از ما دور است و خداوند آن را برای ما نمی پذیرد و نیز پیامبرش و مومنان و دامن هایی پاک و پاکیزه و جان هایی عزتمند و نفس هایی خود دار که اطاعت از فرو مایگان را بر مرگی کریمانه مقدم نمی دارند » 📚لهوف ص97 📚مثیر الاحزان ص55 📚بحار الانوار ج45 ص9 👌و می فرمود ؛ « نه به خدا سوگند که نه بسان ذلیلان دست خواهم داد و نه به سان بردگان خواهم گریخت » 📚الارشاد ج2 ص98 📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص68 ❕بنابراین هر گزارشی از تاریخ عاشورا که حاکی از پذیرش ذلت توسط امام حسین علیه السلام باشد ، دروغ بوده و ساخته و پرداخته دشمنان اوست مانند این گزارش که امام علیه السلام فرموده است ؛ « یکی از این سه پیشنهاد من را بپذیرید ، یا به همان جایی که از آن آمدم بازگردم یا دستم را در دست یزید بن معاویه بگذارم و او میان من و خود حکم کند یا مرا به هریک از مرزهای مسلمانان که می خواهید بفرستید و من مانند یکی از ساکنان آنجا شوم با همان وظایف و حقوق» 📚انساب الاشراف ج3 ص390 👌این گونه گزارش ها بدون سند بوده که با محکمات تاریخ عاشورا و موضع گیری های افتخار آمیز امام در برابر یزید و حکومت بنی امیه منافات دارد ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1276 ❕در کتاب تذکره آمده است ؛ «در برخی نسخه ها آمده است که حسین علیه السلام به عمر سعد فرمود یا بگذارید به مدینه باز گردم یا نزد یزید بروم و دست در دستش بگذارم . این سخن درستی نیست زیرا عقبه بن سمعان گفته است من از مدینه تا عراق همراه حسین بودم و همواره تا هنگام شهادتش او را همراهی کردم ، اما به خدا سوگند این سخن را از او نشنیدم » 📚تذکره الخواص ص248 💠بنابراین تمام گزارش هایی که سخن از بازگشت امام یا تسلیم شدن و ... به میان می آورد جعلی و بدون سند صحیحی می باشد زیرا اگر امام علیه السلام می خواست بر گردد و تسلیم شود بعد از خبرهای قطعی که از شهادت مسلم و هانی و پیمان شکنی اهل کوفه به او رسیده بود و هیچ مانعی در ظاهر وجود نداشت باز می گشت . او به خوبی می دانست که مسیر او به سوی کربلا ، میدان جانبازی و شهادت او است و این خبر از جدش رسول خدا به او رسیده بود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔میدانیم که عمل « کردن» مختص انسان های ضعیف است، با این حال در برخی احادیث ذکرشده که امام حسین (ع) در چند مقطع دست به نفرین بلند کرد. مگر خدا در قرآن را بخاطر نفرین بندگانش نقد نکرده است ❕❕ 💠💠 👌پیامبران و امامان همواره با روح امید به دعوت اقوام منحرف می پرداختند و با حوصله عجیب تمام ناراحتی ها را در این راه تحمل می کردند اما گاه تمام درها به روی آنها بسته می شد و به طور کامل از هدایت قوم یا گروه و افرادی مایوس می شدند و برای آنها دعای بد یا نفرین می کردند ، نفرینی که سبب گرفتاری و نابودی گروه فاسد و مفسد می شد. ❕قرآن کریم از عده ای از پیامبرانش نقل می کند که گاهی دست به نفرین اقوام خود بلند می کردند و خداوند هم نفرین آنها را می نمود . 👌نوح نبی قومش را چنین نفرین کرد ؛ « پرودگارا هیچ کس از کافران را بر روی زمین مگذار چرا که اگر تو آنان را باقی بگذاری بندگانت را گمراه می کنند و جز پلید کار ناسپاس نزایند » 🔶نوح 26-27 ❕این نفرین سبب گزفتاری قوم او در طوفان و سیل شد . 👌حضرت موسی و هارون فرعونیان را چنین نفرین کردند ؛ « خدایا را نابود کن و آنان را سخت دل گردان که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند ، ( خداوند ) فرمود دعای هر دوی شما پذیرفته شد » 🔶یونس88 👌حضرت ابراهیم بت پرستان را چنین نفرین کرد ؛ « اف بر شما و بر آنچه غیر خدا می پرستید » 🔶انبیاء 67 ❕در تاریخ اسلام نیز موارد را سراغ داریم که پیامبر گرامی و امامان بر افراد فاسد و مفسد نفرین می کرده اند ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3204 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3120 ❕پیامبر گرامی حسین علیه السلام را چنین نفرین می کند ؛ « بار خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را بکش و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواستش را بر آورده مکن » 📚کامل الزیارات ص61 📚بحار الانوار ج44 ص236 ❕حسین علیه السلام نیز بارها مسببان حادثه عاشورا را نفرین کرد . 👌در مورد قاتلین علی اکبر فرمود ؛ « خداوند بکشد کسانی را که تو را » 📚لهوف ص166 📚الارشاد ج2 ص106 ❕در مورد قاتلین بن حسن فرمود ؛ « از رحمت خدا دور باشند کسانی که تو را کشتند ، وای بر کشنده تو » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص106 👌نفرین آن بزرگواران مورد اجابت خداوند نیز قرار می گرفت . 🔶امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « دعای امام ( و راهنمای الهی ) مستجاب است به گونه ای که اگر دعا کند که صخره ای دو نصف شود ، چنین می شود » 📚الفقیه ج4 ص419 📚الخصال ج2 ص528 🔶بر اساس همین نفرین ها بود که تمام مسببان حادثه عاشورا پس از آن گرفتار الهی شدند ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1655 ❕نفرین کردن پیامبران و امامان نشانه ضعف آن بزرگواران نمی باشد ، بلکه این نفرین ها بر اساس حکمت هایی خاص از آنها صادر می شود که از جمله آن حکمت ها ؛ 1⃣ سبب تقویت به پیامبران و امامان می گردید. 👌اجابت دعای آن بزرگواران علیه مجرمان سبب تقویت ایمان مومنان و زدوده شدن شک تردید کنندگان در حقانیت آنان می گردید . 2⃣نشان دهنده جایگاه اولیاء الهی در نزد خداوند می باشد و به این وسیله مردم متذکر به منزلت والای راهنمایان الهی شده و این تذکر آنان را از در مسیر مخالفت با هدایتگران الهی بر حذر می دارد . 3⃣سبب رسوا شدن شخصیت های مذهبی و سیاسی آنان شده و زمینه آگاهی مردم نسبت به شخصیت آنان را فراهم می کند. 4⃣سبب پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی می گردد زیرا افشاگری بر ضد و رسوا سازی آنان سبب می شود کسانی که زمینه روانی عناد و نفاق دارند یا در آغاز این بیراهه قرار گرفته اند از ترس رسوایی هم که شده است بیراهه را رها کنند . 📚حکمت نامه پیامبر اعظم ، ج10 ص466 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓فلسفه نفرین کردن ایا در مکتب اهل بیت هم امده است؟ایا این کار روش پسندیده است❕❕ 💠پاسخ💠 ❕نفرین کردن و دعا برای مرگ و گرفتاری و مصیبت دیگران به طور کلی به دو قسم تقسیم می شود که یک قسم جایز و یک قسم جایز نمی باشد. 1⃣نفرین بر ظالمین مساله ای جایز تلقی می شود و در موارد متعددی پیامبران و امامان افراد ظالم را مورد نفرین قرار می دادند. 🔶حضرت علی علیه السلام می فرماید: « در حالی که نشسته بودم خواب چشمان مرا فرا گرفت .ناگهان رسول خدا بر من ظاهر شد .گفتم ای رسول خدا چه عداوتها که از امت تو دیدم .فرمود آنها را نفرین کن . ❕من هم نفرین کردم که خداوند بهتر از آنان را به من دهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلط کند» 📚نهج البلاغه خطبه 70 🔶در حدیث دیگری آمده است که حکم بن عاص عموی عثمان پیامبر گرامی را مسخره می کرد و شانه هایش را تکان می داد و دست هایش را خم می کرد و پشت سر پیامبر حرکت می کرد . ❕روزی پیامبر به او نفرین کرد که همین گونه باش .او بعد از آن به هنگام راه رفتن دائما شانه هایش می لرزید و دستهایش جمع می شد. 📚بحار الانوار ج18 ص59 🔷ابن مسعود می گوید پیامبر ، ابوجهل و عتبه و شیبه و ولید و امیه و عقبه بن ابی معیط را نفرین کرد .چیزی نگذشت که کشته همه آنان را در چاه بدر دیدیم» 📚بحار الانوار ج18 ص57 🔷پیامبر گرامی فرمود: « از نفرین مظلوم بترسید زیرا مستجاب می شود و از نفرین پدر نیز بترسید زیرا یکی از شمشیرهای برنده است» 📚الکافی ج2 ص509 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « از ظلم کردن بترسید زیرا نفرین مظلوم به آسمان می رود و مستجاب می شود» 📚الکافی ج2 ص509 🔶وفرمود: « نفرین امام عادل و پدر بر فرزند مستجاب می شود» 📚الفقیه ج4 ص355 ❕در روایت دیگر فرمودند: « شش نفرین است که رد نمی شود ؛ نفرین امام عادل و پدر نیکوکار بر فرزندش ، و نفرین ولد صالح بر پدر ظالمش و نفرین مومن بر مومن ظالم به او و نفرین مظلموم و نفرین فقیر » 📚بحار الانوار ج93 ص360 ❕از این روایات استفاده می شود که نفرین بر کفار و ظالمین اعم از مومن و کافر امری جایز می باشد. 2⃣نفرین بر مومنین که به انسان ظلمی نکرده اند جایز نبوده و آن نفرین هیچ اثری در واقع نخواهد داشت. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « بنده زمانی که به ناحق بر مومنی نفرین کند ظالم و گناهکار محسوب می شود» 📚الکافی ج2 ص333 📚عقاب الاعمال ص323 💠امام سجاد علیه السلام فرمود: « فرشتگان زمانی که می شنوند که مومنی مومن دیگر را به ناحق نفرین می کند می گویند تو چه بد برادری هستی» 📚وسائل الشیعه ج7 ص131 🔶پیامبر گرامی فرمود: « از خداوند خواسته ام که نفرین ناحق مومن در حق مومن دیگری مستجاب نشود» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص257 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔مگر دشمنان امام حسین با او کردند که در زیارت عاشورا آمده است اللهم العن الصابه التی الحسین »❗️آیا بهتر نیست که بجای جهاد کردند بگوییم آنان با حسین حرب و نبرد کردند حاربت الحسین ❕❕ 💠💠 👌جهاد از ریشه جهد به معنای سختی و مشقت است . ❕ من با دشمن جهاد کردم یعنی در جنگ با دشمن را بر خود هموار کردم . 📚لسان العرب ج3 ص133 ❕این معنا و مفهوم هم می تواند در بعد مثبت و هم در بعد منفی به کار گرفته شود ‌. از آنجایی که در جنگ و نبرد نهایت تلاش همراه با مشقت و وجود دارد ، این واژه در جنگ و نبرد هم به کار می رود . ❕لذا در مورد کسانی که با حسین علیه السلام نبرد کردند ، تعبیر به کار رفته است اما جهاد و سعی و تلاش در راه منفی چنان که قرآن نیز تعبیر جهاد را بر سعی و تلاش در مسیر به کار گرفته است و می فرماید ؛ « و ان جاهداک لتشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما» « اگر پدر و مادر سعی و کنند که برای من شریکی قائل شوی که به آن علم نداری ، از آنها اطاعت مکن » 🔶عنکبوت 8 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا امام حسین ع روز عاشورا به وقت برای بچه ها از شیر شترها استفاده نکرد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم کاروان امام علیه السلام تا روز هفتم ماه محرم آب داشتند و حتی سپاه حر و اسبان آنها را نیز در بدو ورود به سرزمین کربلا کردند . ❕عمر سعد در روز هفتم ماه محرم به دستور عبید الله آب را به روی امام حسین علیه السلام و بست ، امام در مرحله اول برای مقابله با بی آبی ، چاهی حفر کردند که وقتی عبید الله مطلع بر این قضیه شد به عمر سعد دستور داد کاری کند که امام نتواند از مذکور استفاده کند . 👌امام علیه السلام در دومین اقدام برای دست یابی به آب حضرت را با سی سوار و بیست پیاده راهی شریعه فرات کرد تا آب مورد نیاز را فراهم کنند ، آنان نیز چنین کردند . ❕ظاهر آن است که این آب تا شب عاشورا پاسخگوی نیاز امام علیه السلام بوده است . شب عاشورا امام علی اکبر را با سی سوار و پیاده برای تهیه آب فرستاد و آنها آب تهیه کردند ، احتمالا تمام آن آب فراهم شده قابل نبوده است . 🔶با آغاز نبرد و غلبه کردن تشنگی بر امام حسین علیه السلام مجددا حضرت عباس را برای تهیه آب فرستادند که در این مرحله حضرت عباس شهید شدند . 👌در مرحله آخر خود امام بارها برای آوردن آب به سوی رفتند اما با حمله سپاه دشمن مواجهه شده و نتوانستند کار به جایی ببرند . ❕تفصیل آنچه گفته شد را همراه با مدارک قضیه در دو نمایه زیر ببینید؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1279 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1787 ❔اما این که چرا امام حسین علیه السلام برای رفع تشنگی کاروان کربلا از شیر استفاده نکردند پاسخ روشنی دارد . 👌بیشتر مرکب های آنان اسب بوده است و به فرض که چند شتر نیز در بین آنها باشد ، چگونه شیر اندک می توانست کاروانیان را سیراب کند ، البته احتمال استفاده از شیر شتر در صورتی مطرح می شود که ثابت شود شترانی که همراه آنان بوده و باشند ، در حالی که هیچ دلیل قطعی بر این مساله وجود ندارد ، و احتمال این که شتران همراه آنان شیرده و دارای فرزند نبوده اند ، بیشتر است چرا که چنین شترانی کمتر در مسافرت مورد استفاده قرار می گیرد . ❕توجه به این نکته نیز لازم است که شیر شتر شور و دارای طبعی گرم میباشد و برای رفع تشنگی مناسب نمی باشد بلکه سبب عطش بیشتر می گردد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA