eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
233 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ادامه 👇 👌مورخین اهلسنت هم متعرض آزادی اسیران جنگ بنی المصطلق شده اند , چنان که می نویسند : " سر انجام همه اسیران بنی مصطلق از زن و مرد به گونه ای آزاد شدند و به قبیله خود بازگشتند " 📚فروغ ابدیت به نقل از سيرۀ ابن هشام، ج 2، ص 295، و تاريخ طبرى، ج 2، ص 264. 👌جویریه هم بسیار از ازدواج با پیامبر خوشحال بود , چنان که علامه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی نقل می کند : " جويريه گفت: چون لشكر پيغمبر بر سر ما آمدند در مريسيع شنيدم كه پدرم مى‏گفت: لشكرى بر سر ما آمدند كه ما طاقت مقاومت ايشان نداريم، و من نظر كردم آن قدر از مردم و اسب و سلاح به نظر من آمد كه وصف نمى‏توانم كرد از بسيارى، چون مسلمان شدم و حضرت مرا تزويج كرد و برگشتيم ديدم مسلمانان آن قدر نبودند كه من ديده بودم، دانستم كه آن رعبى بود كه خدا در دلهاى مشركان انداخته بود؛ و گفت: پيش از آمدن حضرت به سه شب خواب ديدم كه گويا ماه از طرف مدينه حركت كرد و چون به نزديك من رسيد به دامن من فرود آمد، من خواب را به كسى نگفتم، و چون اسير شدم از خواب خود بسيار اميدوار بودم پس اثر خواب ظاهر شد و پیامبر مرا آزاد کرد و با پیامبر ازدواج کردم " " رَأَيْتُ قَبْلَ قُدُومِ النَّبِيِّ بِثَلَاثِ لَيَالٍ كَأَنَّ الْقَمَرَ يَسِيرُ مِنْ يَثْرِبَ حَتَّى وَقَعَ فِي حَجْرِي فَكَرِهْتُ أَنْ أُخْبِرَ بِهَا أَحَداً مِنَ النَّاسِ فَلَمَّا سُبِينَا رَجَوْتُ الرُّؤْيَا فَأَعْتَقَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص وَ تَزَوَّجَنِي. " 📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، ص: 94 👌پیامبر گرامی اسلام هم با انگیزه سیاسی درخواست جویریه را پذیرفت و با او ازدواج کرد , چنان که برخی در تحلیل این ازدواج می نویسند : " ازدواج، راهی برای پیوند قبایل : 👌یکی از آداب بسیار مهم زندگی در عصر جاهلیت، انتساب به قبایل بود و در صورت پیوند یک نفر از یک قبیله با فردی از قبیله دیگر رابطه جدیدی بین آن دو قبیله برقرار می‌شد. ازدواج با دختر رئیس قبیله ای می‌توانست پیمان عملی بین دو قبیله باشد یا لااقل می‌توانست بین دو قبیله پیوند دوستی برقرار کند و طایفه ای که هر لحظه ممکن بود به جان یکدیگر بیفتند به این طریق در صلح و امنیت به سر برند. ❗️با این حکمت در تعدّد زوجات در عصر جاهلیت، نکته برخی از ازدواج‌های پیامبرصلی الله علیه وآله روشن می‌شود. 👌ازدواج پیامبر با جویریه دختر رئیس قبیله بنی مصطلق باعث شد تا مسلمانان، آن قبیله را از خویشاوندان پیامبر بدانند و تمامی اسیران آنان را آزاد سازند و لذا از خوشحالی ازدواج پیامبر با دختر رئیس قبیله، تمامی افراد قبیله به اسلام می‌گرویدند. " 📚اسلام شناسی , رضوانی , ص ٦٥٢ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
وقوع قتل و آتش سوزی در حرم رضوی و قدرت امام رضا علیه السلام !!! 🤔 : ❓آتش و قتل در حرم امام رضا و زیر سوال رفتن معجزات امام رضا !!!! در كمتر از يك ماه دو اتفاق مهم در حرم امام هشتم شيعيان رخ داد، يكى کشته شدن ٢ تن از روحانیون و امروز نيز آتش گرفتن یکی از رواقها و سوختن انبار فرشها !!!! در حالی که امام رضا قادر به نجات جان آن دو نفر یا خاموش کردن آتش نبود !!!! 💠💠 👌خداوند انسانها را بر روی زمین آفریده است تا آنان مورد امتحان و آزمایش واقع شوند و با عملکردهای مثبت و منفی اختیاری خود شایسته پاداش و عقاب الهی شوند . ❕خداوند می فرماید ؛ « ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازمائيم كدامينشان بهتر عمل مى‏ كنند » ( کهف 7 ) 👌 و می فرماید ؛ « ما شما را با بديها و نيكيها آزمايش مى‏ كنيم "( انبیاء 35 ) ❕و می فرماید ؛ « همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى‏ کنيد . ( ملک 2 ) ❕لذا معصوم علیه السلام فرمود : « لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أن يُمَحَّصوا ... » « «مردم بايد تصفيه و سَره و ناسَره و غربال شوند » 📚الكافي ، ج 1 ص 370 👌بنابراین اراده قطعی خداوند در این دنیا آن است که مردم مختار و آزاد باشند و با اختیار خودشان اعمال خوب و بد انجام دهند و امتحان شوند و شایسته پاداش یا کیفر شوند . ❗️لذا خداوند جلوی مجرمان را جبرا نمی گیرد تا جرمی انجام ندهند و بالاجبار در مسیر صلاح باشند , زیرا در این صورت اختیار انسان از بین می رود در حالی که خداوند اراده کرده است که انسان مختار باشد . 👌چون انسان مختار است , لذا دست به کارهای ناشایست می زند و خداوند هم برای آنکه تکامل اختیاری انسان و امتحان او مختل نشود , جبرا جلوی او را نمی گیرد , چنان که فرمود : "و اگر پروردگارت مى‏خواست همه مردم را امت واحده (بدون هيچگونه اختلاف) قرار مى‏داد، ولى آنها همواره مختلفند ( چون مختارند ) "( هود ١١٨ ) 👌و فرمود : "اگر خدا بخواهد آنها را (اجبارا) بر هدايت جمع خواهد كرد ( اما چنین هدایت اجباری را نمی خواهد )"( انعام ٣٥ ) ❗️لذا فرمود که ما راه را نشان داده ایم , انسانها هم مختارند یا راه صحیح را در پیش می گیرند یا راه غلط و انحراف را : " إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا " ( انسان ٤ ) 👌بنابراین اراده خداوند بر آن تعلق گرفته است که جلوی ظالمان و جانیان را در هنگام ظلم و قتل جبرا نگیرد , تا آنان رفتار اختیاری خود را انجام دهند و امتحان شوند , وقتی اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است , امام رضا ع هم اراده ای جز این اراده خداوند ندارد , لذا چنین نیست که مثلا امام رضا ع جبرا و با قدرت غیبی نگذارد که قاتل وهابی در حرمش دست به جنایت نزند , زیرا خداوند چنین اجازه ای را به امام ع نداده است , چنان که امام کاظم ع فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» « ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ...» 📚تفسیر قمی , ج ٢ ص ٤٠٩ _ بحار الانوار ج ٥ ص ١١٤ ❕یا مثلا آتش سوزی در حرم هم ناشی می شود از یک سری کارهای اختیاری افراد و کوتاهی هایی که در این رابطه صورت گرفته است , و گفتیم اراده خداوند و امام رضا ع به این تعلق نگرفته است که جبرا جلوی ظلمها و تقصیرهای افراد را بگیرند و مانع شوند که ظلم و تقصیری واقع نشود , زیرا در این صورت امتحان و ابتلاء و آزمایش افراد مورد خدشه قرار می گیرد . 👌بنابراین قرار نیست که با قدرت غیبی , نظام سببی عالم به صورت مطلق و اختیار آدمیان مختل شود , چنان که امام صادق ع فرمود ؛ «خدا خواسته است که کارها از طریق اسباب آن جاری باشد» « أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ» 📚الکافی : ج 1ص 183 👌کارهای خارق العاده خداوند یا اهلبیت علیهم السلام در مقابله با ظلم ظالمان مثلا , در موارد خاص و استثنائی بوده است آن هم برای اثبات حقانیت و حجیت در برابر منکرین , اما اصل اولی و کلی و عمومی همان است که قرار نیست به صورت مطلق و در همه جا جلوی ظلم ظالمان و تقصیر مقصران به صورت غیبی گرفته شود , زیرا در این صورت تکامل اختیاری و امتحان و ابتلاء انسان از بین می رود . ❗️وهابیونی هم که این جریان را دلیلی بر عجز امام رضا ع می دانند باید پاسخ دهند که طبق مبنای شما خداوند هم عاجز است زیرا نتوانست از خانه خودش دفاع کند و نگذارد که خانه کعبه توسط سپاهیان یزید و حجاج آتش نگیرد و تخریب نشود !!! 📚ترجمه فتوح البلدان ص ٦٨ به بعد @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
47.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌نقد تجربه های مرگ یا برنامه زندگی پس از زندگی !!!! ❗️در کلیپ فوق به صورت انتقادی به برنامه زندگی پس از زندگی نگاه کرده ایم و ادعاهایی که در این گونه تجربه ها بیان می شود را با استدلال به آیات و روایات به چالش کشیده ایم و چیستی چنین تجربه هایی را تبیین کرده ایم !!!! 🎥دیدن با کیفیت اصلی در کانال آپارات : https://www.aparat.com/v/PsIt5 🔎تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌چنانچه در این کلیپ گفتیم , اکثر این تجربه گران در آن هنگام کما و بیهوشی , رویاها و خوابهایی می بینند که حاصل تراوشات و تصورات ذهنی آنها ( یا حاصل القاءات شیطانی ) است که نمونه آن را در کلیپ فوق می بینیم که تجربه گر مدعی است که خواندن دعای معراج سبب بازگشت او به این دنیا شده است و به او می گویند دعای معراج می تواند مرده را زنده کند !!!! ( این جمله گواه روشنی است که اینان مدعی اند مرده اند و زنده شده اند , در جواب کسانی که به ما می گویند که اینان ادعای مردن را ندارند !!!!) ❗️ این در حالی است که دعایی که به عنوان دعای معراج در نزد مردم شناخته می شود و به پیامبر نسبت می دهند هیچ سندی حتی ضعیف در مجامع روایی ما ندارد و یک دعای مجعول و ساختگی است که در هیچ کتابی هم نقل نشده است , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3503 👌به تدریج خواهیم دید که چگونه تکیه کردن و بهاء دادن به این برنامه ها , لطمه های جبران ناپذیری به مبانی دینی می زند و افرادی که مدافع چنین برنامه هایی بودند , مقصر اصلی در این جریان هستند !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از مهمترین اشکالاتی که ما در این کلیپ مطرح کردیم و این تجربیات مرگ را زیر سوال بردیم آن بود که گفتیم زنده شدن پس از مرگ یا مردن بدون درد و رنج خلاف آیات و روایات است , طرفداران این برنامه که خود را در برابر این اشکال بی جواب می دیدند مهمترین اشکالشان آن بود که این افراد نمی گویند ما مرده بودیم , بلکه تجربه ای نزدیک مرگ داشته ایم , در کلیپ فوق می بینیم که تجربه گر با صراحت می گوید که او مرگ را دیده است و مرده است که مجددا زنده شده و آمده در برنامه !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌منتقدان کلیپ ما برای فرار از اشکالاتی که ما مطرح کردیم , می گویند که افراد تجربه گر نمی گویند مرگ را درک کرده اند , بلکه می گویند تجربه ای نزدیک مرگ داشته اند , در کلیپ فوق می بینیم تجربه گر خارجی که خودش محقق و کارشناس این تجربه ها هست و عباس موزون با او مصاحبه می کند با صراحت تصریح می کند که مرده است و سپس زنده شده است !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
👌این هم شاهکار جناب عباس موزون در برنامه شبکه چهار و پخش مصاحبه افراد غیر مسلمان که تصریح می کنند وقتی که مرگ را تجربه کرده اند نور و روشنایی و سفیدی دیده اند و مردگان غیر مسلمان و کافرشان هم در نور و خوشی بودند و محقق خارجی این تجربه مرگ گونه هم تصریح می کند اکثر کسانی که تجربه مرگ را داشته اند ( از هر دین و آیینی ) , تجربه ای خوشایند داشته اند !!!!! ❗️چنان که گفتیم بهاء دادن به چنین برنامه هایی تیشه زدن به ریشه دین و مذهب است , و این که عده ای از مردم با دیدن این برنامه متذکر معاد می شوند نمی تواند توجیه کننده این خیانت بزرگ باشد , چرا که ما معتقدیم که هدف وسیله را توجیه نمی کند !!!! ▫️به هر حال چنان که در کلیپ مذکور آورده ایم , اینان جز خواب و رویا چیز دیگری ندیده اند و در خواب و رویا هم افراد آمال و آرزوها و تصورات ذهنی خود را می بینند یا در مواردی شیطان در این خواب و رویا تصویر گری می کند و این افراد را فریب می دهند و البته در موارد خاصی هم خوابی که دیده اند ممکن است صادقانه باشد که شرح بیشتر را در کلیپی که منتشر کردیم , اینجا ببینید . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
توضیحاتی بیشتر درمورد نقد تجربه های مرگ گونه و برنامه زندگی پس از زندگی : 👌چنانچه در کلیپی که در این رابطه منتشر کردیم و در پاسخ متنی که سالهای گذشته منتشر کرده بودیم , گفتیم : ❗️ این افراد تجربه گر چیزی جز خواب و رویا را ندیده اند , یعنی در آن هنگام کما و بیهوشی , قضایایی که دیده اند , خواب و رویا بوده است , نه چیز دیگر . ▫️خداوند تصریح می کند که جدایی روح از بدن در دو حالت است , یکی در هنگام مرگ و دیگری در هنگام خواب , و می فرماید : "خداوند ارواح را به هنگام" مرگ" قبض مى‏كند، و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام" خواب" مى‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى‏كنند. " " اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ " ( زمر 42 ) 👌امام حسن ع در پاسخ سوال کننده ای فرمود : " امّا آن چه که پرسیدی مرد چون می‌خوابد روحش به کجا می‌رود؟ در آن هنگام روح به باد و باد به هوا می پیوندد، تا زمانی که صاحبش به حرکت افتد. اگر خداوند اجازه بازگشت روح به او را دهد، آن روح، آن باد را و آن باد، آن هوا را می‌کشد و این گونه روح در بدن صاحب خود جای می‌گیرد و اگر خداوند به آن روح اجازه بازگشت به صاحبش را ندهد، هوا، باد را و باد، روح را می‌کشد و این گونه روح تا روز رستاخیز به صاحبش باز نمی گردد. " " أما ما سألت عن الرجل إذا نام أين تذهب روحه؟ فإن الروح متعلقة بالريح، و الريح متعلقة بالهواء إلى وقت ما يتحرك صاحبها، فإن أذن الله بالرد عليه جذبت تلك الروح تلك الريح، و جذبت تلك الريح ذلك الهواء، فأسكنت الروح في بدن صاحبها، و إن لم يأذن الله برد تلك الروح على صاحبها جذب الهواء الريح، و جذبت الريح الروح، فلم ترد إلى صاحبها إلى وقت ما يبعث». " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢٤٨ 👌بنابراین در دو حالت مرگ و خواب روح از بدن جدا می شود . ❗️ تجربه گران هیچگاه مرگ را درک نکرده اند , زیرا در پاسخهای گذشته گفتیم که قاعده اولی و کلی آن است که کسی پس از مرگ زنده نمی شود و نیز مرگ بدون سختی و رنج نیست , حتی برای اولیاء الهی , زیرا لازمه طبیعی انتقال به عالم برزخ , همراهی مرگ با سختی و رنج است , اما اکثر تجربه گران سختی و رنج احساس نمی کنند و پژوهشگر خارجی این قضیه تجربه مرگ هم تصریح می کند که اکثر کسانی که این تجربه را داشته اند , تجربه ای خوشایند و آرام بخش را داشته اند , نه تجربه ای پر درد و رنج و سختی کشیدن , در ذیل سخنان پژوهشگر مورد اشاره را آورده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 ❗️بنابراین آنچه این افراد دیده اند , خواب و رویایی بیش نبوده است , چنان که مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قم هم متذکر این نکته می شود و می گوید : "پس طبق تعريفي كه از مرگ بيان كرديم معلوم مي شود اينچنين داستانهايي منطبق بر تعريف مرگ نيستند و لذا توقعي هم نبايد برود تا اينگونه افراد خبري از ملاقات فرشتگان مرگ و يا وقايعي كه پس از مرگ براي هر انساني صورت مي پذيرد بازگو کنند بلكه اين چنين ادعاهايي (بنا بر فرض صحت) مانند حالات شهودي است كه گاهي براي بعضي افراد صورت مي پذيرد درست شبيه خواب صادقي كه همه، آن را تجربه كرده ايم در نتيجه گرچه مشاهداتي درست است ولي مرگ واقعي نيست. " 🌐 https://www.pasokh.org/fa/Question/View/12973 💠ادامه 👇
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
💠ادامه 👇 👌خواب و رویا هم یا حاصل توهمات و تصورات و اعتقادات ذهنی است که این توهمات و تصورات ذهنی در خواب مورد درک روح قرار می گیرد , چنان که در روایتی به این نکته اشاره شده است : "الَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِه‏ " 📚بحار الانوار ج ٥٨ ص ١٩١ 👌یا این خواب و رویا , شیطانی است , و روح تصویر گری های شیطان را در خواب می بیند , چنان که امام باقر ع فرمود : " ابلیس، شیطانی دارد به نام «هزع» که میان خاور و باختر را پُر می‌کند و هر شب به خواب مردم آید " "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ لِإِبْلِيسَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ هُزَعُ يَمْلَأُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ يَأْتِي النَّاسَ فِي الْمَنَام‏ " 📚امالی صدوق ص ١٤٦ 👌یا هم ممکن است این خواب و رویا , خواب و رویای صادقه باشد , چنان که علی علیه السّلام فرمود: " از رسول خدا پرسیدم: مردی خواب بیند و بسا درست است و بسا نادرست. فرمود: ای علی! هیچ بنده ای نخوابد جز این که روحش به پیشگاه پروردگار جهانیان برآید و آنچه را نزد او ببیند درست است، و چون فرماید روحش را به تنش برگردانند، در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را در آنجا بیند نادرست است ( و تصورات ذهنی اش را می بیند )" "عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنِ الرَّجُلِ يَنَامُ فَيَرَى الرُّؤْيَا فَرُبَّمَا كَانَتْ حَقّاً وَ رُبَّمَا كَانَتْ بَاطِلًا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ مَا مِنْ عَبْدٍ يَنَامُ إِلَّا عُرِجَ بِرُوحِهِ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَمَا رَأَى عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِينَ فَهُوَ حَقٌّ ثُمَّ إِذَا أَمَرَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ بِرَدِّ رُوحِهِ إِلَى جَسَدِهِ فَصَارَتِ الرُّوحُ بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ فَمَا رَأَتْهُ فَهُوَ أَضْغَاثُ أَحْلَام‏ " 📚امالی صدوق ص ١٤٦ 👌بنابراین آنچه این تجربه گران در خواب و کما و بیهوشی دیده اند , از سه حالت مذکور بیرون نیست , یا تصورات ذهنی و اوهام و خیالات و یافته های ذهنی خود را در خواب می بینند , یا شیطان برخی از موارد را برایشان تصویری گری می کند , یا برخی از خوابهای آنان صادقه است و مثلا از احوالات افرادی خبر می دهند که در دنیا بوده اند و تجربه گر در هنگام کما و بیهوشی توسط روحش و رویایی صادقه , آن احوالات را دیده است و خبر می دهد و این خبر دادنها هم مطابق با واقع بوده است . 👌تکیه کردن به خوابهای این افراد و چنین برنامه های پر هزینه درست کردن , به هیچ عنوان مورد تایید دین و شرع نیست , حتی اگر این افراد بگویند که در هنگام کما و بیهوشی نکاتی مرتبط با دستورات شرع و دین دیده اند , زیرا امکان مداخله شیطان در خوابهای آنان است یا خوابهای آنان ممکن است نتیجه تصورات ذهنی آنان و اعتقادات شخصی شان باشد , در روایت با صراحت تصریح شده است که خواب و رویا حجیت ندارد و دین الهی با خواب و رویا درک نمی شود : " فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم‏ " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 482 👌برخی در پاسخ به انتقادهای ما می گویند که این تجربه گران نمرده اند , بلکه تجربه ای نزدیک به مرگ داشته اند , در حالی که این تجربه گران با صراحت می گویند که مرگ را دیده اند و پژوهشگر خارجی این قضیه هم با صراحت تصریح می کند که مرگ را دیده است و پس از مردن زنده شده است , در ذیل سخنانشان را آورده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5007 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5008 ▫️ادامه 👇
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
▫️ادامه 👇 ❗️تکیه کردن به این تجربیات و حجیت دادن به آن , به تدریج موجب ایجاد تحریفات در دین و ضربه زدن به اعتقادات مردم می شود , مثلا یکی از این تجربه گران می گوید که با دعای معراج از مرگ بازگشته اند و در تجربه اش به او گفته اند که چرا امت متوجه اهمیت دعای معراج نیستند که می تواند مرده را زنده کند !!!! ▫️در حالی که دعای معراجی که در دست مردم است و به پیامبر نسبت می دهند , یک دعای مجعول و ساختگی است که در هیچ کتابی نیامده است و به دروغ به پیامبر اسلام نسبت می دهند : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بر ما دروغ ببندد ، بر رسول خدا دروغ بسته است و کسی که بر رسول خدا دروغ ببندد ، بر خدا دروغ بسته است و کسی که بر خدا دروغ ببندد ، خداوند او را عذاب خواهد کرد » " ... َ مَنْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَد كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. " 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 248 👌یا تجربه گر خارجی و غیر مسلمان می گوید که پس از مرگ و تجربه اش , هم خودش نور و خوشی دیده است و هم همسر کافرش که قبل از او مرده بوده است , در جایگاه خوب و خوشی بوده است , یا پژوهشگر غیر مسلمان خارجی هم می گوید اکثر این تجربه گران مرگ , خوبی و خوشی و لذت دیده اند : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 👌در حالی که دستورات دینی به ما می گوید که خوبی و خوشی پس از مرگ تنها در گرو اسلام است و بس , چنان که خداوند فرمود : "هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است. " مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ " ( آل عمران ٨٥ ) 👌و فرمود : " إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ " " دين در نزد خدا، اسلام است. "( آل عمران ١٩ ) ❗️و افراد غیر مسلمان اگر در تدین به دین حق و اسلام کوتاهی کرده باشند , خیر و خوشی پس از مرگ ندارند و اگر هم کوتاهی نکرده باشند و مصداق مستضعف باشند که دین حق به آنها نرسیده است , باز هم پس از مرگ خیر و خوشی ندارند , بلکه برزخ آنها به صورت خواب می گذارد و نه عذاب می شوند و نه مشمول نعمت می شوند : "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً فَقُلْتُ لَهُ فَسَائِرُ النَّاسِ فَقَالَ يُلْهَى عَنْهُمْ. " 📚بحار الانوار ج ٦ ص ٢٣٥ 👌و روز قیامت مجددا تکلیف می شوند تا پس از آن یا مشمول نعمت شوند و یا عذاب : "َ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يَحْتَجُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَبْعَثُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 248 👌بنابراین اینان در صورتی که مستضعف باشند پس از مرگ چیزی را درک نمی کنند , و چنین نیست که بلافاصله پس از مرگ غرق نعمت شوند , چنان که برخی می نویسند : "گروه سوّمى ( یعنی مستضعفین ) كه گناهان كمترى دارند نه جزء اين دسته‏اند ( مومنین محض ) و نه جزء آن دسته، ( کفار لجوج ) و مشمول هيچ كدام از عذاب و كيفر نيستند، گويى در جهان برزخ در حالتى شبيه به خواب فرو مى‏روند و در رستاخيز بيدار مى‏شوند " 📚اعتقاد ما، مکارم شیرازی ص: 70 👌و نکته پایانی این که برخی از مدافعان برنامه مذکور می گویند که افراد تجربه گر روح از بدنشان خارج شده است , اما نه از باب مردن یا خواب بودن , در حالی که روشن است این سخن در نهایت سستی و ضدیت با ادله فوق الذکر است , زیرا ادله فوق می گوید که خروج روح تنها در هنگام مرگ و خواب است و این افراد هم در حالت کما و بیهوشی و خواب عمیق بوده اند و یافته هایشان چیزی بیشتر از یک خواب و رویا نیست . (شیعه _ پاسخ ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
مکان مسجد الاقصی در آسمانها !!!! 🤔 : ❓مسجد_الاقصی در بیت المقدس ( ) یا آسمان‌ها ؟! ✍️سلام حناط گوید: از امام صادق در مورد مساجدی که فضل و برتری دارند سوال کردند امام علیه السلام فرمودند: مسجد الحرام و مسجد الرسول. عرض کردم: فدایت شوم مسجد الاقصی چطور؟ امام علیه السلام فرمودند:👈🏻 مسجد الاقصی در آسمان است، 👉🏻رسول خدا صلی الله علیه و آله شبانه به سوی آن به معراج رفت. عرض کردم: مردم(عامه) می‌گویند آن در بیت المقدس است.!! امام علیه السلام فرمودند: مسجد کوفه از آن پر فضیلت‌تر است. 📕بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص۴۰۵، 📗تفسير العياشي، ج‏۲، ص۲۷۹ ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات شیعه , مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی است که از آن با تعبیر مسجد بیت المقدس هم یاد می شود و معراج گاه پبامبر اسلام هم بوده است که پیامبر گرامی از مسجد الاحرام به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمانها عروج کردند . ❗️خداوند فرمود : " پاك و منزه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد " ( اسراء ١ ) 👌مقصود از مسجد الاقصی در آیه فوق , همان مسجد بیت المقدس در فلسطین اشغالی است , چنان که پیامبر گرامی اسلام متذکر این قضیه شدند : " إن الله تبارك و تعالى قد أسرى بي في هذه الليلة من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى- يعني بيت المقدس- حتى ركبت على البراق " 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ٤٩٥ _ بحار الانوار ج ١٨ ص ٢٨٣ 👌امیر مومنان ع هم می فرمود که مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی است که فاصله اش تا مکه یک ماه است , اما در شب معراج پیامبر اسلام ص این فاصله یک ماهه را در زمان بسیار کمی پیمود : "إِنَّهُ سُرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى مَسِيرَةَ شَهْرٍ وَ عُرِجَ بِهِ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ مَسِيرَةَ خَمْسِينَ أَلْفَ عَامٍ فِي أَقَلَّ مِنْ ثُلُثِ لَيْلَةٍ " 📚الاحتجاج ج ١ ص ٢٢٠ ❗️این نکته در روایات فراوان دیگر هم مورد بیان قرار گرفته است : " ثم ركبت فمضينا حتى أتينا إلى بيت المقدس " _ أسرى به إلى بيت المقدس " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٤ _ امالی صدوق ص ٤٤٨ _ اعلام الوری ج ١ ص ١٢٤ ❗️بر همین اساس در تفسیر المیزان می خوانیم : " سير آن حضرت از مسجد الحرام به مسجد اقصى (كه همان بيت المقدس باشد و بنائى است مرتفع‏ (هيكل) كه داوود و سليمان (ع) براى بنى اسرائيل بنا نمودند، و خدا آن را خانه مقدس ايشان قرار داد) شروع نموده و متذكر شده است. مراد از" مسجد اقصى" به قرينه جمله" الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ" بيت المقدس است و كلمه" اقصى" از ماده" قصو" و اين ماده به معناى دورى است، و اگر مسجد بيت المقدس را مسجد الاقصى ناميده بدين جهت است كه اين مسجد نسبت به محل زندگى رسول خدا (ص) و مخاطبينى كه با اويند از مسجد الحرام خيلى دور است، زيرا محل زندگى ايشان شهر مكه است كه مسجد الحرام در همانجا است. " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏13، ص: 5 به بعد 👌در روایات ما از مسجد الاقصی بیشتر با عنوان مسجد بیت المقدس یاد شده است که یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا است که نماز خواندن در آن معادل با هزار رکعت نماز است یا نماز واجب خواندن در آن معادل ثواب حج و نماز مستحب خواندن معادل عمره است : " صَلَاةٌ فِي بَيْتِ الْمَقْدِسِ تَعْدِلُ أَلْفَ صَلَاة _أَرْبَعَةٌ مِنْ قُصُورِ الْجَنَّةِ فِي الدُّنْيَا ... مَسْجِدُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ _ الْفَرِيضَةُ فِيهَا تَعْدِلُ حَجَّةً وَ النَّافِلَةُ تَعْدِلُ عُمْرَةً. " 📚التهذیب ج ٣ ص ٢٥٣ _ الفقیه ج ١ ص ٢٢٩ _ امالی طوسی ج ١ ص ٣٧٩ 👌چنان که گفتیم بیت المقدس نام دیگر مسجد الاقصی است در فلسطین است : " بيت المَقدِس- لغةً-: بمعنى البيت المُطهّر، أي المكان الذي يتطهّر به من الذنوب ؛ إذ التقديس بمعنى التطهير والتبريك ، وهو اسم للمسجد الأقصى في فلسطين. " 📚موسوعة الفقه الإسلامي ج‏21 ص 422 ❗️بنابراین مسجد الاقصی یا مسجد بیت المقدس بر روی زمین و در فلسطین اشغالی است و اگر برخی از روایات می گوید که مسجد الاقصی در آسمان است , مقصود آن است که در ابتدا در آسمانها برای فرشتگان مسجدی به این نام بنا شده بود , که پیامبر در سفر معراجش به مسجد الاقصی که در آسمانها هم بود رفت . سلیمان علیه السلام ماموریت یافته بود که در زمین نیز این مسجد را بنا نهد : "أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِس‏ " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ٢٢ 👌چنان که به ازای خانه کعبه هم در آسمانها بیت المعمور برای فرشتگان بود که آدم علیه السلام ماموریت یافت که به موازات بیت المعمور در آسمانها , برای زمینیان خانه کعبه را بنا کند : 📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱