شبهه ای پیرامون آیه پایانی سوره مزمل در مورد محاسبه شب !!!!
🤔#پرسش :
❓خداوند متعال در آیه آخر سوره مبارکه مزمل می فرمایید : شما هرگز نمی توانید اندازه طول شب و روز را شمارش کنید . در صورتی که امروزه با کمک علم نجوم می توانند این کار را محاسبه کنند . در صورت امکان لطفا توضیح دهید !!!!!
💠#پاسخ💠
👌آیه مورد بحث این سخن خداوند است که فرمود :
" پروردگارت مىداند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا مىخيزيد، و خداوند شب و روز را اندازهگيرى مىكند، او مىداند كه شما نمىتوانيد مقدار آن را (دقيقا) اندازهگيرى كنيد، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه براى شما ميسر است تلاوت كنيد، او مىداند به زودى گروهى از شما بيمار مىشوند، و گروهى ديگر براى به دست آوردن فضل الهى (و كسب روزى) به سفر مىروند، و گروهى ديگرى در راه خدا جهاد مىكنند، پس آن مقدار كه براى شما ممكن است از آن تلاوت كنيد، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد، و به خدا قرض الحسنه دهيد، (در راه او انفاق نمائيد) و (بدانيد) آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مىفرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است. " " وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن ... " ( زمر ٢٠ )
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
" این آیه اشاره به همان دستورى است كه در آغاز سوره به پيامبر داده شده ( مبنی بر عبادت شبانه ) تنها چيزى كه در اينجا اضافه دارد اين است كه گروهى از مؤمنان نيز در اين عبادت شبانه، پيامبر ص را همراهى مىكردند (به عنوان يك حكم استحبابى و يا احتمالا يك حكم وجوبى زيرا شرائط آغاز اسلام ايجاب مىكرد كه آنها با تلاوت قرآن كه مشتمل بر انواع درسهاى عقيدتى و عملى و اخلاقى است و همچنين عبادات شبانه خود را بسازند و آماده تبليغ اسلام و دفاع از آن گردند).
❕ولى به گونهاى كه از بعضى روايات استفاده مىشود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب" ثلث" و" نصف" و" دو ثلث" گرفتار اشكال و دردسر مىشدند (چرا كه وسيله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت) و به همين جهت ناچار احتياط مىكردند، و اين امر سبب مىشد كه گاه تمام شب را بيدار بمانند، و مشغول عبادت باشند، تا آنجا كه پاهاى آنها به خاطر قيام شبانه ورم كرد! لذا خداوند اين حكم را بر آنها تخفيف داد و فرمود:" او مىداند كه شما نمىتوانيد مقدار مزبور را دقيقا اندازهگيرى كنيد، به همين جهت شما را بخشيد، اكنون آن مقدارى كه از قرآن براى شما ميسر است تلاوت كنيد" (عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ " لن تحصوه" از ماده" احصاء" به معنى شماره كردن است، يعنى شما نمىتوانيد دقيقا وقت شب را از نظر مقدار دو ثلث و نصف و يك ثلث تعيين كنيد، و به زحمت مىافتيد. "
📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٢
❕روشن شد که مخاطب تعبیر " لا تحصوه " مسلمین در زمان پیامبر هستند که به خاطر محدودیت وسیله سنجش زمان در آن دوره نمی توانستند دقیقا یک سوم یا دو سوم شب را اندازه گیری کنند تا آن ساعت را عبادت کنند , لذا به مشقت می افتادند و از باب احتیاط تمام شب را به عبادت می گذراندند تا وظیفه خود را انجام داده باشند , خداوند آیه فوق را نازل کرد و این حکم را بر آنان تخفیف داد , چنان که در تفسیر قمی آمده و در روایتی از امام باقر علیه السلام هم می خوانیم :
"پیامبر این کار ( یعنی عبادت شبانه ) را انجام داد و مردم را بدان بشارت داد و این کار بر آنها دشوار شد. «علم أن لن تحصوه» یعنی فردی بلند میشد و نمی دانست که کی نصف شب خواهد شد و کی دوسوم آن و فردی از ترس اینکه این زمان را درک نکند، تا صبح بیدار میماند. بنابراین خداوند این آیه را فرو فرستاد «ان ربک یعلم انک تقوم» تا «علم أن لن تحصوه» منظورش این است که نمی دانید چه زمانی نصف و چه زمانی یک سوم شب خواهد شد. این آیه با «فاقروا ما تیسر من القرآن» نسخ شده است. " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ: «ففعل النبي (صلى الله عليه و آله) ذلك، و بشر الناس به، فاشتد ذلك عليهم». و قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ و كان الرجل يقوم و لا يدري متى ينتصف الليل، و متى يكون الثلثان، و كان الرجل يقوم حتى يصبح مخافة أن لا يحفظه، فأنزل الله إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ إلى قوله: عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ يقول: متى يكون النصف و الثلث، نسخت هذه الآية: فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن "
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٣٩٢
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌البته اگر چه مخاطب آیه فوق , مسلمین عصر پیامبر هستند اما این آیه برای همه مسلمین تا روز قیامت حاوی نکات تربیتی و معرفتی است که به عنوان نمونه , یک درس آیه این است که :
" احكام اسلام، هماهنگ با توان و امكانات انسان است و هيچگاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانكه براى بيمار، تيمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى كه مىتواند بخواند، تكليف كرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن كفّاره قرار داده است ( در آیه فوق هم عبادت شبانه برای مسلمین تخفیف داده شد به تلاوت قرآن , شاهد این سخن تعبیر ) «عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ» است یعنی خداوند دانست كه شما توان احصا نداريد، پس بر شما آن را بخشيد. «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» به مقدار ميسر قرآن بخوانيد. "
📚تفسير نور ، ج10، ص: 276
❕یا برخی دیگر از مفسرین , این درس را از آیه فوق گرفته و می نویسند :
"براى انجام كارهاى مهم اجتماعى مخصوصا ايجاد يك انقلاب وسيع و گسترده در تمام شؤون زندگى قبل از هر چيزى يك نيروى مصمم انسانى لازم است كه با اعتقاد راسخ، و آگاهى كامل، و تعليمات لازم فكرى و فرهنگى، و پرورشهاى اخلاقى، براى اين كار ساخته شده باشد.
و اين دقيقا كارى بود كه پيغمبر اسلام ص در مكه در سالهاى نخستين بعثت بلكه در تمام دوران عمرش انجام داد، و به همين دليل و به خاطر وجود همين زير بناى محكم، نهال اسلام به سرعت نمو كرد، و جوانه زد، و شاخ و برگ آورد.
❕آنچه در اين سوره آمده است نمونه زنده و بسيار گويايى از اين برنامه حساب شده است: دستور به عبادت دو سوم يا حد اقل يك سوم از شب، آن هم توأم با تلاوت و دقت در آيات قرآن مجيد تاثير عجيبى در روح مسلمانان گذارد، و آنها را براى قبول" قول ثقيل" و" سبح طويل" آماده ساخت، اين حركتها و ناشئههاى شبانه كه به تعبير قرآن" اشد وطا" و" اقوم قيلا" بود سرانجام كار خود را كرد، و گروهى اندك از تودههاى محروم و قشرهاى مستضعف و در بند چنان ساخته شدند كه شايستگى براى حكومت بر بخش عظيمى از جهان را پيدا كردند.
👈و امروز هم اگر ما مسلمانان بخواهيم عظمت و قدرت ديرين را باز يابيم، راه همين راه، و برنامه همين برنامه است، هرگز نبايد انتظار داشته باشيم با افرادى ضعيف و ناتوان از نظر تفكر و ايمان، افرادى كه پرورشهاى لازم فرهنگى و اخلاقى را نيافتهاند سيطره" يهود" را از قلب كشورهاى اسلامى بر اندازيم، و دست زورگويان و ابر جنايتكاران را از ممالك اسلامى كوتاه كنيم اين سخنى است دامنهدار، اما آنجا كه كس است يك حرف بس است!👉
📚تفسیر نمونه ج ٢٥ ص ١٩٨
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نقدی بر جناب پناهیان در مورد انتقام ایرانیان از رژیم اسرائیل !!!!
🤔#پرسش :
❓حجه الاسلام پناهیان: چیزی به نابودی رژیم صهیونیستی باقی نمانده است/ براساس روایات، ایرانی ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد توجه جناب پناهیان قرار گرفته است , آیه ای از قرآن در مورد یهودیان بنی اسرائیل است که می فرماید :
"ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود - هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مىفرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانهها را جستجو مىكنند، و اين وعدهاى است قطعى.... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مىشود و داخل مسجد (اقصى) مىشوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مىگيرند درهم مىكوبند! " " ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيرا " ( اسراء ٤ _ ٧ )
❕در این که مقصود از دو فساد بنی اسرائیل و انتقام خداوند از آنان دقیقا چه وقایع و حوادثی است , بالخصوص نقلی در روایات شیعه وارد نشده است , اما برخی از مفسرین در این رابطه می گویند :
" آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مىشود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را ويران كرد، بختالنصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود يكصد سال قبل از ميلاد بود. بنا بر اين ممكن است دو حادثهاى كه قرآن به آن اشاره مىكند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بختالنصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت "
📚تفسير الميزان جلد 13 صفحه 46.
▫️طبری از علمای اهلسنت نقل مىكند كه پيامبر ص فرمود:
" مراد از فساد اول قتل حضرت زكريا و گروهى ديگر از پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام الهى از بنى اسرائيل به وسيله" بختالنصر" مىباشد، و مراد از فساد دوم شورشى است كه بعد از" آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم" انطياخوس" پادشاه روم است. "
📚تفسیر طبری ذیل آیات مورد بحث
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕نقلهایی در روایات شیعه به عنوان تطبیق وارد شده است به این معنا که همانگونه که در بنی اسرائیل دو مرتبه فساد شد و خداوند از آنان انتقام گرفت , در امت اسلامی نیز دو مرتبه فساد می شود و خداوند توسط امام مهدی علیه السلام و یارانش که ایرانیان هم جزء آنان هستند , از مفسدین انتقام می گیرد !!!!
👌 بنابراین این روایات ارتباطی به آیه فوق الذکر ندارد , زیرا آیه فوق مربوط به بنی اسرائیل است , و همینطور روایات مورد اشاره لزوما ارتباطی به نابودی یهودیان توسط ایرانیان ندارد , اگر چه نابودی اسرائیل توسط ایران اسلامی قطعی است !!!!
❕در روایتی آمده است که امام صادق علیه السلام درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا». فرمود: «منظور از مَرَّتَینِ و دو فساد , قتل علی بن ابی طالب و نیزه خوردن امام حسن علیه السلام است، «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل امام حسین علیه السلام و «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی وقتی یاری دهنده خون حسین علیه السلام بیاید «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» یعنی که خدا قبل از ظهور حضرت قائم علیه السلام آنها را مبعوث میسازد و آنها هر ظالمی که به خاندان محمد ظلم کرده را یافته و میکشند «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا» یعنی خروج قائم علیه السلام «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ» یعنی خروج امام حسین علیه السلام همراه هفتاد تن از یارانش، آنها کلاه خود زَراندود دو رو دارند و به مردم میگویند: این حسین است که خروج کرده است تا این که مؤمنان در این باره هیچ شکّی نداشته باشند و بدانند او دجّال و شیطان نیست و حجت قائم عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّرِیف در میان آنهاست، وقتی قلب مؤمنان به یقین میرسد که او حسین علیه السلام است، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف جان به جان آفرین تسلیم میکند و کسی که او را میشوید و کفن میکند و حنوط میزند و او را در قبر میگذارد، حسین بن علی علیه السلام است؛ زیرا به دنبال هر امامی، امام میآید. " " «قتل علي بن أبي طالب (عليه السلام) و طعن الحسن (عليه السلام) وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً- قال- قتل الحسين (عليه السلام) فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فإذا جاء نصر دم الحسين (عليه السلام) بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ قوم يبعثهم الله قبل خروج القائم (عليه السلام)، فلا يدعون وترا لآل محمد إلا قتلوه وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا خروج القائم (عليه السلام) ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ عليهم خروج الحسين (عليه السلام) ... "
📚الکافی ج ٨ ص ٢٠٦
❕بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیات سوره اسراء در مورد فساد بنی اسرائیل و روایات وارده در کتب شیعه می خوانیم :
"در روايات مختلفى مىبينيم كه آيات فوق بر حوادث تاريخ مسلمانان نيز تطبيق شده است از جمله فساد اول و دوم اشاره به قتل على ع و ضربه بر پيكر امام حسن ع است و يا منظور از بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ حضرت مهدى ع (قائم) و يارانش مىباشند. و در بعضى ديگر اشاره به جمعيتى گرفته شده است كه قبل از مهدى ع قيام مىكنند , پر واضح است كه هرگز مفهوم اين احاديث تفسير آيات فوق در محتواى لفظيش نيست، چرا كه اين آيات با صراحت تمام از بنى اسرائيل سخن مىگويد، بلكه منظور اين است كه مشابه همان برنامه در اين امت از فسادها و مجازاتها رخ مىدهد، و اين دليل روشنى است بر اين كه برنامه فوق هر چند در مورد بنى اسرائيل ذكر شده اما يك قانون كلى است در همه اقوام و ملل و يك سنت جارى عمومى است در طول تاريخ بشر ( که اگر بنی بشر فساد کنند باید منتظر انتقام الهی باشند ) "
📚تفسير نمونه، ج12، ص: 33
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
جواز نگاه به زنان بی حجاب و نفی حجاب اجباری !!!!!
🤔#پرسش :
❓در این چند روز اشخاصی مثل مهدی نصیری که متاسفانه در پوشش افراد متدین و حوزوی به نفی قانونگذاری و الزام در حوزه حجاب و پوشش می پردازند و به روایتی از امام صادق(ع) استناد میکنند که در آن روایت بیان شده است که چنانچه زنی به اختیار خود حجابش را کنار گذاشت و ملتزم به حیا و عفت نیست، نگاه به او بلا اشکال است , آیا این روایت و مطلب درباره زنی که به اختیار خود و با اصرار به پوشش اسلامی التزام و تقید ندارد، میتواند دلیل و مستمسکی برای نفی قانون گذاری و نظارت حکومت اسلامی در عرصه حجاب باشد !!!!
💠#پاسخ💠
👌روایت مورد استناد نقل ذیل از امام صادق علیه السلام است که فرمود :
" نگاه كردن به موهاى زنان تهامه و باديه نشينان و روستاييان و كافران اهل ذمه اشكالى ندارد؛ چون اينان اگر نهى شوند دست نمىكشند و نگاه كردن به مو و بدن زن ديوانه و زن كم عقل، در صورتى كه عمدى نباشد، مانعى ندارد. " "ُ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى رُءُوسِ أَهْلِ التِّهَامَةِ وَ الْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ السَّوَادِ وَ الْعُلُوجِ لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لَا يَنْتَهُونَ قَالَ وَ الْمَجْنُونَةِ وَ الْمَغْلُوبَةِ عَلَى عَقْلِهَا وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شَعْرِهَا وَ جَسَدِهَا مَا لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِكَ. "
📚الکافی ج ٥ ص ٥٢٤
👌این روایت به اصلاح متاخرین از علمای رجالی صحیح نیست , زیرا در سند آن عباد بن صهیب وجود دارد که از اهلسنت بوده و روایات مردودی در مدح خلفا و تایید مذهب اهلسنت از او نقل شده است : " يبعّد كونه عامّيّا رواياته ... "
📚مستدركات علم رجال الحديث، ج4، ص: 334
❕از نظر دلالتی هم این روایت ارتباطی با نفی حجاب اجباری ندارد , در این روایت برای جواز نگاه کردن به موی زنان نامحرمی علت آورده شده است که آنان اگر نهی شوند , پرهیز نمی کنند و حجاب خود را اصلاح نمی کنند , فقها از این علت آوردن یک حکم کلی استفاده کرده اند که نگاه کردن به مو و بدن زنان بی حجابی که اگر نهی شوند , پرهیز نمی کنند , بدون قصد لذت و شهوت اشکالی ندارد و این استدلال از باب قیاس منصوص العله است .
📚شرح اصول فقه، ج3، ص: 318
❕امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد : ١ _ مرحله قلبی ٢ _ مرحله زبانی ٣ _ مرحله عملی که وظیفه حکومت اسلامی است .
❕مثلا در محله ای افرادی شراب و مواد مخدر می فروشند و جوانان مردم را به فساد و اعتیاد می کشانند , افراد محله می روند و مجرمین را نهی از منکر می کنند اما این نهی منکر فایده ای ندارد , در این هنگام دیگر مردم وظیفه ای ندارند و حکومت اسلامی موظف است که از باب مرحله سوم نهی از منکر با جبر و اجبار بساط این شراب و مواد فروشی را برچیند .
▫️در مورد روایت مورد اشکال هم مطلب همین گونه است . اگر زنان بی حجابی بودند که با سر و سینه لخت در جامعه رفت و آمد می کردند , مردم می روند و آنان را نهی از منکر می کنند , اگر آن زنان بی حجاب به نهی مردم گوش ندادند , در این صورت مردم وظیفه ای ندارند , و نگاه بدون شهوت و لذتشان هم به چنین زنانی بی اشکال است , در اینجا حکومت اسلامی وارد عمل می شد و از باب مرحله سوم نهی از منکر , با زنان بی حجابی که مروج هرزگی هستند برخورد می کند .
❕بنابراین روایت مذکور هیچ منافاتی با قانون حجاب اجباری ندارد و تنها بیان کننده جواز نگاه بدون لذت به چنین زنانی است که در مرحله سوم حکومت اسلامی از باب عمل نهی از منکر عملی وارد میدان شده و این زنان را ملزم به رعایت پوشش می کند .
🔸مثلا چنین زنانی خارج از چشم حکومت اسلامی بی حجابی می کنند و مردم عادی نیز در راهها با چنین افرادی برخورد می کنند , در این هنگام نگاه افتادن غیر عمدی و بدون شهوت مردم به آنان بی اشکال است , اما حکومت اسلامی موظف است که اگر از این زنان بی حجاب مطلع شود با آنان برخورد کند .
▫️ جواز نگاه بدون شهوت مردم یک مساله است و برخورد حکومت اسلامی با آنان مساله ای دیگر است و نمی توان گفت که چون مردم جواز نگاه بدون لذت دارند پس حکومت وظیفه ای برای اجبار ندارد , زیرا رفت و آمد چنین زنانی با سر و سینه لخت ممکن است موجب اغوای جوانان و ایجاد هرزگی شود و چنین نیست که جوانان بتوانند به چنین زنانی نگاه بدون شهوت و تحریک داشته باشند .
▫️ در ذیل در رابطه با الزام حکومت اسلامی به حجاب اجباری توضیحات مفصلی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2868
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5354
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
مولوی هایی که مردمشان را به کشتن می دهند !!!!
❕ضد انقلاب برای آنکه مردم بلوچ منطقه بلوچستان را تحریک به شورش و اغتشاش کند , شایعه ای را منتشر کرد که یک دختر بلوچ توسط یک مامور نیروی انتظامی مورد تجاوز قرار گرفته است !!!!
👌متاسفانه دو تن از مولوی های دنیا زده و فاسد منطقه یعنی مولوی عبد الحمید امام جمعه زاهدان و مولوی نقشبندی امام جمعه موقت راسک این شایعه را به تربیون نماز جمعه کشاندند و سبب شدند که عوام اهلسنت تحریک شده و دست به اغتشاش و شورش بزنند و گروههای تروریستی چون جیش العدل نیز در بین مردم نفوذ کنند و با هجوم مسلحانه به یک کلانتری در زاهدان تحت واکنش مامورین انتظامی قرار گرفته و گروهی از اهلسنت کشته و گروه دیگر زخمی شدند !!!!!
👌خبرگزاری فارس از این واقعه چنین یاد می کند :
" همه چیز از چابهار و ماجرای تجاوز به یک دختر بلوچ که ادعا میشد از سوی یکی از نیروهای انتظامی رخ داده، شروع شد.
👈یک موضوع مبهم که هیچ شواهدی مبنی بر صحت آن وجود ندارد،👉 بهانه حضور تعدادی از معترضین در کف خیابان و شعارهای هنجارشکنانه و تخریب محیط شهر و حمله به نظام شده بود. "
🌐https://b2n.ir/u02627
❕خطاب به دو مولوی جاهل و فاسدی که آتش بیار معرکه و سبب ساز کشته شدن عوام اهلسنت شدند می گوییم :
❓چگونه وجدانتان قبول کرد که یک شایعه اثبات نشده را آب و تاب دهید و به خطبه های نماز جمعه بکشانید و مردم عادی را به کشتن دهید !!!!
❕ شما که مدعی اید عالم و اهل قرآن هستید و صبح و شام آیات مربوط به جریان افک را می خوانید , چگونه توجه نکردید که قرآن با صراحت از دامن زدن به شایعات و اتهامات نهی می کند و افرادی را که به شایعات دامن می زنند را وعده به عذاب جهنم داده و می فرماید :
" بخاطر بياوريد زمانى را كه به استقبال اين دروغ بزرگ رفتيد، و اين شايعه را از زبان يكديگر مىگرفتيد، و با دهان خود سخنى مىگفتيد كه به آن يقين نداشتيد، و گمان مىكرديد اين مساله كوچكى است در حالى كه نزد خدا بزرگ است! - چرا هنگامى كه آن را شنيديد نگفتيد براى ما مجاز نيست كه به اين تكلم كنيم؟ خداوندا منزهى تو، اين بهتان بزرگى است!.... كسانى كه دوست دارند زشتيها و شایعات در ميان مردم با ايمان شيوع يابد عذاب دردناكى براى آنها در دنيا و آخرت است، و خداوند مىداند و شما نمىدانيد. "
" إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ و لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظِيم ...إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون " ( نور ١٥ _ ١٦ _ ١٩ )
▫️به فرض که بپذیریم ادعای شما واقعیت داشته و تجاوزی رخ داده بود , شواهد خود را نزد مسوولین ارائه داده و منتظر می ماندید که مسوولین با فرد خاطی برخورد کنند .
❓ چرا این جریان را به تربیون نماز جمعه کشانده و عوام بیسواد اهلسنت را درگیر این قضیه کردید !!!! حال که عوام اهلسنت کشته و زخمی شدند , چگونه می توانید خود را ببخشید !!!!!
👌هجمه ها و انتقادات مردم و جوانان اهلسنت به این دو مولوی جاهل و فاسد افزایش یافته که چگونه با این عملکردشان امنیت و جان مردم را به مخاطره انداختند , با این وجود این دو تن متنبه نشده و سعی می کنند که بیشتر آتش بیار معرکه شده و عوام اهلسنت را در برابر نظام قرار دهند , و امنیت و جان آنان را به مخاطره بیندازند !!!!!
👌شاهد این گفته , سخنان اخیر مولوی عبدالحمید است که با صراحت مردم را تحریک به شورش و اغتشاش کرده و می گوید :
"یکی از آثار خیر این حادثه این بود که سبب بیداری مردم ما شد و ترس از دل مردمِ ما بیرون رفت.... خداوند این حادثۀ بزرگ را آورد تا ما را بیدار کند. حادثهای که دنیا را تکان داده است اگر ما را تکان ندهد چه چیزی میتواند ما را بیدار کند؟ ما باید در روابط و همکاریهای خودمان تجدیدنظر کنیم زیرا ظلم از حد گذشته است. "
🌐https://t.me/molanaabdolhamid/5182
❕خطاب به این مولوی فریفته شده به مال سعودی می گوییم با چه مستند شرعی مردم را بر علیه حکومت و حاکم اسلامی می شورانی و جان و امنیت و اتحادشان را به مخاطره می اندازی !!!!
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇
❕طبق روایات صحیح اهلسنت و تصریحات دانشمندان بزرگ آنان , این مولوی جاهل و فاسد هیچ گونه مجوز شرعی در مخالفت با نظام و تحریک مردم به شورش و اغتشاش ندارد !!!!
👌اهلسنت از پیامبر اسلام نقل می کنند که فرمود ؛
«مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 87 _ صحیح مسلم ج 6 ص 21
❕احمد بن حنبل می گوید ؛
« شنیدن و اطاعت کردن برای امیر و حاکم مومنین واجب است ، چه حاکم نیکوکار باشد و چه بدکار و فاجر و هرکس بر امام مسلمین خروج کند و در حال خروج بر او بمیرد ، به مرگ جاهلیت مرده است » " السمع والطاعة للأئمّة وأمير المؤمنين البر و الفاجر ومن خرج على إمام من أئمّة المسلمين وكان الناس قد اجتمعوا عليه وأقرّوا له بالخلافة بأي وجه من الوجوه، أكان بالرضا أو بالغلبة فقد شق الخارج عصا المسلمين وخالف الآثار عن رسول اللَّه، فإن مات الخارج عليه، مات ميتة جاهلية "
📚تاریخ المذاهب الاسلامیه ، ابی زهره ، ج 2 ص 322
❕یا در کتاب شرح عقیده الطحاویه که از کتب مشهور در حوزه های اهلسنت است آمده است ؛
« جایز نمی دانیم خروج بر حاکمان و ولاه امرمان را ، اگرچه آنان اهل جور و ستم باشند » " ولا نرى الخروج على أئمّتنا ولا ولاة أمرنا وإن جاروا "
📚شرح العقیده الطحاویه ص 110
▫️ مولوی عبد الحمید و نقشبندی قدم در راه تفرقه و تحریک مردم به شورش و کشته شدن بر داشته اند , در حالی که مسلم در صحیح خودش نقل می کند که پبامبر گرامی فرمود :
" هرکسی که بخواهد که در امر امت تفرقه بیندازد و اجتماع آنان را به هم بزند , او را با شمشیر بزنید , هرکسی که باشد " " فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ، وَ هِيَ جَمِيعٌ، فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ، كَائِنًا مَنْ كَانَ "
📚صحيح مسلم، ج3، ص: 1479
❕در نقل دیگر می آورند که فرمود :
« دست خدا بر سر جماعت است، و شيطان همراه كسى است كه با جماعت مسلمانان ناسازگارى كند. ، کسی که از جماعت مسلمین جدا شود را بکشید » « یرید یفرق امر امه محمد کائنا من کان فاقتلوه »
📚سنن نسائی ، ج 7 ص 92
👌در نقل دیگر فرمود :
" « هر كس يك وجب از جماعت جدا شود، حلقه اسلام را از گردن خود گشوده است. » « فقد خلع ربقه الاسلام من عنقه »
📚مسند احمد ج 4 ص130 _ سنن ترمذی ، ج 4 ص 226
❕بنابراین طبق روایات خود اهلسنت این دو مولوی باید اعدام و کشته شوند !!!!
👌ما از مسوولین قضایی و امنیتی اعدام این دو مولوی فاسد و فلک زده را نمی خواهیم , تنها یک مجازات بازدارنده می خواهیم تا دگر بار اینان امنیت مردم مظلوم و محروم بلوچستان را به مخاطره نیندازند !!!!
❕چه زیبا قرآن در توصیف این دو مولوی فاسد فرمود :
" ما آنها را پيشوايانى كه دعوت به آتش (دوزخ) مىكنند قرار داديم، و روز رستاخيز يارى نخواهند شد - در اين دنيا لعنت پشت سر لعنت نصيب آنها كرديم، و روز قيامت از زشت رويانند. " جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ وَ أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ " ( قصص ٤١ _ ٤٢ )
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
کوتاه آمدن حکومت اسلامی از حجاب اجباری !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا حکم شرع را در هر شرایطی و با هر نتیجه ای باید اجرا کرد؟
✍مهدی نصیری
🔸فرض را بر این می گذاریم که جواز یا وجوب الزام حکومتی حجاب یک امر مسلّم و قطعی شرع است،اما سئوال این است که آیا باید هر حکم شرعی را در هر شرایطی و با هر نتیجه ای اجرا کرد؟
از ادله متعددی از جمله سیره و شیوه حکومتی امیر مؤمنان علی ع در می یابیم که پاسخ این سئوال منفی است و در مواردی باید از اجرا و پی گیری حکم یا احکام شرعی صرف نظر کرد.
امام علی ع بر اساس روایتی در کتاب کافی بعد از قبول خلافت به دلیل مقاومتهایی که از سوی عده ای از خواص و یا عوام در برابر اصلاحات ایشان صورت میگرفت،از مقابله با ۲۶بدعت و امر حرامی که میراث خلفای پیشین بود،دست کشید با این استدلال که پافشاری بر رفع این بدعتها به از بین رفتن انسجام اجتماعی و از دست دادن حمایت مردمی میانجامید و این مفسده و خسارتی بسیار بزرگ برای جامعه اسلامی بود. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مهدی نصیری در ابتدا مدعی بود که هیچ دلیل شرعی مبنی بر حجاب اجباری و الزام حکومت به حجاب وجود ندارد که ما در ذیل پاسخش را دادیم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2868
❕در ادامه با استناد به یک روایت مدعی شد که حجاب الزامی وجه شرعی ندارد که باز ما در ذیل پاسخش را دادیم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5389
❕حال در مرحله آخر می گوید که اگر شرعی بودن حجاب اجباری را بپذیرم , چه دلیلی دارد که حاکم اسلامی ملزم به اجرای آن باشد در جایی که اجرای آن با واکنشهای منفی گسترده ای در جامعه مواجه است , امیر مومنان ع در همچنین مواقعی از اصلاح یک حکم شرعی صرف نظر می کرد تا جامعه دچار تشتت نشود !!! چرا جمهوری اسلامی ایران به خاطر جلوگیری از تشتت در جامعه از اجرای حجاب اجباری صرف نظر نمی کند !!!!!
▫️استناد مهدی نصیری به روایتی از کافی شریف است که امیر مومنان ع بدعتهای خلفای سابق را بر می شمرد آنگاه بیان می دارد که در دوران حکومتش قدرت اصلاح آن بدعتها را ندارد , زیرا در صورت اصلاح , طرفداران زیاد خلفای سابق دست به هرج و مرج و تفرقه در امت اسلامی می زنند , ما در ذیل در مورد روایت مورد بحث توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3110
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1828
👌حال می گوییم بله , اسلام دست حاکم جامعه اسلامی را باز گزارده است تا اگر اجرای یک حکمی در جامعه سبب ایجاد تشتت و تفرقه و دو قطبی سازی شد به گونه ای که موجودیت نظام اسلامی با تهدید مواجه شود , به خاطر مصلحت مهمتر که حفظ نظام اسلامی است , حاکم اسلامی از اجرای آن حکم صرف نظر کند , چنان که امام صادق ع فرمود :
" هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕اما در مورد حجاب ما قبول نداریم که اکثریت جامعه مخالف آن باشند تا حاکم اسلامی از اجرای آن صرف نظر کند , چنان که در یک نظر سنجی معتبری که در قالب پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب صورت گرفته است , روشن شده که ۸۸/۹ درصد از زنان پاسخگو گفتهاند که اساساً به حجاب اعتقاد دارند :
🌐https://b2n.ir/h47524
❕البته به نظر می رسد که درصد بیشتری از زنان جامعه اسلامی موافق حجاب باشند , زیرا حجاب اجباری تنها ناظر به موی سر نیست , بلکه ناظر به بدن یعنی گردن و سینه و پاها و اندام درونی است و این که زنان جامعه اسلامی حق ندارند که مانند زنان غربی و شرقی در جامعه تردد کنند .
👌می توان گفت نود و نه درصد زنان جامعه اسلامی ایران حاضر نیستند که با اندام برهنه و سر کاملا لخت در جامعه حاضر شوند !!!!
❕محل اشکال برخی از زنان جامعه اسلامی تنها آن است که بتوانند با سر نیمه پوشیده در جامعه حاضر شوند و اینکه مثلا به خاطر آنکه مقداری از موهایشان معلوم است مورد بازخواست قرار نگیرند !!!!
👌در ایران اسلامی , امروزه شاهدیم که معمولا کسی به خاطر سر نیمه برهنه یا بیرون بودن مقداری از موها مورد بازخواست قرار نمی گیرد و عملا حکومت اسلامی برای جلوگیری از تشتت و اختلاف حتی نسبت به همین اقلیت از زنان , از اجرای کامل حکم حجاب که شامل پوشاندن تمام سر می شود , کوتاه آمده است تا مصلحت حفظ نظام اسلامی تحت تاثیر قرار نگیرد , و موارد برخورد پلیس امنیت اخلاقی هم در موارد کشف اندام یا کشف کامل حجاب سر است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آقا میری و آزادی تمام اغتشاشگران !!!!!
❕ما در گذشته از لزوم مجازات شرعی سران و مهره های اصلی عناصر اغتشاشگر در جریانات اخیر سخن گفتیم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5366
❕اخیرا جناب اژه ای نیز در دیدار با جمعی از قاضیان , متذکر همین نکته شده و تصریح کردند که باید با عناصر اصلی اغتشاشگر برخورد جدی شود , اما افراد فریب خورده و پشیمان مورد ارفاق قرار گیرند :
https://eitaa.com/akharinkhabar/76583
❕آقا میری به این سخنان جناب اژه ای واکنش نشان داده و خواهان آزادی تمامی اغتشاشگران و سران آنها شده است , با این استدلال که پیامبر اسلام در فتح مکه همگان را بخشید یا امیر مومنان ع در جنگ جمل حتی مروان را نیز بخشید !!!!
👌این که آقامیری آزادی مطلق اغتشاشگران را موافق با سیره پیامبر گرامی اسلام ص و امیر مومنان ع می داند , صحیح نیست , زیرا آن بزرگواران نیز عفو و بخشش عناصر اصلی فتنه و فساد را که هیچگاه از عملکرد خود پشیمان نبوده و در صورت عفو باز دست به اقدام بر علیه نظام اسلامی می زدند را اجازه نمی دادند !!!!!
❕علامه مجلسی در حیاه القلوب در رابطه با فتح مکه می نویسد :
" حضرت سفارش فرمود مسلمانان را كه نكشند در مكه مگر كسى را كه با ايشان اراده قتال نمايد بغير از چند نفر كه بسيار آزار حضرت مىكردند مانند مقيس بن صبابه و عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح و عبد اللّه بن حنظل و دو زن مغنيه كه غنا به هجو آن حضرت مىكردند، و فرمود: ايشان را بكشيد هر چند به پردههاى كعبه چسبيده باشند.
پس سعيد بن حريث و عمار بن ياسر، ابن حنظل را ديدند كه به پرده كعبه چسبيده است و هر دو سبقت گرفتند به كشتن او و سعادت كشتن او سعيد را نصيب شد، و مقيس بن صبابه را در بازار كشتند، و حضرت امير المؤمنين عليه السّلام يكى از آن دو زن را به قتل رسانيد و ديگرى گريخت، و حويرث بن نفيل بن كعب را نيز آن حضرت به قتل رسانيد."
📚حياة القلوب، ج4، ص: 1193
❕در روایتی نیز امام باقر علیه السلام متذکر این نکته شده و می فرماید :
" رسول خدا در روز فتح وارد کعبه شد و در آن، دو تصویر مشاهده کرد. پس پارچه ای خواست و آن را در آب خیس کرد و آن دو تصویر را پاک کرد. فرمود: سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله به قتل عبدالله بن ابی سرح فرمان داد، اگرچه در داخل کعبه پیدایش کنند. و فرمان داد که عبدالله بن خطل و مقیس بن صبابه و قرسا و اُمّ ساره کشته شوند. فرمود: و آن دو (قرسا و اُمّ ساره) دو کنیز آوازه خوان بودند که زنا میدادند و در هجو پیامبر آواز میخواندند و در جنگ احد مشرکان را بر ضدّ رسول خدا تحریک میکردند. "
" «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ الْبَيْتَ يَوْمَ الْفَتْحِ فَرَأَى فِيهِ صُورَتَيْنِ، فَدَعَا بِثَوْبٍ فَبَلَّهُ فِي مَاءٍ ثُمَّ مَحَاهُمَا.قَالَ: ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ بِقَتْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي سَرْحٍ وَ إِنْ وُجِدَ فِي جَوْفِ الْبَيْتِ، وَ بِقَتْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ خَطْلٍ، وَ قَتْلِ مِقْيَسِ بْنِ صبابة [حُبَابَةَ]، وَ بِقَتْلِ فَرْتَنَى وَ أُمِّ سَارَةَ. قَالَ: وَ كَانَتَا قَيْنَتَيْنِ تَزْنِيَان، وَ تُغَنِّيَانِ بِهِجَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ تُحَضِّضَانِ يَوْمَ أُحُدٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ» "
📚قرب الاسناد ص ١٣٠ _ بحار الانوار ج ٢١ ص ١١١
▫️ادامه 👇