eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺نفع مظلوم از مجازات ظالم !!!! ▫️در کلیپ فوق به این شبهه پاسخ گفته ایم : "هنوز مشخص نشده که سوختن ستمگر در دوزخ آن دنیا , چه سودی برای مردم ستمدیده این دنیا دارد " @Rahnamye_Behesht
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺اعدام مرتد در اسلام !!!! 👌در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " اگر در دین هیچ اکراه و اجباری وجود ندارد , پس چگونه است که اگر کسی دین اسلام را ترک کند و مرتد شود باید اعدام شود " @Rahnamye_Behesht
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺کودک همسری در اسلام !!!! ❕در کلیپ فوق شبهه جواز کودک همسری در اسلام را پاسخ گفته و متعرض جسارت فرهاد ظریف به ساحت آسمانی فاطمه صدیقه سلام الله علیها شده ایم و پاسخ او را نیز داده ایم . @Rahnamye_Behesht
ازدواج دختر شیعی با مرد سنی !!! 🤔 : ❓برخی از شیعیان در مناطق سنی نشین دختران شیعه خود را به تزویج مردان سنی در می آورند آیا چنین کاری از نظر روایات اهل بیت جایز است ?!!!! 💠💠 👌چنان که در ذیل مفصلا توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3121 ❕اهلسنت مسلمان هستند و چون مسلمان هستند , طبق روایات اهلبیت علیهم السلام , ازدواج با آنان جایز است : " سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ الْإِسْلَامُ يُحْقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الْأَمَانَةُ وَ تُسْتَحَلُّ بِهِ الْفُرُوجُ وَ الثَّوَابُ عَلَى الْإِيمَانِ _ الْإِسْلَامُ مَا كَانَ عَلَيْهِ التَّنَاكُحُ " 📚الکافی ج ٢ ص ٢٤ _ المحاسن ج ١ ص ٢٨٥ 👌بنابراین ازدواج با اهلسنت جایز است چه مرد شیعه با زن سنی ازدواج کند و چه زن شیعه با مرد سنی ازدواج کند , اما با توجه به آنکه اگر زن شیعه به ازدواج مرد سنی درآید , غالبا زن شیعه تحت فشار مرد سنی مجبور به تغییر عقیده و مذهب خود می شود , لذا باید از ازدواج زن شیعه با مرد سنی جلوگیری شود , چنان که آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج خود در این رابطه چنین استدلال می کند و می گوید : " از مجموع ادلّه استفاده مى‏شود كه زن گرفتن از مخالف و زن دادن به آنها جايز است ولى عنوان ثانوى داريم به اين بيان كه اگر به آنها زن دهيم زن غالباً تحت تأثير شوهر واقع مى‏شود و بچّه‏هاى آنها تحت تأثير قرار گرفته، غير شيعه مى‏شوند و خوف تغيير مذهب است پس بر اساس اين عنوان ثانوى بنابر احتياط واجب زن دادن به آنها جايز نيست ولى زن گرفتن از آنها بلامانع است. " 📚كتاب النكاح، ج‏ ٤ ص ١٦٣ 👌بنابراین و به حکم ثانویه , ازدواج دختر شیعه با مرد سنی جایز نیست چون خوف فساد و فتنه عقیدتی است و هر آنجایی که فتنه و فساد باشد , حرمت هم است , چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار ج ١٠٠ ص ٥١ ❕لذا در روایاتی از ازدواج دختر شیعه با مرد سنی نهی شده است با این استدلال که زن تحت نفوذ مرد است و مرد سنی همسرش را بر پذیرش دین و مذهب خود مجبور می کند , اما ازدواج مرد شیعه با زن سنی اشکالی ندارد , زیرا مفاسد گفته شده بر این فرض مترتب نمی شود : " لَا تُزَوِّجُوهُمْ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ تَأْخُذُ مِنْ أَدَبِ زَوْجِهَا وَ يَقْهَرُهَا عَلَى دِينِهِ _ فَأُزَوِّجُهَا الرَّجُلَ غَيْرَ النَّاصِبِ وَ لَا الْعَارِفِ فَقَالَ غَيْرُهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْهُ _لَا تَزَوَّجْ إِلَّا مَنْ كَانَ عَلَى دِينِهَا وَ أَمَّا أَنْتُمْ فَلَا بَأْسَ أَنْ يَتَزَوَّجَ الرَّجُلُ مِنْكُمْ الْمُسْتَضْعَفَةَ الْبَلْهَاء " 📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٨ _ تهذیب الاحکام ج ٧ ص ٣٠٣ _ مستدرک الوسائل ج ١٤ ص ٤٤٢ @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی بر مولوی عبدالحمید در مورد سن حاکم !!!! ▫️کانال رسمی مولوی عبدالحمید تیتر زده است که مولوی عبدالحمید گفته است که افراد هشتاد و نود ساله نمی توانند برای جوانان تصمیم گیری کنند !!!! ❗️ ظاهرا جناب عبدالحمید می خواهد یکی از شرایط حاکم را سن و جوانی حاکم بیان کند , در حالی که این سخن بر خلاف اعتقاد صریح اهلسنت است و متاسفانه مولوی عبدالحمید در این موضوع نیز با اعتقاد اهلسنت مخالفت کرده است و مذهب جدیدی عرضه کرده است !!!! 👌علمای اهلسنت معتقدند که یکی از شرایط حاکم اسلامی , مسن بودن او است و حاکمی که مسن و پیر باشد به حکومت سزاوارتر است , چنان که برخی می نویسند : " يك اشكالى كه بر خلافت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند جوانى او بود. مى‏گفتند: على جوان است. ابو عبيده جرّاح در مسجد كه على را براى بيعت برده بودند به او گفت: يابن عمّ، إنّك حديث السّنّ و هؤلاء مشيخة قومك، ليس لك مثل تجربتهم و معرفتهم بالامور، و لا أرى أبابكر إلّا أقوى على هذا الأمر منك و أشدّ احتمالا و اضطلاعا به، فسلّم لأبى بكر هذا الأمر! فإنّك إن تعش و يطل بك بقاء فأنت لهذا الأمر خليق و به حقيق فى فضلك و دينك و علمك و فهمك و سابقتك و نسبك و صهرك! «اى پسر عمو! تو جوانى و سنّت كم است، و اين جماعت، شيوخ قوم تو هستند! تو همانند آنها تجربه و معرفت به امور را ندارى، و من به يقين مى‏دانم كه ابوبكر از تو بر اين امر قدرتش افزونتر است! و صبر و طاقتش در نهوض و قوّت در حمل اين بار بيشتر است! تو اين خلافت و امامت را به ابوبكر بسپار! پس اگر زنده ماندى و عمرت طولانى شد در آن صورت تو براى حكومت سزاوارى، و براى حمل اين بار، استوار و متين و نيرومند و قمين! به جهت فضل تو و دين تو و علم تو و فهم تو و سابقه تو و نسب تو و دامادى تو». " 📚الامامه و السیاسه ص 12 👌در اينجا مى‏بينيم كه با اين عبارات حساب شده، چگونه ابو عبيده جرّاح كه سوّمين نفرى است كه با ابوبكر بيعت كرده است و از كارگردانان سقيفه بوده و لحظه‏اى از طرفدارى شيخين دريغ نمى‏كرده است، علىّ بن ابيطالب را با وجود فضل و دين و علم و فهم و سابقه و نسب و دامادى كه بر شيخين برترى داشته است به گناه جوان بودن، از اقدام به امارت و در دست گرفتن امور مسلمين برحذر مى‏دارد و مى‏گويد: اندوهگين مباش كه در زمان پيرى اگر زنده باشى به خلافت خواهى رسيد! " 📚امام شناسی ج 8 ص 105 👌بر همین اساس ذهبی عالم نامی اهلسنت یکی از امتیازاتی که برای ابوبکر ذکر می کند که او را مستحق حکومت می کرد , مسن بودن و پیر بودن ابوبکر بیان می کند: 📚تاریخ الاسلام ذهبی , ج 2 ص 584 ( به نقل از کتاب سوالات ما , حسین تهرانی ص 19 و 42 ) 👌همینطور قرآن تصریح می کند که ابراهیم علیه السلام در پیری صاحب فرزند شد و به مقام امامت و رهبری جامعه رسید : ( هود 72 _ بقره 124 ) ❕یعقوبی مورخ بزرگ اهلسنت می نویسد که سن ابراهیم علیه السلام در وقتی که عهده دار امامت و رهبری جامعه بود و از دنیا رفت , صد و نود و پنج سال بوده است : " توفي إبراهيم، و كانت وفاته يوم الثلاثاء لعشر خلون من آب، و كانت حياته مائة و خمسا و تسعين سنة. " 📚تاریخ یعقوبی ج 1 ص 28 👌همینطور در روایات صحیح اهلسنت آمده است که افراد مسن و پیرتر باید عهده دار مقام امامت جمعه و جماعت شوند : "فَلْيَؤُمَّهُمْ أَكْبَرُهُمْ سِنًّا _ لْيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا». 📚صحیح مسلم ج 1 ص 465 _ 466 _ سنن ابن ماجه ج 2 ص 218 _ سنن ابی داود ج 1 ص 280 _ مسند احمد ج 28 ص 320 👌خود جناب عبدالحمید هم که به عنوان سرپرست و رهبر دینی اهلسنت بلوچستان معرفی می شود از افراد مسن با ٧٦ سال سن می باشد !!!! ❕در قرآن نیز شرط عدم پیری برای حاکم جامعه بیان نشده است , آنچه ملاک است آن است که حاکم قدرت انجام دادن وظائفش را داشته باشد اگر چه سنش هم بالا رفته باشد , در صورتی که قدرت جسمانی لازم برای انجام وظائف را داشته باشد , باز هم حاکم مستحق حکومت است . 👌شروطی که در قرآن برای حاکم اسلامی بیان شده است , عبارتند از : ❕اجتناب از استبداد _ اجتناب از ظلم _ احسان _ اقامه نماز _ امانتداری _ ایمان _ پرداخت زکات _ تقوا _ توانایی جسمی _ توانایی علمی _ عبودیت _ عدالت _ عمل صالح _ قاطعیت _ مشورت ( آل عمران ١٥٩ _ یوسف ٧٨ _ ٧٩ _ ٥٦ _ مائده ٥٥ _ نساء ٥٨ _ یوسف ٥٤ _ ٥٥ _ نساء ١٤١ _ اعراف ١٢٨ _ بقره ٢٤٦ _ ٢٤٧ _ انبیاء ١٠٥ _ص ٢٦ _ نور ٥٥ _ آل عمران ١٥٩ ) 📚فرهنگ قرآن ج 12 ص 92 ( شرایط حاکمان ) @Rahnamye_Behesht
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺فلسفه نماز خواندن به زبان عربی !!!! ❕در کلیپ فوق به پرسش ذیل پاسخ گفته ایم : " چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم مگر خداوند عالم به تمام زبانها نیست پس چرا لزوما باید به عربی با خداوند راز و نیاز کنیم ?!" @Rahnamye_Behesht
⚫️شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت می گوییم . 1⃣ مناقب و فضائل امام هادی علیه السلام ، از دیدگاه معاصران و دانشمندان مخالف ایشان را در نمایه زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1762 2⃣عقیل هاشمی :چرندیات جدید علی اکبر رائفی پور❗️ آموختن 73 زبان تنها با گذاشتن یک تیکه سنگ در دهان توسط امام هادی شیعیان❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3851 3⃣امام هادی شیعیان : انکار رؤیت خداوند بخاطر بی‌اطلاعی از علم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3803 4⃣آیا سند تاریخی وجود دارد که ثابت کند امام هادی علیه السلام شهید شدند , برخی قضیه شهادت ایشان را منکرند !!!!!!❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4802 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی بر جناب رائفی پور در مورد شوخی امیر مومنان علیه السلام !!!! ❕اخیرا صحبتهایی از جناب رائفی پور منتشر شد که می گوید : " شوخی های اهل بیت یک کتاب شده است , بعضی از این شوخی ها را هم من اصلا نمی توانم اینجا بگویم , والله نمی توانم بگویم , اگر خانمها هم اینجا نبودند و همه شما هم پیرمرد نود ساله بودید باز هم نمی توانستم بگویم " https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5487 ❕خب این چه شوخی است که این اندازه مطالب مثبت ١٨ دارد که در میان جمع خانمها که اصلا نمی شود گفت , در میان جمع مردان هم قابل گفتن نیست حتی اگر مخاطب ما مردان نود ساله باشند ? ❕جناب رائفی پور در سخنرانی دیگری می گوید مقصودم از شوخی مذکور , شوخی است که در اوائل کتاب " زهر الربیع " مرحوم جزائری آمده است که مردی به نزد امیر مومنان علیه السلام می رود و مطلبی می گوید و امیر مومنان علیه السلام هم در این رابطه سخنی می گوید : 🌐https://b2n.ir/u84007 👌متاسفانه جناب رائفی پور مساله را خیلی بزرگ کرده است و مطلب مورد نظر او در حدی نیست که قابل گفتن نباشد !!!! معلوم نیست که ایشان چرا اینقدر بزرگنمایی کرده اند . 🔸نقل مورد نظر او این نقل است که مرحوم جزائری می گوید : " روایت شده است که مردی آمد به نزد امیر المومنین علیه السلام و گفت که من زنی دارم که هر زمانی که با او همبستر می شوم , می گوید مرا کشتی , مرا کشتی . امیر مومنان علیه السلام فرمود : " به این کشتن او را بکش , گناه این کشتن بر ذمه من باشد " " روي إنّه جاء رجل إلى أمير المؤمنين (ع) فقال له: إنّ لي امرأة كلّما جامعتها تقول: قتلتني قتلتني، فقال: اقتلها بهذه القتلة و عليّ إثمها. " 📚زهر الربيع، ص: 9 👌در رابطه با این روایت , دو نکته مورد توجه است : 🔸١ _ مرحوم جزائری در مقدمه کتاب می گوید که غرض من آن است که در این کتاب مطالبی را گردآوری کنم که سبب نشاط روحی و رفع خستگی شود , بنابراین حکایت های جذابی که نقل می شود یا اشعار یا کلمات حکمت آمیز و ... را در این کتاب آورده ام : " فاردت أن أصنع كتابا مختصرا يروّح الخاطر عند الملال، و يشحّذ الاذهان عند عروض الكلال، متضمّنا للظرائف الرقيقة، و الطرائف الأنيقة، و الأشعار الفائقة، و الحكم الرّائقة، و الأخبار الغريبة، و الآثار العجيبة " 📚زهر الربيع، ص: 6 👌مرحوم جزائری تنها در صدد نقل مطالبی با هدف گفته شده است و لزوما مقید نیست که آنچه نقل می کند , روایت باشد یا اگر روایت است , روایت از کتب شیعه باشد , او حکایات مشهور بین مردم را هم نقل می کند و همینطور برخی از نقلهای اهلسنت را هم نقل می کند . ❕نقل مورد بحث در جریان امیر مومنان علیه السلام از کتاب " المستطرف فی کل فن مستظرف " , اثر " ابشیهی " ج 2 ص 789 نقل شده است " " اقتلها بهذه القتله و علی اثمها " 🔸ابشیهی هم از علمای شافعی مسلک اهلسنت است و در کتاب مذکور , مطالب طنز گونه ای را از سایر علمای اهلسنت به مانند زمخشری و ابن عبد ربه و ... نقل می کند : 📚کشف الظنون ج 2 ص 1674 _ هدایه العارفین ج 2 ص 197 👌بنابراین نقل مذکور , یک نقل سنی است . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 🔸٢ _ در روایت مذکور مطلب خلافی که قابل گفتن نباشد , نیامده است . ❕ امیر مومنان علیه السلام با مزاح و شوخی متذکر می شود که نباید زن و شوهر به خاطر دلائلی که لازمه طبیعی هر جماع و همبستری است , جماع را ترک کنند تا خدایی ناکرده از طریق دیگر و طریق حرامی بخواهند تمایلات خودشان را ارضا کنند , لذا امیر مومنان علیه السلام با بیانی مزاح گونه متذکر می شود که همبستری و جماع را با بهانه های غیر معقول ترک نکنید , زیرا همبستری زن و شوهر در نزد خداوند پر ارزش و دارای ثواب فراوانی است , چرا که به این وسیله خودشان را از گناه حفظ می کنند , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود : " بنده مؤمن، هر گاه دست همسرش را بگيرد، خداوند عز و جل، ده حسنه برايش مى‏نويسد و ده گناه از او پاك مى‏كند. چنانچه او را ببوسد، خداوند، صد حسنه برايش مى‏نويسد و صد گناه از او مى‏زدايد. هر گاه با او در آميزد، خداوند، هزار حسنه برايش مى‏نويسد و هزار گناه از او مى‏زدايد، و فرشتگان بر ايشان حاضر مى‏شوند. چون غسل كنند، آب بر هر تارِ مويى از آن دو نمى‏گذرد، مگر آن كه خداوند [به ازاى هر تارِ مو] يك حسنه برايشان مى‏نويسد و يك گناه مى‏زدايد. اگر اين، در شبى سرد باشد، خداوند متعال به فرشتگان مى‏فرمايد: بنگريد اين دو بنده‏ام را كه در اين شب سرد، غسل كردند، از آن روى كه يقين دارند من پروردگار آنان هستم. شما را گواه مى‏گيرم كه آن دو را آمرزيدم. پس اگر در اين آميزش، براى آن دو فرزندى بود، آن فرزند، خدمتكار ايشان در بهشت است»." " فَإِنَّ العَبدَ المُؤمِنَ إذا أخَذ بِيَدِ زَوجَتِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عز و جل عَشرَ حَسَناتٍ ومَحا عَنهُ عَشرَ سَيِّئاتٍ، فَإِن قَبَّلَها كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِئَةَ حَسَنَةٍ ومَحا عَنهُ مِئَةَ سَيِّئَةٍ، فَإِن ألَمَّ بِها كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ألفَ حَسَنَةٍ ومَحا عَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ وحَضَرَتهُمَا المَلائِكَةُ، وإذَا اغتَسَلا لَم يَمُرَّ الماءُ عَلى‏ شَعرَةٍ مِن كُلِّ واحِدٍ مِنهُما إلّاكَتَبَ اللَّهُ لَهُما حَسَنَةً ومَحا عَنهُما سَيِّئَةً ... " 📚دعائم الإسلام: ج 2 ص 190 ح 688، عوالي اللآلي: ج 3 ص 291 ح 53، مستدرك الوسائل: ج 7 ص 507 ح 8763. ❕بنابراین نقل مذکور یک نقل شیعی نیست و علاوه بر این مطلب خلاف و ناسازگاری با عرف جامعه هم در آن نیست که قابل بیان نباشد , معلوم نیست جناب رائفی پور چرا مطلب را به این گونه بیان کرده و بزرگنمایی می کنند . 👌به هر حال بیان این گونه نقدهای مستند و محترمانه اشکالی ندارد , زیرا چنین نقدهایی هم موجب روشنگری در مورد مطلب مذکور می شود و هم صاحب سخن مذکور ممکن است متذکر شود و از این پس بیشتر در نقل مطالب دقت کند , آنچه که ممنوع است توهین و اهانت به بهانه نقد کردن است و الا صرف نقد کردن نه تنها اشکال ندارد بلکه پسندیده هم است . @Rahnamye_Behesht
نسخ حکم خداوند در مورد مجازات زناکار !!!! 🤔 : ❓در مورد حکم زنا در قرآن آمده: 100 ضربه شلاق (زن و مرد) (سوره 24 آیه 2)، آن قدر آنها را در خانه نگاه دارید تا بمیرند (برای زنان) (سوره 4 آیه 15). بالاخره مجازات زناکار چیست؟ 💠💠 👌خداوند در سوره نساء در مورد مجازات مرد و زن زناکار می فرماید : "و كسانى از زنان شما كه مرتكب زنا مى‏شوند چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شاهد بر آنها بطلبيد اگر گواهى دادند آنان (زنان) را در خانه‏هاى (خود) نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا اينكه خداوند راهى براى آنها قرار دهد._ و آن مردان و زنانى كه اقدام به ارتكاب آن عمل (زشت) مى‏كنند آنها را آزار دهيد و اگر (براستى) توبه كنند و اصلاح نمايند (به جبران گذشته پردازند) از آنها درگذريد زيرا خداوند توبه پذير و مهربان است." ( سوره نساء آیه ١٥ _ ١٦ ) 👌مطابق آیات فوق در صدر اسلام چنین بود که اگر زنان زنا می کردند , باید مورد تنبیه و آزار قرار می گرفتند و در منزل زندانی می شدند , که این حکم در ادامه با آیات سوره نور منسوخ و تغییر کرد به این گونه که زناکار اگر همسر دار باشد , سنگسار می شود و اگر بی همسر باشد , صد ضربه شلاق می خورد : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْحُرُّ وَ الْحُرَّةُ إِذَا زَنَيَا جُلِدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ فَأَمَّا الْمُحْصَنُ وَ الْمُحْصَنَةُ فَعَلَيْهِمَا الرَّجْمُ." 📚الكافي ، ج‏7، ص: 177 👌خداوند در سوره نور در مورد زنای مرد و زن مجرد و جایگزینی حکم سوره نساء فرمود : " الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة" " زن و مرد زناكار را هر يك، صد تازيانه بزنيد " ( سوره نور آیه ٢ ) ❕مرحوم طبرسی می نویسد : " در آغاز اسلام، هر گاه زنى زنا مى‏كرد و چهار گواه، بر زناى او شهادت مى‏دادند، او را در خانه حبس مى‏كردند تا جان مى‏سپرد. سپس اين حكم نسخ شد و دستور داده شد كه اشخاصى را كه مرتكب زناى محصنه مى‏شوند سنگسار كنند و كسانى كه مرتكب زناى غير محصنه مى‏شوند حد بزنند. " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 66 ❕در تفسیر نمونه هم می خوانیم : " از آيه 15 و 16 سوره نساء چنين بر مى‏آيد كه قبل از نزول حكم سوره نور درباره زناكاران و زنان بد كار اگر محصنه بوده‏اند مجازات آنها زندان ابد تعيين شده است (فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ) و در صورتى كه غير محصن بوده‏اند مجازات آنها ايذاء و آزار بوده است (فَآذُوهُما). ولى مقدار اين آزار معين نشده است، اما آيه مورد بحث ( آیه سوره نور ) آن را در يكصد تازيانه محدود و معين نموده، بنا بر اين حكم اعدام در مورد محصنه جايگزين زندان ابد، و حكم يكصد تازيانه حد و حدودى براى حكم آزار است‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 365 👌در روایات متعددی نیز تصریح شده است که حکم موجود در سوره نساء بوسیله حکم آمده در سوره نور , نسخ و جایگزین شده است : 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 43 به بعد 👌در رابطه فلسفه نسخ و جایگزینی احکام هم گفتنی است که گاهی مصلحت جامعه اقتضاء می کند که حکمی جعل شود و گاهی به حسب تغییر شرایط , مصلحت اقتضا می کند که حکم دوم , جایگزین حکم اول شود , چنان که این قضیه نسخ در بحث تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه نیز مورد توجه است و برخی از محققین نیز در این رابطه می نویسند : "علم خداوند و آگاهى بى‏پايان او هرگز دگرگون نمى‏شود ولى پاره‏اى از موضوعات در اثر گذشت زمان تغيير مى‏يابد، مثلا ممكن است دارويى براى بيمارى، امروز داروى شفابخش باشد و چند روز ديگر براى همان بيمار، زيانبار و خطرناك. طبيب آگاه، امروز دستور استفاده از آن را مى‏دهد و چند روز ديگر آن را نسخ مى‏كند و ممنوع مى‏شمارد. در مثال قبله و غير آن نيز مطلب همينطور است. ▫️ممكن است يك روز نماز به بيت المقدّس داراى مصالح زياد باشد چرا كه كعبه مركز بتها شده، بعلاوه رنگ قوميّت به خود گرفته و اگر در آغاز، نماز به سوى آن خوانده شود، مشكل ايجاد خواهد شد ولى نماز به سوى بيت المقدّس به مدّت سيزده سال، اين زنگها را از اسلام مى‏زدايد و هر گاه بعد از هجرت به مدينه نماز به سوى كعبه كه نخستين خانه توحيد است خوانده شود، داراى مصالح بيشترى است و زيانى هم ندارد. تمام موارد نسخ، در واقع همين گونه است‏ " 📚پیام امام امیر المومنین علیه السلام ج 1 ص 251 ❕در ذیل بیشتر در مورد نسخ احکام بحث کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2917 @Rahnamye_Behesht