eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به شبهات اعتقادی فضای مجازی جلد 1.-07.Prp.pdf
1.92M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات اعتقادی فضای مجازی ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون برخی مسائل اعتقادی و نیز شبهاتی پیرامون امامان علیهم السلام است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| جبهه مقاومت و نصرت خداوند!!! ❕با شهادت برخی از فرماندهان جبهه مقاومت برخی در مورد پیروزی مقاومت و آینده منطقه دچار یاس و ناامیدی شده اند ! 👌ما در کلیپ فوق در مورد شرایط منطقه و شروط بهره مندی از نصرت الهی توضیحات خوبی داده ایم . @Rahnamye_Behesht
توضیحاتی در مورد مکان برزخ !!! 🤔 : ❓شنیده ام که بعد از مرگ وارد عالمی به نام برزخ می شوم ? سوالم آن است که عالم برزخ کجاست و در چه مکانی است ?❕❕ 💠پاسخ : 💠 👌برخی از محققین می نویسند : "ما معتقديم: در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسان‏ها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى‏گيرند. «وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخ الى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( سوره مومنون آیه 100 ) ❕البته از جزئيات آن جهان نيز آگاهى زيادى نداريم و نمى‏توانيم داشته باشيم، اين قدر مى‏دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعّم به نعمت‏هاى فراوانى هستند: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا فى سَبيلِ اللَّهِ امْواتاً بَلْ احْياء عِنْدَ ربِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده‏اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّمند». ( سوره آل عمران آیه 169 ) ❕و نيز ارواح ظالمان و طاغوت‏ها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل‏فرعون مى‏گويد: «النّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوّاً وَ عَشِيّاً وَ يَوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ ادْخِلُوا آل‏فِرْعَوْنَ اشَدَّ الْعَذابِ؛ عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى‏فرمايد) آل فرعون را داخل سخت‏ترين عذاب‏ها كنيد!». ( سوره مومن آیه 46 ) ... ❕در روايات اسلامى نيز از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است كه فرمود: «الْقَبْرُ رَوْضَة مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ اوْ حُفْرَةِ مِنْ حُفَرِ النّيران؛ قبر يا باغى است از باغ‏هاى بهشت، يا حفره‏اى از حفره‏هاى دوزخ» ( صحيح ترمذى، جلد 4، كتاب صفة القيامة، باب 26، حديث 2460، در منابع شيعه اين حديث گاه از اميرمؤمنان على عليه السلام و گاه از امام على بن الحسين عليه السلام نقل شده است (بحارالانوار، جلد 6، صفحه 214 و 218) ) 📚به نقل از کتاب اعتقاد ما، ص: 70 ❕برخی ازمفسرین در مورد آیه مورد اشاره پیرامون عذاب آل فرعون می نویسند : " ( آیه ) مى‏گويد آنها صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند اما در قيامت آنها را وارد اشد عذاب مى‏كند، اين به خوبى دلالت دارد كه عذاب اول عذاب برزخى است كه بعد از اين دنيا و قبل از قيام قيامت است و كيفيت آن عرضه و نزديكى به آتش دوزخ است، عرضه‏اى كه هم روح و جان را به لرزه در مى‏آورد و هم جسم را تحت تاثير قرار مى‏دهد. " 📚تفسير نمونه، ج‏20، ص: 115 ❕از آیات و روایات استفاده می شود که مکان برزخ جایی در همین دنیا است و اینکه در برزخ صبح و شب  است چنانچه که در آیه مورد اشاره خواندیم که آل فرعون هر صبح و شام در برزخ عذاب می شوند . ❕صبح و شام داشتن از ویژگی های دنیا است و در پایان دنیا , طومار خورشید و ماه و ستارگان پیچیده می شود و دیگر خبری از صبح و شام نیست . ❕خداوند می فرماید : "  در آن هنگام كه خورشيد درهم پيچيده شود _ و در آن هنگام كه ستارگان بى‏فروغ شوند. " ( سوره تکویر آیه 1 و 2 ) 👌و در مورد بهشتیان می فرماید : " نه خورشید را در آنجا مى‏بينند، نه سرما را. " " لا يَرَوْنَ فِيها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً " ( سوره انسان آیه 13 ) ❕در روایات نیز تصریح شده است که عذاب صبح و شام آل فرعون در دنیا است یعنی برزخ در جایی در همین عالم دنیاست اما ما با چشم سر و حواس ظاهری قابلیت درک این عالم را نداریم . 👌در نقلی آمده است که مردى به امام صادق عليه السلام عرضه داشت در باره اين سخن خداوند عز و جل: «هر صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند» چه مى‏گوييد؟ فرمود: مردم درباره آن چه مى‏گويند؟ مرد گفت: مى‏گويند: اين در مورد آتشِ جاويدان است، و فرعونيان تا آن زمان، عذابى نمى‏شوند. امام عليه السلام فرمود:«پس، آنها از نيك‏بختان‏اند؟!» ( که فقط صبح و شام عذاب می شوند ) گفته شد: قربانت كردم! پس منظور چيست؟ فرمود: «اين [عرضه شدن صبح و شام فرعونيان بر آتش‏]، در دنياست؛ امّا درباره آتش جاويدان، مى‏فرمايد: «و روزى كه رستاخيز برپا شود [، فرياد مى‏رسد كه:] فرعونيان را در سخت‏ترين عذاب در آوريد» " فقَال: إِنَّما هذا فِي الدُّنيا، وأمّا فِي نارِ الخُلدِ فَهُوَ قَولُهُ: «وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ " 📚تفسیر قمی ج 2 ص 258 ❕می بینیم که در این حدیث شریف امام علیه السلام با صراحت مکان برزخ را جایی در همین دنیا می شمرد . 👇ادامه
👇ادامه ▫️همینطور خداوند در توصیف بهشتیان می فرماید : "آنها هرگز در آنجا گفتار لغو و بيهوده‏اى نمى‏شنوند و جز سلام در آنجا سخنى نيست و هر صبح و شام روزى آنها در بهشت مقرر است. " " لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا " ( مریم 62 ) ❕مرحوم قمی در مورد نعمت صبح و شام بهشتیان نقل می کند : " مراد باغ‌های دنیای قبل از قیامت است و دلیل آن عبارت «بُکْرَةً وَعَشِیًّا» می‌باشد، چرا که در آخرت، در بهشت‌های جاویدان، صبح و شبی وجود ندارد و صبح و شامگاه مربوط به باغ‌های دنیاست که روح مؤمنان بدان منتقل می‌گردد و خورشید و ماه بر آن طلوع می‌کنند " " ذلك في جنات الدنيا قبل القيامة- و الدليل على ذلك قوله: بُكْرَةً وَ عَشِيًّا فالبكرة و العشي- لا تكون في الآخرة في جنات الخلد- و إنما يكون الغدو و العشي في جنات الدنيا- التي تنتقل إليها أرواح المؤمنين- و تطلع فيها الشمس و القمر. " 📚تفسير القمي، ج‏2، ص: 52 ❕در نقل دیگری با صراحت بیشتری بیان شده است که برزخ در همین دنیا است و برزخیان یا متنعم به نعمتند و یا معذب به عذاب . ❕امام باقر علیه السلام فرمود : " همانا خداوند بهشتی دارد که آن را در مغرب آفریده است و آب فرات از آن خارج می‌شود. ارواح مؤمنان در هر شامگاه، از قبرهایشان به سمت آن می‌روند و بر روی میوه‌های آن می‌افتند و از آن می‌خورند و بهره مند می‌گردند و با هم دیدار می‌کنند و با یکدیگر آشنا می‌شوند. با ظهور سپیده دم، آنان از بهشت بیرون می‌شوند و در آسمان و بین آسمان و زمین شروع به رفت و آمد می‌کنند و با طلوع خورشید، به قبرهایشان می‌روند. آنها در آسمان، یکدیگر را دیدار می‌کنند و با هم آشنا می‌شوند. ایشان در ادامه فرمودند: و خداوند آتشی در مشرق دارد، که آن را برای اسکان روح کافران آفریده و آنان از زقوم آن می‌خورند و در شب از آب جوشان آن می‌نوشند و آن گاه که سپیده دم سر زند، به وادی ای در یمن می‌روند که به آن برهوت گفته می‌شود که از آتش‌های دنیا سوزنده تر است. آنان در آن جا با یکدیگر ملاقات می‌کنند و با یکدیگر آشنا می‌شوند و در شامگاه به آتش بازمی گردند و پیوسته تا روز قیامت حالشان این چنین است. " " إِنَّ لِلَّهِ جَنَّةً خَلَقَهَا اللَّهُ فِي الْمَغْرِبِ وَ مَاءَ فُرَاتِكُمْ يَخْرُجُ مِنْهَا وَ إِلَيْهَا تَخْرُجُ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ حُفَرِهِمْ عِنْدَ كُلِّ مَسَاءٍ فَتَسْقُطُ عَلَى ثِمَارِهَا وَ تَأْكُلُ مِنْهَا وَ تَتَنَعَّمُ فِيهَا وَ تَتَلَاقَى ... " 📚الكافي ج‏3، ص: 247 ❕درنقل دیگری امیر مومنان علیه السلام فرمود : " بدترین آبی که در روی زمین است آب بَرَهوت است و برهوت در حَضرموت ( یمن ) است که ارواح کفار در آن جا قرار می‌گیرد. " "شَرُّ مَاءٍ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءُ بَرَهُوتَ وَ هُوَ الَّذِی بِحَضْرَمَوْتَ یَرِدُهُ هَامُ الْکُفَّارِ. " 📚الکافی ج 3 ص 246 ❕در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود : " پشت یمن بیابانی است که به آن وادی برهوت می‌گویند، در این بیابان از جانداران به جز مارهای سیاه و جغد، موجود زنده دیگری یافت نمی شود. در این بیابان چاهی است که به آن «بلهوت» می‌گویند، این بیابان محل سکونت ارواح مشرکین است، آن‌ها به آن چاه رفت و آمد می‌کنند و از آب آن چاه که مانند چرک و خون است، می‌آشامند. " " إِنَّ مِنْ وَرَاءِ الْیَمَنِ وَادِیاً یُقَالُ لَهُ وَادِی بَرَهُوتَ وَ لَا یُجَاوِرُ ذَلِکَ الْوَادِیَ إِلَّا الْحَیَّاتُ السُّودُ وَ الْبُومُ مِنَ الطَّیْرِ فِی ذَلِکَ الْوَادِی بِئْرٌ یُقَالُ لَهَا بَلَهُوتُ یُغْدَی وَ یُرَاحُ إِلَیْهَا بِأَرْوَاحِ الْمُشْرِکِینَ یُسْقَوْنَ مِنْ مَاءِ الصَّدِیدِ. " 📚الکافی ج 8 ص 261 ❕به مضمون روایات فوق که برزخ را در همین دنیا معرفی می کند , روایات متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید : 📚بحار الأنوار ج‏6 ص 282 باب 9 "  آخر في جنة الدنيا و نارها و هو من الباب الأول‏ " @Rahnamye_Behesht
ترمیم بدن عذاب شدگان در جهنم برای ورود به بهشت ! 🤔پرسش : ❓اگر کسی گناهی کرده باشد و خداوند قسمتی از بدن او را در برزخ عذاب کند و بعد بخشیده شود و به بهشت برزخی برود آیا آثار عذابی که شده در بهشت بر بدنش می ماند ؟ 💠پاسخ : 💠 ❕یکی از فایده های عالم برزخ آن است که سبب پاکسازی انسان های مومن اما گناهکار می شود یعنی عذاب در برزخ برای آنان کفاره و جبران کننده گناهانی است که بابتشان توبه نکرده اند و پس از عذاب شدن و پاک شدن , در هنگام قیامت می توانند مستقیما وارد بهشت شوند . ▫️امام صادق علیه السلام فرمود : " هنگامی که گناهان بنده ای زیاد می‌شود و چیزی که موجب پاک شدن آن‌ها شود نمی یابد، خداوند او را به اندوه مبتلا می‌کند تا گناهانش در [همین] دنیا پاک شوند، اگر آن اندوه گناهانش را پاک بکند که هیچ، اما اگر نکند، بدنش را بیمار می‌نماید، تا گناهانش پاک شوند، اگر آن بیماری گناهانش را پاک بکند که هیچ، اما اگر نکند، در هنگام مرگ بر او سخت می‌گیرد تا آن‌ها پاک شوند، اگر گناهانش به این وسیله پاک بشود که هیچ، اما اگر نشود، در درون قبر و عالم برزخ عذابش می‌کند تا هنگامی که در روز قیامت خدا را ملاقات می‌کند، او را بدون گناهانش ملاقات نماید. " " عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يَجِدْ مَا يُكَفِّرُهَا بِهِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْحُزْنِ فِي الدُّنْيَا لِيُكَفِّرَهَا بِهِ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ وَ إِلَّا أَسْقَمَ بَدَنَهُ لِيُكَفِّرَهَا بِهِ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ وَ إِلَّا شَدَّدَ عَلَيْهِ عِنْدَ مَوْتِهِ لِيُكَفِّرَهَا بِهِ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ وَ إِلَّا عَذَّبَهُ فِي قَبْرِهِ لِيَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يَلْقَاهُ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ ذُنُوبِهِ. " 📚امالی صدوق ص 294 ❕از روایات دیگر استفاده می شود که افرادی که بابت گناهان در عذاب بوده اند و سپس استحقاق رفتن به بهشت را پیدا می کنند , در هنگام ورود به بهشت آثار عذاب از بدن آنان برطرف می شود . 👌امام باقر علیه السلام فرمود : " گروهى در آتش مى‏سوزند و آن هنگام كه زغال شدند، شفاعت به سراغشان مى‏آيد. پس آنان را به سوى نهرى مى‏برند كه از عرق بهشتيان جارى است. آنان خود را در آن مى‏شويند و بر اثر آن، گوشت و خونشان مى‏رويد و سوختگى‏هاى آتش، از آنان زدوده مى‏گردد. سپس وارد بهشت مى‏شوند. به اينان [در بهشت‏]،" جهنّميان" مى‏گويند؛ ولى همه آنها دعا مى‏كنند: بار خدايا! اين نام را از ما بزداى! و خداوند آن نام را از ايشان مى‏زدايد " "إنَّ قَوماً يُحرَقونَ فِي النّارِ، حَتّى‏ إذا صاروا (حَميماً) حُمَماً أدرَكَتهُمُ الشَّفاعَةُ. قالَ عليه السلام: فَيُنطَلَقُ بِهِم إلى‏ نَهرٍ يَخرُجُ مِن رَشحِ أهلِ الجَنَّةِ، فَيَغتَسِلونَ فيهِ، فَتَنبتُ لُحومُهُم ودِماؤُهُم، وتَذهَبُ عَنهُم قَشفُ النّارِ، ويُدخَلونَ الجَنَّةَ، فَيُسَمَّونَ الجَهَنَّمِيّينَ، فَيُنادونَ بِأَجمَعِهِم: اللَّهُمَّ أذهِب عَنّا هذَا الاسمَ! قالَ عليه السلام: فَيُذهِبُ عَنهُم‏" 📚کتاب الزهد , ص 175 ح 263 _ بحار الانوار ج 8 ص 361 ح 33 ❕در نقل دیگری آمده است که راوی می گوید از از امام صادق عليه السلام در باره جهنّميان پرسيدم. فرمود: « [پدرم‏] باقر عليه السلام مى‏فرمود: آنان از جهنّم خارج مى‏شوند و سپس آنان را به كنار چشمه‏اى در نزديك دَرِ بهشت مى‏برند كه به آن،" چشمه زندگانى" مى‏گويند. از آب آن چشمه بر آنها مى‏پاشند و بر اثر آن، گوشت و پوست و موهاى آنها، همانند روييدن زراعت، خواهد روييد " " سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَنِ الجَهَنَّمِيّينَ، فَقالَ:كانَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام يَقولُ: يُخرَجونَ مِنها، فَيُنتَهى‏ بِهِم إلى‏ عَينٍ عِندَ بابِ الجَنَّةِ، تُسَمّى‏ عَينَ الحَيَوانِ، فَيُنضَحُ عَلَيهِم مِن مائِها، فَيَنبُتونَ كَما يَنبُتُ الزَّرعُ؛ لُحومُهُم وجُلودُهُم وشُعورُهُم‏ " 📚کتاب الزهد ص 174 ح 259 _ بحار الانوار ج 8 ص 360 ح 29 ❕علمای اهلسنت هم نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " مردمى كه در آتشْ سوخته و چون زغال شده‏اند، به زودى، از آتش خارج مى‏شوند. آن گاه، اهل بهشت پيوسته بر آنان آب مى‏پاشند تا اين كه مانند بالا آمدن كف و خاشاك در سيلاب، [گوشت و پوست آنها] مى‏رويند. " " سَيُخرَجُ ناسٌ مِنَ النّارِ قَدِ احتَرَقوا وكانوا مِثلَ الحُمَمِ، ثُمَّ لا يَزالُ أهلُ الجَنَّةِ يَرُشّونَ عَلَيهِمُ الماءَ، حَتّى‏ يَنبُتُونَ نَباتَ الغُثاءِ فِي السَّيل‏ " 📚مسند احمد ج 4 ص 179 ح 11855 و ص 96 ح 11441 _ مسند أبي يعلى: ج 2 ص 86 ح 1249 _ كنز العمّال: ج 14 ص 512 ح 39441. @Rahnamye_Behesht
توضیحی در مورد کیفیت مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام ! 🤔پرسش : ❓توهین شیعه: امام جواد از ناحیه مقعد مسموم شد و به شهادت رسید !!! وَ رُوِيَ‌ أَنَّ امْرَأَتَهُ أُمَّ الْفَضْلِ بِنْتَ الْمَأْمُونِ سَمَّتْهُ فِي فَرْجِهِ بِمِنْدِيلٍ فَلَمَّا أَحَسَّ بِذَلِكَ قَالَ لَهَا أَبْلَاكِ اللَّهُ بِدَاءٍ لَا دَوَاءَ لَهُ ... ترجمه: ام فضل دختر مأمون عباسی که همسر امام جواد بود، امام جواد را بوسیله قرار دادن یک دستمال سمی در مقعد امام، مسموم کرد. (مناقب آل أبي طالب - ط علامه ٤/٣٩١ ) ❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❕آنچه که در نقل علمای شیعه آمده است آن است که امام جواد علیه السلام از طریق سم مسموم شدند و به شهادت رسیدند : "وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَصِمُ بِالسَّمِّ. " _ " قبض ببغداد قتيلا مسموما " 📚إعتقادات الإمامية (للصدوق)، ص: 98 _روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج‏1، ص: 243 ❕در نقلهای متعددی نیز کیفیت مسموم شدن حضرت به وسیله نوشیدنی مسموم بیان شده است . ▫️مسعودی نقل می کند : "وقتى كه امام جواد به عراق آمد , معتصم و جعفر بن مأمون درباره كشتن امام جواد مكر و حيله كردند جعفر بن مأمون به امّ الفضل كه خواهر پدر و مادرى او بود پيشنهاد قتل امام جواد را كرد، زيرا جعفر مي دانست كه امّ الفضل- به جهت اين كه امام جواد مادر امام على النقى را از او بيشتر مي خواهد - با آن حضرت ميانه خوبى ندارد، از طرفى هم امّ الفضل از امام جواد فرزندى ندارد، لذا امّ الفضل حرف برادر خود را گوش كرد، زهرى را در انگور رازقى آلوده كردند، امام جواد هم انگور رازقى را دوست ميداشت. وقتى كه امام عليه السّلام از آن انگور خورد امّ الفضل از عمل خود پشيمان شد " .... فأجابت أخاها جعفرا و جعلوا سمّا في شي‏ء من عنب رازقي و كان يعجبه العنب الرازقي. فلما أكل منه ندمت‏ " 📚اثبات الوصية، ص: 227 ❕شیخ عباس قمی نیز به نقل از کتاب عیون المعجزات , کیفیت شهادت امام جواد علیه السلام را چنین نقل می کند : "از كتاب عيون المعجزات نقل شده كه چون حضرت جواد عليه السّلام وارد بغداد شد و معتصم انحراف امّ الفضل را از آن حضرت دانست او را طلبيد و به قتل آن حضرت راضى كرده زهرى براى او فرستاد كه در طعام آن جناب داخل كند، امّ الفضل انگور رازقى را زهرآلود كرده به نزد آن امام مظلوم آورد و چون حضرت از آن تناول نمود اثر زهر در بدن مباركش ظاهر شد و امّ الفضل از كرده خود پشيمان شد و چاره‏اى نمى‏توانست كرد، گريه و زارى مى‏كرد، حضرت فرمود: الحال كه مرا كشتى گريه مى‏كنى؟ به خدا سوگند كه به بلايى مبتلا خواهى شد كه مرهم‏پذير نباشد. " " جعلت سما في عنب رازقي و وضعته بين يديه (ع)، فلما اكل منه ندمت و جعلت تبكي " 📚منتهى الآمال ج‏3، ص: 1804 _ عيون المعجزات، ص: 129 ❕علامه مجلسی نیز کیفیت شهادت امام جواد ع را بر اساس نقلی دیگر از مرحوم ابن شهر آشوب چنین نقل می کند : "چون با معتصم لعين بيعت كردند، متفقّد احوال حضرت امام محمّد تقى عليه السّلام شد، و به عبد الملك كه والى مدينه بود نامه نوشت كه آن حضرت را با امّ الفضل روانه بغداد كند. چون حضرت داخل بغداد شد، به ظاهر اعزاز و اكرام و تحفه‏ها براى آن جناب و امّ الفضل فرستاد، و شربت حماضى براى حضرت فرستاد با غلام خود اشناس نام، و سر آن ظرف را مهر كرده بود. چون شربت را به خدمت آن حضرت آورد گفت: اين شربتى است كه خليفه براى خود ساخته، و خود با جماعت مخصوص خود تناول كرده، و اين حصّه را براى شما فرستاده كه با برف سرد كنيد و تناول نمائيد، و برف با خود آورده بود و براى حضرت شربت ساخت، حضرت فرمود: باشد كه شب در وقت افطار تناول نمايم، آن ملعون گفت: برف آب مى‏شود، و اين شربت را سرد كرده مى‏بايد تناول كرد، هر چند آن امام غريب مظلوم از آشاميدن امتناع نمود، آن ملعون مبالغه را زياده كرد تا آنكه شربت زهرآلود را دانسته به ناكام نوشيد، و دست از حيات كثير البركات كشيد " "... وَ قَدْ ذَابَ الثَّلْجُ وَ أَصَرَّ عَلَى ذَلِكَ فَشَرِبَهَا عَالِماً بِفِعْلِهِم‏ " 📚جلاء العيون، ص: 968 _ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج‏4، ص: 384 ❕بنابراین در نقلهای متعددی بیان شده است که امام جواد علیه السلام از طریق نوشیدنی مسموم شهید شدند و این تعدد نقل قرینه بر پذیرش محتوای آنها می تواند محسوب شود . ▫️به هر حال در نقل مورد استناد وهابی آمده است که ام فضل در هنگام مقاربت و رابطه زناشویی با امام جواد علیه السلام , ایشان را از طریق دستمال سمی , مسموم کرد ( جلاء العیون ص 967 ) ❗️اما نکته مهم آن است که نقل مذکور بدون سند و با تعبیر " روی " یعنی " روایت شده است " بیان شده و سندی برای آن ذکر نشده است . بنابراین چنین نقلی از نظر سندی مرسل و ضعیف و غیر قابل استناد است . @Rahnamye_Behesht
آیا شیعیان و لو فاسد باشند از سایر مسلمانان مقام بالاتری دارند ? 🤔 : نزد امامان شیعه، آن شیعه‌ای که اهل هزاران فسق و فجور و گناه و معصیت باشد، از سنی بهتر است !!! " عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي أُخَالِطُ اَلنَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لاَ يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلاَناً وَ فُلاَناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ اَلْأَمَانَةُ وَ لاَ اَلْوَفَاءُ وَ اَلصِّدْقُ قَالَ فَاسْتَوَى أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَالِساً فَأَقْبَلَ عَلَيَّ كَالْغَضْبَانِ ثُمَّ قَالَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ اَللَّهَ بِوَلاَيَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلاَيَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ قُلْتُ لاَ دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى هَؤُلاَءِ قَالَ نَعَمْ لاَ دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى هَؤُلاَءِ. " " عبد اللّٰه بن ابى يعفور گويد: به امام صادق گفتم: من كه با مردم ارتباط دارم بسيار تعجب ميكنم از مردمى كه از شما پيروى نميكنند و بدنبال فلانی  و فلانی مي روند ولى امين و راستگو و با وفايند، و مردمى هستند كه بدنبال شمايند، ولى امانت و وفاء و راستگوئى آنها را ندارند. امام صادق راست نشست و مانند خشمناكى بمن متوجه شد، سپس فرمود: هر كه خدا را با پيروى از امام ستمگرى كه از جانب خدا نيست ديندارى كند، دين ندارد و سرزنش نيست بر كسى كه با پيروى از امام عادل از جانب خدا ديندارى كند، گفتم: آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست‌؟!! فرمود: آرى آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست. " !!! ( الکافي  ,  جلد ۱  ,  صفحه ۳۷۵ ) 💠 :  💠 👌امامان علیهم السلام , فردی را به عنوان شیعه معرفی کرده اند که در افعال و اعمال از آن بزرگواران پیروی کند و افعالش در مسیر الهی باشد نه مسیر شیطانی , چنانچه که امام صادق علیه السلام فرمود : " از شیعیان ما نیست کسی که تنها به زبان ادعای شیعه بودن دارد و در اعمال و آثار ما , از ما پیروی نمی کند و مطابق اعمال ما عمل نمی کند , شیعه ما کسی است که با قلب و زبان شیعه باشد و از آثار ما پیروی کند و مطابق اعمال ما عمل کند , این افراد هستند که شیعه می باشند " "  قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِي أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا وَ لَمْ يَعْمَلْ بِأَعْمَالِنَا وَ لَكِنْ شِيعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا أُولَئِكَ شِيعَتُنَا " 📚السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات)، ج‏3، ص: 639 👌و فرمود : " گروهى مى‏پندارند كه من، امام آنها هستم. به خدا سوگند كه من، امام آنها نيستم.خداوند، لعنتشان كند! هر چه من پرده‏پوشى مى‏كنم، آنان، پرده‏درى مى‏كنند. من مى‏گويم: «چنين و چنان» و آنان مى‏گويند: مقصودش، فلان و بهمان است. من، امام كسى هستم كه مرا فرمان ببرَد. " " سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَوْمٌ يَزْعُمُونَ أَنِّي إِمَامُهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا لَهُمْ بِإِمَامٍ لَعَنَهُمُ اللَّهُ كُلَّمَا سَتَرْتُ سِتْراً هَتَكُوهُ أَقُولُ كَذَا وَ كَذَا فَيَقُولُونَ إِنَّمَا يَعْنِي كَذَا وَ كَذَا إِنَّمَا أَنَا إِمَامُ مَنْ أَطَاعَنِي. " 📚الغيبة للنعماني، ص: 37 ❗️فردی که به زبان ادعای تشیع دارد اما در عمل به فرامین الهی توجه نکرده و عمر را در فساد و نافرمانی الهی می گذراند , آخر امر نیز گناهان ,  قلب او را سیاه کرده و بی ایمان و کافر از دنیا می رود . ❕خداوند می فرماید ؛ «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون‏ » « چنين نيست كه آنها خيال مى‏ كنند، بلكه اعمالشان چون زنگارى بر دلهايشان نشسته ( و قلبشان را سیاه و بی ایمان کرده است ) » ( مطففین ، آیه 14 ) 👌و می فرماید ؛ « ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏ » « سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به سخريه گرفتند. » ( روم 10 ) ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕بر همین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « آرى گناه و آلودگى همچون بيمارى خوره به جان انسان مى ‏افتد، و روح ايمان را مى‏ خورد و از بين مى‏ برد، و كار به جايى مى ‏رسد كه سر از تكذيب آيات الهى در مى ‏آورد، و از آن هم فراتر مى‏ رود، و او را به استهزاء و سخريه پيامبران و آيات الهى وامى ‏دارد، و به مرحله‏ اى مى‏ رسد كه ديگر هيچ وعظ و اندرز و انذارى مؤثر نيست و جز تازيانه عذاب دردناك الهى راهى باقى نمى‏ ماند! ❕يك نگاه به صفحات تاريخ زندگى بسيارى از ياغيان و جانيان نشان مى ‏دهد كه آنها در آغاز كار چنين نبودند حد اقل نور ضعيفى از ايمان در قلب آنها مى ‏تابيد ولى ارتكاب گناهان پى در پى سبب شد كه روز به روز از ايمان و تقوا فاصله بگيرند و سرانجام به آخرين مرحله كفر برسند. » 📚تفسير نمونه، ج ‏16، ص: 374 ❕لذا امام صادق عليه السلام مى‏ خوانيم ؛ « هنگامى كه انسان گناه مى ‏كند نقطه سياهى در قلب او پيدا مى‏ شود، اگر توبه كند محو مى ‏گردد، و اگر بر گناه بيفزايد زيادتر مى‏ شود تا تمام قلبش را فرا مى ‏گيرد، و بعد از آن هرگز روى رستگارى را نخواهد ديد!». "إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ ... فَلَا يُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً. " 📚الکافی ج 2 ص 271 ❗️آنچه هم که در روایت مورد استناد وهابی آمده است ناظر به شیعیانی نیست که تنها از شیعه بودن اسمی دارند و در اعمال مخالف اهلبیت علیهم السلام هستند و عمر خود را در فساد و طغیان می گذرانند . ❕به حسب سایر روایات که مورد اشاره قرار گرفت و نیز تتمه همان نقل مورد اشکال , مقصود روایت مورد بحث تنها شیعیانی هستند که در مسیر اطاعت الهی و پیروی از اهلبیت علیهم السلام هستند اما ممکن است در این مسیر گاهی خطایی هم از آنان سرزند اما در ارتکاب گناه اصرار ندارند : " ربما يحمل المؤمنون على غير المصرين على الكبائر. " 📚مرآة العقول ج‏4، ص: 215 ❕بر اساس آنچه که در ادامه روایت مورد بحث آمده است , خداوند به این دسته از شیعیان بخاطر اعتقاد صحیحشان و تن دادن به ولایت امامان علیهم السلام ,  توفیق توبه و مغفرت را می دهد تا جبران کوتاهی های ناخواسته خود را کنند :  " ثُمَّ قَالَ أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ يَعْنِي مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَى نُورِ التَّوْبَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ لِوَلَايَتِهِمْ كُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّه‏ " 📚الکافی ج 1 ص 375 ❕یا مطابق آنچه که در نقلهای دیگر آمده است , افراد مذکور در همین دنیا یا هنگام مرگ مجازات گناهان خود را پس می دهند تا به خاطر اعتقاد به ولایت امامان علیهم السلام , وارد بهشت شود . 👌 امام صادق علیه السلام فرمود : " به خدا هیچ بنده ای این امر (تشیع) را نستاید که آتش دوزخ او را بخورد. » راوی می گوید :  گفتم: «در بین شیعیان افرادی هستند که چنین و چنان می‌کنند. » امام علیه السلام فرمود: «هر گاه چنین شود، خداوند او را به (امراض) جسد و بدنش مبتلا می‌سازد و این کفاره گناهان اوست. اگر پاک نشد، روزی را بر او تنگ می‌کند و اگر پاک نشد، دم مرگ بر او سخت می‌گیرد، تا وقتی که به سوی خدا می‌رود، گناهی نداشته باشد و خدا او را به بهشت ببرد. " " وَ اللَّهِ لَا يَصِفُ عَبْدٌ هَذَا الْأَمْرَ فَتَطْعَمُهُ النَّارُ ..." 📚المحاسن، ج‏1، ص: 172 👌بنابراین اگر در روایت مورد بحث آمد که سرزنشی بر این شیعیان خطاکار نیست از این جهت است که توبه می کنند و یا مجازات اعمال ناشایست خود را دریافت می کنند و از گناهان پاک می شوند . ❗️بر اساس آنچه در ادامه روایت مورد اشکال وهابی آمده است , کسانی که تن به امامت امامان گمراهی داده اند در همه ارکان دین به پیروی از آن امامان باطل , گرفتار انحراف می شوند , لذا اعمال به ظاهر خوبشان نیز چون در مسیر اطاعت الهی و اجرای فرامین خداوند و چهارچوب کلی برنامه و دستورات خداوند نیست , مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد زیرا این اعمال در راستای اهداف غیر الهی است که امامان گمراه برایشان ترسیم کرده اند :  "فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا كُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ الله خَرَجُوا بِوَلَايَتِهِمْ إِيَّاهُ مِنْ نُورِ الْإِسْلَامِ إِلَى ظُلُمَاتِ الْكُفْرِ فَأَوْجَبَ اللَّهُ لَهُمُ النَّارَ ... " 📚الکافی ج 1 ص 376 ❕بر همین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم : " آن چيزى كه به عمل، شكل و محتوا مى‏دهد، نيت و انگيزه و هدف و برنامه آن است. اگر برنامه و انگيزه و هدف، سالم و ارزنده و قابل ملاحظه باشد خود عمل نيز چنين خواهد بود، ولى اگر برترين اعمال را با انگيزه‏اى پست، برنامه‏اى نادرست، و هدفى بى‏ارزش انجام دهيم، آن عمل به كلى مسخ و بى‏محتوا مى‏شود و چون خاكسترى خواهد بود بر سينه تند باد " 📚تفسير نمونه، ج‏10، ص: 311 @Rahnamye_Behesht
🌸میلاد حضرت زینب سلام الله علیها مبارک 🌸پرسش و پاسخ هایی پیرامون بانو زینب سلام الله علیها ؛ 1⃣گوشه ای از فضائل آن بانوی بزرگوار ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1767 2⃣عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034 3⃣در کلیپی فردی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866 4⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201 5⃣یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572 6⃣ آیا سر به محمل کوبیدن حضرت زینب واقعیت دارد ? ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174 7⃣آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3187 8⃣آیا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب بی حجاب شد ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1291 9⃣واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/973 🔟چرا حرم ائمه و حضرت زینب برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1468 1⃣1⃣پرسشی بسیار مطرح می شود که آیا حضرت زینب سلام الله معصوم بوده اند یا خیر ! لطفا در این زمینه روشنگری فرمایید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3601 @Rahnamye_Behesht
جواز سجده کردن بر روی نجاست در مذهب اهلسنت و ابوحنیفه !!! 🤔پرسش : امام معصوم شیعه فتوا به جواز نماز بر روی ادرار خشک شده انسان را می دهد ‼️ قُلْنَا لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلسَّطْحُ يُصِيبُهُ اَلْبَوْلُ أَوْ يُبَالُ عَلَيْهِ أَ يُصَلَّى فِي ذَلِكَ اَلْمَكَانِ فَقَالَ إِنْ كَانَ تُصِيبُهُ اَلشَّمْسُ وَ اَلرِّيحُ وَ كَانَ جَافّاً فَلاَ بَأْسَ بِهِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ يُتَّخَذُ مَبَالاً . (الکافي  ,  جلد۳  ,  صفحه ۳۹۲ ) مکان طاهر و پاک قحط آمده که جواز نماز خواندن روی بول خشک شده را می دهید ? 💠پاسخ : 💠 👌بر اساس آنچه در فقه شیعه و اهلسنت آمده است یکی از مطهرات اشیاء نجس , خورشید است که اگر مثلا خورشید به زمین نجس بتابد و آن را خشک کند , این تابیدن سبب تطهیر و پاک شدن زمین می شود . مرحوم امام خمینی در مورد اشیاء تطهیر کننده می فرماید : " سوم: آفتاب، كه پاك كننده زمين و بناهاى غير منقول و آنچه كه به آن‏ها متصل است ( می باشد ) ... " 📚تحرير الوسيلة (ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 145 ❕نووی عالم بزرگ اهسنت هم نقل می  کند که ابوحنیفه نیز قائل بوده است که خورشید سبب تطهیر زمین نجس می شود : "  فيما إذا أصاب الأرض نجاسة ذائبة في موضعٍ ضاحٍ فطلعت عليه الشمس و هبّت عليه الريح، فذهب أثرها: ففيه قولان: ... و ممّن قال بالطهارة أبو حنيفة " 📚المجموع: ج 2 ص 596 ❕در کتاب " الخلاف " نیز از ابوحنیفه نقل می شود که او قائل به تطهیر زمین نجس با خورشید بوده و نماز خواندن بر آن زمین را جایز می شمرده است : " الأرض إذا أصابتها نجاسة مثل البول و ما أشبهه، و طلعت عليها الشمس و هبت عليها الريح حتى زالت عين النجاسة، فإنها تطهر، و يجوز السجود عليها ... و به قال الشافعي في القديم. و قال أبو حنيفة تطهر و يجوز الصلاة عليها ..." ( الهداية ج 1ص 35 _  النتف ج 1 ص 33 _ المنهل العذب ج 3 ص261 ) 📚الخلاف، ج‏1، ص: 218 👌آنچه هم که در روایت مورد اشکال وهابی آمده است اشاره به همین مساله است که  زمین آلوده شده به بول می تواند به وسیله خورشید پاک شود و در این صورت می توان در آن مکان نماز نیز خواند مگر آنکه آن زمین اختصاص داده شده تا افراد بروند و آنجا بول کنند ( توالت ) که در این صورت خواندن نماز در آنجا مناسب نیست زیرا نماز خواندن در محل استنجاء و توالت کراهت دارد : " الا ان یکون یتخذ مبالا " 📚الکافی ج 3 ص 392 ❕وهابی به جای اشکال کردن به ما مناسب است به این مساله پاسخ بگوید که : 👌اهلسنت از ابوحنیفه به عنوان امام اعظم و بزرگترین پیشوای خود یاد می کنند در حالی که در فتاوای ابوحنیفه آمده است که سجده کردن بر روی بول یا مدفوع و اشیاء نجس و نماز خواندن در مکان نجس اشکالی ندارد !!! " عن أبي يوسف عن أبي حنيفة إذا كان في موضع قدميه بول أكثر من قدر الدرهم فصلاته فاسدة و لا تفسد عليه في موضع السجود . " _ " روي أبو يوسف عن أبي حنيفة رحمهما الله أن النجاسة في موضع السجود لا تمنع عن الجواز. " _ " وَإِنْ كانت النَّجَاسَةُ في مَكَانِ الصَّلَاةِ فَإِنْ كانت قَلِيلَةً تَجُوزُ علي أَيِّ مَوْضِعٍ كانت لِأَنَّ قَلِيلَ النَّجَاسَةِ عَفْوٌ في حَقِّ جَوَازِ الصَّلَاةِ عِنْدَنَا " 📚مختصر اختلاف العلماء، طحاوی حنفی ج1 ص261 _ كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي، عبدالعزیز بخاری ج2 ص490 _ بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، ج1، ص82 ❗️در مورد فتوای ابوحنیفه بر جواز سجده بر نجاست و مدفوع خشک شده , استاد میلانی به نقل از علمای اهلسنت چنین می گوید : " در فقه ابوحنيفه نيز مسائلى وجود دارد كه موجب طعن وى گرديده است كه از آن جمله مى‏توان به موارد زير اشاره كرد: 1. جواز نماز با پوست دباغى شده سگ 2. قرائت يك آيه بعد از حمد به جاى سوره آن هم به لغت ديگر 3. جواز سجده بر مدفوع خشك انسان و حيوانات ديگر 4. فارغ شدن از نماز با اخراج ريح ( باد معده ) و .... ❕ابن خلكان مى‏نويسد: "سلطان محمود سبكتكين حنفى بود. اطرافيان وى قصد داشتند او را از اين مذهب روى گردان كنند، از اين رو درباره فتاواى ابوحنيفه مطالبى به او گفتند. سپس ابوبكر قفّال در حضور سلطان دو ركعت نماز، مطابق با فتواى ابوحنيفه خواند. بدين صورت كه يك پوست دباغى شده سگ بر تن كرد، پس از قرائت حمد به جاى قرائت سوره، يك آيه آن هم با ترجمه فارسى «دو برگ سبز» خواند، سپس بر عذره يابسه‏اى ( مدفوع خشک شده ) سجده كرد، و در پايان با اخراج ريح ( خارج کردن باد معده ) از نماز فارغ شد! ❕سلطان محمود از اين قضيه متعجب شد و گفت اين چه مذهب و مكتبى است! و بعد از آن به مذهب شافعى گرويد " ( الوافى بالوفيات: ج5 ص 257، تاريخ الاسلام: ج 29 ص 72، وفيات الاعيان: ج 5 ص180و  713، طبقات الشافعيه الكبرى: ج 5 ص316، سير اعلام النبلاء: ج 17ص 486 ) 📚جواهر الكلام في معرفة الإمامة و الإمام، میلانی ,  ج‏1، ص: 108 @Rahnamye_Behesht
15.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا ایرانیان به زور شمشیر مسلمان شدند ?! 👌در کلیپ فوق ضمن رد ادعای اسلام اجباری ایرانیان , در مورد حمله اعراب به ایران و کیفیت گسترش اسلام و تشیع در ایران نیز توضیحات خوبی داده شده است . @Rahnamye_Behesht