#دعای_سلامتی_امام_زمان_هدیه_اعمال_به_امامان
🤔پرسش
❔شبهه می کنندچه لزومی دارد ما برای سلامتی امام زمان دعاکنیم چون چه دعا بکنیم یا نکنیم،خداوندخودش حجتش راحفظ می کند ویا وقتی ختم قرآن می کنیم چراثوابش رابرای معصومین(ع)هدیه می کنیم؟ آن هاکه اصلابه ثواب مانیاز ندارندو ماباید تا می توانیم برای خودحسنه جمع کنیم.لطفاتوضیح دهید.
💠#پاسخ💠
❗️امام عصر مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران دیگر و ائمه به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند .
👌خداوند تا زمان ظهور ایشان تنها از جان حضرت محافظت می کند نه آنکه چنان باشد که حضرت در این مدت گرفتار آسیب ها و بیماری های جسمی نشود. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای ایشان بی تاثیر نمی باشد.
🔷امام صادق فرمود:
«مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر میشود و آنها را می بیند اما آنها او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الغیبه طوسی ص161
📚کمال الدین ج2 ص346
👌وفرمود:
«برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الکافی ج1 ص339
🔷وفرمود:
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و دربازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد»
📚کمال الدین ج1 ص144
🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید:
«او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند»
📚الفقیه ج2 ص520
👌از این روایات بدست می آید که امام همانند سایر انسان ها زندگی طبیعی دارد و در بین مردم قدم می گذارد و ممکن است همانند مردمان گرفتار بیماری های جسمی نیز گردند لذا دعا کردن برای سلامتی ایشان مفید فائده است .
❗️اهل بیت نیز طریقه دعا کردن برای سلامتی ایشان را به ما آموخته اند چنان که امام رضا چنین به ما آموخت:
«خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان و او را در پناه خود از تمام شرور و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار »
📚مصباح المجتهد ص409
👌امام عسکری نیز در قنوت نمازهایش برای امام زمان چنین دعا می کرد:
«خدایا او را در پناهگاهی قرار ده تا از شر متجاوزان در امان باشد و او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می ترسیم»
📚همان مدرک ص156
👌اما در مورد هدیه کردن قرآن و کارهای خیر به معصومین گفتنی است؛
❗️در روایات متعددی این هدیه کردن توصیه شده است و نشانه محبت ما به ساحت قدسی اهل بیت می باشد
📚وسائل الشیعه ج11 ص196 باب25 و باب30 ص205
❔حال سوال شما این است که مگر آنان نیازی به انجام کار خیر ما دارند که بخواهیم به آنان هدیه کنیم❓
👌پاسخ روشن است؛
❗️تکامل انسانی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است و سایر انسان ها حتی انسان کامل یعنی معصومین همواره رو به کمال پیش می روند لذا در تشهد نماز برای پیامبر گرامی دعا می کنیم:
«درجه پیامبر را از آنچه است بالاتر ببر»
📚وسائل الشیعه ج4 ص989
🔷خداوند و فرشتگان نیز پیوسته برای پیامبر گرامی درود ورحمت می فرستند و بر مقامات ایشان افزوده می شود
🔶احزاب56
👌بنابراین اعمال نیکی که ما به معصومین هدیه می دهیم سبب افزایش مقام معنوی آنان شده و رحمت تازه ای را برای انان جلوه دار می کند و نشانه محبت عمیق ما به آنان است .
🗯البته در روایات متعددی آمده است که خداوند پاداش ما را نیز از انجام اعمال نیک می دهد و ثوابی نیز برای معصومین قرار می دهد
📚الکافی ج4 ص316
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#امامت_در_نسل_امام_حسین_علیه_السلام
🤔پرسش
❔چرا امامت در نسل امام حسین قرار گرفت و از فرزندان امام حسن کسی به امامت نرسید با این که امام حسن از امام حسین بزرگتر بود❓
💠#پاسخ💠
1⃣شخصی که به مقام امامت می رسد باید دارای شرایط و ویژگی های متعددی باشد از جمله؛
🔶1-علم وافر و کافی به تمام شریعت و هر آنچه مردمان برای هدایت به آن نیاز دارند .
🔶2-عصمت قوی و مستحکم تا در ادای وظیفه امامت دچار خطا و سهو و نسیان نشود.
🔶3-صدق گفتار تا مردم بتوانند به او اطمینان کنند.
🔶4-پایبند بودن به پیمان ها و وعده ها تا مردم نسبت به او بدبین نشوند.
🔶5-امانت در حفظ ودائع و احکام الهی و ابلاغ آنها
🔶6-علاقه و دلسوزی فوق العاده به مردم تا بتواند همگان را هدایت کند.
🔶7-اخلاص و عدم انتظار هرگونه پاداش مادی از مردم
🔶8-نیکوکاری و احسان نسبت به دوست و دشمن
🔶9-شجاعت فوق العاده و نداشتن ترس از غیر خدا
🔶10-توکل مطلق بر خداوند
🔶11-نرمش و حسن خلق با همگان
🔶12- پیروزی در آزمایش های سخت
📚پیام قرآن ج9 ص150
👌امام رضا علیه السلام فرمود:
«برای امام علامات و صفاتی است از جمله باید عالم ترین مردم و عادل ترین آنها و با تقوا ترین آنها و حلیم ترین آنها و شجاع ترین آنها و سخی ترین آنها و عابد ترین آنها باشد ...و از پدران ومادران آنها نسبت به آنها مهربان تر بوده و متواضع ترین مردم در برابر خداوند است و دعایش مستجاب می باشد ...»
📚عیون الاخبار ج1 ص213
❗️این صفات و سایر صفات مهم و برجسته که در سایر روایات برای امام لازم شمرده شده است ؛
📚بحار الانوار ج25 ص115 باب4
🔷به گونه ای است که جز خداوند از فردی که حائز این صفات است کسی دیگر آگاه نیست لذا انتخاب امام بر عهده خداوند است و چون خداوند این شرایط را در فرزندان امام حسین مشاهده کرد امامت را برای آنان قرار داد چنان که می فرماید:
«خداوند عالم تر است که رسالت خویش را در چه افرادی قرار دهد»
🔷انعام124
2⃣مفضل می گوید:
«از امام صادق علیه السلام سوال کردم که چرا امامت در فرزندان حسین قرار گرفت در حالی که هم حسن و هم حسین فرزندان رسول خدا بودند و آقای جوانان بهشت معرفی شده بودند .
❗️امام پاسخ داد:
«موسی و هارون نیز هردو پیامبر مرسل بودند و دو برادر اما خداوند نبوت را در صلب هارون قرار داد و هیچ کس حق اعتراض ندارد که چرا خداوند چنین کرد زیرا امامت خلافت الهی است و انتخاب امام به دست خود خداوند است و او حکیم است و می داند که چه کسی شایسته امامت است و مورد بازخواست قرار نمی گیرد.»
📚معانی الاخبار ص126
📚بحار الانوار ج25 ص261
3⃣البته امور دیگر نیز در این مساله بی تاثیر نیستند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
«خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و تربتش را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد قبرش را مستجاب قرار داد »
📚امالی طوسی ص317
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر
#حلال_زادگی_غیر_شیعیان
🤔#پرسش
❔ببخشید کانال های ضد دین می گویند شیعیان غیر خودشان را حرام زاده می دانند .چگونه میشود به این عقیده احترام گذاشت.کلینی در کافی نقل می کند که امام باقر فرمود:« به خدا سوگند جز شیعیان ما همه مردم زنا زاده اند»( الکافی ج8 ص286)
💠#پاسخ💠
❗️بر مبنای فقه شیعه بر طبق قاعده « لکل قوم نکاح» تمام کسانی که پیوند زناشویی و ازدواج آنان بر طبق مذهب و آیین خودشان صورت گرفته حلال زاده هستند حتی اگر موحد و خدا پرست نباشند.
👌در روایتی آمده است که برای امام صادق دوستی بود که پیوسته با امام بود .
❗️روزی دوست امام به غلامش گفت ای فرزند زن بد کاره کجا بودی .
👌امام از این سخن او ناراحت شد و گفت سبحان الله چرا مادرش را به زنا نسبت می دهی .من گمان کردم که تو اهل ورع و تقوی هستی اما دیدم که چنین نیست .
🔶او گفت فدایتان شوم مادرش سندیه مشرکه است .
👌امام فرمود:
«آیا نمی دانی که هر قومی نکاحی دارند .از نزد من دور شو»
👌امام تا اخر عمر دیگر با آن مرد رفت و آمد نکرد.
📚الکافی ج2 ص324
❗️در روایت دیگر فرمود:
«هر قومی نکاحی دارند که خود را با آن نکاح از زنا باز می دارند»
📚وسائل الشیعه ج16 ص36
👌عبدالله بن سنان می گوید:
«امام صادق از نسبت دادن زنا به غیر مسلمین نهی می کرد (زیرا انان برای خود نکاح دارند)»
📚الکافی ج7 ص240
👌در روایت دیگر آمده است که فردی نزد امام صادق به یک فرد مجوسی گفت او فرزند زن بدکاره است .
🔶امام به او بد نگاه کرد .
❗️او گفت فدایت شوم او مجوسی است مادر و خواهرش یکی هستند .
👌امام فرمود:
«مگر همین عمل در دینشان نکاح نمی باشد .تو حق نسبت زنازادگی به آنان را نداری»
📚الکافی ج7 ص240
👌به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است؛
📚وسائل الشیعه ج28 ص173
🔴اما آن روایتی که شما از کافی آوردید علاوه بر این که با روایات بالا در تعارض است از لحاظ سندی نیز دو مشکل عمده دارد؛
1⃣یکی از راویان آن حسن بن عبدالرحمان است که مجهول است و در هیچ یک از کتب رجالی شرح حال او نیامده است لذا روایت او معتبر نیست.
2⃣یکی دیگر از راویان آن علی بن عباس است که از غلات بوده است.
🔶مرحوم نجاشی درمورد او می نویسد:
«او شخص بسیار ضعیفی است که به خاطر غلو از روایات او رو گردانده شده است »
📚رجال نجاشی ص255
🔶ابن داود می نویسد:
«ضعیف و غالی است»
📚رجال ابن داود ص261
❗️بنابراین آن روایت مورد استدلال نیست.
👌بله در روایات شیعه و سنی آمده است که جز کسی که نطفه اش از حرام بسته شده است اهل بیت را دشمن نمی دارد و با آنان دشمنی نمی کند.
🔶حضرت علی فرمود:
«دروغ می گوید کسی که فکر می کند حلال زاده است در حالی که با من و امامان از فرزندانم دشمنی می کند و بغض آنان را در دل دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص145
👌علمای اهل سنت از عباده بن صامت نقل می کنند که می گوید:
«فرزندان ما هر گاه بغض علی را به دل داشتند می دانستیم از ما نیستند»
📚مختصر تاریخ دمشق ج17 ص370
📚ینابیع الموده ج2 ص272
👌روشن است که کسی که با اهل بیت پیامبر دشمنی کند و بغض انان را به دل داشته باشد ناصبی بوده و از دین خارج است اما حساب این گونه افراد از سایر مردم جهان که یا با اهل بیت آشنایی ندارند و یا محبت اهل بیت را به دل دارند اگر چه شیعه نیستند جدا است و ما طبق روایات بالا حکم به حلال زادگی سایر مردم می کنیم .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بازنشر
#یوسف_علیه_السلام_درخواست_غیر_خدا
🤔#پرسش
❔در فیلم حضرت یوسف آمد که یوسف نبی از یکی از زندانی ها که داشت آزاد می شد و ساقی شاه بود خواست که پیش پادشاه ازش یاد کنه و بگه که یوسف رو بی گناه زندون انداختن و پادشاه یوسف را بیرون بیاره اما خدا یوسف رو مواخذه کرد که چرا از غیر من درخواست کردی به خاطر همین باید چند سال بیشتر در زندان بمانی قرآن هم میگه « شیطان یاد خدا را از ذهن یوسف برد و او در زندان چند سال بیشتر ماند»( یوسف42)
آیا این جریان با عصمت یوسف منافات نداره❓
💠#پاسخ💠
1⃣خداوند نقل می کند که پس از آنکه یوسف نبی دو نفر از زندانیان هم بند خود را متوجه خدا کرد و خواب آنها را تعبیر نمود که یکی از آنان آزاد میشود و ساقی شاه میشود و دیگری به دار آمیخته میشود و پرندگان آسمان از سر او می خورند خطاب به کسی که قرار بود ساقی شاه شود عرضه داشت:
«اذکرنی عند ربک»« نزد مالک و صاحب اختیار خود از من سخن بگو»
❗️« فانساه الشیطان ذکر ربه»
«شیطان یاد آوری از یوسف را نزد صاحبش از خاطر آن زندانی برد»
⚜یوسف 42
👌برخی گفته اند که ضمیر در « فانساه» به یوسف باز می گردد بنابراین معنای جمله چنین میشود:
«شیطان یاد خدا را از خاطر یوسف برد و به همین دلیل به غیر او توسل جست»
❗️اما این سخن قابل قبول نیست زیرا با توجه به جمله قبل که یوسف خطاب به زندانی می گوید مرا نزد صاحب و مالکت باز گو کن روشن میشود که ضمیر به شخص ساقی بر می گردد و کلمه رب هم در « اذکرنی عند ربک» و هم در « فانساه الشیطان عن ذکر ربه» به یک معنا است و یک مفهوم دارد و مراد همان یاد آوری نزد شاه بوده است.
❗️به علاوه جمله « بعد از مدتی یادش آمد»
🔷یوسف 45
🗯که در چند آیه بعد در همین داستان درباره ساقی می خوانیم نشان می دهد که فراموش کننده ساقی بوده است نه یوسف
📚تفسیر نمونه ج9 ص414
👌گذشته از آنکه اگر بگوییم شیطان یاد خدا را از ذهن یوسف برد این سخن با دیگر آیات قرآن سازگار نیست .
❗️قرآن به روشنی میگوید که شیطان راهی به بندگان خدا ندارد و روشن ترین مصداق بندگان خدا پیامبران الهی هستند چنان که خطاب به شیطان می فرماید:
«بر بندگان من راه و سلطه نداری»
🔷حجر42
👌خود شیطان نیز اعتراف می کند که من بر بندگان مخلص خدا که روشن ترین مصداق انان پیامبران هستند راهی ندارم:
«سوگند به عزت تو همه بندگان تو را گمراه می کنم جز بندگان مخلص تو را»
🔷ص82-83
2⃣این که حضرت یوسف از آن زندانی خواست تا نزد شاه از او یاد کند و او از زندان آزاد شود تا بی گناهی خود را اثبات کند از قبیل توسل به اسباب طبیعی می باشد که هیچ گونه اشکال عقلی و شرعی بر آن مترتب نمیشود.
👌امام صادق فرمود:
«خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد»
📚الکافی ج1 ص183
👌حضرت سلیمان نیز برای آوردن تخت ملکه سبا به اسباب طبیعی توسل جست و به یاران خود گفت:
«کدامیک از شما توانایی دارید که تخت او را پیش از آنکه خودشان نزد من آیند برای من بیاورید»
🔷نمل 38
❗️ذو القرنین نیز برای ساختن سد در برابر یاجوج و ماجوج از اطرافیان کمک خواست و فرمود:
«مرا با نیرویی یاری کنید تا میان شما و آنها سد محکمی ایجاد کنم»
🔷کهف95
👌بنابراین روشن می شود که توسل جستن به اسباب طبیعی نه تنها اشکالی ندارد بلکه خداوند به این توسل جستن امر کرده است چنان که در حدیث امام صادق گذشت .
🔶در حدیث دیگری امام صادق فرمود:
«پیامبری از انبیا بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی کنم تا خداوند مرا شفا دهد .خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی دهم تا از دارو و اسباب استفاده کنی زیرا من شفایم را در آن قرار داده ام»
📚بحار الانوار ج59 ص66
❗️این حدیث نیز ضرورت استفاده از اسباب طبیعی را روشن می کند.
👌بنابراین حضرت یوسف کار اشتباهی نکرد که از آن زندانی برای آزادی از زندان کمک گرفت زیرا توسل به اسبابی کرده است که خداوند به آن فرمان داده بود .اگر یوسف بیشتر در زندان ماند به سبب دسیسه کسانی بود که او را در زندان افکنده بودند و فراموشی ساقی شاه از یاد آوری یوسف نزد پادشاه نیز در این مساله موثر بوده است.
👌بله در احادیث ضعیف السندی آمده است که یوسف چون از آن زندانی برای آزاد شدن کمک خواست و از خداوند کمک نگرفت مواخذه شد و بیشتر در زندان ماند
📚تفسیر عیاشی ج2 ص176
❗️اما مرحوم عیاشی این روایات را به صورت مرسل و بدون سند کامل ذکر می کند .روشن است که روایت مرسل ضعیف و غیر قابل قبول است و نمی توان در یک چنین مساله مهمی به این نوع روایات تکیه کرد.
👌این مضمون در تفسیر قمی ج1 ص344 نیز نقل شده است اما سندش ضعیف است زیرا یکی از راویانش اسماعیل بن عمر است که واقفی مذهب بوده است.
📚رجال نجاشی ص28
❗️ویکی دیگر از روات شعیب العقرقوفی است که مجهول است.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#بازنشر
#اشتباه_علمی_در_قرآن_محل_خروج_نطفه
🤔پرسش
❔کانال ملحد کلیپی منتشر کرده است و می گوید قرآن در سوره طارق دچار غلط علمی شده است و محل خروج منی را نمی داند:
« پس انسان باید بنگردکه از چه آفریده شده است .از آب جهنده ای خلق شده است که از بین ستون فقرات و استخوان های سینه بیرون میاید.»
طارق 5-6
اما امروزه مشخص است که منی در بیضه ها ساخته می شود و در کیسه ی منی ذخیره می شود و از مجرای ادرار خارج می شودو محل ساخت و مسیر خروج آن هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه ندارد.
💠#پاسخ💠
❗️با تفسیری که هم اکنون ما از آیات مورد نظر ارائه می دهیم روشن خواهد شد که به هیچ عنوان این اشکال بر قرآن وارد نمیشود.
🔶خداوند می فرماید:
«فلینظر الانسان مم خلق- خلق من مائ دافق- یخرج من بین الصلب و الترائب »
🔷طارق 5-7
«انسان باید نگاه کند که از چه چیزی آفریده شده است- از یک آب جهنده آفریده شده است- آبی که خارج می شود از میان پشت و سینه ها»
🔷صلب به معنای پشت و ستون فقرات است
📚کتاب العین ج7 ص127
🔷وترائب جمع تریبه بنابر مشهور علمای لغت به معنای استخوان های بالای سینه است
📚لسان العرب ج1 ص230
🔶حال توجه به نکات زیر لازم است؛
1⃣در آیات فوق تنها سخن از نطفه مرد در میان است زیرا تعبیر به « آب جهنده» درباره نطفه مرد صادق است نه زن و همان است که ضمیر در یخرج به آن باز می گردد و می گوید این آب جهنده از میان صلب و ترائب بیرون می آید.
2⃣قرآن به یکی از دو جزئ اصلی نطفه که همان نطفه مرد است و برای همه محسوس می باشد اشاره کرده است و در آیات دیگر قرآن نیز هنگامی که سخن از آفرینش انسان از نطفه به میان می آید بیشتر روی نطفه مرد که امری محسوس است تکیه شده است
🔷نجم46
🔷قیامت37
3⃣خداوند می گوید انسان از قطره ای خلق شده است که از میان استخوان های سینه و ستون فقرات خارج می شود در حالی که می دانیم نطفه از قسمت های پایین بدن و از مجاری ادرار خارج می شود حال باید توجه کرد؛
❗️در بین استخوان های سینه و ستون فقرات چهار دستگاه مهم وجود دارد؛
🔷1- ریه ها که دستگاه تنفسی انسان است و زیر استخوان های قفسه سینه قرار گرفته است.
🔷2- دومین دستگاه قلب انسان است که با کمی فاصله از ریه ها وظیفه پمپاژ خون و ارسال آن به تمام اعضا و جوارح را بر عهده دارد.
🔷3- معده که کمی پایین تر از استخوان های سینه تعبیه شده و مرکز تهیه مواد غذایی برای تغذیه اندام های متفاوت انسان است .
🔷4- و بالاخره کبد چهارمین دستگاهی است که بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته و کار آن تصفیه خون و مواد غذایی است .
👌ریه ها ، قلب ، معده ، و کبد چهار دستگاه مهمی هستند که در بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته اند .
❗️اگر این چهار دستگاه دست به دست هم ندهند ممکن نیست که نطفه به وجود آید هر چند به هنگام خارج شدن از عضو خاصی خارج می شود .
👌بنابراین با توجه به این که منشا ایجاد نطفه دستگاههای چهار گانه ای هستند که بین « صلب» و ترائب» قرار گرفته لذا خداوند می فرماید که نطفه از بین صلب و ترائب خارج می شود یعنی منشا ایحاد نطفه ما بین صلب و ترائب است و این مطلب صحیح و درستی است .
📚سوگند های قرآن، مکارم شیرازی،ص399
💠بنابراین منظور از صلب و ترائب قسمت پشت و پیش روی انسان است و آب نطفه مرد از میان این دو خارج و ایجاد میشود و این تفسیری است روشن و خالی از هر گونه پیچیدگی و هماهنگ با آنچه در کتب لغت در معنی این دو واژه آمده است.
📚تفسیر نمونه ج26 ص367
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر_سجده_بر_مهر
🤔#پرسش
❔چرا شیعیان بر مهر سجده می کنند یا بر تربت امام حسین سجده می کنند ❔آیا سجده بر مهر همان بت پرستی و مهر پرستی نمی باشد❕
💠#پاسخ💠
1⃣از نظر شریعت اسلامی تنها سجده برای خداوند شایسته و جایز است و بر غیر او نمی توان پیشانی بر زمین سایید.
👌پیامبر گرامی فرمود:
«تنها برای خداوند باید سجده کنید»
📚وسائل الشیعه ج6 ص385
🔶امام صادق در پاسخ یک زندیق عرضه داشت:
« تنها سجده برای خداوند جایز است»
📚الاحتجاج ج2 ص339
2⃣شیعیان برای خداوند سجده کرده و این سجده را بر روی مهر بجا می آورند.در تمام احوال ، سجده برای خداست و او «مسجود له» است .و مهر « مسجود علیه» است و بر آن سجده می شود.بنابراین فرق است بین مسجود له و مسجود علیه
❗️ هیچ کس برای مهر سجده نمی کند .آیا می توان گفت که اهل سنت اگر بر فرش و لباس و مانند آن سجده می کنند یعنی برای فرش و لباس سجده می کنند❔
3⃣در روایات ما آمده است که بر غیر زمین نمی توان سجده کرد و تنها بر زمین و هر آنچه از زمین بروید و خوردنی و پوشیدنی نباشد می توان سجده کرد.
👌هشام ابن حکم از امام صادق سوال کرد بر چه چیز می توان سجده کرد و بر چه چیز نمی توان سجده کرد؟
🔶امام فرمود:
«سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می روید، مگرخوردنی ها وپوشیدنی ها»
❓هشام می گوید:گفتم فدایت شوم حکمت آن چیست؟
👌فرمود:
«زیرا سجود و خضوع برای خداوند است و سزاوار نیست برای خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده ی خوردنی ها و پوشیدنی ها هستند و کسی که سجده می کند در سجود مشغول عبادت خداست.بنابراین سزاوار نیست پیشانی را در سجده اش برچیزی بگذارد که معبود دنیاپرستی است فریفته زرق و برق دنیا هستند.»
پس امام افزود:«سجده بر زمین افضل است چرا که تواضع و خشوع در برابر خدا را بهتر نشان میدهد.»
📚علل الشرایع ج 2 ص341
👌همین مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است؛
📚وسائل الشیعه ج5 ص343 باب 1
4⃣از روایات اهل سنت نیز استفاده می شود که تنها سجده بر زمین و آنچه از زمین می روید و خوردنی و پوشیدنی نباشد می توان سجده کرد.
🔶بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«زمین برای من سجده گاه و مایه پاکیزگی قرار داده شده است»
📚صحیح بخاری ج1 ص91
📚سنن بیهقی ج2 ص433
🔷جابربن عبدالله انصاری می گوید:
«من با پیامبر نماز ظهر می خواندم مشتی از سنگریزه بر می داشتم و آنها را به دست می کشیدم تا خنک شود سپس زیر پیشانی نهاده بر آنها سجده می کردم»
📚مسند احمد ج3 ص327
📚سنن بیهقی ج1 ص439
🔶انس بن مالک می گوید:
«ما با پیامبر در سخت ترین گرما نماز می خواندیم هر یک از ما سنگریزه هایی به دست می گرفت آنگاه که خنک می شد به زمین می گذاشت و بر آن سجده می کرد»
📚سنن بیهقی ج2 ص106
🔶خباب بن ارت می گوید:
«از زیادی گرمی سجده گاه و زیر دست ها به پیامبر شکایت بردیم او به شکایت ما ترتیب اثر نداد»
📚همان مدرک ص105
👌بی شک هر گاه سجده بر پوشیدنی ها مانند دستمال و سجاده و...جایز بود باید صحابه از آنها برای سجده استفاده می کردند و پیامبر به آنها اجازه سجده بر آن ها را می داد و با این مشقت بر زمین سجده نمی کردند.
🔷عایشه می گوید:
«من هرگز ندیدم که رسول خدا به هنگام سجده پیشانی خود را بپوشاند و به زمین نرساند »
📚مصنف ابن ابی شیبه ج1 ص397
👌ابن سعد می نویسد:
«پیامبر به هنگام سجده عمامه از پیشانی برطرف می کرد و بر عمامه سجده نمی کرد»
📚طبقات ابن سعد ج1 ص151
🔶ابوعبیده می گوید:
« عبدالله بن مسعود سجده نمی کرد مگر بر زمین»
📚همان مدرک ج1 ص397
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
5⃣در روایات ما توصیه شده است که برای سجده کردن بهتر از هر چیز سجده بر تربت امام حسین است.
🔶امام صادق فرمود:
«سجده بر تربت حسین سبب نورانی شدن زمین های هفتگانه می شود»
📚الفقیه ج1 ص268
👌وفرمود:
«سجده بر تربت حسین حجاب های هفتگانه را برطرف می کند»
📚وسائل الشیعه ج5 ص366
🔶نقل شده است:
«امام صادق تنها بر تربت حسین سجده می کرد»
📚همان مدرک
👌فلسفه آن نیز روشن است؛
❗️وقتی نماز گزار پیشانی خود را بر خاک مقدس کربلا می گذارد فداکاری های بی نظیر بزرگ مرد تاریخ که همه چیزش را به خاطر اعتلای اسلام فدا کرد و زیر بار ظلم و ستم نرفت را به یاد می آورد و از او درس آزادگی و فداکاری ها را فرا می گیرد.
📚راهنمای حقیقت ص528
6⃣حال ممکن است سوال پیش آید که به مقتضای ادله بالا می توان بر زمین و خاک و تربت امام حسین سجده کرد اما چرا شیعیان بر مهر سجده می کنند❓
👌پاسخ روشن است؛
🔶1- در این شکی نیست که مهر همان خاک است که به شکل «گل» در آمده است و مشروعیت سجده بر خاک و زمین نیز ثابت شد.
🔶2-باید جای سجده نماز گزار پاک و پاکیزه باشد و انسان نمی تواند بر شیی نجس سجده کند
📚مستدرک الوسائل ج4 ص5 باب 1 « یشترط طهارته»
🔶3- چون در همه شرایط ممکن است سجده بر زمین و خاک پاک میسر نشود شیعیان بخشی از خاک پاک را به صورت قطعه و مهر در آورده تا در همه جا سجده بر خاک پاک امکان داشته باشد.
🔶4- بی شک جابجایی مهر نیز بسیار راحت تر است از این که انسان مشتی خاک را در جیب گذاشته باشد تا در وقت نماز بر آن سجده کند.
🔶5- در حالات مسروق بن اجدع از یاران ابن مسعود آمده است:
«او اجازه نمی داد بر غیر زمین سجده کنند حتی هنگامی که بر کشتی سوار می شد چیزی با خود به کشتی می برد و بر آن سجده می کرد»
📚طبقات الکبری ج6 ص53
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بازنشر_تکفیر_سلمان
🤔پ#رسش
❔حدیثی که در آن نقل شده اگر معلومات سلمان را ابوذر میدانست وی را تکفیرمیکرد و میکشت درچه کتابی نقل شده وسندحدیث قوی هست ❓
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که سلمان و ابوذر رضی الله عنهما هر دو از صحابه ای بلند مرتبه پیامبر گرامی هستند که لحظه ای از مسیر حق و حقیقت جدا نشدند.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« خداوند مرا به دوست داشتن چهار نفر امر کرده است ؛ علی بن ابی طالب و مقداد و ابوذر و سلمان فارسی»
📚قرب الاسناد ص417
📚رجال کشی ص10
🔶و فرمود:
« بهشت مشتاق علی و عمار و سلمان و ابوذر و مقداد می باشد»
📚الخصال ج1 ص303
📚عیون الاخبار ج2 ص67
❗️حال در مورد سوالتان گفتنی است:
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
« به خدا سوگند اگر ابوذر به آنچه در قلب سلمان بود آگاه می شد او را می کشت اما پیامبر بین آنان پیمان برادری ایجاد کرده بود»
📚الکافی ج1 ص401
📚مختصر البصائر ص334
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص858
📚الوافی ج3 ص644
📚بحار الانوار ج2 ص190
👌حدیث از حیث سند صحیح است .
❗️علامه مجلسی در شرح و توضیح حدیث سه توجیه می آورد:
1⃣در قلب سلمان مراتبی از معرفت خداوند یا پیامبر و ائمه بوده است که اگر سلمان آن معارف را برای ابوذر ظاهر می ساخت ابوذر ظرفیت پذیرش آن را نداشت و سلمان را به کذب و ارتداد یا علوم غریبه نسبت می داد یا آن ها را به سحر و آثار عحیبه ای منتسب می داد و سلمان را بر مبنای آن می کشت .
2⃣اگر سلمان آن ها را به ابوذر تعلیم می داد چون ابوذر ظرفیت تحمل آن را نداشت آن ها را بین مردم گسترش می داد و زمینه قتل سلمان را فراهم می کرد .
3⃣یا بگوییم ضمیر به ابوذر بر می گردد یعنی اگر سلمان آن علوم را به ابوذر تعلیم می داد چون ابوذر تاب تحمل آن علوم و معارف را نداشت ، این آگاهی سبب مرگ و هلاکت ابوذر می شد زیرا آن معارف خارج از ظرفیت ابوذر بوده و سبب کفر ابوذر می شد و یا سبب می شد ابوذر آن علوم را بین مردم رواج دهد و زمینه قتل خویش را فراهم کند.
📚بحار الانوار ج22 ص343
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بازنشر_حیات_امامان_علیهم_السلام
🤔#پرسش
❔پرسیدند که مثلا شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔
❓ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودومی گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕
💠#پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که آنانی که از این دنیا رفتند پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند و از احوالات دنیا مطلع می شوند .
🔶بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود»
📚صحیح بخاری ج2 ص90
🔶ونقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد و وقتی به ایشان گفته شد که ایا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند:
« شما از انها شنواتر نیستید اما انان نمی توانند جواب دهند»
📚 صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر
❗️و باز علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج1 ص492
📚فتح الباری ج6 ص353
📚الجامع الصغیر،ج2 ص618
📚شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110
🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم»
📚مجمع الزوائد ،ج9 ص24
👌قران نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید:
« از پیامبران پیشین بپرس ایا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد»
📓زخرف45
🔶ظاهر ایه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از انان سوال کنند
👌این که ما معتقدیم که امامان سخنان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که :
🗯اعمال همگان بر انان صبح و شام عرضه می شود و انان مطلع بر احوال و افعال مردمان هستند
📚بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
🔶امام صادق فرمود:
« انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به انان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به انها سلام کنید خوشان می شنوند»
📚بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات
👌لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که انان از زیارت و عرض ارادت شما مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد انان مستقیما آگاه به شما می باشند.
📚بحار الانوار ج98 ص365 باب32
📚مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4
📚وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4
🔶امام صادق فرمود:
«وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص345
❗️در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ انان و اسمائ پدرانشان اگاهی دارد حتی بیشتر از اگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
📚بحار الانوار ج27 ص300
❗️❗️همان گونه که خلق کردن موجودات جان دار از عدم و نیستی و شفا دادن بیماران و زنده کردن مردگان و خبر دادن از غیب اختصاص به خداوند دارد اما حضرت عیسی به اذن الهی این امور را انجام می داد
🔶آل عمران 49
👌شنیدن صدای همگان و آگاهی بر احوال و افعال مردمان نیز از اختصاصات الهی است و امامان به اذن الهی آگاه بر این امور می باشند بنابراین اشکال مذکور شما موجه نمی باشد.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عواقب_ترک_نماز
🤔#پرسش
❔کسی که میگه من نماز نمیخونم طور دیگه ای خدا رو شکر میکنم .خدا مهربونه بخشنده جهنم نداره بنده هاش عذاب نمیکنه چون مهربونه چی میگین❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما می گوییم همان خدایی که مهربان است و با بندگانش به لطف و رحمت رفتار می کند در برابر افراد عاصی و بی باک خود را شدید العقاب معرفی کرده است و می فرماید:
« از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید که مجازات و کیفرهای خدا شدید است»
🔷مائده 2
👌و وعده داده است که کسانی که نمازشان را ترک کنند و نخوانند جایگاهشان دوزخ و جهنم است .
❗️خداوند در سوره مدثر می فرماید:
« بهشتیان از دوزخیان می پرسند که چه چیز شما را به دوزخ کشانید .جهنمیان در پاسخ می گویند ما از نماز گزاران نبودیم...»
🔷مدثر 40 -46
❗️پیامبر گرامی که کلامش وحی الهی است فرمود:
« کسی که نماز خود را سبک بگیرد و در بجا آوردن آن سستی کند خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد .شش بلا در دنیا و سه بلا در موقع مردن و سه بلا در قبر و سه بلا در قیامت و هنگامی که از قبر بیرون می آید.
❗️اما شش بلای دنیوی؛
1⃣برکت را از عمرش کم می کند.2⃣برکت را از روزیش می برد.3⃣از صورتش نشانه نیکوکاران را بر می دارد.4⃣هرکار خیری کند پذیرفته نمی شود و برای آن اجری ندارد.5⃣دعایش مستجاب نمی شود.6⃣از دعای نیکوکاران بهره ای ندارد .
❗️اما سه بلایی که هنگام مردنش برای اوست؛
1⃣با ذلت و خواری می میرد .2⃣با گرسنگی می میرد.3⃣با تشنگی می میرد و حالت عطش او طوری است که اگر از نهرهای دنیا بیاشامد سیراب نمی شود .
❗️سه بلایی که در قبر به او می رسد؛
1⃣ملکی در قبرش گماشته می شود که او را فشار دهد و زجر نماید .2⃣قبرش برایش تنگ می شود .3⃣قبرش تاریک و در ظلمت است .
❗️سه بلای در قیامت؛
1⃣ملکی او را بر صورتش می کشاند برای حساب در موقف حساب و مردمان به او می نگرند .2⃣در حسابش سخت گیری می شود .3⃣خداوند نظر رحمت به او نمی فرماید و او را پاکیزه نمی کند و برایش عذاب دردناکی است.
📚مستدرک الوسائل ج3 ص23
📚بحار الانوار ج83 ص21
🔶وفرمود:
« بر نمازهای پنج گانه محافظت کنید زیرا اولین چیزی که روز قیامت از آن سوال می شود نماز است که اگر کامل نباشد صاحبش در جهنم افکنده می شود»
📚صحیفه الرضا ص53
📚بحار الانوار ج82 ص208
👌شکر کامل پرودگار به اطاعت الهی که یکی از مصادیق آن نماز خواندن است محقق می شود چنان که امام صادق فرمود:
« شکر نعمت به(اطاعت الهی) و اجتناب محارم می باشد»
📚الکافی ج2 ص95
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شیر_دادن_مادر_دختر_به_نوه_دختری
🤔#پرسش
❔لطفا در مورد مساله ذیل که اخیرا اتفاق افتاده توضیح بدید که آیا واقعا چنین حکمی تو اسلام هسته ❗️
❔جهل به یک حکم شرعی در #خصوص شرایط و آداب رضاع (شیردادن) موجب حرمت ابدی یک زن و شوهر جوان شد.
چندی پیش زوج جوانی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و تنها ۳ ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند و نوزاد سه ماهه خود را به مادربزرگ می سپارند تا زمان بازگشت مادر و پدر از نوه خود مراقبت کند.
مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است، با کمال میل، مراقبت از نوه خود را می پذیرد، زیرا از آنجا که خود فرزند نوزادی داشته است، به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیر دهد.
پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود؛ مدتی بعد مادر بزرگ که در جلسه ی روضهای شرکت کرده بود، پس از سخنرانی خطیب آن جلسه، از احکام شیر دادن به #فرزند اطلاع پیدا می کند و آنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره و تار می بیند.
خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند، گفته بود " در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادر و پدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند و باید از هم جدا شوند و به هیچ عنوان امکان بازگشت و ازدواج مجدد آن نیست.
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی وارد شده است که هرگاه زنی بچه شیر خواری را با شرایطی شیر دهد ، پدر آن بچه نمی تواند با دخترهایی که از آن #زن به دنیا آمده اند ، ازدواج کند ، زیرا پدر بچه در این صورت همانند پدر فرزندان آن زن می باشد و هیچ پدری با دختر خود ازدواج نمی کند .
❕راوی از امام علیه السلام #سوال می کند ؛
« زنی برخی از فرزندان من را شیر داده است ، آیا برای من جایز است که با برخی از فرزندان آن زن ازدواج کنم ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« چنین ازدواجی جایز نیست زیرا فرزندان آن زن به منزله #فرزندان خودت هستند »
📚التهذیب ج 7 ص 321 _ الفقیه ج 3 ص 476
👌این مضمون در نقل دیگری نیز آمده است ؛
📚الکافی ج 5 ص 447 _ وسائل الشیعه ج 20 ص 404
❕بر این اساس مرد نمی تواند با فرزندان دختر زنی که به #فرزند او شیر داده است ازدواج کند .
❔مساله مورد بحث اینجاست که اگر مثلا دختر و پسری ازدواج کرده اند ، مادر دختر به فرزند داماد و نوه دختری خود شیر دهد ، این شیر دادن #موجب ابطلال عقد آن دختر و پسر می شود یا خیر ❕
👌مشهور فقها احتیاط کرده اند و فتوا داده اند که همان گونه که ابتداءا مرد حق ندارد با فرزندان دختر زنی که به فرزند او شیر داده ازدواج کند ، در این جا نیز احتیاط واجب آن است که بگوییم عقد دختر و پسر #مذکور باطل می شود و آنان باید از هم جدا شوند .
📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 2 ص 504 ( فتوای آیت الله خویی و سیستانی )
❕اما برخی دیگر از #فقها می گویند که حکم مذکور در روایت برای آنجایی است که هنوز ازدواجی صورت نگرفته است ، که به خاطر شیر دادن ، مرد نمی تواند با فرزندان دختر زن #شیرده ازدواج کند ، اما وقتی ازدواج صورت گرفت و مساله شیر دادن محقق شد ، آیا ازدواج مذکور باطل می شود یا خیر ❔می گویند در این صورت حکم و روایتی بر ابطلال عقد ازدواج نیست و مقتضای اصل برائت آن است که بگوییم عقد مذکور صحیح است و دختر و پسر ازدواج کرده به هم #حرام نمی شوند .
❕آیت الله مکارم شیرازی در همین رابطه فرمودند ؛
« برخی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، نوه دختری اش را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که نکات احادیث برای آنجایی است که قبل از ازدواج باشد و بعد از ازدواج موجب حرام ابدی نمی شود. ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی نداریم و به نظر من که موجب #حرام ابدی نمی شود. نکتهای که باید در این موضوع به آن توجه شود، آن است که سرچشمه بسیاری از فتاوای مشهور، احتیاط است و موضوع لا ینکح أبوالمرتضع فی اولاد صاحب اللبن برای آنجایی است که قبل از ازدواج باشد.
🌐http://akharinkhabar.ir/social/4907039
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#سلمان_فارسی_رضی_الله_عنه
🤔#پرسش
❔لطفا در مورد سلمان فارسی و کیفیت اسلام او توضیح بدید ❗️برخی از ملحدین در ایرانی بودن #سلمان تردید می کنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سلمان فارسى به يقين يكى از بزرگان صحابه پيغمبر بود و در روايتى از آن حضرت مى خوانيم كه فرمود ؛
«خداوند مرا به محبّت #چهار نفر دستور داده است و به من خبر داده كه او آنها را دوست دارد و آنها على و سلمان و ابوذر و مقداد هستند».
📚بحار الانوار ج 22 ص 391
❕روزى سلمان فارسى وارد مجلس رسول خدا شد. حاضران او را گرامى داشتند و به احترام سن و سال و ارتباط زياد وى با پيغمبر اكرم او را احترام كردند و به صدر مجلس هدايت نمودند. ناگهان «عمر» وارد شد نگاهى به او كرد و گفت: اين مرد عجمى كه در ميان عربها در بالا نشسته است كيست؟ پيغمبر اكرم (ناراحت شد و) به منبر رفت و خطبه اى خواند و فرمود: همه انسانها از زمان خلقت آدم تا امروز؛ مانند دندانه هاى شانه برابرند عرب بر #عجم و سفيد پوست بر سياهپوست برترى ندارد جز با تقوا» سپس افزود ؛
«سلمان درياى عميقى است كه آبش تمام نمى شود و گنجى است كه پايان نمى گيرد سلمان از ما اهل بيت است سلمان آبشارى است كه پيوسته علم و دانش و برهان از او فرو مى ريزد»
📚بحار الانوار ج 22 ص 348
❕در حديثى از رسول خدا آمده است كه فرمود ؛
«اگر دين در اوج آسمان باشد سلمان به او مى رسد».
📚بحار الانوار ج 16 ص 310
👌در حديثى از اميرمؤمنان نقل شده است كه فرمود
«سلمان فارسى همچون لقمان #حكيم است»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 18 ص 36
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« سبقت گیرندگان ( به ایمان ) پنج نفرند ؛ من اولین سبقت گیرنده عرب هستم ، و سلمان اولین سبقت گیرنده #فارسان و ایرانی ها است ، و صهیب سبقت گیرنده رومیان و بلال سبقت گیرنده حبشیان و خباط سبقت گیرنده نبطیان »
📚الخصال ج 1 ص 312
❕« منصور بزرج می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم که چقدر شما از سلمان فارسی یاد می کنید . امام علیه السلام فرمود نگویید سلمان فارسی بلکه بگویید سلمان محمدی ( زیرا او از ما اهل بیت است )»
📚امالی طوسی ص 133
❕« عیسی بن حمزه می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم که در روایات آمده است که بهشت مشتاق چهار نفر است . امام فرمود آنان #سلمان و ابوذر و مقداد و عمار هستند که برترین آنها سلمان است »
📚الاختصاص ص 12
👌در رابطه با کیفیت اسلام آوردن سلمان رضی الله عنه نقل شده است ؛
« سلمان اهل جنديشاپور بود. با پسر حاكم وقت رفاقت و دوستى محكم و ناگسستنى داشت، روزى با هم براى صيد به صحرا رفتند، ناگاه چشم آنها به راهبى افتاد كه به خواندن كتابى مشغول بود، از او راجع به كتاب مزبور سؤالاتى كردند راهب در پاسخ آنها گفت: كتابى است كه از جانب خدا نازل شده و در آن فرمان به اطاعت خدا داده و نهى از معصيت و نافرمانى او كرده است، در اين كتاب از زنا و گرفتن اموال مردم به ناحق نهى شده است، اين همان" انجيل" است كه بر عيسى مسيح نازل شده. گفتار راهب در دل آنان اثر گذاشت و پس از تحقيق بيشتر بدين او گرويدند به آنها دستور داد كه گوشت گوسفندانى كه مردم اين سرزمين ذبح مىكنند حرام است از آن نخورند. #سلمان و فرزند حاكم وقت روزها هم چنان از او مطالب مذهبى مى آموختند روز عيدى پيش آمد حاكم، مجلس ميهمانى ترتيب داد و از اشراف و بزرگان شهر دعوت كرد، در ضمن از پسرش نيز خواست كه در اين مهمانى شركت كند، ولى او نپذيرفت. در اين باره به او زياد اصرار نمودند، اما پسر اعلام كرد كه غذاى آنها بر او حرام است، پرسيدند اين دستور را چه كسى به تو داده؟ راهب مزبور را معرفى كرد. حاكم راهب را احضار نموده به او گفت: چون اعدام در نظر ما گران و كار بسيار بدى است تو را نمىكشيم ولى از محيط ما بيرون برو! سلمان و دوستش در اين موقع راهب را ملاقات كردند، وعده ملاقات در" دير موصل" گذاشته شد، پس از حركت راهب، سلمان چند روزى منتظر دوست با وفايش بود، تا آماده حركت گردد، او هم هم چنان سرگرم تهيه مقدمات سفر بود ولى سلمان بالاخره طاقت نياورده تنها به راه افتاد.
🔸#ادامه 👇