eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ وهابی را که مدعی است واسطه قرار دادن امامان دقیقا به مانند عملکرد مشرکین است که بت های خود را واسطه تقرب به خدا قرار می دادند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3073
👌اخیرا امام جمعه شیراز رابطه با چین را منطبق بر قرآن دانستند که با واکنشهایی مواجه شد ، در حالی که ایشان مطلب بی ربطی نگفته اند ، در ذیل در مورد چگونگی رابطه با غیر مسلمین بر اساس قرآن توضیحاتی را ارائه دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302
🤔 ❔ الله و تاج و تخت او کجاست؟ ) از رگ گردن به انسان نزدیک تر است (سوره ق آیه ١٦) #ب) يا در عین حال به اندازه پنجاه هزار سال از ما دور است (سوره المعارج آيه ٤) #پ) اما به اندازه هزار سال از ما دور است (سورہ السجده آیه ٥) #ت) و آنجا بر روی تختش نشسته است (سوره ی الحدید آیه ٤) #ث) تخت و تاج الله بر روی آب بنا شده است (سوره هود آيه ٧) 💠💠 👌در این شکی نیست که خداوند از هر گونه محل و مکان منزه است و اصولًا دارا بودن محل، لازمه جسمانى بودن است، و در بحث‏هاى گذشته دانستيم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3074 ❕كه خدا نه جسم است، و نه صفات جسمانيّات را دارد، نه مكانى او را در بر گرفته، و نه زمانى بر او مى ‏گذرد، و در عين حال احاطه به تمام مكان‏ها و زمان‏ها دارد . 👌خداوند در آیات متعددی به این حقیقت تصریح کرده و می فرماید ؛ «مشرق و مغرب، از آن خداست ، پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) دانا است.» (بقره 115 ) «او کسى است که هم در آسمان معبود است و هم در زمین؛ و او حکیم و دانا است.» (زخرف 84 ) «...و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بینا است.» (حدید 4 ) «هیچ گاه سه نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که خداوند چهارمین آنها است، و هیچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که او ششمین آنها است، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن هستند مگر این که او همراه آنها است هر جا که باشند.» (مجادله 7 )«ما انسان را آفریدیم و وسوسه هاى نفس او را مى دانیم، و ما به او از رگ قلب اش نزدیکتریم» (ق 16 ) 🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند» 📚توحید صدوق، ص310 ❕حال معان گمان کرده است در آیاتی ، مکان برای خداوند اثبات شده است و بین آیات مذکور تضاد هم است ؛ 1⃣در ابتدا می گوید در آیه ای گفته شده که خداوند به اندازه پنجاه هزار سال از ما دور است ، اما در آیه دیگر گفته شده است که به اندازه هزار سال . 👌آیات مورد استناد معاند ، در مورد قیامت است و ارتباطی با مکان خداوند ندارد . قرآن مجيد در دو آيه هنگامى كه از روز قيامت سخن مى‏ گويد آن را به عنوان يك روز بسيار طولانى معرفى مى‏ كند ؛ در يكجا مى ‏فرمايد: «فرشتگان و روح به سوى او عروج مى‏ كنند در آن روز كه مقدارش پنجاه هزار سال است! (تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ الَيْهِ فى‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِيْنَ الْفَ سَنَةٍ. (معارج 4) و در جاى ديگر مى‏ فرمايد: «خداوند امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير مى‏ كند سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سال‏هايى است كه شما مى‏ شمريد به سوى او باز مى ‏گردد (و دنيا پايان مى‏ يابد و آخرت شروع مى‏ شود)» (يُدَبِّرُ الْامْرَ مِنَ السَّماءِ الَى الْارْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ الَيْهِ فى يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ الْفَ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّوْنَ) (سجده 5). ❕معاند از تعبیر « بازگشت به سوی خدا » مکان داشتن خداوند را برداشت کرده است در حالی که چنین نیست ، ما می گوییم در قیامت به سوی خدا بازگشت می کنیم و قیامت لقاء الله و ملاقات با خداست ، یعنی ملاقات و مشاهده آثار قدرت خداوند در صحنه قیامت و پاداشها و کیفرها و نعمتها و عذابهای او ، یا مقصود ملاقات شهودی و قلبی خداوند است ، در گذشته بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3075 ❔منتها در اين‏جا اين سئوال پيش مى‏ آيد كه چگونه در آيه اوّل مقدار آن روز پنجاه هزار سال- طبق سال‏هاى ما- و در آيه دوّم يك هزار سال بيان شده است. پاسخ اين سئوال به روشنى در حديثى كه مرحوم شيخ طوسى در امالى از امام صادق عليه السلام نقل كرده، آمده است، فرمود ؛ «در قيامت پنجاه موقف (محل توقف براى رسيدگى به حساب اعمال بندگان) است، هر موقفى به اندازه يك هزار سال از سال‏هايى كه شما مى ‏شمريد، سپس امام اين آيه را تلاوت فرمود: «در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است». 📚امالی ص274 _امالی ص111 👌توضیحات بیشتر در مورد مواقف قیامت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3076 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❕در ادامه می گوید در آیاتی گفته شده است که خداوند بر عرش است و عرش او بر آب است و این یعنی خداوند به ما نزدیک نیست در حالی که اگر در آیاتی گفته شده است خداوند به عرش نشسته است ؛ « ِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ _ پروردگار شما خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد، سپس به عرش نشست ( و به تدبير جهان هستى پرداخت )» ( اعراف 54) ، مقصود از عرش چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3077 👌 مجموعه جهان هستى است كه در حقيقت تخت حكومت پروردگار محسوب مى ‏شود. اصولا جمله اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ‏ كنايه از تسلط يك زمامدار بر امور كشور خويش است، همانطور كه جمله" ثل عرشه" (تختش فرو ريخت) به معنى از دست دادن قدرت مى‏ باشد، در فارسى نيز اين تعبير كنايى زياد به كار مى ‏رود، مثلا مى ‏گوئيم در فلان كشور، جمعى شورش كردند و زمامدارشان را از تخت فرو كشيدند، در حالى كه ممكن است اصلا تختى نداشته باشد، يا جمعى به هواخواهى فلان برخاستند و او را بر تخت نشاندند، همه اينها كنايه از قدرت يافتن يا از قدرت افتادن است. بنا بر اين در آيه مورد بحث جمله اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ كنايه از احاطه كامل پروردگار و تسلط او بر تدبير امور آسمانها و زمين بعد از خلقت آنها است. ❕و در آیه ای هم که می گوید عرش خداوند بر آب بوده است ؛ « کان عرشه علی الماء » ( هود 7 ) با توجه به آنکه عرش به معنای مجموعه جهان هستى است چرا که گفتیم تخت قدرت خداوند همه اين جهان را فرا مى ‏گيرد و كلمه « ماء » هم به معنای معمولى " آب" است، اما گاهى به هر شي‏ء مايع « ماء » گفته مى‏ شود مانند فلزات مايع و امثال آن. 👌بنابراین معنای آیه مذکور چنين است كه در آغاز آفرينش، جهان هستى به صورت مواد مذابى بود (يا گازهاى فوق العاده فشرده كه شكل مواد مذاب و مايع را داشت) سپس در اين توده آب گونه حركات شديد و انفجارات عظيمى رخ داد، و قسمتهايى از سطح آن پى در پى به خارج پرتاب شد، اين اتصال و به هم پيوستگى به انفصال و جدايى گرائيد، و كواكب و سيارات و منظومه ‏ها يكى بعد از ديگرى تشكيل يافتند. ❕بنا بر اين جهان هستى و پايه تخت قدرت خدا ، نخست بر اين ماده عظيم آب گونه قرار داشت.اين همان چيزى است كه در آيه 30 سوره انبياء نيز به آن اشاره شده است ؛ « آيا آنها كه خدا را انكار مى‏ كنند با چشم علم و دانش اين حقيقت را نديدند كه آسمانها و زمين، در آغاز به هم پيوسته بود، سپس ما آنها را از هم گشوديم و هر موجود زنده‏ اى را از آب آفريديم » ❕در خطبه نخستین نهج البلاغه هم اشارات روشنی به همین معنی شده است . 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 27 👌می بینیم که معاند تنها به قصد شبهه افکنی آیاتی را که هیچ گونه ارتباطی با مقصودش ندارد را کنار هم قرار داده تا نشان دهد که مثلا در قرآن تناقض است در حالی که قرآن از جانب خداوند علام است و هیچ گاه تضادی در آن نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کاربری اشکال کرده است که اگر رابطه با چین منطبق بر قرآن است ، چگونه این مساله نادیده گرفته می شود که چین ، مسلمین اویغور را تحت شکنجه و اذیت قرار می دهد ، و ما نه تنها اعتراضی نمی کنیم بلکه با چین رابطه هم داریم ، کسانی که این اشکال را مطرح می کنند توجه ندارند که گروهی از مسلمین اویغور تحت تاثیر افکار داعش قرار گرفته و تفکرات تکفیری دارند و بر علیه دولت مرکزی چین اقداماتی می کند ، دولت چین با این گروه برخورد دفاعی دارد ، اما متاسفانه این مساله توسط غربی که به مسلمین یمن و سوریه و فلسطین رحمی ندارند ، برای ضربه زدن به چین به عنوان یک رقیب پر قدرت ، پر رنگ جلوه داده می شود ، جهت اطلاع تفصیلی از آنچه گفتیم ، مقاله ذیل را که در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است را مطالعه فرمایید ؛ 🌐https://b2n.ir/366172 @Rahnamye_Behesht
👌جوابیه استاد ابوالقاسمی کارشناس سابق شبکه ولایت به نقدی که ما به استاد قزوینی پیرامون اسلام عمر داستیم ؛ 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌کلیپی از استاد قزوینی در فضای مجازی منتشر شده بود که ایشان فرموده بودند که ما عمر را مسلمان می دانیم ، ما در پاسخ به این بیان ایشان ، مطالبی اوردیم و تصریح کردیم که عمر ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام بوده است و حکم به اسلام عمر بسیار نابجا است ؛ ?https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2419 ❕صوتی از استاد ابوالقاسمی شاگرد استاد قزوینی به دست ما رسیده است که ایشان در پاسخ به مطلب ما عرضه کرده اند که کافر به دو قسم است ، کافر اعتقادی و کافر فقهی ، کافر اعتقادی کسی است که امامت اهل بیت علیهم السلام را انکار کند ، اما کافر فقهی کسی است که منکر وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام شود ، عمر کافر اعتقادی بوده است اما کافر فقهی نبوده زیرا منکر وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام نبوده است ، بنابراین از نظر فقهی مسلمان بوده و نجس نیست . ما از پاسخ ایشان تعجب می کنیم به این بیان ؛ 1⃣شکی نیست که کسانی که اهل بیت علیهم السلام و امامت آنان را منکرند ، اصلی از اصول دین را انکار کرده اند و از نظر ایمانی و اعتقادی کافرند ، به خاطر همین خداوند از آنان هیچ عبادتی را نمی پذیرد ، چنان که از کافر نمی پذیرد ، و عمر در راس این دسته از کفار قرار داده است که در پی او پیروان عمر قرار دارند که منکر امامت امامان علیهم السلام هستند . 👌امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود .خداوند دشمن اعمالش است و اگر در چنین حالی بمیرد به مرگ کفر و نفاق مرده است » 📚الکافی ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج1 ص118 🔷و فرمود: « اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد» 📚الکافی ج2 ص18 ❕در روایات دیگری صراحتا کفر ایمانی و اعتقادی این گروه ثابت شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سه دسته اند که خداوند روز قیامت با آنان تکلم نمی کند و به آنان نظر نمی کند و برای آنان عذاب دردناکی است ، کسی که ادعای امامت کند در حالی که چنین امامتی را از جانب خدا ندارد ، و کسی که منکر امامت امام الهی شود و کسی که گمان کند از برای آن دو ( ابوبکر و عمر ) از اسلام بهره ای است » 📚الکافی ج 1 ص 373 👌و فرمود ؛ « علی علیه السلام باب هدایت است ، کسی که با او مخالفت کند کافر است و کسی که او را انکار کند ، وارد آتش می شود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص348 👌و فرمود ؛ « مقر امامان دوازده گانه مومن است و منکر آنان کافر است » 📚همان ص 347 👌بنابراین ابوبکر و عمر و تمام اهل سنت چون اصلی از اصول دین را منکرند کافر ایمانی اند و روز قیامت فرقی با کفار ندارند و هیچ گونه عمل خیری از آنان پذیرفته نمی شود ، چنان که از کفار پذیرفته نمی شود ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11445 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 2⃣حال آیا کسانی که کافر اعتقادی و ایمانی اند ، کافر فقهی هم هستند تا حکم به نجاست آنان کنیم یا خیر ، پاسخ می گوییم خیر ، آنان تا زمانی که شهادتین را به زبان جاری کنند ، مسلمان فقهی هستند و احکام مسلمان ظاهری را دارند چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «اسلام شهادتین و اقامه نماز و زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است » 📚الکافی ج 2 ص 25 ❕از این حکم یک دسته خارج می شوند و آن هم ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام است ، مطابق نقلهای متعدد ، ناصبی کافر و نجس است حتی اگر شهادتین را به زبان جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 419 باب 14 👌استاد ابوالقاسمی می گوید ناصبی کسی است که منکر مودت اهل بیت علیهم السلام شود و عمر چون منکر مودت نبوده و تنها دچار سوء برداشت شده است ، پس مسلمان فقهی بوده و کافر نیست . ❕ایشان تعریف صحیحی از « ناصبی » ارائه نمی دهند ، ناصبی کسی نیست که صرفا منکر ضروری دین چون مودت اهل بیت علیهم السلام باشد ، اگر چه چنین کسی به خاطر انکار ضروری دین کافر فقهی است ؛ 📚وسائل الشيعة، ج‏1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات‏ ❕ به کسی که منکر ضروری دین باشد ، ناصبی گفته نمی شود ، ناصبی کسی است که دشمن اهل بیت علیهم السلام است ، شخص می تواند منکر وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام باشد ، اما در عین حال با آنان دشمنی نیز نکند ، چنین کسی ناصبی فقهی نیست و تنها به خاطر انکار ضروری دین کافر است . 👌ناصبی از ماده « نصب» در اصل به معنای بر پا داشتن چیزی است و از آنجا که شخص عداوت و دشمنی خویش را آشکار می سازد در معنای دشمنی نیز به کار می رود و یکی از معانی « نصب» عداوت و دشمنی است . 📚مفردات راغب ص807 👌لذا طریحی می نویسد ؛ « ناصبی و نواصب کسانی هستند که بغض علی ( و اهل بیت ) را داشته و با آنها دشمنی می کنند » 📚مجمع البحرین ج 2 ص 174 ❕در روایات اهل بیت نیز آمده است که ناصبی کسی است که با آنان دشمنی کند. 👌امام صادق فرمود ؛ «ناصبی کسی است که دشمن ما اهل بیت باشد» 📚بحار الانوار ج 27 ص 226 👌در روایت دیگر آمده است که عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام سوال کرد ؛ « کسی است که نصب و دشمنی او با شما آشکار است و ناصبی است آیا مومن می تواند با او ازدواج کند؟ فرمود ، خیر 📚الکافی ج 5 ص 349 ❕ما می گوییم عمر چون مبغض اهل بیت علیهم السلام بوده است و با به شهادت رساندن فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، ناصبی بودن خویش را ثابت کرد ، لذا کافر فقهی و نجس بوده و حکم به اسلام او داده نمی شود ، اگرچه شهادتین را به زبان جاری کند ، ما کفر فقهی عمر را به خاطر انکار ضروری دین که همان وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام است ، اثبات نمی کنیم تا شما بگویید عمر منکر وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام نبوده است ، بلکه کفر عمر را به خاطر ناصبی بودنش ثابت می کنیم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🔰ویژه نامه پرسمان اعتقادی در ایام ؛ ❕به مناسبت فرا رسیدن ایام حج ابراهیمی کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 🔷پرسش و پاسخ ها پیرامون فریضه و احکام آن و عید و خانه ؛ 1⃣می خواستم بدونم با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3027 2⃣در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که آن ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3028 3⃣ سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3029 4⃣دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود این خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3030 5⃣سوالاتی ذهنم را مشغول داره چرا خدا خانه اش رو در بین عرب ها قرار داده که الان رفت و امد به اونجا سخته ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3031 6⃣با توجه به نزدیکی ایام حج گذاردن دشمنان اسلام همواره این اجتماع مسلمین را ملامت می کنند خواستم بگید اساسا چه اسرار و فلسفه ای در وجوب حج میباشد که اینقدر روی اون تاکید شده ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3032 7⃣لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035 8⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3036 9⃣با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به ظالم در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم مظلوم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3037 🔟نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز مستندی ندارد و بدعت است❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3038 1⃣1⃣فلسفه تراشیدن سر و گرفتن ناخن در مناسک حج چیست ❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3039 2⃣1⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3048 3⃣1⃣ایا به راستی دلیلی وجود دارد که آب زمزم و خاک کربلا شفا می دهد یا خرافات است ؟ اخر وهابیت در این نوع مسائل زیاد به ما اشکال می کنن ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3040
4⃣1⃣فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3047 5⃣1⃣سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3042 6⃣1⃣تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن ❕اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3045 7⃣1⃣شبهه ای است که این روز ها مطرح میشه اینه که خدا تو داستان اصحاب فیل از کعبه دفاع کرد پس چرا وقتی یزید و حجاج کعبه رو تخریب کردن دفاع نکرد و اونا رو عذاب نکرد .یا عکس هایی منتشر میشه که مثلا کبوتری روی بام کعبه فضله میاندازه میگن خداتون چرا نمی تونه از خونه ش محافظت کنه یا مثلا سیل و زلزله میاد و کعبه اسیب میبینه و خدا محافظت نمیکنه❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3043 8⃣1⃣ چرا مسلمانان هفت بار دور کعبه می گردند؟ راز این هفت بار گشتن را باید در رسم بت پرستان آنزمان جستجو کرد چون قبل از اسلام نیز بت پرستان به دور کعبه می گشتند.قرآن از هفت بت نام می برد که در کعبه وجود داشتند .... 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3051 9⃣1⃣ سوالی اساسی از میان کتب تشیع پیاده روی برای زیارت خانه الله متعال چقدر اجر دارد ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3052 0⃣2⃣ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3046 1⃣2⃣در جریان کعبه و محافظت خدا از آن با توجه به سوره فیل و منابع تاریخی گفته شده است که کشوری که ابرهه از آن آمده حبشه(یمن)بوده است لشکر فیل سوار و چنین موجودات عظیمی چگونه از صحرای بزرگ میان این دو کشور عبور کرده اند؟این شبهه را بسیار پرسیده اند و بنده از پاسخ به آن ناتوان بوده ام❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3044 2⃣2⃣در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3041 3⃣2⃣آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3054 4⃣2⃣در روایات داریم که در آسمان چهارم کعبه ، بیت المعمور هستش ؟ با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3049
5⃣2⃣ یه سوال داشتم پیامبر (ص) فرمودند: ساعت (قیام مهدی عج) فرا نمی‌رسد، مگر آنکه در خانه (کعبه) حج گزارده نشود. ×مستدرک علی الصحیحین-ج۵ خواستم ببینم که سند این حدیث از نظر شیعه معتبره؟ (اخه اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم) کلا اگه میشه درباره محتواش و.... هم توضیح بدید ممنون میشم ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3053 6⃣2⃣ مطابق کلیپی ، صحن «مسجدالحرام» در شهر مکه پر از سوسک شده است. تعداد زیادی سوسک بال‌دار به مسجدالحرام کردند و دریغ از این‌که «الله» غیرتی بورزد و معجزه‌ای کند. تعداد سوسک‌ها اینقدر زیاد بود که حیاط بیرونی قبله‌گاه مسلمانان مملو از سوسک شد. داستان فیل و ابرهه و ... یادتان است؟ الله که آن روز فیل‌ها را نابود می‌کرد! امروز از پس سوسک‌ها برنیامده است ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3050 7⃣2⃣ مستند كامل حاصل تحقيقات ٢٠ ساله دكتر دن گيبسن در مورد حقيقت دنياى اسلام حاصل اين تحقيق: ١- محمد اهل مكه و كشور عربستان نبوده است! ٢- پيامبر اسلام اهل مكه و كشور عربستان نبوده است. ٣- هيچ نامى از مكه در نقشه هاى قديمى وجود ندارد. ٤- قدس قبله اول مسلمانان نبوده است و تغيير قبله ٧٠ سال بعد صورت گرفته است و نه در زمان محمد. ٥- تمام توصيفات قرآن در مورد مسجد الحرام و كعبه ارتباطى به شهر مكه و عربستان ندارد ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3055 8⃣2⃣ سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم. کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳ قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حج‌گذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پرده‌های خانه‌کعبه آویختند و کشتند و سپس حجر‌الاسود را با خود بردند‌. همان‌طور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3058 9⃣2⃣ الله در برابر ويروس كرونا زانو زد الله كه يك موجود موهوم بيش نيست و تاكنون هيچ كسى او را در دنياى حقيقى نديده و با او ملاقات نكرده است، خانه اى دارد كه بعنوان بت مسلمانان مورد پرستش قرار ميگيرد. مسلمانان مدعى هستند كه اين الله خالق جهان هستى است و قادر به انجام هر كار خارق العاده اى است. داستانها و افسانه هاى زيادى منجمله افسانه سپاه فيل را نيز براى او ساخته اند. اما همين الله موهوم در مقابل يك ويروس ناچيز به ستوه آمده و به الكل(كشف زكريا رازى) پناه آورده است ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3060 0⃣3⃣فلسفه عظمت و اهمیت روز در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3080 1⃣3⃣با توجه به ایام پیش روی حج این سوال مطرح است که آیا در اسلام لزومی دارد که حجاج از عربستان سوغاتی برای دوستان بیاورند ❗️برخی موافق و برخی مخالفند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1273 2⃣3⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3079 3⃣3⃣دعایی که به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3081 4⃣3⃣آیا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3082 5⃣3⃣این فلسفه رمی جمرات در اعمال حج در چیست ❗️سنگ زدن به شیطان چه مفهومی دارد ❕آیا کار مسخره ای نیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2482 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در گذشته پاسخی پیرامون کلیپی که در فضای مجازی منتشر می شود دادیم که در آن کلیپ یک روحانی ، جریان تولد محمد حنفیه را چنین بازگو می کند که مادرش خوله همسر علی علیه السلام به نزد علی علیه السلام شکایت کرد که آیا وقت آن نشده است که از شما حامله بشوم ، علی علیه السلام فی الحال دست به شانه خوله گذاشت و گفت حامله شو ، سلمان می گوید یک ساعت نشد که آثار حمل بر خوله ظاهر شد و فرزند پسری به دنیا آمد که علی علیه السلام نامش را محمد گذاشت ؛ 1⃣ما گفتیم که این جریان ریشه در روایات مستند و کتب معتبر ندارد و نقل آن می تواند مصداق دروغ بستن به امامان علیهم السلام باشد ، چرا که به حسب روایات متعددی ما ماموریم که به روایات معتبر و مورد اطمینان عمل کنیم نه نقلهای مشکوک الصدور ، شیخ حر عاملی روایات مربوطه را در وسائل الشیعه ، تحت عنوان ذیل نقل می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 27 ص 77 باب 8 « باب وجوب العمل باحادیث النبی ص و الائمه ع المنقوله فی الکتب المعتمده و روایتها و صحتها و ثبوتها » 2⃣از سوی دیگر ما یقین به قدرت غیبی و تکوینی ائمه علیهم السلام داریم ، چگونه چنین نباشد در حالی که امام باقر علیه السلام می فرماید ؛ «اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد » 📚بحار الانوار ج 27 ص 25 ❕یا در نقل دیگر آمده است که راوی از امام سجاد علیه السلام سوال کرد ؛ «آیا ائمه عليهم السّلام مرده زنده ميكنند و آيا كور و پيس را شفا ميدهند و بر روى آب راه ميروند؟ 🔹امام علیه السلام فرمود ؛ « بله هر چه خدا به هر پيغمبرى داده به حضرت محمّد نيز داده ولى به پيامبر اكرم چيزهائى داده كه به آنها نداده است . راوی سوال کرد هر چه به پيامبر اكرم داده به امير المؤمنين عليه السّلام نيز داده فرمود آرى بعد امام حسن و امام حسين عليهما السّلام سپس به هر امامى پس از ديگرى، تا روز قيامت‏ » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 269 👌بی شک برای امام علیه السلام ، فراهم کردن زمینه تولد یک کودک بر خلاف سیر طبیعی کار مشکلی نیست ، اما سخن در این است که آیا چنین چیزی واقع شده و در منابع معتبر آمده است یا خیر ❗ 3⃣چنان که گفتیم ، جریان مذکور در هیچ کتاب مورد استنادی نیامده است ، نه در منابع دسته اولی چون کتب اربعه ، یا کتب شیخ مفیدها ، طوسی ها ، صدوق ها و ... و نه در منابع دسته دوم و سوم و ... ، شاهد این سخن ، عدم نقل جریان مذکور در کتاب شریف « بحار الانوار » است ، با این که علامه مجلسی تمام روایات موجود در کتب معتبره را طبق دسته بندی و باب بندی بدیع خویش نقل کرده است ، اما خبری از نقل مذکور در آن نمی باشد ؛ 📚بحار الانوار ج 1 ص 3 « تتبعت الاصول المعتبره » 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 4⃣برخی از کاربران ، دو سند برای نقل مذکور ارائه دادند ؛ 🔸سند اول کتاب طوالع الانوار مرحوم موسوی تنکابنی ج 3 ص 96 است . 🔸سند دوم کتاب مناقب است که منسوب به محمد بن علی بن الحسین علوی است در ص 53 . 5⃣اما متاسفانه استدلال به هر دو سند مخدوش است . مرحوم تنکابنی متوفای سال ( 1269 ) هجری است ، یعنی در حدود صد و هشتاد سال گذشته می زیسته است ، نقل ایشان باید مستند به منابع متقدم باشد ، در حالی که ایشان هیچ سندی از منابع متقدم برای سخن خود ارائه نمی دهد . ❕نقل دوم هم از کتابی است به نام مناقب که مرحوم آقا بزرگ تهرانی می گوید مولف کتاب « محمد بن علی بن الحسین علوی » است . 📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 22 ص 317 ❕در حالی که چنین فردی کاملا مجهول است و هیچ گونه توثیقی و شرح حالی در کتب رجالی یا تراجم ندارد ، روشن است که نقل چنین فردی نمیتواند مورد اعتماد باشد ، به خاطر همین ، بزرگان محدثین که در فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام کتاب نوشته اند ( مانند مفیدها ، اربلی ها ، صفار ها ، ابن عقده ها ، ابن حیون ها ، کراجکی ها ، ابن عبدالوهاب ها ، راوندی ها ، طبرسی ها ، ابن بطریق ها ، بحرانی ها و ...) از نقل مذکور اعراض کرده اند و این روشن ترین دلیل بر عدم اعتماد این بزرگان به کتاب و نقل مذکور است . 6⃣آیا به راستی مناقب اهل بیت علیهم السلام محدود است که ما نیاز داشته باشیم به نقلی استناد کنیم که بزرگان محدثین از ذکر آن ابا ورزیدند و نقل نکردند و ریشه در کتب معتبر و مورد استناد ندارد ❕بی شک مناقب اهل بیت محدودیتی ندارد ، چنان که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم ؛ «سرورانم ، ستایش شما را نمی توانم بشمارم و با مدح به حقیقت و ژرفای شما نمی رسم و با توصیف منزلت شما را نمی توانم بیان کنم » 📚الفقیه ج 2 ص 615 ❕و ما نیازی به نقلهای مشکوک الصدور و ضعیف برای اثبات فضائل اهل بیت علیهم السلام نداریم تا مبادا به آن بزرگواران دروغ ببندیم ، در حالی که می دانیم دروغ بستن به آنان از بزرگترین گناهان است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم . 🔳پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛ 1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1265 2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1266 3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛ «فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1267 4⃣آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083 ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3084 5⃣مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی ❕ ❔مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2324 6⃣فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449 7⃣ و پرواز با فيل گِلى .مستقيما به سراغ روايت ميروم تا ببينيم اين شاهكار روحانيون تشيع را ....❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146 8⃣آیا راست است که امام باقر اگر می دید در حال نماز حجاب گرفته است او را می زد تا با پوشش حجاب به زنان آزاد نگردد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3085 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔لطفا در رابطه با عزاداری محرم در دوران کرونا توضیح دهید ❗️آیا باید برای جلوگیری از کرونا عزاداری تعطیل شود چنان که عده ای این قضیه را دنبال می کنند ❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که عزاداری بر امام حسین علیه السلام امری است که مورد تاکید و توصیه در روایات فراوانی قرار گرفته است . ❕امام سجاد علیه السلام فرمود؛ « هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد » 📚ثواب الاعمال ص108 _ بحار الانوار ج44 ص281 👌امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛ « اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش » 📚عیون الاخبار ج1 ص299 _ امالی صدوق ص112 👌و فرمود ؛ « برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود » 📚امالی صدوق ص111 ❕ امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر گونه جزع و فزعی ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام » 📚امالی طوسی ص162 _ وسائل الشیعه ج14 ص505 👌توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2553 ❕از سوی دیگر انجام اقدامات موثر برای مقابله با بیماری های واگیردار هم امری ضروری و مورد تاکید آیات و روایات است و بی مبالاتی در این رابطه حرام و ممنوع است . 👌خداوند نیز می فرماید ؛ « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » ( بقره 195 ) ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» 📚بحار الانوار ج100 ص51 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «اى على ، خداوند براى امّت من، اين را خوش ندارد... كه كسى با جذاميان ( که بیماری مسری دارند ) سخن گويد، مگر اين كه ميانشان به اندازه يك ذراع، فاصله باشد». همچنين فرمود: «از جذامى بگريز، چنان كه از شيرى مى‏ گريزى». 📚الفقیه ج 4 ص 357 👌و در نقل دیگر فرمود ؛ « در حالى با جذامى سخن بگو كه ميان تو و او، به اندازه يك يا دو نيزه، فاصله است » 📚فیض القدیر ج 5 ص 52 _ بحار الانوار ج 62 ص 83 👌توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2317 👌می بینیم که از یک سوی گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام مورد تاکید است و از سوی دیگر مقابله با بیماری مسری ، ما می توانیم به هر دو توصیه عمل کنیم ، یعنی با رعایت توصیه های متخصصین ، عزاداری بر امام حسین علیه السلام را برگزار کنیم ، به این صورت که در عزاداری ، فاصله اجتماعی رعایت شود ، عزاداری در فضای باز برگزار شود ، اگر در فضای بسته است ، با جمعیت کمتری برگزار شود ، به جای نذر و توزیع غذای گرم و شربت ، مواد غذایی خشک یا اقلام بهداشتی نذر و توزیع شود و به نیازمندان داده شود ، همگان از ماسک استفاده کنند و ... ❕همانطور که زندگی و شوونات مردم در دوران کرونا تعطیل بردار نیست و همگان با رعایت توصیه های بهداشتی می توانند به کسب و کار و زندگی خود بپردازند ، می توان با رعایت توصیه های بهداشتی مناسک دینی و مذهبی را نیز انجام داد و میان این دو تضادی نیست . 🔰ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕توصیه علماء و مراجع تقلید هم برگزاری عزداری با رعایت پروتکل های بهداشتی است ، چنان که آیت الله وحید خراسانی چنین فتوا دادند ؛ «  شعائر اهل بیت علیهم السلام و خصوصا اقامه ی عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباید تعطیل شود و لیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می کنند » 🌐https://b2n.ir/606449 ❕یا می بینیم که آیت الله مکارم شیرازی می گوید؛ « شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسألۀ عزاداری محرم و صفر است. اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعا باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.» 🌐https://b2n.ir/709341 ❕یا یکی از مراجع نجف چنین فتوا داد ؛ « همراه با رعایت پروتکل‌‌ها و ضوابط پزشکی مورد اتفاق متخصصان‌‌ می‌توان شعایر و مناسک شریف حسینی را اعم از مجالس، موکب‌‌ها و دیگر مناسک مربوطه که پیروان امام حسین ( ع ) به برگزاری آن عادت دارند، برگزار کرد » 🌐https://b2n.ir/095750 ❕رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم تضمین کردند که عزاداری های محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود ، آنجا که گفت ؛ « باب خلاقیت باید برای برگزاری مراسم ماه محرم باز شود؛ اقامه عزای سالار شهیدان و راه اندازی دسته‌های عزاداری بارعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی نوعی خلاقیت است و باید نکات بهداشتی با نهایت دقت، رعایت و اجرا شود تا شائبه‌ای به مجالس عزای ابا عبدالله علیه السلام  وارد نشود و این موضوع  دغدغه‌ اصلی ما در برگزاری مراسم محرم ۱۴۴۲ هجری قمری است » 🌐https://b2n.ir/288559 ❕ممکن است برخی از مذهبیون افراطی تصور کنند که نیازی به اقدامات پیشگیرانه نیست ، چرا که مجالس عزاداری حسین علیه السلام شفاخانه است، این تصور نیز سخت اشتباه است ، چرا که امامان اهل بیت علیهم السلام خودشان توصیه به اقدامات پیشگیرانه کرده اند و خودشان تصریح کرده اند که زمانی توسل کردن به اهل بیت علیهم السلام و دعا و تضرع برای رفع مشکل تاثیر گذار است که انسان سعی و تلاش خود را برای رفع مشکل بکند و از خداوند و اهل بیت بخواهد سعی و تلاشش موثر واقع شود و در آنجا که رفع مشکل از قدرت او خارج است ، آنان یاریش کنند ‌، اگر کسی اقدامات پیشگیرانه را انجام ندهد ، توقع یاری و کمک هم نباید داشته باشد ، و مفهوم توکل بر خدا و عنایت اهل بیت علیهم السلام به معنای ترک سعی و تلاش و نادیده گرفتن اسباب طبیعی نیست ، توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2488 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2500 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2490 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗️ 👌به او می گوییم ....👇
❕معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗ 👌به او می گوییم کسی از بیمار کرونایی نخواسته است که با وجود مبتلاء بودن به کرونا به اجتماع مسلمین رفته و در محافل عزاداری حاضر شود ، بلکه بر چنین کسی حضور در محافل عمومی عزاداری جایز نیست و اگر کسی از او ، ویروس کرونا را بگیرد ، این فرد ضامن است ، چنان که در استفتائی از استاد مکارم شیرازی آمده است ؛ ❔چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟ 👌 پاسخ ؛ ❕ در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد . 🌐https://b2n.ir/339670 👌مستند این فتوا نیز روایات امامان علیهم السلام است ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه که به طریق مسلمین ( و اجتماع مسلمین ) آسیب بزند ، کسی که مسبب بوده است ضامن آنچه که آسیب رسیده است می باشد » 📚الکافی ج 7 ص 349 ❕و فرمود ؛ « هرکس به هر وسیله ای آسیبی به طریق ( و اجتماع مسلمین ) وارد کند ، ضامن آسیب است » 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 243 ❕یا در مورد فردی که متاعی بالای سر خود حمل می کرد که به وسیله برخورد مسبب قتل یا جراحت دیگری شده بود فرمود ؛ « چنین فردی ضامن است » 📚الکافی ج 7 ص 350 ❕ما می گوییم افرادی که سالم هستند و علائم بیماری را ندارند ، می توانند با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ، در محافل عزاداری حاضر شوند و به وظائف دینی خود بپردازند ، یعنی همانطور که با رعایت مسائل بهداشتی کسب و کار خود را پی گیری می کنند ، یا مواد غذایی تهیه می کنند و ... می توانند عزاداری امام حسین علیه السلام را هم اجرایی کنند ، دعوت روحانیت به برگزاری مراسم عزاداری بر پایه تاکیدات خود ائمه علیهم السلام است و آنان تنها مبلغ فرامین آن بزرگواران هستند ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2476 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086 👌روحانیت برای فراهم کردن مقدمات برگزاری عزاداری و محراب و منبر طبق توصیه قرآن و اهل بیت علیهم السلام ، هیچ گونه اجر و مزدی نمی خواهد و نباید بخواهد ، اگرچه از قدیم الایام روش مردمان بر آن بوده که آنان را از هدایای ناچیزی بهره مند می کرده اند ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2900 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است علی علیه السلام در صدر اسلام از کسی خمس دریافت نمی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3087
👌پاسخ وهابی را که می گوید چرا پیامبر اسلام اقدام به ساخت حسینیه نکرد یا در فراق عزایزان عزاداری نمی کرد را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3088 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3089
🤔 ❔این فلسفه رمی جمرات در اعمال حج در چیست ❗️سنگ زدن به شیطان چه مفهومی دارد ❕آیا کار مسخره ای نیست ❕❕ 💠💠 👌سنت رمی جمرات برخاسته از عملکرد سه پیامبر الهی یعنی آدم و ابراهیم و پیامبر گرامی اسلام علیهم السلام ، در مبارزه با ابلیس لعین است . ❕در نقلی از امام صادق علیه السلام در بیان چگونگی حج آدم علیه السلام آمده است ؛ « جبرئيل او را آورد به منى و امر كرد او را كه سر بتراشد، پس برگردانيد او را به سوى مكه؛ و چون به نزد جمره اولى رسيد شيطان بر سر راه او آمد و گفت: اى آدم! اراده كجا دارى؟ پس جبرئيل امر كرد آدم را كه هفت سنگ بر او بيندازد و با هر سنگى اللّه اكبر بگويد، چون چنين كرد شيطان رفت؛ و نزد جمره ثانيه باز بر سر راه آدم‏ آمد، پس جبرئيل گفت كه باز او را به هفت سنگ بزن، و او را به هفت سنگ زد و با هر سنگ اللّه اكبر گفت؛ پس شيطان رفت و نزد جمره ثالثه پيدا شد، و به امر جبرئيل هفت سنگ بسوى او انداخت و با هر سنگ اللّه اكبر گفت، پس شيطان رفت و جبرئيل گفت ، بعد از اين هرگز او را نخواهى ديد . پس جبرئيل آدم را آورد به سوى كعبه و امر كرد او را كه هفت شوط طواف كند، پس به او گفت خدا توبه تو را قبول كرد و زنت بر تو حلال شد » 📚الکافی ج 4 ص 193 ❕على عليه السّلام فرمود ؛ « جَمَره‏ ها بدين سبب با سنگ زده مى ‏شوند كه چون جبرئيل عليه السّلام، محل‏هاى عبادت را به ابراهيم عليه السّلام نشان داد، ابليس بر او نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به ايشان فرمان داد كه او را برانَد. ايشان هم شيطان را با هفت سنگ، راند. او كنار جَمَره اوّل، زيرِ زمين پنهان شد و كنار جَمَره دوم، سربرآورد. با هفت سنگ ديگر، او را راند. در جاى دوم به زيرِ زمين رفت و از محلّ جَمَره سوم، آشكار شد. با هفت سنگ، او را زد و او در همان‏جا به زيرِ زمين رفت. » 📚قرب الاسناد ص 147 _ بحار الانوار ج 96 ص 39 ❕ امام صادق عليه السّلام فرمود ؛ « علّت رَمْى جمره ‏ها آن است كه نزديك آن محل، شيطان بر ابراهيم عليه السّلام نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به او دستور داد كه با هفت سنگ‏ريزه، شيطان را بزند و با هر سنگ، تكبير بگويد. او هم چنان كرد و سنّت، بر اين جارى شد. » 📚کنزالفوائد ج 2 ص 82 _ الفقیه ج 2 ص 200 ❕ و فرمودند ؛ « اول کسی که رمی جمار را انجام داد ، آدم و سپس ابراهیم علیهما السلام بودند » 📚الفقیه ج 2 ص 200 ❕در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « هنگامى كه به سراغ جمرات (سه ستون سنگى مخصوصى كه حجاج در مراسم حج آنها را سنگباران مى‏ كنند و در هر بار هفت سنگ با مراسم مخصوص به آنها مى ‏زنند) اين معما در نظر ما خودنمايى مى‏ كند كه پرتاب اينهمه سنگ به يك ستون بى روح چه مفهومى مى‏ تواند داشته باشد؟ و چه مشكلى را حل مى‏ کند؟ ❕اما هنگامى كه به خاطر مى ‏آوريم اينها ياد آور خاطره مبارزه ابراهيم قهرمان توحيد با وسوسه‏ هاى شيطان است كه سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصميم داشت او را در اين ميدان جهاد اكبر گرفتار سستى و ترديد كند، اما هر زمان ابراهيم قهرمان او را با سنگ از خود دور ساخت، محتواى اين مراسم روشنتر مى‏ شود. مفهوم اين مراسم اين است كه همه شما نيز در طول عمر در ميدان جهاد اكبر با وسوسه‏ هاى شياطين روبرو هستيد، و تا آنها را سنگ‏سار نكنيد و از خود نرانيد پيروز نخواهيد شد. اگر انتظار داريد كه خداوند بزرگ همانگونه كه سلام بر ابراهيم فرستاده و مكتب و ياد او را جاودان نموده به شما نظر لطف و مرحمتى كند بايد خط او را تداوم بخشيد. » 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 126 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕از روایات اهل سنت استفاده می شود که این جریان برای پیامبر گرامی نیز اتفاق افتاده است ، نقل می کنند ؛ « جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر خدا آمد و او را بُرد تا عبادتگاه‏ ها را نشانش دهد. كوه ثبير، شكافته شد و وارد مِنا گشت و جَمَره‏ ها را نشانش داد. سپس مشعر و آن‏گاه عرفات را. شيطان، كنار جَمَره بر پيامبر نمايان شد. ايشان، با هفت سنگ او را راند، تا اين كه پنهان شد و از كنار جمره دوم، سربرآورد. پيامبر با هفت سنگ او را زد، تا اين كه ناپديد شد، سپس در آخرين جمره، آشكار شد. هفت سنگ بر او زد، تا اين كه پنهان گشت. » 📚المستدرك على الصحيحين ج 1 ص 650 _ صحيح ابن خزيمة ، ج 4 ص 316 ❕بنابراین حکمت و نماد رمی جمرات ، دشمنی با شیطان و هواهای نفسانی است چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «در موقع رمى جمرات شهوتها و پستي ها و زشتي ها را دور بيفكن » 📚بحار الانوار ج 96 ص 125 ❕و به خاطر همین مخالفت و دشمنی کردن با شیطان و هوای نفس است که رمی جمرات موجب پاکسازی گناهان می شود ، چنان که فرمودند ؛ « حاجی وقتی جمرات را رمی می کند ، از گناهانش خارج میشود ، و به ازای هر سنگریزه ، گناه کبیره هلاک کننده ای ، از او بخشیده می شود » 📚وسائل الشیعه ج 14 ص 55 ❕در پایان کلام مرحوم فیض کاشانی را در حکمت رمی جمرات از نظر بگذرانیم که فرمود ؛ « بايد قصد تو در اين عمل، اطاعت امر الهى و اظهار رقيّت و بندگى و صرف امتثال باشد بى‏ آن كه عقل و نفس در آن دخالت و تصرّفى كند و نيز به منظور تشبّه جستن به ابراهيم (ع) باشد، چه شيطان در اين محلّ به نزد او آمد تا در حجّ او شبهه ‏اى پديد آورد يا با ارتكاب گناهى او را دچار فتنه‏ اى سازد و خداوند به ابراهيم (ع) دستور داد كه با انداختن سنگ او را دور و از خود مأيوس گرداند. ❕ اينك اگر از دلت بگذرد كه ابراهيم (ع) به شيطان سنگ انداخت و او را از پيش خود دور ساخت براى اين بود كه شيطان بر او وارد شده بود و ابراهيم (ع) او را ديد، ليكن شيطان نزد من نيامده و من او را نديده‏ ام ديگر سنگ انداختن چه معنا دارد. بايد بدانى كه اين خيال از شيطان است و او آن را در دل تو انداخته تا اراده‏ ات را در رمى جمرات سست گرداند و به دلت اندازد كه اين كارى بيهوده و شبيه بازى كودكان است كه نبايد به آن مشغول شوى ليكن تو بايد با جديّت و كوشش در رمى او را از پيش خود برانى و دماغش را به خاك بمالى و بدانى كه تو در ظاهر سنگ به سوى عقبه مى ‏اندازى امّا در واقع سنگ را بر چهره شيطان مى‏ زنى و پشت او را مى‏ شكنى، زيرا خوارى و مقهوريّت شيطان جز با تعظيم و امتثال امر الهى و به مجرّد فرمان او بى ‏آن كه عقل و نفس در آن دخالتى كنند حاصل نمى ‏شود. » 📚راه روشن ( ترجمه المحجه البیضاء ) ، فیض کاشانی ، ج 2 ص 282 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ آیا می‌دانستید در اسلام٬ هتک حیثیت شخص در حین اجرای حکم شلاق ثواب دارد؟! ▪️آیت الله فاضل لنکرانی از فقهای بنام عالم تشیع می‌گوید: اجرای حدود در ملاعام مشروع است و حضور عده‌ای برای دیدن عذاب مجرم٬ اگر واجب نباشد٬ مستحب است و بعضی قائل به وجوب آنند! لازم به ذکر است که این فتوای آیت الله٬ دقیقا برگرفته از آیه‌ی قرآن است: ◾️سوره نور - آیه۲ الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ◼️: زن و مرد زناكار را هر يك صد ضربه شلاق بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو مبادا دچار ترحم شوید! و بايد كه به هنگام شكنجه كردنشان گروهى از مؤمنان حاضر باشند ❗️❗️ 💠💠 1⃣کسی که متجاهر به فسق است ، یعنی در برابر دیگران دست به ارتکاب معصیت می زند ، حرمت و احترامی ندارد چرا که خودش حیثیت خود را با گناه علنی که انجام داده بر باد داده است . ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هنگامى كه گنه كار تجاهر به گناه كند احترام او سلب مى ‏شود » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 289 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « سه‏ كس احترام ندارند ؛ بدعت‏گزار، پيشواى ظالم و گنه كار متظاهر به گناه » 📚قرب الاسناد ص 82 ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « آيا از بردن نام فاجر كه مردم او را بشناسند باز مى ‏ايستيد؟ فاجر را با اعمال و كردارش معرفى كنيد، تا مردم از او بر حذر باشند » 📚میزان الحکمه ج 8 ص 586 👌بنابراین زناکاری که در ملاعام و در برابر انظار دیگران ، دست به زنا می زند و شاهدانی که ناظر عمل او بوده اند به زنای او شهادت می دهند ، خودش پرده احترام و هیثیت خود را دریده است و اجرای علنی حد او ، تنبیهی بر پرده دریش و سبک شمردن گناه محسوب می شود . 2⃣اگرچه زناکار متجاهر ، حرمت و احترامی ندارد ، اما باز خداوند ستار ، حکم نکرده است که اجرای حد او باید در جمع چند هزار نفری یا حتی چند صد نفری یا چند ده نفری، صورت گیرد ، و اگر فرمود گروهی از مومنین باید شاهد اجرای حد باشند ( نور 2) ، روایاتی که در تفسیر آیه وارد شده است ، تصریح کرده اند که حداقل حضور یک نفر از طائفه مومنین برای شهادت اجرای حد کافی است . 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « الطائفه واحد » « از طائفه مومنین یک نفر هم شاهد باشد کافی است » 📚التهذیب ج 10 ص 150 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 93 👌و فرمود ؛ « طائفه مومنین ، شامل یک تا ده تن می شود ( حد اقل ، شهادت یک نفر کافی است )» 📚مستدرک الوسائل ج 18 ص 49 _ دعائم الاسلام ج 2 ص 451 ❕مرحوم طبرسی نیز می نویسد ؛ « در معنای طائفه مومنین که باید شاهد اجرای حد باشند ، از امام باقر علیه السلام روایت شده است که اقل و کمترین آن یک نفر است » 📚مجمع البیان ج 7 ص 197 3⃣در تفسیر نمونه نیز در رابطه با حکم مذکور چنین می خوانیم ؛ ❕« دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تعبير ديگر ، با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت نمى ‏ماند، و به جامعه سرايت مى ‏كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز برملا گردد. 👌 به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى‏ دهد آبروى انسانى در جمع بريزد روشن مى ‏شود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى كشيده نشده است « خداوند ستار العيوب »راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه، بايد به گونه ‏اى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد. ❕اصولا در يك جامعه سالم بايد « تخلف از قانون » با اهميت تلقى شود، مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مى‏ شود و تجديد آن تنها با علنى شدن كيفر متخلفان است. اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى‏ حيثيت و آبروى خود بيش از مساله تنبيهات بدنى اهميت قائلند، و همين علنى شدن كيفر ترمز نيرومندى بر روى هوسهاى سركش آنها است » 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 360 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir