#خلقت_زمین_قبل_از_آسمان
🤔#پرسش
❔اول آسمان خلق شد يا زمین؟ كداميك را الله زودتر آفرید؟
#الف) اول زمین و بعد آسمان (سوره البقره آیه ٢٩)
#ب) اول آسمان و بعد زمین (سورة النازعات آیه هاى ٢٧ تا ٣٠ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه از آیات و روایات استفاده می شود ، آفرینش زمین قبل از خلقت آسمان بوده است اما گسترانیدن زمین از زیر آبها ، بعد ازخلقت آسمان بوده است ، بر این اساس هیچ تضادی میان آیات مورد اشکال معاند نمی باشد .
❕علی ع فرمود ؛
« خداوند عز و جل زمانى كه زمينها را آفريد، آنها را پيش از آسمانها آفريد. »
📚قصص الانبیاء ، راوندی ، ص 36 _ بحار الانوار ج 54 ص 85
👌و فرمود ؛
« خداوند- كه يادش پر شُكوه و نامهايش پاك باد- زمين را پيش از آسمان آفريد. سپس براى تدبير كارها بر عرش قرار گرفت. »
📚 تفسیر عیاشی ج 2 ص 120 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 13 _ بحار الانوار ج 54 ص 89
❕امام باقر عليه السلام نیز فرمود ؛
« خداوند عز و جل پيش از آن كه آتش را بيافريند، بهشت را آفريد، و پيش از آن كه معصيت را بيافريند، طاعت را آفريد، و گذشت را پيش از خشم آفريد، و نيكى را پيش از بدى آفريد، و زمين را پيش از آسمان آفريد »
📚الکافی ج 8 ص 145 _ الوافی ج 26 ص 472
❕امام صادق ع نیز فرمود ؛
« خداوند زمین را قبل از آسمان خلق کرد »
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 352 _ تفسیر نور الثقلین ، ج 5 ص 503
❕خداوند نیز می فرماید ؛
«او خدايى است كه همه آنچه در زمين وجود دارد، براى شما آفريده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است » ( بقره 29 )
👌بنابراین ، از این آیه شریفه و روایات فوق الذکر ، استفاده می شود که ابتداء زمین خلق شد ، سپس آسمان ، حال آنچه مورد اشکال قرار می گیرد ، این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكلتر است يا آفرينش آسمانى كه خداوند بنا نهاد؟! _ سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت - و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود- و زمين را بعد از آن گسترش داد._ آبش خارج كرد و چراگاهش را آماده ساخت- و كوهها را ثابت و محكم نمود- همه اينها براى بهره گيرى شما و چهارپايان شما است » ( نازعات 27 _ 31)
❕می گوید از آیه استفاده می شود که زمین پس از آسمان آفریده شده است ، در حالی که خداوند می گوید ؛
« وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها » « یعنی زمین پس از خلق آسمان گسترش پیدا کرد نه آنکه آفریده شده باشد »
👌« دحا » از ماده دحو ، به معنى گستردن است بعضى نيز آن را به معنى تكان دادن چيزى از محل اصليش تفسير كرده اند و چون اين دو معنى لازم و ملزوم يكديگرند به يك ريشه باز مى گردد.
❕به هر حال منظور از « دحو الارض » اين است كه در آغاز تمام سطح زمين را آبهاى حاصل از بارانهاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود اين آبها تدريجا در گودالهاى زمين جاى گرفتند و خشكيها از زير آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلى در آمد و اين مساله بعد از آفرينش زمين و آسمان روى داد .
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 97
❕در دعای پیامبر گرامی نیز می خوانیم ؛
« اى كسى كه در آسمان، سدّى از هوا قرار داد، و زمين را بر روى آب گسترانيد »
📚جمال الاسبوع ، ص 118 _ بحار الانوار ج 92 ص 186
❕بنابراین ، ابتدا زمین خلق شد ، و سپس آسمان و پس از خلقت آسمان ، دحوالارض رخ داد و زمین از زیر آب گسترش پیدا کرد و به شکل کنونی در آمد و هیچ تضادی میان آیات مورد بحث نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ معاند را که مدعی است ، در مذهب شیعه ، بهتان زدن ثواب دارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1071
❕پاسخ معاند را که منکر آن است به این که بشارت به نبوت پیامبر گرامی اسلام در تورات و انجیل آمده است را در ذیل بخوانید که مفصلا این قضیه را از تورات و انجیل ، ثابت کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2988
#شیعیان_واقعی
🤔#پرسش
❔نفرت شديد جعفر صادق از شيعيان
امام جعفر صادق در مورد شيعيانش میگوید:
لو ميزت شيعتي لم أجدهم إلا واصفة ولو امتحنتهم لما وجدتهم إلا مرتدين
#ترجمه:
اگر به شيعيانم بنگرم تعدادشان خيلى كم است، و اگر امتحانشان كنم همه را مرتد مى يابم.
#منبع: الکافی جلد ٨ صفحه ٢٢٨ چاپ دار الكتب الإسلامية – طهران
لينك صفحه كتاب
در حقيقت عده اى اراذل بى بند و بار و لاابالى مانند آخوندها از روز اول اين مذهب را بوجود آورده و خودشان را به على و اولادش چسبانده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣متاسفانه ملحدین فضای مجازی که بر علیه شیعه ، شبهه پراکنی می کنند ، اندک سواد علمی و تحقیقی ندارند و اکثر مطالبشان ، نشر دادن مطالب و شبهات ، وهابیت بر علیه شیعه و کپی کردن از سایت ها و کانالهای وهابیت است ، ملحد مستشکل این قدر نمی داند که روایت مورد استناد او از امام کاظم ع است نه امام صادق ع
2⃣از سوی دیگر ، روایت مورد استناد او ، سندا ضعیف است . در سند روایت « ابراهیم بن عبد الله الصوفی » وجود دارد که مجهول است ؛
📚زبده المقال من معجم الرجال ، ج 1 ص 74 _ مستدرکات رجال الحدیث ، ج 1 ص171
❕و موسی بن بکر الواسطی وجود دارد که واقفی مسلک و از دشمنان و مخالفان امام رضا ع بوده است ؛
📚رجال طوسی ، ص 343
❕و محمد بن سلیمان وجود دارد که گفته شده است اهل غلو وجود است ؛
📚رجال حر عاملی ، ص 222
3⃣روایت مذکور ، اگر صحیح هم باشد ، باز هم روشن است که در مورد شیعه نمایان منافقی است که به دروغ ادعای تشیع می کردند نه شیعیان واقعی ، همانانی که امام صادق ع در وصف آنان فرمود ؛
« کسانی هستند که خود را شیعه معرفی می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین ، بدتر هستند »
📚بحار الانوار ج 65 ص 166
❕و در یک بیان کلی فرمود ؛
«شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند . شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراه است»
📚وسایل الشیعه ج15 ص247
❕روایت مذکور نیز در بیان شرح حال منافقینی است که خود را به دروغ شیعه معرفی می کردند ، لذا امام کاظم ع در ذیل روایت تصریح می کند که شیعه ، کسی است که مطابق امر ما رفتار کند ، ترجمه کامل روایت مذکور چنین است که حضرت فرمود ؛
« اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند. آنها مدتهاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند ، ما شيعه على هستيم، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد. »
📚الکافی ج 8 ص 228
👌ذیل روایت روشن می کند که مقصود امام ع شیعه نمایانی است که خود را منسوب به تشیع می کردند ، اما شیعه واقعی نبودند ،و امام ع می گوید شیعه واقعی و شیعه علی ع کسی است که فعل و اعمالش ، اثبات کننده قول و ادعایش باشد ، کسی که در قول و ادعا و سخن ، ادعای تشیع می کند ، اما در عمل مطابق امر اهلبیت ع عمل نمی کند ، چنین کسی شیعه محسوب نمی شود ، بلکه منافقی است که تنها نام شیعه را یدک میکشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ دروغگویی شاخ دار ملحد را که مدعی است ، شهر مکه تا صدسال پس از پیامبر گرامی وجود نداشته است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1686
❕پاسخ شبهه پراکنی وهابی را که مدعی است ، در اسلام اربعین گرفتن وجود ندارد و مراسمی که شیعه برای اربعین حسینی می گیرد ، نامشروع و حرام است را در ذیل بخوانید که در مورد چرایی اربعین گرفتن برای امام حسین ع و مشروعیت آن ، توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2107
👌وهابی مدعی است که شیعه می گوید علی ع در شب معراج ، همراه پیامبر ص بوده است ، در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم ، آنچه مورد اعتقاد ما در این موضوع است ، چیز دیگری است که در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2239
#همراهی_با_جمعیت_بزرگ
🤔#پرسش
❔📌با جمعیت بزرگ باشید
« همراه جماعت بزرگتر. زيرا دست خدا با جماعت است و از تفرقه حذر كنيد، زيرا كسانى كه از جماعت كنارى مى گيرند طعمه شيطان اند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى افتد و گرگ او را بر مى خورد »
📜خطبه 127نهج البلاغه
❔چرا شیعیان از جمعیت بزرگ اهلسنت جدا شده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مقصود علی علیه السلام ، از همراهی با اکثریت ، اکثریت مومن و طرفدار حق است ، و حضرت جمله مذکور را در برابر خوارج ایراد فرمودند که از اکثریت جامعه به رهبری علی ع جدا شده بودند ، چنان که کامل بیان علی ع ، چنین است که فرمود ؛
« شما (خوارج) شرورترين مردم و كسانى هستيد كه شيطان آنها را هدف تيرهاى خود قرار داده، و به سرگردانى كشانده است، (و افكار شيطانى و اعمال ضد انسانى شما، بهترين گواه بر اين معناست).و به زودى دو گروه درباره من هلاك (و گمراه) مى شوند: دوست افراطى كه محبّتش او را به غير حق مى كشاند و دشمن افراطى كه از سر دشمنى قدم در غير طريق حق مى نهد.بهترين مردم درباره من، گروه ميانه رو هستند، از آنها جدا نشويد و هميشه همراه جمعيّتهاى بزرگ (اكثريت طرفدار حق) باشيد، كه دست خدا با جمعيّت است. از جدايى بپرهيزيد (جدايى از توده هاى عظيم و مؤمن) زيرا افراد تنها و جدا، نصيب شيطانند، همان گونه كه گوسفند تكرو، طعمه گرگ است. آگاه باشيد! هر كس به اين شعار (شعار تفرقه انگيز خوارج لا حكم إلّا للّه) مردم را دعوت كند او را به قتل برسانيد هر چند زير عمامه من باشد (و به من پناهنده شود).»
📚نهج البلاغه ،خطبه 127
❕روشن است که منظور از هماهنگى با جمعيّت ، همان اكثريتى است كه داراى ايمان و ارزشهاى انسانى و اخلاقى باشد. اسلام هرگز هماهنگى با اكثريت فاسد را توصيه نكرده و نمى كند.
📚پیام امام امیر المومنین ، ج 5 ص 331
🔸على عليه السّلام كه گوينده سخن بالاست در سخن ديگرى مى فرمايد ؛ «لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلّة أهله » ؛ هرگز در مسير هدايت از كمى همراهان وحشت نكنيد» (و به دنبال اكثريت فاسد گام برنداريد) »
📚نهج البلاغه خطبه 201
❕ نكوهشهايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده ، منظور همين اكثريت فاسد و مفسد است ، در آیات متعددی می خوانیم ؛
« ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى سازند »(انعام- 116).
❕و در آیه ای با صراحت می گوید ؛
« بگو (هيچ گاه) ناپاك و پاك مساوى نيستند هر چند فزونى ناپاكها تو را به شگفتى اندازد از (مخالفت) خدا بپرهيزيد اى صاحبان خرد شايد رستگار شويد» ( مائده 100 )
❕بنابراین ، اگر اكثريت، مؤمن و آگاه و در مسير حق باشند نظرات آنها محترم و غالبا مطابق واقع است و بايد از آن پيروى كرد. ولى اگر اكثريت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنها ، جنبه انحرافى دارد و پيروى از آن چنان كه قرآن مى گويد انسان را به ضلالت و گمراهى مى كشد .
📚تفسیر نمونه ج 14 ص 281
❕ ما نیز ، امروز همین عقیده را در مورد اهلسنت داریم که اگرچه آنان ، اکثریت مسلمین را تشکیل می دهند ، اما به حق پشت کرده اند و دستور خداوند در مورد ولایت علی ع زیر پای گذاشته اند و همان اکثریتی هستند که پیروی از آنان موجب بدبختی و شقاوت می گردد .
❕ما از این که دراقلیت هستیم ، خوف و ناراحتی نداریم ، چرا که هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست، در طول تبليغ پيامبران، از زمان حضرت نوح (عليه السَّلام) تا عصر حضرت خاتم مؤمنان در اقليّت بودند.
👌 قرآن آنگاه كه مبارزات پى گير انبيا را ياد مى كند، پيوسته تذكر مى دهد ، گروندگان و مؤمنان به آنان بسيار اندك بودند. درباره نوح كه نهصد و پنجاه سال به تبليغ پرداخت، مى فرمايد ؛ «جز اندكى به همراه او ايمان نياوردند». ( هود 40)در آيه ديگر مى فرمايد:«اندكى از بندگان من سپاسگزارند». (سبا 13)
❕لذا امام كاظم عليه السلام به هِشام بن حَكَم فرمود ؛
« اى هشام! ... سپس خداوند، شمارِ اندك را ستوده و فرموده است: «اندكى از بندگان من، سپاسگزارند» و فرموده: «و چه اندك اند ايشان!» .... »
📚الكافي: ج 1 ص 15 ح 12
❕علی ع نیز فرمود ؛
« حقی هست و باطلی ، و هر یک از این دو پیروانی دارند ، پس اگر باطل در اکثریت ااست ، از دیرباز چنین بوده و اگر حق در اقلیت است ، بسا و امید ( بسا که با وجود اندک بودنش بر باطل غلبه کند و امید که روزی بیاید که حق بر باطل چیره آید )»
📚الکافی ج 8 ص 68 _ نهج البلاغه ، خطبه 16
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است خداوند به کسانی که او را نمی پرستند ، فحاشی کرده است را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1520
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3316
👌وهابی در صدد است که تولد علی ع در خانه کعبه را زیر سوال ببرد ، در ذیل پاسخش را داده ایم و این مساله را از کتب خودشان ثابت کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1021
❔آنگاه میگوید مگر تولد یافتن در کعبه زمانی که بتخانه بوده است ، برای علی ع فضیلت است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/732
👌وهابی در مورد تشویق به پیاده روی برای زیارت امام حسین ع اشکالاتی وارد کرده است ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2108
❔آنگاه می گوید چرا تشویق به پیاده روی برای زیارت خانه خدا نمی کنید ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3078
#شیخ_مفید_و_شهادت_فاطمه_س
🤔#پرسش
❔شيخ مفيد اعتقادى به شهادت حضرت فاطمه عليها السلام توسط حضرت عمر ندارند
اين اعتقاد را از كتب شيخ مفيد اثبات ميكنيم و شيخ مفيد در اين مسئله و حتى در اصل وجود فرزندى به نام محسن تشكيك كرده
شيخ مفيد از بزرگان شيعه تقرير جالبى دارد مبنى بر اينكه خليفه دوم عمر ابن خطاب رضي الله عنه مسلمان است و ازدواج با او از نظر شرعى جايز است
مشخص است اگر شيخ مفيد اعتقاد به اين داشته كه عمر ابن خطاب قاتل حضرت فاطمه عليها السلام است قطعا حكم به ناصبى بودن او ميداد و در مذهب شيعه ، شخص ناصبى كافر نجس است و ازدواج با او جايز نيست
شيخ مفيد در كتاب المسائل السرويه صفحه 91 ازدواج با عمر ابن خطاب رضي الله عنه را جايز ميداند
او عمر ابن خطاب را مسلمانى گمراه معرفى ميكند اما اين گمراهى سبب خروج وى از دين اسلام نشده .
📙 كتاب المسائل السرويه ص91
شيخ مفيد در كتاب الارشاد ص255 در مورد تعداد فرزندان امير المؤمنين تصريح ميكند بعضى از شيعيان گفته اند كه فاطمه عليها السلام فرزندى به نام محسن داشته و طبق نظر اين بعضى از شيعيان تعداد فرزندان اميرمؤمنان به بيست و هشت فرزند ميرسد و الله اعلم .
⛔️ دقت كنيد ميگويد اين نظر بعضى از شيعيان است و الله أعلم ...
متن عربى : وفي الشِّيعةِ 👈من يَذكرُ أنّ فاطمةَ صلواتُ الله عليها أسقطَتْ بعدَ النّبي ولداً ذكَراً كانَ سَمّاه رسولُ اللّهِ ـ وهوحملُ ـ مُحَسِّنَاً 👈فعلى قولِ هذهِ الطّائفةِ أولادُ أَميرِ المؤمنينَ ثمانيةٌ وعشرونَ ، واللّهُ أعلمُ
📙 كتاب الارشاد ص 255
⛔️ دقت شود به عبارت فعلى قول هذه الطائفه = طبق نظر اين گروه از شيعيان يعنى شيخ مفيد خودش را جزو اين گروه نميداند
💠#پاسخ💠
👌این که فاطمه صدیقه سلام الله ، مورد هجوم خلفاء واقع شد و به شهادت رسید ، مورد اجماع تمام علمای نامی شیعه در طول تاریخ بوده است که در ذیل می توانید بیشتر بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8346
❕چنان که شيخ الطائفه ، شیخ طوسی ، شاگرد شيخ مفيد و سيد مرتضى مى گويد ؛
«و آنچه انكار كرده اند، زدن فاطمه عليها السّلام است. در حالى كه روايت شده كه فاطمه عليها السّلام را، تازيانه زدند.» مشهور است و در ميان شيعه در اين باره اختلافى وجود ندارد كه عمر به شكم او زد چنان كه بچه اش را سقط كرد. جنين سقط شده، محسن ناميده شد. روايت اين جريان نزد آنان مشهور است. همينگونه مشهور است كه وقتى عده اى به فاطمه عليها السّلام پناه آوردند و از بيعت با خليفه سرپيچى كردند، دار و دسته حكومت خواستند كه خانه را به روى زهرا عليها السّلام آتش زنند. هيچ كس نمى تواند روايت اين ماجرا را انكار كند. زيرا روايت وارده از طريق اهل سنت، بوسيله بلاذرى و ديگران را بيان كرديم روايت شيعه مستفيض است و در آن اختلافى ندارند»
📚تلخيص الشافى، ج 3، ص 156
❕اينكه شيخ طوسى شاگرد شیخ مفيد، اجماع را تقرير مى كند و آن را از مسلّمات مى گيرد، دلالت دارد كه استادش یعنی شیخ مفید ، در رأس قائلان و مدافعان از اين اجماع بوده است. در غير اين صورت بيان اين مسأله با اين جزم، و قاطعيت و وضوح تمام توسط شيخ طوسى درست نبود. چه يكى از استادانش كه احدى از موافقان و مخالفان در تبحّر وى در اين قضايا ترديد ندارد، مخالف اجماع است و آن را از اساس انكار مى كند ، بنابراین ، نقل قول شیخ طوسی روشن ترین دلیل بر آن است که شیخ مفید ، قضیه شهادت حضرت زهرا س را قبول داشته است .
🔸ادامه 👇