ـ🍃💌🍃💌☘🍃
ـ💌🍃💌🍃
ـ🍃💌☘🍃
ـ💌🍃﷽
ـ☘🍃
ـ🍃
🌸به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
💐برخی از پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون امام حسن علیه السلام ؛
1⃣فلسفه صلح امام حسن علیه السلام با معاویه چه بوده است؟
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2149
2⃣آیا دریافت خراج و پول توسط امام حسن علیه السلام از معاویه در جریان صلحشان واقعیت دارد؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3277
3⃣آیا صحیح است که جعده به دستور معاویه به امام حسن مجتبی علیه السلام سم داده است؟
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
4⃣چرا امام حسن علیه السلام در انتخاب همسر توجه نکردند و با جعده ازدواج کردند مگر علم غیب نداشتند؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1328
5⃣آیا روایاتی که می گوید امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و طلاق می داد صحیح است؟
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2118
6⃣آیا داستان ازدواج های متعدد امام حسن علیه السلام و طلاق آن ها قابل قبول است؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2120
7⃣در قرآن آمده است که همه اموال خود را نباید بخشید تا به خانواده فشار آید چرا امام حسن سه مرتبه تمام اموال خود را به فقرا بخشید؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/700
8⃣آیا جریان تیر باران شدن جنازه مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه واقعیت دارد؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
9⃣چرا امام حسن با وجود آگاهی غیبی از سم تهیه شده توسط جعده خورد؟ آیا این خود کشی محسوب نمی شود؟
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3307
0⃣1⃣از روحانیون و مداحان زیاد شنیده ایم که می گویند وقتی امام حسن مسموم شد ، ایشان از شدت جراحت جگرشان را تکه تکه شده استفراغ کردند؟ چگونه می توان چنین سخنی را قبول کرد در حالی که جگر در مجرای گوارش انسان نیست که استفراغ شود؟
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/135
1⃣1⃣یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2535
2⃣1⃣اگر #رقص حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2536
3⃣1⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو #تشویق می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2534
4⃣1⃣آیا امام حسن علیه السلام در فتوحات خلفا شرکت کردند؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2559
5⃣1⃣امام حسن علیه السلام از دیدگاه معاصران و اندیشمندان و مورخان اهل سنت❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1144
6⃣1⃣مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است. وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظمالناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح میخواهند و وقتی مردم این را میخواهند صلح را انتخاب میکنم.... به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم. ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3018
7⃣1⃣معاند می گوید امام حسن و امام حسین ع به شام رفتند و با معاویه بیعت کردند و رابطه آنان با معاویه خوب بوده است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2838
8⃣1⃣ملحد می گوید ابن خلدون شیعی در تاریخش نقل کرده است که امام حسن و امام حسین علیهما السلام در لشکری که قصد فتح آفریقا را در زمان عثمان داشتند ، شرکت داشته اند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2788
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍃
☘🍃
💌🍃
🍃💌☘🍃
💌🍃💌🍃
🍃💌🍃💌☘🍃
#توهم_تناقض_گویی_قرآن_در_بیان_داستان_ابراهیم
▪️اشتباه فاحش قرآن در تعريف داستان ابراهيم!
❔در سوره هود فرشتگان، نخست با ابراهيم از نابودى قوم لوط سخن ميگويند سپس او و زنش را به تولد يك پسر بشارت ميدهند ولى در سوره ذاريات اين موضوع برعكس است.
يعني فرشتگان نخست او و زنش را به تولد يك پسر بشارت ميدهند سپس به ابراهيم مي گويند ما براي نابودى قوم لوط آمده ايم.
اين قصه يكبار هم در سوره حجر نقل شده كه اگر آن را نيز با اين دو مقایسه کنیم اختلاف بیشتر می شود .
١) در سوره هاى ذاريات و هود، ابراهيم سلام فرشتگان را جواب ميدهد سپس گوساله اى كباب شده هم برايشان ميآورد ولى در سوره حجر جواب سلامشان را نمى دهد و اعلام ميكند كه ما از شما ميترسيم.
٢) در سوره هاى ذاريات و هود زن ابراهيم خنده كنان ايستاده و مژده تولد فرزند را به آن زن ميدهند. و او در پاسخ با تعجب مي گويد حالا كه من پير شده ام به من مژده فرزند ميدهيد؟ «ولي در سوره حجر نه تنها هيچ خبرى از حضور زن نيست بلكه گوينده اين جملة تعجب آميز نيز خود ابراهيم است.
٣) در سوره هاى ذاريات و حجر فقط به تولد يك فرزند يعنى اسحاق مژده داده ميشود ولى در سوره هود غير از اسحاق به تولد يعقوب هم مژده مي دهند. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با آیات مورد استناد معاند ، روایتی در کتاب کافی شریف آمده است که مبین قضیه می باشد که مطابق آن امام صادق ع فرمود ؛
« خداى عز و جل چهار فرشته مامور كرد براى هلاك كردن قوم لوط و آن چهار فرشته عبارت بودند از: جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و كروبيل، اين چهار فرشته در سر راه خود به ديدن ابراهيم رفته بر او سلام كردند در حالى كه در قالب انسانهايى معمم بودند و آن جناب ايشان را نشناخت، همين قدر دانست كه قيافه هايى جالب دارند، لذا پيش خودش گفت: اينگونه اشخاص محترم را بايد خودم پذيرايى كنم و به خدمتشان قيام نمايم، و چون او مردى ميهمان نواز بود لذا گوساله اى چاق براى آنها كباب كرد ، آن قدر كه كاملا پخته شد و آورده نزد آنان گذاشت ، ولى ديد كه دست ميهمانان به طرف غذا دراز نمى شود از اين رفتار آنان بدش آمد و در خود احساس ترس كرد ، جبرئيل وقتى آن جناب را چنين ديد، عمامه را از سر خود برداشت و ابراهيم او را ( كه در سابق بارها ديده بود ) شناخت و پرسيد: تو همو هستى؟ گفت: آرى. در اين ميان همسر ابراهیم از آنجا رد مى شد ، جبرئيل او را به ولادت اسحاق بشارت داد و از اسحاق يعقوب را، همسر ابراهیم گفت خداوند چه فرموده است؟ ملائكه جواب دادند به آنچه قرآن كريم آن را حكايت كرده است.
❕ابراهيم از آنان پرسيد: بخاطر چه كارى آمده ايد؟ گفتند: براى هلاك كردن قوم لوط آمده ايم. پرسيد: اگر در ميان آن قوم صد نفر با ايمان باشد آنان را نيز هلاك خواهيد كرد؟ جبرئيل گفت: نه، پرسيد: اگر پنجاه نفر باشد چطور؟ جبرئيل گفت، نه، پرسيد: اگر سى نفر باشد چطور؟ گفت، نه، پرسيد: اگر بيست نفر باشد چطور؟ گفت: نه، پرسيد: اگر ده نفر وجود داشته باشد چطور؟ گفت: نه، پرسيد اگر پنج نفر باشد؟ گفت: نه، پرسيد: اگر يك نفر باشد چطور؟ گفت: نه، پرسيد: اگر هيچ مؤمنى در آن قوم نباشد و تنها لوط باشد چطور؟ جبرئيل گفت: ما بهتر مى دانيم كه در آن قوم چه كسى هست، ما بطور قطع او و خانواده اش را نجات مىدهيم بجز همسرش را كه از هلاك شوندگان است، آن گاه (ابراهيم را به حال خود گذاشتند) و رفتند ... »
📚الکافی ج 5 ص 546
❕بنابراین اول بشارت به تولد اسحاق و یعقوب بوده است و بعد خبر دادن از هلاکت قوم لوط ، چنان که از ظاهر آیات قرآن نیز همین نکته استفاده می شود .
❕خداوند می فرماید ؛
« آيا خبر مهمانهاى بزرگوار ابراهيم به تو رسيده است؟ - در آن زمان كه بر او وارد شدند و گفتند: سلام بر تو! او گفت سلام بر شما كه جمعيتى ناشناخته ايد! - و به دنبال آن پنهانى به سوى خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بريانى را براى آنها) آورد - و آن را نزديك آنها گذارد (ولى با تعجب ديد دست به سوى غذا نمى برند) گفت! آيا شما غذا نمى خوريد ؟ - و از اين كار احساس وحشت كرد، گفتند: نترس (ما رسولان پروردگار توايم) و او را بشارت به تولد پسرى دانا و هوشيار دادند - در اين هنگام همسرش جلو آمد در حالى كه (از خوشحالى و تعجب) فرياد مى كشيد و به صورت خود زد و گفت (آيا پسرى خواهم آورد در حالى كه) پير زنى نازا هستم؟! - گفتند پروردگارت چنين گفته است، و او حكيم و داناست. » ( ذاریات 24_30 )
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال معاند مدعی شده است که در سوره هود تصریح شده است که ابتدا فرشتگان خبر از هلاکت قوم لوط دادند ، آنگاه بشارت به تولد فرزند را و این بیان نشان دهنده وجود تضاد میان آیات مذکور است .
👌آیات سوره هود چنین است ؛
« فرستادگان ما با بشارت نزد ابراهيم آمدند گفتند: سلام (او نيز) گفت سلام، و طولى نكشيد كه گوساله بريانى (براى آنها) آورد - (اما) هنگامى كه ديد دست آنها به آن نمى رسد (و از آن نمى خورند) آنها را زشت شمرد و در دل احساس ترس نمود (اما به زودى) به او گفتند نترس ما به سوى قوم لوط فرستاده شديم - و همسرش ايستاده بود و حیض شد ، او را بشارت به اسحاق و پس از او يعقوب داديم - گفت: اى واى بر من! آيا من فرزند مى آورم در حالى كه پير زنم و اين شوهرم پير مردى است اين راستى چيز عجيبى است - گفتند از فرمان خدا تعجب مى كنى اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است چرا كه او حميد و مجيد است. »
« ... وامْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ ... »
❕چنان که در ترجمه آوردیم ، جمله « فضحکت » به معنای حیض شدن است ، زیرا این ماده در معنای مذکور نیز استعمال می شود ، چنان که در روایتی در معانى الاخبار از عبد الرحمن بن حجاج از امام صادق ع آمده است كه در تفسير جمله « فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ ... » فرمود : يعنى حيض شد. »
📚معانی الاخبار ص 224
❕معاند با استدلال به جمله « انا ارسلنا الی قوم لوط » « ما به سوی قوم لوط فرستاده شدیم » ، در صدد است که بگوید از این تعبیر استفاده می شود که فرشتگان در ابتدا و قبل از بشارت به فرزند ، خبر از هلاکت قوم لوط دادند ، در حالی که این سخن صحیح نیست و فرشتگان چنین خبری ندادند ، تنها گفتند که ما به سوی قوم لوط ارسال شدیم ، اما برای چه هدفی ؟ و قرار بود که با قوم لوط چه کنند ؟ آیا ارسال فرشتگان در جهت خیر و صلاح قوم لوط است تا لطفی کنند بلکه قوم لوط از کارهای ناشایست خود دست کشند یا در جهت عذاب آنها آمده بودند ؟
👌 از جمله مذکور ، خبر دادن فرشتگان به عذاب قوم لوط استفاده نمی شود و مطابق آیات ابتدایی و روایتی که بیان کردیم ، ابراهیم ع ، پس از بشارت به تولد فرزند ، بررسی بیشتری می کند و متوجه می شود که آنان برای عذاب قوم لوط آمده اند و فرشتگان ابراهیم را خبر به این واقعه می دهند .
❕بنابراین ابتدا بشارت به تولد فرزند بوده است و بعد با پرس و جوی بیشتر ابراهیم ، خبر دادن از عذاب قوم لوط ، چنان که در آیات سوره حجر ، این مطلب مورد تاکید واقع شده و می فرماید ؛
« و به آنها (بندگانم) از ميهمانهاى ابراهيم خبر ده - هنگامى كه بر او وارد شدند و سلام گفتند (ابراهيم) گفت ما از شما بيمناكيم! - گفتند نترس ما تو را به پسرى دانا بشارت مى دهيم - گفت آيا به من بشارت مى دهيد با اينكه پير شده ام؟ به چه چيز بشارت مى دهيد؟ _ گفتند تو را به حق بشارت داديم، از مايوسان مباش! گفت چه كسى جز گمراهان از رحمت پروردگارش مايوس مى شود - (سپس) گفت ماموريت شما چيست اى فرستادگان خدا ؟ - گفتند ما به سوى يك قوم گنهكار ماموريت پيدا كرده ايم - مگر خاندان لوط كه همگى آنها را نجات خواهيم داد - بجز همسرش كه مقدر داشتيم از بازماندگان (در شهر و هلاك شوندگان) باشد. » ( حجر 51 _ 60 )
👌می بینیم که ابراهیم ع پس از بشارت به فرزند ، پرس و جوی می کند و فرشتگان هم مقصود خود را واضح تر بیان می کنند که مقصودشان از فرستاده شدن به سوی قوم لوط ، عذاب دادن آنها است .
❕خداوند در این سه سوره ، به مناسبت ، تنها فرازها و بخشهایی را از مکالمه ابراهیم با فرشتگان نقل می کند ، که معاند بدون توجه به این نکته ، مدعی تناقض گویی قرآن شده است ، در حالی که تناقض آنجایی است که مطلبی نقل شود و بعد عینا همان مطلب نقض شود ، نه آنکه در جایی مطلبی بیان شود و در جایی مطلبی دیگر و تمام داستان به صورت کامل در یکجا یا به صورت مکرر نقل نشود .
❕نقل نشدن دلیل بر تناقض گویی نیست ، تناقض آنجایی است که دو مطلب متضاد عینا نقل شوند .
1⃣بر این اساس قرآن در سوره ذاریات و هود ، بیان می کند که ابراهیم پاسخ سلام فرشتگان را داد ، اما در سوره حجر ، دیگر این مطلب را نقل نمی کند ، زیرا نیازی به بیان آن نبوده است و در آیات دیگر نقل شده بود .
2⃣چون در دو سوره هود و ذاریات از ساره همسر ابراهیم ع ، سخن به میان آمده بود ، دیگر خداوند در سوره حجر از او سخنی به میان نمی آورد .
3⃣در سوره حجر و ذاریات ، از بشارت به تولد فرزند یعنی اسحاق سخن به میان می آید ، اما این به آن معنا نیست که بشارت تنها اختصاص به تولد اسحاق داشته است ( اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند ) لذا در سوره هود ، مطلب تکمیل می شود و بازگو می کند که خبر از بشارت به نوه یعنی یعقوب هم در کنار بشارت به اسحاق ، به ابراهیم و ساره داده شده بود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#آمدن_خدا_به_آسمان_دنیا
🤔#پرسش
❔در کتب شیعه از قول امام صادق آمده که خدا به آسمان دنيا می آید درشب جمعه!
عن محمد بن یحیی عن عبدالله بن محمد عن علي بن الحکم عن أبان عن أبي عبدالله قال : إِنَّ رَبَّكَ يَنْزِلُ مِنْ أَوَّلِ لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا، فیضاعف فیه الحسنات ویمحو فیه السيئات. فإن الله واسع کریم.
✍🏻 امام صادق فرمود : خداوند در ابتدای شبِ جمعه، به آسمان دنيا فرود مىآيد و پاداش اعمال را مىافزايد، گناهان را محو و نابود مىسازد و به راستى خداوند عطاكننده و كريم است.
📚 تهذیب الأحکام ج 3 ص 3
💠#پاسخ💠
👌قرآن صراحتا تصریح می کند که خداوند جسم نیست و مکانی را اشغال نمیکند و بر چیزی فرود نمی آید .
❕زيرا از منظر قرآن، خدا محيط بر همه چيز است ( فصلت 54 ) و همه جا هست ( حدید 4) ، و از اين گذشته اگر خداوند جسم باشد شبيه و مانند دارد، و مى دانيم در آيات متعدّدى از قرآن هرگونه شبيه و مانند از خدا نفى شده است (لیس کمثله شی ء ) ( شوری 11 )
❕از نظر عقلى نيز موجودى كه از جايى به جاى ديگر منتقل مى شود، نمى تواند واجب الوجود باشد.
🔸روایات اهلبیت ع نیز تصریح دارد که خداوند دارای حرکت و انتقال نیست و مکانی را اشغال نمی کند و اساسا خداوند جسم نیست .
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که عقیده به جسمیت خدا داشت ، پشت سرش نماز نخوانید و به او زکات ندهید »
📚بحار الانوار ج 3 ص 303
❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند »
📚توحید صدوق ، ص 310
❕در روایت دیگری آمده است ؛
« در نزد امام کاظم ع ، گروهى مذكور شد که گمان ميكنند كه خداى تبارك و تعالى بسوى آسمان دنيا فرود مى آيد امام ع فرمود ؛
« خداى تبارك و تعالى فرود نمي آيد و احتياج به این ندارد كه فرود آيد جز اين نيست كه منظر و نظرگاهش از نزديك و دور برابر است نزديكى از او دور نباشد و هيچ دورى به او نزديك نباشد و احتياج ندارد بلكه به او احتياج باشد و او است خداوند افزونى و نيست ، خدائى مگر او كه عزيزيست حكيم كه آنچه گويد و انجام دهد ، درست باشد اما قول وصف كنندگان كه خداى تبارك و تعالى فرود مى آيد جز اين نيست كه اين را كسى ميگويد كه او را بسوى نقصان يا زياده نسبت ميدهد و هر متحركى محتاج است بكسى كه او را حركت دهد يا به آن حركت كند پس گمانهاى بد را بخدا گمان كرده و هلاك شده پس در صفاتش حذر كنيد از آنكه بر حدى بايستيد كه او را به نقصان يا زياده يا حركت يا زوال يا برخاستن يا نشستن اندازه كنيد چه خدا جليل و بزرگتر است از وصف آنها كه او را وصف ميكنند »
📚الکافی ج 1 ص 125 _ الاحتجاج ج 2 ص 386
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕پس از بیان این مقدمه ، در پاسخ به روایت مورد استناد وهابی می گوییم ؛
👌در روایت مذکور آمده است ؛ « فان ربک ینزل ... » ، فعل « ینزل » را باید مطابق باب تفعیل بخوانید که مفعول آن محذوف است ، یعنی خداوند نازل می کند به آسمان دنیا فرشته ی رحمت را تا برای مومنین استغفار کند ؛
📚ملاذ الاخیار ، ج 4 ص 637 « یحتمل ان یکون من باب التفعیل فیکون المراد نزول ملائکه الرحمه »
👌و خداوند نیز در شب جمعه ، پاداش اعمال نیک را مضاعف کرده و بدی ها را مورد آمرزش قرار می دهد .
❕چنان که در روایت دیگر به آنچه در شرح این روایت گفتیم ، اشاره شده است .
👌حضرت عبد العظيم عليه السلام میگوید ، ابراهيم بن ابى محمود گفت: به امام رضا عليه السلام گفتم: در باره حديثى كه از رسول خدا روايت مى كنند كه «خداوند- تبارك و تعالى- هر شب به آسمان دنيا فرود مى آيد»، چه مى فرمايى؟
❕فرمود ؛
«خداوند از رحمت و آمرزش خود دور سازد كسانى را كه كلمات و گفتارها را از جاى خود تغيير مى دهند. به خدا سوگند، پيامبر خدا چنين نفرموده است؛ بلكه فرموده: خداوند در يك سومِ آخر هر شبى و هر شب جمعه از اوّل آن، فرشته اى را به آسمان دنيا مى فرستد و به او فرمان مى دهد تا ندا دهد: آيا كسى هست از من چيزى بخواهد تا به او عطا كنم؟ آيا توبه كننده اى هست تا از [اعمال ناشايست] وى در گذرم؟ آيا كسى هست كه از من طلب آمرزش كند تا [گناهانِ] او را ببخشم؟ [آن فرشته فرياد مى زند:] اى جوينده خير و بركت! [به طرف خداوند] روى آور، و اى طالب شر! [از ظلم و ستم خود] دست بكش. اين فرشته به اين سخنان ادامه مى دهد تا در هنگام طلوع آفتاب به جايگاه خود در ملكوت آسمانها بر مى گردد».
❕امام رضا عليه السلام در پايان فرمود: «اين حديث را پدرم از جدّم از پيامبر خدا براى من روايت نمود».
« قلت للرضا عليه السلام: يا ابن رسول الله ما تقول في الحديث الذي يرويه الناس عن رسول الله صلى الله عليه و آله أنه قال: إن الله تبارك و تعالى ينزل في كل ليلة جمعة إلى السماء الدنيا؟ فقال عليه السلام: لعن الله المحرفين الكلام عن مواضعه، و الله ما قال رسول الله صلى الله عليه و آله ذلك، إنما قال: إن الله تبارك و تعالى ينزل ملكا إلى سماء الدنيا كل ليلة في الثلث الأخير، و ليلة الجمعة في أول الليلة، فيأمره فينادي هل من مستغفر فاغفر له؟ يا طالب الخير أقبل، و يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا حتى يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محله من ملكوت السماء ، حدثني بذلك أبي عن جدي عن آبائه عن رسول الله صلى الله عليه و آله .
📚التوحید صدوق ص 176 _ بحار الانوار ج 3 ص 314
👌متاسفانه مطابق آنچه که در روایت بیان شده آمد ، مردم اهلسنت معتقدند که خداوند به آسمان دنیا می آید ، احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود ؛
«در یک سوم آخر شب خداوند به آسمان دنیا فرود می آید و ابواب آسمان باز می شود و خداوند دستش را باز می کند و می گوید آیا سوال کننده ای است که من اجابتش کنم»
📚مسند احمد ج1 ص 388
❕ابی رزین می گوید ؛
« پیامبر فرمود ، من خداوند را در منی دیدم، آن زمانی که از طرف منی به طرف مکه کوچ می کردند که روی شتری با رنگ های سیاه و سفید داشت و بر دوش خداوند، یک پیراهن بلندی بود. » « رایت ربی بمنی عند النفر علی جمل اورق ، علیه جبه »
📚تاریخ مدینه دمشق ج 27 ص 396
❕ابن تیمیه می گوید ؛
« اگر خداوند بخواهد می تواند با قدرت خویش بر پشت پشه ای هم سوار شود حال چرا نتواند بر روی عرش استقرار یابد»
📚التاسیس فی رد اسس التقدیس ، ج 1 ص 568
👌باز ابن تیمیه می گوید ؛
« خداوند عز و جل هر شب از آسمان به زمین می ٱید کسی که منکر این سخن گردیده و یا آن را توجیه کند بدعت گذار و گمراه است»
📚کتب و رسائل و فتاوی ابن تیمیه ( مجموع الفتاوی ) ج 5 ص 61
❕ابن بطوطه در سفرنامه معروف خود مى نويسد ؛
«ابن تيميه در مسجد دمشق كه من حضور داشتم، بر بالاى منبر گفت: «إنّ اللَّه ينزل إلى السماء الدنيا كنزولى هذا » خدا به آسمان دنيا فرود مى آيد، همانطور كه من از پلّه منبر فرود مى آيم». سپس از منبر فرود آمد. ابن الزهراء از فقهاى مالكى اعتراض كرد و اظهارات وى را به اطّلاع ملك ناصر رسانيد. وى دستور داد او را زندانى كردند. »
📚رحله ابن بطوطه ص 113
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#برخورد_علی_علیه_السلام_با_مخالفان
🤔#پرسش
❔به گواهی کتب تاریخی خود اسلامگرایان و اعتراف حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان (تاریخدان برجسته جهان اسلام و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران) ، علی بن ابیطالب خانه جریر بن عبدالله بجلی را تنها به این خاطر که او در ماجرای نزاع بین او و معاویه جبههی بی طرفی اتخاذ کرده بود به آتش کشید! ↓↓↓
به هر روی جریر بن عبدالله بجلی پس از گذشت چهار ماه از شام (محل استقرار معاویه) به کوفه بازگشت. مالک اشتر به ملامت او پرداخت و وی را متهم کرد که در شام دین خود را به معاویه فروخته است. اندکی بعد جریر کوفه را به قصد قرقیسا ترک کرد و در حالی که عده زیادی از بجله - به جز نوزده نفر- همراهش رفتند. امام پس از رفتن او خانه او و ثویر بن عامر را که به وی ملحق شده بود به آتش کشید.
📚منبع: تاریخ خلفا ٫ تألیف رسول جعفریان ٫ انتشارات دلیل ما، قم ، ۱۳۹۴ ٫ صفحه ۲۷۹ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌علی علیه السلام ، با مخالفان سياسى خود ، هرگز با خشونت رفتار نمى كرد. مدارا در سياست علوى، اصلى بود خدشه ناپذير است . اين مدارا تا مرز توطئه آفرينى مخالفان، پيش مى رفت. على عليه السلام بر اين باور بود كه مدارا با مخالفان، از تندى آنان مى كاهد و زمينه هاى صحنه آفرينى و جوسازى را از آنان مى ستاند.
❕بر اين اساس بود كه تا خوارج به قتلْ دست نيازيدند و امنيت جامعه را به جد به خطر نيفكندند، با آنان برخورد نكرد، دشنامهاى آنان را تحمّل كرد و حتى حقوق آنان را از بيت المال، قطع نكرد.
📚دانش نامه امیر المومنین ، ری شهری ، ج 3 ص 435
👌علی ع تمام سعی و تلاش خود را داشت تا با دشمنان خود با نهایت مدارا رفتار کند و از این جهت آنان را اصلاح کند و می فرمود ؛
« مَنِ استَصلَحَ عَدُوَّهُ زادَ في عَدَدِهِ. » « آنكه دشمنش را اصلاح كند، بر جمعيت خودْ افزوده است. »
📚عیون الحکم و المواعظ ، ص 445
« آنكه مخالفان را به صلاح آورد، به مقصود رسد. »
📚غرر الحکم ، ص 593 « مَنِ استَصلَحَ الأَضدادَ بَلَغَ المُراد »
❕و می فرمود ؛
« كمال دورانديشى، به صلاح كشاندن مخالفان و مدارا با دشمنان است. »
📚غرر الحکم ح 7232
« به صلاح آوردن دشمنان با سخن نيك و رفتار زيبا، آسانتر است از رو در رو شدن با آنان و پيكار با آنان با درد و رنجِ نبرد. »
📚غرر الحکم ح 1926
👌و می فرمود ؛
« حكيمان، در روزگاران گذشته مى گفتند: شايسته است كه رفت و آمد بر درِ خانه ديگران، براى ده انگيزه باشد: اوّلين آن، بر در خانه خدا براى انجام دادن مناسك و اهتمام به حقّ الهى و اداى واجبات او؛ ... نُهمى، بر در خانه دشمنان، كه با مدارا، غائله آنان فروكش كند و با نرمى و لطف و ديد و بازديد، دشمنى آنان برطرف شود. »
« كانَتِ الحُكَماءُ فيما مَضى مِنَ الدَّهرِ تَقولُ: يَنبَغي أن يَكونَ الاختِلافُ إلَى الأَبوابِ لِعَشرَةِ أوجُهٍ: أوَّلُها: بَيتُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ لِقَضاءِ نُسُكِهِ وَالقِيامِ بِحَقِّهِ و أداءِ فَرضِهِ ... التّاسِعُ: أبوابُ الأَعداءِ الَّتي تَسكُنُ بِالمُداراةِ غَوائِلُهُم، ويُدفَعُ بِالحِيَلِ وَالرِّفقِ وَاللُّطفِ وَالزِّيارَةِ عَداوَتُهُم »
📚الخصال ج 2 ص 426
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕بنابراین علی ع ، نهایت مدارا را با دشمن و مخالفین داشته است و بر خلاف شبهه افکنی معاند ، چنین نبوده است که به صرف مخالفت افراد ، با آنان برخورد کند ، مگر زمانی که مخالف دست به اقدام نظامی زند ، چنان که طبری ، مدارای امام ع را با خوارج ، چنین نقل می کند :
« على عليه السلام روزى براى ايراد سخنرانى بيرون رفت. او در حال سخنرانى بود كه خوارج، در گوشه هاى مسجد، شعار «لا حكم الّا للّه؛ حكمرانى جز براى خداوند نيست!»، سر دادند. على عليه السلام فرمود: «اللّه اكبر! سخن حقّى است كه از آن، باطلْ اراده مى شود. اگر ساكت شوند، با آنان مانند ديگران برخورد مى كنيم، و اگر سخن گويند، با آنان احتجاج مى ورزيم، و اگر بر ما خروج كنند، با آنان پيكار خواهيم كرد».
« أنّ عَليّا خَرَجَ ذاتَ يَومٍ يَخطُبُ، فَإِنَّهُ لَفي خُطبَتِهِ إذ حَكَّمَتِ المُحَكِّمَةُ في جَوانِبِ المَسجِدِ. فَقالَ عَليٌّ: اللّهُ أكبَرُ! كَلِمَةُ حَقٍّ يُرادُ بِها باطِلٌ! إن سَكَتوا عَمَمناهُم ، وإن تَكَلَّموا حَجَجناهُم، وإن خَرَجوا عَلَينا قاتَلناهُم. »
📚تاریخ طبری ، ج 5 ص 72
❕در نقل دیگری آمده است که كثير بن نمر گوید ؛
« در حالى كه در نماز جمعه بودم و على عليه السلام بر منبر بود، مردى به پا خاست و گفت: «لا حكم الّا للّه؛ حكمرانى جز براى خداوند نيست!». مردى ديگر هم به پا خاست و گفت: «لا حكم الّا للّه!». آنگاه خوارج از گوشه هاى مسجد، به پا خاستند. على عليه السلام با دست به آنان اشاره كرد كه بنشينند [و فرمود:] «آرى؛ لا حكم الّا للّه! سخنى كه از آن، باطلْ طلب مى شود. بر پايه حكم خداوند به شما مى نگريم. بدانيد كه براى شما نزد من، سه ويژگى است: تا زمانى كه با ما هستيد،
شما را از مساجد خداوند باز نداريم كه در آن، نام خدا را بر زبان آوريد؛ و تا زمانى كه دستان شما با دستان ماست، شما را از ثروتهاى عمومى محروم نسازيم؛ و با شما پيكار نكنيم، مگر آنكه نبرد كنيد». آنگاه به ادامه خطبه پرداخت. »
« بَينا أنَا في الجُمُعَةِ وعَليٌّ عليه السلام عَلَى المِنبَرِ، إذ قامَ رَجُلٌ فَقالَ: لا حُكمَ إلّا للّهِ. ثُمَّ قامَ آخَرُ فَقالَ: لا حُكمَ إلّا للّهِ، ثُمَّ قاموا مِن نَواحِي المَسجِدِ، فَأَشارَ إلَيهِم عَليٌّ عليه السلام بِيَدِهِ: اجلِسوا، نَعَم لا حُكمَ إلّا للّهِ، كَلِمَةٌ يُبتَغى بِها باطِلٌ، حُكمَ اللّهِ نَنظُرُ فيكُم، ألا إنَّ لَكُم عِندي ثَلاثَ خِصالٍ: ما كُنتُم مَعَنا لا نَمنَعُكُم مَساجِدَ اللّهِ أن تَذكُرُوا !فيهَا اسمَ اللّهِ، ولا نَمنَعُكُم فَيئا ما كانَت أيديكُم مَعَ أيدينا، ولا نُقاتِلُكُم حَتّى تُقاتِلوا. ثُمَّ أخَذَ في خُطبَتِهِ . »
📚السنن الكبرى: ج 8 ص 319 ح 16763، تاريخ الطبري: ج 5 ص 73 _ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 398، البداية والنهاية: ج 7 ص 285
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« مردى، مردى [ديگر] را نزد على عليه السلام آورد و گفت: اينان، تو را دوزخى مى انگاشتند! سپس فرار كردند. و اين [مرد] را گرفتم. علی ع فرمود: «آيا بكُشم آنكه را با من پيكار نكرده است؟».
« جاءَ رَجُلٌ بِرِجالٍ إلى عَليٍّ فَقالَ: إنّي رَأَيتُ هؤلاءِ يَتَوَعَّدونَكَ، فَفَرّوا و أخَذتُ هذا، قالَ: أفَأَقتُلُ مَن لَم يَقتُلني؟ »
📚المصنّف ابن أبي شيبة ، ج 8 ص 614 ح 147، كنز العمّال: ج 11 ص 319 ح 31616.
❕آنچه هم که معاند از کلام آقای جعفریان به آن استناد کرد ، که علی ع خانه جریر بن عبدالله را آتش زد به صرف این که با علی ع مخالفت کرده بود و از ایشان جدا شده بود ، قابل استدلال نیست ، زیرا مستند کلام آقای جعفریان ، سخن ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک است که می گوید ؛
« قَالُوا وَ كَانَ الْأَشْعَثُ بْنُ قَيْسٍ وَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيُّ يُبْغِضَانِهِ، وَ هَدَمَ عَلِيٌّ دَارَ جَرِيرٍ. » « گفته اند كه: اشعث بن قيس كِنْدى و جرير بن عبد اللّه بَجَلى، على عليه السلام را دشمن مى داشتند و على عليه السلام خانه جرير بن عبد اللّه را خراب كرده است . »
📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 4 ص 74
❕این کلام ، نقل خود ابن ابی الحدید است که بدون آنکه سند قابل قبولی بر گفتارش ارائه دهد ، این کلام را بیان می کند ، کلامی که بر خلاف سیره امیر مومنان ع در برخورد با مخالفین است که چون سند صحیحی ندارد ، قابل اعتماد نیست و مردود محسوب می شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#پاسخی_به_معاند_در_مورد_دیدگاه_اهلبیت_علیهم_السلام_در_مورد_علم_نجوم
👌ما معتقدیم که علم نجوم از علوم شریفی است که پیامبران و امامان علیهم السلام آگاه به آن بوده اند و این علم را از علوم مفید معرفی می کرده اند ، چنان که در حديثی از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است ؛
«الْعُلُومُ ارْبَعَةٌ: الْفِقْهُ لِلَادْيانِ وَالطِّبُ لِلَابْدانِ وَالنَّحْوُ لِلِّسانِ، و النُّجُومُ لِمَعْرِفةِ الازْمان» « «دانش چهار بخش است: فقه براى دين، پزشكى براى بدن، نحو (ادبيّات) براى زبان، ستاره شناسى براى شناخت اوقات».
📚کنز الفوائد ، ج 2 ص 109
❕ در حديثى ديگرى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى خوانيم ؛
«وَ بَعْدَ عِلْمِ الْقُرآنِ ما يَكُونُ اشْرَفَ مِنْ عِلْمِ النُّجُومِ وِ هُوَ عِلْمُ الانْبياءِ وَالاوْصِياءِ وَ وَرَثَةِ الانْبياءِ الَّذينَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ عَلاماتٍ وَ بالْنَجْم هُمْ يَهْتَدونَ و َ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْم »
«بعد از علم قرآن علمى شريفتر از علم نجوم و ستاره شناسى نيست و آن علم انبياء و اوصياء و وارثان آنها است، همانها كه خداوند متعال در حقّ آنها فرموده: خداوند علاماتى قرار داد و به وسيله ستارگان هدايت مى شوند و ما آگاه به این علم هستیم ».
📚مستدرک الوسائل ج 13 ص 103
❕معاند پاسخ گذشته ما در مورد علم نجوم را تقطیع کرده است و چنین وانمود می کنند که اهلبیت ع دید مثبتی به علم نجوم ندارند ، پاسخ گذشته ما را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1963
👌در حالی که ما در همان پاسخ گفتیم که مقصود از علم نجومى كه آموختن آن تحريم شده است، دانش ستاره شناسى به مفهوم امروزى آن نيست؛ بلكه مقصود، آشنايى با نقش ستارگان در سرنوشت انسان و پيش بينى حوادث آينده از طريق مطالعه در سير كواكب است.
❕یعنی آنچه با آن شدّت، مورد نهى و مذمّت قرار گرفته عبارت است از «علم به احكام نجوم». يعنى مجموعه پندارها و خيالاتى كه زندگى و سرنوشت انسانها را در اين كره خاكى با اوضاع و احوال ستارگان پيوند مى داد و بوسيله اوضاع فلكى پيشگويى هايى نسبت به آينده، نه تنها در مسايل عمومى و اجتماعى، بلكه در مسايل شخصى و جزيى داشتند، به همين دليل «سلاطين» و شاهان غالبا در دربار خود، براى دستيابى به حوادث آينده، «منجّمانى» استخدام مى كردند و بسيارى از آنها اوضاع كواكب را، مطابق آنچه ميل سلطان بود پيش بينى مى نمودند بنابراین آنچه در روايات اسلامى از آن نهى شده، همين پيشگويى ها و ارتباطات است.
👌در این صورت بود که اهلبیت ع مضرات آگاهی از احوال ستارگان را بیشتر از منافع آن می دانستند ، و می فرمودند جز به مقدار نیازتان از این دانش بهره نگیرید ، تا مبادا گرفتار انحراف شوید ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« آن علمى است كه منافعش اندك و مضرّاتش بسيار است؛ زيرا آنچه مقدّر باشد به وسيله اين علم دفع نمى شود و جلو بلا را به كمك آن نمى توان گرفت. اگر منجّم از بلا خبر دهد محافظت و مراقبت از خود، او را از قضاى الهى نجات نمى دهد و اگر از خير و خوبيى خبر دهد، نمى تواند به آن شتاب بخشد و اگر بديى برايش پيش آيد، نمى تواند آن را برگرداند. منجّم با علم خدا مى ستيزد و به خيال خودش قضاى خدا را از خلق او برمى گرداند. »
📚بحار الانوار ج 58 ص 223
❕در ادامه برای آنکه نشان دهیم که قرآن هم مخالفت کلی با علم نجوم ندارد ، به یک کارکرد مثبت علم نجوم از دید قرآن که برای همگان قابل فهم و درک بوده ، اشاره کردیم و آوردیم ؛
« قرآن مجيد نيز به اين موضوع به عنوان يك نعمت مهمّ الهى و يكى از نشانه هاى توحيد اشاره كرده مى فرمايد ؛ « و به وسيله ستارگان (به هنگام شب) هدايت مى شوند.» ( نحل 16) و در جايى ديگر مى فرمايد ؛ «او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد، تا در تاريكى هاى خشكى و دريا به وسيله آنها راهنمايى شويد. ما نشانه ها (ى خود) را براى كسانى كه آگاهند بيان داشتيم.» ( انعام 97) ، اين تعبيرات نشان مى دهد كه قرآن انسانها را براى فرا گرفتن اين بخش از علم نجوم تشويق مى كند. آنچه ممنوع است همان چيزى است كه به عنوان «احكام نجوم» معروف شده، يعنى از اوضاع كواكب و چگونگى تقارن و تباعد (دورى و نزديكى) آنها مسايلى را كشف مى كنند و پيشگويى هايى نسبت به حال اشخاص، گروهها و جامعه بشرى مى نمايند »
❕این کلام قرآنی ، تنها در صدد بیان یکی از جنبه مثبت علم نجوم و قدرت و تدبیر خداوندی در این رابطه است که مورد درک و فهم همگان بوده است ، نه آنکه فایده علم نجوم را خلاصه در همین مورد کرده باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پس از آنکه ما با بیان مستندات متعدد تاریخی ، در نمایه ذیل ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3874
❕ثابت کردیم که امیر مومنان علی علیه السلام ، نهایت مدارا را با دشمنان خود داشته اند و نقلهایی که خبر از به آتش کشیدن خانه برخی از افراد توسط امام علی ع به صرف مخالفت با ایشان به میان می آورد ، بر خلاف سیره امیر مومنان ع است و سند ضعیفی نیز دارند ، لذا قابل اعتماد نیست .
❕ با این بیان معاند شبهه افکن را رسوا کردیم ، و روشن کردیم که هر کس به این نقلهای شاذ استناد کند ، استناد باطل و مردودی کرده است .
❕معاند در پاسخ به ما به سایت حوزه نت استناد کرده است که در مقاله ای در آن سایت ، به این نقلهایی که ما گفته ایم قابل استدلال نیست ، استناد کرده اند ، در حالی که از آنچه گفتیم ، آشکار شد که این استناد باطل و بی اساس بوده است و فرقی نمی کند که چه کسی به این نقلها استناد کرده است .
👌پایگاه حوزه نت ، از مقالات و نوشته های ما در سایتش بهره می گیرد ، چنان که در ذیل نشان داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3285
❕بنابراین استناد به سایتی که خودش از مطالب ما بهره می گیرد ، بر علیه مطالب ما موجه نیست .
👌معاند دروغگو و رسوا ، مجددا به بحث شهادت خزیمه بن ثابت به نفع پیامبر استدلال کرده است و مدعی شده است که توانسته ما را در قضیه مذکور مجاب کند ، در حالی که همان زمانی که شبهه مذکور را مطرح کرد ، ما پاسخش را دادیم ، اما او برای فریب مخاطبینش ، وانمود می کند که ما پاسخی برای اشکالش نداشته ایم ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3620
#گشوده_شدن_سه_باب_بهشت_برای_اهالی_قم
🤔#پرسش
❔آخوند : قم يكى از ٨ در بهشت است كه در روى زمين است .
خوب حالا بايد ازين آخوندها پرسيد كه چطور يكى از درهاى بهشت مركز انتشار ويروس كرونا شده است و همه ايران آلوده كرده است ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق آنچه که در آیات قرآن و روایات آمده است ، بهشت دارای درهایی است که بهشتیان از آن درها وارد بهشت می شوند و این درها ، اشاره به امور و اعمال و كارهاى مفيد و مخلصانه اى است كه سبب ورود در بهشت مى شود .
❕خداوند می فرماید ؛
« حَتّى اذا جاؤُها وَ فِتِحَتْ ابْوابُها وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ » « هنگامى كه به آن مى رسند درهاى بهشت گشوده مى شود. و نگهبانان به آنها مى گويند: سلام بر شما » (زمر 73) _ « جَنّاتُ عَدْنٍ مُفَتَحَةً لَهُمُ الْابْوابُ » « باغهاى جاويدان بهشتى كه درهايش به روى آنان گشوده است. » (ص- 50) _ « وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ- سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ » « و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند- (و به آنها مى گويند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان. (رعد- 23 و 24)
👌امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« به خدا گمان نيك بريد و بدانيد كه بهشت، هشت در دارد كه پهناى هر درِ آن، به اندازه چهل سال راه است. » « أَحسِنُوا الظَّنَّ بِاللَّهِ، وَاعلَمُوا أَنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانِيَةَ أَبوابٍ، عَرضُ كُلِّ بابٍ مِنها مَسِيرَةُ أَربَعِينَ سَنَة »
📚الخصال ، ج 2 ص 408
❕درهای بهشت ، اشاره به اعمال صالحی است که موجب ورود صاحبان آن اعمال به بهشت می گردد و گویی هر بابی از ابواب بهشت ، به نام یکی از اعمال صالحه نامگذاری شده است ، مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛
« بهشت، درى دارد كه به آن، «سيراب» گفته مى شود. اين در، تا روز قيامت، باز نمى شود. سپس [در آن روز] به روى مردان و زنان امّت محمّد كه اهل روزه دارى بوده اند، گشوده مى گردد و رضوان، نگهبان بهشت، بانگ مى زند: «اى امّت محمّد! به سوى سيراب آييد» و امّت من، از آن در، داخل بهشت مى شوند. »
📚فضائل الاشهر الثلاثه ، ص 85
❕یا فرمود ؛
« بهشت، درى دارد كه به آن، «درِ مجاهدان» مى گويند. مجاهدان به جانب آن در، روانه مى شوند. ناگهان در باز مى گردد و مجاهدان، در حالى كه شمشيرهايشان را حمايل كرده اند و جمعيت [هنوز] در توقّفگاه است، وارد مى شوند و فرشتگان به آنان خوشامد مى گويند. »
« لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ: بابُ المُجاهِدِينَ، يَمضُونَ إِلَيهِ، فَإِذا هُوَ مَفتُوحٌ وَهُم مُتَقَلِّدُونَ بِسُيُوفِهِم، وَالجَمعُ فِي المَوقِفِ، وَالمَلائِكَةُ تُرَحِّبُ بِهِم. »
📚الکافی ج 5 ص 2
❕یا فرمود ؛
« إِنَّ لِلجَنَّةِ باباً يُقالُ لَهُ: بابُ المَعرُوفِ، لا يَدخُلُهُ إِلَّا أَهلُ المَعرُوفِ. » « بهشت، درى دارد كه به آن «درِ نيكى» مى گويند و تنها اهل نيكى كردن، از آن [به بهشت] وارد مى شوند. »
📚قرب الاسناد ، ص 120
👌همچنين در احاديث ديگر نیز به «بابُ الصَّبْرِ»، «بابُ الشُّكْرِ»، «بابُ الْبَلاءِ» و ... اشاره شده است ؛
📚الفقیه ، ج 1 ص 295
❕مطابق روایاتی ، سه باب بهشت به روی اهالی قم گشوده می شود و آنان از این بابها وارد بهشت می شوند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« خداوند حرمی دارد که آن مکه است و آگاه باشید کهرسول الله نیز حرمی دارد و آن مدینه است و آگاه باشید که امیر المومنین ع نیز حرمی دارد که آن کوفه است و قم کوفه کوچک است ، آگاه باشید که برای بهشت هشت باب و در است که سه باب به سوی قم باز می شود و دختری از فرزندان من که نامش فاطمه بنت موسی ع است در قم از دنیا می رود که به شفاعت او ، شیعیان ما تماما وارد بهشت می شوند »
« إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. »
📚بحار الانوار ج 57 ص 228
❕با توجه به آنکه بابهای بهشت به نام اعمال صالحه نامگذاری شده است و صاحبان هر عمل از بابی مخصوص وارد می شوند ، قمیان مومن و اهل عمل صالح نیز با توجه به عملکردشان از سه باب وارد بهشت می شوند ، و این که بالخصوص در این روایت از ورود قمیان به بهشت سخن به میان آمده است ، به خاطر جایگاه والایی است که قم و اهالی آن در ترویج معارف اهلبیت علیهم السلام در طول تاریخ داشته اند .
❕در رابطه با شیوع ویروس کرونا از قم ، در گذشته پاسخ مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2514
@Rahnamye_Behesht
#شرکت_زنان_در_تشییع_جنازه
🤔#پرسش
❔زن ستيزى و بى ارزشى زن در تمامى اركان و احكام و قوانين اسلام نهفته است.
خمينى در تحرير الوسيله ميگويد: برای زنان بهتر آنست که كسى را تشییع جنازه نکنند اگر چه ميت زن باشد و بعید نیست که تشییع کردن برای زنان جوان کراهت داشته باشد(مكروه است زن جوان در تشييع جنازه شركت كند).
#منبع: كتاب تحریرالوسیله
روح الله خمینی جلد اول ص ١٢ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی ، از این که زنان در تشییع جنازه حاضر شوند ، نهی شده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« پیامبر نهی کرد که زنان در تشییع جنازه شرکت کنند » « نهی عن اتباع النساء الجنائز »
📚الفقیه ج 4 ص 5
👌و فرمود ؛
« تشییع جنازه ، برای زنان روا نیست » « لیس علی النساء ... و لا اتباع جنازه »
📚الخصال ، ج 2 ص 511
❕در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از زنان در این روایات ناهیه ، زنان جوان هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« شایسته نیست که زن جوان به سوی جنازه رود تا بر آن نماز بخواند ، مگر در صورتی که زن مسن و پیری باشد »
« لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ الشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلَّا أَنْ تَكُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي السِّنِّ »
📚وسائل الشیعه ، ج 3 ص 139
👌فلسفه این که زنان جوان از شرکت در تشییع جنازه نهی شده اند ، از این جنبه است که احساسات در آنان در فراق عزیزان ، داغتر و شدیدتر است و ممکن است که در تشییع جنازه نتوانند خود را کنترل کنند و صدای خود را در برابر نامحرمان بلند کنند و به سر و روی خود زنند و پوشش سر و بدنشان کنار رود ، لذا حضور زنان جوان در تشییع جنازه به خاطر این مفاسد ، مکروه شمرده شده است .
❕حال اگر زن جوانی در تشییع جنازه شرکت کند و مفاسد گفته شده بر او مترتب نشود ، و بتواند خود را کنترل کند ، در این صورت شرکت در تشییع جنازه برای او اشکالی ندارد .
❕در روایتی آمده است که فاطمه س و زنان مومنین و مهاجرین برای تشییع جنازه رقیه خواهر فاطمه س ، خارج شدند و بر او نماز خواندند ؛
«خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ فَصَلَّيْنَ عَلَى الْجِنَازَةِ »
📚الکافی ج 3 ص 253
❕یا از امام صادق ع نقل شده است که فاطمه س به همراه سایر زنان در تشییع جنازه زینب ، دختر دیگر پیامبر حاضر شدند و بر ایشان نماز خواندند ؛
« ان زینب بنت النبی توفیت و ان فاطمه خرجت فی نسائها فَصَلَّتْ عَلَى أُخْتِهَا. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 3 ص 333
❕یا امام کلثوم دختر امام علی علیه السلام می گوید در تشییع جنازه پدرم حاضر شدم و پدرم را تا مدفنش همراهی کردم ؛
« أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثٍ قَالَتْ فَخَرَجْتُ أُشَيِّعُ جِنَازَةَ أَبِي حَتَّى إِذَا كُنَّا بِظَهْرِ الْغَرِيِّ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕در نقل دیگری آمده است که کاهلی گوید ؛
« به امام موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كردم: كه همسرم و خواهرم- كه همسر محمّد بن مارد است- در مجالس ماتم شركت ميكنند و من ايشان را از اين كار منع ميكنم، و آنان بمن ميگويند: اگر حرام است ما به اين عمل خاتمه ميدهيم و ديگر تكرار نميكنيم، و اگر حرام نيست پس چرا ما را منع ميكنى تا اگر كسى از ما فوت شود مردم نيز از اداى حقوق ما و شركت در مجلس ما خوددارى كنند و به تعزيت ما نيايند ؟
👌امام ع فرمود ؛
« از حقوق سؤال ميكنى (يعنى آنان كه به عزا و عروسى شما مى آيند ايشان نسبت به شما داراى حقّى هستند و رفتن به مجالس ايشان كار عبث و حرامی نيست) پدرم به مادرم و امّ فروه رخصت ميداد كه حقوق اهل مدينه را بجا آورند. » « .... َ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ »
📚الفقیه ج 1 ص 178
❕یا در روایت دیگر آمده است که خدیجه س ، در تشییع جنازه فرزندش قاسم شرکت کرد و وقتی قاسم را دفن کردند ، باز گشت ؛
«لَمَّا تُوُفِّيَ الْقَاسِمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاتَّبَعَتْهُ خَدِيجَةُ فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَتْ خَدِيجَةُ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕بنابراین شرکت زنان در تشییع جنازه ، در صورتی که مضرات و مفاسد پیش گفته شده را نداشته باشد ، بی هیچ اشکالی ، صحیح است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir