#ازدواج_موقت_هرزگی
🤔#پرسش
❔اگر تعريف تن فروشى به سبك غربى و #تن_فروشى_مذهبى(صيغه) را با هم قياس كنيد، اين مشتركات در آنها ديده ميشود.
١) در هر دو مرد خريدار است و زن فروشنده كالاى جنسى
٢) در هردو مرد مبلغى را پرداخت ميكند
٣) در هردو رضايت طرفين شرط است
٤) در هردو شرايط تأهل براى طرفين وجود ندارد
خوب ديديد كه هيچ نوع اختلافى مابين تن فروشى به سبك غرب و تن فروشى اسلامى وجود ندارد و تنها تفاوت آن در صادر كننده حكم اين تن فروشى و در واقع ترويج فحشاء است.
در #فاحشگى_اسلامى اين متوليان دين و كتاب دينى مسلمانان است كه آنرا ترويج ميكند درصورتى كه در غرب حكومتها با تدابير شديد بدنبال محدود كردن و كاهش عواقب آن بر جامعه هستند.
💠#پاسخ💠
👌بسيارى از مردم به ويژه جوانان به ازدواج دائم دسترسى ندارند، زيرا ازدواج دائم به طور معمول نياز به مقدّمات و هزينه ها و قبول مسئوليّتهاى مختلفى دارد كه آمادگى آن براى گروهى #حاصل نيست، به عنوان مثال ؛
1⃣ بسيارى از جوانان در دوران تحصيل به خصوص در عصر ما كه زمان تحصيل طولانى شده قادر به ازدواج دائم نيستند، زيرا نه #شغلى دارند، نه مسكن مناسبى و نه هزينه هاى ديگر و هر قدر بخواهند مراسم خود را ساده برگزار كنند، باز وسايل لازم فراهم نيست.
2⃣ افرادى هستند كه متأهّل مى باشند، ولى در سفرهاى خارج كه گاهى به طول مى انجامد، گرفتار محروميّت شديد #جنسى مى شوند، نه همسران خود را مى توانند با خود ببرند و نه قدرت ازدواج مجدّد دائم در آن ديار دارند.
3⃣كسانى هستند كه همسران آنها گرفتار بيمارى هاى مختلف و مشكلات ديگرى مى باشند و توان رفع نياز جنسى #همسران خود را ندارند.
4⃣ سربازانى هستند كه به مأموريّتهاى طولانى، براى حفظ مرزها و مانند آن مى روند و از خانواده هاى خود دورند و گرفتار #مشكل جنسى هستند .
5⃣ گاه در دوران باردارى و شرايط خاصّ آن، مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسى نداشته باشد و چه بسا جوان است و گرفتار مشكل محروميّت.
اين گونه ضرورتهاى اجتماعى و مشكلات، هميشه بوده و خواهد بود، و مخصوص عصر پيغمبر اكرم نبوده است، بلكه در #عصر ما با توجّه به عوامل مختلف تحريك، بسيار شديدتر شده است.
6⃣از طرف دیگر دخترانی که بخاطر سن بالا موفق به ازدواج نشده اند یا مواردی که تعداد زنان از مردان بیشتر بوده وبه این دلیل تقاضا برای ازدواج دائم زنان وجود ندارد و زنان مطلقه ی #شوهر از دست داده ای هستند که هرگز جوانان نورس حاضر به ازدواج دائم نیستند
👌در اين گونه مواقع افراد بر سر دوراهى قرار دارند ؛ آلودگى به فحشا (العياذ بالله) يا استفاده از نوعى ازدواج #ساده و موقّت كه مشكلات ازدواج دائم در آن نيست و به طور موقّت پاسخگوى نيازهاى جنسى مى باشد.
❕پيشنهاد پارسايى و چشم پوشى از هر دو، پيشنهاد خوبى است، ولى براى بسيارى قابل عمل نيست و حدّ اقل براى عدّه اى جنبه خيالى دارد.
👌آنها كه اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته يا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى كنند، مگر اين كه نوع مشابه آن، يعنى نكاح مسيار را پيشنهاد كنند و به همين #جهت در روايات اهل بيت (عليهم السلام) آمده كه «اگر با ازدواج موقّت اسلامى مخالفت نكرده بودند، هيچ كس آلوده زنا نمى شد».
📚الکافی ج 5 ص 448
👌همچنين آنها كه با سوء استفاده از «ازدواج موقّت» كه براى ضرورتها و نيازهاى واقعى محرومان تشريع شده، چهره آن را در نظرها زشت نشان داده و آن را وسيله هوسرانى خود ساختند، آنها نيز جاده را براى آلودگى جامعه اسلامى به زنا صاف كردند، و در گناه آلودگان #شريك هستند، چرا كه عملا مانع استفاده صحيح از ازدواج موقّت شدند.
👌به هر حال، اسلام كه يك آيين الهى مطابق با فطرت آدمى است و تمام نيازهاى واقعى انسانها را پيشبينى كرده، #ممكن نيست مسأله ازدواج موقّت را در برنامه هاى احكام خود نگنجانيده باشد.
📚شیعه پاسخ می گوید ؛ ص 116
🔸ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
🔸#ادامه 👇
👌بعضى از ناآگاهان چنان ترسيم زشتى از ازدواج موقّت كرده و مى كنند كه آن را چيزى مرادف «رسميّت #بخشيدن به فحشا و اباحي گرى و آزادى جنسى» مى شمرند! که به يقين تعصّبهاى شديد به آنها اجازه مطالعه كتب طرفداران ازدواج موقّت را نداده است و شايد بعضى حتّى يك خط از كتب شيعه را در اين زمينه مطالعه نكرده اند و اين بسيار مايه تأسّف است.
🔰ناچار در اين مختصر شرايط ازدواج موقّت و تفاوت آن را با ازدواج دائم به روشنى بيان مى كنيم، تا بر همگان اتمام حجّت الهى شود ؛
👌ازدواج موقّت در غالب #شرايط و احكام همچون ازدواج دائم است ؛
1⃣زن و شوهر بايد با كمال رضايت و اختيار، بدون اجبار يكديگر را به همسرى انتخاب كنند.
2⃣ صيغه عقد با لفظ «نكاح» و «ازدواج» يا لفظ «#متعه» بايد جارى شود و الفاظ ديگر كارساز نيست.
3⃣ اگر زوجه باكره است اجازه #ولى لازم است و در غير باكره لازم نيست.
4⃣مدّت عقد و مهريّه بايد دقيقاً تعيين شود و اگر ذكر مدّت فراموش شود، به فتواى بسيارى از فقها تبديل به عقد دائم خواهد شد (و اين خود دليل بر آن است كه ماهيّت هر دو نوع از #نكاح يكى است و تنها فرق در ذكر مدّت و عدم ذكر آن است)، (دقّت فرماييد).
5⃣ پايان مدّت به منزله #طلاق است و بلافاصله زن بايد عدّه نگه دارد، (هرگاه آميزش صورت گرفته باشد).
6⃣ عدّه عقد دائم سه بار عادت ماهيانه ديدن است كه با ديدن مرحله سوّم عدّه تمام مى شود، ولى عدّه عقد موقّت دو بار بيشتر نيست.
7⃣فرزندان متولّد شده از عقد موقّت فرزندانى مشروع هستند و تمام احكام فرزند متولّد از عقد دائم را- بدون استثنا- دارند و از پدر و مادر و برادران و ساير بستگان ارث مى برند، و هيچ تفاوتى در ساير حقوق ميان اين دو گروه از فرزندان نيست.
فرزندان عقد موقّت، بايد #تحت تكفّل پدر و مادر باشند و نفقه و تمام هزينه هاى آنها همانند فرزندان عقد دائم بايد پرداخته شود.
📚وسائل الشیعه ج 21 ابواب المتعه
👌شايد بعضى از شنيدن اين سخنان در شگفتى فرو روند، آنها حق دارند، زيرا ذهنيّت نادرست و كاملا عوامانه اى درباره عقد موقّت دارند و شايد آن را يك ازدواج قاچاق و نيم بند و خارج از #محدوده قوانين و در يك كلمه شبيه زنا مى پندارند در حالى كه ابداً چنين نيست.
❕آرى تفاوتهايى در ميان اين دو نوع عقد در مورد دو همسر (زوج و زوجه) وجود دارد. اصولا تعهّدات آنها در برابر يكديگر بسيار كمتر از عقد دائم است، زيرا منظور از ازدواج موقّت سهولت امر و نبودن مقرّرات دست و پاگير بوده، از جمله ؛
1⃣ زن در عقد موقّت نفقه و ارث ندارد، ولى #جمعى از فقها گفته اند اين در صورتى است كه شرط نفقه و ارث نكنند و اگر شرط كنند بايد بر طبق آن عمل شود.
2⃣ زن در عقد موقّت آزاد است كه كارى در خارج خانه براى خود انتخاب كند و اجازه همسر براى او #شرط نيست مادام كه مزاحم حقّ شوهر نباشد، ولى در عقد دائم بدون توافق اين امر جايز نيست.
3⃣ بر مرد لازم نيست شبها نزد همسر موقّت خود باشد.
👌با دقّت در شرح احكامى كه در بالا گفته شد، پاسخ بسيارى از پرسشها و داورى هاى ظالمانه و شبهات و افتراها داده خواهد شد، و ذهنيّتهاى كاذب و نادرست، در مورد اين حكم مقدّس و #حكيمانه اسلامى مرتفع مى شود، اين حقيقت نيز آشكار است كه ازدواج موقّت هيچ نسبتى با زنا و اعمال منافى عفّت ندارد و آنها كه اين دو را با هم مقايسه مى كنند، به يقين افرادى ناآگاهند كه هيچ اطّلاعى از ماهيّت نكاح موقّت و شرايط آن ندارند.
📚شیعه پاسخ می گوید ص 120
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#انگشت_خدا
🤔#پرسش
❔مگر خداوند انگشت و جسم دارد که در روایت آمده است که قلوب بنی آدم بین دو #انگشت خداوند است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایت مشهوری است که در منابع شیعه و اهل سنت به نقل از پیامبرگرامی و دیگر امامان آمده است که فرمودند؛
«قلب مومن میان دو انگشت از انگشتان خدا قرار دارد ، هر طورى كه او بخواهد در دلها تصرّف مى كند ساعتى چنان بوده و ساعتى ديگر چنين مى باشد و بنده بسا به خير توفيق مى يابد »
📚علل الشرائع ج 2 ص 604 _ صحیح مسلم ج 4 ص 2045
❕با توجه به این که ثابت است خداوند متعال با براهین محکم عقلی و نقلی از هرگونه اتصاف به #صفات ممکنات و جسم بودن مبرا است ؛
🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/8505
👌روشن می شود که تعبیر موجود در روایت فوق تعبیری مجازی و کنایی بوده است ، چنان که شیخ صدوق در توضیح روایت می نویسد ؛
« مقصود از «اصبعين من اصابع اللَّه» در روایت ، طريقين من طرق اللَّه است و مراد از #طريقين، طريق خير و طريق شر مى باشد چه آنكه خداوند متعال را نبايد به اصابع توصيف نمود و اساسا شباهتى به مخلوقاتش ندارد پس بايد در لفظ اصابع تصرف كرد و آن را تأويل برد »
📚علل الشرائع ج 2 ص 604
👌علامه مجلسی در توضیح روایت می نویسد ؛
« قلب مؤمن ميان دو انگشت از انگشتان خداوند مهربان است البته واضح است ذات منزه خداوندى انگشتى كه از گوشت و خون و استخوان تركيب يافته و داراى بندهائى است ندارد ولى چون #حركت دادن اشياء، و برگرداندن و تغيير شكل آنها به نيروى دست و انگشتان است تعبير به انگشت شده چون داشتن انگشت در انسان بخودى خود و قطع نظر از كارهائى كه انجام ميدهد ارزشى ندارد و هدف نيست بلكه انگشت وسيله است براى تحريك و تغيير و كارهائى از اين قبيل ، ذات بارى تعالى هم دل را از #حالى بحالى و شكلى بشكل ديگر برميگرداند »
📚بحار الانوار ج 67 ص 40
👌سيد #مرتضى نیز حدیث فوق را چنين تفسير مى كند ؛
« كِنايةٌ عَنْ تَيَسُّرِ تَصْرِيفِ الْقُلُوبِ وَ تَقْليِبِها وَ دُخُولِ ذلكَ تَحْتَ قُدْرَتِهِ ؛
كنايه از آسانى چرخش و #دگرگونى دل و در تحت قدرت خدا بودن است »
📚تنزیه الانبیاء ص 125
👌در فارسى نيز چنين اصطلاحى را به كار مى بريم. براى مثال مى گوييم: «فلان چيز يا فلان كس در #مشت من یا بین انگشتان من است»، كه كنايه از تسلط داشتن بر كسى يا بر انجام دادن كارى است.
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ازدواج_روزی
🤔#پرسش
❔بر چه اساسی شما جوانان را #ترغیب به ازدواج می کنید و می گویید زن روزی می آورد ❗️آیا این نوعی ترویج جهل و خرافات نیست ❕ ❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ » « مردان و زنان بى همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر #فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بى نياز مى سازد، خداوند واسع و آگاه است.»
🔸نور 32
💠در این آیه شریفه خداوند بیان می کند که قدرتش آن چنان وسيع است كه پهنه عالم هستى را فرا مى گيرد، و علمش چنان گسترده است كه از نيات همه كس مخصوصا آنها كه به نيت حفظ عفت و #پاكدامنى اقدام به ازدواج مى كنند آگاه است، و همه را مشمول فضل و كرم خود قرار خواهد داد.
📚تفسیر نمونه ج 14 ص 458
❕ازدواج يك حكم #فطرى و هماهنگ قانون آفرينش است كه انسان براى بقاء نسل و آرامش جسم و روح و حل مشكلات زندگى احتياج به ازدواج سالم دارد.
اسلام كه هماهنگ با آفرينش گام بر ميدارد نيز در اين زمينه تعبيرات جالب و مؤثرى دارد، از جمله حديث #معروف پيامبر است ؛
« ازدواج كنيد تا نسل شما فزونى گيرد كه من با فزونى جمعيت شما حتى با فرزندان سقط شده در قيامت به ديگر امتها مباهات مى کنم »
📚سفینه البحار ج 1 ص 561
👌از آنجا كه بسيارى از مردان و زنان براى فرار از زير بار اين مسئوليت الهى و انسانى متعذر به عذرهايى از جمله نداشتن امكانات #مالى مى شوند در آيه فوق صريحا گفته شده است كه فقر نمى تواند مانع راه ازدواج گردد، بلكه چه بسا ازدواج سبب غنا و بى نيازى مى شود.
🔸دليل آن هم با دقت روشن مى شود، زيرا انسان تا #مجرد است احساس مسئوليت نمى كند نه ابتكار و نيرو و استعداد خود را به اندازه كافى براى كسب در آمد مشروع بسيج مى كند، و نه به هنگامى كه در آمدى پيدا كرد در حفظ و بارور ساختن آن مى كوشد و به همين دليل مجردان #غالبا خانه به دوش و تهى دستند.
👌 اما بعد از ازدواج شخصيت انسان تبديل به يك شخصيت اجتماعى مى شود و خود را شديدا مسئول حفظ همسر و آبروى خانواده و تامين وسائل زندگى فرزندان آينده مى بيند، به همين دليل تمام #هوش و ابتكار و استعداد خود را به كار مى گيرد و در حفظ در آمدهاى خود و صرفه جويى، تلاش مى كند و در مدت كوتاهى مىتواند بر فقر چيره شود.
🔸بى جهت نيست كه در حديثى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم ؛
« روزى همراه #همسر و فرزند است »
📚نور الثقلین ج 3 ص 595
👌 و در حديث ديگرى از پيامبر گرامی مى خوانيم ؛ « مردى خدمت حضرتش رسيد و از تهيدستى و نيازمندى شكايت كرد پيامبر گرامی فرمود ؛
« ازدواج كن، او هم ازدواج كرد و #گشايش در كار او پيدا شد »
📚الکافی ج 5 ص 330
👌 بدون شك امدادهاى الهى و نيروهاى مرموز #معنوى نيز به كمك چنين افراد مى آيد كه براى انجام وظيفه انسانى و حفظ پاكى خود اقدام به ازدواج مى كنند.
هر فرد با ايمان مى تواند به اين وعده الهى دلگرم و مؤمن باشد .
🔷در حديثى از پيامبر گرامى اسلام نقل شده است ؛
« كسى كه ازدواج را از ترس فقر ترك كند #گمان بد به خدا برده است، زيرا خداوند متعال مى فرمايد ؛ اگر آنها فقير باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نياز مى سازد »
📚الکافی ج 5 ص 330
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#تخفیف_نماز
🤔#پرسش
❔براستی مایه تعجب است که روحانیون شیعه نمازجماعت را تضییع می کنند و به خاطر رضایت ماموین نماز را #سریع می خوانند ❗️چه پاسخی نزد الله دارید ای کاش کمی از مولوی های اهل سنت یاد می گرفتید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله تخفیف الصلاه و این که امام جماعت نباید نماز را بیش از حد طولانی کند که #موحبات آزردگی و دل زدگی مامومین را از نماز جماعت فراهم کند مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است .
🔸علی علیه السلام خطاب به #مالک اشتر چنین نوشت ؛
« هنگامى كه به نماز جماعت براى مردم مى ايستى بايد نمازت نه (چندان طولانى باشد كه) موجب نفرت مردم گردد و نه (چنان سريع كه) موجب تضييع واجبات نماز شود، زيرا در ميان مردمى (كه با تو به نماز مى ايستند) افراد بيمارى هستند يا كسانى كه حاجات فورى دارند. من از رسول خدا به هنگامى كه مرا به سوى يمن فرستاد پرسيدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ فرمود: با آنها نمازى بخوان كه همچون نمازِ ناتوانترين آنها باشد و #نسبت به مؤمنان رحيم و مهربان باش.
📚نهج البلاغه ، عهد نامه مالک اشتر
🔹مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعة در ابواب مستحبات نماز جماعت بابى به عنوان «اسْتِحْبابُ تَخْفِيفِ الْإمام صَلاتَهُ» گشوده است و در آن هشت روايت از #معصومان عليهم السلام در اين زمينه نقل كرده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 8 ص 419 باب 69
👌از جمله اينكه در روايتى آمده است: «روزى معاذ (بن جبل) در زمان رسول خدا در مسجدى نماز جماعت برگزار مى كرد و قرائت نماز را طولانى مى خواند. مردى در نماز به او ملحق شد و معاذ سوره #طولانى را آغاز كرد. آن مرد براى خود سوره كوتاهى خواند و نماز را تمام كرد و سوار مركبش شد (و رفت) اين جريان به گوش رسول خدا رسيد. كسى را نزد معاذ فرستاد و فرمود ؛
« اى معاذ فتنه گر مباش (و مردم را از جماعت دور مساز) لازم است سوره «والشمس وضحاها» و امثال آن (از سورههاى كوتاه) را بخوانى».
📚الفقیه ج 1 ص 390
👌در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه فرمود ؛
« سزاوار است نماز امام همانند نماز #ضعيفترين كسى باشد كه پشت سر او نماز میخواند »
📚همان مدرک
👌در حديث ديگرى آمده است ؛
« پيغمبر اكرم روزى با اصحابش نماز مى خواند صداى گريه كودكى را شنيد. نماز را تخفيف داد و كوتاه كرد».
📚همان مدرک
👌در روايت ديگرى شبيه آن آمده كه اصحاب سؤال كردند چرا نماز را كوتاه فرمودى؟ پيغمبر فرمود: آيا صداى گريه #كودك را نشنيديد؟».
📚التهذیب ج 3 ص 274
❕بديهى است منظور از تخفيف نماز در اين روايات اين نيست كه واجبات نماز رعايت نگردد ،بلکه در کنار انجام واجبات #سعی شود که به مستحبات غیر معمول پرداخته نشود و قرائت طولانی نگردد .
🔰علمای اهل سنت نیز این مضمون را از پیامبر گرامی نقل کرده اند چنان که نقل می کنند که فرمود ؛
« زمانی که یکی از شما نماز جماعت می خواند ، باید نماز را #کوتاه کند زیرا در میان مامومین ضعیف و بیمار و کبیر وجود دارد ،اما زمانی که فرادا نماز می خوانید می توانید هر مقدار که می خواهید نماز را طولانی کنید »
📚سنن ابی داود ج 1 ص 356_سنن نسائی ج 1 ص 211_ صحیح مسلم ج 2 ص 591_ مسند احمد ج 29 ص 441
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
⚫️به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه محرم ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
◾️پاسخ به حدود 0⃣51⃣ شبهه و سوال پیرامون محرم و امام حسین علیه السلام در کانال تلگرامی پرسمان اعتقادی ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9229
👌موقتا برای استفاده از شبهات مربوطه می توانید از هاتگرام یا تگرام طلایی استفاده کنید ؛
شیعه پاسخ
⚫️به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه محرم ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ◾️پاسخ به حدود 0⃣
⚫️متاسفانه به دلیل نبود نیروی کمکی و عدم فرصت کافی ، امکان انتقال شبهات عزاداری و محرم ، به پیام رسان داخلی نیست .
#فلسفه_عزاداری
🤔#پرسش
❔چرا پس از گذشت سالیان متمادی از شهادت امام حسین همواره برای ایشان گریه و عزاداری می کنیم ❕
💠#پاسخ💠
👌گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین علیه السلام بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد »
📚وسائل الشیعه ج14 ص501
👌امام سجاد علیه السلام فرمود؛
« هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد »
📚ثواب الاعمال ص108
📚بحار الانوار ج44 ص281
👌امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛
« اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش »
📚عیون الاخبار ج1 ص299
📚امالی صدوق ص112
👌و فرمود ؛
« برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود »
📚امالی صدوق ص111
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...»
📚کامل الزیارات ص103
👌راوی می گوید ما در نزد امام #صادق علیه السلام بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم .
❕امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود ؛
« حسین بن علی کشته اشک است ، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه #گریه می کند »
📚بحار الانوار ج44 ص279
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد ، دیگر کسی امام صادق را در آن روز #خندان نمی دید»
📚کامل الزیارات ص108
🔰این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود ؛
📚وسائل الشیعه ج14 ص500 باب66
📚بحار الانوار ج44 ص278 باب34
❕همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد . این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد ؛
1⃣با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس ، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود .
2⃣باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود .
3⃣نشان دهنده پیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است .
4⃣اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود .
5⃣سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد.
6⃣سبب ایجاد روحیه جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد .
7⃣سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد .
8⃣سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد .
👌با توجه به این فوائد است که امام صادق علیه السلام در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود ؛
« این مجالس است که من آن ها را دوست دارم ، امر ما را زنده کنید ، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند »
📚وسائل الشیعه ج14 ص501
❕در گذشته بیشتر در مورد فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام توضیح داده ایم ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4730
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA