eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه اسلام در مورد جراحی کردن !!! 🤔 : ❓دیدگاه اسلام در مورد جراحی کردن بیمار چیست ? این که در نقلی آمده است که پیامبر اسلام با جراحی مخالفت کردند آیا به این معنا نیست که اسلام موافق جراحی نیست ?!!!! 💠💠 ▫️در مواردی که نجات جان بیمار منوط به عمل جراحی بوده و یا اگر جراحی صورت نگیرد بیمار متحمل ضررها و دردهای دردناکی می شود , بی شک از نظر اسلام باید جراحی صورت گیرد . ❕خداوند می فرماید : « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة »  ( بقره 195 ) ❗️روشن است که در مواردی اگر جراحی صورت نگیرد و بیمار بمیرد , با حکم آیه شریفه مخالفت شده است . ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران شود در اسلام بر داشته شده است . 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14 ▫️روایات فوق نیز شاهد دیگری بر جواز و لزوم جراحی کردن است زیرا در مواردی عدم جراحی موجب ایجاد ضرر بر جسم و جان شده که طبق ادله فوق باید جلوی این ضرر گرفته شود . ❕امام صادق علیه السلام فرمود : " هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده‏ است » « لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه » 📚بحار الانوار : ج 72 ص 411 ▫️شکافتن اعضای بدن و جراحی بدون دلیل در حالت عادی روا نیست اما در هنگام اضطرار و برای نجات جان و دفع بیماری که فرد را مضطر کرده است , جراحی کردن طبق حدیث فوق اشکالی ندارد زیرا دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ » ( حج 78 )  👌جالب آن است که در روایتی نیز بالخصوص امام صادق علیه السلام اجازه جراحی را داده اند . ❗️از اسماعیل بن حسن پزشک نقل شده است که می گوید : "به امام ششم علیه السّلام گفتم من مرد عربی هستم و پزشکی می‌دانم، و طبم عربی است و مزد هم نمی گیرم، فرمود باکی ندارد، گفتم: ما زخم را می‌شکافیم و جراحی می کنیم و با آتش داغ میکنیم، فرمود: اشکالی ندارد، گفتم: داروی زهر ناک چون اسمحیقون یا غاریقون بکار بریم، فرمود: باکی ندارد " "قُلْتُ إِنَّا نَبُطُّ الْجُرْحَ وَ نَکْوِی بِالنَّارِ قَالَ لَا بَأْسَ قُلْتُ وَ نَسْقِی هَذِهِ السَّمُومَ الإسمحیقون وَ الْغَارِیقُونَ قَالَ لَا بَأْسَ " 📚الکافی ج 8 ص 193 ❗️روایتی هم که در پرسش مورد سوال قرار گرفت به معنای مخالفت پیامبر اسلام با جراحی نیست , زیرا در همان حدیث آمده است که پیامبر اسلام اگر چه در ابتدا با جراحی مخالفت کردند اما در ادامه اجازه جراحی را دادند و پس از آن که جراحی صورت گرفت فرمودند که بهترین درمانها , حجامت و رگ زدن و سیاه دانه است : " افعلوا ما شئتم .... ان خیر الدواء الحجامه و الفصاد و الحبه السوداء ... " 📚دعائم الاسلام ج 2 ص 143 ❕پیامبر با این عملکرد قصد بیان این نکته را داشتند که جراحی کردن برای درمان اشکالی ندارد اما تا جایی که ممکن است و بتوان از طرق داروهای و روشهای دیگر مشکل را حل کرد , نباید سراغ جراحی رفت , چنانچه که امروز نیز پزشکان متخصص , جراحی را آخرین مرحله درمان می دانند و تا زمانی که بتوانند با دارو مشکل را حل کنند تن به جراحی نمی دهند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| خرید و فروش پولیِ بهشت !!!! 🤔شبهه : "در اسلام با پول ميشود هركارى كرد، هم نماز و روزه را خريد و هم به جاى خواندن قرآن معادلش را پرداخت كرد.  پول داشته باشید نه نياز به زحمت نماز و روزه داريد و نه ترسى از رفتن به جهنم " !!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
چرایی انتخاب کوفه به مرکزیت خلافت علی علیه السلام !!! 🤔 : ❓چرا امام علی مرکز خلافتش را به کوفه منتقل کرد با این که مرکز خلافت پیامبر اسلام مدینه بود ? آیا امام علی با سنت پیامبر مخالفت نکرد ❕❕❕ 💠💠 👌امام علی علیه السلام در نهج البلاغه علت هجرتش به سوی کوفه را چنین بیان می دارد : " آگاه باشيد! به خدا سوگند! من به ميل خود، بسوى شما نيامدم، بلكه حوادث اضطرارى مرا به طرف شما حركت داد! " " أما و اللّه ما أتيتكم اختيارا، و لكن جئت إليكم سوقا." 📚نهج البلاغه خطبه 71 ▫️برخی در شرح سخن فوق می نویسند : " تاريخ نيز به اين واقعيت، شهادت مى‏دهد كه اگر مسأله «جنگ جمل» نبود، امام عليه السّلام به سوى بصره حركت نمى‏كرد و اگر نيروهاى حجاز براى در هم شكستن پيمان شكنان بصره، كافى بود، از كوفيان كمك نمى‏طلبيد و اگر خطر «معاويه» كشور اسلام را تهديد نمى‏كرد، براى دفع او، در پايگاه كوفه مستقر نمى‏شد و جوار رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و قبر بانوى اسلام و سرزمين وحى را رها نمى‏فرمود. " 📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 166 ▫️برخی دیگر از محققین سخن فوق را بیشتر شرح می دهند و می نویسند : " ( امام علی علیه السلام در ابتدا مدینه را مرکز خلافت خود قرار داد اما ) ناگهان مسئلۀ «ناكثان»، يعنى پيمان شكنى كسانى كه پيش از همه با او بيعت كرده بودند، رخ داد وگزارشهاى هولناك وتكان دهنده‌اى به وى رسيد ومعلوم شد كه پيمان شكنان، به كمك مالى بنى اميّه و نفوذ واحترام همسر پيامبر، جنوب عراق را تسخير كرده‌اند وپس از تصرف بصره دهها نفر از ياران وكارگزاران امام عليه السلام را به ناحق كشته‌اند. ❕اين امر سبب شد كه امام عليه السلام براى تنبيه ناكثان ومجازات همدستان آنان، مدينه را به عزم بصره ترك گويد و با سپاهيان خود در كنار بصره فرود آيد. آتش نبرد ميان سپاه بر حق امام ولشكريان باطل ناكثان مشتعل شد وسرانجام سپاه حق پيروز گرديد وسران شورش كننده كشته شدند و گروهى از آنان پا به فرار نهادند وبصره مجدداً به آغوش حكومت اسلامى بازگشت وادارۀ امور آن به دست ياران على عليه السلام افتاد و اوضاع شهر و مردم حال عادى به خود گرفت وابن عبّاس، مفسّر قرآن وشاگرد ممتاز امام، به استاندارى آنجا منصوب شد.... 👌امام عليه السلام مى دانست كه شورش پيمان شكنان گناهى است از گناهان معاويه كه آنان را به نقض ميثاق تشويق كرده بود و از روى فريب، غايبانه دست بيعت به آنان داده وحتى در نامه اى كه به زبير نوشته بود خطوط شورش را كاملاً ترسيم كرده و ياد آور شده بود كه از مردم شام براى او بيعت گرفته است و بايد هرچه زودتر كوفه و بصره را اشغال كنند و به خونخواهى عثمان تظاهر كنند ونگذارند فرزند ابوطالب بر آن دو شهر دست بگذارد. ▫️اكنون كه تير اين ياغى به خطا رفته و شورش پايان يافته بود بايد هرچه زودتر ريشۀ فساد قطع و شاخۀ شجرۀ ملعونۀ‌بنى اميّه از پيكر جامعه اسلامى بريده مى‌شد. نزديكترين نقطه به شام همان كوفه است. ▫️لذا امام علی علیه السلام کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد خصوصا با توجه به آنکه بيشتر كسانى كه در راستاى پايان دادن به فتنه و آشوب ياران جمل، در كنار امام عليه السّلام شمشير زدند، شخصيت‏هاى بزرگ و برجستگان و قاطبه مردم كوفه را تشكيل مى‏دادند. ❕بنابراین اوضاع و شرايط سياسى و اغتشاشاتى كه ناشى از كشته شدن عثمان و پى‏آمدهاى جنگ جمل رخ داد، امام عليه السّلام را بر آن داشت تا در كوفه استقرار يابد و امنيّت و آرامش بر منطقه حكمفرما شود. " 📚فروغ ابدیت ص 465 به بعد _ پیشوایان هدایت ج 2 ص 284 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرایی حمایت ایران از فلسطین !!! 🤔جنگ اسرائیل و فلسطین چه ربطی به ما دارد ? چرا بیخودی برای خودمان دشمن تراشی کرده و هزینه درست می کنیم ❕❕ 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛ ⚫️پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت چه روزی هست؟ هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه کردند و یا شهید شدند❕ و چرا ایشان نکردند ❕و چه برای زیارت ایشان است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241 2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242 3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208 4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438 5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند. چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002 6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005 7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826 🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❕سخنانی از حجه الاسلام پناهیان منتشر می شود که ایشان گفته اند : بر اساس روایات و آیه ای از قرآن , در آخر الزمان اسرائیلی ها به دست ایرانیان نابود می شوند , ما در ذیل این سخنان جناب پناهیان را نقد کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5387
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا فلسطینیان ناصبی هستند ? ❕برخی برای ایجاد بدبینی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی شایعه می کنند که فلسطینیان ناصبی هستند و نباید برای آنان دل سوزاند !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
آیا رنگ واقعیت ندارد ?!! 🤔 : ❓در قرآن آمده که خداوند خالق رنگها است در حالی که امروز علم ثابت کرده که چیزی به عنوان رنگ نداریم و چشم ما به حسب بازتاب نوری که بر اجسام می تابد آنها را رنگارنگ می بیند !!!!! 💠💠 👌قرآن در آیاتی خلقت پدیده ها با رنگهای مختلف را نشانه خداشناسی دانسته و می فرماید : " آيا نديدى خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد كه به وسيله آن ميوه‏هايى (از زمين) خارج ساختيم با الوان و رنگهای گوناگون و از كوه‏ها نيز (به لطف پروردگار) جاده‏هايى آفريده شده به رنگ سفيد و سرخ با الوان مختلف، و (گاه) به رنگ كاملا سياه! و از انسانها و جنبندگان و چهار پايان انواعى با الوان و رنگهای مختلف " " أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ ثَمَراتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوانُها وَ مِنَ الْجِبالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَ حُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُها وَ غَرابِيبُ سُودٌ _ وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ ... " ( فاطر 27 _ 28 ) ❗️در تفسیر آیات فوق می خوانیم : "در اين آيات به مساله توحيد باز مى‏گردد، و صفحه تازه‏اى از كتاب تكوين را در برابر ديدگان انسانها مى‏گشايد، تا پاسخى دندان‏شكن به مشركان لجوج و منكران سرسخت توحيد باشد. در اين صفحه زيبا از اين كتاب بزرگ آفرينش تنوع موجودات بيجان، و چهره‏هاى مختلف و زيباى حيات در جهان نبات و حيوان و انسان، مورد توجه قرار گرفته، كه چگونه خداوند" از آب بى‏رنگ صد هزاران رنگ" پديد آورده، و از عناصر معين و محدود موجودات كاملا متنوع كه هر يكى از ديگرى زيباتر است آفريده. اين نقاش چيره دست با يك قلم و يك مركب، انواع نقشها را ابداع كرده كه بينندگان را مجذوب و شيفته و مفتون مى‏كند. شروع اين جمله با استفهام تقريرى ضمن تحريك حس كنجكاوى انسانها اشاره به اين است كه اين مطلب آن چنان روشن و آشكار است كه هر كس بنگرد مى‏بيند، آرى مى‏بيند كه از آب و زمين واحد يكى بى‏رنگ و ديگرى تنها داراى يك رنگ اينهمه رنگهاى مختلفى از ميوه‏هاى گوناگون، گلهاى زيبا، برگها و شكوفه‏ها، در چهره‏هاى مختلف به وجود آمده است.... تفاوت الوان از يك سو زيبايى خاصى به كوه‏ها مى‏بخشد، و از سوى ديگر سببى براى پيدا كردن راهها و گم نشدن در جاده‏هاى پرپيچ و خم كوهستانى است، و در نهايت دليل است بر قدرت خداوند بر همه چيز... به هر حال ساختمان كوه‏ها با رنگهاى كاملا متفاوت از يك سو، و جاده‏هاى كوهستانى با الوان گوناگون از سوى ديگر، نشانه ديگرى از عظمت و قدرت و حكمت او است كه هر لحظه به شكلى در مى‏آيد و هر زمان به لباس دگرى خود را مى‏آرايد... انسانها با اينكه همه از يك پدر و مادرند داراى نژادها و رنگهاى كاملا متفاوتند، بعضى سفيد همچون برف، بعضى سياه همچون مركب، حتى در يك‏ نژاد نيز تفاوت در ميان رنگها بسيار است، بلكه فرزندان دوقلو هم كه تمام مراحل جنينى را با يكديگر طى كرده، و از آغاز در آغوش هم بوده‏اند با دقت كه نگاه كنيم از نظر رنگ كاملا يكسان نيستند، با اينكه از يك پدر و يك مادر و در يك زمان نطفه آنها منعقد شده و از يك نوع غذا تغذيه كرده‏اند... در جهان جنبندگان نیز هزاران هزار نوع حشره، پرنده، خزنده، حيوانات دريايى، و حيوانات وحشى بيابانى وجود دارد كه هر كدام با ويژگيها و عجائب خلقتشان نشانه‏اى از قدرت و عظمت و علم آفريدگارند...." 📚تفسیر نمونه ج 18 ص 243 ❗️حال در مورد پرسش مطرح شده گفتنی است : ▫️شکی نیست که در عالم هستی رنگ واقعیت دارد و چنین نیست که ما به جای رنگ , سراب و خواب و خیال ببینیم و صنعت و حرفهایی چون رنگ سازی و نقاشی و فرش بافی که با رنگها سر و کار دارند بر پایه هیچ و پوچ بنا نهاده شده باشند . 👌رنگ یک واقعیت مستقل در عالم هستی دارد و مخلوق است . ❗️علم فیزیک نیز واقعیت و مخلوق بودن رنگها را منکر نمی شود بلکه می گوید که منشا ایجاد رنگها نور خورشید است و اشیاء از خودشان ذاتا رنگی ندارند . ❕این که منشا ایجاد رنگها نور خورشید باشد یا نباشد تفاوتی در اصل واقعیت داشتن و مخلوق بودن رنگها نمی کند . رنگ از هر منشاء که باشد دارای واقعیت مستقل بوده و مخلوق خداوند است و نشانه ای بر خداشناسی محسوب می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ابدیت و بقاء همیشگی غیر خدا !!!! ❕کلیپی از یک سخنران منتشر شده است که می گوید امیر مومنان فرموده است که " من باقی می مانم در زمانی که هیچکس باقی نمی ماند " . ▫️سخنران مذکور در ادامه می گوید بقاء ذات خداوند به بقاء امیر المومنین علیه السلام است و این است معنای بقیه الله بودن ائمه !!! ❕متاسفانه این سخنان مصداق بارز غلو در حق اهلبیت علیهم السلام و نسبت دادن اوصاف خداوندی به آن بزرگواران است چنانچه که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای ربوبیت برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند " " احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا. " 📚امالی طوسی ص650 ❗️برخی از محققین در مورد ازلیت و ابدیت خداوند می نویسند : " در ميان خداپرستان جهان كسى پيدا نمى‏شود كه ازليّت و ابديّت وجود مقدّس او را انكار كند، چرا كه اگر او ازلى نباشد بايد حادث باشد، و اگر حادث باشد نياز به علّت ديگرى دارد، چون محال است چيزى بدون علّت ايجاد شود، و هرگاه ازليّت او را پذيرفتيم ابديّت نيز با آن همراه است، چرا كه يك وجود ازلى حتماً نامحدود است، و چنين وجودى ابدى خواهد بود. از اين گذشته با توجّه به حقيقت وجود خداوند به آسانى به اين دو صفت مى‏رسيم چرا كه در دلايل اثبات وجود خدا، واجب الوجود بودن او محرز و مسلّم مى‏شود، و مى‏دانيم واجب الوجود هرگز از هستى جدا نمى‏شود، و يا صحيح‏تر هستى عين ذات او است، از خارج به او داده نشده تا از او گرفته شود، و چنين وجودى هميشه بوده، و هميشه خواهد بود." 📚پيام قرآن، ج‏4، ص: 213 👌در آیات و روایات نیز تصریح شده که ابدیت صفت اختصاصی خداوند است و او است که پس از مرگ و فناء همه چیز باقی ماند و مثلا در پایان جهان همه موجودات می میرند و ذات پاک الهی باقی می ماند . ❕«اوست اوّل و آخر و پيدا و پنهان؛ و او به هر چيز داناست». «همه كسانى كه روى آن (زمين) هستند فانى مى شوندو تنها ذات صاحب جلال و گرامى پروردگارت باقى مى ماند». «و خدا بهتر و پايدارتر است».«همه چيز جز ذات (پاك) او فانى مى شود» (سوره حديد، آيه 3. سوره الرحمن، آيات 26- 27. سوره طه، آيه 73. سوره قصص، آيه 88. ) ❗️امام علی علیه السلام در مورد خداوند فرمود : «لَمْ يَزَلْ اوَّلًا قَبْلَ الاشْياءِ بِلا اوَّلِيَّةِ و آخِرَاً بَعْدَ الاشْياءِ بِلانِهايَةٍ»: «او همواره اول بودن پيش از وجود اشياء، بى‏آن‏كه آغازى داشته باشد، و آخر است بى‏آن‏كه نهايتى داشته باشد». 📚نورالثقلين، ج 5، ص 237 ❗️و نيز در خطبه اشباح آمده است «الَاوَّلُ الَّذى لَمْ يَكُنْ لَه قَبْلُ فَيَكُونُ شَى‏ء قَبْلَهُ وَ الآخِرُ الَّذى لَيْسَ لَهُ بَعْدُ فَيَكُونُ شَى بَعْدَهُ»: «او اولى است كه قبل ندارد تا چيزى قبل از آن باشد، و آخرى است كه بعد ندارد تا چيزى بعد از آن باشد» 📚نهج‏البلاغه، خطبه 91. ❗️در اصول كافى در فصل معانى اسماء اللَّه در تفسير «هُوَ الأَوَّلُ وَ الْاخِرُ» از امام صادق عليه السلام چنين آمده است: «هُوَ الْاوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَى‏ءٍ وَ هُوَ الْاخِرُ عَلَى مالَمْ يَزَلْ وَ لا تَخْتَلِفُ عَلَيْهِ الصِّفاتُ وَ الأَسْماءُ، كَما تَخْتَلِفُ عَلَى‏ غَيْرِهِ»: «او آغاز بوده و قبل از همه چيز، و آخر است بعد از همه چيز، صفات و اسمائش دگرگون نمى‏شود آن‏گونه كه از ديگران دگرگون مى‏شود» 📚. اصول كافى، ج 1، ص115 (باب معانى‏الاسماء)، حديث 5. ❕لذا امام جواد علیه السلام خطاب به خداوند چنین می فرمود : "اى آن كه پيش از هر چيز بود، سپس همه چيز را آفريد، سپس باقى مى‏مانَد و همه چيز، فانى مى‏شود! " " يا ذَا الَّذي كانَ قَبلَ كُلِّ شَي‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَي‏ءٍ، ثُمَّ يَبقى و يَفنى كُلُّ شَي‏ء " 📚توحید صدوق ص 48 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❗️حال در مورد حدیث مورد استناد روحانی مورد اشاره گفتنی است : 👌روایت مورد استدلال سخن پیامبر گرامی خطاب به علی علیهما السلام است نه بیان خود امام علی که در روایت مذکور پیامبر گرامی فرمود : " ما اهل بیت باقی می مانیم در زمانی که هیچکس باقی نمی ماند و هلاکت احزاب به دست ماست " " إِنَّا نَبْقَى حِينَ لَا يَبْقَى أَحَدٌ وَ هَلَاكُ الْأَحْزَابِ بِأَيْدِينَا " 📚مختصر البصائر ص 216 ❗️مولف کتاب معروف " تاویل الآیات الظاهره " در تفسیر روایت فوق می نویسد : "معنای روایت که می فرماید ما باقی می مانیم در زمانی که کسی باقی نمی ماند آن است که پیامبر گرامی و امام علی پس از مرگ به دنیا بازگشت می کنند و تا آستانه پایان دنیا که همگان از دنیا می روند باقی می مانند چنانچه که این نکته در احادیث رجعت آمده است و مقصود از هلاکت احزاب به دست آنان , احزاب شیطان و اهل ظلم و عدوان است " " فمعنى قوله نبقى حين لا يبقى أحد و هلاك الأحزاب بأيدينا دليل على أنهما يكران إلى الدنيا و يلبثان فيها ما شاء الله كما روي عن الأئمة في حديث الرجعة ثم يبقيان حين لا يبقى أحد من الخلق و قوله هلاك الأحزاب بأيدينا و الأحزاب هم أحزاب الشيطان و أهل الظلم و العدوان‏ " 📚تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: 307 👌لذا حدیث شناس برجسته علامه مجلسی روایت فوق را در باب رجعت ذکر میکند : 📚بحار الانوار ج 53 ص 59 ▫️بنابراین روایت مذکور در باب رجعت معنا پیدا می کند که امام علی ع به دنیا رجعت می کند و تا آستانه پایان دنیا که همه مردمان می میرند باقی می ماند , زیرا حجت الهی آخرین فردی است که دنیا را ترک می کند و سپس با پایان جهان همگان حتی امیر مومنان ع جان خود را از دست می دهند و خداوند تنها باقی می ماند و با نفخ صور دوم همگان زنده می شوند که برخی با استناد به روایات ,  معتقدند که اول کسانی که در این مرحله زنده می شوند , پیامبر گرامی اسلام و امام علی علیهما السلام هستند " أَمَّا أَوَّلُهَا فَسَأَلْتُ رَبِّي أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ وَ أَنْفُضَ التُّرَابَ عَنْ رَأْسِي وَ أَنْتَ مَعِي فَأَعْطَانِي‏ " 📚خصال ج 1 ص 314 _ معارف و عقاید 6 ص 78 👌ما در ذیل در مورد رجعت امام علی ع و باقی بودنشان تا آستانه پایان دنیا و نیز معنای آیه " بقیه الله خیر لکم " بیشتر بحث کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3764 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2688 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ارتداد مردم پس از شهادت امام حسین علیه السلام !!!! 🤔 : ❓این که در برخی روایات آمده که همه مردم پس از شهادت امام حسین مرتد شدند جز چند نفر به چه معناست ? یعنی توابین یا مختار و ... همه مرتد شدند !!!! 💠💠 👌در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود : " بعد از شهادت امام حسین ع مردم مرتد شدند جز سه تن , ابو خالد کابلی و یحیی بن ام الطویل و جبیر بن مطعم , در ادامه مردم ملحق شدند و تعدادشان از این سه نفر بیشتر شد " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ الْحُسَيْنِ ع إِلَّا ثَلَاثَةً أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ وَ يَحْيَى ابْنُ أُمِّ الطَّوِيلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا " 📚الإختصاص، ص: 64 ❕در روایت دیگری , جابر بن عبدالله انصاری نیز جزء افراد استثناء شده معرفی شده است : 📚بحار الانوار ج 71 ص 220 ❕طبق توضیح و شرح علامه مجلسی , مقصود روایت فوق آن است که پس از شهادت امام حسین علیه السلام , مردم و شیعیان قدرت و اجازه و توانایی برای نصرت اهلبیت علیهم السلام نداشتند و شدیدا تحت فشار و محاصره بودند , لذا به تقیه روی آورده و دست از نصرت و یاری اهلبیت ع کشیدند اما از این میان سه تن یا چهار تن بر پایه اجازه ای که از امام سجاد ع داشتند یا تقیه کردن را در آن برهه به صلاح و پر فایده نمی دانستند , ترک تقیه کرده و علنا از ائمه ع حمایت می کردند و پس از آن هم کم کم سایر شیعیان نیز تقیه را کنار گزارده و روی به حمایت علنی از اهلبیت علیهم السلام آوردند : " أقول: كان هؤلاء الأجلاء من خواص أصحاب الأئمة عليهم السلام كانوا مأذونين من قبل الأئمة عليهم السلام بترك التقية لمصلحة خاصة خفية، أو أنهم كانوا يعلمون أنه لا ينفعهم التقية و أنهم يقتلون على كل حال بأخبار المعصوم أو غيره، و التقية إنما تجب إذا نفعت مع أنه يظهر من بعض الأخبار أن التقية إنما تجب إبقاء للدين و أهله، فإذا بلغت الضلالة حدا توجب اضمحلال الدين بالكلية فلا تقية حينئذ و إن أوجب القتل كما أن الحسين عليه السلام لما رأى انطماس آثار الحق رأسا ترك التقية و المسالمة." 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏11، ص: 98 ❕بنابراین مقصود از ارتداد در روایت مذکور , ترک ایمان و اعتقاد نیست بلکه ترک یاری است آن هم به خاطر جو پر خفقان آن عصر که به تدریج این تقیه کمتر شد و نصرت و یاری امامان ع ظهور بیشتری پیدا کرد لذا نمی توان اصحاب امام سجاد ع را به افراد نام برده منحصر کرد که ترک تقیه کردند , بلکه امام سجاد علیه السلام اصحاب برجسته دیگری هم داشتند که در آن برهه بر پایه روایات تقیه , مصلحت را در تقیه کردن میدیدند . ❕مورخین از این اصحاب برجسته یاد کرده اند , افرادی چون عامر بن واثله کنانی , سعید بن مسیب بن حزن , قاسم بن عوف , اسماعیل بن عبدالله بن جعفر , دو فرزند ابن حنفیه یعنی ابراهیم و حسن و ابو یحیی اسدی و فرزدق و افراد متعدد دیگری که ذیلا بیان می شود : "وَ مِنْ رِجَالِهِ مِنَ الصَّحَابَةِ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ وَ عَامِرَ بْنَ وَائِلَةَ الْكِنَانِيَّ وَ سَعِيدَ بْنَ الْمُسَيَّبِ بْنِ حَزْنٍ وَ كَانَ رَبَّاهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ وَ سَعِيدُ بْنُ جهان [جُمْهَانَ‏] الْكِنَانِيُّ مَوْلَى أُمِّ هَانِي وَ مِنَ التَّابِعِينَ أَبُو مُحَمَّدٍ سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ مَوْلَى بَنِي أَسَدٍ ... وَ مُحَمَّدُ بْنُ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ وَ أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ وَ الْقَاسِمُ بْنُ عَوْفٍ وَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ الْحَسَنُ ابْنَا مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ وَ حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ وَ أَبُو يَحْيَى الْأَسَدِيُّ وَ أَبُو حَازِمٍ الْأَعْرَجُ وَ سَلَمَةُ بْنُ دِينَارٍ الْمَدَنِيُّ الْأَقْرَنُ الْقَاصُّ وَ مِنْ أَصْحَابِهِ أَبُو حَمْزَةَ الثُّمَالِيُّ بَقِيَ إِلَى أَيَّامِ مُوسَى ع وَ فُرَاتُ بْنُ أَحْنَفَ بَقِيَ إِلَى أَيَّامِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ جَابِرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَيُّوبُ بْنُ الْحَسَنِ‏ وَ عَلِيُّ بْنُ رَافِعٍ وَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْقُرَشِيُّ السُّدِّيُّ الْكُوفِيُّ وَ الضَّحَّاكُ بْنُ مُزَاحِمٍ الْخُرَاسَانِيُّ أَصْلُهُ مِنَ الْكُوفَةِ وَ طَاوُسُ بْنُ كَيْسَانَ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ وَ حُمَيْدُ بْنُ مُوسَى الْكُوفِيُّ وَ أَبَانُ بْنُ تَغْلِبَ بْنِ رَبَاحٍ وَ أَبُو الْفَضْلِ سَدِيرُ بْنُ حَكِيمِ بْنِ صُهَيْبٍ الصَّيْرَفِيُّ وَ قَيْسُ بْنُ رُمَّانَةَ وَ عَبْدُ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ وَ الْفَرَزْدَق‏ ... " 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ، ج‏4، ص: 176 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir