#حرص_آدم_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔شیعیان مدعی هستند که پیامبران و انبیا در تمام افعال و از زمان تولد معصوم هستند !!!
🔻اما طبق قول معروف که کذاب و دروغگو حافظه ندارد در کتب معتبر شیعه آمده حضرت آدم (ع) مرتکب کفر شده است !!
ﻧﺸﺎﻧﯽ : ﺍﻟﮑﺎﻓﻲ , ﺟﻠﺪ 2 , ﺻﻔﺤﻪ 289
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﻳﺸﻪﻫﺎﻯ 👈 ﻛﻔﺮ 👉 ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ :
1 👈 ﺣﺮﺹ -2 👈 ﺗﻜﺒﺮ -3 👈 ﺣﺴﺪ
ﺍﻣﺎ ﺣﺮﺹ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ 👈 ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ 👉 ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻨﻊ ﺷﺪ ﺣﺮﺹ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﺴﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ( ﻫﺎﺑﻴﻞ ﻭ ﻗﺎﺑﻴﻞ ) ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻴﻞ ﻫﺎﺑﻴﻞ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ .
و عالم معتبر شیعه مجلسی ، در مورد این روایت در مراه العقول میگوید صحیح است . ج ۱۰ ص۷۳
✅ خیلی جالب است که موضوع روایت ریشه های کفر است و امام شیعه هم کفر را توضیح داده و مصداق بارز آنرا هم بصراحت نام برده است
حالا ، عصمت و معصومیت حضرت آدم (ع) پیشکش آخوند های شیعه ، کفرش را ثابت کردند !!!!
💠#پاسخ💠
👌شیعه بر اساس دلائل متقن عقلی و نقلی که در جای خود بیان شده است ؛
📚پیام قرآن ج 7 ص 171 به بعد
❕اعتقاد به عصمت همه جانبه انبیاء علیهم السلام دارد و نقل مورد استناد وهابی هم با اعتقاد شیعه ضدیتی ندارد .
👌مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛
« پايه هاى كفر چهار تاست ؛ میل ( به غیر خدا ) و ترس ( از غیر خدا )و نارضايى ( از تقدیر خدا ) و خشم »
📚الکافی ج 2 ص 289
👌مقصود روایت آن نیست که اگر کسی اندکی میلی به غیر خدا کند ، یا اندکی از غیر خدا بترسد و یا یک مرحله به صورت کوتاه خشمی بگیرد ، کافر شده است ، هیچکس چنین فتوایی نداده است ، بلکه مقصود آن است که ترس از غیر خدا اگر کنترل نشود ، خشم یا میل به غیر خدا ، اگر کنترل نشود ، نهایتا انسان را به کفر می رساند .
❕یا امام على عليه السلام فرمود ؛
« كفر بر چهار ستون استوار است: بر تندروى و ستيزه گرى و كژى و عناد »
❕مقصود این سخن هم آن نیست که فردی که برای یک مرتبه تندروی می کند یا مثلا ستیز و عناد می ورزد ، کافر باشد ، بلکه مقصود آن است که اوصاف مذکور اگر کنترل نشود و ادامه دار شود ، سرانجامش کفر را نتیجه می دهد ، لذا امام علیه السلام در ادامه روایت به این نکته اشاره کرده و فرمود ؛
« زيرا، كسى كه تندرو باشد، به حق بازنگردد و آن كه از روى نادانى ستيزه گرى بسيار كند، كوردلى او از ديدن حق، پايدار مانَد و آن كه [از راه حق] منحرف شود، نيك در نظرش بد و بد در نظرش نيك جلوه كند و مستِ گمراهى شود و آن كه دشمنى و عناد ورزد، راههايش بر او ناهموار و كارش بر او، دشوار شود و راه خروجش [از گمراهى] بر او، تنگ گردد. »
📚نهج البلاغه حکمت 31
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« کفر بر چهار پایه استوار است ، بر نادانى، كوردلى، غفلت و شك »
👌روشن است که مقصود از این روایت هم آن است که اگر نادانی و کوردلی و غفلت و شک ، ادامه دار شود ، انسان را به کفر می رساند و الا به خودی خود ، اگر یک مرتبه نادانی و غفلت و شکی عارض شد ، فرد کافر نمی شود ، لذا امام علیه السلام در توضیح بیشتر فرمود ؛
« زيرا كسى كه نادان باشد، حق را كوچك شمارد و آشكارا دم از باطل زند و با دانايان دشمنى ورزد و بر گناه بزرگ پاى فشرد. و كسى كه كوردل باشد، ياد خدا را به فراموشى سپارد و از گمان پيروى كند و بدون توبه و زارى، طالب آمرزش باشد. و كسى كه غافل باشد از راه راست منحرف شود و آرزوها او را بفريبد و دريغ و پشيمانى فرايش گيرد و از جانب خداوند چيزى براى او رقم خورد كه گمانش را هم نمىكرد. و كسى كه از فرمان خدا سركشى كند، دستخوش شك شود و هر كه به شك درافتد، خداوند بر او بزرگى كند، پس با قدرت خود او را خوار گرداند و با جلال و شكوه خويش وى را حقير سازد، همچنان كه در كار خود كوتاهى كرد، و به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد. »
📚کنزالعمال ح 44216
🔸ادامه 👇
👌در حدیث مورد استناد معاند هم امام صادق علیه السلام علیه السلام فرمود ؛
« ریشه های کفر سه چیز است ، حرص ، خود بزرگ بينى و حسادت. »
❕یعنی اگر این سه صفت در وجود انسان خانه بکند و انسان به مقابله با آن برنخیزد ، انسان را به کفر می رساند . آنگاه امام علیه السلام در ادامه فرمود ؛
«امّا حرص، نمونه اش آدم عليه السلام است كه چون از آن درخت نهى شد، آزمندى او را به خوردن از آن واداشت. اما خود بزرگ بينى، نمونه اش ابليس است كه وقتى به سجده در برابر آدم فرمان يافت، استكبار ورزيد. اما حسادت، نمونه اش دو فرزند آدم است كه يكى از آن دو [از روى حسادت]، ديگرى را كشت. »
📚الکافی ج 2 ص 289
❕ چنان که گفته شد ، مقصود این روایت هم آن نیست که هرکس برای یک مرتبه مثلا گرفتار حرص یا تکبر یا حسادت شود ، کافر است ، بلکه مقصود آن است که این سه امر اساس و سبب اصلی کفر هستند که اگر با آنها مقابله نشود ، انسان را به کفر می کشاند ، آنگاه امام علیه السلام در ادامه نمونه هایی از آدم ، ابلیس ، و قابیل مثال می زند که همین سه امر آنها را به مخالفت امر خداوند رساند ، لذا باید در همان مراحل اول با این صفات مذموم مقابله کرد تا مبادا با ادامه دار شدن نافرمانی ها ، فرد به کفر نزدیک شود .
❕البته حرص مذکور ، آدم را به مخالفت با امری الزامی و مولوی خداوند نرساند تا با عصمت آدم مخالفت داشته باشد ، بلکه آدم با امر ارشادی خداوند مخالفت کرد ، که این نوع مخالفت گناه هم محسوب نمی شود ، نهایتا یک ترک اولی بوده است که آدم مرتکب شده است ، تفصیل مطلب را در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2447
❕لذا می بینیم که امام رضا علیه السلام می فرماید ؛
« این که آدم از آن درخت خورد ، قبل از نبوت آدم بوده که گناه بزرگی که مستوجب دوزخ باشد ، محسوب نمی شده است ، بلکه از صغائر ( و ترک اولی هایی ) محسوب می شده است که قبل از نزول وحی بر انبیاء جایز است ، اما پس از آن که خداوند آدم را برگزید و او را نبی قرار داد ، گناهی از آدم سر نزد چه گناه کوچک و چه گناه بزرگ »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 196
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#اختیار_مردم_امامت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔امامت مورد ادعاى شيعيان، ادعائى بى اساس و دروغين!
علی بن ابیطالب گفته است:
"إنما الخیار للناس قبل یبایعوا"
یعنی: پیش از بیعت کردن، اختیار با مردم است(تا چه کسی را انتخاب کنند)
#منابع:
بحارالانوار جلد ۳۲ صفحه ۳۳ ط موسسه الوفا
مستدرک نهج البلاغه صفحه ۸۸
به روشنی مشخص است که خود علی هم گفته است که انتخاب حاکم و خلیفه توسط مردم است
حال میبینیم که همان مردم، علی را بعنوان خلیفه ی چهارم انتخاب کرده بودند و دروغگویی روحانیون مشخص میشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته مفصل توضیح داده ایم ، در مورد پيامبر و امامان معصوم علیهم السلام كه از سوى خدا نصب مى شوند هيچ نيازى به بيعت نيست، يعنى اطاعت پيامبر و امام معصوم و منصوب از سوى او واجب است، خواه بر كسانى كه بيعت كرده باشند يا كسانى كه بيعت نكرده باشند و لازمه مقام نبوت و امامت وجوب اطاعت است، همانگونه كه قرآن مى گويد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (نساء- 59).
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9192
❕ولى اين سؤال پيش مى آيد كه اگر چنين است پس چرا پيامبر كرارا از ياران خود، يا تازه مسلمانان بيعت گرفت كه دو نمونه آن در قرآن صريحا آمده است بيعت رضوان در سوره فتح و بيعت با اهل مكه كه در سوره ممتحنه به آن اشاره شده است.
❕در پاسخ مى گوئيم بدون شك اين بيعتها يك نوع تاكيد بر وفادارى بوده كه در مواقع خاصى انجام مى گرفته، و مخصوصا براى مقابله با بحرانها و حوادث سخت از آن استفاده مى شده است، تا در سايه آن روح تازه اى در كالبد افراد دميده شود، چنان كه تاثيرهاى شگرف آن را در بيعت رضوان دیدیم .
👌ولى در بيعتهايى كه براى خلفا مى گرفتند بيعت به عنوان پذيرش مقام خلافت بود، هر چند به عقيده ما خلافت امام ، چيزى نبود كه از طريق بيعت مردم انجام گيرد، بلكه تنها از سوى خداوند و به وسيله شخص پيامبر يا امام پيشين تحقق مى يافت.
📚تفسیر نمونه ج 22 ص 73
❕در سخنان على علیه السلام در خطبه هاى نهج البلاغه كرارا روى مساله بيعت تكيه شده، و امام علیه السلام بارها روى بيعتى كه مردم با او كردند تكيه مى كند.
🔸از جمله در يك مورد مى فرمايد ؛ « اى مردم شما بر من حقى داريد، و من بر شما حقى دارم، اما حق شما بر من اين است كه دلسوز و خير خواه شما باشم،
و بيت المال شما را در راه خودتان مصرف كنم، شما را تعليم دهم تا از جهل نجات يابيد، و تاديب كنم تا آگاه شوید ، اما حق من بر شما اين است كه در بيعت خويش وفادار باشيد، و در آشكارا و نهان خير خواهى كنيد هر وقت شما را مى خوانم اجابت نمائيد، و هر گاه فرمان مى دهم اطاعت كنيد »
📚نهج البلاغه خطبه 34
👌 و در جاى ديگر مى فرمايد ؛
« بيعت شما با من بى مطالعه و ناگهانى انجام نگرفت (تا كمترين ترديدى در اطاعت من به خود راه دهيد )»
📚نهج البلاغه خطبه 136
👌و در خطبه اى كه قبل از جنگ جمل و حركت از مدينه به سوى بصره ايراد فرمود، مردم را به پايدارى روى بيعتشان توجه داده، مى فرمايد ؛
« مردم بدون اكراه و اجبار و از روى اطاعت و اختيار با من بيعت كردند »
📚نهج البلاغه نامه 1
👌و در برابر معاويه كه از بيعت با امام علیه السلام سر باز زد، و مى خواست به نحوى خرده گيرى كند فرمود ؛
« همان گروهى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند با من با همان شرائط و كيفيت بيعت نمودند بنا بر اين نه آنكه حاضر بود اكنون اختيار فسخ دارد، و نه آنكه غائب بود اجازه رد كردن »
📚نهج البلاغه نامه 6
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕و در کلامی که معاند به آن استناد کرد ، فرمود ؛
«اى مردم ، با من بيعت كرديد بر آنچه با حاكمانِ پيش از من بيعت شده است. همانا اختيار، براى مردم است، پيش از آن كه بيعت كنند؛ امّا هنگامى كه بيعت كردند، اختيارى برايشان نيست. به درستى كه بر امام است كه استوارى و درستى پيشه سازد، و بر مردم است تسليم شدن و سازگارى.اين، بيعتى است عمومى. هر آنكس كه از آن رو گرداند، از اسلام رو گردانده است و راهى جز راه مسلمانان را پيروى كرده است. بيعت شما با من، ناگهانى و بى انديشه نبود و انگيزه شما و من، يكى نيست. من شما را براى خدا مى خواهم و شما مرا براى خود مى خواهيد. به خدا سوگند، براى دشمنان، خيرخواهى مى كنم و نسبت به ستمديدگان، انصاف به خرج مى دهم »
📚الارشاد ج 1 ص 243 _ بحار الانوار ج 32 ص 33
❕ از بعضى از عبارات نهج البلاغه به خوبى بر مى آيد كه بيعت يك بار بيش نيست، تجديد نظر در آن راه ندارد، و اختيار فسخ در آن نخواهد بود، و هر كس از آن سر بتابد طعنه زن و عيبجو خوانده مى شود، و آن كس كه در باره قبول يا رد آن بينديشد يا ترديد كند منافق است .
📚نهج البلاغه نامه 7
👌از مجموع اين تعبيرات استفاده مى شود كه امام علی علیه السلام ، در مقابل كسانى كه ايمان به امامت منصوصش از طرف پيامبر گرامی نداشتند و بهانه جويى مى كردند به مساله بيعت كه نزد آنها مسلم بود استدلال مى كرد، تا ياراى سر باز زدن از اطاعت امام علیه السلام را نداشته باشند، و به معاويه و امثال او گوشزد مى كرد همانگونه كه مشروعيت براى خلافت خلفاى سه گانه قائل است بايد براى خلافت امام قائل باشد و در برابر آن تسليم گردد بلكه خلافت او مشروع تر است، چون بيعت وى گسترده تر و از روى رضايت و رغبت عمومى انجام شد.
❕بنابر اين استدلال به بيعت و اختیار مردم ، هيچ منافاتى با مساله نصب امام از طريق خدا و پيامبر و تاكيدى بودن بيعت ندارد.
❕لذا مثلا در همين نهج البلاغه در يك مورد امام به حديث ثقلين كه از نصوص امامت است اشاره مى فرمايد ( نهج البلاغه خطبه 87)و در جايى ديگر به مساله وصيت و وراثت ( نهج البلاغه خطبه 2) و مواضع متعدد دیگری که امام علیه السلام به امامت الهی خود تصریح می کند ؛
📚 نهج البلاغه خطبه های:1- 144- 97- 120- 93 و ...
👌بنابراین امام علیه السلام در خطبه ای که معاند به آن استناد کرد ، در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با افراد عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت و اختیار داشتند يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود.
❕در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند .
❕همیشه باید عقاید مخاطبین را در نظر گرفت زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد. امام علیه السلام باید در برابر مردمی که تن به اطاعت او نمی دادند به دلیلی استدلال کند که آنها نتوانند در برابر آن سخن بگویند و راه انکار را بپویند و آن مساله بیعت و این که مردم حق اختیار دارند ، بود بیعتی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند و مردمان به خاطر بیعت و اختیار ، اطاعت آنان را لازم می دانستند .
👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و آن اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان آیه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید .
👌علی علیه السلام هم مردم آن عصر را که اعتقاد به بیعت و اختیار داشتند ، طبق عقاید خودشان مجاب و ملزم می کرد تا تن به اطاعتش بدهند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد اینکه چرا از زنان کسی به پیامبری نرسید را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2450
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی تحریم زینت آلاتی چون طلا و لباس ابریشم و ... برای مردان در دنیا را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2451
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2452
#نگاه_به_عورت_کنیز
🤔#پرسش
❔یکی از کانالهایی که خود را به اسلام منتسب کرده اما به تبلیغات ضد دینی میپردازد شبهه کرده که علامه مجلسی در حق الیقین گفته نگاه به عورت کنیز برای خرید جایز است در مورد آن توضیح دهید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نگاه کردن از روی شهوت به کنیزان و نیز لمس و دست درازی به آنان برای افراد اجنبی و بیگانه ( به غیر از مولا ) حرام است و روا نیست .
❕ امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگاه کردن ( از روی لذت جنسی ) تیری از تیرهای شیطان است و #مسموم و چه بسیار نگاه هایی که حسرت طولانی مدت را در پی دارد »
📚الکافی ج5 ص559
👌و فرمود ؛
« زنای چشم ، نگاه حرام و #شهوانی است »
📚همان مدرک
❕ابو كهمس میگوید ؛
« در مدينه ساكن منزلى بودم كه کنیزکی خوشگل آنجا بود خيلى از او خوشم مى آمد يك شب بمنزل برگشتم در زدم همان دختر درب را باز كرد من با دست سينه هايش را گرفتم فردا صبح خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدم فرمود: ابا كهمس از كارى كه ديشب كردى برو پيش خدا توبه كن »
📚الخرائج والجرائح ج 2 ص 190
❕ مهزم گوید ؛
« در مدينه منزل شخصى مى نشستم كه کنیزی داشت من از او خوشم مى آمد يك شب در زدم همين كه درب را باز كرد سينه هايش را ماليدم فردا صبح كه خدمت حضرت صادق رسيدم فرمود آخرين كارى كه ديروز انجام دادى چه بود؟ گفتم من در مسجد بودم. فرمود مگر نميدانى به دوستى و ولايت ما اهل بیت نميرسد كسى كه ورع و پرهيزگارى نداشته باشد. »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 190
❕لذا فرمود ؛
« كسى كه با زن نامحرم، مصافحه كند، به غضب الهى گرفتار مى شود و كسى كه با زنى به طور حرام، ارتباط برقرار كند، با شيطان، در غل و زنجير آتشين، به جهنّم پرتاب مى شوند. »
📚الفقیه ج 4 ص 14
👌بنابراین نگاه شهوت آمیز به کنیز و لمس بدن او مطابق روایات فوق حرام است .
❕البته هماهنگونه که انسان می تواند به موها و صورت و دستهای زنی که می خواهد با او ازدواج کند ، بدون شهوت نگاه کند که تفصیل مطلب را در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2453
👌همینطور می تواند به محاسن و زیبایی های کنیزی که قصد خریدن و ازدواج با او را دارد به غیر از عورت ، بدون شهوت نگاه کند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اشکالی ندارد که به محاسن کنیزی که قصد خرید ( و ازدواج ) او است ، نگاه کرده شود ، تا زمانی که نگاه به جایی منتهی نشود که شایسته نگاه کردن نیست ( یعنی عورت )»
📚التهذیب ج 7 ص 75
❕در کتاب جواهر الکلام هم چنین آمده است ؛
« جایز است نظر کند به کنیزی که قصد تملک و خرید آن را دارد ، نظر کردن به موها و محاسنش به غیر از عورت »
📚جواهر الکلام ، ج 29 ص 68
❕بنابراین نظر به عورت کنیزی که قصد خرید و ازدواج آن است ، جایز نیست و علامه مجلسی هم معتقد به همین قول است و آنچه به ایشان نسبت داده شده ، صحیح نیست ، چنان که می نویسد ؛
« كنيزى را كه خواهد بخرد جايز است نظر كند به دست و رو و مو و در ساير بدن به غير عورت خلاف است و احوط آنست كه بدون تحليل مولی ( به عورت ) نظر نكند »
📚حق الیقین ص 581
👌جواز خرید و فروش بردگان و ازدواج با آنان ، یکی از برنامه های کلی اسلام برای آزاد سازی تدریجی بردگان بوده است که تفصیل مطلب را می توانید در دو نمایه ذیل از پاسخهای گذشته ما مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌وهابی مدعی است که هر گاه مشکلی برای امامان شیعه پیدا می شد به خداوند پناه میبردند و به پدرانشان توسل نمی کردند ، در حالی که آنان هم توسل می کردند و هم از خدا می خواستند ،تفصیل پاسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2454
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد روایت برتری علمای امت اسلام بر انبیاء بنی اسرائیل را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2455
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد دلیل بر رد نظریه تناسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2456
#شکسته_خواندن_نماز_در_سفر
🤔#پرسش
❔دلیل وجوب شکسته خواندن نماز چیست با توجه به اینکه در ایه میفرماید لیس جناح یعنی باکی بر شما نیست که نماز را شکسته بخوانید نه آنکه لزوما شکسته خواندن واجب است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام گواه بر لزوم شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در هنگام سفر می باشد .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند عز و جل بر بیماران امتم و مسافران آن با افطار در سفر و شکسته خواندن نماز تصدق و لطف کرده است .آیا شادی شما در این است که صدقه الهی را به او باز گردانید ( و مطابق حکم خداوند رفتار نکنید)»
📚الکافی ج4 ص127
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«( هر کس هدیه الهی را رد کند ) و در سفر نماز را چهار رکعتی بخواند من از او بیزارم»
📚التهذیب ج4 ص218 _ عقاب الاعمال ص329
🔶پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند به من و به امت من هدیه ای داده است که به هیچ یک از امت های گذشته نداده است و آن افطار در سفر و شکسته خواندن نماز است .هر کس مطابق آن رفتار نکند هدیه خداوند را رد کرده است»
📚وسائل الشیعه ج8 ص521
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« خداوند حکم شکسته خواندن نماز را به خاطر مسافرت و سختی و رنج سفر و اشتغال به کارهای شخصی و اقامت جعل کرده است تا مسافر از رسیدگی به مشکلاتی که برایش در سفر پیش می آید عقب نماند و این حکم رحمت و تعطفی از جانب خداوند است»
📚عیون الاخبار ج2 ص112 _ علل الشرایع ج1 ص266
👌سایر روایات در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛
📚وسائل الشیعه ج 8 ص 451 به بعد « ابواب صلاه المسافر »
❕روایات فراوانی از منابع اهل سنت هم گواه بر لزوم شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت است ، اگر چه آنان چشم خود را بر این روایات بسته و به آن عمل نمی کنید ، جهت آگاهی نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2457
👌خداوند نیز در قرآن می فرماید ؛
«اِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ »
« هنگامى كه سفر كنيد گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد » ( نساء 101)
❕سؤال مطرح شده آن است که آيه فوق مى گويد ؛ « لا جناح عليكم » (گناهى بر شما نيست) و نمى گويد حتما نماز را شكسته بخوانيد، پس چگونه مى توان گفت نماز شکسته واجب عينى است نه واجب تخييرى ❗️
👌در پاسخ بايد گفت که تعبير به « لا جناح »(گناهى بر شما نيست ...) در خود قرآن مجيد در بعضى موارد در معنى وجوب به كار رفته است مانند ؛
« إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ». (بقره: 158) « صفا و مروه از شعائر الهى است بنا بر اين هر كس حج يا عمره بجا آورد مانعى ندارد كه به اين، دو طواف كند (سعى صفا و مروه بجا آورد) »
❕ در حالى كه ميدانيم سعى صفا و مروه هم در حج واجب است و هم در عمره.
👌 تعبير به لا جناح در آيه مورد بحث و هم در آيه حج براى نفى توهم تحريم است، زيرا در آغاز اسلام بتهايى روى صفا و مروه قرار داشت و به خاطر آنها بعضى از مسلمانان فكر مى كردند سعى بين صفا و مروه از آداب بت پرستان است، در حالى كه چنين نبود، لذا براى نفى اين توهم مى فرمايد ؛ « مانعى ندارد كه سعى صفا و مروه كنيد » و همچنين در مورد مسافر جاى اين توهم هست كه بعضى چنين تصور كنند كوتاه كردن نماز در سفر يك نوع گناه است لذا قرآن با تعبير لا جناح اين توهم را از بين مى برد.
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 97
❕زراره و محمد بن مسلم می گویند ؛
« به امام باقر عليه السلام گفتيم در باره نماز در سفر چه مى گوييد؟ چگونه و چند ركعت است؟ فرمود: «خداوند عز و جل مى فرمايد: «و چون در زمين سفر مىكنيد، بر شما گناهى نيست كه نماز را كوتاه كنيد». پس شكسته خواندن نماز در سفر، واجب است، همان گونه كه تمام خواندن آن در وطن، واجب است». گفتيم ؛ خداوند مى فرمايد: «بر شما گناهى نيست» و نفرمود: چنين كنيد. پس چگونه شكسته خواندن نماز را در سفر همانند تمام خواندن نماز در وطن، واجب كرده است؟
❕فرمود ؛ «مگر خداوند عز و جل در سعى ميان صفا و مروه نفرمود: «پس هر كس حج و عمره خانه خدا به جا آورد، بر او گناهى نيست كه ميان آن دو، سعى به جا آورد»؟ آيا نمى بينيد كه سعى ميان صفا و مروه واجب است؛ زيرا خداوند عز و جل در كتاب خود، آن را ذكر فرموده و پيامبرش آن را انجام داده است؟ اين گونه، شكسته خواندن نماز در سفر، كارى است كه پيامبر خدا انجام داده و خداوند در كتاب خود آن را بيان فرموده است. »
📚الفقیه ج 1 ص 434
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌توضیحات در مورد این شبهه ملحد تحت عنوان ؛ « اقرار خربزه به ولایت علی علیه السلام را در ذیل بخوانید »
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1928
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد نقل جعلی اهل سنت مبنی بر شراب خواری علی علیه السلام ، قبل از نزول حکم حرمت شراب را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1759
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه مطرح شده که می گوید پوشش چادر سیاه رسمی است که از عرب جاهلی باقیمانده که دختران خود را به خاطر ننگ دختر بودن در چادرهای سیاه پنهان می کردند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2458
❕استفاده از مطالب و پاسخهای کانال چه در قالب تهیه نرم افزار و چه در قالب تالیف کتاب ، و چه در قالب باز نشر در کانالها ، بلا اشکال است و ما راضی هستیم ، اما اگر افرادی با مطالب کانال ، اعضای کانال خود را گسترش دهند ، آنگاه روی به تبلیغات و درآمد زایی بیاورند ، اجازه استفاده از پاسخهای کانال بدون درج نام و لینک کانال را ندارند .
👌هدف ما بازدید بیشتر پاسخ ها و مطالبی است که ساعت ها برای متقن بودن آنها ، تحقیق و فکر و برای تایپ آنها وقت گذاشته شده است و مطرح شدن نام کانال زیاد مورد اهتمام ما نیست ، اما اجازه سود جویی و درآمد زایی را نمی دهیم .
#وفات_ام_البنین_سلام_الله_علیها
⚫️ویژه نامه #پرسمان_اعتقادی به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ؛
❕نامش فاطمه دختر حزام بن خالد بن ربيعة بن عامر، معروف به وحيد بن كلاب بن عامر بن صعصعه، و مادرش ليلى دختر مالك بن جعفر بن كلاب، و عمويش لبيد شاعر است. فرزندانش عبارت بودند از عباس، جعفر، عبد الله و عثمان كه همگى با امام حسين عليه السّلام در كربلا شهيد شدند.ام النبين در سال 70 قمری رحلت كرد.
📚تاريخ طبرى ج 3، ص 162 و 262 و 343 _ بحار الانوار ج 42 ص 91
❕روايت شده است كه امير المؤمنين عليه السّلام به برادرش عقيل كه انساب عرب را خوب مى دانست و از احوال خانوادگى آنها آگاه بود فرمود ؛
« مى خواهم زنى برايم خواستگارى نمايى كه از خاندان شجاعت و شيردلان باشد تا فرزند سواركار شجاعى به دنيا آورد. عقيل، فاطمه كلابيه (ام البنين) را به ايشان معرفى نمود و گفت: در ميان عربها خاندانى شجاعتر از خانواده وى سراغ ندارم. على بن ابى طالب عليه السّلام با وى ازدواج كرد و عباس، عبد الله، جعفر و عثمان به دنيا آمدند. اين مادر پسرانش را چنان تربيت كرد كه همه شيفته برادر بزرگوارشان امام حسين عليه السّلام بودند و در ركاب آن حضرت شهيد شدند. »
📚تنقیح المقال ، مامقانی ، ج 3 ص 70
❕ام البنين در واقعه كربلا حضور نداشت و هنگامى كه بشير به مدينه بازگشت و ام البنين را ملاقات كرد، خواست تا خبر شهادت فرزندانش را به وى دهد ام البنين گفت ، درباره ابو عبد الله، حسين عليه السّلام برايم بگو. بشير قتل فرزندانش را يكايك به او خبر داد. ام البنين گفت ؛ رگ قلبم را پاره كردى. بچه هايم و آنچه زير آسمان است فداى ابا عبد اللّه عليه السّلام. از حسين برايم بگو. ام البنين براى عزادارى هرروز همراه عبيد الله (فرزندزاده عباس عليه السّلام) به بقيع مى رفت و نوحه مى خواند و گريه مى كرد و اين اشعار را مى سرود ؛
❕« اى آنكه عباس را ديدى، درحالى كه بر دشمن حمله مى كرد و دنبال او از فرزندان حيدر (على عليه السّلام) جنگاورانى بودند، كه هريك داراى يال و كوپالى بودند ، خبردار شدم كه بر سر پسرم آسيبى وارد شده، درحالى كه دستش بريده شده بود ، واى بر من كه ضربه عمود (ميله) سرش را خم كرد ؛ اگر شمشيرت در دستت بود، هرگز كسى به او (تو) نزديك نمى شد. »
📚اعيان الشيعه ج 7 ص 429 و ج 8 ص 389
❕و می خواند ؛
« اى زنان مدينه ديگر مرا ام البنين نخوانيد و مادر شيران شكارى ندانيد مرا فرزندانى بود كه بسبب آنها مرا ام البنين مى گفته اند و اكنون صبح كردم كه ديگر براى من فرزندي نيست چهار باز شكارى داشتم كه آنها را نشانه تير كردند و رگ و تين آنها را قطع نمودند و دشمنان با نيزه هاى خود ابدان طيبه آنها را از هم متلاشى كردند و و شام كردند در حالى كه همه آنها بروى خاك با جسد چاكچاك افتادند اى كاش مىدانستم آيا چنين است كه مرا خبر دادند به اينكه دستهاى فرزندت قمر بنى هاشم را از تن جدا كردند »
📚مقاتل الطالبيين، ص 85؛ ادب الطف، ج 1، ص 71
❕مامقانى پس از نقل حال ام البنين هنگام ورود بشير مى گويد ؛
«علاقه و ارادتش به حسين عليه السّلام به سبب امر امامت بود (حسين امام و پيشوايش بود) و اينكه به شرط سلامت حسين، مرگ چهار فرزندش را بر خود آسان گرفت؛ نشان درجه عالى ايمان اوست، من او را از نيكان (حسن) به حساب مى آورم. »
📚تنقیح المقال ج 3 ص 70
❕در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« ام البنين همه روزه در بقيع مى رفت و مرثيه مى خواند و مردم گردش جمع می شدند به نوعى كه مروان ( با آن قساوت قلب ) وقتی مرثیه او را می شنید ، گریه می کرد »
📚مقاتل الطالبین ص 56_ قاموس الرجال ج 12 ص 196
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سن_خدیجه_هنگام_ازدواج_با_پیامبر_سلام_الله_علیهما
🤔#پرسش
❔شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد ❗
💠#پاسخ💠
👌ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیامبر گرامی پانزده سال قبل از بعثت بوده است ؛
📚دلائل النبوه ج 2 ص 72_ البدایه و النهایه ج 2 ص 295
👌و تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، سال پنجم بعثت بوده است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در سال #پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد»
📚الکافی ج1 ص457
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت #متولد گردید »
📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص 9
❕مورخین متعددی ، سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را هنگام ازدواج با پیامبر گرامی ، بیست و پنج سالگی دانسته اند ؛
📚دلائل النبوة بيهقي _ ج 2 ص 71 _ البداية و النهاية ج 2 ص 294 و 295 _ محمد رسول اللّه، سيرته و أثره في الحضارة ص 45 _ السيرة النبوية ابن كثير ج 1 ص 265 و السيرة الحلبية ج 1 ص 140.
👌بر این اساس سن حضرت خدیجه درهنگام تولد فاطمه سلام الله علیهما چهل و پنج سال بوده است .
❕مورخین متعدد دیگری معتقدند سن ایشان در هنگام ازدواج بیست و هشت سال بوده است .
📚شذرات الذهب ج 1 ص 14 _ بهجة المحافل ج 1 ص 48 _ أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ) ص 98 _ تهذيب تاريخ دمشق ج 1 ص 303 _ سير اعلام النبلاء ج 2 ص 111 _ مختصر تاريخ دمشق ج 2 ص 275 _ البحار ج 16 ص 12 مستدرك الحاكم ج 3 ص 82
❕بر این اساس سن ایشان هنگام تولد فاطمه صدیقه چهل و هشت سال بوده است .
👌به فرض هم که بگوییم سن ایشان هنگام ازدواج با پیامبر گرامی چهل سال بوده است ، هنگام تولد فاطمه سلام الله علیها شصت ساله بوده است و هیچ مانعی ندارد که ایشان در هنگام پیری با عنایت الهی حامله شده باشند ، چنان که ساره همسر ابراهیم نبی در سن پیری حامله شد ، آنگاه که خداوند نقل می کند ؛
« همسر ( ابراهیم )ايستاده بود خنديد ، او را بشارت به اسحاق و پس از او يعقوب داديم_ گفت: اى واى بر من! آيا من فرزند مى آورم در حالى كه پير زنم و اين شوهرم پير مردى است اين راستى چيز عجيبى است- گفتند از فرمان خدا تعجب مى كنى اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است چرا كه او حميد و مجيد است » ( هود 71 _ 73)
❕طبق گفته مفسران و سفر تكوين تورات ، ساره نود سال يا بيشتر داشت و همسرش ابراهيم حدود يكصد سال يا بيشتر.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 172
👌از سوی دیگر سن یائسگی در زنان قریشی که حضرت خدیجه سلام الله علیها هم از آن دسته است ، بر اساس روایات متعدد شصت سالگی است ؛
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 335 باب 31
❕هیچ مانعی ندارد که حضرت خدیجه ، فاطمه را به دنیا آورده باشد ، آنگاه وارد سن یائسگی شده باشند .
👌گذشته از آنکه ما امروزه می بینیم که زنانی در سنین بیشتر از شصت سالگی ، یعنی هفتاد و چند سالگی فرزند به دنیا آورده اند .
❕بی بی سی فارسی از زنی هندی خبر می دهد که در هفتاد و چند سالگی دارای فرزند شد ؛
🌐https://www.bbc.com/persian/science/2016/05/160511_l03_inidan_woman_birth
❕و یا پیر زن هندی در هفتاد و سه سالگی ، دو قلو زایید ؛
🌐http://www.pana.ir/news/952405
👌بنابراین تولد فاطمه از خدیجه سلام الله علیهما در شصت سالگی خدیجه ، مطلبی غیر قابل قبول نمی باشد .
❕در مورد تاریخ تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها هم عده ای چون شیخ مفید ، بیان کرده اند که سال دوم بعثت به دنیا آمده است ؛
📚مسار الشیعه ص 31_ منتهی الامال ج 1 ص 317
❕بر اساس ملاک قرار دادن سن چهل سالگی ازدواج حضرت خدیجه ، ایشان در پنجاه و هفت سالگی ، فاطمه را به دنیا آورده اند که هنوز به سن یائسگی نرسیده بوده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد مدفن علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2459
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان دعای امام سجاد علیه السلام برای نابودی ایرانیان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/539
#انقلاب_اسلامی_ایران_در_روایات
🤔#پرسش
❔آیا به انقلاب اسلامی ایران و کمک ایرانیان به دین اسلام در روایات #اشاراتی شده است یا خیر ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ایرانیان در لسان اهل بیت علیهم السلام مورد مدح و #ستایش قرار گرفته اند و به انقلاب آنان در آستانه قیام امام مهدی علیه السلام و تسلیم امر به ایشان اشاراتی شده است .
❕پیامبر #گرامی فرمود:
« اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا می کنند»
📚بحار الانوار ج58 ص230
🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید:
« ای مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و آنان نیز او را دوست می دارند»
❕در تفسیر مجمع البیان آمده است که از پیامبر گرامی درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید:
« سلمان و همانندان او ( #ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا خواهند کرد»
📚مجمع البیان ج3 ص357
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« به زودى كوفه از #مؤمنين خالى مى گردد. علم و دانش مانند مارى كه در سوراخ خويش مخفى شود، از آن شهر رخت بربسته اثرى از آن ديده نمىشود. بعدا در شهر قم ظاهر مى شود، آن شهر معدن علم و فضل مى گردد و از آنجا به سائر بلاد پخش مىشود به طوريكه نادانى در زمين باقى نمیماند. حتى زنهااین قضيه، نزديك ظهور قائم ما به وقوع خواهد پيوست پس خدا قم و اهلش را به منزله حجت قرار مى دهد، و اگر چنين نبود زمين اهلش را فرو مىبرد و حجتى باقى نمى ماند. علم و دانش از شهر #قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش مىشود و حجت بر جهانيان تمام مى گردد، به طوريكه در تمام زمين فردى پيدا نمى شود كه علم و دين به گوشش نرسيده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور مىكند و اسباب عذاب و غضب خدا مهيا مىگردد، زيرا خدا موقعى از بندگانش انتقام مى كشد كه حجت او را انكار نمايند»
📚بحار الانوار ج57 ص213
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه #ایران ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، #دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم »
📚الغیبه نعمانی ص273
📚بحار الانوار ج52 ص243
❕پیامبر #گرامی فرمود ؛
« ما خاندانى هستيم كه خداوند آخرت را براى ما بر دنيا برگزيده و خاندان من بعد از من با حوادث سخت و تبعيد و كنار زدن آنها از مقام هايشان روبرو مىشوند تا اينكه گروهى از مشرق( ایران ) مى آيند كه با آنها پرچم هاى سياه است، مطالبه نيكى مى كنند و خواهان حق و عدالت مىشوند امّا به آنها نمى دهند؛ پس پيكار مى كنند و يارى مى شوند، و پيروز مى گردند، و آنچه را مى خواهند به آنها مى دهند؛ ولى آنها پذيرا نمى شوند تا آن را به كسى از اهل بيت من بسپارند؛ پس زمين را از عدالت پر مى كند آنگونه كه از ظلم پر شده است، هر كدام از شما آن زمان را درك كند بايد به آنها بپيوندد؛ هر چند روى برفها با سينه راه برود»
📚سنن ابن ماجه ج2 ص1366
👌در #نقل دیگری آمده است که فرمود ؛
« مردى از قم مردم را به سوى حق دعوت مى كند، گروهى دعوتش را مى پذيرند و در اطرافش گرد مى آيند كه مانند پاره هاى آهن مى باشند و بادهاى تند نمى تواند آنها را از جاى بركند. از جنگ خسته نمى شوند و ترس ندارند. فقط بر خداوند توكل دارند و سرانجام پيروزى از آن پرهيزكاران خواهد بود»
📚بحار الانوار ج60 ص216
❕روشن ترین #مصداق برای این روایات ، قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی از قم بود که سبب ساقط شدن حکومت باطل گردید و ان شاء الله مطابق روایات بالا این پرچم بدست مبارک امام عصر علیه السلام خواهد رسید .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در رابطه با تعداد امامان و ادعای دروغین او که تصحیف در روایت را سانسور معنا می کند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/481
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد درگیری فاطمه سلام الله علیه باعمر بن خطاب را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2460
👌پاسخ پرسش کاربر که می گوید علی بن ابیطالب اعتراف و مژده میدهد که خداوند در حمله عمر به ایران وعده پیروزی داده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد عزاداری کردن حیوانات بر امام حسین علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2461
❔پرسش
❓ایا برای شرکت در راهپیمایی های 22بهمن و 13 آبان دلیلی از قرآن و روایات وجود دارد تا در برابر دیگران استدلال کنیم
💠پاسخ:
🌴خداوند در آیه 5 ابراهیم می فرماید:
"ذکر هم بایام الله"
🔷«ایام الله را به آنان متذکر شو و یاد آوریشان کن»
🗯درباره ایام الله گفته شده است که مراد تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر بوده است.
👌هر روز که یکی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت الشعاع قرار داده از ایام الله است
♻️هر روز که حق وعدالتی بر پا شده وظلم وبدعتی خاموش گشته همه آنها از ایام الله است
🔶در تاریخ معاصر نیز پیروزی شکوهمند ملت ایران وجریان 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی مصداق ایام الله است وباید در هر سال خاطره آن را زنده کرد وهمواره از این روزهای بزرگ درس والهام گرفت
📚تفسیر نمونه،ج10 ص274
👌و همچنین خداوند می فرماید:
«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل صالح»
🔷توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل صالح نوشته میشود»
🗯روشن است که شرکت در راهپیمایی پر شور 22 بهمن و13 آبان سبب خشم وغضب بیشتر کفار ودشمنان اسلام میشود .
❗️از سوی دیگر یکی از مسائل مهمی که قرآن و روایات بر آن تکیه کرده اند مساله وجوب بیزاری و دشمنی کردن با ظالمین و زور گویان است.
♦️این مساله به قدری مهم است که خداوند در ایه 113 هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان نکنید که آتش شما را فرو گیرد»
🔷حضرت امیر فرمود:
«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓نهج البلاغه نامه 47
♦️در روایت دیگر امده است که حضرت عیسی چنین وصیت می نمود:
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»
📚معانی الاخبار ص196
🔵پیامبر گرامی فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت ظالمان انجام داده اند حاضر میشوند)»
📚ثواب الاعمال،ص260
♦️امام صادق فرمود:
« هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد غضب خداوند قرار دارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص57
❗️وفرمود:
« کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به ظلم انها است هر سه شریک در ظلمند»
📚الکافی ج2 ص333
🗯بی شک شرکت در راهپیمایی هایی که در جهت دشمنی با ظالمین بنا نهاده شده است از مصادیق روشن عمل کردن به این روایات می باشد که اگر نباشد ظالمین در ظلمشان تقویت خواهند شد.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht