🔸ادامه👇
❕به بیان دیگر ؛
👌مفسران معتقدند كه آیات مذکور ، اشاره به پنج ستاره سيار منظومه شمسى است كه با چشم غير مسلح ديده مى شود (عطارد، زهره، مريخ، مشترى، و زحل).
❕توضيح اينكه اگر در چند شب متوالى چشم به آسمان بدوزيم به اين معنى پى مى بريم كه ستارگان آسمان دست جمعى تدريجا طلوع مى كنند و با هم غروب مى نمايند بى آنكه تغييرى در فواصل آنها به وجود آيد، گويى مرواريدهايى هستند كه روى يك پارچه سياه در فواصل معينى دوخته شده اند، و اين پارچه را از يك طرف بالا مى آورند و از طرف ديگر پائين مى كشند، تنها پنج ستاره است كه از اين قانون كلى مستثنا است، يعنى در لابلاى ستارگان ديگر حركت مى كند گويى پنج مرواريد ندوخته روى اين پارچه آزاد قرار گرفته اند، و در لابلاى آنها مى غلطند .
❕ اينها همان پنج ستاره بالا است كه عضو خانواده منظومه شمسى مى باشد، و حركات آنها به خاطر نزديكيشان با ما است، و گرنه ساير ستارگان آسمان نيز داراى چنين حركاتى هستند اما چون از ما بسيار دورند ما نمى توانيم حركات آنها را احساس كنيم، اين از يك سو.
❕از سوى ديگر ، توجه به اين نكته لازم است كه علماى هيئت اين ستارگان را" نجوم متحيره" ناميده اند زيرا حركات آنها روى خط مستقيم نيست، و به نظر مى رسد كه مدتى سير مى كنند بعد كمى بر مى گردند، دو مرتبه به سير خود ادامه مىدهند كه درباره علل آن در علم" هيئت" بحثهاى فراوانى شده است.
❕آيات فوق ممكن است اشاره به همين باشد كه اين ستارگان داراى حركتند (الجوار) و در سير خود رجوع و باز گشت دارند (الخنس) و سرانجام به هنگام طلوع سپيده صبح و آفتاب مخفى و پنهان مى شوند، شبيه آهوانى كه شبها در بيابانها براى به دست آوردن طعمه مى گردند، و به هنگام روز از ترس صياد و حيوانات وحشى در" كناس" خود مخفى مى شوند (الكنس).
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 190
👌سخن علی علیه السلام اشاره به همین ستارگانی است که سیار و دارای حرکت است و این حرکت هم برای ما محسوس و ملموس است ، چنان که در نقل دیگر فرمود ؛
« منظور ستارگانى هستند كه در شب خودنمايى نموده و كنوس مى كنند، و در روز پنهان گشته، خنوس مى كنند، و به چشم كسى نمى آيند »
📚الدر المنثور ج 6 ص 320
❕یا در نقل دیگر فرمود ؛
« هى خمسة انجم: زحل، و المشترى و المريخ، و الزهره، و عطارد » « آنها پنج ستاره اند ، زحل و مشترى ومريخ و زهره و عطارد »
📚مجمع البیان ج 10 ص 44۶
❕ و الا معلوم است كه سيارات منظومه شمسى منحصر به اين پنج ستاره نيستند، و سه ستاره ديگر به نامهاى اورانوس ، پلوتون و نپتون وجود دارد كه تنها با دوربينهاى نجومى قابل مشاهده اند که با کره زمین مجموعا نه سیاره مجموعه شمسی را تشکیل می دهند .
👌معاند می گوید چرا علی علیه السلام در کلام خود از تعبیر « ستاره » استفاده کرده است ، در حالی که این پدیده ها « سیاره اند » نه ستاره ، در حالی که این مقدار اطلاع ندارد که آنچه در آسمان مى بينيم ستاره نامیده می شود که از يك نظر به دو گونه تقسيم مى شوند ؛ «ثابت» و «سيّار» و ستارگان ثوابت مجموعه هايى هستند كه وضع خود را در آسمان تغيير نمى دهند؛ از يك طرف طلوع مى كنند و در طرف ديگر غروب، بى آنكه تغييرى در فواصل آنها ديده شود اما ستارگان سيّار چند ستاره هستند كه در مجموعه منظومه شمسى گرد آفتاب مى گردند و چون فاصله آنها با كره زمين نسبت به اجرام آسمانى، بسيار كم است، حركات آنها در آسمان كاملا معلوم است و دائما محلّ خود را نسبت به ما تغيير مى دهند که معرفی آنها در بالا گذشت . واژه نجم در لغت عرب برای معرفی تمام ستارگان است اعم از ستارگان ثابت یا سیار .
📚لسان العرب ج 12 ص 570 _ پیام امام امیر المومنین ج 4 ص 94
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌سیره پیامبران بر آن بوده است که در برابر تبلیغ ، مزدی دریافت نمی کرده اند ، سیره روحانیت هم بر همین باید باشد و هست که در برابر تبلیغ درخواست اجر و مزدی نمی کنند ، اما میان در خواست مزد و اجر در برابر عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است. اگر مبلغ درست بر عکس انبیا الهی عمل کند و مزد تبلیغ بخواهد و با دین خدا مانند یک کالا معامله کند این مذموم است ، اما اگر مبلغ درخواست مزد نداشته باشد لیکن مردم برای تامین زندگیش چیزی به او اهدا کنند پذیرفتن آن مانعی ندارد در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2900
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « دستور به حبس کردن زنان در خانه » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050
👌در مورد رضاع کبیره که متاسفانه عایشه مروج آن بوده و وهابیت هم از دادن پاسخ منطقی به عملکرد عایشه عاجز مانده است ، توضیحات گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2901
#آیا_اسلام_دستور_به_کشتار_مشرکین_میدهد
🤔#پرسش
❔چرا اسلام دین توحش است؟
بی هیچ سخنی شما را به خواندن آیه ۵ سورهی توبه و تفسیر آن از علامه طباطبایی دعوت میکنیم:
▪️توبه-آیه۵
ترجمه: و چون ماههاى حرام به سرآمد، آنگاه مشركان را هرجا كه يافتيد بكشيد و به اسارت بگيريدشان و محاصرهشان كنيد و همه جا در كمينشان بنشينيد، آنگاه اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات پرداختند، آزادشان بگذاريد كه خداوند آمرزگار مهربان است
▪️تفسیر آیهی ۵ توبه (آیه سیف) در قرآن:
جمله «فَاقْتُلُوا الْمُشرِکِینَ حَیْث وَجَدتُّمُوهُمْ» نشان دهنده برائت و بیزارى از مشرکین است و مى خواهد احترام را از جانهاى کفار برداشته و خونهایشان را هدر سازد...و تشریع این حکم براى این بوده که کفار را در معرض فنا و انقراض قرار داده و به تدریج صفحه زمین را از لوث وجودشان پاک کند، و مردم را از خطرهاى معاشرت و مخالطت با آنان نجات دهد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم ، جهاد در اسلام دفاعی است ، بعنی جنگ و نبرد تنها با کسانی است که به مخالفت علنی بر ضد مسلمین برخیزند و به آنها حمله کنند و با فراهم کردن زمینه ها ، قصد نابودی مسلمین را داشته باشند ، جهاد تنها با چنین کسانی است ، چنان که امام صادق علیه السلام به لزوم جهاد با دشمنان حربی تصریح کردند و فرمودند ؛
« جهاد با عدو و دشمن بر جمیع امت فرض و واجب است به نحوی که اگر جهاد را ترک کنند ، گرفتار عذاب می شوند »
📚الکافی ج 5 ص 9
❕اما کسانی که بر علیه مسلمین نبرد و دسیسه ای نمی کنند ، اسلام دستور به حسن معاشرت با آنها را می دهد ، چنان که می فرماید ؛
«خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند، نهى نمى كند چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد . تنها شما را از دوستى و رابطه با كسانى نهى مى كند؛ كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند، (و كسانى كه) به بيرون راندن شما كمك كردند، و هر كس با آنها رابطه دوستى داشته باشد ستمگر است.» ( ممتحنه 8_9)
❕با توجه به شأن نزول هايى كه درباره اين دو آيه و آيات قبل از آن در سوره ممتحنه آمده است، و نيز با توجّه به قرائن موجود در خود آيات، كاملًا واضح است كه آيات ناظر به مشركان و بت پرستان است و آنها را به دو گروه تقسيم مى كند ؛
❕ گروهى كه با مسلمانان سر جنگ داشتند و مؤمنان را آزار مى دادند و از هيچ گونه كارشكنى ابا نداشتند و گروهى كه حاضر به زندگى مسالمت آميز با مسلمين بودند. در اين آيات از پيوند و دوستى و محبّت با گروه اوّل منع شده و نسبت به گروه دوّم اجازه داده شده است، و كسانى كه با گروه اوّل پيوند دوستى برقرار سازند جزء ظالمان شمرده شده، ولى دوستى كنندگان با گروه دوّم را جزء عدالت پيشگان.
📚پیام قرآن ج 10 ص 346
❕بعضى از مفسّران در مورد اين آيه روايت كرده اند كه همسر مطلّقه ابوبكر براى دخترش اسماء هدايايى از مكّه آورد، و از آنجا كه مادرش هنوز جزء مشركان بود، اسماء از پذيرفتن آن اجتناب كرد و حتّى اجازه ورود را به مادرش نداد، آيه فوق نازل شد، و پيامبر به او دستور داد كه مادرش را بپذيرد و هديه اش را قبول كند و او را احترام نمايد.
📚روح البیان ج 9 ص 481
❕به هر حال از اين آيات يك اصل كلّى و عمومى در مورد چگونگى رابطه مسلمانان با غير مسلمانان استفاده مى شود كه محدود به زمان و مكان خاصّى نيست، و آن اين كه مسلمين موظّف اند كه در برابر هر فرد يا گروه و جمعيّت و هر كشورى كه موضع خصمانه با آنها نداشته باشد و بر ضدّ اسلام و مسلمين قيام نكند و دشمنان اسلام را يارى ندهد، راه مسالمت پيش گيرند، خواه از مشركان باشد يا اهل كتاب ، حتّى اگر جمعيّت يا كشورى در صف دشمنان باشند و تغيير موضع دهند مسلمانان بايد آنها را بپذيرند و با آنها دشمنى نكنند، و معيار، وضع فعلى آنها است.
👌شاهد دیگر بر این مساله کلام علی علیه السلام در فرمان معروف به مالك اشتر است که مى فرمايد ؛
❕ «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّنده اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه اند یا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو»!
📚نهج البلاغه نامه 53
👌 تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره همزيستى محبّت آميز نسبت به غيرمسلمانان اعم از اهل کتاب یا مشرکین پيدا نمى شود و با توجّه به اينكه على عليه السلام در اين فرمان اين محبّت و مدارا و رحمت و لطف را وظيفه رئيس حكومت اسلامى مى شناسد، تكليف افراد يك جامعه در مقابل يكديگر كاملًا روشن مى شود.
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕آیاتی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت ، مربوط به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است و می فرماید ؛
« چگونه براى مشركان پيمانى نزد خدا و رسول او خواهد بود (در حالى كه آنها همواره آماده شكستن پيمانشان هستند) مگر كسانى كه با آنها نزد مسجد الحرام پيمان بستيد (اين گروه كه پيمان خود را محترم شمردند) ما دام كه در برابر شما وفادار باشند شما نيز وفادارى كنيد كه خداوند پرهيزكاران را دوست دارد - چگونه (پيمانشان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى كنند و نه پيمان را، شما را با زبان خود خشنود مى كنند ولى دلهاى آنها ابا دارد و اكثر آنها نافرمانبردارند- آنها آيات خدا را به بهاى كمى فروختند و (مردم را) از راه او باز داشتند، آنها اعمال بدى انجام مى دادند.- (نه تنها در باره شما) در باره هيچ فرد با ايمانى رعايت خويشاوندى و پيمان را نمى كنند و آنها تجاوز كارانند. و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند و آئين شما را مورد طعن قرار دهند با پيشوايان كفر پيكار كنيد چرا كه آنها پيمانى ندارند، شايد دست بردارند. - آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند پيكار نمى كنيد؟ در حالى كه آنها نخستين بار (پيكار با شما را) آغاز كردند آيا از آنها مى ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر مؤمن هستيد - با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى كند و آنها را رسوا مى سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد (و بر قلب آنها مرهم مى نهد) ( توبه 7 تا 14)
❕یا در آیه چهارم همان سوره توبه می فرماید ؛
« مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن فروگذار نكردند و احدى را بر ضد شما تقويت ننمودند، پيمان آنها را تا پايان مدتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد »
❕بنابراین مخاطب آیه پنجم سوره توبه ، آن مشرکین پیمان شکنی اند که پیمان خود را شکسته بودند و در صدد نابود سازی مسلمین بودند ، نه سایر مشرکینی که به عهد و پیمان خود پایبند بودند و از طریق مسالمت خارج نشده بودند و این که علامه طباطبایی از آیه مذکور مطلق نابود سازی شرک و مشرکین از صفحه زمین را برداشت کرده است ، چه مشرکینی که در حال نبرد با مسلمین اند و چه آنانی که مشغول نبرد نیستند ، چنین برداشتی صحیح نیست و با سایر آیات قرآن و روایات همخوانی ندارد و ایشان در این رابطه دچار اشتباه و خطای در برداشت شده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌آقای کمال حیدری بدعت جدیدی ایجاد و طرح کرده است ، تحت عنوان ؛ « اسلام قرآن محور » که ترجمه و تفسیر کلام عمر بن خطاب است که می گفت ؛ « حسبنا کتاب الله » و بر این اساس سعی بر بی اهمیت جلوه دادن سنت و روایات معصومین علیهم السلام را دارد ، وهابیون نیز از دیدگاه های ایشان ذوق زده شده و در قاهره پیرامون آن سمینار می گیرند ، کمال حیدری هم از عملکرد وهابیون قاهره ذوق زده شده و با آب و تاب در کانالش آمده است که برای بررسی دیدگاه ما سمینار می گیرند ❕ببینید جهان اسلام گرفتار چه افرادی شده است ❗️❗️
👌در ذیل ضرورت نظر به سنت و روایات پیامبرگرامی و ائمه معصومین علیهم السلام را توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2902
❕ردیه آیت الله صافی گلپایگانی و وحید خراسانی و اساتید بارز حوزه قم بر کمال حیدری و تصریح بر گمراهی او را نیز در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2904
❕در روایات دیگری توصیفات زیباتری برای امثال کمال حیدری بیان شده است که در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2903
❕مدح و تمجید کمال حیدری از ابن عربی و افتخار به این که مدرس کتابهای ابن عربی است ❗️در ذیل پیرامون ابن عربی و انحرافات او و نظر علمای بزرگ شیعه پیرامون او سخن گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2905
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2906
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2911
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2914
👌در روایاتی آمده است که مستحب است ، زنان در خانه « حبس » شوند ، ما گفتیم مقصود از حبس در این روایات « اختصاص دادن و مخصوص گردانیدن » است ، یعنی زنان را برای وظائف خانه اختصاص دهید و وظائف بیرون خانه بر عهده مردان باشد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2915
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050
❕حال معاند جاهل آمده است و می گوید « حبس » به معنای « زندانی کردن است » نه « اختصاص دادن » در حالی که ما می بینیم ابن منظور در « لسان العرب» که از معتبر و مسند ترین کتب لغوی است می گوید ؛
« احتباسک ایاه ، اختصاصک نفسک به » « وقتی می گویی آن چیز را حبس خودت کردی ، یعنی خودت را به آن اختصاص دادی » ، « تقول احتبست الشی ء ، اذا اختصصته لنفسک خاصه » وقتی می گویی آن شی ء را حبس کردم ، یعنی آن چیز را تنها مختص خودت کردی »
📚لسان العرب ج 6 ص 44
❕یا می بینیم راغب در مفردات می نویسد ؛
« تحبیس به معنای وقف کردن و اختصاص دادن چیزی برای همیشه است ، حبیس فی سبیل الله ، یعنی این را در راه خدا برای همیشه وقف و اختصاص دادم »
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 444
❕در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم هم آمده است ؛
« حبس ؛ ان حقیقه هذه الکلمه هی التوقیف فی مکان او علی منظور و برنامج معین حتی لا یتعداه » « حقیقت معنای واژه حبس ، یعنی وقف و اختصاص دادن به مکان یا برنامه ای که از آن تعدی نشود »
📚التحقیق ج 2 ص 183
❕اگر به زندانی نیز ، زندانی گویند از این جهت است که او را به حضور در مکانی خاص اختصاص داده اند ، بنابراین اصل این واژه به معنای مخصوص گردانیدن است .
#محرمیت_فرزند_خوانده_پسر_بررسی_فتوای_منسوب_به_مرحوم_شاهرودی
🤔#پرسش
❔براى اينكه فرزند خوانده با مادر مادر خوانده اش(نامادرى)محرم شود،
بايد به كمك ديگران، آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى نامادرى اش بكند.
#سئوال:
فرزند پسرى از پرورشگاه آورده شده است و چون شير نامادرى اش را نخورده است با او محرم نيست!
حال بايد براى محرم شدن با نامادرى اش صيغه او شده و به كمك ديگران آلت تناسلى اش(كودك پسر) را وارد آلت تناسلى نامادرى(مادر بزرگ) اش بكند تا با هم محرم شوند.
آيا اين كافيست يا اينكه خود كودك بالغ شود و با شعور كامل اينكار را بكند؟
#پاسخ آيت الله هاشمی شاهرودی ؛
براى محرميت صرف دخول به هر صورت كافيست.
▪️مثال: يك بانوى خيرى پسر ٥-٦ ساله اى را از پرورشگاه مى آورد كه فرزند خوانده اش شود، براى اينكه اين پسر با اين مادر اين بانو محرم شود، بايد با كمك ديگران آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى مادر اين بانو كند😳
من هرچه فكر كردم قادر به فهم اين مسئله نشدم، واقعا كدام حيوانى اينكار را ميكند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که سرپرستی ایتام و فرزندان بی سرپرست عملی خداپسندانه است که ثواب و پاداش وافری را به همراه دارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«هر كه سه يتيم را سرپرستى كند، مانند كسى است كه شبش را به عبادت و روزش را به روزه گذراند و شبانه روز در راه خدا شمشير كشد. من و او در بهشت برادريم همچنان كه اين دو در كنار يكديگرند. و انگشت نشانه و ميانى خود را به هم چسبانيد »
📚میزان الحکمه ج 13 ص 565
❕حال پرسش در مورد فرزند پسر بی سرپرستی است که به فرزند خواندگی پذیرفته می شود ، اگر فرزند بى سرپرستى كه به فرزندخواندگى پذيرفته شده پسر باشد، از جهت محرميّت مشكلى با مرد خانواده ندارد، ولى براى ايجاد محرميّت با خانم خانه، مى توان از راههاى زير اقدام كرد ؛
1⃣اگر مادر آن خانم شير داشته باشد، به اندازه لازم و با رعايت شرايط معتبر به آن نوزاد شير مى دهد، سپس آن پسر بچّه حكم فرزند رضاعى او را پيدا كرده، و به آن خانم نيز محرم مى گردد؛ زيرا برادر رضاعى او خواهد شد. نه تنها به آن خانم، بلكه به خواهران، خواهرزاده ها، برادر برادرزاده ها، عمّه ها، خاله ها، مادر بزرگ و تمامى نوههاى مادر بزرگ محرم خواهد شد.
2⃣اگر مادر آن خانم شير نداشته باشد، ولى خواهر، يا خواهر زاده، يا نوه خواهرش شير داشته باشد و به طور كامل به آن پسر بچّه شير دهد، در اين صورت نيز به آن خانم محرم شده، و حكم خواهر زاده يا فرزند خواهرزاده او را پيدا مى كند و علاوه بر اين به مادر و ساير خواهران و برادرزاده ها و خواهرزاده ها و عمّه ها و خاله ها و مادر بزرگ و نوه هاى مادر بزرگ نيز محرم مى گردد.
3⃣ اگر يكى از برادرهاى آن خانم، يا دختر يكى از برادرهايش، و يا حتّى نوه يكى از برادره ايش، طبق آنچه در بالا آمد، به آن نوزاد شير دهد، به آن خانم و تمام افرادى كه در بالا گفته شد محرم مى گردد، و خانم مذكور عمّه رضاعى او به شمار مى رود.
❕اين راهها همه در صورتى است كه دوران شيرخوارگى بچّه تمام نشده باشد، در غير اين صورت راه قابل ملاحظه اى براى محرميّت وجود ندارد .
📚حیله های شرعی و چاره جویی های صحیح ، مکارم شیرازی ، ص 99
👌چنان که گذشت ، اگر دوران شیرخوارگی فرزند خوانده پسر به پایان رسیده باشد ، راه موجهی برای محرمیت به مادرخوانده باقی نمی ماند ، و این که بگویند اگر مادر آن خانم یعنی مادرخوانده در قيد حيات باشد و شوهر نداشته باشد، صيغه عقد موقّت او را به اذن حاکم شرع براى آن پسر بخوانند و دخولی صورت گیرد تا در اين صورت به آن خانم و خواهران و خواهرزاده ها و برادرزاده هايش، محرم خواهد شد راهی است که هیچ دلیل و مستندی ندارد و فقهای بزرگ هم به آن فتوا نداده اند ؛
1⃣در روایات متعددی تصریح شده است که تنها پدر یا جد پدری حق دارد که بنابر مصالحی ، فرزند غیر بالغ خود را به عقد دیگری در آورد ، در هیچ روایتی چنین حقی برای حاکم شرع یا همان مرجع تقلید ثابت نشده است ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص275 باب 6
❕محقق حلی صراحتا فتوا می دهد ؛
« برای حاکم شرع ، هیچگونه ولایتی بر کسی که بالغ نشده است ( و پدر و جد ندارد ) در ازدواج نمی باشد »
📚شرائع الاسلام ج 2 ص 221
❕شیخ انصاری هم ادعای اجماع می کند که حاکم شرع هیچ گونه ولایتی در ازدواج کودک غیر بالغ نمی باشد ؛
📚مستمسک العروه الوثقی ج 14 ص 476
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌البته برخی بر ولایت حاکم شرع به نقلی از پیامبر استناد می کنند که فرمود ؛
« سلطان ولی کسی است که ولی ندارد »
📚سنن دارمی ج 3 ص 1397
❕منبع این نقل تنها کتب اهل سنت است و در روایات ما نیامده است ، بنابراین چنین نقلی قابل اعتماد نیست ، به فرض هم که نقل صحیح باشد ، مرحوم بحرانی می گوید مقصود از سلطان در نقل فوق امام معصوم علیه السلام است ، زیرا متبادر از لفظ سلطان ، امام الاصل یعنی ائمه معصومین علیهم السلام است ؛
📚الحدائق الناضره ج 23 ص 239
👌محقق ایروانی هم می گوید از کلمات شیخ انصاری استفاده می شود که مقصود از سلطان در نقل فوق ، امام معصوم علیه السلام است ؛
📚حواشی الایروانی علی المکاسب ص 157
❕آیت الله مکارم شیرازی هم نقل فوق را سندا ضعیف می داند ، چون از طریق اهل سنت نقل شده است ؛
📚انوار الفقاهه ، کتاب البیع ، ص 469
❕ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، روایات اهل بیت علیهم السلام را مبنا قرار دهیم و از رجوع به روایات اهل سنت نهی شده ایم ، جز در مواردی که شاهدی در روایات خودمان مبنی بر صحت روایت اهل سنت داشته باشم . علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان ؛
« باب در نهی از رجوع به اخبار مخالفین ( اهل سنت )»
📚بحار الانوار ج 2 ص 214
👌و در این باب روایات متعددی نقل می کند ، از جمله از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛
« به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو »
📚همان ، ص 216
2⃣به فرض که عقد فرزند خوانده پسر با اجازه حاکم شرع صحیح باشد ، طبق چه دلیلی می توان فتوا داد که جبرا دخول صورت گیرد تا محرمیت حاصل شود ❕در حالی که هیچ روایتی که مجوز چنین دخولی باشد ، در دست نیست و چنین دخول کردن جبری ، شبهه حرمت دارد که ما ماموریم در شبهات ، احتیاط کنیم و عمل شبهه ناک را انجام ندهیم ، چنان که چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162
👌پیامبر گرامی نیز فرمود ؛
« امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود (تدريجاً) مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد»
📚الکافی ج 1 ص 68
3⃣آنچه که معاند از مرحوم هاشمی شاهرودی نقل کرد و تصویری در این رابطه از سایت ایشان ارائه می دهند ، صحت آن برای ما محرز نشد و استفتای مذکور در سایت ایشان رویت نشد ، به هر حال یا معاند دروغ می گوید و دست به فتوشاپ زده است ، یا مطلب مذکور از سایت ایشان حذف شده است ، در هر صورت ما چنین فتوایی را در سایت ایشان ندیدیم ، به فرض هم که چنین فتوایی داده باشند ، ما این فتوا را ، فتوای به رای می دانیم ، و فرقی نمی کند که صاحب آن فتوا چه کسی باشد و ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، اعمال رای و سلیقه شخصی نکنیم و تنها به آیات و روایات معصومین علیهم السلام تکیه کنیم .
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد »
📚الکافی ج 1 ص 57
👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است »
📚الکافی ج 1 ص 56
4⃣آنچه که ما در سایت ایشان در مورد محرمیت فرزند خوانده پسر یافتیم ، پرسش و پاسخ ذیل است که ارتباطی با آنچه معاند می گوید ، ندارد .
❕سوال : برای محرمیت فرزند خوانده (پسر) با مادر خوانده آیا می توان از راه های زیر ایجاد محرمیت نمود؟
1. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد موقت با مادر پدر خوانده در صورتی که بی شوهر باشد درآید زیرا در این صورت مادر خوانده عروس پسر می گردد و با توجه به این که در محرمیت عروس دخول در مادر پدر خوانده شرط نیست آیا محرمیت ایجاد می گردد؟
2. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج با مادر بزرگ پدری و یا مادر بزرگ مادری پدر خوانده در آید آیا در این صورت نیز محرمیت میان آنان ایجاد می شود؟
3. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج مادر رضاعی پدر خوانده یا مادر بزرگ رضاعی پدر خوانده درآید آیا محرمیت ایجاد می گردد؟ (عروس رضاعی پسر می شود.)
❕جواب : 1) خیر، زیرا که در این فرض مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نبوده بلکه عروسِ پدرِ حقیقی آن پدر خوانده است.
2 و 3) در هيچ کدام از فروض مذکور مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نمى شود و محرم نيست.
🌐http://www.hashemishahroudi.net/index.php/fa/questions/142
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir