eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
172 ویدیو
36 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
❕در رابطه با کیفیت غیبت امام مهدی ع دو دسته روایت است ؛ 1⃣دسته ای می گوید جسم امام مهدی ع از دیده ها پنهان است و کسی ایشان را نمی بیند ، چنان که در نقلی آمده است ؛ «برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند» 📚الکافی ج1 ص339 2⃣دسته ای دیگر از روایات می گوید ، ایشان دیده می شوند ، اما شناخته نمی شوند ، چنان که در نقل دیگری آمده است ؛ «در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و در بازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد » 📚کمال الدین ج1 ص 144 ❕وهابی گمان کرده است که میان این دو دسته روایات تضاد است ، در حالی که هیچ تضادی نیست ، امام مهدی ع داراى هر دو نوع پنهان زيستى باشد . 👌حضرت در مواردى كه صلاح بداند از ديدگان مردم پنهان است. البته با تصرفى كه به قدرت الهى در ديدگان افراد مى ‏نمايد و ایشان دیده نمی شوند ، و در مواردى كه آن حضرت مصلحت بداند به صورت آشكار در جامعه حركت مى‏ كند و مردم ايشان را مى ‏بينند ولى نمى ‏شناسند . ❕برخى از انديشوران معاصر نيز به اين ديدگاه اشاره كرده، نوشته‏ اند ؛ 👌« درباره امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف غيبت به هر دو نحو ( غيبت جسم _ غيبت عنوان ) تحقق دارد و فلسفه و فايده غيبت به هر دو نحو حاصل مى ‏شود. از جمع بين روايات و حكايات تشرف افراد به خدمت آن حضرت و بهره‏ بردارى از تفسير بعضى از آن‏ها از برخى ديگر دانسته مى‏ شود كه غيبت آن حضرت به هر دو نحو وقوع پيدا كرده است. » 📚پاسخ ده پرسش، صافی گلپایگانی ، ص 67 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕وهابی به دعایی از امام کاظم ع استناد کرده است که ایشان می گویند ؛ « خدایا با فرجم تو را عصیان کردم ، اگر تو بخواهی ، می توانی مرا عقیم کنی » 📚الکافی 3 ص 326 ❔آنگاه مطابق با ذهن بیمارش ، اشکال کرده است که مگر معاذ الله ، امام کاظم ع زانی بوده است که می گوید با فرج خویش خداوند را عصیان کرده ام ❗️ 👌او نمیداند که استغفار معصومین ع از باب « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » بوده است ، چنان که در گذشته توضیح دادیم و نقل قول کردیم ؛ « انبياء و ائمه عليهم السّلام تمام اوقات آنها صرف در راه خدا مى‏ شود و دلهايشان مملو از محبت خدا و دل بسته عالم بالا هستند و هميشه مراقب و متوجه اويند ... پس آنها پيوسته متوجه خدا و با تمام وجود روى بجانب او دارند هر زمان كه از اين مقام عالى و ارجمند پا را پائين گذارند و مشغول بخوردن و آشاميدن و اشتغال به امور آميزشى و يا ساير كارهاى مباح و جايز داشته باشند خود را گناهكار ميدانند و از آن استغفار ميكنند. مگر همين طور نيست كه اگر غلامى در مقابل آقاى خود بخوردن و آشاميدن و يا آميزش اشتغال داشته باشد با اينكه ميداند آقا متوجه او است از نظر مردم قابل سرزنش و اعتراض است چه رسد به سرور تمام سروران و هستى بخش جهان ... ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2913 ❕بر این اساس ، امام کاظم ع ، مشغول شدن به همبستری با همسر را برای خود غفلت از خداوند محسوب می کرد و خود را عاصی معرفی می کرد ، و این عصیان همان عصیان نسبی است که ما از آن تعبیر می کنیم به « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » که در نمایه بالا ، مفصل در مورد آن توضیح دادیم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ائمه شیعه ، به خوردن ادرار ، توصیه کرده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3312
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، پیامبر گرامی در یک ساعت ، با یازده تن از همسرانش ، نزدیکی می کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1419
🤔 ❔امام علی: از ازدواج با آفریقایی ها حذر کنید چون زشت اند! ▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكُمْ وَ نِكَاحَ اَلزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ. [منبع: الکافی-ج۱۰-ص۶۴۵] ◾️امام صادق: امير المؤمنين فرمود: شما را از ازدواج با زنجيان (آفريقايى‌ها) برحذر مى‌دارم؛ چون اينها مخلوقاتى زشت‌اند ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را نفی کرده و می فرماید ؛ « ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» 🔶حجرات 13 🔷پیامبر گرامی فرمود ؛ « خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا» 📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 _ تحف العقول ص 34 _ الاختصاص ص 341 ❕علی ع فرمود ؛ « هیچکس برتری بر دیگری ندارد ، مگر به تقوی » 📚الکافی ج 8 ص 361 👌بنابراین مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی و روایی همخوانی ندارد ، قابل قبول نمی باشد . ❕از سوی دیگر ملاک مهم در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه تا بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست . 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد» 📚الکافی ج5 ص323 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « اگر کسی به خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76 ❕روایتی که مورد استناد معاند قرار گرفت ، بر خلاف ادعای شبهه افکن ، از ازدواج با تمام آفریقایان نهی نمی کند ، بلکه از نژاد خاصی از آنان به نام « زنجیان » نهی می کند ، آنان گروهی از مردمان سودان بوده اند ؛ 📚کتاب العین ، ج 6 ص 71 ❕در سند روایت مذکور نیز ، « مسعده بن صدقه » وجود دارد که نجاشی او را توثیق نمی کند ؛ 📚رجال نجاشی ص 415 ❕شیخ طوسی نیز او را سنی مذهب معرفی می کند ؛ 📚رجال طوسی ص 146 👌بنابراین روایت چنین کسی ، برای ما نمی تواند قابل قبول است ، خصوصا آنکه روایت او بر خلاف مسلمات قرآنی و روایی است . ❕به فرض که روایت فوق را صحیح محسوب کنیم ، باز هم ، گفتنی است ؛ 👌این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی خاص نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی صدور آن است . ❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با قوم مذکور بیان کردند ، کسانی که منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، و جامعه به انحراف کشیده نشود ، نهی مذکور را بیان داشتند و این که آنان را قومی « زشت » معرفی کردند ، حمل می شود به زشتی و خباثت درونی آنان ، بنابراین بیان منسوب به امام علی ع بیان کننده یک حکم عام و همیشگی در مورد قوم زنجیان نمی باشد و روشن است که اگر آنان اسلام بیاورند و اصلاح رفتار داشته باشند ، نهی مذکور ، شامل آنان نمی شود ، چنان که مترجم کتاب « خصال » در مورد چنین روایاتی می گوید ؛ «منظور حديث كسانى از اين افراد هستند كه در زمان صدور حديث از شهرهاى خود به مدينه آمده بودند و افراد لاابالى بودند و همگان را شامل نمی شود » 📚ترجمه خصال ، جعفری ، ج2 ص23 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند نقلی را مورد اشکال قرار داده است که علی ع دو مسلمانی را که پس از اسلام ، بت پرست و مرتد شده بودند ، با آتش تنبیه کرد ، در مورد فلسفه تنبیه مرتد در اسلام ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020 ❕در مورد حکم الهی در مجازات برخی از افراد با آتش ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3313
❕مطابق نصوص صریح قرآن و روایات ، پذیرش اصول دین باید بر اساس تعقل و اندیشه و برهان باشد نه تقلید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3314 👌بر این اساس ، والدین کودکان خویش را باید با اعتقادات اسلامی به صورت استدلالی آشنا کنند و در کنار آن واجبات و عبادات را نیز به آنها بیاموزند تا با پذیرش عقلانی و استدلالی اسلام ، بتوانند پس از بلوغ ، واجبات شرعی خود را نیز به انجام برسانند ، اگر کودک به این مهم و وظیفه تمرینی توجهی نداشت ، میتوان به عنوان آخرین مرحله ، آنان را مختصر تنبیه بدنی کرد ( تا سه ضربه به صورت کاملا خفیف که موجب سرخی و کبودی نگردد ) که در ذیل در مورد شرایط آن توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753
❕وهابی با کمال وقاحت مدعی است که در میان علمای شیعه در مسائل مختلف ، اختلافات شدیدی است ، در حالی که ما در گذشته پاسخش را دادیم و نشان دادیم که این اختلافات میان فرق و علمای مذاهب اربعه اهلسنت به حدی است که هر یک دیگری را کافر و از اسلام خارج می دانند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668 ❕و در مورد برخی فتاوی اختلافی در میان علمای شیعه نیز در گذشته مفصل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2409 ❕و گفتیم ؛ « از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، با تکیه بر نصوص معصومین که حکم را کاملا روشن بیان کرده اند ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2158
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ائمه شیعه سلام الله علیهم در مورد عادت زنانگی فاطمه زهراء سلام الله علیها ، متناقض حرف زده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3315
🤔 ❔اول آسمان خلق شد يا زمین؟ كداميك را الله زودتر آفرید؟ ) اول زمین و بعد آسمان (سوره البقره آیه ٢٩) #ب) اول آسمان و بعد زمین (سورة النازعات آیه هاى ٢٧ تا ٣٠ ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه از آیات و روایات استفاده می شود ، آفرینش زمین قبل از خلقت آسمان بوده است اما گسترانیدن زمین از زیر آبها ، بعد ازخلقت آسمان بوده است ، بر این اساس هیچ تضادی میان آیات مورد اشکال معاند نمی باشد . ❕علی ع فرمود ؛ « خداوند عز و جل زمانى كه زمين‏ها را آفريد، آنها را پيش از آسمان‏ها آفريد. » 📚قصص الانبیاء ، راوندی ، ص 36 _ بحار الانوار ج 54 ص 85 👌و فرمود ؛ « خداوند- كه يادش پر شُكوه و نام‏هايش پاك باد- زمين را پيش از آسمان آفريد. سپس براى تدبير كارها بر عرش قرار گرفت. » 📚 تفسیر عیاشی ج 2 ص 120 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 13 _ بحار الانوار ج 54 ص 89 ❕امام باقر عليه السلام نیز فرمود ؛ « خداوند عز و جل پيش از آن كه آتش را بيافريند، بهشت را آفريد، و پيش از آن كه معصيت را بيافريند، طاعت را آفريد، و گذشت را پيش از خشم آفريد، و نيكى را پيش از بدى آفريد، و زمين را پيش از آسمان آفريد » 📚الکافی ج 8 ص 145 _ الوافی ج 26 ص 472 ❕امام صادق ع نیز فرمود ؛ « خداوند زمین را قبل از آسمان خلق کرد » 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 352 _ تفسیر نور الثقلین ، ج 5 ص 503 ❕خداوند نیز می فرماید ؛ «او خدايى است كه همه آنچه در زمين وجود دارد، براى شما آفريده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است » ( بقره 29 ) 👌بنابراین ، از این آیه شریفه و روایات فوق الذکر ، استفاده می شود که ابتداء زمین خلق شد ، سپس آسمان ، حال آنچه مورد اشکال قرار می گیرد ، این آیه شریفه است که می فرماید ؛ « آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكلتر است يا آفرينش آسمانى كه خداوند بنا نهاد؟! _ سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت - و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود- و زمين را بعد از آن گسترش داد._ آبش خارج كرد و چراگاهش را آماده ساخت- و كوه‏ها را ثابت و محكم نمود- همه اينها براى بهره‏ گيرى شما و چهارپايان شما است » ( نازعات 27 _ 31) ❕می گوید از آیه استفاده می شود که زمین پس از آسمان آفریده شده است ، در حالی که خداوند می گوید ؛ « وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها » « یعنی زمین پس از خلق آسمان گسترش پیدا کرد نه آنکه آفریده شده باشد » 👌« دحا » از ماده دحو ، به معنى گستردن است بعضى نيز آن را به معنى تكان دادن چيزى از محل اصليش تفسير كرده ‏اند و چون اين دو معنى لازم و ملزوم يكديگرند به يك ريشه باز مى ‏گردد. ❕به هر حال منظور از « دحو الارض » اين است كه در آغاز تمام سطح زمين‏ را آبهاى حاصل از بارانهاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود اين آبها تدريجا در گودالهاى زمين جاى گرفتند و خشكيها از زير آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده‏ تر شدند تا به وضع فعلى در آمد و اين مساله بعد از آفرينش زمين و آسمان روى داد . 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 97 ❕در دعای پیامبر گرامی نیز می خوانیم ؛ « اى كسى كه در آسمان، سدّى از هوا قرار داد، و زمين را بر روى آب گسترانيد » 📚جمال الاسبوع ، ص 118 _ بحار الانوار ج 92 ص 186 ❕بنابراین ، ابتدا زمین خلق شد ، و سپس آسمان و پس از خلقت آسمان ، دحوالارض رخ داد و زمین از زیر آب گسترش پیدا کرد و به شکل کنونی در آمد و هیچ تضادی میان آیات مورد بحث نمی باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ معاند را که مدعی است ، در مذهب شیعه ، بهتان زدن ثواب دارد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1071
❕پاسخ معاند را که منکر آن است به این که بشارت به نبوت پیامبر گرامی اسلام در تورات و انجیل آمده است را در ذیل بخوانید که مفصلا این قضیه را از تورات و انجیل ، ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2988
🤔 ❔نفرت شديد جعفر صادق از شيعيان امام جعفر صادق در مورد شيعيانش میگوید: لو ميزت شيعتي لم أجدهم إلا واصفة ولو امتحنتهم لما وجدتهم إلا مرتدين : اگر به شيعيانم بنگرم تعدادشان خيلى كم است، و اگر امتحانشان كنم همه را مرتد مى يابم. : الکافی جلد ٨ صفحه ٢٢٨ چاپ دار الكتب الإسلامية – طهران لينك صفحه كتاب در حقيقت عده اى اراذل بى بند و بار و لاابالى مانند آخوندها از روز اول اين مذهب را بوجود آورده و خودشان را به على و اولادش چسبانده اند ❗️❗️ 💠💠 1⃣متاسفانه ملحدین فضای مجازی که بر علیه شیعه ، شبهه پراکنی می کنند ، اندک سواد علمی و تحقیقی ندارند و اکثر مطالبشان ، نشر دادن مطالب و شبهات ، وهابیت بر علیه شیعه و کپی کردن از سایت ها و کانالهای وهابیت است ، ملحد مستشکل این قدر نمی داند که روایت مورد استناد او از امام کاظم ع است نه امام صادق ع 2⃣از سوی دیگر ، روایت مورد استناد او ، سندا ضعیف است . در سند روایت « ابراهیم بن عبد الله الصوفی » وجود دارد که مجهول است ؛ 📚زبده المقال من معجم الرجال ، ج 1 ص 74 _ مستدرکات رجال الحدیث ، ج 1 ص171 ❕و موسی بن بکر الواسطی وجود دارد که واقفی مسلک و از دشمنان و مخالفان امام رضا ع بوده است ؛ 📚رجال طوسی ، ص 343 ❕و محمد بن سلیمان وجود دارد که گفته شده است اهل غلو وجود است ؛ 📚رجال حر عاملی ، ص 222 3⃣روایت مذکور ، اگر صحیح هم باشد ، باز هم روشن است که در مورد شیعه نمایان منافقی است که به دروغ ادعای تشیع می کردند نه شیعیان واقعی ، همانانی که امام صادق ع در وصف آنان فرمود ؛ « کسانی هستند که خود را شیعه معرفی می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین ، بدتر هستند » 📚بحار الانوار ج 65 ص 166 ❕و در یک بیان کلی فرمود ؛ «شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند . شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراه است» 📚وسایل الشیعه ج15 ص247 ❕روایت مذکور نیز در بیان شرح حال منافقینی است که خود را به دروغ شیعه معرفی می کردند ، لذا امام کاظم ع در ذیل روایت تصریح می کند که شیعه ، کسی است که مطابق امر ما رفتار کند ، ترجمه کامل روایت مذکور چنین است که حضرت فرمود ؛ « اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند. آنها مدتهاست كه بر اريكه ‏ها لميده‏ اند و مى‏ گويند ، ما شيعه على هستيم، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد. » 📚الکافی ج 8 ص 228 👌ذیل روایت روشن می کند که مقصود امام ع شیعه نمایانی است که خود را منسوب به تشیع می کردند ، اما شیعه واقعی نبودند ،و امام ع می گوید شیعه واقعی و شیعه علی ع کسی است که فعل و اعمالش ، اثبات کننده قول و ادعایش باشد ، کسی که در قول و ادعا و سخن ، ادعای تشیع می کند ، اما در عمل مطابق امر اهلبیت ع عمل نمی کند ، چنین کسی شیعه محسوب نمی شود ، بلکه منافقی است که تنها نام شیعه را یدک میکشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ دروغگویی شاخ دار ملحد را که مدعی است ، شهر مکه تا صدسال پس از پیامبر گرامی وجود نداشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1686
❕پاسخ شبهه پراکنی وهابی را که مدعی است ، در اسلام اربعین گرفتن وجود ندارد و مراسمی که شیعه برای اربعین حسینی می گیرد ، نامشروع و حرام است را در ذیل بخوانید که در مورد چرایی اربعین گرفتن برای امام حسین ع و مشروعیت آن ، توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2107
👌وهابی مدعی است که شیعه می گوید علی ع در شب معراج ، همراه پیامبر ص بوده است ، در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم ، آنچه مورد اعتقاد ما در این موضوع است ، چیز دیگری است که در ذیل می توانید بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2239
🤔 ❔📌با جمعیت بزرگ باشید « همراه جماعت بزرگتر. زيرا دست خدا با جماعت است و از تفرقه حذر كنيد، زيرا كسانى كه از جماعت كنارى مى گيرند طعمه شيطان اند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى افتد و گرگ او را بر مى خورد » 📜خطبه 127نهج البلاغه ❔چرا شیعیان از جمعیت بزرگ اهلسنت جدا شده اند ❗️❗️ 💠💠 👌مقصود علی علیه السلام ، از همراهی با اکثریت ، اکثریت مومن و طرفدار حق است ، و حضرت جمله مذکور را در برابر خوارج ایراد فرمودند که از اکثریت جامعه به رهبری علی ع جدا شده بودند ، چنان که کامل بیان علی ع ، چنین است که فرمود ؛ « شما (خوارج) شرورترين مردم و كسانى هستيد كه شيطان آنها را هدف تيرهاى خود قرار داده، و به سرگردانى كشانده است، (و افكار شيطانى و اعمال ضد انسانى شما، بهترين گواه بر اين معناست).و به زودى دو گروه درباره من هلاك (و گمراه) مى‏ شوند: دوست افراطى كه محبّتش او را به غير حق مى‏ كشاند و دشمن افراطى كه از سر دشمنى قدم در غير طريق حق مى ‏نهد.بهترين مردم درباره من، گروه ميانه رو هستند، از آنها جدا نشويد و هميشه همراه جمعيّت‏هاى بزرگ (اكثريت طرفدار حق) باشيد، كه دست خدا با جمعيّت است. از جدايى بپرهيزيد (جدايى از توده‏ هاى عظيم و مؤمن) زيرا افراد تنها و جدا، نصيب شيطانند، همان گونه كه گوسفند تك‏رو، طعمه گرگ است. آگاه باشيد! هر كس به اين شعار (شعار تفرقه‏ انگيز خوارج لا حكم إلّا للّه) مردم را دعوت كند او را به قتل برسانيد هر چند زير عمامه من باشد (و به من پناهنده شود).» 📚نهج البلاغه ،خطبه 127 ❕روشن است که منظور از هماهنگى با جمعيّت ، همان اكثريتى است كه داراى ايمان و ارزش‏هاى انسانى و اخلاقى باشد. اسلام هرگز هماهنگى با اكثريت فاسد را توصيه نكرده و نمى ‏كند. 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 5 ص 331 🔸على عليه السّلام كه گوينده سخن بالاست در سخن ديگرى مى ‏فرمايد ؛ «لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلّة أهله » ؛ هرگز در مسير هدايت از كمى همراهان وحشت نكنيد» (و به دنبال اكثريت فاسد گام برنداريد) » 📚نهج البلاغه خطبه 201 ❕ نكوهش‏هايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده ، منظور همين اكثريت فاسد و مفسد است ، در آیات متعددی می خوانیم ؛ « ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى ‏دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى‏ آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى‏ آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى ‏سازند »(انعام- 116). ❕و در آیه ای با صراحت می گوید ؛ « بگو (هيچ گاه) ناپاك و پاك مساوى نيستند هر چند فزونى ناپاك‏ها تو را به شگفتى اندازد از (مخالفت) خدا بپرهيزيد اى صاحبان خرد شايد رستگار شويد» ( مائده 100 ) ❕بنابراین ، اگر اكثريت، مؤمن و آگاه و در مسير حق باشند نظرات آنها محترم و غالبا مطابق واقع است و بايد از آن پيروى كرد. ولى اگر اكثريت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنها ، جنبه انحرافى دارد و پيروى از آن چنان كه قرآن مى‏ گويد انسان را به ضلالت و گمراهى مى ‏كشد . 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 281 ❕ ما نیز ، امروز همین عقیده را در مورد اهلسنت داریم که اگرچه آنان ، اکثریت مسلمین را تشکیل می دهند ، اما به حق پشت کرده اند و دستور خداوند در مورد ولایت علی ع زیر پای گذاشته اند و همان اکثریتی هستند که پیروی از آنان موجب بدبختی و شقاوت می گردد . ❕ما از این که دراقلیت هستیم ، خوف و ناراحتی نداریم ، چرا که هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست، در طول تبليغ پيامبران، از زمان حضرت نوح (عليه السَّلام) تا عصر حضرت خاتم مؤمنان در اقليّت بودند. 👌 قرآن آنگاه كه مبارزات پى گير انبيا را ياد مى كند، پيوسته تذكر مى دهد ، گروندگان و مؤمنان به آنان بسيار اندك بودند. درباره نوح كه نهصد و پنجاه سال به تبليغ پرداخت، مى فرمايد ؛ «جز اندكى به همراه او ايمان نياوردند». ( هود 40)در آيه ديگر مى فرمايد:«اندكى از بندگان من سپاسگزارند». (سبا 13) ❕لذا امام كاظم عليه السلام به هِشام بن حَكَم فرمود ؛ « اى هشام! ... سپس خداوند، شمارِ اندك را ستوده و فرموده است: «اندكى از بندگان من، سپاس‏گزارند» و فرموده: «و چه اندك اند ايشان!» .... » 📚الكافي: ج 1 ص 15 ح 12 ❕علی ع نیز فرمود ؛ « حقی هست و باطلی ، و هر یک از این دو پیروانی دارند ، پس اگر باطل در اکثریت ااست ، از دیرباز چنین بوده و اگر حق در اقلیت است ، بسا و امید ( بسا که با وجود اندک بودنش بر باطل غلبه کند و امید که روزی بیاید که حق بر باطل چیره آید )» 📚الکافی ج 8 ص 68 _ نهج البلاغه ، خطبه 16 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است خداوند به کسانی که او را نمی پرستند ، فحاشی کرده است را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1520 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3316
👌وهابی در صدد است که تولد علی ع در خانه کعبه را زیر سوال ببرد ، در ذیل پاسخش را داده ایم و این مساله را از کتب خودشان ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1021 ❔آنگاه میگوید مگر تولد یافتن در کعبه زمانی که بتخانه بوده است ، برای علی ع فضیلت است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/732
👌وهابی در مورد تشویق به پیاده روی برای زیارت امام حسین ع اشکالاتی وارد کرده است ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2108 ❔آنگاه می گوید چرا تشویق به پیاده روی برای زیارت خانه خدا نمی کنید ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3078
🤔 ❔شيخ مفيد اعتقادى به شهادت حضرت فاطمه عليها السلام توسط حضرت عمر ندارند اين اعتقاد را از كتب شيخ مفيد اثبات ميكنيم و شيخ مفيد در اين مسئله و حتى در اصل وجود فرزندى به نام محسن تشكيك كرده شيخ مفيد از بزرگان شيعه تقرير جالبى دارد مبنى بر اينكه خليفه دوم عمر ابن خطاب رضي الله عنه مسلمان است و ازدواج با او از نظر شرعى جايز است مشخص است اگر شيخ مفيد اعتقاد به اين داشته كه عمر ابن خطاب قاتل حضرت فاطمه عليها السلام است قطعا حكم به ناصبى بودن او ميداد و در مذهب شيعه ، شخص ناصبى كافر نجس است و ازدواج با او جايز نيست شيخ مفيد در كتاب المسائل السرويه صفحه 91 ازدواج با عمر ابن خطاب رضي الله عنه را جايز ميداند او عمر ابن خطاب را مسلمانى گمراه معرفى ميكند اما اين گمراهى سبب خروج وى از دين اسلام نشده . 📙 كتاب المسائل السرويه ص91 شيخ مفيد در كتاب الارشاد ص255 در مورد تعداد فرزندان امير المؤمنين تصريح ميكند بعضى از شيعيان گفته اند كه فاطمه عليها السلام فرزندى به نام محسن داشته و طبق نظر اين بعضى از شيعيان تعداد فرزندان اميرمؤمنان به بيست و هشت فرزند ميرسد و الله اعلم . ⛔️ دقت كنيد ميگويد اين نظر بعضى از شيعيان است و الله أعلم ... متن عربى : وفي الشِّيعةِ 👈من يَذكرُ أنّ فاطمةَ صلواتُ الله عليها أسقطَتْ بعدَ النّبي ولداً ذكَراً كانَ سَمّاه رسولُ اللّهِ ـ وهوحملُ ـ مُحَسِّنَاً 👈فعلى قولِ هذهِ الطّائفةِ أولادُ أَميرِ المؤمنينَ ثمانيةٌ وعشرونَ ، واللّهُ أعلمُ 📙 كتاب الارشاد ص 255 ⛔️ دقت شود به عبارت فعلى قول هذه الطائفه = طبق نظر اين گروه از شيعيان يعنى شيخ مفيد خودش را جزو اين گروه نميداند 💠💠 👌این که فاطمه صدیقه سلام الله ، مورد هجوم خلفاء واقع شد و به شهادت رسید ، مورد اجماع تمام علمای نامی شیعه در طول تاریخ بوده است که در ذیل می توانید بیشتر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8346 ❕چنان که شيخ الطائفه ، شیخ طوسی ، شاگرد شيخ مفيد و سيد مرتضى مى ‏گويد ؛ «و آنچه انكار كرده‏ اند، زدن فاطمه عليها السّلام است. در حالى كه روايت شده كه فاطمه عليها السّلام را، تازيانه زدند.» مشهور است و در ميان شيعه در اين باره اختلافى وجود ندارد كه عمر به شكم او زد چنان كه بچه ‏اش را سقط كرد. جنين سقط شده، محسن ناميده شد. روايت اين جريان نزد آنان مشهور است. همين‏گونه مشهور است كه وقتى عده ‏اى به فاطمه عليها السّلام پناه آوردند و از بيعت با خليفه سرپيچى كردند، دار و دسته حكومت خواستند كه خانه را به روى زهرا عليها السّلام آتش زنند. هيچ كس نمى‏ تواند روايت اين ماجرا را انكار كند. زيرا روايت وارده از طريق اهل سنت، بوسيله بلاذرى و ديگران را بيان كرديم روايت شيعه مستفيض است و در آن اختلافى ندارند» 📚تلخيص الشافى، ج 3، ص 156 ❕اينكه شيخ طوسى شاگرد شیخ مفيد، اجماع را تقرير مى‏ كند و آن را از مسلّمات مى ‏گيرد، دلالت دارد كه استادش یعنی شیخ مفید ، در رأس قائلان و مدافعان از اين اجماع بوده است. در غير اين صورت بيان اين مسأله با اين جزم، و قاطعيت و وضوح تمام توسط شيخ طوسى درست نبود. چه يكى از استادانش كه احدى از موافقان و مخالفان در تبحّر وى در اين قضايا ترديد ندارد، مخالف اجماع است و آن را از اساس انكار مى‏ كند ، بنابراین ، نقل قول شیخ طوسی روشن ترین دلیل بر آن است که شیخ مفید ، قضیه شهادت حضرت زهرا س را قبول داشته است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 1⃣شیخ مفید در کتاب اختصاص خود ، قضیه شهادت فاطمه زهرا س را به وضوح نقل و بیان می کند و این نقل ، نشان از اعتقاد او به این قضیه دارد . ❕او در كتاب اختصاص از عبد اللّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه آن حضرت فرمود ؛ « ابو بكر نوشته ‏اى در ردّ فدك براى زهرا عليها السّلام نوشت. زهرا عليها السّلام در حالى كه نوشته را در دست داشت، از نزد ابو بكر بيرون آمد. عمر در راه به او رسيد. گفت: دختر محمّد! اين نوشته چيست كه در دست توست؟ فرمود: نوشته‏ اى است كه ابو بكر در ردّ فدك برايم نوشته است. گفت: بده به من. زهرا عليها السّلام حاضر نشد نوشته را به او بدهد. عمر لگدى به زهرا عليها السّلام كه فرزند پسرى به نام محسن در شكم داشت، كوبيد. در اثر اين ضربه، زهرا عليها السّلام محسن را سقط كرد. سپس عمر، او را سيلى زد. گويى هم اكنون به گوشواره‏ هاى گوشش مى‏ نگرم كه در اثر آن سيلى شكست. سپس نوشته را برداشت و پاره كرد. زهرا عليها السّلام به خانه رفت و هفتاد و پنج روز در اثر ضربتى كه عمر به او زد، مريض بود تا اينكه از دنيا رفت». 📚الاختصاص ص 185 ❕در همان كتاب، روايت ديگرى آورده كه مى‏ گويد ؛ « خليفه دوم، لگدى به در خانه كوبيد و آن را شكست. او لگدى به زهرا عليها السّلام زد. فاطمه عليها السّلام در اثر اين ضربه، فرزندش محسن را سقط كرد.» 📚الاختصاص ص 344 ❕ در حديث ديگرى در همان كتاب آمده است ؛ « امام صادق عليه السّلام فرمود: «و قاتل امير المؤمنين و قاتل فاطمة و قاتل المحسّن و قاتل الحسن و الحسين». 📚الاختصاص ص 344 👌شیخ مفید در مقدمه کتاب اختصاص ، روایات آن کتاب را از آثار اهلبیت ع و چشمه های روشن و محاسن سخنان اهلبیت ع می داند و این گواه بر آن است که ایشان قائل به صحت منقولات کتاب الاختصاص است . ❕کتاب شناس معروف شیعه ، مرحوم آقا تهرانی نیز کتاب « الاختصاص » را از آثار شیخ مفید می داند . 📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ، ج 1 ص 358 2⃣از سوی دیگر ، گنجى شافعى به نقل از شيخ مفيد می گوید ؛ «او بر گفته ‏هاى جمهور افزوده كه فاطمه عليها السّلام پس از پيامبر پسرى سقط كرد كه رسول خدا او را محسن ناميده بود. اين مطلب نزد هيچ يك از ناقلان جز ابن قتيبه وجود ندارد». 📚کفایه الطالب ص 413 ❕بنابراين گنجى، اعتقاد به سقط محسن را دقيقا به شيخ مفيد نسبت مى ‏دهد . 3⃣شيخ مفيد در کتاب مقنعه که يك كتاب در فقه شيعه است ، در كتاب مزار، زيارت صديقه طاهره عليها السّلام را آورده است. اين زيارت تصريح دارد كه آن حضرت شهيده است: «السّلام عليك ايتها البتول الشهيدة الطاهرة» 📚المقنعه ص 459 ❔آيا شهادت او جز تازيانه ‏هايى كه از اينان خورد، علّت ديگرى دارد؟ در ذیل توضیح داده ایم که مفهوم « شهیده » در مورد فاطمه س ، تنها گواه بر کشته شدن و قتل ایشان می باشد ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9564 4⃣شیخ مفيد، تلاش دار و دسته حكومت براى به آتش كشيدن خانه زهرا س را در كتاب امالى خود روایت کرده و می گوید ؛ «هنگامى كه مردم با ابو بكر بيعت كردند، على عليه السّلام و زبير و مقداد وارد خانه فاطمه عليها السّلام شدند و از بيرون آمدن خوددارى كردند. عمر بن خطاب گفت: خانه را بر رويشان به آتش زنيد. زبير شمشير به دست بيرون آمد ... على عليه السّلام به سوى عاليه بيرون رفت. ثابت بن قيس بن شماس در راه به او رسيد، گفت: تو را چه شده يا ابا الحسن؟! فرمود: مى‏ خواستند خانه‏ام را به رويم آتش زنند و ابو بكر بالاى منبر بود و مردم با او بيعت مى‏ كردند ولى از اين اقدام جلوگيرى و به آن اعتراض نكرد ...» ثابت گفت: دست از تو بر نمى ‏دارم تا در راه تو كشته شوم. با هم به راه افتادند و به مدينه برگشتند. فاطمه س را ديدند كه در كنار در خانه ‏اش ايستاده هيچ يك از آنان در خانه‏ اش نبود و مى‏ گفت: «هرگز مردمى بدتر از شما نديدم، جنازه رسول خدا را در برابرمان رها كرديد و كارتان را تمام نموديد و ما را اميرتان نكرديد، با ما كرديد آنچه كرديد و برايمان حقى قائل نشديد ...» 📚امالی مفید ص 59 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌5⃣شیخ مفيد در كتاب الجمل خود نیز مى ‏گويد ؛ «هنگامى كه عده‏ ای از بنى هاشم و ديگران در گريز از ابو بكر و اظهار مخالفت با او در خانه فاطمه عليها السّلام جمع شدند، عمر بن خطاب، قنفذ را فرستاد و گفت: آنان را از خانه بيرون كن. اگر بيرون نرفتند، هيزمها را در كنار در جمع كن و به آنان اعلام نما كه اگر براى بيعت بيرون نيايند، خانه را بر رويشان آتش خواهم زد. سپس خودش با گروهى از جمله مغيرة بن شعبه ثقفى، و سالم غلام ابو حذيفه، به راه افتادند تا به در خانه على عليه السّلام رسيدند. عمر ندا داد: فاطمه دختر رسول خدا! كسانى را كه به خانه‏ ات پناهنده شده‏ اند بيرون كن تا بيعت كنند و در آنچه مسلمانان وارد شده ‏اند، داخل شوند و الّا به خدا سوگند آنان را به آتش مى‏ كشم. اين حديث مشهور است.» 📚الجمل ص 117 ❕بنابراین شیخ مفید هیچگاه منکر مصائب فاطمه س و شهادت ایشان و سقط شدن جنین ، ایشان نبوده است . ❕وهابی می گوید ، اگر چنین است ، پس چرا شیخ مفید ، عمر بن خطاب را مسلمان می داند و بر این اساس ، ازدواج ام کلثوم با عمر را شرعا جایز می شمرد ، در حالی که باید حکم به ناصبی بودن عمر بن خطاب می داد و می گفت ازدواج با ناصبی حرام است ❗️❗️ 👌در پاسخ باید توجه کنیم ؛ 1⃣اولا شیخ مفید از اساس ، ازدواج عمر با ام کلثوم را منکر است و می گوید راوی جریان زبیر بن بکار بوده است که موثق نیست و بغض امیر مومنان را داشته است . 📚المسائل السرویه ص 86 2⃣آنگاه می گوید ، اگر این ازدواج واقع هم شده باشد ، بنابر دو فرض و دو وجه ، منافاتی با اعتقاد شیعه مبنی بر گمراهی عمر بن خطاب ندارد ؛ 🔸الف ؛ بگوییم که ازدواج بر اساس ظاهر اسلام است ( و عمر به ظاهر ) مسلمان بود ، اگر چه افضل آن است که مناکحه با مومن باشد ، اما اگر ضرورت موجب شود که با مسلمان گمراه ، تزویج صورت گیرد ، این ضرورت ، چنین تزویجی را بی اشکال می کند ، علی ع نیز برای آنکه فسادی در دین و دنیای مردم ایجاد نشود ، این ازدواج را امضا کرد . 🔸 ب ؛ منکاحه با کسی که نسبت به امامان جحد و دشمنی می ورزد ( ناصبی ) حرام است ، مگر آنکه انسان بترسد که اگر تن به چنین ازدواجی ندهد ، دین و جانش در معرض نابودی قرار گیرد ، چنان که در چنین حالتی ، اظهار کلمه کفر یا خوردن مردار و خون و گوشت خوک نیز جایز است ، یعنی در هنگام ضرورت ، امیر مومنان هم مجبور به این ازدواج بود چرا که عمر علی ع تهدید کرده بود و علی ع از روی ضرورت تن به این ازدواج داد ، چنان که ضرورت ، اظهار کلمه کفر را جایز می داند ؛ 📚المسائل السرویه ، ص 91 👌می بینیم که شیخ مفید ، تنها در حال بررسی فرض های و وجوه مساله بوده است و فرض و وجه دومی که مطرح کرده است ، مطابق با عقیده خودش بوده است ، یعنی ازدواج با ناصبی چون عمر بن خطاب ، در زمان ضرورت اشکالی ندارد ، لذا در کتاب دیگرش ، چنین ازدواجی را مقایسه می کند با جریان لوط نبی ، که از روی ضرورت ، به قوم کافرش پیشنهاد داد تا با دخترانش ازدواج کنند ؛ 📚المسائل العکبریه ص 62 ❕اما وهابی پلید ، فرض و وجهی را که شیخ مفید مطرح می کند ، به عنوان عقیده شیخ مفید می گیرد . ❕وهابی در ادامه به عبارت شیخ مفید در ارشاد استناد می کند که ایشان ، وجود فرزندی به نام محسن برای فاطمه س را تنها به گروهی از شیعه نسبت می دهد و این را گواه بر آن می گیرد که شیخ مفید ، قائل به وجود چنین فرزندی نبوده است ، کلام شیخ مفید چنین است ؛ « در ميان شيعه كسانى مى ‏گويند فاطمه عليها السّلام پس از پيغمبر يك فرزند پسر سقط كرد كه پيامبر او را- در شكم مادر- محسن ناميده بود. بنا به عقيده اين طايفه، فرزندان امير المؤمنين عليه السّلام، بيست و هشت نفرند. خدا به حقيقت امر آگاه ‏تر است.» 📚الارشاد ج 1 ص 355 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌❕مرحوم علامه ، سید جعفر عاملی ، به این اشکال پاسخ زیبایی می دهد و می گوید ؛ « عبارت مذكور بر مخالفت شيخ مفيد با شیخ طوسی در این موضوع دلالت ندارد ، زيرا واژه «شيعه» در زمان شيخ مفيد بر شمارى از فرقه ‏ها اطلاق مى‏ شد مثل: زيديه، اسماعيليه، اماميه و ديگران و حتى معتزله كه در بغداد حاكم بودند و اجازه دادند كه مراسم عاشورا به شيوه معروف و متداول كه تا روزگار ما ادامه دارد، انجام شود. در حالى كه دشمنان، اماميه را رافضيه مى‏ خواندند. نوبختى در كتاب فرق الشيعة، اشعرى در المقالات و الفرق، شيخ مفید در الفصول المختاره، و ديگران از فرقه‏ هاى مختلف شيعه سخن گفته‏ اند. طالبان تفصيل در اين باره به اين كتابها و ديگر منابع فرق و مذاهب مراجعه كنند. ❕علّامه خواجويى مازندرانى ادّعاى اطلاق لفظ شيعه بر معتقدان به امامت على عليه السّلام، هر چند به امامت ديگر امامان معتقد نباشد، را رد كرده مى‏ گويد: «اين گفته وى غريب است و بر قلّت تتبع و عدم تأمّل و مطالعه او دلالت دارد. بسيارى از اخبار دلالت دارد كه بر زيديه و واقفيه و همراهان آنان شيعه اطلاق شده است.» 📚الرسائل الاعتقادیه ص 27 ❕❕بنابراين شیخ مفيد نمى‏ خواهد حديث سقط محسن را به شيعه به معناى عام نسبت دهد بلكه فقط به شيعه اماميه نسبت مى‏ دهد. شايد به كار بردن لفظ «طايفه»، اشاره داشته باشد كه طايفه‏ اى از شيعه آن را روايت مى‏ كنند نه همه طوايفى كه شيعه ناميده مى‏ شوند. 👌جالب توجه است كه شيخ مفيد رحمه اللّه نگفت: «بعضى از شيعيان حديثى روايت مى ‏كنند ...» بلكه گفت: «در ميان شيعه كسانى مى‏ گويند: فاطمه عليها السّلام پس از پيغمبر يك فرزند پسر سقط كرد ...». او به يك يا چند حديث اشاره نكرده يا به جمع قائلان شيعه از حيث قلّت و كثرت اشاره ننموده است بلكه اشاره دارد كه آن قدر هستند كه وصف «طايفه» در مورد آنان صحيح باشد. آنجا كه گفت: «بنابراين عقيده اين طايفه ...». شيخ طوسى رحمه اللّه ملقب به «شيخ الطائفه» است. يعنى: طايفه اماميه نه مطلق شيعه. ❕از سوی دیگر ، عصر شيخ مفيد فوق العاده حساس و از سخت ‏ترين عصرها در تاريخ تشيع است. زيرا همه ‏ساله در روز غدير خم، و عاشورا كه شيعيان به گراميداشت اين ايام و برپايى مجالس جشن، و سوگوارى مى ‏پرداختند، حنبلي هاى متعصب بغداد كه نمى‏ توانستند شاهد برپايى چنين محافلى باشند، به مجالس و دسته ‏جات شيعيان حمله مى‏ كردند، و در نتيجه مصائب، بلايا و كشتارهاى فجيع روى مى‏ داد. ما اين عصر را در فصل اوّل كتاب خود: صراع الحريه فى عصر المفيد ، توضيح داده‏ ايم. ❕يك سال خانه ‏هاى شيعه در محله كرخ بغداد را به آتش كشيدند كه در اثر آن هجده هزار نفر، و به اعتقاد ابن خلدون، بيست هزار نفر و از جمله زنان و كودكان، كشته شدند. 👌شيخ مفيد رحمه اللّه مى‏ خواست با مسائل در نهايت حكمت و دقت برخورد كند. لذا در ارشاد كه از نوشته ‏هاى اواخر زندگى او است، كوشيد يك كتاب تاريخى برخوردار از دقّت و امانت علمى ارائه دهد كه همه آن را قبول داشته باشند و بتوانند از آن استفاده كنند. او مى ‏خواست در اين كتاب حوادث را بدون تفصيل و به دور از اختلافات و تعصبات مذهبى بيان كند تا يك كتاب همگانى باشد. ❕به همين منظور مسائل حسّاس و تفرقه برانگيز را به صورت نمايان، ذكر نكرد تا آنجا كه از جزئيات سقيفه مربوط به بيعت با أبو بكر هيچ نمى‏ گويد. به نظر مى‏ رسد كه اين كار شيخ مفيد در چارچوب سياستهاى متوازن و متعادل وى انجام شده كه شرايط را در اتخاذ آن مورد ملاحظه قرار مى‏ داد و با آن واقع‏ گرايانه، هدف‏دار، و با مسئوليت و آگاهى برخورد مى ‏كرد. 👌شيخ مفيد رحمه اللّه در كتاب الارشاد تلاش مى‏ کند از اين حدود درگذرد تا يك كتاب تاريخى براى همگان باشد كه بتوانند بدان مراجعه و بدون اشكال و اتهام از آن استفاده كنند. اگر از ميان فرقه‏ هاى شيعه، فقط اماميه در اين مسأله اجماع دارند نه ساير فرقه ‏ها مثل اسماعيليه و زيديه و ...، در اين صورت از شيخ مفيد رحمه اللّه پذيرفته نخواهد بود كه اين اجماع اماميه را به ساير طوايف و فرقه ‏ها نيز نسبت دهد. 👌شيخ مفيد از يك جهت از دامن زدن به مسائلى كه تعصبات مذهبى را بر مى ‏انگيزد، دورى مى‏ كند و از سوى ديگر در اينجا به صورت پنهان و زيركانه به يك امر حسّاس اشاره مى ‏كند. چه وجود جنينى را كه پيغمبر محسن ناميده بود، اثبات كرده و خواننده را آزاد گذاشته تا خود درباره نقش و سرنوشت اين جنين تحقيق كند. 📚ماساه الزهراء ج 1 ص 166 ❕با توجه به آنچه از نصوص قطعی گذشت ، شیخ مفید عقیده به شهادت فاطمه س و سقط شدن محسن را داشته است ، و این مساله قابل شک و تردید نمی باشد @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir