❕در ذیل در مورد چرایی و فلسفه زلزله و این که زلزله فعل الهی است ، توضیحات کافی را ارائه داده ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3456
❕و در ذیل هم توضیح داده ایم که این که زلزله فعل الهی است ، منافاتی با این ندارد که یک سلسله علل طبیعی نیز داشته باشد ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2817
👌معاند عامل پیدایش نزاع و جنگ ها را مذهب و دین می داند و مدعی است نزاع موجود میان ادیان ، گواه بر آن است که ادیان به دنبال صلح و سازش نبوده اند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3455
👌وهابی مدعی است که شیعه معتقد است تمام صحابه پیامبر مرتد شدند ، جز سه تن ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3170
#مجازات_فرزندان_قاتلین_امام_حسین_توسط_امام_مهدی_علیهما_السلام
🧐#پرسش
❔ امام مهدی٬ ابوبکر البغدادیِ غایبِ تشیع ❗️❗️
➖امام زمان که بیاید فرزندان از نسل قاتلان حسین را صرفاً به خاطر محکوم نکردن کردار پدرانشان ذبح میکند!!! درست همانند دواعش که هرجا میروند افراد را به واسطه محکوم نکردن مخالفینشان گردن میزنند!
امام صادق: هر گاه حضرت قائم عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشريف خروج كنند فرزندان قاتلين امام حسين عليه السّلام را به خاطر كردار پدرانشان مىكشد! چون آنان به رفتار و کردار پدرانشان راضی بودند!
📚منبع: ترجمه علل الشرایع ٫ جلد ۱ ٫ صفحه ۸۷۵ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر خلاف آنچه در دنياى مادى معمول است كه رضايت به اعمال مجرمانه ديگرى جرم محسوب نمىشود ، همانگونه كه رضايت به اعمال نيك نيكوكاران بىپاداش است، در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
" الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَىبِهِ. "
"آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت كرده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مىكند: گناه عمل و گناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مىشود و آن گناه رضايت است). "
📚نهج البلاغه ، حکمت 154
👌مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مىگويد:
«إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْلٍ فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مىکند.
📚بحار الانوار ج 97 ص 94 باب 2
❗️از جمله حديثى از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه 183 سوره آل عمران آورده كه خطاب به گروهى از كافران است كه مىگفتند: ما به هيچ پيغمبرى ايمان نمىآوريم تا معجزهاى انجام دهد: «قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»؛ بگو: پيامبرانى پيش از من، براى شما آمدند و دلايل روشن و آنچه را گفتيد آوردند؛ اگر راست مىگوييد چرا آنها را به قتل رسانديد؟!» امام عليه السلام در اينجا مىفرمايد: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلَاءِ لَمْ تَقْتُلُوا
؛ معلوم است اينها كه در عصر پيامبر بودند انبياى پيشين را نكشتند» «وَلَكِنْ لَقَدْ كَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِينَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِينَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَرِضَاهُمْ بِذَلِكَ الْفِعْلِ؛ ولى آنها علاقه و فكرشان با قاتلان بود؛ از اين رو خدا آنها را قاتل ناميد چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مىگرفت»
📚همان منبع
❗️مرحوم صاحب وسائل نيز در جلد 16 در كتاب «الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» باب پنجم را به همين مسئله اختصاص داده و هفده روايت در اين زمينه در آن نقل مىكند؛ از جمله در حديثى از على ع از رسول خدا ص نقل مىكند:
«مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَمَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ؛ كسى كه در صحنه انجام كارى حضور داشته باشد اما در دل از آن ناخشنود باشد مانند آن است كه حضور نداشته و اما كسى كه غايب بوده و به آن رضايت داده گويى حاضر بوده (و در آن كار شركت داشته است)».
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 138
👌در داستان كشتن ناقه ثمود (همان معجزه الهى خداوند كه به پيامبرشان حضرت صالح داد) قرآن مىگويد: همه آن قوم بر اثر عذاب الهى از ميان رفتند در حالى كه همانگونه كه در كلام ديگرى از اميرمؤمنان به آن اشاره شده ناقه ثمود را يك نفر كشت و چون ديگران به آن رضايت دادند خداوند همگى را عذاب كرد: (وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا)
📚نهج البلاغه خطبه 201
👌در زيارتنامهها نيز كراراً این مطلب به چشم مىخورد كه زائر لعن و نفرين مىكند به كسانى كه جنايات يزيديان را در كربلا را شنيدند و به آن رضايت دادند: «وَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه»
📚تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 114
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌در روایت مورد استناد معاند نیز آمده است که امام على بن موسى الرضا عليه السلام در پاسخ كسى كه سؤال كرد: چگونه هنگامى كه حضرت مهدى عليه السلام قيام مىكند فرزندان قاتلان حسين عليه السلام را به سبب اعمال پدرانشان به قتل مىرساند در حالى كه خداوند مىفرمايد: «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى»؛ و هيچ گناهكارى بار گناه ديگرى را به دوش نمىكشد» ( اسراء 15 )
امام عليه السلام فرمود:
" به سبب آن كه اين فرزندان به اعمال پدرانشان رضايت دادند و به آن افتخار مىكنند و هر كس به چيزى راضى شود مانند اين است كه آن را انجام داده باشد، سپس امام عليه السلام افزود:
«وَلَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رجل بالمغرب لکان الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِيكَ الْقَاتِلِ ؛ اگر كسى در مشرق به قتل برسد و ديگرى در مغرب باشد و به آن قتل رضايت دهد شخص راضى در نزد خداوند شريك قاتل است».
📚علل الشرایع ج 1 ص 229
👌روشن است كسانى كه به قتل امام حسين عليه السلام راضى شوند و به آن افتخار كنند در حقيقت ناصبىاند و ناصبىها به منزله كفار حربى هستند .
📚پیام امام امیر المومنین ، ج 13 ص 278
❔ممكن است در بدو نظر چنين تصور شود كه اگر كسى گناهى را مرتكب نشود و هيچگونه دخالتى حتى در اعانت و يارى گنهكاران در آن نداشته باشد چرا رضايت قلبى به آن گناه او را هم شريك گناه سازد؟
👌دليل آن با دقت روشن مىشود و آن اينكه هنگامى كه رضايت به كارهاى خلاف ديگران در قلب انسان جايگزين شد تدريجاً در اقوال و افعال او خود را نشان مىدهد، و انسان نیز در همان مسیر قدم بر می دارد ، زيرا نمىشود انسان به چيزى محبت داشته باشد و در اعمال و اقوالش ظاهر نگردد ، بنابراین از آنجایی که این نیت بد منتهی به عملکرد می شود ، لذا آنان به خاطر عملکرد ناصوابشان تنبیه می شوند .
❗️اضافه بر اين كسى كه به اعمال خلاف ديگران راضى مىشود هرگز به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر عمل نخواهد كرد، زيرا آن عمل را دوست دارد و به گنهكاران به سبب اين گناه عشق مىورزد ، این هم یک عملکرد ناصواب است و صرف نیت نیست و آنان به خاطر این عملکرد ناصواب ، مستحق مجازاتند .
❗️این مجازات ها همه بر اساس حق و عدالت و مطابق حکم خداوند به خاطر عملکرد ناصواب افراد است ، بر خلاف رفتار دواعش که از روی هوای نفس و بر خلاف حکم الهی ، بیگناهان را با دلائل واهی ، تنببه و مجازات می کرد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_به_معاند_در_مورد_وقوع_اشتباه_در_قرآن
🤔#پرسش
❔ايرادات و اشتباهات قرآن!
اين بخش: سوره اعراف(آيه ١٧٥)
▪️ آيه اول: وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿۱۷۵﴾
#ترجمه:
و داستان آن كس را كه نشانه هاى خود را به او داده بوديم برايشان بخوان كه به آنها بى اعتنا شد آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد (۱۷۵)
▪️بررسى اشكالات اين آيه:
نويسنده قرآن خطاب به محمد(دريافت كننده قرآن) ميگويد؛
داستان شخصى كه قبلا به او نشانه هايمان را داديم و اعتنا نكرد را براى مردم بخوان، خوب تا اينجا مشكلى نيست و چيز عجيبى وجود ندارد اما در ادامه موضوع عجيب ميشود و ميگويد؛
چون (آن شخص) اعتنا نكرد به آيات ما سپس شيطان پيرو او شد(فاتبعه الشيطان)!
يعنى آن شخص آيات و نشانه ها را ديده و گفته است؛ بيخيال بابا اينا چيه من كه باور ندارم، بعد ناگهان شيطان مى آيد و راه مى افتد دنبال اين شخص و پيرو او ميشود!!
طبق تعريف خود قرآن اين انسانها هستند كه بدنبال شيطان راه مى افتتد و گمراه ميشوند، نه اينكه شيطان بيفتند دنبال انسان و گمراه شود ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند در سوره اعراف می فرماید ؛
"وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ - وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ - ساءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ أَنْفُسَهُمْ كانُوا يَظْلِمُونَ - مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَ مَنْ يُضْلِلْ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون "
" و براى آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) از (دستور) آنها خارج گشت و شيطان به او دست يافت و از گمراهان شد - و اگر مىخواستيم (مقام) او را با اين آيات (و علوم و دانشها) بالا مىبرديم (اما اجبار بر خلاف سنت ماست لذا او را به حال خود رها ساختيم) ولى او به پستى گرائيد و از هواى نفس خويش پيروى كرد او همچون سگ (هار) است كه اگر به او حمله كنى دهانش را باز و زبانش را برون خواهد كرد و اگر او را به حال خود واگذارى باز همين كار را مىكند (گويى آن چنان تشنه دنيا پرستى است كه هرگز سيراب نمىشود) اين مثل جمعيتى است كه آيات ما را تكذيب كردند اين داستانها را (براى آنها) بازگو كن شايد بينديشند (و بيدار شوند)- چه بد مثلى دارند گروهى كه آيات ما را تكذيب كردند ولى آنها به خودشان ستم مىكردند - آن كس را كه خدا هدايت كند هدايت يافته (واقعى) او است و آنها را كه (به خاطر اعمالشان) گمراه سازد زيانكاران (واقعى) آنهايند. " ( اعراف 175 - 178 )
❗️ از بسيارى از روايات و كلمات مفسران استفاده میشود كه منظور از اين شخص که آیات مذکور از او خبر می دهد ، مردى به نام " بلعم باعورا" بوده است كه در عصر موسى ع زندگى مىكرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائيل محسوب مىشد، و حتى موسى ع از وجود او به عنوان يك مبلغ نيرومند استفاده مىكرد، و كارش در اين راه آن قدر بالا گرفت كه دعايش در پيشگاه خدا به اجابت مىرسيد، ولى بر اثر تمايل به فرعون و وعد و وعيدهاى او از راه حق منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد، تا آنجا كه در صف مخالفان موسى ع قرار گرفت .
📚تفسیر نمونه ، ج 7 ص 14
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌امام رضا ع در مورد آیات مذکور فرمود ؛
" بلعم باعورا داراى اسم اعظم بود، و با اسم اعظم دعا مىكرد و خداوند دعايش را اجابت مىكرد ، در آخر به طرف فرعون ميل كرد، و از درباريان او شد، روزى كه فرعون براى دستگير كردن موسى و يارانش در طلب ايشان مىگشت، عبورش به بلعم افتاد، گفت: از خدا بخواه موسى و اصحابش را به دام ما بيندازد، بلعم بر الاغ خود سوار شد تا او نيز به جستجوى موسى برود الاغش از راه رفتن امتناع كرد، بلعم شروع كرد به زدن آن حيوان، خداوند قفل از زبان الاغ برداشت و به زبان آمد و گفت: واى بر تو براى چه مرا مىزنى؟ آيا مىخواهى با تو بيايم تا تو بر پيغمبر خدا و مردمى با ايمان نفرين كنى؟ بلعم اين را كه شنيد آن قدر آن حيوان را زد تا كشت، و همانجا اسم اعظم از زبانش برداشته شد، و قرآن در باره اش فرموده:" فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ، وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ" اين مثلى است كه خداوند زده است "
" انه اعطى بلعم بن باعور الاسم الأعظم، فكان يدعو به فيستجيب له فمال الى فرعون فلما مر فرعون في طلب موسى
و أصحابه قال فرعون لبلعم ادع لله على موسى و أصحابه ليحبسه علينا فركب حمارته ليمر في طلب موسى فامتنعت عليه حمارته فأقبل يضربها فأنطقها الله عز و جل، فقالت: ويلك على ماذا تضربني؟ أ تريد ان أجيء معك لتدعو على نبي الله و قوم مؤمنين؟ فلم يزل يضربها حتى قتلها و انسلخ الاسم من لسانه، و هو قوله: فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ و هو مثل ضربه الله "
📚بحار الانوار ج 13 ص 377
❗️بنابراین آیات مذکور به روشنى اشاره به داستان كسى مىكند كه نخست در صف مؤمنان بوده و حامل آيات و علوم الهى گشته، سپس از اين مسير گام بيرون نهاده، به همين جهت شيطان به وسوسه او پرداخته، و عاقبت كارش به گمراهى و بدبختى كشيده شده است.
❗️تعبير" انسلخ" كه از ماده" انسلاخ" و در اصل به معنى از پوست بيرون آمدن است، نشان مىدهد كه آيات و علوم الهى در آغاز چنان به او احاطه داشت كه همچون پوست تن او شده بود، اما ناگهان از اين پوست بيرون آمد و با يك چرخش تند، مسير خود را به كلى تغيير داد!.
👌از تعبير👈" فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ"👉 چنين استفاده مىشود كه در آغاز شیطان تقریبا از او قطع اميد كرده بود، چرا كه او كاملا در مسير حق قرار داشت، اما پس از انحراف مزبور، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و به او رسيد و بر سر راهش نشست و به وسوسه گرى پرداخت، و سرانجام او را در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار داد .
📚تفسیر نمونه ج 7 ص 13
👌اشکال سطحی معاند در مورد تعبیر 👈فاتبعه الشیطان 👉 است ، در حالی که توجه ندارد که ماده " تبع " وقتی به باب " افعال " رود ، به معنای روان شدن و ملحق شدن است ، یعنی شیطان در پی گمراه سازی او روان شد و خود را به او ملحق ساخت و گمراهش کرد ، چنان که در فرهنگ ابجدی می خوانیم ؛
" أَتْبَعَ- إِتْبَاعاً [تبع] هُ: در پى او روان شد و به او رسيد،- هُ كذا: آن را به او رسانيد يا پيوست كرد "
📚فرهنگ ابجدی ، ص 9
❗️راغب نیز به این نکته تصریح می کند ؛
" يقال: أَتْبَعَهُ: إذا لحقه "
📚مفردات ألفاظ القرآن، ص: 163
👌متاسفانه معاند بیسواد بدون تامل در معانی لغات مورد استفاده قرآن ، اشکال سطحی مطرح کرده بود که از آنچه گذشت ، پاسخ او روشن گردید .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕اکثریت مطالبی که معاندین در فضای مجازی مطرح میکنند تکراری است و برای ما خسته کننده است که شبهات تکراری آنان را پاسخ گوییم . یک نمونه این شبهات تکراری شبهه ذیل است :
❕ملحد مدعی شده است که زراره می گوید که اگر هر آنچه که از امام صادق ع شنیده ام ، بگویم ، آلت تناسلی مردان ، مانند چوب باد می کند ، در ذیل پاسخ این دروغگویی و بیسوادی او را داده ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2879
❕معاند فراری از مدرسه که از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرده است و به درجه دکتری و متخصص در نقد اسلام رسیده است 😁 به قدری از آموزهای اسلامی بی اطلاع است که در پاسخ به ما می گوید که من فکر می کردم که شیطان یکی از فرشتگان بارگاه الهی بوده و از جنس آتش ❗️
👌درحالی که نمی داند فرشتگان از جسم نورانی تشکیل شده اند نه آتش ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1037
👌و ابلیس بزرگ شیاطین ، از اجنه بود که تنها در جمع فرشتگان حضور داشت و فرشته نبود و اجنه هستند که از آتش اند نه فرشتگان ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1039
❕او در ادامه از تصور کودکانه خود می گوید که یک شیطان است که با قدرت فراوانی که دارد میلیونها انسان را فریب می دهد ❗️در حالی که نمی داند آن ابلیس و شیطان بزرگ ، اعوان و انصار فراوانی دارد که آنان انسانها را دنبال می کنند و فریب می دهند ، و یک شیطان نیست ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568
#پاسخی_به_معاند_در_مورد_وقوع_اشتباه_در_قرآن2
▪️ايرادات و اشتباهات قرآن!
اين بخش: سوره اعراف(آيه ١٧٦)
در اين بخش به آيه ١٧٦ از سوره اعراب ميپردازيم.
در آيه قبلى در مورد كسى كه به آيات و نشانه هاى الله بى اعتنا بود اشاره كرده بود و اينكه شيطان پيرو او شده است، اين آيه ادامه همان موضوع را بيان ميكند اكنون با هم اين آيه و ترجمه اش را بررسى ميكنيم؛
▪️آيه دوم: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُص الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۱۷۶﴾
#ترجمه: و اگر مى خواستيم قدر او را بالا مى برديم اما او به سوى زمين گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد! و داستانش مثل داستان سگ است، اگر به او حمله كنى له له ميزند و اگر او را رها كنى باز هم له له ميزند اين مانند آن قومى است كه آيات ما را تكذيب كردند پس داستانها را برايشان حكايت كن شايد كه بينديشند (۱۷۶)
▪️بررسى اشكالات آيه:
در ابتدا ميگويد؛ اگر ميخواستيم قدرش را بالا ميبرديم اما او به طرف زمين گرايش پيدا كرد و از هواى نفسش پيروى كرد!!
"مگر قدر و منزلت انسان يك موضوع فيزيكى است كه با بالا و پايين بودن آن شخص به طرف آسمان يا به طرف زمين گرايش پيدا كند؟؟
"يعنى همه انسانها كه بر روى زمين هستند از هواى نفسشان پيروى كرده اند و به سوى زمين گرايش پيدا كرده اند؟
"اصلا يعنى چه به سوى زمين گرايش پيدا كرد؟ "مگر ما بودن يا نبودن روى زمين دست خودمان است؟
در ادامه اوضاع اين آيه وخيم تر هم ميشود. مثلا الله لطف ميكند براى درك بهتر مخاطب ازين موضوع مثال ميزند و ميگويد: داستان اين شخص كه به آيات بى اعتنايى كرده بود مثل داستان سگ است كه وقتى به او حمله كنى له له ميزند(زبانش را در مى آورد و نفس نفس ميزند) و وقتى او را به حال خود رها كنى نيز له له ميزند.
نويسنده اين آيه هركسى بوده است در عمرش نه با سگ برخورد كرده است و نه چيزى در مورد سگها ميدانسته است.
#اولا؛ چرا يك انسان عاقل بايد يك سگ حمله ور شود؟
#دوما؛ اگر كسى به يك سگ معمولى حمله ور شود، سگ پا به فرار ميگذارد و در يك فاصله اى مى ايستد و به طرف همان شخص عوعو ميكند.
#سوما؛ سگها در حالت عادى له له نميزنند و تنها وقتى احساس گرما كنند زبانشان را بيرون مى آورند و له له ميزنند و با اينكار بدنشان را خنك ميكنند چون پوست سگها مانند ما انسانها منفذ براى عرق كردن ندارد.
#چهارما؛ چطور الله ادعا ميكند خالق كل هستى است و اين ساده ترين موضوع در مورد سگها را نميداند؟
#پنجما: اين مثال كاملا با موضوع آن شخص بى ربط بود و موضوع را كلا مبهمتر كرد.
💠#پاسخ 💠
👌ما در ذیل در رابطه با اشکالات معاند پیرامون آیات مورد بحث توضیحات مفصلی ارائه دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3922
👌معاند در ادامه پیرامون آیات مذکور اشکالات دیگری مطرح کرده است که آنها را بررسی می کنیم ، نخست آیات مورد بحث از نظر می گذرانیم که خداوند می فرماید ؛
"وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ " " و براى آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) از (دستور) آنها خارج گشت و شيطان به او دست يافت و از گمراهان شد - و اگر مىخواستيم (مقام) او را با اين آيات (و علوم و دانشها) بالا مىبرديم (اما اجبار بر خلاف سنت ماست لذا او را به حال خود رها ساختيم) ولى او به پستى گرائيد و از هواى نفس خويش پيروى كرد او همچون سگ (هار) است كه اگر به او حمله كنى دهانش را باز و زبانش را برون خواهد كرد و اگر او را به حال خود واگذارى باز همين كار را مىكند (گويى آن چنان تشنه دنيا پرستى است كه هرگز سيراب نمىشود) اين مثل جمعيتى است كه آيات ما را تكذيب كردند اين داستانها را (براى آنها) بازگو كن شايد بينديشند (و بيدار شوند). " ( اعراف ۱۷۵ ،۱۷۶ )
💠#ادامه 👇
💠#ادامه 👇
❕حال بررسی اشکالات ؛
1⃣معاند اشکال کرده است که خداوند می گوید بلعم باعورا به زمین گرایش پیدا کرد و گمراه شد , مگر گرایش به سوی زمین و زندگی بر آن موجب گمراهی است ❗️
👌او توجه ندارد که در تعبیر مذکور , معنای کنایه ای از زمین قصد شده است . اخلد از ماده" اخلاد" به معنى سكونت دائمى در يك جا اختيار كردن است، بنا بر اين" أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ" يعنى براى هميشه به زمين چسبيد كه در اينجا كنايه از جهان ماده و زرق و برق و لذات نامشروع زندگى مادى است.
📚تفسیر نمونه ج ۷ ص ۱۲
👌کنایه عبارت است از لفظى است كه غيرمعنايى كه براى آن وضع شده است از آن اراده شده است : " لفظ اريد به غير معناه الّذى وضع له "
📚ترجمه و شرح جواهر البلاغه , ج 2 ص 294
👌در آیات مذکور نیز ارض در معنای کنایی خود یعنی لذات نامشروع به کار رفته است و الا روشن است که قرآن زندگی در زمین و بهره مندی از آن را ناپسند نمی داند و می فرماید ؛
" هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْض " " او خدايى است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريده است " ( بقره ۲۹ )
👌و می فرماید ؛ " وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ " "و زمين را براى خلايق آفريد. " ( الرحمان ۱۰ )
❕آنچه ناپسند است تکیه کردن بر لذات نامشروع زندگی زمینی است که در آیات مذکور همین نکته مقصود خداوند از بیان سرگشت بعلم باعورا بوده است ، نه آنکه مطلق زندگی در زمین ناپسند بوده باشد .
2⃣در ادامه معاند تشبیهی که به سگ در آیات مذکور صورت گرفته است را مورد اشکال قرار می دهد که در پاسخ او گفتنی است ؛
❕«فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ انْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ اوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ» یعنی مثال بلعم باعورا، مثال سگ هار است و " ال موجود بر کلمه کلب " برای عهد و اشاره به سگهای هار است چرا که سگهاى معمولى در خدمت انسان هستند و منافع معقول و قابل توجهّى دارند؛ به همين جهت، از نظر فقه اسلامى خريد و فروش چنين سگهايى مجاز شمرده شده است ، چنان که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2017
❗️ ولى سگهاى هار (سگهاى مبتلا به بيمارى هارى)- كه بعضى از انسانها نيز بدان مبتلا هستند- از نظر فقه اسلامى بىارزش شناخته شده است؛ زيرا قبل از اين بيمارى، كار او مراقبت بود و اكنون مزاحمت. از ويژگىهاى سگهاى هار اين است كه: معمولًا دهانشان باز است و زبانشان هميشه در حركت است؛ اين حالت به سبب حرارت زياد است كه بر اثر بيمارى در درون بدن آنها به وجود مىآيد و حركت زبان به حكم بادبزنى است كه مقدارى او را خنك مىكند.
👌سگ هار هميشه تشنه است و هيچ گاه سيراب نمىشود و در هر صورت- چه به او كمك كنند، چه رهايش سازند- به فرد مقابل حمله مىكند.
❕قرآن مجيد در اين مثال زيبا، عالم منحرف را به سگ هار تشبيه كرده است؛ يعنى انسان اين چنينى نه تنها فاقد ارزش است، بلكه بسيار خطرناك است و هوا و هوس و دنياپرستى چشم او را كور كرده است؛ به گونهاى كه نه دوست را مىشناسد و نه دشمن را.
📚مثالهاى زيباى قرآن، ج1، ص: 227
❕افرادی چون بلعم باعورا بر اثر شدت هوا پرستى و چسبيدن به لذات جهان ماده، يك حال عطش نامحدود و پايانناپذير به خود گرفته كه همواره دنبال دنيا پرستى مىرود، نه به خاطر نياز و احتياج بلكه به شكل بيمار گونهاى همچون يك" سگ هار" كه بر اثر بيمارى هارى حالت عطش كاذب به او دست مىدهد و در هيچ حال سيراب نمىشود ، اين همان حالت دنيا پرستان و هوا پرستان دون همت است، كه هر قدر بيندوزند باز هم احساس سيرى نمىكنند. بنابراین وجه شبه در تشبیه مذکور کاملا روشن ومنطقی و زیبا است .
📚تفسیر نمونه ج ۷ ص ۱۴
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
ـ🍃⃟🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•
ـ🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•
ـ🍃⃟🕸᭄• ﷽
ـ🕸
ـ🍃⃟
⚫️سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب ایران اسلام , امام خمینی را تسلیت می گوییم .
✔️ برخی از پرسش و پاسخها پیرامون امام خمینی قدس سره :
1⃣زن ستيزى و بى ارزشى زن در تمامى اركان و احكام و قوانين اسلام نهفته است. خمينى در تحرير الوسيله ميگويد: برای زنان بهتر آنست که كسى را تشییع جنازه نکنند اگر چه ميت زن باشد و بعید نیست که تشییع کردن برای زنان جوان کراهت داشته باشد(مكروه است زن جوان در تشييع جنازه شركت كند).منبع: كتاب تحریرالوسیله رود ح الله خمینی جلد اول ص ١٢
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3880
2⃣ملحد استفتائی از مرحوم امام خمینی نقل کرده است که ایشان در پاسخ به این که آیا ادیسون وارد بهشت می شود یا خیر ؟ پاسخ داده اند که غیر موحد ، وارد بهشت نمی شود ، در حالی که این سخن ، لزوما به این معنا نیست که غیر موحد ، حتی اگر نیکوکار باشد ، چون بهشت نمی رود ، پس در آتش جهنم سوزانده می شود ، در ذیل در این رابطه توضیح مفصلی داده ایم ؛
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1947
3⃣سب مقدسات اهل سنت (سبّ به عایشه ،طلحه و زبیر) توسط بنيانگذار انقلاب(آیت الله خمينى):
آیت الله خمینی در کتاب الطهاره مینویسد: عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و امثال آنان،ظاهرا نجس نیستند، گرچه از سگ و خوک [باطنا] خبیث تر باشند.
📕نام کتاب : كتاب الطهارة نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 3 صفحه : 337
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3167
4⃣ملحد دروغگو مدعی شده است که امام خمینی تناقض گو و کاذب بوده که در جایی می گوید علی ع با یهودیان با نهایت مدارا و انصاف رفتار می کرد و در جایی می گوید که علی در نبرد قریظه ، یهودیان را از دم تیغ گذراند ....❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3103
5⃣صحبتهای کارشناس صداوسیما روی آنتن زنده با استناد به سخنان امام خمینی : از زمان تولد پیغمبر انقلاب اسلامی ایران دیده شده.جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی، حضرت زهرا (س) را آرام میکرد
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2973
6⃣ملحد می گوید امام خمینی خطاب به میرزای نوری ، گفته است « توهم » ( او دچار توهم شده است ) ، این یعنی میرزای نوری طبق نظر امام خمینی بی عقل و دیوانه بوده است ❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3458
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2919
7⃣امام خمینی: اهل كتاب (=مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان) كسى كه در حكم آنها است، جايز نيست كه معابدى مانند بيعهها و كنيسهها و صومعهها و آتشكدهها و غير آنها را در بلاد اسلام، احداث نمايند؛ و اگر آنها را احداث نمودند بر والى مسلمين واجب است كه آنها را از بين ببرد.
#منبع: تحرير الوسيلة ٫ جلد۲ ٫ صفحه۵۳۷
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302
8⃣امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند ❗️ آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/251
9⃣با توجه به شبهاتی که اخیرا مطرح شده است لطفا بفرمایید خواندن زیارت نامه در هنگام زیارت قبر امام #خمینی مشروع است یا خیر ❗️آیا این عمل مقایسه کردن امام خمینی با اهل بیت علیهم السلام نیست ❗️❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/575
🔟#استاد_عبدالفتاح_خدمتی:
جناب خمینی #دهه_ی_فجر را دزدیده است.
او 12 تا 22 #بهمن را #دهه_ی_فجر نامیده در حالیکه #دهه_ی_فجر واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی
فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/823
🍃⃟
🕸
🍃⃟🕸᭄•
🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•
🍃⃟🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•🍃⃟🕸᭄•