eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
178 ویدیو
36 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❓ تبلیغ مذهب شیعه، جایز نیست ❕ ✍🏻 فضيل بن يسار مى‌گوید : به امام صادق گفتم : مردم را به مذهب شيعه دعوت کنيم‌؟ فرمود : نه‼️ ای فضیل، به راستى چون خدا خير (تشیّع) بنده‌اى را بخواهد، به فرشته‌اى فرمان مى‌دهد گردنش را بگيرد و او را طائع و اختیاری یا به زور و اجبار، وارد مذهب شيعه كند. 📚 اصول کافی 167/2 💠💠 👌دعوت و تبلیغ مردم به سوی مذهب حق از جمله عملکردهای مفیدی است که محبوب خداوند بوده , چنان که در نقلی آمده است : " داود عليه السلام به تنهايى به صحرا رفت. خداوند به او وحى فرستاد: «اى داود! چرا تو را تنها [و به دور از جماعت‏] مى‏بينم؟». داود گفت: «خدايا! اشتياق من به ديدار تو زياد شده و خلقِ تو ميان من و تو فاصله انداخته است». خداوند به او وحى فرستاد: «به سوى مردم بازگرد كه اگر بنده گريزپايى را نزدم آورى، تو را در لوح، جزو نيكويان ثبت خواهم كرد». " فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلًا. " 📚ارشاد القلوب ج ١ ص ١٧١ ❗️در روایت مشهوری از علی ع می خوانیم : " هنگامى كه رسول خدا مرا به سوى يمن روانه ساخت، فرمود: «اى على! با هيچ كس پيش از آن كه او را به اسلام فرا خوانى، جنگ مكن. سوگند به خدا، اين كه خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند، برايت بهتر است از آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده، و تو مولاى اويى، اى على!». " لَمّا وَجَّهَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَى اليَمَنِ قالَ: يا عَلِيُّ، لا تُقاتِل‏ أحَدا حتَّى تَدعُوَهُ إلَى الإِسلامِ؛ وَ ايمُ اللّهِ، لَأَن يَهدِيَ اللّهُ عَلى يَدَيكَ رَجُلًا خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت، و لَكَ وِلاؤُهُ يا عَلِيُّ. " 📚الکافی ج ٥ ص ٢٨ ❕خداوند می فرماید : " «از اين رو بر فرزندان اسرائيل، مقرّر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد، و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است؛ و بى‏گمان، پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند. [با اين همه‏] پس از آن، بسيارى از ايشان در زمين، زياده‏روى مى‏كنند.» " ( مائده ٣٢ ) ❕ ابو بصير می گوید از امام باقر عليه السلام [تفسير اين آيه را] پرسيدم «و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است».امام ع فرمود: «كسى است كه فردى را از كفر به ايمان درآورد». " منِ استَخرَجَها مِنَ الكُفرِ إلَى الإِيمانِ. " 📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣١٣ ❕بنابراین تبلیغ و دعوت و ارشاد مردم به سوی مذهب حق ثوابی بزرگ دارد و مورد تاکید و توصیه است , اما گاه انسان در میان جمعیت لجوج و متعصبی گرفتار می شود که هر چه آنها را دعوت به مذهب حق می کند , نمی پذیرند و بیشتر در گمراهی خود غوطه ور می شوند تا جایی که ممکن است این جمعیت گمراه به فرد دعوت کننده و رهبران او آسیب برسانند , در همچنین شرایطی , امامان ع اصحاب خود را از تبلیغ مذهب نهی می کردند و متذکر می شدند که اگر توفیق الهی باشد , افراد مستعد خواه و ناخواه مشمول آن می شوند و قدم در مسیر هدایت بر می دارند , بنابراین شما خودتان را به خاطر عدم هدایت پذیری یک جمعیت لجوج و متعصب ناراحت نکنید و در برابر آنان تقیه را ترک نکنید و مذهب را تبلیغ نکنید تا مبادا گرفتار گزند آنان شوید . ❕روایاتی که از تبلیغ مذهب حق نهی می کند , ناظر به موارد تقیه و حفظ جان است و اگر بحث تقیه نباشد , تبلیغ به حسب روایاتی که در ابتدای کلام بیان داشتیم , لازم و ضروری است , آنچه گفتیم ترجمه ای از کلام علامه مجلسی پیرامون روایات ناهیه از تبلیغ بود : "حمل أخبار النهي على التقية و الاتقاء على الشيعة فإنهم لحرصهم على هداية الخلق و دخولهم في هذا الأمر كانوا يلقون أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أئمتهم عليهم السلام‏ ... فنهوهم عن ذلك و أزالوا التوهم الذي صار سببا لحرصهم في ذلك من قدرتهم على هداية الخلق بالمبالغة و الاهتمام في الاحتجاج فيها، بأن الهداية بمعنى الإيصال إلى المطلوب من قبل الله تعالى، و لو علم الله المصلحة في جبرهم على اختيار الحق لكان قادرا عليه و لفعل، فإذا لم يفعل الله ذلك لمنافاته للتكليف و غير ذلك من المصالح، فلم تتعرضون أنتم للمهالك، مع عدم‏ قدرتكم عليه، و قد منع الله نبيه صلوات الله عليه من ذلك و قال:" إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ " و أما إظهار الحق فإنما يجب مع عدم التقية " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٤٣ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❓پهلوی خدا ‼️ ٣٥٦. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ حَدَّثَنِي هَاشِمُ بْنُ أَبِي عُمَارَةَ الْجَنْبِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] يَقُولُ‌ : أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ. هاشم جنبی می‌گوید : حضرت علی فرمود : من چشــم خدا ام، من دســت خدا ام، من پهلوی خدا ام، من درِ خدا ام 🚪 📚 اصول کافی 145/1 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌اهلبیت و علی علیهم السلام , از این جهت که شاهدان بر مردم از سوی خداوند هستند , عین الله نامیده می شوند و از این جهت که مجریان اوامر و فرامین الهی در دنیا و آخرت هستند , ید الله خوانده می شوند و از این جهت که تنها راه رسیدن به خداوند , اطاعت از فرامین آن بزرگواران است , باب الله خوانده می شوند . ❕اما آنچه در این متن مورد اشکال قرار گرفته است , آن است که مطابق روایاتی , آن بزرگواران " جنب الله " می باشند , که وهابی واژه " جنب " را به " پهلو " ترجمه کرده است , در حالی که این معنا از جنب الله صحیح نمی باشد . ❕واژه جنب الله در قرآن نیز استعمال شده است , آنجایی که خداوند از زبان گناهکاران می فرماید : " أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين‏ "( زمر ٥٦ ) ❕در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم : "واقع اين است كه" جنب " در لغت به معنى پهلو است و سپس به هر چيزى كه در كنار چيزى قرار گرفته باشد اطلاق مى‏شود، همانگونه كه" يمين" و" يسار" به معنى طرف چپ و راست بدن است، سپس به هر چيزى كه در اين ناحيه قرار گيرد يمين و يسار گفته مى‏شود، در اينجا" جنب اللَّه" نيز به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحيه او نازل شده است، همه در معنى آن جمع است. 👌و به اين ترتيب گنهكاران اظهار ندامت و پشيمانى و غم و اندوه و حسرت نسبت به تمام كوتاهى‏هايى كه در برابر خداوند داشتند مى‏كنند، مخصوصا روى مساله سخريه و استهزا نسبت به آيات و رسولان او انگشت مى‏نهند، چرا كه عامل اصلى تفريطهاى آنها همين بى‏اعتنايى و شوخى پنداشتن اين حقايق بزرگ بر اثر جهل و غرور و تعصب است.... ❕( بنابراین ) " جنب الله "در آيات مورد بحث معنى وسيعى دارد كه هر گونه مطلبى را كه مربوط به خداوند است شامل مى‏شود، و به اين ترتيب تفريط در اين قسمت شامل تمام انواع تفريطها در اطاعت فرمان او، و پيروى از كتب آسمانى، و اقتدا به انبياء و اولياء مى‏گردد. 👌به همين دليل در روايات متعددى از ائمه اهل بيت ع مى‏خوانيم كه" جنب اللَّه" به امامان تفسير شده است، از جمله در روايتى در اصول كافى از امام موسى بن جعفر ع در تفسير" يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ" چنين آمده: جنب اللَّه امير المؤمنين (ع) و كذلك من كان بعده من الاوصياء بالمكان الرفيع الى ان ينتهى الامر الى آخرهم‏ " جنب اللَّه امير مؤمنان ع و همچنين اوصياى بعد از او هستند كه مقام والايى دارند، تا به آخرين نفر آنها برسد" (كه حضرت مهدى ارواحنا فداه مى‏باشد)" 📚 الکافی ج ١ ص ١٤٥ 👌 و نيز در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع مى‏خوانيم:" نحن جنب اللَّه":" جنب اللَّه مائيم" 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢٥١ ( همين معنى در روايات ديگرى از ائمه ديگر ع نيز نقل شده است. ) ❕همانگونه كه بارها گفته‏ايم اين تفسيرها از قبيل بيان مصداقهاى روشن است، چرا كه مسلم است پيروى از مكتب امامان پيروى از پيامبر و اطاعت فرمان خدا است چرا كه آنها از خود چيزى نمى‏گويند . 📚تفسیر نمونه ج ١٩ ص ٥١٤ 👌وهابی که با ترجمه اشتباه روایت در صدد شبهه تراشی بود که مثلا سخن از پهلوی خدا در کتب شیعه آمده است , باید پاسخ دهد که اگر خدا جسم نیست و مثلا پهلو ندارد , ( که همینطور هم است ) چگونه است که شما معتقدید که خداوند کمر و ساق پا و پا دارد و هروله می کند و به آسمان دنیا می آید و می تواند سوار بر پشه شود و جز ریش و عورت , تمام اعضای انسان را داراست و آدم ع را به شکل و قیافه خود آفریده است , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3346 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1940 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕یکی از اختصاصات ائمه علیهم السلام آن است که انفال اختصاص به آنها دارد که یکی از مصادیق انفال , اشیاء گرانقیمت و مورد توجه است که در جنگ به غنیمت گرفته می شود , این اشیاء برگزیده به حسب روایات تحت اختیار امام علیه السلام می باشد : ( بَابُ أَنَّ الْأَنْفَالَ كُلُّ مَا يَصْطَفِيهِ مِنَ الْغَنِيمَةِ وَ كُلُّ أَرْضٍ مُلِكَتْ بِغَيْرِ قِتَالٍ وَ كُلُّ أَرْضٍ مَوَاتٍ وَ رُءُوسُ الْجِبَالِ وَ بُطُونُ الْأَوْدِيَةِ وَ الْآجَامُ وَ صَفَايَا الْمُلُوكِ وَ قَطَائِعُهُمْ غَيْرُ الْمَغْصُوبَةِ وَ مِيرَاثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه‏ ) 📚وسائل الشيعة، ج‏9، ص: 523 ❕ملحد این قضیه را مورد اشکال قرار داده است , در حالی که توجه ندارد که امام علیه السلام این اشیاء برگزیده را در جهت مصالح حکومت اسلامی مصروف می دارد نه آنکه بخواهد استفاده شخصی از انفال ببرد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3173 👌بنابراین امام علیه السلام این اشیاء برگزیده از غنائم را در مسیر مصالح حکومت اسلام مصروف می دارد . فلسفه اختصاص این اشیاء برگزیده به امام ع برای آن است که جنگجویان به طمع این اشیاء برگزیده با هم نزاع و دشمنی و برخورد نکنند و موجب سستی لشگر اسلام نشوند تا بعدا سر فرصت امام علیه السلام در مورد آنها تصمیم گیری کند : "إنّ اختصاص صفايا الأموال للإمام - عليه السَّلام - تقطع النزاع بين المقاتلين، لزيادة الاشتياق من الناس إلى الصفايا. " 📚الخمس في الشریعة الإسلامیة الغراء، سبحانی , ص : ۴۰
🤔 ❓مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ : سِتَّةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْعٌ، الْمَعْرِفَةُ وَالْجَهْلُ وَالرِّضَا وَالْغَضَبُ وَالنَّوْمُ وَالْيَقَظَةُ. امام صادق فرمود : شش چيز است كه بندگان در آنها کاری ندارند [و اختیار و دخالتی ندارند] : معرفت ونادانى، خشنودى وخشم، خواب وبيدارى. 📚 اصول کافی 164/1 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ آیا شما هم، در موارد فوق، اختیاری ندارید؟؟ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌مذهب و اعتقاد اهلبیت علیهم السلام بر آن است که مردمان در افعال و عملکردهایشان دارای اختیار و آزادی هستند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280 ❕اما اهلسنت و وهابیت عقیده به جبر دارند و معتقدند که بندگان از خود اختیاری ندارند و تمام افعالی که از انسان صادر می شود به واسطه تاثیر مستقیم خداوند است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3418 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3784 ❕روایت مورد استناد وهابی نیز از روی تقیه و موافق با عقاید اهلسنت صادر شده است , در ذیل در مورد چنین روایات تقیه ای توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3464 ❕علامه مجلسی نیز پاسخ مذکور را به عنوان یک وجه , نقل می کند : " السابع: حمله على التقية لموافقته ظاهر المذاهب الأشاعرة و أشباههم‏ " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٣٤ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانالی جامع و بروز در ایتا سرشار از: 📚 📲 🤔 و.... ✅به نیت نزدیک تر شدن به خدا روی لینک زیر کلیک کنید👇🏽👇🏽 https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e 💯بهترین پست ها را در کانال ما تجربه کنید💯
🔺بالاخره افتتاح شد با پیگیری های فراوان و دعوت از مشاوره تهران ،جهت استفاده زوج های جوان، همسران ، خانواده ها و جوانان از مطالب زیر به صورت کاملا ✅ازدواج ✅همسرداری ✅فرزندپروری ✅زناشویی ✅خود شناسی ✅سبک زندگی 🔻کانال مشاوره در ایتا راه اندازی شد در این کانال شما با انواع روشهای همسر داری ، تربیت فرزند ، های شناختی و هر آنچه را که نیاز یک شاد و میباشد یاد خواهید گرفت به جمع چند هزار نفری کانال مشاوره ها بپیوندید👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2961113132Ccce4fd0170
با سلام خدمت طلاب محترم🌺 کانال املاکی طلاب رو افتتاح کردیم تا طلابی که مشکل مسکن واجاره خونه و خرید وفروش دارند مشکلشون رفع بشه. تو این کانال به راحتی میتونید مشکلات مسکن خود را حل کنید‌. حضور شما باعث دلگرمی ماست🌺 https://eitaa.com/joinchat/3690790969C83318d6e98
♨️💯مطمئن هستم خیلی ها مثل این سوالات ذهنشون را درگیر کرده و تا الان هم جواب خوبی به بدست نیاوردن مثل این سوالات👇👇 ❓خدا چیه و چطور به وجود آمده؟🤔من دوست نداشتم به وجود بیام چرا خدا منو آفرید؟🤔 ❓از کجا بفهمم این قرآن ۱۴۰۰سال پیش کلام خداست و تحریف نشده؟🤔 چرا خداوند شیطان را از بین نمیبره و همه را راحت بکنه؟😁 ❓آیا فقط دین اسلام مورد قبول خداوند است؟🤔 مطالب برگرفته از طرح ولایت حضرت استاد رحمه الله علیه ❤️است 👌نیاز ها و سوالات دقیق ذهنی خودتان را در کانال پاسخ های ناب به شبهات اعتقادی پیگیری بفرمایید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e قابل فهم برای همه و قابل تدریس برای طلاب و اساتید دانشگاه و طرح صالحین👆👆 😉✅اثبات خدا و سایر اصول در ۴دقیقه 👈👌✅👌سوالاتتون را از بپرسید
👌کانال فوق تخصصی در این کانال برای بخش فضای مجازی حوزه علمیه قم است https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
🤔 ❓خوردن گوشت موش در مذهب خود شیعه نزد ائمه شیعه جایز است چنانکه در روایاتشان آمده است: 🔥 أحدهما (عليهما السلام) في صحيحة زرارة «إنما الحرام ما حرم الله في كتابه». 🔥و قول الباقر (عليه السلام) في صحيحة زرارة و محمد بن مسلم «انما الحرام ما حرم الله في القرآن». 🔥و في صحيحة محمد بن مسلم «ليس الحرام إلا ما حرم الله تعالى في كتابه» (حدائق الناظره للشیخ بحرانی ج۵ ص۱۴۴) 🌫یعنی در روایات صحیحی از امام باقر و صادق روایت شده که فرمودند:«حرام 👌فقط آن است که خداوند در قرآن گفته است و چیزی که حرمتش در قرآن بیان نشده حرام نیست»⚜ ⬅️بنابر این موش که در قرآن گفته نشده حرام است یا نه طبق روایات فوق نزد شیعه حلال است و همچنین حشراتی مانند سوسک و انواع کرم و انگل ها نزد این قوم جایز و پاک و حلال است.🦟🦗🪳🦂🕸 📍علاوه بر همه ی اینها شیعیان می گویند امام صادق به حرام بودن گوشت سگ نیز فتوا نمی داد بلکه تنها آن را نجس می دانست🐶 ابو سهل قرشی می گوید:«سألت أبا عبد الله عليه السلام عن لحم الكلب، فقال: هو مسخ قلت: هو حرام؟ قال: هو نجس، أعيدها عليه ثلاث مرات كل ذلك يقول: هو نجس.» یعنی:«از امام صادق درباره گوشت سگ سوال کردم پس گفت:سگ مسخ شده است. گفتم:آیا حرام است گفت:سگ نجس است فلذا سه بار از او پرسیدم و او هر دفعه می گفت:بلکه نجس است» 📘(الکافی للکلینی ج۶ ص۲۴۵/الوافی للکاشانی ج۱۹ ص۶۴/وسائل الشیعه ج۳ ص۴۱۷) حالا سوال اینجاست که چرا امام صادق به صراحت نمی گفت گوشت سگ حرام است؟ 🤔چرا در حرمت گوشت سگ که بعد از خوک حرام ترین گوشت هاست شک داشت؟ ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقديم: هيچ كس نمى‏تواند «كفانا كتاب اللَّه» بگويد و احاديث و سنّت نبوى را كه در مورد تفسير و تبيين حقايق قرآن و فهم ناسخ و منسوخ و خاص و عام قرآن است يا مربوط به تعليمات اسلام در اصول و فروع دين مى‏باشد ناديده بگيرد. زيرا آيات قرآن مجيد، سنّت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و كلمات و افعال او را براى مسلمين حجت شمرده، و آن را از منابع اصلى فهم اسلام و استنباط احكام قرار داده است: «وَ ما آتيكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه را رسول خدا صلى الله عليه و آله براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». ( حشر ٧ ) ❕ «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ اذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ امْراً انْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ امْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبيناً؛ هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است». ( احزاب ٣٦ ) 👌آنها كه به سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله بى‏اعتنا هستند در واقع قرآن را ناديده گرفته‏اند ... ❕و نيز ما معتقديم: احاديث ائمه اهل بيت عليهم السلام نيز به دستور پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله واجب‏الاطاعه است، زيرا : 🔸 «اولًا» در حديث معروف متواترى كه در اغلب كتب مشهور حديث اهل سنّت و شيعه نقل شده است به اين معنى تصريح شده، در صحيح «ترمذى» آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «يا ايُّهَا النّاسُ انّى قَدْ تَرَكْتُ فيكُمْ ما انْ اخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا، كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتى اهْل بَيْتى؛ اى مردم! من در ميان شما چيزى گذاردم كه اگر دست به دامن آنها زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و عترتم، يعنى اهل بيتم!». 📚سنن ترمذی ج ٥ ص ٦٦٢ 🔸ثانياً امامان اهل بيت عليهم السلام تمام احاديث خود را از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده‏اند، و گفته‏اند آنچه ما مى‏گوييم از پدرانمان از پيامبر صلى الله عليه و آله به ما رسيده است. 👌آرى پيامبر صلى الله عليه و آله آينده مسلمين و مشكلات آنها را به خوبى مى‏ديده و راه حل مشكلات فزاينده آنها را تا پايان جهان در پيروى از قرآن و ائمه اهل بيت عليهم السلام شمرده است. 📚اعتقاد ما , ص ٥٤ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕متاسفانه پیروان عمر بن خطاب بر خلاف این سخن , دیدگاه عمر بن خطاب را سر لوحه خود قرار داده اند که می گفت : " حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّه‏ " " کتاب خدا ما را بس است " 📚صحيح مسلم، ج‏3، ص: 1259 ❕و در حدیث جعلی به پیامبر نسبت می دهند که فرمود : " الحَلالُ ما أحَلَّ اللّهُ في كِتابِهِ، وَالحَرامُ ما حَرَّمَ اللّهُ في كِتابِهِ، وما سَكَتَ عَنهُ فَهُوَ مِمّا عَفا عَنه‏ "حلال، آن است كه خداوند در كتابش حلال فرموده‏ و حرام آن است كه خداوند در كتابش حرام فرموده است و آنچه ساكت مانده، از جمله چيزهايى است كه خداوند از آنها درگذشته است " 📚سنن‏الترمذي: ج 4 ص 220 ح 1726، سنن‏ابن ماجة: ج 2 ص 1117 ح 3367، المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 129 ح 7115، السنن الكبرى: ج 10 ص 21 ح 19723. 👌اینان گاه امامان اهلبیت علیهم السلام را نیز تحت فشار قرار می دادند تا مطابق با عقیده آنان سخن بگویند و الا جان و مال شیعیان را به تاراج می بردند , آن بزرگواران نیز گاه از روی تقیه , مطابق با عقیده آنان سخن می گفتند , مانند روایت مورد استناد وهابی که حلال و حرام را منحصر در قرآن می شمارد , این روایت از روی تقیه و مطابق با عقیده عمریه صادر شده است و نمی تواند بر علیه شیعه مورد استناد قرار گیرد . ❕امامان گرامی ما با صراحت گوشت موش را چون از حیوانات مسخ شده بوده است , حرام اعلام می کردند : " إِنَّ الْفَأْرَ كَانَ سِبْطاً مِنَ الْيَهُودِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَمَسَخَهُمْ فَأْرا " 📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٨٧ ❕وهابی در ادامه شبهه سست تری را مطرح کرده است که گوشت سگ در نزد شیعه خوردنش حلال است , در حالی که در همان روایت مورد استناد وهابی , امام صادق ع صراحتا تصریح کردند که سگ از حیوانات مسخ شده است , در روایت دیگری امامان ع با صراحت فرمودند که خوردن گوشت حیوانات مسخ شده حرام است , " َ قَدْ حَرَّمَ اللَّهُ لُحُومَ الْأَمْسَاخ‏ " " خداوند گوشت حیوانات مسخ شده را حرام کرده است " 📚المحاسن ج ٢ ص ٣١١ ❕امام صادق ع فرمود : " وَ حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْمُسُوخَ جَمِيعاً. " " خداوند و رسولش , گوشت حیوان مسخ شده را حرام کردند " 📚تهذیب الاحکام ج ٩ ص ١٧ 👌بنابراین , وقتی امام ع می گوید که سگ از حیوانات مسخ شده است , یعنی گوشتش نیز حرام است . ❕همینطور در همان روایت , امام ع می گوید که سگ حیوان نجسی است , وقتی ثابت شد که سگ نجس است , یعنی خوردن گوشتش نیز حرام است , زیرا خوردن اشیاء نجس حرام است و خود امام ع به این نکته تصریح می کردند و می فرمودند : " ... الخَمرِ أو شي‏ءٍ مِن وُجوهِ النَّجسِ، فهذا كُلُّهُ حَرامٌ ومُحرَّمٌ؛ لأنّ ذلكَ كُلَّهُ مَنهيٌّ عن أكلِهِ وشُربِهِ ولُبسِهِ ومِلكِهِ وإمساكِهِ والتَّقلُّبِ فيهِ بوَجهٍ مِن الوُجوهِ لِما فيه مِن الفَسادِ، فجَميعُ تَقَلُّبِهِ في ذلكَ حَرامٌ " " شراب يا هر چيز نجس، همه اينها حرام و تحريم شده است؛ چرا كه از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و تملّك و نگه داشتن و تصرّف در آنها به هر نحوى، به علّت فسادى كه در آنهاست، نهى شده است. پس، هر گونه تصرّفى در اين وجهِ فساد حرام مى‏باشد. " 📚تحف العقول ص ٣٣٣ ❕از آنجایی که برخی از فرق اهلسنت مانند مالک و پیروان او , عقیده دارند که سگ پاک است و به تبع خوردن گوشتش حلال است : " قال المالک هو طاهر، و سؤره و لعابه طاهر " 📚المدونة الكبرى ج 1: ص 5، _ المبسوط للسرخسى ج 1: ص 48، و المحلى ج 1: ص 113، و المجموع ج 2: ص 580، و فتح المعين: ص 13 ، و شرح الخرشى ج 1: ص118، و عمدة القاري ج 3: ص 39 و بدائع الصنائع ج 1: ص 64. نيل الأوطار ج 1: ص 43: ❕امام ع در روایت مورد استناد وهابی با تاکید بر نجس بودن سگ , در صدد بودند که حرمت خوردن گوشتش را اثبات کنند : "و يدل على أنه كان في ذلك الزمان من يرى حل لحم الكلب و تبقى منه، ... لعله عليه السلام اكتفى بذكر النجاسة، لدلالتها على الحرمة لكون كل نجس حراما. " 📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‏14، ص: 195 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ملحد مدعی است که ناسا معجزه شق القمر را رد کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1440 👌او در ادامه می گوید که چرا غیر مسلمانان , این واقعه را نقل نکرده اند , در ذیل پاسخ این اشکال او را نیز داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3633
❕کانال ملحد مدعی شده است که خداوند در دوره بین حضرت عیسی ع تا پیامبر اسلام ص , پیامبری نفرستاده است و این با عدالت الهی در تضاد است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1576
🤔پرسش ⁉️آيا شيطان يكى از فرشتگان الله بود ؟ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [ البقرة: ٣٤]. : و وقتى به ملائكه گفتيم به آدم سجده كنيد، همه سجده كردند به جز ابليس، مغرور شد و سرپيچى كرد و از كافران شد. ▪️در اين آيه مخاطب، ملائكه هستند و نه كل موجوداتى كه در بارگاه الله وجود داشته اند، با اين وجود شيطان را ميتوان يكى از ملائكه ناميد. ▪️ آيه اى كه برخى اسلامگرايان به آن استناد ميكنند آيه ١٢ اعراف است كه ميگويد: ٥) قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ [ الأعراف: ١٢]. : گفت؛ چه چيزى تورا منع كرد از سجده كردن وقتى كه تو را به سجده كردن امر كردم گفت؛ من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گل همان گروه از اسلامگرايان معتقدند كه در اين آيات ابليس استثناء خورده است، و جزو گروه ملائكه نبوده و اينجا به صراحت به اين موضوع اشاره كرده است. تنها دليل آنها ادعاى جن بودن و خلقت وى از آتش ميباشد كه اين دليل در مقابل صراحت آيات قبلى كه در ابتدا نوشتيم، قوى و منطقى نيست. در واقع اطلاق نام جن به ملائكه در خود قرآن هم آمده است چنانچه در آيه ١٥٨ صافات ميبينيم: وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ [ الصافات: ١٥٨]. : و ميان او(الله) و جن‏ها پيوندى فرض كردند در حال آنكه جنيان دانسته‏ اند كه احضار خواهند شد. ▪️در اين آيه لفظ اجنه به ملائكه اطلاق شده است، زمانى كه قريشان ادعا كردند كه ملائكه دختران الله هستند و بين الله و ابليس يك پيوند(رابطه) فرض كرده اند به همين دليل اطلاق لفظ جن بر ملائكه چيزى است كه زبان عربى به آن دلالت ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌فرشتگان پاک و معصوم اند و هیچگاه معصیت و عصیان الهی را نمی کنند , چنان که خداوند می فرماید : "وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ _ يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ " " تمام آنچه در آسمانها و در زمين از جنبندگان وجود دارد و همچنين فرشتگان، براى خدا سجده مى‏كنند و هيچگونه تكبرى ندارند - آنها از (مخالفت) پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست مى‏ترسند، و آنچه را ماموريت دارند انجام مى‏دهند. " ( نحل ٤٩ _ ٥٠ ) ❕و می فرماید : "بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ _ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون‏ " "(فرشتگان) بندگان شايسته او هستند - كه هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏گيرند، و به فرمان او عمل مى‏كنند. " ( انبیاء ٢٦ _ ٢٧ ) 👌و می فرماید : " لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون‏ " " هرگز مخالفت فرمان خدا نمى‏كنند و دستورات او را دقيقا اجرا مى‏نمايند! " ( تحریم ٦ ) ❕علی ع نیز تصریح به عصمت فرشتگان کرده و فرمود : " ليس فيهم فترة ... و لا فيهم معصية ... لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام: " در آنها نه سستى است، ... و نه عصيان و گناه ... و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى‏گيرند" 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٥٣٦ 👌بنابراین فرشتگان معصوم اند و عصیان و گناهی نمی کنند , زیرا به حسب روایات , جوهره وجودی آنان از عقل است و شهوت در آنها وجود ندارد : " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ " 📚علل الشرایع ج ١ ص ٤ ❕لذا می گوییم فرشتگان پاك و معصومند، و قرآن هم به پاكى و عصمت آنها اعتراف كرده است و اصولا از آنجا كه در جوهر آنها عقل است و نه شهوت بنا بر اين كبر و غرور و خودخواهى، و بطور كلى انگيزه‏هاى گناه در آنها وجود ندارد. 👌اما ابلیس و شیطان بزرگ , تکبر ورزید و خداوند را عصیان و نافرمانی کرد و خداوند با صراحت در مورد او می فرماید : «كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» او از جن بود سپس از طاعت فرمان پروردگارش خارج شد». ( کهف ٥٠ ) ❓چگونه ممكن است فرشته معصوم نه تنها نافرمانى كند، بلكه راه كفر و معارضه با پروردگار را بپويد؟! 💠ادامه 👇
🔰ادامه 👇 ❕از سوی دیگر در آیه فوق خواندیم که مى‏گويد:" كانَ مِنَ الْجِنِّ" (ابليس از طائفه جن بود) . اجنه موجوداتى هستند از چشم ما پنهان و داراى عقل و شعور و خشم و شهوت اند و كلمه" جن" هر گاه در قرآن اطلاق مى‏شود اشاره به همين گروه است‏ که در ذیل در مورد آنها بیشتر توضیح داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374 ❕از دلائل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مى‏كند، اين است كه قرآن از يك سو مى‏گويد:" وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"" جن را از شعله‏هاى مختلط آتش آفريد" (سوره الرحمن آيه 15). 👌و از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد منطقش اين بود" خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"" مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است" (اعراف آيه 12). ❕از اين گذشته در آیات قرآن براى ابليس" ذريه" (فرزندان) قائل شده است، چنان که در ذیل گفته ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568 👌در حالى كه مى‏دانيم فرشتگان ذريه ندارند , چنان که امام صادق ع فرمود : "ان الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش " " فرشتگان غذا نمى‏خورند و آب نمى‏نوشند و ازدواج نمى‏كنند بلكه با نسيم عرش الهى زنده‏اند " 📚بحار الانوار ج ٥٦ ص ١٧٤ ❕از مجموع آنچه گفته شد به ضميمه ساختمان جوهره فرشتگان به خوبى گواهى مى‏دهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده ولى از آنجا كه در صف آنها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا كرده بود كه به مقام فرشتگان مقرب خدا تكيه زده بود مشمول‏ خطاب آنها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء از نوع مفرغ در آيات قرآن بيان گرديده است . 👌در كتاب" عيون الاخبار" از امام على ابن موسى الرضا مى‏خوانيم: " فرشتگان همگى معصومند و محفوظ از كفر و زشتيها به لطف پروردگار، راوى حديث مى‏گويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيده‏ايد كه ميفرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ" 📚 عیون الاخبار ج ١ ص ٢٧٠ ❕ در حديث ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه يكى از ياران خاصش مى‏گويد: " از امام در باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مى‏كردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مى‏دانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مى‏دانيم تحقق يافت" (پرده‏ها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد) " " سألته عن إبليس أ كان من الملائكة أو هل كان يلي شيئا من أمر السماء- قال: لم يكن من الملائكة- و لم يكن يلي شيئا من أمر السماء و كانَ مِنَ الْجِنِّ، و كان مع الملائكة و كانت الملائكة ترى أنه منها، و كان الله يعلم أنه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان‏ " 📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣٤ ❕و فرمود : " إنَّ المَلائِكَةَ كانوا يَحسَبونَ أنَّ إبليسَ مِنهُم، وكانَ في عِلمِ اللَّهِ أنَّهُ لَيسَ مِنهُم، فَاستَخرَجَ ما في نَفسِهِ بِالحَمِيَّةِ وَالغَضَبِ، فَقالَ: خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين‏ " "فرشتگان، گمان مى‏كردند كه ابليس از [جنس‏] آنان است، و خدا مى‏دانست كه از آنها نيست. پس او به سبب تعصّب و خشم، آنچه را در درونش بود، بيرون ريخت و گفت: «مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى خلق كردى». 📚الکافی ج ٢ ص ٣٠٨ 👌معاند به آیه ای استناد کرد تا بگوید که بر فرشتگان نیز کلمه جن اطلاق می شود : " وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ " ( صافات ١٥٨ ) ❕در حالی که روشن است آیه مذکور ناظر به اجنه است نه فرشتگان چرا که جمعى از مشركان عرب جن را مى‏پرستيدند و آنها را شريك خدا مى‏پنداشتند، و به اين ترتيب رابطه‏اى ميان آنها و خداوند قائل بودند و معتقد بودند که اجنه دختران خدایند که خداوند در آیه مذکور پاسخ آنان را داد و فرمود : " آنها ميان او و جن (خويشاوندى و) نسبتى قائل شدند، در حالى كه جنيان به خوبى مى‏دانستند كه اين بت‏پرستان در دادگاه الهى احضار مى‏شوند. " " قوله تعالى: وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً يعني أنهم قالوا: إن الجن بنات الله. فرد الله عليهم، فقال: وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ يعني في النار. " 📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٢٢٧ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در رابطه با این که برخی مدعی اند که پیامبر گرامی اسلام بشارت به فتوحات خلفا داده است , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/249
👌متاسفانه اهلسنت با استناد به آیه " یوم یکشف عن ساق " معتقدند که خداوند روز قیامت , ساق پای خود را برهنه می کند , در ذیل بخوانید : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3465
❕پاسخ های عقیل هاشمی در موضوعاتی که مورد بررسی قرار داده است را در ذیل بخوانید : 1⃣ماجرای سیلی زدن موسی ع به عزرائیل در کتب اهلسنت : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3466 2⃣گفتن صدق الله العلی العظیم در پایان تلاوت قرآن و امتناع اهلسنت از بیان این جمله : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/264 3⃣مقصود از اهل بیت در آیه تطهیر : 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3814
🤔 ❓تشابه نماز سومريان باستان و نماز خواندن مسلمانان بدستور الله. بنابر اعتقاد سومری ها، نماز را نمی توان بدون وضو خواند زیرا این یک عمل واجب برای انجام هر وظیفه شرعی بود شستن دست با آب و همراه با خواندن وردهاى مذهبی است نماز با ایستادن در موقعیتی و به جهتى خاص و با قرار دادن دست راست بر روی دست چپ و جسبيده به بدن و با خواندن دعا و وردهاى خاص انجام می شود. نماز سومريان باستان دو نوع است، هم ميتوان آنرا به تنهایی انجام داد و هم به صورت گروهی و توسط یک کشیش اقامه می شود ▪️سئوال: چگونه است كه سومريان باستان ٦٠٠٠ سال قبل از الله نوع و چگونگى نماز خواندن و وضو گرفتن را ميدانستند؟ ❗️❗️ 💠💠 👌نماز به عنوان ستون دين اسلام، نماد ديندارى و عبوديت است. اين ستون استوار در همه اديان آسمانى، مورد توجّه بوده و تنها شكل و آداب و يا مقدار آن تفاوت داشته است. آيات و احاديث متعدّدى، تشريع نماز (وضع شدن قانون نماز) را در اديان پيشين اثبات مى‏كنند و نوشته‏هاى موجود در عهد عتيق و جديد (تورات و انجيل) نيز به روشنى از وجود آيين نماز در اديان يهود و مسيحيت خبر مى‏دهند. هر چند اسناد در دسترس، تصوير دقيق و كاملى از نماز در آيين‏هاى پيشين ارائه نمى‏دهند، اما نشان دهنده استمرار وجودى آن در آيين همه پيامبران اند . ❕از بررسی آیات و روایات بدست می آید که تمام شرایع گذشته دارای نماز بوده اند . ❕خداوند می فرماید ؛ « آن کس که خود را پاک کرد و نام پرودگارش را یاد کرد و نماز خواند ، رستگار است ...قطعا در صحیفه های گذشته این معنا بوده است ، صحیفه های ابراهیم و موسی» (اعلی 14-19 ) 👌و در مورد پیامبران گذشته می فرماید ؛ « به ایشان انجام دادن کارهای نیک و برپا داشتن نماز و دادن زکات را وحی کردیم » ( انبیاء 73 ) ❕و از زبان عیسی علیه السلام نقل می کند ؛ « ( خداوند ) تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است » (مریم 31 ) ❕و می فرماید ؛ « به موسی و برادرش وحی کردیم ...نماز برپا دارید » ( یونس 87 ) ❕یا درمورد ابراهیم نبی ع نقل می کند که چنین گفت : «پروردگارا! من [يكى‏] از فرزندانم را در درّه‏اى بى‏كشت و زرع، نزد خانه گرامى‏ات، سكونت دادم- پروردگارا- تا نماز را به پا دارند. پس دل‏هاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان‏] روزى بده. باشد كه سپاس بگزارند!». ( ابراهیم ٣٧ ) ❕و در مورد زکریا می فرماید : «پس در حالى كه وى (زكريّا) در محراب به نماز ايستاده بود، فرشتگان ندايش دادند كه: خداوند، تو را به [تولّد] يحيى مژده مى‏دهد كه تصديق كننده كلمه خدا (عيسى) است و بزرگوار و خويشتندار [در برابر زنان‏] و پيامبرى از شايستگان است». ( آل عمران ٣٩ ) ❕ امام صادق عليه السلام فرمود : " هنگامى كه آدم عليه السلام از بهشت فرود آمد، لكّه‏اى سياه در صورتش پيدا شد و سر تا پايش را گرفت. گريه و اندوه آدم، از پديدار شدن آن، طولانى شد. جبرئيل عليه السلام نزد آدم آمد و به او گفت: اى آدم! چرا مى‏گريى؟ گفت: از اين لكّه سياهى كه در من پيدا شده است. جبرئيل گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز اوّل است. آدم برخاست و نماز خواند و آن لكّه تا گردنش از ميان رفت. جبرئيل در وقت نماز دوم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز دوم است. آدم برخاست و نماز خواند و لكّه تا ناف آدم از ميان رفت. سپس جبرئيل در وقت سوم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز سوم است. آدم برخاست و نماز خواند و لكّه تا زانوانش از ميان رفت. آن گاه جبرئيل در وقت نماز چهارم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز چهارم است. آدم به نماز برخاست و لكّه تا [روى‏] پاهايش از ميان رفت. جبرئيل در وقت پنجم نيز آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز پنجم است. او برخاست و نماز خواند و لكّه از ميان رفت و آدم نيز خدا را حمد و ثنا گفت. جبرئيل گفت: اى آدم! فرزندانت در اين نمازها مانند تو و اين لكّه سياه هستند. هر كس از فرزندانت كه پنج نماز در هر شبانه‏روز بخواند، از گناهانش بيرون مى‏آيد، همان گونه كه تو از اين لكّه پيراسته شدى. " 📚الفقیه ج ١ ص ٢١٤ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌 امام باقر عليه السلام فرمود : " آيين نوح عليه السلام، پرستش خالصانه خداى يگانه بدون هيچ شريك و مانند بود و آن، همان فطرتى است كه مردم بر آن سرشته شده‏اند و خداوند از نوح و ديگر پيامبران پيمان گرفت كه خداى- تبارك و تعالى- را بپرستند و چيزى را شريك او نكنند👈 و به نماز👉 و امر به معروف و نهى از منكر، و [انجام‏] كارهاى روا و [ترك‏] كارهاى ناروا، فرمان داد؛ ولى احكام جزايى و يا تقسيم ارث را بر نوح عليه السلام واجب نكرد. اين است آيين او." " كانَت شَريعَةُ نوحٍ عليه السلام أن يُعبَدَ اللَّهُ بِالتَّوحيدِ وَالإِخلاصِ وخَلعِ الأَندادِ ، وهِيَ الفِطرَةُ الَّتي فُطِرَ النّاسُ عَلَيها، وأخَذَ اللَّهُ ميثاقَهُ عَلى‏ نوحٍ عليه السلام وعَلَى النَّبِيّينَ عليهم السلام أن يَعبُدُوا اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ ولا يُشرِكوا بِهِ شَيئاً، وأمَرَ بِالصَّلاةِ، وَالأَمرِ بِالمَعروفِ وَالنَّهيِ عَنِ المُنكَرِ، وَالحَلالِ وَالحَرامِ، ولَم يَفرِض عَلَيهِ أحكامَ حُدودٍ ولا فَرَضَ مَواريثَ، فَهذِهِ شَريعَتُه‏" 📚الکافی ج ٨ ص ٢٧٢ 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « چون آدم از دنیا رفت ، هبه الله بر او نماز خواند و در نمازش هفتاد و پنج تکبیر گفت » 📚بحار الانوار ج11 ص264 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « نوح نبی در کشتی به همراه همراهان نماز می خواند » 📚بحار الانوار ج11 ص342 ❕در روایت دیگر آمده است : " براى داوود عليه السلام، پيامبر خدا، ساعتى از شب بود كه در آن، خانواده‏اش را بيدار مى‏كرد و مى‏گفت: اى خاندان داوود! برخيزيد و نماز بخوانيد. همانا اين ساعتى است كه خداوند، دعا را در آن اجابت مى‏كند، مگر از ساحر و باجگير. " "كانَ لِداوودَ نَبِيِّ اللَّهِ عليه السلام مِنَ اللَّيلِ ساعَةٌ يوقِظُ فيها أهلَهُ، فَيَقولُ: يا آلَ داوودَ، قوموا فَصَلّوا؛ فَإِنَّ هذِهِ ساعَةٌ يَستَجيبُ اللَّهُ فيهَا الدُّعاءَ، إلّالِساحِرٍ أو عَشّارٍ " 📚مسند احمد ج ٥ ص ٤٩٢ ❕ پيامبر گرامی فرمود : " خداوند، ابراهيم عليه السلام را دوست خود نگرفت، جز از آن رو كه [مهمانان و بينوايان را] اطعام مى‏كرد و شب‏هنگام كه مردم در خواب بودند، نماز مى‏خواند. " 📚علل الشرایع ج ١ ص ٣٥ ❕بنابراین نماز، نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى و حتى آيين‏هاى غير توحيدى، به شكل‏هاى گوناگونى وجود داشته است. 📚جهت آگاهی رجوع کنید : المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام: ج 6 ص 337. ❕ نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مى‏شده است، اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز، تنها دست‏افشانى مى‏كرده و آواز مى‏خوانده‏اند. ( انفال ٣٥ ) 👌افزون بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه موجب گسترش فرهنگ نماز خواندن در آن مناطق حتی در میان آیین های غیر توحیدی بوده است . 👌بنابراین اگر سومریان باستان عقیده به خواندن نماز داشته اند , این عقیده را از ادیان توحیدی اخذ کرده بودند , اما در جهت ناصواب و برای پرستش بت های خود از این عبادت استفاده می کرده اند . ❕البته کتابهای معتبر که از سومریان بحث کرده اند , اشاره ای به نماز سومریان و کیفیت آن نداشته اند , و مطلب فوق می تواند از جعلیات ملحدین در فضای مجازی باشد , جهت آگاهی از عقاید و اعمال سومریان رجوع کنید : 📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان , مبلغی , ج ٢ بخش " ادیان مردم بین النهرین باستان " ❕در رابطه با بستن دستها در نماز نیز , باید توجه داشت که چنین عملکردی از بدعت های عمر بن خطاب و تقلید از ایرانیان است که پادشاهان خود را با بستن دستها احترام می کردند و ریشه در سنت نبوی و تعالیم اسلامی ندارد , چنان که در ذیل مفصل گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌وهابی مدعی است که خداوند در آیاتی , خواندن و صدا زدن غیر خود را ممنوع کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2263
👌متاسفانه اهلسنت روایتی دارند که تحت عنوان " شق الصدر " از آن یاد می کنند که یک جریان خرافی بوده و با عصمت پیامبر گرامی اسلام ص هم همخوانی ندارد , در ذیل در این رابطه توضیحات کافی را داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3467