eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
179 ویدیو
36 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❓ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ وَسَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو إِلَّا وَفِيهَا إِمَامٌ، كَيْمَا إِنْ زَادَ الْمُؤْمِنُونَ شَيْئاً رَدَّهُمْ وَإِنْ نَقَصُوا شَيْئاً أَتَمَّهُ لَهُمْ. ✍🏻 ابن‌عمار می‌گوید : امام صادق فرمود : بدان كه زمين هيچگاه خالی از «امام» نخواهد بود، براى آنكه اگر مؤمنان چيزى را [به اصول و احکام دين] افزودند، آن را برگردانَد و اگر كم كردند، برايشان كامل سازد. 📚 اصول کافی 178/1 ✅ حسن موثق [مرآة العقول ٢٩٥/٢] ⁉️ سؤال ⁉️ امروزه که این‌همه اختلافات، و کم و زیادی در دین خدا صورت گرفته، و حتی بین شیعیان و مراجع تقلید هم هزاران اختلاف هست؛ پس کجاست آن امام که قرار بود زمین از وجودش یک لحظه خالی نشود تا اختلافات را رفع کند؟؟ ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که یکی از شوؤن امام مهدی علیه السلام پاسداری از آیین الهی از تحریف و زیاده و نقصان است و لزوما برای اجرایی شدن این شان , نیازی نیست که امام ع در تمام زمان ها در جامعه ظاهر و آشکار باشد , بلکه امام غائب هم می تواند این شان را به گونه ای اجرایی کند , چنان که علی علیه السلام می فرمود : " اللَّهُمَّ بَلَى! لَاتَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ. إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً، وَإِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً، لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَبَيِّنَاتُهُ " " بار خدايا! آرى هرگز روى زمين از كسى كه به حجت الهى قيام كند خالى نمى‏شود؛ خواه ظاهر و آشكار باشد و يا ترسان و پنهان. وجود آنها به اين سبب است كه دلائل الهى و نشانه‏هاى روشن او هرگز باطل نگردد و از دست نرود. " 📚نهج البلاغه , حکمت 147 👌اين سخن علی ع در واقع يكى از پاسخ‏ها براى سؤال معروفى است كه درباره فلسفه وجود امام غائب عليه السلام مى‏شود و آن اين‏كه امام غائب عليه السلام افزون بر اين‏كه وجودش سبب آرامش زمين و بركات الهى و تربيت و پرورش دل‏هاى آماده است، از طريق ولايت تكوينى همچون پرورش گل‏ها و ميوه‏ها به وسيله آفتاب پشت ابر، فايده ديگرى نيز دارد و آن اين است كه 👈معارف اسلامى و حجج و بينات الهى و احكام شريعت را دست‏ نخورده نگه مى‏دارد تا با گذشت زمان گرد و غبار نسيان و بطلان بر آنها ننشيند و آيين حق تحريف نگردد تا زمانى كه ظاهر شود و همه را از اين آب زلال حيات‏بخش سيراب كند.👉 📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 208 👌بنابراین امام غایب هم به تقریری که صورت گرفت , از آیین الهی پاسداری می کند و با زیاده و نقصان ها مقابله می کند و به روایت مورد استناد معاند عمل می کند . ❕در هر مؤسّسه مهمّى «صندوق آسيب‏ ناپذيرى» وجود دارد كه اسناد مهمّ آن مؤسّسه را در آن نگهدارى مى‏كنند، تا از دستبرد دزدان محفوظ بماند؛ به علاوه، هرگاه مثلًا آتش‏سوزى در آنجا روى دهد از خطر حريق مصون باشد كه اعتبار و حيثيّت آن مؤسّسه پيوند نزديكى با حفظ آن اسناد و مدارك دارد. ❕سينه امام مهدی ع و روح بلندش صندوق آسيب‏ ناپذير حفظ اسناد آئين الهى‏ است كه همه اصالتهاى نخستين و ويژگيهاى آسمانى اين تعليمات را در خود نگاهدارى مى‏كند «تا دلائل الهى و نشانه‏هاى روشن پروردگار باطل نگردد و به خاموشى نگرايد» , و در زمان ظهور این اسناد آيین الهی را رونمایی می کند و زیاده و کمی که در این رابطه ایجاد شده است را برطرف می کند . 📚حکومت جهانی مهدی عج ص 228 👌لذا در دعای ندبه در وصف ایشان می خوانیم : «كجا است آن‏كسى كه براى تجديد و زنده كردن فرايض و سنن (آيين اسلام كه محو و فراموش شده) ذخيره شده است؟ كجا است آن‏كسى كه براى برگرداندن (حقايق) ملّت و شريعت (دين مقدّس اسلام) برگزيده شده است؟ كجاست آن‏كه براى احيا و زنده كردن كتاب آسمانى قرآن و حدودش مورد اميد و آرزوست؟ كجا است زنده‏ كننده نشانه‏ هاى دين و اهل آن؟ ...». 📚اقبال الاعمال ص 504 ❕در رابطه با اختلافات مراجع شیعه نیز در گذشته یاد آور شدیم : 👌« از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، با تکیه بر نصوص معصومین که حکم را کاملا روشن بیان کرده اند ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2158 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند دروغگو در مورد سوره مسد و وجه اعجازی که در این سوره است , اشکالاتی را مطرح کرده است که ما در ذیل مفصلا این قضیه را بررسی کرده ایم و اخبار غیبی که در این سوره مبنی بر ایمان نیاوردن ابولهب صورت گرفته است را تبیین کرده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3463 👌او در ادامه نفرین کردن را کار انسانهای ناتوان دانسته است و چنین عملکردی را از خداوند قبیح شمرده , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2762 👌می گوید اگر ابولهب و همسرش بر خلاف ادعای قرآن اظهار اسلام می کرد , مسلمین آن را نمی پذیرفتند , و می گفتند در دل منافقند , در حالی که توجه ندارد که طبق نص قرآن , اسلام با شهادتین است و مسلمین هم برای بار کردن احکام اسلام مامور به ظاهرند نه باطن و قلب , چنان که خداوند می فرماید : " وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِنا " " و به كسى كه اظهار صلح و اسلام مى‏كند نگوئيد مسلمان نيستى‏ " ( نساء 94 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : "در روايات و تفاسير اسلامى شان نزولهايى در باره آيه فوق آمده است كه كم و بيش با هم شباهت دارند از جمله اينكه: پيامبر ص بعد از بازگشت از جنگ خيبر، اسامة بن زيد را با جمعى از مسلمانان به سوى يهوديانى كه در يكى از روستاهاى" فدك" زندگى مى‏كردند فرستاد، تا آنها را به سوى اسلام و يا قبول شرائط ذمه دعوت كنند. 👌يكى از يهوديان به نام" مرداس" كه از آمدن سپاه اسلام با خبر شده بود اموال و فرزندان خود را در پناه كوهى قرار داد و به استقبال مسلمانان شتافت، در حالى كه به يگانگى خدا و نبوت پيامبر ص گواهى مى‏داد. اسامة بن زيد به گمان اينكه مرد يهودى از ترس جان و براى حفظ مال اظهار اسلام مى‏كند و در باطن مسلمان نيست به او حمله كرد و او را كشت و گوسفندان او را به غنيمت گرفت هنگامى كه خبر به پيامبر ص رسيد پيامبر ص سخت از اين جريان ناراحت شد و فرمود: تو مسلمانى را كشتى،" اسامة" ناراحت شد و عرض كرد اين مرد از ترس جان و براى حفظ مالش اظهار اسلام كرد پيامبر ص فرمود: تو كه از درون او آگاه نبودى، چه ميدانى؟ شايد به راستى مسلمان شده است، در اين موقع آيه فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد كه به خاطر غنائم جنگى و مانند آن هيچگاه انكار سخن كسانى را كه اظهار اسلام مى‏كنند ننمايند بلكه هر كس اظهار اسلام كرد بايد سخن او را پذيرفت. " 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 72 ❕او در پایان با استناد به آیه ای مدعی شده است که شیطان آیاتی را بر پیامبر گرامی اسلام ص القاء می کرده است که ما در ذیل پاسخ او را داده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1092
🤔 ❓حلال بودن رابطۀ جنسی با محارم نزد شیعیان ✍️نوبَختی از علمای بزرگ تشیع در کتاب 'فرق الشیعة' ذیل شرح عقاید فرقه شیعی النميرية می‌نویسد: ▫️متن عربی: و يقول بالإباحة للمحارم و يحلل نكاح الرجال بعضهم بعضا في ادبارهم و يزعم أن ذلك من التواضع و التذلل و أنه احدى الشهوات و الطيبات و أن اللّه عز و جل لم يحرم شيئا من ذلك. ▪️ترجمه فارسی: ابن نُصَیر رئیس فرقه النميرية معتقد به حلال بودن رابطهٔ جنسی با محارم بود و آمیزش جنسیِ مردان با مردان از پشت را حلال می‌دانست و می‌گفت که این از نشانهٔ تواضع و فروتنی است و یکی از شهوت‌ها و طیبات است و الله عزوجل چیزی از این‌ها را حرام نکرده است. 📚منبع: فرق الشیعة؛ تألیف نوبَختی، صفحات ۱۴۷ و ۱۴۸. 💠💠 👌ملحدین دروغگو و جاعل مدعی شده اند که ازدواج با محارم در نزد شیعیان جایز است , در حالی که نص صریح قرآن است که ازدواج بامحارم را ممنوع کرده و می فرماید : " حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً " "حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه‏ها و خاله‏ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى كه شما را شير داده‏اند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و دختران همسرتان كه در دامان شما پرورش يافته‏اند از همسرانى كه با آنها آميزش جنسى داشته‏ايد و چنانچه آميزش جنسى با آنها نداشته‏ايد (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنين) همسرهاى پسرانتان كه از نسل شما هستند (نه پسرخوانده‏ها) و (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است. " ( نساء 23 ) ❕این ممنوعیت در انبوهی از روایات اهلبیت علیهم السلام هم مورد تاکید قرار گرفته است که محدث بزرگ , شیخ حر عاملی این روایات را در ابواب مختلف کتاب شریف وسائل الشیعه جمع آوری کرده است : 📚وسائل الشیعه ج20 ص361 تا 467 👌ملحد سخن و اعتقاد یک فرد و گروه کافر به نام ابن نصیر و فرقه او را به دروغ عقیده شیعه معرفی می کند , در حالی که ابن نصیر از غالیان بوده که در نزد ما کافر محسوب می شود , و مرحوم نوبختی نیز به این مطلب اشاره کرده است که متاسفانه ملحد برای فریب مخاطبینش, سخن مرحوم نوبختی را نقل نمی کند , ایشان می گویند : " گروهى از پيروان امام هادى عليه السلام در زمان زندگى آن حضرت از او جدا شدند و اين عقيده را پذيرفتند كه «محمد بن نصير نميرى» پيامبر است، و امام حسن عسكرى او را اعزام كرده است. آنان تناسخ و غلوّ دربارۀ امام ابوالحسن عسكرى، و حلال بودن گناهان بزرگى مانند ازدواج با بستگان درجۀ يك و همجنس‌گرايى مردان را حلال مى‌شمردند و مى‌گفتند خدا آنها را حرام نكرده است." " قد شذّت فرقة من القائلين بإمامة علي بن محمد في حياته، فقالت بنبوّة رجل يقال له محمد بن نصير النميري، و كان يدّعي أنّه نبي، بعثه أبو الحسن العسكري عليه السّلام، و كان يقول بالتناسخ و الغلو في أبي الحسن، و يقول فيه بالربوبية ..." 📚فرق الشیعه , ص 93 ❕می بینیم که مرحوم نوبختی تصریح می کند که ابن نصیر اهل غلو و از معتقدین به تناسخ بوده است , چنین افرادی در نزد ما کافر محسوب می شوند , چنان که شیخ صدوق می گوید : " اعتقاد ما در باره غاليان و تفويضيان آن است كه آنها كافر بخدايند و بدترند از يهود و نصارى و مجوس و قدريه و حروريه و از كل اهل بدعتها و ميلهاى گمراه‏كننده و آنكه كوچك نشده است خداوند به چيزى مثل كوچك نمودن ايشان يعنى خداوند را " "اعتقادنا في الغلاة و المفوضة أنّهم كفّار باللّه تعالى، و أنّهم أشرّ من اليهود و النصارى و المجوس و القدرية و الحرورية و من جميع أهل البدع و الأهواء المضلّة، و انّه ما صغّر اللّه جل جلاله تصغيرهم شي‏ء. " 📚اعتقادات الامامیه , ص 97 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕امامان اهلبیت علیهم السلام نیز چنین افرادی را خارج از اسلام می دانستند و آنان را لعنت کرده و از آنان بیزاری می جستند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود : " بر حذر باشيد كه جوانانتان غاليان آنها را گمراه نكنند غاليان شرورترين خلق خدايند. اهانت به مقام عظمت پروردگار مينمايند و ادعاى خدائى براى بندگان خدا ميكنند , بخدا قسم غلات از يهود و نصارى و مجوس و مشركان بدترند سپس فرمود: غالى برگشتش بما است ما او را نخواهيم پذيرفت‏ " "احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ ع إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُه‏ " 📚امالی طوسی ص 650 ❗️امیر مومنان ع می فرمود : " بار خدايا من از غاليان بيزارم مانند عيسى بن مريم كه از نصارى بيزار بود خدايا آنها را براى هميشه خوار گردان و هيچ كدام را يارى مفرما. " "اللَّهُمَّ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنَ الْغُلَاةِ كَبَرَاءَةِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مِنَ النَّصَارَى اللَّهُمَّ اخْذُلْهُمْ أَبَداً وَ لَا تَنْصُرْ مِنْهُمْ أَحَدا " 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 263 ❕امام صادق عليه السّلام فرمود : " كوچكترين چيزى كه شخص را از ايمان خارج ميكند اين است كه بنشينيد پيش يك غالى و بحرف او گوش بدهيد و تصديق گفتارش را بنمائيد پدرم از پدر خود از جدش نقل ميكند كه پيامبر اكرم صلوات اللَّه عليه فرمود دو گروه از امت مرا نصيبى نيست در اسلام غاليان و قدريه. " " أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَجْلِسَ إِلَى غَالٍ فَيَسْتَمِعَ إِلَى حَدِيثِهِ وَ يُصَدِّقَهُ عَلَى قَوْلِهِ إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي لَا نَصِيبَ لَهُمَا فِي الْإِسْلَامِ الْغُلَاةُ وَ الْقَدَرِيَّةُ " 📚خصال ج 1 ص 72 ❗️امام رضا عليه السّلام فرمود : " هر كه معتقد به تناسخ باشد كافر است سپس فرمود خداوند غاليان را لعنت كند آنها از مجوس و نصارى و قدريها و مرجئه و حرورى بدترند سپس فرمود با آنها ننشينيد و رفاقت نكنيد و از آنها بيزارى بجوئيد خدا از آنها بيزار باشد. " "َ مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ كَافِرٌ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْغُلَاةَ أَلَا كَانُوا مَجُوساً أَلَا كَانُوا نَصَارَى أَلَا كَانُوا قَدَرِيَّةً أَلَا كَانُوا مُرْجِئَةً أَلَا كَانُوا حَرُورِيَّةً ثُمَّ قَالَ ع لَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُصَادِقُوهُمْ وَ ابْرَءُوا مِنْهُمْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُمْ." 📚عیون الاخبار ج 2 ص 202 👌می بینیم که ملحدین دروغگو عقیده یک فرد کافر و فاسد و ملعون و مطرود اهلبیت علیهم السلام را به عنوان عقیده شیعه معرفی می کنند تا مخاطبین خود را گمراه کنند . ❕طبق تصریح شیخ اشعری از بزرگان اهلسنت , این فرقه در نهایت مدعی شده بودند که خدا در ابن نصیر حلول کرده است : " يقولون إنّ الباري كان حالاًّ في النميري. " 📚 مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 15. ❗️ابن ابی الحدید هم می گوید : ابن نصیر منکر امامت امام عسکری و امام مهدی علیهما السلام شده بود و برای خود ادعای ربوبیت می کرد : "جحد إمامة الحسن العسكري و إمامة ابنه، و ادّعىٰ بعد ذلك الربوبية " 📚شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 122 ❗️ملحدین دروغگو در صدد بودند که چنین فردی را که خودش را خدا و رب می داند و با امامان شیعی دشمن بوده است , به عنوان شیعه معرفی کنند و عقایدش را به مذهب تشیع نسبت دهند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ما در سه نمایه ذیل , مفصلا پیرامون علم و دانش امام صادق علیه السلام به تمام مسائل و علوم دنیوی و اخروی ایشان و تصریحات موافق و مخالف به این قضیه بحث کرده ایم و به این سوال که چرا ایشان کتابی ننوشتند یا اختراع و اکتشافی نداشته اند , پاسخی مستدل دادیم , اما معاندین دروغگو و مدلس با تقطیع و تدلیس , تنها از چند خط از پاسخ ما اسکرین گرفته و مدعی شده اند که ما پاسخ اشکالات مطروحه را نداده ایم , و جرات نداشتند که تمام آنچه ما گفتیم را به مخاطبین خود ارائه کنند تا مبادا مخاطبینشان متوجه کذب و تدلیس و تقطیع و دروغگویی آنان شوند , در سه نمایه ذیل تفصیل مطلب را بخوانید : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/155 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3563 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3559
🤔 ❓ تبلیغ مذهب شیعه، جایز نیست ❕ ✍🏻 فضيل بن يسار مى‌گوید : به امام صادق گفتم : مردم را به مذهب شيعه دعوت کنيم‌؟ فرمود : نه‼️ ای فضیل، به راستى چون خدا خير (تشیّع) بنده‌اى را بخواهد، به فرشته‌اى فرمان مى‌دهد گردنش را بگيرد و او را طائع و اختیاری یا به زور و اجبار، وارد مذهب شيعه كند. 📚 اصول کافی 167/2 💠💠 👌دعوت و تبلیغ مردم به سوی مذهب حق از جمله عملکردهای مفیدی است که محبوب خداوند بوده , چنان که در نقلی آمده است : " داود عليه السلام به تنهايى به صحرا رفت. خداوند به او وحى فرستاد: «اى داود! چرا تو را تنها [و به دور از جماعت‏] مى‏بينم؟». داود گفت: «خدايا! اشتياق من به ديدار تو زياد شده و خلقِ تو ميان من و تو فاصله انداخته است». خداوند به او وحى فرستاد: «به سوى مردم بازگرد كه اگر بنده گريزپايى را نزدم آورى، تو را در لوح، جزو نيكويان ثبت خواهم كرد». " فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلًا. " 📚ارشاد القلوب ج ١ ص ١٧١ ❗️در روایت مشهوری از علی ع می خوانیم : " هنگامى كه رسول خدا مرا به سوى يمن روانه ساخت، فرمود: «اى على! با هيچ كس پيش از آن كه او را به اسلام فرا خوانى، جنگ مكن. سوگند به خدا، اين كه خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند، برايت بهتر است از آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده، و تو مولاى اويى، اى على!». " لَمّا وَجَّهَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَى اليَمَنِ قالَ: يا عَلِيُّ، لا تُقاتِل‏ أحَدا حتَّى تَدعُوَهُ إلَى الإِسلامِ؛ وَ ايمُ اللّهِ، لَأَن يَهدِيَ اللّهُ عَلى يَدَيكَ رَجُلًا خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت، و لَكَ وِلاؤُهُ يا عَلِيُّ. " 📚الکافی ج ٥ ص ٢٨ ❕خداوند می فرماید : " «از اين رو بر فرزندان اسرائيل، مقرّر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد، و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است؛ و بى‏گمان، پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند. [با اين همه‏] پس از آن، بسيارى از ايشان در زمين، زياده‏روى مى‏كنند.» " ( مائده ٣٢ ) ❕ ابو بصير می گوید از امام باقر عليه السلام [تفسير اين آيه را] پرسيدم «و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است».امام ع فرمود: «كسى است كه فردى را از كفر به ايمان درآورد». " منِ استَخرَجَها مِنَ الكُفرِ إلَى الإِيمانِ. " 📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣١٣ ❕بنابراین تبلیغ و دعوت و ارشاد مردم به سوی مذهب حق ثوابی بزرگ دارد و مورد تاکید و توصیه است , اما گاه انسان در میان جمعیت لجوج و متعصبی گرفتار می شود که هر چه آنها را دعوت به مذهب حق می کند , نمی پذیرند و بیشتر در گمراهی خود غوطه ور می شوند تا جایی که ممکن است این جمعیت گمراه به فرد دعوت کننده و رهبران او آسیب برسانند , در همچنین شرایطی , امامان ع اصحاب خود را از تبلیغ مذهب نهی می کردند و متذکر می شدند که اگر توفیق الهی باشد , افراد مستعد خواه و ناخواه مشمول آن می شوند و قدم در مسیر هدایت بر می دارند , بنابراین شما خودتان را به خاطر عدم هدایت پذیری یک جمعیت لجوج و متعصب ناراحت نکنید و در برابر آنان تقیه را ترک نکنید و مذهب را تبلیغ نکنید تا مبادا گرفتار گزند آنان شوید . ❕روایاتی که از تبلیغ مذهب حق نهی می کند , ناظر به موارد تقیه و حفظ جان است و اگر بحث تقیه نباشد , تبلیغ به حسب روایاتی که در ابتدای کلام بیان داشتیم , لازم و ضروری است , آنچه گفتیم ترجمه ای از کلام علامه مجلسی پیرامون روایات ناهیه از تبلیغ بود : "حمل أخبار النهي على التقية و الاتقاء على الشيعة فإنهم لحرصهم على هداية الخلق و دخولهم في هذا الأمر كانوا يلقون أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أئمتهم عليهم السلام‏ ... فنهوهم عن ذلك و أزالوا التوهم الذي صار سببا لحرصهم في ذلك من قدرتهم على هداية الخلق بالمبالغة و الاهتمام في الاحتجاج فيها، بأن الهداية بمعنى الإيصال إلى المطلوب من قبل الله تعالى، و لو علم الله المصلحة في جبرهم على اختيار الحق لكان قادرا عليه و لفعل، فإذا لم يفعل الله ذلك لمنافاته للتكليف و غير ذلك من المصالح، فلم تتعرضون أنتم للمهالك، مع عدم‏ قدرتكم عليه، و قد منع الله نبيه صلوات الله عليه من ذلك و قال:" إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ " و أما إظهار الحق فإنما يجب مع عدم التقية " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٤٣ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❓پهلوی خدا ‼️ ٣٥٦. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ حَدَّثَنِي هَاشِمُ بْنُ أَبِي عُمَارَةَ الْجَنْبِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] يَقُولُ‌ : أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ. هاشم جنبی می‌گوید : حضرت علی فرمود : من چشــم خدا ام، من دســت خدا ام، من پهلوی خدا ام، من درِ خدا ام 🚪 📚 اصول کافی 145/1 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌اهلبیت و علی علیهم السلام , از این جهت که شاهدان بر مردم از سوی خداوند هستند , عین الله نامیده می شوند و از این جهت که مجریان اوامر و فرامین الهی در دنیا و آخرت هستند , ید الله خوانده می شوند و از این جهت که تنها راه رسیدن به خداوند , اطاعت از فرامین آن بزرگواران است , باب الله خوانده می شوند . ❕اما آنچه در این متن مورد اشکال قرار گرفته است , آن است که مطابق روایاتی , آن بزرگواران " جنب الله " می باشند , که وهابی واژه " جنب " را به " پهلو " ترجمه کرده است , در حالی که این معنا از جنب الله صحیح نمی باشد . ❕واژه جنب الله در قرآن نیز استعمال شده است , آنجایی که خداوند از زبان گناهکاران می فرماید : " أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين‏ "( زمر ٥٦ ) ❕در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم : "واقع اين است كه" جنب " در لغت به معنى پهلو است و سپس به هر چيزى كه در كنار چيزى قرار گرفته باشد اطلاق مى‏شود، همانگونه كه" يمين" و" يسار" به معنى طرف چپ و راست بدن است، سپس به هر چيزى كه در اين ناحيه قرار گيرد يمين و يسار گفته مى‏شود، در اينجا" جنب اللَّه" نيز به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحيه او نازل شده است، همه در معنى آن جمع است. 👌و به اين ترتيب گنهكاران اظهار ندامت و پشيمانى و غم و اندوه و حسرت نسبت به تمام كوتاهى‏هايى كه در برابر خداوند داشتند مى‏كنند، مخصوصا روى مساله سخريه و استهزا نسبت به آيات و رسولان او انگشت مى‏نهند، چرا كه عامل اصلى تفريطهاى آنها همين بى‏اعتنايى و شوخى پنداشتن اين حقايق بزرگ بر اثر جهل و غرور و تعصب است.... ❕( بنابراین ) " جنب الله "در آيات مورد بحث معنى وسيعى دارد كه هر گونه مطلبى را كه مربوط به خداوند است شامل مى‏شود، و به اين ترتيب تفريط در اين قسمت شامل تمام انواع تفريطها در اطاعت فرمان او، و پيروى از كتب آسمانى، و اقتدا به انبياء و اولياء مى‏گردد. 👌به همين دليل در روايات متعددى از ائمه اهل بيت ع مى‏خوانيم كه" جنب اللَّه" به امامان تفسير شده است، از جمله در روايتى در اصول كافى از امام موسى بن جعفر ع در تفسير" يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ" چنين آمده: جنب اللَّه امير المؤمنين (ع) و كذلك من كان بعده من الاوصياء بالمكان الرفيع الى ان ينتهى الامر الى آخرهم‏ " جنب اللَّه امير مؤمنان ع و همچنين اوصياى بعد از او هستند كه مقام والايى دارند، تا به آخرين نفر آنها برسد" (كه حضرت مهدى ارواحنا فداه مى‏باشد)" 📚 الکافی ج ١ ص ١٤٥ 👌 و نيز در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع مى‏خوانيم:" نحن جنب اللَّه":" جنب اللَّه مائيم" 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢٥١ ( همين معنى در روايات ديگرى از ائمه ديگر ع نيز نقل شده است. ) ❕همانگونه كه بارها گفته‏ايم اين تفسيرها از قبيل بيان مصداقهاى روشن است، چرا كه مسلم است پيروى از مكتب امامان پيروى از پيامبر و اطاعت فرمان خدا است چرا كه آنها از خود چيزى نمى‏گويند . 📚تفسیر نمونه ج ١٩ ص ٥١٤ 👌وهابی که با ترجمه اشتباه روایت در صدد شبهه تراشی بود که مثلا سخن از پهلوی خدا در کتب شیعه آمده است , باید پاسخ دهد که اگر خدا جسم نیست و مثلا پهلو ندارد , ( که همینطور هم است ) چگونه است که شما معتقدید که خداوند کمر و ساق پا و پا دارد و هروله می کند و به آسمان دنیا می آید و می تواند سوار بر پشه شود و جز ریش و عورت , تمام اعضای انسان را داراست و آدم ع را به شکل و قیافه خود آفریده است , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3346 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1940 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕یکی از اختصاصات ائمه علیهم السلام آن است که انفال اختصاص به آنها دارد که یکی از مصادیق انفال , اشیاء گرانقیمت و مورد توجه است که در جنگ به غنیمت گرفته می شود , این اشیاء برگزیده به حسب روایات تحت اختیار امام علیه السلام می باشد : ( بَابُ أَنَّ الْأَنْفَالَ كُلُّ مَا يَصْطَفِيهِ مِنَ الْغَنِيمَةِ وَ كُلُّ أَرْضٍ مُلِكَتْ بِغَيْرِ قِتَالٍ وَ كُلُّ أَرْضٍ مَوَاتٍ وَ رُءُوسُ الْجِبَالِ وَ بُطُونُ الْأَوْدِيَةِ وَ الْآجَامُ وَ صَفَايَا الْمُلُوكِ وَ قَطَائِعُهُمْ غَيْرُ الْمَغْصُوبَةِ وَ مِيرَاثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه‏ ) 📚وسائل الشيعة، ج‏9، ص: 523 ❕ملحد این قضیه را مورد اشکال قرار داده است , در حالی که توجه ندارد که امام علیه السلام این اشیاء برگزیده را در جهت مصالح حکومت اسلامی مصروف می دارد نه آنکه بخواهد استفاده شخصی از انفال ببرد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3173 👌بنابراین امام علیه السلام این اشیاء برگزیده از غنائم را در مسیر مصالح حکومت اسلام مصروف می دارد . فلسفه اختصاص این اشیاء برگزیده به امام ع برای آن است که جنگجویان به طمع این اشیاء برگزیده با هم نزاع و دشمنی و برخورد نکنند و موجب سستی لشگر اسلام نشوند تا بعدا سر فرصت امام علیه السلام در مورد آنها تصمیم گیری کند : "إنّ اختصاص صفايا الأموال للإمام - عليه السَّلام - تقطع النزاع بين المقاتلين، لزيادة الاشتياق من الناس إلى الصفايا. " 📚الخمس في الشریعة الإسلامیة الغراء، سبحانی , ص : ۴۰
🤔 ❓مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ : سِتَّةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْعٌ، الْمَعْرِفَةُ وَالْجَهْلُ وَالرِّضَا وَالْغَضَبُ وَالنَّوْمُ وَالْيَقَظَةُ. امام صادق فرمود : شش چيز است كه بندگان در آنها کاری ندارند [و اختیار و دخالتی ندارند] : معرفت ونادانى، خشنودى وخشم، خواب وبيدارى. 📚 اصول کافی 164/1 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ آیا شما هم، در موارد فوق، اختیاری ندارید؟؟ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌مذهب و اعتقاد اهلبیت علیهم السلام بر آن است که مردمان در افعال و عملکردهایشان دارای اختیار و آزادی هستند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280 ❕اما اهلسنت و وهابیت عقیده به جبر دارند و معتقدند که بندگان از خود اختیاری ندارند و تمام افعالی که از انسان صادر می شود به واسطه تاثیر مستقیم خداوند است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3418 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3784 ❕روایت مورد استناد وهابی نیز از روی تقیه و موافق با عقاید اهلسنت صادر شده است , در ذیل در مورد چنین روایات تقیه ای توضیح داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3464 ❕علامه مجلسی نیز پاسخ مذکور را به عنوان یک وجه , نقل می کند : " السابع: حمله على التقية لموافقته ظاهر المذاهب الأشاعرة و أشباههم‏ " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٣٤ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانالی جامع و بروز در ایتا سرشار از: 📚 📲 🤔 و.... ✅به نیت نزدیک تر شدن به خدا روی لینک زیر کلیک کنید👇🏽👇🏽 https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e 💯بهترین پست ها را در کانال ما تجربه کنید💯
🔺بالاخره افتتاح شد با پیگیری های فراوان و دعوت از مشاوره تهران ،جهت استفاده زوج های جوان، همسران ، خانواده ها و جوانان از مطالب زیر به صورت کاملا ✅ازدواج ✅همسرداری ✅فرزندپروری ✅زناشویی ✅خود شناسی ✅سبک زندگی 🔻کانال مشاوره در ایتا راه اندازی شد در این کانال شما با انواع روشهای همسر داری ، تربیت فرزند ، های شناختی و هر آنچه را که نیاز یک شاد و میباشد یاد خواهید گرفت به جمع چند هزار نفری کانال مشاوره ها بپیوندید👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2961113132Ccce4fd0170
با سلام خدمت طلاب محترم🌺 کانال املاکی طلاب رو افتتاح کردیم تا طلابی که مشکل مسکن واجاره خونه و خرید وفروش دارند مشکلشون رفع بشه. تو این کانال به راحتی میتونید مشکلات مسکن خود را حل کنید‌. حضور شما باعث دلگرمی ماست🌺 https://eitaa.com/joinchat/3690790969C83318d6e98
♨️💯مطمئن هستم خیلی ها مثل این سوالات ذهنشون را درگیر کرده و تا الان هم جواب خوبی به بدست نیاوردن مثل این سوالات👇👇 ❓خدا چیه و چطور به وجود آمده؟🤔من دوست نداشتم به وجود بیام چرا خدا منو آفرید؟🤔 ❓از کجا بفهمم این قرآن ۱۴۰۰سال پیش کلام خداست و تحریف نشده؟🤔 چرا خداوند شیطان را از بین نمیبره و همه را راحت بکنه؟😁 ❓آیا فقط دین اسلام مورد قبول خداوند است؟🤔 مطالب برگرفته از طرح ولایت حضرت استاد رحمه الله علیه ❤️است 👌نیاز ها و سوالات دقیق ذهنی خودتان را در کانال پاسخ های ناب به شبهات اعتقادی پیگیری بفرمایید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e قابل فهم برای همه و قابل تدریس برای طلاب و اساتید دانشگاه و طرح صالحین👆👆 😉✅اثبات خدا و سایر اصول در ۴دقیقه 👈👌✅👌سوالاتتون را از بپرسید
👌کانال فوق تخصصی در این کانال برای بخش فضای مجازی حوزه علمیه قم است https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
🤔 ❓خوردن گوشت موش در مذهب خود شیعه نزد ائمه شیعه جایز است چنانکه در روایاتشان آمده است: 🔥 أحدهما (عليهما السلام) في صحيحة زرارة «إنما الحرام ما حرم الله في كتابه». 🔥و قول الباقر (عليه السلام) في صحيحة زرارة و محمد بن مسلم «انما الحرام ما حرم الله في القرآن». 🔥و في صحيحة محمد بن مسلم «ليس الحرام إلا ما حرم الله تعالى في كتابه» (حدائق الناظره للشیخ بحرانی ج۵ ص۱۴۴) 🌫یعنی در روایات صحیحی از امام باقر و صادق روایت شده که فرمودند:«حرام 👌فقط آن است که خداوند در قرآن گفته است و چیزی که حرمتش در قرآن بیان نشده حرام نیست»⚜ ⬅️بنابر این موش که در قرآن گفته نشده حرام است یا نه طبق روایات فوق نزد شیعه حلال است و همچنین حشراتی مانند سوسک و انواع کرم و انگل ها نزد این قوم جایز و پاک و حلال است.🦟🦗🪳🦂🕸 📍علاوه بر همه ی اینها شیعیان می گویند امام صادق به حرام بودن گوشت سگ نیز فتوا نمی داد بلکه تنها آن را نجس می دانست🐶 ابو سهل قرشی می گوید:«سألت أبا عبد الله عليه السلام عن لحم الكلب، فقال: هو مسخ قلت: هو حرام؟ قال: هو نجس، أعيدها عليه ثلاث مرات كل ذلك يقول: هو نجس.» یعنی:«از امام صادق درباره گوشت سگ سوال کردم پس گفت:سگ مسخ شده است. گفتم:آیا حرام است گفت:سگ نجس است فلذا سه بار از او پرسیدم و او هر دفعه می گفت:بلکه نجس است» 📘(الکافی للکلینی ج۶ ص۲۴۵/الوافی للکاشانی ج۱۹ ص۶۴/وسائل الشیعه ج۳ ص۴۱۷) حالا سوال اینجاست که چرا امام صادق به صراحت نمی گفت گوشت سگ حرام است؟ 🤔چرا در حرمت گوشت سگ که بعد از خوک حرام ترین گوشت هاست شک داشت؟ ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقديم: هيچ كس نمى‏تواند «كفانا كتاب اللَّه» بگويد و احاديث و سنّت نبوى را كه در مورد تفسير و تبيين حقايق قرآن و فهم ناسخ و منسوخ و خاص و عام قرآن است يا مربوط به تعليمات اسلام در اصول و فروع دين مى‏باشد ناديده بگيرد. زيرا آيات قرآن مجيد، سنّت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و كلمات و افعال او را براى مسلمين حجت شمرده، و آن را از منابع اصلى فهم اسلام و استنباط احكام قرار داده است: «وَ ما آتيكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه را رسول خدا صلى الله عليه و آله براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». ( حشر ٧ ) ❕ «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ اذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ امْراً انْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ امْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبيناً؛ هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است». ( احزاب ٣٦ ) 👌آنها كه به سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله بى‏اعتنا هستند در واقع قرآن را ناديده گرفته‏اند ... ❕و نيز ما معتقديم: احاديث ائمه اهل بيت عليهم السلام نيز به دستور پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله واجب‏الاطاعه است، زيرا : 🔸 «اولًا» در حديث معروف متواترى كه در اغلب كتب مشهور حديث اهل سنّت و شيعه نقل شده است به اين معنى تصريح شده، در صحيح «ترمذى» آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «يا ايُّهَا النّاسُ انّى قَدْ تَرَكْتُ فيكُمْ ما انْ اخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا، كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتى اهْل بَيْتى؛ اى مردم! من در ميان شما چيزى گذاردم كه اگر دست به دامن آنها زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و عترتم، يعنى اهل بيتم!». 📚سنن ترمذی ج ٥ ص ٦٦٢ 🔸ثانياً امامان اهل بيت عليهم السلام تمام احاديث خود را از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده‏اند، و گفته‏اند آنچه ما مى‏گوييم از پدرانمان از پيامبر صلى الله عليه و آله به ما رسيده است. 👌آرى پيامبر صلى الله عليه و آله آينده مسلمين و مشكلات آنها را به خوبى مى‏ديده و راه حل مشكلات فزاينده آنها را تا پايان جهان در پيروى از قرآن و ائمه اهل بيت عليهم السلام شمرده است. 📚اعتقاد ما , ص ٥٤ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕متاسفانه پیروان عمر بن خطاب بر خلاف این سخن , دیدگاه عمر بن خطاب را سر لوحه خود قرار داده اند که می گفت : " حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّه‏ " " کتاب خدا ما را بس است " 📚صحيح مسلم، ج‏3، ص: 1259 ❕و در حدیث جعلی به پیامبر نسبت می دهند که فرمود : " الحَلالُ ما أحَلَّ اللّهُ في كِتابِهِ، وَالحَرامُ ما حَرَّمَ اللّهُ في كِتابِهِ، وما سَكَتَ عَنهُ فَهُوَ مِمّا عَفا عَنه‏ "حلال، آن است كه خداوند در كتابش حلال فرموده‏ و حرام آن است كه خداوند در كتابش حرام فرموده است و آنچه ساكت مانده، از جمله چيزهايى است كه خداوند از آنها درگذشته است " 📚سنن‏الترمذي: ج 4 ص 220 ح 1726، سنن‏ابن ماجة: ج 2 ص 1117 ح 3367، المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 129 ح 7115، السنن الكبرى: ج 10 ص 21 ح 19723. 👌اینان گاه امامان اهلبیت علیهم السلام را نیز تحت فشار قرار می دادند تا مطابق با عقیده آنان سخن بگویند و الا جان و مال شیعیان را به تاراج می بردند , آن بزرگواران نیز گاه از روی تقیه , مطابق با عقیده آنان سخن می گفتند , مانند روایت مورد استناد وهابی که حلال و حرام را منحصر در قرآن می شمارد , این روایت از روی تقیه و مطابق با عقیده عمریه صادر شده است و نمی تواند بر علیه شیعه مورد استناد قرار گیرد . ❕امامان گرامی ما با صراحت گوشت موش را چون از حیوانات مسخ شده بوده است , حرام اعلام می کردند : " إِنَّ الْفَأْرَ كَانَ سِبْطاً مِنَ الْيَهُودِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَمَسَخَهُمْ فَأْرا " 📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٨٧ ❕وهابی در ادامه شبهه سست تری را مطرح کرده است که گوشت سگ در نزد شیعه خوردنش حلال است , در حالی که در همان روایت مورد استناد وهابی , امام صادق ع صراحتا تصریح کردند که سگ از حیوانات مسخ شده است , در روایت دیگری امامان ع با صراحت فرمودند که خوردن گوشت حیوانات مسخ شده حرام است , " َ قَدْ حَرَّمَ اللَّهُ لُحُومَ الْأَمْسَاخ‏ " " خداوند گوشت حیوانات مسخ شده را حرام کرده است " 📚المحاسن ج ٢ ص ٣١١ ❕امام صادق ع فرمود : " وَ حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْمُسُوخَ جَمِيعاً. " " خداوند و رسولش , گوشت حیوان مسخ شده را حرام کردند " 📚تهذیب الاحکام ج ٩ ص ١٧ 👌بنابراین , وقتی امام ع می گوید که سگ از حیوانات مسخ شده است , یعنی گوشتش نیز حرام است . ❕همینطور در همان روایت , امام ع می گوید که سگ حیوان نجسی است , وقتی ثابت شد که سگ نجس است , یعنی خوردن گوشتش نیز حرام است , زیرا خوردن اشیاء نجس حرام است و خود امام ع به این نکته تصریح می کردند و می فرمودند : " ... الخَمرِ أو شي‏ءٍ مِن وُجوهِ النَّجسِ، فهذا كُلُّهُ حَرامٌ ومُحرَّمٌ؛ لأنّ ذلكَ كُلَّهُ مَنهيٌّ عن أكلِهِ وشُربِهِ ولُبسِهِ ومِلكِهِ وإمساكِهِ والتَّقلُّبِ فيهِ بوَجهٍ مِن الوُجوهِ لِما فيه مِن الفَسادِ، فجَميعُ تَقَلُّبِهِ في ذلكَ حَرامٌ " " شراب يا هر چيز نجس، همه اينها حرام و تحريم شده است؛ چرا كه از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و تملّك و نگه داشتن و تصرّف در آنها به هر نحوى، به علّت فسادى كه در آنهاست، نهى شده است. پس، هر گونه تصرّفى در اين وجهِ فساد حرام مى‏باشد. " 📚تحف العقول ص ٣٣٣ ❕از آنجایی که برخی از فرق اهلسنت مانند مالک و پیروان او , عقیده دارند که سگ پاک است و به تبع خوردن گوشتش حلال است : " قال المالک هو طاهر، و سؤره و لعابه طاهر " 📚المدونة الكبرى ج 1: ص 5، _ المبسوط للسرخسى ج 1: ص 48، و المحلى ج 1: ص 113، و المجموع ج 2: ص 580، و فتح المعين: ص 13 ، و شرح الخرشى ج 1: ص118، و عمدة القاري ج 3: ص 39 و بدائع الصنائع ج 1: ص 64. نيل الأوطار ج 1: ص 43: ❕امام ع در روایت مورد استناد وهابی با تاکید بر نجس بودن سگ , در صدد بودند که حرمت خوردن گوشتش را اثبات کنند : "و يدل على أنه كان في ذلك الزمان من يرى حل لحم الكلب و تبقى منه، ... لعله عليه السلام اكتفى بذكر النجاسة، لدلالتها على الحرمة لكون كل نجس حراما. " 📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‏14، ص: 195 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ملحد مدعی است که ناسا معجزه شق القمر را رد کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1440 👌او در ادامه می گوید که چرا غیر مسلمانان , این واقعه را نقل نکرده اند , در ذیل پاسخ این اشکال او را نیز داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3633
❕کانال ملحد مدعی شده است که خداوند در دوره بین حضرت عیسی ع تا پیامبر اسلام ص , پیامبری نفرستاده است و این با عدالت الهی در تضاد است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1576
🤔پرسش ⁉️آيا شيطان يكى از فرشتگان الله بود ؟ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [ البقرة: ٣٤]. : و وقتى به ملائكه گفتيم به آدم سجده كنيد، همه سجده كردند به جز ابليس، مغرور شد و سرپيچى كرد و از كافران شد. ▪️در اين آيه مخاطب، ملائكه هستند و نه كل موجوداتى كه در بارگاه الله وجود داشته اند، با اين وجود شيطان را ميتوان يكى از ملائكه ناميد. ▪️ آيه اى كه برخى اسلامگرايان به آن استناد ميكنند آيه ١٢ اعراف است كه ميگويد: ٥) قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ [ الأعراف: ١٢]. : گفت؛ چه چيزى تورا منع كرد از سجده كردن وقتى كه تو را به سجده كردن امر كردم گفت؛ من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گل همان گروه از اسلامگرايان معتقدند كه در اين آيات ابليس استثناء خورده است، و جزو گروه ملائكه نبوده و اينجا به صراحت به اين موضوع اشاره كرده است. تنها دليل آنها ادعاى جن بودن و خلقت وى از آتش ميباشد كه اين دليل در مقابل صراحت آيات قبلى كه در ابتدا نوشتيم، قوى و منطقى نيست. در واقع اطلاق نام جن به ملائكه در خود قرآن هم آمده است چنانچه در آيه ١٥٨ صافات ميبينيم: وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ [ الصافات: ١٥٨]. : و ميان او(الله) و جن‏ها پيوندى فرض كردند در حال آنكه جنيان دانسته‏ اند كه احضار خواهند شد. ▪️در اين آيه لفظ اجنه به ملائكه اطلاق شده است، زمانى كه قريشان ادعا كردند كه ملائكه دختران الله هستند و بين الله و ابليس يك پيوند(رابطه) فرض كرده اند به همين دليل اطلاق لفظ جن بر ملائكه چيزى است كه زبان عربى به آن دلالت ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌فرشتگان پاک و معصوم اند و هیچگاه معصیت و عصیان الهی را نمی کنند , چنان که خداوند می فرماید : "وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ _ يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ " " تمام آنچه در آسمانها و در زمين از جنبندگان وجود دارد و همچنين فرشتگان، براى خدا سجده مى‏كنند و هيچگونه تكبرى ندارند - آنها از (مخالفت) پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست مى‏ترسند، و آنچه را ماموريت دارند انجام مى‏دهند. " ( نحل ٤٩ _ ٥٠ ) ❕و می فرماید : "بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ _ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون‏ " "(فرشتگان) بندگان شايسته او هستند - كه هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏گيرند، و به فرمان او عمل مى‏كنند. " ( انبیاء ٢٦ _ ٢٧ ) 👌و می فرماید : " لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون‏ " " هرگز مخالفت فرمان خدا نمى‏كنند و دستورات او را دقيقا اجرا مى‏نمايند! " ( تحریم ٦ ) ❕علی ع نیز تصریح به عصمت فرشتگان کرده و فرمود : " ليس فيهم فترة ... و لا فيهم معصية ... لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام: " در آنها نه سستى است، ... و نه عصيان و گناه ... و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى‏گيرند" 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٥٣٦ 👌بنابراین فرشتگان معصوم اند و عصیان و گناهی نمی کنند , زیرا به حسب روایات , جوهره وجودی آنان از عقل است و شهوت در آنها وجود ندارد : " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ " 📚علل الشرایع ج ١ ص ٤ ❕لذا می گوییم فرشتگان پاك و معصومند، و قرآن هم به پاكى و عصمت آنها اعتراف كرده است و اصولا از آنجا كه در جوهر آنها عقل است و نه شهوت بنا بر اين كبر و غرور و خودخواهى، و بطور كلى انگيزه‏هاى گناه در آنها وجود ندارد. 👌اما ابلیس و شیطان بزرگ , تکبر ورزید و خداوند را عصیان و نافرمانی کرد و خداوند با صراحت در مورد او می فرماید : «كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» او از جن بود سپس از طاعت فرمان پروردگارش خارج شد». ( کهف ٥٠ ) ❓چگونه ممكن است فرشته معصوم نه تنها نافرمانى كند، بلكه راه كفر و معارضه با پروردگار را بپويد؟! 💠ادامه 👇
🔰ادامه 👇 ❕از سوی دیگر در آیه فوق خواندیم که مى‏گويد:" كانَ مِنَ الْجِنِّ" (ابليس از طائفه جن بود) . اجنه موجوداتى هستند از چشم ما پنهان و داراى عقل و شعور و خشم و شهوت اند و كلمه" جن" هر گاه در قرآن اطلاق مى‏شود اشاره به همين گروه است‏ که در ذیل در مورد آنها بیشتر توضیح داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374 ❕از دلائل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مى‏كند، اين است كه قرآن از يك سو مى‏گويد:" وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"" جن را از شعله‏هاى مختلط آتش آفريد" (سوره الرحمن آيه 15). 👌و از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد منطقش اين بود" خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"" مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است" (اعراف آيه 12). ❕از اين گذشته در آیات قرآن براى ابليس" ذريه" (فرزندان) قائل شده است، چنان که در ذیل گفته ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568 👌در حالى كه مى‏دانيم فرشتگان ذريه ندارند , چنان که امام صادق ع فرمود : "ان الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش " " فرشتگان غذا نمى‏خورند و آب نمى‏نوشند و ازدواج نمى‏كنند بلكه با نسيم عرش الهى زنده‏اند " 📚بحار الانوار ج ٥٦ ص ١٧٤ ❕از مجموع آنچه گفته شد به ضميمه ساختمان جوهره فرشتگان به خوبى گواهى مى‏دهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده ولى از آنجا كه در صف آنها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا كرده بود كه به مقام فرشتگان مقرب خدا تكيه زده بود مشمول‏ خطاب آنها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء از نوع مفرغ در آيات قرآن بيان گرديده است . 👌در كتاب" عيون الاخبار" از امام على ابن موسى الرضا مى‏خوانيم: " فرشتگان همگى معصومند و محفوظ از كفر و زشتيها به لطف پروردگار، راوى حديث مى‏گويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيده‏ايد كه ميفرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ" 📚 عیون الاخبار ج ١ ص ٢٧٠ ❕ در حديث ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه يكى از ياران خاصش مى‏گويد: " از امام در باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مى‏كردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مى‏دانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مى‏دانيم تحقق يافت" (پرده‏ها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد) " " سألته عن إبليس أ كان من الملائكة أو هل كان يلي شيئا من أمر السماء- قال: لم يكن من الملائكة- و لم يكن يلي شيئا من أمر السماء و كانَ مِنَ الْجِنِّ، و كان مع الملائكة و كانت الملائكة ترى أنه منها، و كان الله يعلم أنه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان‏ " 📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣٤ ❕و فرمود : " إنَّ المَلائِكَةَ كانوا يَحسَبونَ أنَّ إبليسَ مِنهُم، وكانَ في عِلمِ اللَّهِ أنَّهُ لَيسَ مِنهُم، فَاستَخرَجَ ما في نَفسِهِ بِالحَمِيَّةِ وَالغَضَبِ، فَقالَ: خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين‏ " "فرشتگان، گمان مى‏كردند كه ابليس از [جنس‏] آنان است، و خدا مى‏دانست كه از آنها نيست. پس او به سبب تعصّب و خشم، آنچه را در درونش بود، بيرون ريخت و گفت: «مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى خلق كردى». 📚الکافی ج ٢ ص ٣٠٨ 👌معاند به آیه ای استناد کرد تا بگوید که بر فرشتگان نیز کلمه جن اطلاق می شود : " وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ " ( صافات ١٥٨ ) ❕در حالی که روشن است آیه مذکور ناظر به اجنه است نه فرشتگان چرا که جمعى از مشركان عرب جن را مى‏پرستيدند و آنها را شريك خدا مى‏پنداشتند، و به اين ترتيب رابطه‏اى ميان آنها و خداوند قائل بودند و معتقد بودند که اجنه دختران خدایند که خداوند در آیه مذکور پاسخ آنان را داد و فرمود : " آنها ميان او و جن (خويشاوندى و) نسبتى قائل شدند، در حالى كه جنيان به خوبى مى‏دانستند كه اين بت‏پرستان در دادگاه الهى احضار مى‏شوند. " " قوله تعالى: وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً يعني أنهم قالوا: إن الجن بنات الله. فرد الله عليهم، فقال: وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ يعني في النار. " 📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٢٢٧ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در رابطه با این که برخی مدعی اند که پیامبر گرامی اسلام بشارت به فتوحات خلفا داده است , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/249