eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌ما در پاسخ معاندین پیرامون دشمنی امام حسین ع با معاویه توضیحات مفصلی دادیم که بیش از پیش معاند را رسوا کرد : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4333 ❕حال معاند مفلوک و درمانده که کاری جز طرح مطالب تکراری ندارد , دو اشکال تکراری مطرح کرده است : 1⃣اگر امام حسین ع با معاویه دشمن بود , چگونه ایشان در سپاهی به فرماندهی معاویه و به همراه یزید شرکت کرد , پاسخش را در ذیل داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2805 2⃣اگر امام حسین ع با معاویه دشمن بود , چگونه معاویه به امام حسین ع هدیه می داد و امام حسین ع نیز هدایای او را می پذیرفت , در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1316
آیا امام علی ع در انتخاب زمامدار مصر اشتباه کرد !!!! 🤔 ❓بر خلاف ادعای اسلامگرایان، علی بن ابیطالب با آن علم غیب کذایی‌اش اعتراف می‌کند که در انتخاب زمامدار مصر مرتکب خطا شده است! ↓↓↓ امام علی: من مى‌خواستم «هاشم بن عتبه» را زمامدار مصر كنم؛ اگر وى را براى آن سامان انتخاب كرده بودم ميدان را براى آنها خالى نمى‌گذارد؛ و به آنها فرصت نمى‌داد 📓منبع: نهج البلاغه؛ خطبه ۶۸ ❗️❗️ 💠💠 👌خطبه ای که معاند به آن استناد کرده است ارتباطی با نتیجه گیری صورت گرفته ندارد , مطابق خطبه مذکور امیر مومنان ع : " (هنگامى كه خبر شهادت «محمّد بن ابى‏بكر» والى امير مؤمنان على عليه السّلام در مصر به آن حضرت رسيد فرمود:) من مى‏خواستم «هاشم بن عتبه» (مرقال) را زمامدار مصر كنم و اگر او را والى آن منطقه كرده بودم، عرصه را بر آنها (لشكر معاويه) خالى نمى‏گذارد و به آنها فرصت نمى‏داد (ولى فشار گروهى از افراد مانع شد) با اين حال من «محمّد بن ابى‏بكر» را نكوهش نمى‏كنم، چه اين كه او مورد علاقه من بود و در دامان من پرورش يافت. " " و قد أردت تولية مصر هاشم بن عتبة، و لو ولّيته إيّاها لما خلّى لهم العرصة، و لا أنهزهم الفرصة، بلا ذمّ لمحمّد بن أبي بكر، و لقد كان إلىّ حبيبا، و كان لي ربيبا. " 📚نهج البلاغه خطبه ٦٨ ❕همان گونه كه در شأن ورود خطبه اشاره شد، اين سخن را على عليه السّلام زمانى فرمود، كه سپاه معاويه به «مصر» حمله كرد و نماينده امير مؤمنان على عليه السّلام، «محمّد بن ابى بكر» به شهادت رسيد و امام عليه السّلام بسيار اندوهگين شد، چرا كه يكى از نزديكترين ياران خود را از دست داده بود. 👌امام عليه السّلام در سخنى كه بوى مذمّت نسبت به بعضى از اطرافيانش از آن برمى‏خيزد، چنين فرمود: «من مى‏خواستم «هاشم بن عتبه» را زمامدار مصر كنم و اگر او را والى آن منطقه كرده بودم، عرصه را بر آنها (لشكر معاويه) خالى نمى‏گذارد و به آنها فرصت نمى‏داد» . ❕اين سخن اشاره به اين دارد كه امام عليه السّلام با تمام علاقه‏اى كه به «محمّد بن ابى‏بكر» و ايمانى كه به صفا و صداقت او داشت، ترجيح مى‏داد شخص قويترى مانند «هاشم بن عتبه» معروف به «مرقال» را كه هم از «محمّد بن ابى‏بكر» شجاعتر بود و هم آزموده‏تر و باتجربه‏تر، به جاى او به ولايت مصر برگزيند، 👈ولى گروهى از اصحابش اصرار به انتخاب «محمّد بن ابى‏بكر» داشتند، به دليل اين كه او فرزند «ابوبكر» بود و «مصريان» شناخت بيشترى روى او دارند، به علاوه در ماجراى عثمان و دادخواهى مردم «مصر» در برابر او، با «مصريان» همكارى و همگامى داشت. به همين دليل، از نفوذ بالايى در افكار مصريان برخوردار بود و پذيرش زيادى نسبت به او داشتند.👉 ❕با اين حال امام عليه السّلام مى‏دانست كه «محمّد بن ابى‏بكر» كم سنّ و سال و كم تجربه است، گر چه امتيازات فراوانى دارد، ولى مقاومت او در برابر مشكلات به اندازه «هاشم» نيست، امّا اصحاب و ياران از اين ويژگى‏ها كاملا آگاه نبودند و به حضرت فشار آوردند و اصرار كردند، همان فشارها و اصرارهايى كه شبيه آن در داستان‏ «حكمين» ظاهر شد و امام عليه السّلام را ناگزير به پذيرش پيشنهاد طرفداران اين فكر نمود و سرانجام كه آثار سوء حكميّت را ديدند، پشيمان شدند، ولى آن پشيمانى سودى نداشت. 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌امام عليه السّلام در اين سخن به طور غير مستقيم آن گروه را سرزنش مى‏كند كه اگر مى‏گذاشتند «هاشم بن عتبه» را براى حكومت «مصر» برگزيند، سرنوشت مصر طور ديگرى بود و اين منطقه مهم، به آسانى از دست نمى‏رفت. ❕ولى از آنجا كه ممكن است، بعضى از اين سخن امام عليه السّلام چنين تصوّر كنند كه حضرت، «محمّد بن ابى بكر» را نكوهش مى‏كند، امام عليه السّلام به دنبال اين سخن مى‏افزايد: «در عين حال من «محمّد بن ابى‏بكر» را نكوهش نمى‏كنم، چه اين كه او مورد علاقه من بود و (همچون فرزندان خودم) در دامان من پرورش يافته بود!» (بلا ذمّ لمحمّد بن أبي بكر، و لقد كان إلىّ حبيبا و كان لي ربيبا). ❕در واقع امام عليه السّلام مى‏فرمايد: «محمّد بن ابى‏بكر» در كار خود، كوتاهى نكرد و آنچه در توان داشت به كار گرفت، ولى توانش بيش از اين نبود! قابل توجّه اين كه در بعضى از روايات آمده، امام عليه السّلام هنگامى كه از شهادت «محمّد بن ابى بكر» باخبر شد، فرمود: «رحم اللّه محمّدا! كان غلاما حدثا، لقد كنت أردت أن اولّى المرقال هاشم بن عتبة مصر، فإنّه لو ولّاها لما خلّا لابن العاص و أعوانه العرصة، و لا قتل إلّا و سيفه في يده بلا ذمّ لمحمّد، فلقد أجهد نفسه فقضى ما عليه‏ " خدا رحمت كند محمّد (بن ابى بكر) را! جوان نورسى بود، من تصميم داشتم مرقال، «هاشم بن عتبه» را والى مصر كنم (ولى گروهى مانع شدند) به خدا سوگند! اگر والى مصر شده بود، عرصه را بر عمرو عاص و يارانش تنگ مى‏كرد و (اگر شهيد مى‏شد) كشته نمى‏شد، مگر اين كه شمشير در دست او بود، با اين حال «محمّد بن ابى‏بكر» را نكوهش نمى‏كنم، او نهايت تلاش خود را به خرج داد و آنچه بر او بود (و در تو ان داشت) ادا كرد.» 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 93. ❕ اين كه امام عليه السّلام مى‏فرمايد: او مورد علاقه من بود و در دامنم پرورش يافته بود , به خاطر اين بود كه بعد از مرگ ابوبكر، همسرش «اسماء» مادر «محمّد بن ابى‏بكر» به همسرى على عليه السّلام درآمد در حالى كه «محمّد» در سنين كودكى بود و در آغوش على عليه السّلام پرورش يافت و از همان طفوليّت با محبّت و عشق على عليه السّلام آشنا شد و مراحل ولايت را به سرعت پيمود، تا آنجا كه على عليه السّلام را پدر خود مى‏شمرد و حضرت نيز او را همچون فرزند خويش مى‏ديد و به او سخت علاقه داشت , در ذیل پیرامون ازدواج علی ع با اسماء بنت عمیس , همسر ابوبکر توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3330 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد قضیه تشنگی در کربلا 🤔 ❓تشنگی حسین، حقیقت یا دروغی شاخدار؟ به سند معتبر از حضرت صادق روایت شده که فرمود به مفضل بن عمر: «چون تشنگی شدید شد بر امام حسین و اصحاب، او ندا کرد اصحابش را و فرمود: «هر کسی که تشنه است بیاید آب بخورد» پس انگشت ابهامش را در میان دست دیگر نهاد، چنانکه گویی از فواره آب در حوض می‌ریزد؛ پس هر یک به نوبت می‌آمدند و از آن آب می‌آشامیدند تا سیراب می‌شدند و بعضی به بعضی گفتند: والله هرگز به این شیرینی آب ندیده است» 📓منبع: تاریخ امام حسین؛ ج۳، ص۱۲۷ ❗️❗️ 💠💠 ❕از روز هفتم محرم آب بر امام حسین علیه السلام بسته شد , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند : « نامه ‏اى از عبيد اللّه بن زياد، براى عمر بن سعد آمد [كه متنش چنين بود]: «امّا بعد، ميان حسين و يارانش و آب، مانع شو و قطره ‏اى از آن را نچشند، همان گونه كه با پرهيزگار پاكِ مظلوم، امير مؤمنان عثمان بن عَفّان كردند».عمر بن سعد، عمرو بن حَجّاج را با پانصد سوار، روانه كرد و بر شريعه (آبْ‏راهِ) فرات، فرود آمدند تا ميان حسين عليه السلام و يارانش و آب، مانع شوند و نگذارند قطره ‏اى از آن را بنوشند. اين، سه روز پيش از شهادت حسين عليه السلام بود. » " جاءَ مِن عُبَيدِ اللّهِ بنِ زِيادٍ كِتابٌ إلى عُمَرَ بنِ سَعدٍ: أمّا بَعدُ، فَحُل بَينَ الحُسَينِ و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ، ولا يَذوقوا مِنهُ قَطرَةً، كَما صُنِعَ بِالتَّقِيِّ الزَّكِيِ المَظلومِ أميرِ المُؤمِنينَ عُثمانَ بنِ عَفّانَ. قالَ: فَبَعَثَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ عَمرَو بنَ الحَجّاجِ عَلى خَمسِمِئَةِ فارِسٍ، فَنَزَلوا عَلَى الشَّريعَةِ، وحالوا بَينَ حُسَينٍ عليه السلام و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ أن يُسقَوا مِنهُ قَطرَةً، وذلِكَ قَبلَ قَتلِ الحُسَينِ عليه السلام بِثَلاثٍ. " 📚تاريخ طبري: ج 5 ص 412، أنساب الأشراف: ج 3 ص 389؛ الإرشاد: ج 2 ص 86، روضة الواعظين: ص 201، إعلام الورى: ج 1 ص 452، بحار الأنوار: ج 44 ص 389 _ تذكرة الخواصّ: ص 247 وتاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 243. ❕روایت مورد استناد معاند ناظر به جریان منع آب است که پس از ممانعت دشمن از دسترسی امام حسین ع و یارانش به آب و در وقتی که تشنگی بر یاران امام حسین ع غالب شد , امام ع از طریق قدرت غیبی , برای آنان آبی تهیه کرد و آنان سیراب شدند و از این طریق امامت الهی خود را بیش از پیش در برابر یارانش به اثبات رسانید , مطابق روایت مذکور , مفضل بن عمر می گوید که امام صادق ع فرمود : " وقتی امام حسین ع و یارانش از آب منع شدند , امام ع ندا كرد اصحابش را و فرمود: «هركسى كه تشنه است بيايد آب بخورد.» پس یک به یک آمدند و انگشت ابهامش را در ميان کف دست ديگری نهاد، پس هريك به تعاقب مى‏آمدند و از آن آب مى‏آشاميدند تا سيراب مى‏شدند و بعضى به بعضى گفتند: " به خدا سوگند آبی نوشیدم که در دنیا هیچ کس مانندش را نیاشامیده است " " المفضّل بن عمر قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام: لمّا منع الحسين عليه السّلام و أصحابه الماء ، نادى فيهم: من كان ظمآنا فليجئ. فأتاه رجل رجل [فجعل‏] إبهامه في راحة واحدهم، فلم يزل يشرب الرجل بعد الرجل حتّى ارتووا. فقال بعضهم لبعض: و اللّه لقد شربت شرابا ما شربه أحد من العالمين في دار الدنيا. " 📚نوادر المعجزات ص ٢٤٧ ❕امام ع با قدرت غیبی خود مشکل تشنگی اصحاب را به صورت موقت حل کرد اما از آنجایی که ایشان از جانب خداوند اجازه نداشتند که تمام مشکلات کربلا را از طریق قدرت غیبی حل کنند , چنان که در ذیل گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360 ❕لذا برای حل مشکل محاصره آب از طریق عادی اقدام کردند و مثلا اقدام به زدن چاه کردند , یا عباس ع و علی اکبر ع را برای تهیه آب می فرستادند , که این اقدامات هم به صورت موقت و محدود , مشکل کم آبی را حل کرد , اما با محاصره شدید صورت گرفته برای قضیه منع آب , مشکل کم آبی به صورت کلی حل نشد و نهایت امام ع و اصحاب و یاران و قافله امام ع با مشکل بی آبی مواجه بودند و به همین صورت شهید شدند یا به اسارت رفتند , چنان که در ذیل مفصل این قضیه را طبق اسناد تاریخی بررسی کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2744 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا به امام سجاد ع هم علی اصغر گویند !!!! 🤔 ❓علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد. : عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و … ▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️ 💠💠 👌معاندین مفلوک با طرح کردن این گونه شبهات , بیش از پیش نشان می دهند که مکتب الحاد وظیفه ای جز ترویج جهل و نادانی و بی سوادی بر عهده ندارد ❗️❗️❗️ ❕مقصود از علی اصغر در روایت مذکور امام سجاد است که گاه این لقب به ایشان داده می شد , زیرا ایشان در زمان صدور روایت خردسال بودند و از علی اکبر ع هم که در میدان کربلا شهید شد , کوچکتر بودند لذا از ایشان با عنوان " علی اصغر " یاد شده است و ادامه روایت هم که سخن از فرزند آینده امام سجاد ع یعنی امام محمد باقر ع به میان می آورد , به روشنی این ادعا را ثابت می کند . 👌مطابق روایت مذکور , عبيد الله بن عبد الله بن عتبه گفت : " خدمت حضرت امام حسين (ع) بودم كه على بن الحسين اصغر وارد شد او را پيش خواند و محكم در آغوش گرفته پيشانى‏اش را بوسيد فرمود پدرم فدايت باد چقدر خوشبو و خوش خلقى. از اين سخن مرا در دل خطورى رسيد عرض كردم يا ابن رسول الله خداى نخواسته اگر پيش آمدى شد ما بايد از كه پيروى كنيم فرمود همين پسرم على او امام و پدر امامان است عرض كردم هنوز سنى ندارد و كوچك است و فرمود كوچك نيست پسرش محمد در نه سالگى شايستگى پيشوائى دارد. ( مدتى در سكوت ميگذراند ) تا به مقام امامت ميرسد آنگاه درياى دانش را ميشكافد. " " كُنْتُ عِنْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِذْ دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَصْغَرُ فَدَعَاهُ الْحُسَيْنُ ع وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ ضَمّاً وَ قَبَّلَ مَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ أَحْسَنَ خَلْقَكَ فَتَدَاخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنْ كَانَ مَا نَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ نَرَاهُ فِيكَ فَإِلَى مَنْ قَالَ عَلِيٍّ ابْنِي هَذَا هُوَ الْإِمَامُ أَبُو الْأَئِمَّةِ قُلْتُ يَا مَوْلَايَ هُوَ صَغِيرُ السِّنِّ قَالَ نَعَمْ إِنَّ ابْنَهُ مُحَمَّدٌ يُؤْتَمُّ بِهِ وَ هُوَ ابْنُ تِسْعِ سِنِينَ ثُمَّ يُطْرِقُ قَالَ ثُمَّ يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا " 📚بهجه النظر ص ٦٥ ❕نسب شناسان نیز گاه از امام سجاد ع تعبیر به علی اصغر می کردند , از این جهت که ایشان از علی اکبر ع کوچکتر بودند . "على اكبر كه مادرش ليلا، دختر ابو مُرّه، نَوه ابوسفيان بود. على اصغر [زين العابدين عليه السلام‏] كه مادرش شهربانو، دختر يزدگرد شهريار بود. " " عَلِيٌّ الأَكبَرُ، امُّهُ لَيلى بِنتُ أبي مُرَّةَ حافِدَةِ أبي سُفيانَ؛ عَلِيٌّ الأَصغَرُ، امُّهُ شَهرَبانَوَيهِ بِنتُ يَزدَجَردَ شَهرِيار " 📚لباب الأنساب: ج 1 ص 349. ❕یا شیخ عباس قمی می نویسد : " حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذى گويد: فرزندان حسين بن على عليهما السّلام شش پسرند و دو دختر؛ على اكبر كه با پدرش كشته شد و على اصغر و عبد الله و جعفر و سكينه و فاطمه. و نسل حسين عليه السّلام از على اصغر يعنى امام زين العابدين باقى ماند " 📚دمع السجوم در ترجمه نفس المهموم، ص: 494 ❕البته به طفل شیر خواره ای که در میدان کربلا به شهادت رسید و نام اصلیش عبدالله بود نیز علی اصغر گفته می شود , زیرا ایشان از امام سجاد ع کوچکتر بودند که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4255 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
نزول آیه در مورد لزوم احترام پیامبر!!!! 🤔 ❓الله، در هنگام تمام بلایا و فجایع انسانی که منجر به مرگ‌ میلیون‌ها زن و کودک بیگناه شده است مطلقاً هیچ اثر و واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و فقط نظاره‌گر زجر و مرگ انسان‌هاست. اما به محض اینکه اصحاب محمد صدایشان از صدای محمد بلندتر می‌شود، داد الله در می‌آید که: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ ﴿حجرات/۲﴾ ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید! ❗️❗️ 💠💠 👌این که چرا خداوند در دنیا در تمام موارد , جلوی جنایات ظالمین را نمی گیرد و آنان را با اختیاری که به آنان داده است وا می گذارد , پاسخ روشنی دارد که در ذیل پیرامون آن بحث کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1312 ❕اما این که چرا خداوند در برابر بی ادبان نسبت به پیامبر گرامی واکنش نشان می دهد , آن هم پاسخ روشنی دارد , زیرا از یک سو افراد هتاک را رسوا کرده و نشان می دهد که آنان شایستگی زعامت و پیشوایی را پس از پیامبر گرامی ندارند و از سوی دیگر ادب برخورد با کسانی را که بر ذمه انسان حق بزرگی دارند را به مسلمین آموزش می دهد زیرا قرآن کتاب آموزش اخلاق و ادب است . 👌در شان نزول آیه مذکور آمده است : « چون سوارانی از بنی تمیم نزد پیامبر آمدند , ابوبکر خطاب به پیامبر گفت که « قعقاع بن معبد» را امیرشان گردان و عمر گفت « اقرع بن حابس» را امیر گردان . 🔷ابوبکر به عمر گفت تو می خواهی با من مخالفت کنی و عمر گفت نخیر چنین نیست . کار آنها به جدال و دعوا کشید و صداها را در حضور پیامبر بلند کردند تا جایی که نوشته اند نزدیک بود آن دو هلاک شوند و این آیات نازل شد: " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ " " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد، و در برابر او بلند سخن مگوييد (و داد و فرياد نزنيد) آن گونه كه بعضى از شما در برابر بعضى مى‏كنند، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالى كه نمى‏دانيد " ( حجرات آیه ٢ ) " أَنَّهُ قَدِمَ رَكْبٌ مِنْ بَنِي تَمِيمٍ عَلَى النَّبِيِّ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَمِّرْ الْقَعْقَاعَ بْنَ مَعْبَدِ بْنِ زُرَارَةَ، قَالَ عُمَرُ: بَلْ أَمِّرْ الْأَقْرَعَ بْنَ حَابِسٍ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: مَا أَرَدْتَ إِلَّا خِلَافِي، قَالَ عُمَرُ: مَا أَرَدْتُ خِلَافَكَ، فَتَمَارَيَا حَتَّى ارْتَفَعَتْ أَصْوَاتُهُمَا، فَنَزَلَ فِي ذَلِكَ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا» حَتَّى انْقَضَت‏ " _ " كَادَ الْخَيِّرَانِ أَنْ يَهْلِكَا. أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرُ رَفَعَا أَصْوَاتَهُمَا عِنْدَ النَّبِيِّ ... فَأَنْزَلَ اللَّهُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُم‏ " 📚صحیح بخاری ج 5 ص213 و ج 6 ص 171 و ج 9 ص 120 _ سنن ترمذی ج 5 ص361 _ سنن نسائی ج 8 ص 240 ❕در تفسیر نمونه پیرامون آیات مذکور می خوانیم : " جمله اول (لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ ...) اشاره به اين است كه صدا را بلندتر از صداى پيامبر ص نكنيد، كه اين خود يك نوع بى ادبى در محضر مبارك او است، پيامبر ص كه جاى خود دارد اين كار در برابر پدر و مادر و استاد و معلم نيز مخالف احترام و ادب است. ❕بديهى است اگر اينگونه اعمال به قصد توهين به مقام شامخ نبوت باشد موجب كفر است و بدون آن ايذاء و گناه " 📚تفسير نمونه، ج‏ 22، ص: 138 ❕امام سجاد ع در رساله حقوق در مورد" رعايت ادب در برابر استاد که پیامبر گرامی مصداق روشنی برای آن است " فرمود: " حق كسى كه ترا تعليم و تربيت مى‏دهد اين است كه او را بزرگ دارى، مجلسش را محترم بشمرى، به سخنانش كاملا گوش فرا دهى، و رو به روى او بنشينى، صدايت را از صداى او برتر نكنى، و هر گاه كسى از او سؤالى كند تو مبادرت به جواب ننمايى، در محضرش با كسى سخن نگويى، و نزد او از هيچكس غيبت نكنى، اگر پشت سر از او بد گويند دفاع كنى، عيوبش را مستور دارى، و فضائلش را آشكار سازى، با دشمنانش همنشين نشوى، و دوستانش را دشمن ندارى، هنگامى كه چنين كنى فرشتگان الهى گواهى مى‏دهند كه تو به سراغ او رفته‏اى و براى خدا از او علم آموخته‏اى نه براى خلق خدا" 📚محجة البيضاء" ج 3 ص 450 (باب آداب الصحبة و المعاشرة). @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در رابطه تعداد اصحاب کهف!!!! 🤔 ❓وقتی محمد با نزاع بین یهودیان و مسیحیان راجع به تعداد اصحاب کهف مواجه می‌شود، می‌خواهد خودی نشان دهد و کلامی به عنوان فصل الخطاب که پایان‌دهنده این نزاع باشد را از قول الله بیان کند! غافل از اینکه خود الله هم نمی‌داند تعداد اصحاب کهف چند نفر است! اما طبق معمول، درست مانند «انسانی جاهلی، اما مغرور» که شهامت اقرار به جهلش را ندارد می‌گوید: الله به تعداد اصحاب کهف آگاه تر است! و در ادامه محمد را از بحث و جدل با اهل کتاب منع می‌کند ▪️آیه ۲۲ سوره کهف: بعضی خواهند گفت که عده آن اصحاب کهف سه نفر بود چهارمین هم سگ آنها، و برخی دیگر از روی خیالبافی و غیب‌گویی می‌گویند عده آنها پنج نفر بود ششمین سگ آنها، و برخی دیگر گویند: هفت نفر بودند و هشتمین سگ آنها. بگو: خدای من به عده آنها آگاه‌تر است، که بر عدد آنها به جز افراد قلیلی هیچ کس آگاه نیست، پس تو (با اهل کتاب) درباره آنها مجادله مکن جز آنکه هر چه به ظاهر وحی دانستی اظهار کن و دیگر هرگز فتوا از احدی در این باب مپرس!❗️❗️❗️ 💠💠 👌معاند جاهل با جعل و تحریف در معنای آیه در صدد شبهه پراکنی است و مثلا می گوید که : 1⃣ درباره تعداد نفرات اصحاب کهف اختلاف شده بود و قرار بود که خداوند رفع اختلاف کند , در حالی که آیه مذکور با صراحت و با استفاده از ( سین ) تصریح می کند که در آینده این اختلافات رخ خواهد داد و می فرماید : " سَيَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَ يَقُولُونَ خَمْسَةٌ سادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْماً بِالْغَيْبِ وَ يَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ ما يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ قَلِيلٌ فَلا تُمارِ فِيهِمْ إِلاَّ مِراءً ظاهِراً وَ لا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَدا " " گروهى خواهند گفت آنها سه نفر بودند كه چهارمين‏شان سگ آنها بود، و گروهى مى‏گويند پنج نفر بودند كه ششمين آنها سگشان بود- همه اينها سخنانى بدون دليل است- و گروهى مى‏گويند آنها هفت نفر بودند و هشتمين‏شان سگ آنها بود، بگو پروردگار من از تعداد آنها آگاهتر است، جز گروه كمى تعداد آنها را نمى‏دانند، بنا بر اين در باره آنها جز با دليل سخن مگوى و از هيچكس پيرامون آنها سؤال منما. " ( کهف ٢٢ ) ❕در تفسیر مجمع البیان آمده است : " در اينجا خداوند خبر مى‏دهد كه بزودى در باره عده اصحاب كهف، اختلاف پيدا ميشود. هنگامى كه نصاراى نجران، خدمت پيامبر گرامى اسلام، شرفياب شدند، اين اختلاف پيدا شد. نصاراى يعقوبى گفتند: آنها سه نفرند و چهارمى سگ ايشان است. نصاراى نسطورى گفتند: آنها پنج نفرند و ششمى سگ ايشان است. مسلمانان گفتند: آنها هفت نفرند و هشتمى سگ ايشان است. " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 38 💠 👇
💠ادامه 👇 2⃣یا می گوید خداوند از ذکر تعداد اصحاب کهف امتناع کرده است , در حالی که خداوند با کنایه نسبت به این موضوع نکاتی را مطرح کرده است , چنان که مفسرین می گویند : "گر چه در جمله‏هاى فوق قرآن با صراحت تعداد آنها را بيان نكرده است، ولى از اشاراتى كه در آيه وجود دارد مى‏توان فهميد كه قول سوم همان قول صحيح و مطابق واقع است، چرا كه به دنبال قول اول و دوم كلمه" رجما بالغيب" (تير در تاريكى) كه اشاره به بى اساس بودن آنها است آمده، ولى در مورد قول سوم نه تنها چنين تعبيرى نيست، بلكه تعبير" بگو پروردگارم از تعداد آنها آگاهتر است" و همچنين" تعداد آنها را تنها گروه كمى مى‏دانند" ذكر شده است كه اين خود دليلى است بر تاييد اين قول‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص: 383 👌و می گویند : " قرآن مجيد صريحاً در اين زمينه اظهار نظر نكرده، و از ميان سه نظريّه مذكور هيچ كدام را به‏طور صريح انتخاب ننموده است. زيرا اقتضاى كلام فصيح و بليغ همين است، كه گاه نبايد به‏طور آشكار و صريح مطلبى را اظهار نمود، بلكه بايد با اشاره و كنايه و قرينه آن را بيان كرد. در اين‏جا نيز قول اوّل و نظريّه دوم (پنج نفر) هر دو صريحاً ردّ شده و گفتارى بى‏دليل شمرده شده است، امّا نظريّه سوم صريحاً ردّ نشده بلكه با لحن قبول و موافقت‏آميز بيان گرديده، كه نشان مى‏دهد نظريّه حق همان نظريّه سوم است. آرى آنها شش وزير دقيانوس و يك چوپان به همراه سگ چوپان بودند كه دست از زندگى عادى و راحت خود كشيده، و به موقعيّت و مقام خويش پشت پا زده و راه سخت و پرزحمت حق را در پيش گرفته، و همه ناملايمات آن را به جان خريدند. " 📚داستان ياران ص: 61 ❕در تفسیر مجمع البیان می خوانیم : " ابن عباس گويد: من از همان عده كم هستم. آنها هفت نفرند و هشتمى سگ ايشان است. ظاهر اين است كه وى اين مطلب را از پيامبر گرامى اسلام بدست آورده است. " " ضحاك از ابن عباس روايت كرده است كه آنها عبارتند از: 1- مكسلمينا. 2- تمليخا. 3- مرطولس. 4- نينونس. 5- سارينوس. 6- دربونس. 7- كشوطينونس شبان. ( به علاوه سگشان ) " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 38 3⃣و در ادامه می گوید که خداوند پیامبر را از مطلق جدال در این رابطه نهی می کند در حالی که این سخن صحیح نیست , بلکه در پايان آيه اضافه مى‏كند" در مورد آنها بحث مكن جز بحث مستدل و توأم با دليل و منطق" (فلا تُمارِ فِيهِمْ إِلَّا مِراءً ظاهِراً). ❕بنا بر اين جمله (فَلا تُمارِ فِيهِمْ إِلَّا مِراءً ظاهِراً) مفهومش اين است كه آن چنان با آنها منطقى و مستدل سخن بگو كه برترى منطق تو آشكار گردد. 👌مفهوم سخن اين است كه تو بايد به اتكاء وحى الهى با آنها سخن بگويى زيرا محكمترين دليل در اين زمينه همين دليل است،" و بنا بر اين از احدى از آنها كه بدون دليل سخن ميگويند در باره تعداد اصحاب كهف سؤال نكن" (وَ لا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً). " 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص: 384 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
همبستری با کنیز قبل از سن بلوغ یا شیرخوارگی!!!!! 🤔 ❓فتوای آخوندهاى شيعه مبنی بر تفخیذ (سكس لاپایی) با طفل شیرخوار برگرفته از ‌دستور امام صادق است بدون هيچ توضيح اضافى ميرويم سر اصل مطلب ▪️الف) در حدیثی از امام صادق که به اعتراف علامه مجلسی، «حسن موثق كالصحيح» است می‌خوانیم: عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: فِي اَلْجَارِيَةِ اَلَّتِي لَمْ تَطْمَثْ وَ لَمْ تَبْلُغِ اَلْحَبَلَ إِذَا اِشْتَرَاهَا اَلرَّجُلُ قَالَ «لَيْسَ عَلَيْهَا عِدَّةٌ يَقَعُ عَلَيْهَا» : از امام صادق پرسيدم: حكم كنيزى كه هنوز پريود نشده و به سن حاملگى نرسيده است، چيست؟ فرمود: بعد از خريدن آن كنيز، مقاربت(سكس) با او جايز است و عده‌ای بر او نیست. : تهذيب الأحکام؛ جلد۸ ،  صفحه۱۷۱ ❗️❗️ 💠💠 👌در روایات متعددی تصریح شده است که همبستری با جاریه و کنیز , تا قبل از رسیدنش به سن بلوغ و رشد یعنی نه سالگی جایز نیست , زیرا با توجه به رشد جسمانی شکل گرفته در آن سن , خطر اینکه کنیز با همبستری دچار آسیب شود , از بین می رود . ( در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که در زمان صدور روایات , دختران در سن نه سالگی مثلا به سن رشد می رسیدند ) : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1406 ❕بنابراین جواز روایی سکس و همبستری با دختری که به سن بلوغ نرسیده و به اصطلاح ملحد شیرخواره است , از توهمات و جعلیات ملحد است . 👌امام باقر ع فرمود : " با جاریه و کنیز همبستری صورت نمی گیرد , تا زمانی که به سن نه یا ده سالگی برسد " " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَا يُدْخَلُ بِالْجَارِيَةِ حَتَّى يَأْتِيَ لَهَا تِسْعُ سِنِينَ أَوْ عَشْرُ سِنِينَ. " 📚الکافی ج ٥ ص ٣٩٨ _ التهذیب ج ٧ ص ٤٥١ ❕علی ع نیز تصریح می کرد که اگر کسی زودتر از سن بلوغ و رشد با جاریه همبستر شود و به جاریه آسیبی رسد , ضامن آن آسیب است و باید تنبیه شود : "فَإِنْ فَعَلَ فَعِيبَتْ فَقَدْ ضَمِنَ. " 📚التهذیب ج ٧ ص ٤١٠ _ وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ١٠٣ ❕مرحوم بحرانی نیز تصریح می کند که اتفاق بیانات اهلبیت علیهم السلام و اجماع علما بر آن است که همبستری قبل سن بلوغ با جاریه , جایز نیست : " لظاهر الاتفاق نصا و فتوى على أنه لا يجوز الوطء قبل بلوغها " 📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج‏19، ص: 432 ❕معاند به روایاتی استناد کرده است که ارتباطی با همبستری با کودک شیرخواره یا غیر بالغ ندارد , بلکه ناظر است به کنیزی که به بلوغ رسیده است اما سنش هنوز زیاد نیست و مثلا ١١ و ١٢ ساله و ... است ( الصغیره ) و حیض نیز هنوز نمی شود , ( لم تطمث ) و احتمال حامله شدن از صاحب قبلی هم به هر دلیلی در مورد او نمی رود ( لا یتخوف علیها الحبل ) , در صورت خرید چنین کنیزی , رعایت عده بر کنیز شرط نیست : 📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‏ 29، ص: 415 " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي الْجَارِيَةِ الَّتِي لَمْ تَطْمَثْ وَ لَمْ تَبْلُغِ الْحَبَلَ إِذَا اشْتَرَاهَا الرَّجُلُ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهَا عِدَّةٌ " " سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْجَارِيَةِ الَّتِي لَا يُخَافُ عَلَيْهَا الْحَبَلُ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهَا عِدَّةٌ. "عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي رَجُلٍ ابْتَاعَ جَارِيَةً وَ لَمْ تَطْمَثْ قَالَ إِنْ كَانَتْ صَغِيرَةً لَا يَتَخَوَّفُ عَلَيْهَا الْحَبَلَ فَلَيْسَ لَهُ عَلَيْهَا عِدَّةٌ وَ لْيَطَأْهَا إِنْ شَاء " 📚وسائل الشیعه ج ٢١ ص ٨٣ باب ٣ ❕در رابطه با ارتباط جنسی با کودک شیرخواره , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1491 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
رعایت حرمت اهلبیت ع در روایات اهلسنت و جعل و تحریف اهلسنت و ملحد در این موضوع!!!!! 🤔 ❓در ص ٧٣ از جلد اول كتاب معجم الاوسط نوشته سليمان ابن احمد الطبرانى از علماى بزرگ اهل سنت، روايتى آمده است كه در آن پيامبر اسلام به سه مورد اشاره ميكند و ميگويد: نگه داشتن حرمت اين سه چيز به معناى اين است كه الله دين و دنياى شخص را حفظ ميكند و آن سه چيز عبارتند از حرمت اسلام، حرمت من و حرمت زحماتى كه كشيده ام(حرمة الاسلام، حرمتى و حرمة زحمتى) ▪️سانسور و تحريف : همين روايت را شيخ صدوق از موسسين مذهب شيعه در كتاب الخصال خود آورده است اما با زيركى خاصى كه مختص آخوندهاست كلمه آخر روايت از حرمة زحمتى به حرمة عترتى تغيير ميدهد و به همين راحتى يك روايت را به سود مذهبش جعل ميكند.(حرمة الاسلام، حرمتى و حرمة عترتى) ▪️نكته: نكته مهم و جالب اينجاست كه خود الطبرانى در زير همان روايت اشاره ميكند كه اين روايت ضعيف است. اما بازهم شيخ صدوق تحريف و جعل را انجام داده و به خورد مردم ميدهد. ❗️❗️ 💠💠 👌این که پیامبر گرامی ص توصیه به رعایت حرمت اهلبیتش می فرمودند , از قضایای مسلم حدیثی است که در روایات متعدد اهلسنت , مورد تاکید قرار گرفته است . ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " توصيه مى‏كنم تا هر چه بهتر و بيشتر با اهل بيت من مدارا نمائيد كه هرگاه بر خلاف اراده من با آنها رفتار كرديد، فرداى قيامت با شما مخاصمه خواهم كرد و اطمينان داشته باشيد با كسى كه با او دشمن باشم، با او دادخواهى و مرافعه خواهم كرد و با هر كسى مخاصمه كنم، جايگاه او دوزخ خواهد بود " " استوصوا بأهل بيتى خيرا فانى أخاصمكم عنهم غدا، و من أكن خصمه أخصمه، و من أخصمه دخل النار " 📚الصواعق المحرقه , ص ١٥٠ _ ذخائر العقبی ص ١٨ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ١١٥ ❕و فرمود : " كسى كه ( حرمت ) مرا درباره اهل بيتم رعايت نمايد، عهد خود را با خدا استوار داشته است‏ " " من حفظنى فى أهل بيتى فقد اتخذ عند اللّه عهدا " 📚الصواعق المحرقه ص ١٥٠ _ذخائر العقبی ص ١٨ ❕یا فرمود : " چهار تيره مردم‏اند كه من در روز قيامت، آنان را شفاعت مى‏كنم: 1- كسى كه ذرّيّه و بازماندگانم را گرامى بدارد؛ 2- كسى كه نيازمنديهاى ايشان را بر آورده سازد؛ 3- كسى كه بكوشد تا رفع گرفتارى و ناراحتى از ايشان بنمايد؛ 4- كسى كه ايشان را به دل و زبان دوست بدارد. " " أربع أنا لهم شفيع يوم القيامة، المكرم لذريتى، و القاضى لهم حوائجهم، و الساعى لهم فى أمورهم عندما اضطروا اليه، و المحب لهم بقلبه و لسانه‏ " 📚کنزالعمال ج ١٢ ص ١٠٠ _ ج ١٥ ص ٨٦٨ _ الفصول المهمه ص ١٤٤ _ سبل الهدی و الرشاد ج ١١ ص ٧ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ٢٧٠ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕این مضمون در روایات متعدد شیعه نیز آمده است , مثلا شیخ صدوق نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : " خداى متعال را سه حرمت است كه هر كس آنها را نگه دارد، خداوند، كار دين و دنياى او را حفظ مى‏كند و هر كه آنها را نگه ندارد، خداوند، هيچ چيز او را حفظ نمى‏كند: حرمت اسلام، حرمت من و حرمت عترتم. " " إنَّ للَّهِ تَعالى‏ حُرُماتٍ ثَلاثاً، مَن حَفِظَهُنَّ حَفِظَ اللَّهُ لَهُ أمرَ دينِهِ ودُنياهُ، ومَن لَم يَحفَظهُنَّ لَم يَحفَظِ اللَّهُ لَهُ شَيئاً: حُرمَةَ الإِسلامِ، وحُرمَتي، وحُرمَةَ عِترَتي. " 📚خصال ج ١ ص ١٤٦ ❕این روایت را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند با این تفاوت که به جای " حرمت عترتم " , حرمت رحم من " آمده است که باز اشاره به عترت است , زیرا اهلبیت علیهم السلام رحم و ذریه پیامبر اسلام بودند , علمای اهلسنت نقل می کنند که فرمود : " خدا را سه گونه حرمت است و كسى كه آن سه حرمت را رعايت نمايد، خداى تعالى امر دين و دنياى او را محفوظ مى‏كند. و كسى كه حق آن سه حرمت را رعايت ننمايد، خداى تعالى هيچگونه امر مربوط به او را حفاظت نمى‏كند و آنها عبارتند از: 1- حرمت اسلام 2- حرمت من 3- حرمت رحم من. " " إن للّه عز و جل حرمات ثلاثا من حفظهن حفظ اللّه أمر دينه و دنياه، و من لم يحفظهن لم يحفظ اللّه له شيئا، حرمة الإسلام، و حرمتى، و حرمة رحمى " 📚المعجم الاوسط , طبرانی , ج ١ ص ٧٢ تحقيق : قسم التحقيق بدار الحرمين سال چاپ : 1415 - 1995 م چاپخانه : ناشر : دار الحرمين للطباعة والنشر والتوزيع ❕حال برخی از متعصبین اهلسنت , در این روایت طبرانی تحریف کرده اند و " رحمی " ( رحم من ) را به " زحمتی " " " زحمت من " تبدیل کرده اند , در حالی که در نسخ اصلی معجم الاوسط " رحمی " بوده است و دیگران از علمای اهلسنت هم این روایت را با لفظ " رحمی " نقل کرده اند : 📚مجمع الزوائد , هیثمی , ج ١ ص ٨٨ _ کنزالعمال ج ١ ص ٧٧ _ تهذیب الکمال ج ٢٢ ص ٣٤٩ _ میزان الاعتدال ج ٣ ص ٢٤٢ _ طبقات الشافعیه , ج ١ ص ١٩١ _ لسان المیزان ج ١ ص ٥٠ _ سبل الهدی ج ١١ ص ٩ ❕بنابراین اگر تحریفی در روایت مذکور صورت گرفته باشد , از ناحیه اهلسنت است , اما ملحد وقیح در روز روشن و برای فریب مخاطبین مطلب را وارونه جلوه می دهد و مدعی می شود که شیخ صدوق در روایت تحریف کرده است !!! ❗️یا در دروغگویی دیگر مدعی می شود که طبرانی گفته است این روایت ضعیف است , در حالی که طبرانی می گوید که اگر راوی روایت , یعنی عمران بن محمد , یک حدیث مسند روایت کرده باشد , همین روایت است : " لا نعلم لعمران بن محمد بن سعيد بن المسيب حديثا مسندا غير هذا " 📚همان آدرس از کتاب المعجم الاوسط ❕مکتب الحاد وظیفه ای جز ترویج جعل و جهل و دروغگویی و فریب مخاطبین بر عهده ندارد ❗️❗️❗️ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی تحت عنوان " مساجد، افضل است یا حرم‌های امامان و امام‌زاده‌ها " 🤔 ⁉️ مساجد، افضل است یا حرم‌های امامان و امام‌زاده‌ها ⁉️ 🔰 امام محمد باقر از قول پیغمبر خدا به‌نقل از جبرئیل امین، پاسخ می‌دهد ↘️ ✍🏻 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ لِجَبْرَئِيلَ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} : يَا جَبْرَئِيلُ أَيُّ الْبِقَاعِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؟ قَالَ : الْمَسَاجِدُ. 🕌 امام باقر فرمود : رسول خدا ﷺ از حضرت جبرئيل {عليه السّلام} پرسید : اى جبرئيل! كدام مكان‌ها نزد خدا محبوب‌تر است‌؟ حضرت جبرئیل فرمود : مساجد. 📚 کتاب کافی 489/3 ✅ سند صحيح [مرآة العقول ٤٨٤/١٥] ❗️❗️ 💠💠 ❕این که در این روایت آمده است که محبوبترین مکانها در نزد خداوند , مساجد است به این معنی نیست که محبوبترین دیگری در نزد خداوند نباشد . 👌مثلا در روایتی آمده است که محبوبترین اعمال در نزد خداوند , عملی است که مستدام باشد , اگرچه کم باشد : " مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ يُدَاوَمُ عَلَيْهِ وَ إِنْ قَلَّ. " 📚الکافی ج ٢ ص ٨٢ ❕همینطور نماز اول وقت نیز به عنوان محبوبترین اعمال در نزد خدا معرفی شده است : " قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا " 📚المحاسن ج ١ ص ٢٩٢ ❕یا دعا کردن و خواستن از فضل الهی , محبوبترین اعمال معرفی شده است : " لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ فَلَا يَسْتَحْيِي أَحَدُكُمْ أَنْ يَسْأَلَ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ " 📚الکافی ج ٤ ص ٢١ ❕یا حمد خداوند گفتن به عنوان محبوبترین اعمال معرفی شده است : " قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ أَنْ تَحْمَدَهُ. " 📚الکافی ج ٢ ص ٥٠٣ ❕یا تهلیل و تکبیر گفتن به عنوان محبوبترین اعمال معرفی شده است : " لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ التَّهْلِيلِ وَ التَّكْبِيرِ. " 📚وسائل الشیعه ج ٧ ص ١٩٠ ❕در منابع اهلسنت هم در جایی نماز اول وقت به عنوان محبوبترین اعمال در نزد خداوند معرفی می شود : " أَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؟، فَقَالَ:" الصَّلَاةُ عَلَى وَقْتِهَا " 📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ٧ ص ٢٤٥ 👌باز در جایی حب و بغض در راه خداوند , محبوبترین اعمال معرفی می شود : " إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ، وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ " 📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏ ٣٥ ، ص: ٢٢٩ ❕یا در جایی عمل مستدام اگرچه کم باشد , محبوبترین اعمال معرفی شده است : " أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؟ قَالَ:" أَدْوَمُهُ وَإِنْ قَل‏ " 📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏42، ص: 298 ❕یا در جایی قطره اشکی که از خوف خداوند ریخته می شود و قطره خونی که در راه خداوند , داده می شود , محبوبترین اعمال معرفی شده است : " «لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَتَيْنِ وَ أَثَرَيْنِ: قَطْرَةٌ مِنْ دُمُوعٍ فِي خَشْيَةِ اللَّهِ، وَ قَطْرَةُ دَمٍ تُهَرَاقُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ... " 📚سنن الترمذي، ج‏ ٣ ص ٥٨٧ 💠ادامه 👇