پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
دعوت مجدد کانالهای مدعی اخباری گری به مناظره !!!!
▫️کانالهایی که تاکنون مدعی اخباری گری بودند هم اینک علنا پرده ها را کنار زده و به بزرگان و روسای مذهب به مانند شیخ صدوق و علامه محمد تقی مجلسی و علامه محمد باقر مجلسی توهین و فحاشی و اهانت می کنند و افتراء می بندند !!!!!
❗️با توجه به این نکات روشن می شود که اساسا این جماعت مامورین و آلت دست استکبار و وهابیت هستند که در لباس شیعه اخباری ظاهر شده اند تا عده ای را گمراه کنند !!!!!
👌همانگونه که دستگاههای جاسوسی آمریکا و اسرائل و وهابیت کانالهای ملحد را ایجاد می کنند تا به اسم نقد اسلام به عقاید شیعه حمله کنند ( که در گذشته شواهدش را بیان کرده ایم ) , افرادی از خودشان را هم اجیر می کنند تا به اسم جماعت اخباری , بزرگان شیعه را شتم و دشنام دهند و عقاید شیعیان را متزلزل کنند .
▫️ما در گذشته این جماعت بیسواد را دعوت به مناظره کردیم اما هیچ یک حاضر به مناظره با ما نشدند و ما را هم از کانالهایشان مسدود می کردند تا پیامهایشان را نخوانیم و نقد نکنیم !!!! ( گویی افتضاحات و رسوایی های ملحدین و وهابیون در بحث و مناظره با ما در طول این سالها , آتش به جان این جماعت انداخته است که از بحث با ما وحشت دارند ) !!!!
👌ما مجددا این کانالها را دعوت به مناظره و گفتگو می کنیم و سر آغاز بحث را هم دو موضوع مهم قرار می دهیم که این کانالها عموما بر پایه اشکال حول این دو موضوع می چرخد :
🔸١ _ ممنوعیت قیام قبل ظهور امام زمان علیه السلام !!!!
🔸٢ _ ممنوعیت تقلید کردن از مراجع تقلید !!!!
▫️این جماعت را در دو موضوع فوق دعوت به مناظره کانال به کانال می کنیم و از اینان می خواهیم که وارد بحث در این دو موضوع شوند و دو پاسخ ذیل ما را در موضوعات فوق الذکر , در کانالهایشان بگذارند و رد کنند تا بحثشان با ما شروع شود :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13292
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12160
📣جهت هماهنگی :
@poorseman
برده ساختن مجدد یک برده پس از آزادیش توسط پیامبر اسلام !!!!
🤔#پرسش :
❓پیامبر اسلام بردهای را که به وصیت صاحبش آزاد شده بود، مجدد به بردگی در آورد و در بازار برده فروشان فروخت :
«أَعْتَقَ رَجُلٌ مِنَّا عَبْدًا لَهُ عَنْ دُبُرٍ، فَدَعَا النَّبِيُّ بِهِ، فَبَاعَهُ »
ترجمه: از جابر بن عبدالله روایت است که گفت: مردی از ما بردهی خویش را پس از مرگ خویش آزاد کرد. اما پیامبر آن برده را فراخواند و او را فروخت.
📓منبع: صحيح البخاري /حدیث ۲۵۳۴
❓سوال از مالهکشان مسلمان: پیامبری که این چنین وقیحانه بردهی تازه آزاد شده را به قید بردگی برمیگرداند چگونه میتواند مدعی لغو تدریجی بردهداری باشد؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه معاند جاهل با استدلال اشتباه به روایت فوق بر اسلام و پیامبر گرامی اسلام اشکال وارد کرده است لذا ما بر آن شدیم که پاسخ معاند را دهیم و الا ما ملزم نیستیم که از روایات کتاب دروغین صحیح بخاری دفاع کنیم .
🔸در روایت فوق از تعبیر " عن دبر " استفاده شده است , یعنی سخن از برده ای است که به عنوان برده " مدبر " شناخته می شود . در توضیح برده مدبر می نویسند :
" تدبير: مشروط كردن آزادى برده به وفات مولا. تدبير، از اسباب آزادى برده و عبارت است از اينكه مولا آزادى برده خود را به وفاتش مشروط كند، مانند اينكه به بردهاش بگويد: تو آزادى پس از وفات من. چنين بردهاى «مدبّر» ناميده مىشود.... برده تدبير شده پس از مرگ مولا از ثلث مال او آزاد مىشود "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج2، ص: 419
👌بنابراین برده مدبر , برده ای است که به وصیت مولایش پس از مرگ مولا آزاد می شود , چنان که امام صادق علیه السلام هم به این نکته تصریح کردند : " فَإِنَّ الْمُدَبَّرَ حُرٌّ إِذَا مَاتَ سَيِّدُهُ وَ هُوَ مِنَ الثُّلُث "
📚تهذیب الاحکام ج ٨ ص ٢٥٩
❗️روشن شد که برده مدبر , برده ای است که مولی گفته پس از مرگ من آزاد باشد , حال اگر مولی در زمان حیاتش که هنوز برده مدبر در ملکیت او است , گرفتار مشکل مالی شدید شود که مثلا مجبور شود برده مدبر را که قرار بود بعد از مرگش آزاد شود را بفروشد , تکلیف چیست , آیا مولی می تواند برده مدبر خود را بفروشد !!!!
🔸در روایات ما آمده است که مولی این اختیار را دارد که اگر گرفتاری مالی برایش پیش آمد , برده مدبر خود را بفروشد تا با پول حاصل آن مشکل خود را رفع کند :
" قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع رَجُلٌ دَبَّرَ مَمْلُوكَهُ ثُمَّ يَحْتَاجُ إِلَى الثَّمَنِ قَالَ إِذَا احْتَاجَ إِلَى الثَّمَنِ فَهُوَ لَهُ يَبِيعُ إِنْ شَاءَ وَ إِنْ شَاءَ أَعْتَقَ فَذَلِكَ مِنَ الثُّلُثِ. "
📚وسائل الشیعه ج ٢٣ ص ١١٧
👌روایت مورد استناد معاند از صحیح بخاری نیز ناظر به همین معنا است , که مولی برده اش را برده مدبر کرده بود یعنی قرار بود پس از مرگش آزاد شود , اما قبل از آزادی و در زمان حیات خود مولا , مولایش گرفتاری مالی پیدا کرد و نیاز شده بود که برده مدبر خود را بفروشد , پیامبر هم برده اش را فروخت و پولش را هم برای صاحب برده فرستاد , چنان که مسلم نیشابوری همان روایت را که بخاری به صورت خلاصه نقل کرده است , مفصل تر به همان گونه که بیان کردیم , نقل کرده است که جابر می گوید :
" مردی از انصار برده اش را مدبر کرده بود که پس از مرگش آزاد شود, ( اما گرفتار مشکل مالی شد ) و مالی جز همان برده نداشت , خبر این جریان به پیامبر رسید و پیامبر گفت که چه کسی این برده را از من می خرد ? نعیم بن عبدالله به هشتصد درهم آن برده را خرید , پیامبر هم پولش را به صاحب برده از انصار داد "
"عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: أَنَّ رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ أَعْتَقَ غُلَامًا لَهُ عَنْ دُبُرٍ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَالٌ غَيْرُهُ. فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ. فَقَالَ «مَنْ يَشْتَرِيهِ مِنِّي؟» فَاشْتَرَاهُ نُعَيْمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ. فَدَفَعَهَا إِلَيْهِ. "
📚صحيح مسلم، ج3، ص: 1289
👌بنابراین و بر خلاف تصور معاند بیسواد , پیامبر برده ای را پس از آزادی دو مرتبه برده نکرد , بلکه برده مذکور هنوز برده بود و تنها قرار بود که بعد از مرگ صاحبش آزاد شود , اما این حکم جوازی جعل شده است که اگر ارباب برده در زمان حیاتش گرفتاری مالی شدیدی پیدا کرد , بتواند برده مدبرش را بفروشد و آن انصاری نیز گرفتار مشکلی مالی شد و پیامبر هم برده اش را به وکالت از آن انصاری فروخت و پولش را هم به آن مرد انصاری داد .
👌در مورد برنامه اسلام برای آزاد سازی تدریجی بردگان , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
#پرسمان_اعتقای
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane
ipasookh.ir
4_5861897139403099763.pdf
18.96M
موضوع مناظره :
" بررسی حدیث خشم و غضب الهی حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها "
طرفین مناظره :
کانال وهابی : تبرئه
کانال شیعه : پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
زمان مناظره : خرداد ماه ١٤٠١
#پرسمان_اعتقای
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane
🔉تمام کانالها و صفحات فعالیتی مجموعه ما را در لینک ذیل مشاهده فرمایید :
https://yek.link/ipasookh
45.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷بررسی شبهه مخالفین انقلاب اسلامی ایران :
" ممنوعیت قیام کردن قبل ظهور امام زمان علیه السلام "
دیدن با کیفیت اصلی :
https://www.aparat.com/v/tdfZQ
🎥تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
تعداد اصحاب حاضر در نبرد جمل و صفین !!!!
🤔#پرسش :
❓در دوران فتنه (جمل و صفین) چه تعداد از صحابه در آن جنگ شرکت کردند ؟
به اعتقاد علما دوران فتنه (جمل و صفین) جنگ تابعین بوده و تعداد بسیار کمی از صحابه در آن فتنه حاضر شدند (كمتر از 30 نفر)
✅ نتیجه: تابعین با هم جنگیدن وکمتر از سی صحابه در فتنه حاضر بودند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه مولوی های کم سواد و بیسواد مجازی وهابی تنها راه دفاع از اعتقادات باطل خود را کذب و دروغگویی می بینند و نمونه این دروغگویی همین مساله مورد بحث است که می گوید تعداد صحابه حاضر در دو نبرد جمل و صفین کمتر از سی تن بوده اند , در حالی که بزرگان تاریخ تعداد اصحاب حاضر در دو نبرد صفین و جمل را بسیار بیشتر ثبت و ضبط کرده اند !!!!
🔸برخی از محققین در مورد نبرد جمل می نویسند :
"بسيارى از بزرگان صحابيان پيامبر ص به همراه امام على ع در جنگ جمل شركت جُستند؛ ليكن روايتها در گزارش تعداد آنان متفاوت است. برخى مصادر، تصريح دارند كه هشتاد نفر بدرى و هزار و پانصد صحابى پيامبر ص در سپاه على ع بودند. برخى ديگر از مصادر، بيان مىدارند كه تعداد صحابيان شركت كننده در اين جنگ، هشتصد نفر از انصار بود و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند. از ميان شخصيتهاى برجستهاى كه در سپاه امام على عليه السلام شركت جستند، مىتوان به اين افراد اشاره كرد:
🔸ابو ايّوب انصارى، ابو هيثم بن تيّهان، خزيمة بن ثابت، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، عثمان بن حنيف، عدىّ بن حاتم، عمّار بن ياسر، عمرو بن حمق، عمر بن ابى سلمه و هاشم بن عتبه.....
📚دانش نامه امیر المومنین ع ج 4 ص 494
▫️عبد الرحمن بن ابى ليلى می گوید :
"در جنگ جمل، به همراه على عليه السلام، هشتاد نفر از اهل بدر و هزار و پانصد نفر از ياران پيامبر ص حضور داشتند. " " شهد مع عليّ يوم الجمل ثمانون من أهل بدر، و ألف وخمسمِئةٍ من أصحاب رسول اللّه . "
📚الأمالي للطوسي: ص 726 ح 1527، شرح الأخبار: ج 1 ص 401 ح 350؛ مروج الذهب: ج 2 ص 367
👌ذهبى به نقل از سعيد بن جبير می آورد :
" در روز جنگ جمل، هشتصد نفر از انصار و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند، با على عليه السلام همراه بودند. " "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ وَقعَةِ الجَمَلِ ثَمانُمِئَةٍ مِنَ الأَنصارِ، و أربَعُمِئَةٍ مِمَّن شَهِدَ بَيعَةَ الرِّضوانِ. "
📚تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 484، تاريخ خليفة بن خيّاط: ص 138، العقد الفريد: ج 3 ص 314
👌در نبرد صفّين نیز به همراه اميرمؤمنان، بسيارى از صحابيان بزرگ پيامبرو برجستگانى ديگر شركت داشتند؛ كسانى كه در راه تقويت پايههاى اسلام، ارزشمندترين سرمايهها را بخشيده بودند. گزارشهاى تاريخى درباره تعداد اين
شخصيتهاى برجسته، متفاوت است. برخى گزارشها اشاره دارند كه تعداد آنان، هفتاد تا هشتاد نفر از صحابيان بَدْرى و هشتصد نفر از صحابيان حاضر در بيعت رضوان و چهارصد نفر از ديگر صحابيان بوده است. در مقابل، تعداد صحابيان شركت كننده در لشكر معاويه از انگشتان دست، تجاوز نمىكرده و آنان، كسانى بودهاند كه پس از فتح مكّه، مسلمان شده بودند.
❗️از شخصيتهاى برجسته در كنار امام على عليه السلام مىتوان به اينها اشاره كرد: امام حسن عليه السلام، امام حسين عليه السلام، عمّار بن ياسر، سهل بن حنيف، قيس بن سعد، عدىّ بن حاتم، هاشم بن عتبه، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، اويس قرنى، ابو هيثم مالك بن تيّهان، عبد اللّه بن جعفر، خزيمة بن ثابت، سليمان بن صُرَد خزاعى و عمرو بن حَمِق خزاعى.
📚دانش نامه امیر المومنین ج 5 ص 289
👌حاکم نیشابوری به نقل از حَكَم می آورد :
" به همراه على ع در جنگ صفّين، هشتاد جنگاور بَدرى و [نيز] دويست و پنجاه نفر از كسانى كه زير درخت [در «بيعت رضوان» با پيامبر خدا] بيعت كردند، حضور داشتند " عن الحكم: شَهِدَ مَعَ عَلِيٍّ عليه السلام صِفّينَ ثَمانونَ بَدرِيّا، وخَمسونَ ومِئَتانِ مِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَة "
📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 112 ح 4559، الفتوح: ج 2 ص 544 _ البداية والنهاية: ج 7 ص 255
🔸یعقوبی نیز می نویسد :
" در جنگ صفّين، با على ع هفتاد نفر از بدريان بودند و از كسانى كه زير درخت (بيعت رضوان) بيعت كردند، هفتصد نفر و از ديگر مهاجران و انصار، چهار صد نفر. "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ صِفّينَ مِن أهلِ بَدرٍ سَبعونَ رَجُلًا، ومِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَةِ سَبعُمِئَةِ رَجُلٍ، ومِن سائِرِ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ أربَعُمِئَةِ رَجُلٍ. "
📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 188؛ تاريخ دمشق: ج 19 ص 442
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
تاریخ ولادت و مدت عمر فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!!
🤔#پرسش :
❓حضرت فاطمه ، یکسال پس از ازدواج حضرت محمد و بانو خدیجه ، بدنیا میآید.
بنابراین ، حضرت محمد که در ۲۵ سالگی با خدیجهٔ ۴۰ ساله ، ازدواج می کند ، یکسال بعد یعنی در ۲۶ سالگی ، صاحب دختری میشود که او را *فاطمه* مینامد.
حضرت فاطمه ، یکسال پس از فوت حضرت محمد ، به رحمت الله میپیوندد و فوت میکند .
حضرت محمد ، در ۶۳ سالگی فوت میکند.
۲۶ سال از آن کم کنید ، میشود ۳۷ ساله.
یعنی حضرت فاطمه ، در زمان فوت ِ پدر ( حضرت محمد) ، *۳۷ ساله بوده است*.
و یکسال بعد از آن، فوت میکند. یعنی در *۳۸ سالگی*.!!!!
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه نویسنده متن مذکور مطالب کذب و خلاف واقعی را بیان کرده است .
▫️ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیامبر گرامی پانزده سال قبل از بعثت بوده است ؛
📚دلائل النبوه ج 2 ص 72_ البدایه و النهایه ج 2 ص 295
❕مورخین متعددی ، سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را هنگام ازدواج با پیامبر گرامی ، بیست و پنج سالگی دانسته اند ؛
📚دلائل النبوة بيهقي _ ج 2 ص 71 _ البداية و النهاية ج 2 ص 294 و 295 _ محمد رسول اللّه، سيرته و أثره في الحضارة ص 45 _ السيرة النبوية ابن كثير ج 1 ص 265 و السيرة الحلبية ج 1 ص 140.
❕مورخین متعدد دیگری معتقدند سن ایشان در هنگام ازدواج بیست و هشت سال بوده است .
📚شذرات الذهب ج 1 ص 14 _ بهجة المحافل ج 1 ص 48 _ أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ) ص 98 _ تهذيب تاريخ دمشق ج 1 ص 303 _ سير اعلام النبلاء ج 2 ص 111 _ مختصر تاريخ دمشق ج 2 ص 275 _ البحار ج 16 ص 12 مستدرك الحاكم ج 3 ص 82
🔸تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، سال پنجم بعثت بوده است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد»
📚الکافی ج1 ص457
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت متولد گردید »
📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص 9
👌بنابراین فاطمه صدیقه سلام الله علیها هشت ساله بودند که پیامبر ص به مدینه هجرت کردند و ده سال هم که پیامبر ص در مدینه بودند , با محاسبه این ده سال روشن می شود که حضرت فاطمه س در هجده سالگی و پس از شهادت پیامبر اسلام س از دنیا رفتند .
🔸بر این اساس می بینیم که ابن شهر آشوب در كتاب مناقب از جابر بن عبد اللَّه نقل كرده است :
" فاطمه پنج سال بعد از نبوّت پدرش و سه سال پس از معراج او، در بيستم جمادى الآخر در مكّه متولّد گرديد و مدّت هشت سال را با پدرش در مكّه بود. آنگاه همراه ايشان به مدينه مهاجرت نمود، و پيامبر خدا او را در سال دوم هجرت، در روز اوّل ذى الحجّه، به ازدواج على بن ابى طالب در آورد.... و هنگامى كه پيامبر رحلت نمود وى هيجده سال و هفت ماه داشت، و هنگامى كه فرزند اوّلش امام حسن عليه السّلام متولّد گرديد مادرش فاطمه دوازده ساله بود. "
َ " وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ بَعْدَ الْإِسْرَاءِ بِثَلَاثِ سِنِينَ ثُمَّ هَاجَرَتْ مَعَهُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَزَوَّجَهَا مِنْ عَلِيٍّ بَعْدَ مَقْدَمِهَا الْمَدِينَةَ بِسَنَتَيْنِ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ ... وَ قُبِضَ النَّبِيُّ وَ لَهَا يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهَا اثْنَتَا عَشْرَةَ سَنَةً "
📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٥٧
👌محقق اربلى در كشف الغمة به نقل از امام باقر عليه السّلام گويد:
" حضرت فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پيامبر اسلام به دنيا آمد و اين در حالى بود كه قريش خانه كعبه را تعمير مىكردند، و وفات نمود در حالى كه سنّش هجده سال و هفتاد و پنج روز بود- و در روايت صدقه آمده كه مدّت عمر او هجده سال و يك ماه و پانزده روز بوده- زيرا مدّت زندگيش با پيامبر، در مكّه، هشت سال بود، و پس از آن با پدرش به مدينه هجرت نمود، و ده سال در مدينه زندگى كرد، پس عمرش حدود هجده سال بوده است "
" وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بَعْدَ مَا أَظْهَرَ اللَّهُ نُبُوَّةَ نَبِيِّهِ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْوَحْيَ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ قُرَيْشٌ تَبْنِي الْبَيْتَ وَ تُوُفِّيَتْ وَ لَهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سبعين يَوْماً وَ فِي رِوَايَةِ صَدَقَةَ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ شَهْرٌ وَ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً وَ كَانَ عُمُرُهَا مَعَ أَبِيهَا بِمَكَّةَ ثَمَانِيَ سِنِينَ و هاجَرَتْ إِلَى الْمَدِينَةِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَقَامَتْ مَعَهُ عَشْرَ سِنِينَ وَ كَانَ عُمُرُهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَة "
📚کشف الغمه ج ١ ص ٤٤٩
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
#ویژه_نامه_شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
⬛️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید.
🔶امام #جواد علیه السلام فرمود:
« افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان »
📚بحار الانوار ج75 ص358
🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام #جواد علیه السلام ؛
1⃣جایگاه امام #جواد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941
2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل #قبول است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942
3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای #متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944
4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه #شهادت امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945
5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن #خلیفه دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946
6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا #عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949
7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815
8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با #اعتقاد شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947
9⃣ارشادات امام محمد تقی در مذهب شیعه، به اعتراف خود شیعیان، حدود «دو دهمِ درصد» است. تازه او، با برکتترین إمام برای اهل تشیع است.
پس برکات و روایات امام باقر و امام صادق، چه میشود؟ فقه جعفری چه میشود؟ ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4448
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ناکامی حکومتهای قبل از ظهور در برقراری عدالت !!!!!
🤔#پرسش :
❓ناکامی تمام حکومتهای پیش از ظهور امام عصر ارواحنافداه در برپایی حق و عدالت !!!!
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: این امر (ظهور) اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نمیماند مگر اینکه بر مردم حکومت میکنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم میشدیم عدالت را جاری میکردیم؛ سپس قائم علیه السلام به حق و عدالت قیام میکند. !!!!
📙 غیبت نعمانی، باب ۱۴، ح۵۳، ص۲۷۴
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه عده ای از مخالفین انقلاب ایران اسلامی به حدیث فوق استناد می کنند تا مشروعیت انقلاب ایران و تشکیل حکومت در عصر غیبت و مبارزه با حکام ظالم و طاغی را زیر سوال ببرند , در حالی که چنین سخن و ادعایی صحیح نیست .
❕چگونه عقل می پذیرد که ما در برابر حکام ظالم و فاسد ساکت باشیم و عکس العملی نشان ندهیم در حالی که مثلا می بینیم که حاکم فاسد جامعه را به فساد و فحشاء کشیده است و احکام اسلامی را تعطیل کرده است و دین و اعتقاد مسلمین را به باطل کشانده است , آیا عقل چنین سکوت کردنی را می پذیرد !!!!!
👌قرآن چنین سکوت کردنی را نمی پذیرد و به ما دستور به قیام در برابر حاکم فاسد و ظالم می دهد و می فرماید :
« از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) « از گناهکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء ) 151 « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 )
❕چگونه ممکن است که ما چشم خود را بر این آیات ببندیم و بر خلاف حکم این آیات ، تا زمان ظهور از ظالمین اطاعت کنیم و قیام نکنیم ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
👌بنابراین شبهه افکن اگر بخواهد از روایت مورد استنادش عدم مشروعیت قیام تا زمان ظهور و اطاعت از ظالمین را نتیجه گیری کند , می گوییم در این صورت چنین روایتی بر خلاف قرآن است و برای ما قابل پذیرش نیست , مضافا بر این که در احاديثى دیگر از پيدايش قيامهای موفّقى پيش از قيام ولىّ عصر- ارواحنا فداه- خبر داده و آن را آمادهساز قيام ايشان و جهانى شدن انقلاب اسلامى دانستهاند. در اين باره، به دو حديث اشاره مىكنيم:
🔸عبد اللَّه بن حارث، از پيامبر خدا روايت كرده كه فرمود:
" يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ، فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدىِّ عليه السلام،- يَعنى سُلطانَهُ " " مردمى از شرق قيام مىكنند و زمينه حكومت [جهانى] مهدى عليه السلام را فراهم مىسازند. "
📚میزان الحکمه ج ٢ ص ١٤٨
👌ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السلام نقل كرده است که فرمود :
" كَأَنّى بِقَومٍ قَد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ، ثُمَّ يَطلُبونَهُ فَلا يُعطَونَهُ، فَإِذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم، فَيُعطَونَ ما سَأَلوهُ فَلا يَقبَلونَهُ حَتّى يَقوموا، وَ لا يَدفَعونَها إلّاإلى صاحِبِكُم، قَتلاهُم شُهَداءُ "
" گويى مردمى را مىبينم كه از مشرقزمين به پا مىخيزند و حقجويى مىكنند؛ ولى حقّشان را نمىدهند. باز حقطلبى مىكنند و باز حقّشان داده نمىشود و هنگامى كه چنين مىبينند، سلاحهايشان را بر دوش مىگيرند و آنچه را خواسته بودند، در اختيارشان قرار مىدهند؛ ولى اينان نمىپذيرند و قيام مىكنند [و حكومت را به دست مىگيرند] و آن را به كسى جز صاحب شما نمىدهند. كشتههايشان شهيدند. "
📚الغیبه نعمانی ص ٢٧٣ ح ٥٠ _ بحار الانوار ج ٥٢ ص ٢٤٣ ح ١١٦
👌بنابراین از روایتی که شبهه افکن به آن استناد کرد , عدم مشروعیت قیام و عدم تشکیل حکومت در عصر غیبت را نمی توان استفاده کرد .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️آنچه که روایت مورد بحث بیان می کند معنای روشنی دارد و آن اینکه عدالت کامل و تام جز در زمان امام مهدی علیه السلام محقق نمی شود و حکومتهایی مشروعی هم که قبل از ظهور ایجاد می شوند , نمی توانند همان عدالتی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند را برقرار کنند , زیرا در حکومت داری و بلکه در تمام مسائل هیچ کس با انوار قدسی اهلبیت علیهم السلام قابل مقایسه نیست , چنان که علی ع در نهج البلاغه فرمود :
"هيچ كس از اين امّت را با آل محمّد نمىتوان مقايسه كرد و آنها كه از نعمت آل محمد بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود، چرا كه آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. غلوّ كننده، به سوى آنان باز مىگردد و عقب مانده به آنان ملحق مىشود و ويژگيهاى ولايت و حكومت، از آن آنهاست و وصيّت و وراثت (پيامبر) تنها در آنهاست " " لا يقاس بآل محمّد صلّى اللّه عليه و آله من هذه الامّة احد، و لا يسوّى بهم من جرت نعمتهم عليه ابدا. هم اساس الدّين، و عماد اليقين. اليهم يفيء الغالي، و بهم يلحق التّالي. و لهم خصائص حقّ الولاية، و فيهم الوصيّة و الوراثة "
📚نهج البلاغه خطبه ٢
👌عدالت کاملی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند , و سایر حکومتهای از برقراری چنین عدالتی عاجزند , در روایات دیگری مورد شرح و تفصیل قرار گرفته است و فرمودند :
"«هنگامى كه قائم قيام كند، به عدالت حكم مىراند و ستم در روزگار او از ميان مىرود و راهها امن مىشوند و زمين، بركتهايش را بيرون مىآورد و هر حقّى به صاحبش باز گردانده مىشود و گروندگان به هيچ دينى، باقى نمىمانند، مگر آن كه اظهار اسلام كنند و به ايمان [به آن] اقرار آورند. آيا سخن خداوند متعال را نشنيدهاى كه مىفرمايد: «و هر كه در آسمانها و زمين است، خواه ناخواه، تسليم او خواهد شد و [همه] به سوى او باز گردانده مىشوند»؟! و ميان مردم به حكم داوود عليه السلام و محمّد صلى الله عليه و آله قضاوت مىكند و اين هنگام است كه زمين، گنجهايش را آشكار و بركتهايش را نمايان مىكند و آن هنگام، كسى از شما، جايى براى دادن صدقه و احسان خويش نمىيابد؛ زيرا بىنيازى، همه مؤمنان را فرا مىگيرد». سپس فرمود: «حكومت ما، آخرين حكومت خواهد بود و هيچ خاندانى نخواهند بود، جز آن كه پيش از ما حاكم خواهد شد تا چون شيوه ما را ديدند، نگويند: اگر ما نيز حاكم مىشديم، مانند همينها رفتار مىكرديم! و اين، همان سخن خداى متعال است كه: «و فرجام، از آنِ پرهيزگاران است»». " ... ثُمَّ قالَ: إنَّ دَولَتَنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّامَلَكوا قَبلَنا؛ لِئَلّا يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا بِمِثلِ سيرَةِ هؤُلاءِ، وهُوَ قَولُ اللَّهِ تَعالى: "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». "
📚الارشاد ج ٢ ص ٣٨٥
❓حال آیا می توانیم بگوییم که چون ما نمی توانیم به مانند امام مهدی ع عدالت تام را برقرار کنیم , پس اصلا در عصر غیبت حکومت تشکیل ندهیم و از ظالمین و فساد آنان اطاعت کنیم !!!!!
👌پاسخ روشن است که خداوند و قرآن چنین اجازه ای به ما نمی دهند , و بلکه ما را دعوت به قیام و عدم اطاعت از حکام ظالم و فاسد می کنند ( چنان که بیان کردیم ) .
❗️ما اگر چه نمی توانیم عدالت کامل و تام را برقرار کنیم , اما ماموریم باز در مسیر عدالت قدم برداریم و در حدی که توان داریم , حکومت تشکیل داده و در جهت ترویج عدالت و مبارزه با فساد بکوشیم , چنان که در روایات متعددی آمده است که اگر خداوند ما را مامور به امری کرد و ما نتوانیم آن امر را به صورت تام و کامل انجام دهیم , باز از ما رفع تکلیف نمی شود و ما باید به همان اندازه که می توانیم و توان داریم , به آن امر جامه عمل بپوشانیم ( اگر کل را نمی توانیم انجام دهیم , جزء و مقداری از آن کل را انجام دهیم ) : "قَالَ النَّبِيُّ ص لَا يُتْرَكُ الْمَيْسُورُ بِالْمَعْسُورِ وَ قَالَ ع إِذَا أُمِرْتُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ بِمَا اسْتَطَعْتُمْ وَ قَالَ ع مَا لَا يُدْرَكُ كُلُّهُ لَا يُتْرَكُ كُلُّه "
📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج4، ص: 58
👌در مبارزه با ظالم و گسترس عدالت هم ما نمی توانیم به مانند امام مهدی علیه السلام عمل کنیم , اما موظفیم که در حد توان در این مسیر بکوشیم و اوامر الهی در مبارزه با فساد و ظلم را جامه عمل بپوشانیم و زمینه ساز ظهور امام مهدی ع باشیم .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
🌺به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
👌پرسش و پاسخهای مرتبط ؛
1⃣این که می گویند آب مهریه حضرت زهرا بوده است به چه معناست ❕
🌸 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2956
2⃣کانال های ضد دین اشکال می کنند که حضرت زهرا راضی به ازدواج با علی علیهما السلام نبوده است و ادعای عقد الهی آنان قابل قبول نیست ❕پاسخ چیست؟
🌸 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2957
🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2958
3⃣آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است؟
🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2959
4⃣1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست
امام صادق علیه السلام فرمودند :
شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.
به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله
پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ...
🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2960
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
ازدواج حضرت علی با فاطمه به پیشنهاد ابوبکر و عمر !!!
🤔#پرسش :
❓نقش حضرت ابوبکر و عمر در ازدواج سیدنا علی و فاطمه رضی الله عنهم اجمعین !!!
⬅شیخ طوسی علامه شیعه معروف به شیخ الطائفه روایتی را به این صورت نقل میکند
📤ترجمه:
«ﻃﻮﺳﻲ از ﺿﺤﺎك ﺑﻦ ﻣﺰاﺣﻢ آورده ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ از ﻋﻠﻲ ﺷﻨﻴﺪم ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: اﺑﻮﺑﻜﺮ و ﻋﻤـﺮ ﻧـﺰد
ﻣﻦ آﻣﺪﻧﺪ و ﮔﻔﺘﻨﺪ: اﮔﺮ ﭘﻴﺶ رﺳﻮل ﷲ ص رﻓﺘﻲ، ﻓﺎﻃﻤﻪ را از او ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎري ﻛﻦ. ﻋﻠﻲ می ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﻧﺰد وي رﻓﺘﻢ و دﻳﺪم ﻛﻪ رﺳﻮل ﷲ ص ﺗﺒﺴﻤﻲ ﺑﺮ ﻟﺐ دارد و ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺗﻮ را ﭼﻪ ﺷـﺪه اي ﻋﻠﻲ، و ﭼﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻲ؟ ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮاﺑﺖ و ﺳﺎﺑﻘﻪي اﺳﻼم را و ﻳﺎري ﻛﺮدن اﺳـﻼم و ﺟﻬـﺎد ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻳﺎد آوري ﻛﺮدم. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻓﺮﻣﻮد: اي ﻋﻠﻲ، ﺗﻮ راﺳﺖ ﻣﻲ ﮔـﻮﻳﻲ، ﺗـﻮ ﺑﺮﺗﺮ از آن ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ذﻛﺮ ﻛﺮدي. الخ»
[الامالی لشیخ طوسی ص۳۹ ح۴۴ المجلس الثانی]
🔵از این روایت دوستی و محبت و دلسوزی حضرات ابوبکر و عمر و علی نسبت به یکدیگر کاملا واضح است و ثابت است که حضرت ابوبکر و عمر خیرخواه سیدنا علی بوده اند به قدری که او را پیشنهاد ازدواج با سیدة النساء اهل الجنة میدهند و حضرت علی هم احترام ان دو بزرگوار را به جا می اورد و از حضرت فاطمه خواستگاری میکند.
👌اگر بین آن حضرات دشمنی می بود یقینا حضرات ابوبکر و عمر مانع این ازدواج میشدند نه اینکه باعث ازدواج باشند. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که عملکرد مذکور از ابوبکر و عمر , عملی ریاکارانه و منافقانه بوده است تا چنین وانمود کنند که خیر خواه امیر مومنان علیه السلام هستند , شاهد این سخن آن است که طبق روایات اهلسنت , ابوبکر و عمر در ابتدا خودشان مشتاق بودند که با فاطمه صدیقه سلام الله علیها ازدواج کنند , اما با پاسخ منفی حضرت مواجه شدند , در این هنگام خودشان را ناچار دیدند که با پیشنهاد ازدواج به علی علیه السلام , ظاهر سازی محبت را کنند .
❗️ابن اثیر نقل می کند که علی علیه السلام فرمود :
" «ابو بكر» و «عمر» به حضور رسول خدا شرفياب شده و حضرت زهراى مرضيه عليها السّلام را از آن حضرت، خواستگارى كردند. رسول خدا خواستگارى آنان را پاسخ نداد و از ازدواج حضرت زهرا با آنان، امتناع ورزيد. وقتى كه آن دو تن به آرزوى خود نرسيدند، «عمر» در ملاقاتى كه با حضرت على عليه السّلام داشت، خطاب به آن حضرت گفت: تو يا على، شايستهاى كه دختر پيغمبر را به همسرى خود درآورى. على عليه السّلام فرمود: من تهيدستم و جز زرهى كه آنرا در معرض گرو درآورم، چيز ديگرى ندارم. سرانجام حضرت على عليه السّلام به خواستگارى آن حضرت اقدام كرد. رسول خدا پيشنهاد خواستگارى او را پاسخ داد. هنگامى كه پاسخ خواستگارى على عليه السّلام به اطلاع حضرت زهرا عليها السّلام رسيد، گريست؛ رسول خدا به ملاقات حضرت تشريف فرما شد و فرمود: اى فاطمه! چرا گريه مىكنى؟ به خدا سوگند! تو را به همسرى بزرگوارى در آوردم كه عملش، از همگان بيشتر، و بردباريش، از همه بيشتر، و نخستين كسى است كه اسلام آورده است. "
" خطب أبو بكر و عمر- يعنى فاطمة- إلى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم فأبى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم عليهما ..... "
📚اسد الغابه ج ٥ ص ٥٢٠ _ کنزالعمال ج ٦ ص ٣٩٢
❗️یا در نقل دیگر علمای اهلسنت آمده است :
" «ابو بكر» براى خواستگارى حضرت زهرا بحضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شد. نبى اكرم فرمود: اى ابا بكر! هنوز قضاى الهى به مرحله اجرا نرسيده است تا او را به همسرى تو در آورم. پس از او، «عمر» با گروهى شرفياب شدند. همان سخن را به آنان فرمود كه به «ابو بكر» فرموده بود. در اين هنگام به حضرت على عليه السّلام پيشنهاد شد كه اگر تو زهراى مرضيه عليها السّلام را خواستگارى نمائى، بديهى است كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله پيشنهادت را مىپذيرد و او را به همسرى تو در مىآورد. حضرت على عليه السّلام فرمود: چگونه من مىتوانم از دختر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله با تهيدستيى كه دارم، خواستگارى نمايم؟ حال آنكه ثروتمندان قريش با همه مال و جاهى كه دارند به خواستگارى آن حضرت رفتند و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله جواب مثبت ندادند.در عين حال حضرت على عليه السّلام به خواستگارى حضرت زهرا عليها السّلام اقدام كرد. پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد مولاى متقيان را پذيرفت و فرمود: پروردگار جهان به من دستور داده تا خواستگارى على عليه السّلام را بپذيرم و دخترم را به همسرى او در آورم. "
"خطب أبو بكر إلى النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم ابنته فاطمة عليها السلام فقال النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم:يا أبا بكر لم ينزل القضاء بعد، ثم خطبها عمر مع عدة من قريش كلهم يقول له: مثل قوله لأبى بكر ... قد أمرنى ربى عز و جل بذلك "
📚الریاض النضره ج ٢ ص ١٨٣ _ ذخائر العقبی ص ٢٩
💠#ادامه 👇