eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
101 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 مصلحت در امر قضا 🔻 پیامبر اکرم اسلام (ص) حق بخشیدن و بزهکاران را در اموری داشتند که اختیار عفو در آنها به دست پیامبر اکرم اسلام (ص) بود نه کیفر اخروی گناهان که عفو آنها در قلمرو اختیار خداوند متعال است. این عفوی که اختیار آن در کف پیامبر اکرم اسلام (ص) بوده است بخششی است دنیوی که بزهکار را از به دوش کشیدن بار حد و تعزیر و پرداخت تاوان رها می کند و مربوط به امور جامعه است. 🔻 هنگامی که مصلحت بخشیدن بزهکاران از مصلحت دادن ایشان فزونتر باشد بر ولی امر است که ایشان را ببخشد و یا از کیفر ایشان بکاهد. شاید کسی خرده بگیرد که شخص بزهکار به جان و مال مردم آسیب رسانده است چگونه می شود که ولی امر از سوی خود و بی رضامندی صاحبان حق این شخص را ببخشد پاسخ آن است که اولاً ولی امر اولی از مؤمنین نسبت به ایشان است و ثانیاً با روی نمودن مصالح عمومی، مصالح خصوصی رنگ می بازند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030714.mp3
9.17M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه سوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نسبت میان حسبه و قضا 🔻 فقهای شیعه حسبه را اموری دانسته اند که راضی به ترک آنها نیست و در عین حال کسی را نیز به صراحت بر انجام آن امور نگمارده است. اموری مهمی که اگر بر زمین بمانند مردم آسیب دیده و یا به عسر و حرج می افتند. این معنی از حسبه کرانه ی گسترده ای پیدا می کند و امر به معروف و نهی از منکر یکی از افراد آن می شود چرا که خداوند متعال به ترک امر به معروف و نهی از منکر راضی نیست. 🔻 اهل سنت حسبه را معادل دانسته اند ولی شیعه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از بخش های حسبه می داند. گرچه اینگونه به نگر می رسد که نسبت میان حسبه و امر به معروف و نهی از منکر عموم و خصوص من وجه است. درباره نسبت میان حسبه و قضا نیز برخی قضا را از اقسام حسبه و برخی دیگر حسبه را بخشی از قضا انگاشته اند ولی به رأی ما نسبت حسبه و قضا نیز عموم و خصوص من وجه است 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
11.24M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و هشتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
7.7M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و یکم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه چهارم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 شؤون و وظائف قاضی القضاة 🔻 در مستوای فروتر از و قاضی القضاة، قضات و کارگزاران و دست اندرکاران دیگر هستند که از خرد و کلان هر یک نقشی را در فرآیند قضا ایفا می کنند. آنچه که از شؤون و وظائف برای قاضی القضاة و کارگزاران فرودست دستگاه قضا هست همگی از سوی ولی امر به ایشان واگذار شده است چرا که در این دوران و با گسترش جمعیتی و جغرافیایی کشور اسلامی شدنی نیست که ولی امر به تنهایی امر قضا را عهده داری کند. 🔻 بر ولی امر بایسته و واجب است که نخست شؤون و وظایف خویش را به خوبی بشناسد و این جز به نیروی علم و به کف نمی آید. گذشته از این ولی امر باید ظروف و شرایط زمانی و مکانی و پیرامونی را به خوبی دریافته و اقتضائات زمانی و مکانی و اقلیمی بلکه جهانی را به خوبی بشناسد. این ظروف و شرایط و ضرورت‌ها که اقتضاءات واقعیت های بیرونی هستند باید در پی ریزی پیش چشم قرار گیرند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آگاهی ولی فقیه از اقتضاءات زمان و مکان 🔻 باید بر وظایف و اختیارات خویش اعم از ثابتات و متغیرات آنها مشرف بوده و در انجام شؤون و وظایف خود خبره و بر آنها چیره باشد و همچنین باید بر اقتضائات زمانی و مکانی و پیرامونی شؤون و اختیارات خود آگاه باشد چرا اگر چنین نباشد شایستگی آن را نخواهد داشت که مصداق ولی امر و برگمارده ی امام معصوم در این جایگاه باشد. 🔻 این قاعده است که «لایقاس المقاتلون فی الحرب بالبغاة» یعنی اسرای جنگی با سرکشان و گردنکشان داخلی سنجیده نمی شوند. باغی که طغیان کرده و کسی را به ناحق کشته است قصاص می شود ولی اسیری که پیش از آن در جنگ مسلمانی را کشته است چنین حکمی ندارد و لزوماً نمی شود بلکه چه بسا با او برابر با و صلحنامه ای که میان مسلمین و کفار نوشته شده است رفتار شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
9.84M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
7.75M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و دوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه مشروعیت احکام قضایی قاضی القضاة و قضات فرودست 🔻 شأن دیگری که برای ولی امر برشمردیم گماردن و نصب یعنی رییس قوه قضاییه است و این در زمانی است که شخص ولی امر به تنهایی توان رسیدگی به همه ی بخش های فرآیند قضا را ندارد. 🔻 این از شؤون ولی امر است یعنی جز او کس دیگری حق نصب رییس را ندارد چرا که مشروعیت تصرفات قاضی القضاة در فرآیند دادرسی و مشروعیت داوری های قضات فرودست همگی بسته به تنفیذ ولی امر است چرا که در زمان برپایی حکومت اسلامی بی تنفیذ ولی امر کسی حتی حق ورود به امر قضا را ندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ششمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی 🔸 با حضور آیت الله ، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذی‌ربط 📅 دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
📸 🔰 استقلال قاضی و قضاوت او بر اساس فتوای خویش 🔻 سیره پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام اینگونه بوده است که هنگام گماردن کسی بر او را به استنباط خویش از قرآن فرا می خواندند و این خود نشان از خودایستایی و استقلال رای قضات در داوری دارد. گرچه این قاعده نیز مانند هر قاعده ی دیگری استثنائاتی دارد و برای نمونه اگر در قلمرو قضا نهی صریحی دارد نهی صریح ایشان همچون حکم حکومتی بر اجتهاد قاضی منصوب مقدم است و قاضی در آن مورد حق داوری بر اساس فتوای خویش را ندارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030717.mp3
11.28M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتاد 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اولویت نصب قاضی افضل در عین مشروعیت نصب قاضی مفضول 🔻 امام معصوم که رأی قاضی افضل را ترجیح داده است شیعیان را از رجوع به قاضی مفضول منع یا قاضی مفضول را از داوری نهی نفرموده است و این خود نشان از جواز نصب قاضی مفضول با وجود قاضی افضل دارد. هیچ و نقلی در دست نیست که نصب افضل را برای قضا واجب نماید بلکه ظاهر ادله دلالت دارند که گرچه نصب افضل اولی است ولی نصب مفضول نیز مشروع است. 🔻 این ادعا که اصحاب همگی صاحب رای و فتوی بودند و مفضول ایشان نیز می داد و کسی آنها را از استنباط و رای باز نمی داشت قابل استوانش و اثبات نیست و چه بسا در میان ایشان هم اصحاب مفضول به افضل روی می آوردند کما اینکه خلیفه اول و دوم فراوان در احکام شرعی و قضایی به امیرالمومنین علیه السلام رجوع نموده و پرسش می کردند و رای آن حضرت را می پذیرفتند. از این رو اینکه مفضولین از اصحاب به افتاء پرداخته و ائمه اطهار علیهم السلام ایشان را باز نمی داشتند و ادعای اجماع در این قلمرو شایان پذیرش نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030717.mp3
9.12M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و سوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش دلیل عقل در امور شرعی 🔻 برخی از مانند عدالت انفسی و پاره ای دیگر مانند سلامت بینایی و شنوایی جسمی هستند و اگر یکی در عدالت برتر و دیگری در تندرستی فرادست بود بر ولی امر است که به نیروی تدبیر خویش یکی را بر دیگری ترجیح داده و او را برگزیند. کسی که بدنش تاب ساعت های طولانی جلسه ی دادگاه را ندارد گرچه عادل باشد چگونه می تواند بر جایگاه قضا تکیه بزند؟ 🔻 اساسأ در همه ی احکام اگر با مبنی و منطق بدانها درآییم حق آن است که نخست باید به دلیل عقل روی بیاوریم. بزرگان ما نیز هماره هنگامی که در گفتار خویش از اصل اولی دم می زنند مراد ایشان از اصل اولی دلیل عقل است. یعنی با عقل پالیده و بی آلایش به مسأله نظر کنیم. حتی برخی از بزرگان ما بی پرده گفته اند که همواره دلیل نخست در استوانش گزاره های دینی عقل است و تا و سنت و ضرورت دین ورزی با عقل اثبات نشود نمی توان بدان ها استناد نمود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گوشه هایی از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله 💢 تهران، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
🔸 در اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور آیت الله رشاد صورت گرفت: 🔰 تجلیل از هیات حمایت از کرسی ها 💢 در حاشیه اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره از آیت الله برای مدیریت کرسی علوم نقلی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تقدیر به عمل آمد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/alidoosthemayat 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نصب قاضی مفضول با وجود قاضی فاضل و افضل 🔻 حتی اگر بپذیریم که با وجود افضل گماردن مفضول و فاضل در جایگاه قضا روا نیست ولی گاه اقتضائات آفاقی و پیرامونی ما را بدان وا می دارد چرا که امروزه بسندگی کردن به افضل و خودداری از گماردن فاضل و مفضول در نیاز جامعه را بر نمی آورد و ناچار باید از ایشان نیز بهره برد. از آنجا که این امری عقلایی است در سنجش با رجوع ما به طبیب در می یابیم که با وجود طبیب افضل، اطباء فاضل و مفضول نیز شرعاً حق ورود به امر طبابت دارند و رجوع بیماران به ایشان نیز شرعاً و عقلاً رواست. 🔻 شاید کسی خرده بگیرد که چه فرقی هست میان و قاضی که در مفتی واجب است به افضل و اعلم روی بیاوریم ولی در می توان به مفضول رجوع کرد در پاسخ می توان گفت که ضرورت، ولی امر را بر آن وا می دارد که در کنار افضل مفضول را نیز بر امر قضا بگمارد و به او نیز ولایت قضایی را واسپاری نماید چرا که امروزه اگر جز این باشد نیاز جامعه ی اسلامی به قضا برآورده نمی شود و این نیازی است که در باب تقلید نیست چرا که همه مومنین می توانند از یک که است تقلید کنند ولی همه آنها نمی توانند برای قضا به یک قاضی که افضل است رجوع کنند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم قاضی با واسطه حکم ولی امر است و تبعیت از آن حتی بر مراجع تقلید واجب است 🔻 با نصب و اذن ، آرای قاضی منصوب و ماذون با واسطه حکم ولی امر به شمار می روند چرا که قاضی از قبل ولی امر در جایگاه قضا و حکم نشسته است و تبعیت و التزام از احکام این قاضی مانند بر همگان حتی بر فقهای اعلم از ولی امر بایسته و واجب است و نقض آن بر ایشان روا نیست. یعنی گرچه این قاضی که از قبل ولی امر منصوب یا ماذون است مفضول است ولی چون منصوب ولی امر است همانگونه که در ولی امر اعلمیت شرط نیست و تبعیت از احکام او بر همگان واجب است، احکام قضایی نیز با واسطه و نافذ هستند 🔻 چه افضلیت را شرط برای قاضی بدانیم و چه عدم را مانع برای نصب او بیانگاریم چه بسا که ولی امر به صلاحدید ولایی خویش و با حکم تدبیری خود آن شرط را ندیده انگاشته و یا آن مانع را مرتفع نماید. این صلاحدید می تواند گسترش بلاد اسلامی و فراوانی نفوس و انباشت و کیفری باشد تا آن جا که دیگر قاضی افضل از پس چاره کردن همه ی نزاع بر نیاید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030721.mp3
16.27M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو یکم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
◽️آیین معارفه مدير برنامه‌ریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه 🔸با حضور آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛ ▪️صبح امروز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه جاری آیین معارفه آقای به عنوان مدير برنامه‌ریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه با حضور ریاست مکرم پژوهشگاه، معاونین، روسای پژوهشکده‌ها، رییس حوزه ریاست و مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. 🆔 @iictchannel
📸 🔰 غایت نظام های دینی 🔻 گزاره های بینشی متعلق ایمان انسان بوده و کفر و ایمان آدمی به باور یا انکار آنها وابسته است ولی گزاره های علمی اینگونه نیستند. همچنین گزاره های بینشی از غیب ملکوت خبر می دهند و گزاره های دانشی ما را از مشاهدات ملکی آگاه می نمایند. غایت این پنج ، کمال فردی نفس آدمی و تدبیر شؤون زندگی جمعی اوست تا رابطه ی انسان با خدا و خود و خلق و دنیا سامان یابد. 🔻 پنج کلان نظام نخست نظام های محتوایی بوده و چهار کلان ارتباطی پسین یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق و با دنیا را تدبیر می نمایند. این پنج و آن چهار با هم می آمیزند و با کنش و واکنش ایشان یک رشته میان نظام ها و خرده نظام ها ساخته می شوند و این میان نظام ها و همه ی ساحات و مساحات نیازهای حیات بشری در حوزه های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، قضا و غیره را پاسخ می دهند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_irش
📸 🔰 نظامات اسلامی پدیده هایی مرکب اند که فقه تنها بخش کوچکی از آنهاست 🔻 تنها از فقه یا تنها از نظامی که بتوان با آن جامعه را اداره نمود به دست نمی آید بلکه انسان دارای ابعاد گوناگون است و نظامی که بنابر اداره کردن شؤون دنیوی و اخروی او را دارد نیز باید دارای اضلاع و ابعاد گوناگون باشد. سخت ترین آسیب به نظام سازی و نظامات اسلامی آن است که گمان کنیم تنها با فقه می توان یک نظام اسلامی پدید آورد. بی گمان رها کردن عقاید و اخلاق و معنویت و برساختن نظام قضایی اسلام با فقه شدنی نیست. 🔻 از کنار نهادن توحید و اخلاق و معنویت داوری و و کارآمد پدید نمی آید. چنین نظامی نه تنها سودمند نیست بلکه چه بسا زیانبار است مانند دارویی مرکب که برخی از عناصر آن کنار گذاشته شوند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir