30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 گوشه هایی از محفل معارفی و جلسه #درس_اخلاق با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
💢 تهران، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 در اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور آیت الله رشاد صورت گرفت:
🔰 تجلیل از #کرسی_علوم_نقلی هیات حمایت از کرسی ها
💢 در حاشیه اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره از آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست برای مدیریت کرسی علوم نقلی هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره تقدیر به عمل آمد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/alidoosthemayat
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نصب قاضی مفضول با وجود قاضی فاضل و افضل
🔻 حتی اگر بپذیریم که با وجود افضل گماردن مفضول و فاضل در جایگاه قضا روا نیست ولی گاه اقتضائات آفاقی و پیرامونی ما را بدان وا می دارد چرا که امروزه بسندگی کردن به افضل و خودداری از گماردن فاضل و مفضول در #جایگاه_قضا نیاز جامعه را بر نمی آورد و ناچار باید از ایشان نیز بهره برد. از آنجا که این امری عقلایی است در سنجش با رجوع ما به طبیب در می یابیم که با وجود طبیب افضل، اطباء فاضل و مفضول نیز شرعاً حق ورود به امر طبابت دارند و رجوع بیماران به ایشان نیز شرعاً و عقلاً رواست.
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که چه فرقی هست میان #مفتی و قاضی که در مفتی واجب است به افضل و اعلم روی بیاوریم ولی در #قاضی می توان به مفضول رجوع کرد در پاسخ می توان گفت که ضرورت، ولی امر را بر آن وا می دارد که در کنار افضل مفضول را نیز بر امر قضا بگمارد و به او نیز ولایت قضایی را واسپاری نماید چرا که امروزه اگر جز این باشد نیاز جامعه ی اسلامی به قضا برآورده نمی شود و این نیازی است که در باب تقلید نیست چرا که همه مومنین می توانند از یک #فقیه که #اعلم است تقلید کنند ولی همه آنها نمی توانند برای قضا به یک قاضی که افضل است رجوع کنند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم قاضی با واسطه حکم ولی امر است و تبعیت از آن حتی بر مراجع تقلید واجب است
🔻 با نصب و اذن #ولی_امر، آرای قاضی منصوب و ماذون با واسطه حکم ولی امر به شمار می روند چرا که قاضی از قبل ولی امر در جایگاه قضا و حکم نشسته است و تبعیت و التزام از احکام این قاضی مانند #احکام_حکومتی بر همگان حتی بر فقهای اعلم از ولی امر بایسته و واجب است و نقض آن بر ایشان روا نیست. یعنی گرچه این قاضی که از قبل ولی امر منصوب یا ماذون است مفضول است ولی چون منصوب ولی امر است همانگونه که در ولی امر اعلمیت شرط نیست و تبعیت از احکام او بر همگان واجب است، احکام قضایی نیز با واسطه #احکام_ولایی و نافذ هستند
🔻 چه افضلیت را شرط برای قاضی بدانیم و چه عدم #افضلیت را مانع برای نصب او بیانگاریم چه بسا که ولی امر به صلاحدید ولایی خویش و با حکم تدبیری خود آن شرط را ندیده انگاشته و یا آن مانع را مرتفع نماید. این صلاحدید می تواند گسترش بلاد اسلامی و فراوانی نفوس و انباشت #دعاوی_حقوقی و کیفری باشد تا آن جا که دیگر قاضی افضل از پس چاره کردن همه ی نزاع بر نیاید.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030721.mp3
16.27M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو یکم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️آیین معارفه مدير برنامهریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه
🔸با حضور آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛
▪️صبح امروز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه جاری آیین معارفه آقای #سیدمحمد_عظیمی به عنوان مدير برنامهریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه با حضور ریاست مکرم پژوهشگاه، معاونین، روسای پژوهشکدهها، رییس حوزه ریاست و مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 غایت نظام های دینی
🔻 گزاره های بینشی متعلق ایمان انسان بوده و کفر و ایمان آدمی به باور یا انکار آنها وابسته است ولی گزاره های علمی اینگونه نیستند. همچنین گزاره های بینشی از غیب ملکوت خبر می دهند و گزاره های دانشی ما را از مشاهدات ملکی آگاه می نمایند. غایت این پنج #کلان_نظام، کمال فردی نفس آدمی و تدبیر شؤون زندگی جمعی اوست تا رابطه ی انسان با خدا و خود و خلق و دنیا سامان یابد.
🔻 پنج کلان نظام نخست نظام های محتوایی بوده و چهار کلان ارتباطی پسین یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق و با دنیا را تدبیر می نمایند. این پنج و آن چهار با هم می آمیزند و با کنش و واکنش ایشان یک رشته میان نظام ها و خرده نظام ها ساخته می شوند و این میان نظام ها و #خرده_نظام_ها همه ی ساحات و مساحات نیازهای حیات بشری در حوزه های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، قضا و غیره را پاسخ می دهند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_irش
📸 #عکسنوشت
🔰 نظامات اسلامی پدیده هایی مرکب اند که فقه تنها بخش کوچکی از آنهاست
🔻 تنها از فقه یا تنها از #اخلاق نظامی که بتوان با آن جامعه را اداره نمود به دست نمی آید بلکه انسان دارای ابعاد گوناگون است و نظامی که بنابر اداره کردن شؤون دنیوی و اخروی او را دارد نیز باید دارای اضلاع و ابعاد گوناگون باشد. سخت ترین آسیب به نظام سازی و نظامات اسلامی آن است که گمان کنیم تنها با فقه می توان یک نظام اسلامی پدید آورد. بی گمان رها کردن عقاید و اخلاق و معنویت و برساختن نظام قضایی اسلام با فقه شدنی نیست.
🔻 از کنار نهادن توحید و اخلاق و معنویت داوری و #قضای_عادلانه و کارآمد پدید نمی آید. چنین نظامی نه تنها سودمند نیست بلکه چه بسا زیانبار است مانند دارویی مرکب که برخی از عناصر آن کنار گذاشته شوند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
12.23M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو دوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش نهادسازی و سازماندهی در تبلیغ دین
🔻 حضرت یوسف به فرعون می فرماید که برای بازداری از قحطی مرا بر منابع طبیعی مصر حاکم گردان و آن حضرت با ذخیره ی محصولات مصر در هفت سال فراوانی، آذوقه ی مردم مصر را در هفت سال قحط تامین کردند. اینگونه آن حضرت با تدبیر و #حکمت خویش بدون آنکه صریحاً نامی از خدا و دین بر زبان آورند بذر ایمان را در دلهای ایشان کاشتند و با پایان گرفتن قحطی همه ایمان آوردند. بی گمان این تدبیر شگرف و کار کلان اقتصادی به دست یک نفر ولو پیامبر الهی و بدون برپاکردن یک #نظام_اقتصادی و الگوها و نهادها و روش های پویا شدنی نبود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
8.84M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و چهارم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هفتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 غیظ و غضب؛ امهات رذائل اخلاقی
⁉️ هم #فضائل و هم #رذائل_اخلاقی داریم که جنبه ریشه ای دارند و امهات فضائل و رذائل هستند و اگر در انسان وجود داشته باشند به تدریج شاخ و برگ هایی به وجود می آورند که مساله غیظ و غضب از این جنس رذائل است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir