eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14030806.mp3
7.8M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و هشتم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ 🔰 عطیّه خداوند به حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها ◾️ در بین ابناء بشر برای نبی مکرّم اسلام(ص) بدون ذره ای شبهه، وجودی محبوب تر از حضرت زهرا(س) نبوده است. آن حضرت هر روز و حتی قبل و بعد از سفر درب خانه دخترش می رفت تا او را ببیند. اینکه رسول خدا (س) را به ایشان هدیه کرد نیز ریشه در همین مهر و محبت آسمانی دارد. ◾️ فاطمه زهرا(س) عطیه ی خداوند متعال به حضرت خدیجه(س) است؛ چرا که او هر چه داشت ایثار کرد. ثروتمندترین بانوی جزیره العرب که کلید انبارهای ثروتش را چندین شتر حمل می کردند آنچنان فداکاری کرد که در محاصره غذایی، دارویی و عاطفی در شعب ابیطالب در گرسنگی از دنیا رفت و رسول خدا هر بار ذکری از ایشان می شد اشک می ریخت. خداوند در مقابل این ایثارِ حضرت خدیجه(س) به او عطا کرد. ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم بذل مال برای تصدی مقام قضا 🔻 برخی از بر این باورند که برای فقیهی که بالقوه می تواند از پذیرش فراگیر توده ای برخوردار شود مستحب است که برای به دست گرفتن بذل مال کند که البته شیخ الطائفه این نظر را نمی پذیرند و بذل مال در چنین اموری را روا نمی شمارند. 🔻 ولی به ایشان خرده وارد است که گاه تصدی امر قضا بر کسی واجب یا مستحب است و در این صورت اگر انجام این واجب منوط بر باشد از باب مقدمه ی واجب چه بسا که بذل مال بر او واجب باشد یا گاه بر عهده گرفتن منصب قضا بر کسی است و طبعأ بذل مال از باب مقدمه ی آن، مستحب خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ هیچ دین و آئینی، جنایت های رژیم کودکش صهیونی را تأئید نمی کند!!! 🎙 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام I 🆔 @iictchannel
📸 🔰 برکناری قاضی منصوب از سوی ولی امر 🔻 شأن قضا اصالتا از است و او این شأن را برای مدتی به غیر واگذار نموده است و در اصل قاضی اوست و برگماردگان و منصوبین او به نیابت و وکالت از او به قضا می پردازند و هرگاه اراده کند می تواند وکیل را از این سمت براندازد و این وکالت را باطل کند و اگر جز این باشد ما ولایت ولی امر را به حدودی خودساخته تحدید و مرزبسته نموده ایم. اینکه بگوییم ولی امر و گماردن قضات بر جایگاه قضا را داراست ولی حق برکناری ایشان را ندارد کاستن از دایره ی شؤون ولی امر است. 🔻 گماردن و برکناری قضات از سوی و رییس قوه ی قضاییه پذیرفته است چرا که او به نیابت از ولی امر حق چنین تصرفاتی را دارد ولی قضات دیگر چنین رواداشت و ولایتی را از سوی ولی امر ندارند. افزون بر اینکه نصب و برکناری قضات هم تراز از سوی یکدیگر مایه ی غرض ورزی های شخصی و اختلال نظام قضایی کشور می شود. همچنین کسی می تواند قاضی منصوب را برکنار کند که او را بر نشانده و در این منصب گمارده باشد. 🔻 فساد یک قاضی بر قاضی دیگر آشکار شود و یا فردی به عنوان خواهان و شاکی دادخواست و شکایت خویش از یک را به نزد قاضی دیگر ببرد در این صورت بر اساس قوانین و ضوابط چه بسا یک قاضی هم تراز چنین شأن و اختیاری را از سوی ولی امر پیدا کند که میان آنها داوری کرده و چه بسا قاضی همتراز خود را برکنار نماید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030807.mp3
15.32M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و یکم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هجدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کناره گیری قاضی شایسته از امر قضا شرعاً روا نیست 🔻 اجماع مسلمین بر آن قرار گرفته است که بر واجد شرایط تصدی واجب است که این منصب را عهده‌دار شود از این رو به نظر می رسد که ادامه ی کار قضا نیز بر قاضی منصوب واجب باشد. مصالح عامه چنین اقتضا می کنند که اگر جامعه به قاضی شایسته نیازمند است اشخاص واجد شرایط را بپذیرند و همان مصالح اقتضا می کنند که ایشان به امر قضا ادامه داده و بی سبب از آن کناره نگیرند. 🔻 کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب اختلال نظام و هرج و مرج و بر زمین ماندن دعاوی و گسترش نزاع ها و ستیزها خواهد شد. کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب زیان دیدن مردم شده یا حتی به مردم به منجر می شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030808.mp3
14M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و دوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نوزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اجرای حکم در اصل وظیفه ی قاضی است 🔻 بزهکار چه حد و چه تعزیر و یا حبس همه در اصل از وظایف قاضی است مگر آنکه از باب تقسیم کار آنها را به اشخاص یا نهادهای دیگر واسپاری نماید برای نمونه گاه قاضی حد شرعی را معین و به آن حکم می کند ولی اجرای حد یا تعزیر را به دیگری ارجاع می دهد کما اینکه امروزه اقتصادی را به سازمانی در ذیل قوه مجریه سپرده اند و چه بسا اقتضا کند که سازمان تعزیرات حکومتی به خاستگاه نخست و اصلی خود یعنی قوه قضاییه بازگردد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📌 آبان ماه سال ۱۳۸۸ 🔰 آغاز تحقیق «اقتراح جهانی درباره‌ی فلسفه‌ی دین» 🖌 آیت الله ⚜️ در بخشی از معرفی این طرح آمده است: به رغم گذشت افزون بر دویست سال از تکون به صورت یک دانش یا رشته‌ی مطالعاتی مهم در حوزه‌ی دین، هنوز حتی اصلی‌ترین مسائل آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و پرسش‌های اساسی بسیاری درباره‌ی این دانش مطرح است که کسی پاسخ درخوری بدانها نداده است. ◾️استقراء، تحلیل و طبقه‌بندی، مقارنه و نقد مجموعه‌ی دیدگاه‌های زنده‌ی دین معاصر (ملحد و موحد، مسلمان و غیرمسلمان) و پدیدآوردن متنی جامع و مرجع، درباره‌ی فلسفه‌ی دین. ◾️ تدوین به صورت یک دانش مستقل، و ایجاد فرصت مناسب برای عرضه‌ی دیدگاه‌های اسلامی در ضمن آن، در عرصه‌ی جهان. ◾️ شناسایی فیلسوفان دین برجسته‌ی معاصر و برقراری ارتباط علمی مؤثر با آنان، درجهت اعتباراندوزی برای ایران اسلامی درباب فلسفه‌ی دین و زمینه‌سازی برای تاثیرگذاری جدی بر این حوزه‌ی معرفتی پراهمیت، در مقیاس جهانی. 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تفاوت قاضی منصوب و ماذون 🔻 می توان در جدایی و تفاوت قاضی منصوب و گفت که قاضی منصوب شرعاً به وجوب عینی یا کفایی موظف به پذیرش منصب قضاست چرا که شرایط و مواصفات بایسته ی در او جمع اند و با نیاز جامعه به امر قضا بر او واجب است که تصدی جایگاه قضا را بپذیرد و این نیاز جامعه را مرتفع نماید ولی قاضی ماذون از آنجا که فاقد شرایط قضاست و تنها از سوی ولی امر معصوم یا ولی امر عادل یعنی ولی فقیه به مصلحتی اذن قضا یافته است تصدی این جایگاه بر او واجب نیست. 🔻 قاضی مأذون مانند برگمارده ی ولی امر و دارای ولایت قضایی است و گرچه همه ی شرایط و صفات بایسته و لازم برای قضا را ندارد ولی به مصلحتی از سوی ولی امر اذن قضا یافته است. قاضی مأذون اگر مجتهد است باید به رأی خود و اگر مجتهد نیست باید به رای داوری کند ولی قاضی تحکیم هماره به رأی خود داوری می کند گرچه خاستگاه رای او ادله ی فقهی نباشد و تنها کارکرد و رضامندی طرفین نزاع باشد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اذن قضا به عامی مقلد در هنگام نبود مجتهد جامع الشرایط 🔻 اگر اقتضا کند می توان فردی که همه ی شرایط قضا را ندارد و تنها از برخی از آنها بهره مند است را در نشاند. برای نمونه گاه قاضی مجتهد به شمار بسنده و کافی در دسترس ولی امر نیست مانند دوران حکمرانی امیرالمومنین علیه السلام که اینگونه بود و ایشان شریح قاضی که از برخی از شرایط قضا بی بهره بود را به مصالحی در منصب قضا گماردند ولی به او فرمودند هر حکمی که کردی پیش از اجرا بر من عرضه دار تا درستی آن را معلوم کنم و در واقع قاضی امام بود و شریح کارگزار و دستیار امام در قضا بود. 🔻 برخی از گفته اند که عامی می تواند به رواداشت و اذن مجتهد جامع الشرایط به امر قضا بپردازد همانگونه که برای نمونه محقق کرکی به پادشاهان صفوی معاصر خویش اذن حکومت بر جامعه اسلامی را داده بود و حکومت کلان سیاسی فراتر و اعم از امر قضاست و آن را نیز در بر می گیرد. همچنین هر شأنی که برای امام معصوم علیه السلام هست از جمله حکومت و قضا، فقیه جامع الشرایط نیز در زمان غیبت مکانی یا زمانی امام معصوم از آن برخوردار است کما اینکه مرحوم امام نیز می فرمودند که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و از آنجا که امام معصوم می تواند عامی مقلد را اذن قضا دهد برای ولی امر و نیز دادن اذن قضا به عامی مقلد رواست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است! 🆔 @Rashad_ir