eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
485 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃همایش یاد استاد 🍃🍃 🔰 بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت 📍با حضور 🔸آیت الله رجبی(ریاست محترم موسسه امام خمینی ره) 🔸حجت الاسلام و المسلمين دکتر مجتبي مصباح 🔸استاد رحیم پور ازغدی 🔻زمان: پنجشنبه ١٣ اردیبشهت ماه 🔻مکان: تهران، بهارستان، مجمتع شهدای سرچشمه 🔴لینک ثبت نام برنامه👇👇👇 📲https://survey.porsline.ir/s/IQ5IDJz 👈کسب اطلاعات بیشتر: ☎️برادران 09962867500 ☎️خواهران 09387804161 📱@hamzevasl ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @ethicsgroup ┗━━━🍃🕊━
🔺سه متن قابل تأمل 👇
روز روان‌شناس تسلیت 🔹نهم اردیبهشت روز روان‌شناس و مشاور است. علم روان‌شناسی و اساسا هر علمی را در بستر تمدن غرب، هم میتوان بر اساس کارکردش و هم فلسفه پشتیبانش، توصیف کرد. 🔹مثلا روان‌شناسی به تعلیم و تربیت کمک میکند تا مکتب آموزشی درست کند. آموزش و پرورش هم قرار است انسانی تربیت کند که بتواند غایتهای تمدن مدرن را محقق کند. غایت تمدن مدرن، مثلا قراردادن حاکمیت یک نهادهایی است اعتباری، که مثل بت‌های دوران جاهلی به دست یک جمع خاصی اداره میشوند و همه بشر را برده خود میکنند. اراده اینها به جای حق مینشیند و اینگونه استکبار پا میگیرد. روان‌شناسی وقتی مثلا خیال را و اراده را و خلاقیت را جای اراده مینشاند و سر از مکاتب مختلف تربیتی در میآورد چنین هیولایی در نهایت میسازد. 🔹روان‌شناسی باید آدم تابع و اسیر سبک خاص زندگی تربیت کند. آدمهای شرطی شده یک نسل آن بودند، آدمهای اسیر فضای ذهن جمعی و دنیای خاص ذهنی گشتالتی یک نسل بودند و همینطور و همینطور... روان شناسی امروز در خدمت فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی در یک دنیای ظاهرا آزاد و پر از روابط است. برای روان شناس مهم است که مثلا نقش عقیده و ایمان را بر سلولهای مغز حتی بیابد که بتواند مدیریتش کند. روان‌شناس امروز تولیداتش چه از جنس توصیفات چه از جنس فرضیات چه از جنس توصیه ها، تکمیل کننده یک کلان پروژه مدیریت ذهن و افکار عمومی است که بعد، راحت با شعار دموکراسی و لیبرالیسم بتوانند اراده ای را بر همه تحمیل کنند. کمی عمیق تر، اما همان پروژه استکبار و بردگی. 🔹روان شناسی از این جهت که در این دنیایی که همه به هم و به خودشان غریبه اند و خود را گم کرده اند به خود انسان فکر میکند و از قبل روان آدمی به مدیریت او میاندیشد رویکرد مهم و جالب توجهی است که کاش روزی در خدمت حق و وحی قرار گیرد اما دقت کنیم فعلا تعبیر «الطبیب النفسی» یا همان روان شناس ما را به اشتباه نیندازد، او صاحب علم‌النفس نیست و انسان‌شناس نیست و نمیتواند باشد چون ذات انسان تا افق «او ادنی» سرمیساید و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را بر سجده‌گاهش نشانده است و روان‌شناس حداکثر به کمی بالاتر از جسد فکر میکند حتی وقتی به ناخودآگاه میاندیشد. 🔹دنیای ما دردش با این روان‌شناسی مداوا نمیشود بلکه اساسا دنیای ما با همین روان شناسی‌اش دردمند است و این علم هم بخشی از آن درد عمیق بشر امروز است. اینکه حالا با آن چه کنیم مساله من نیست فعلا بد نیست به چیستی‌اش فکر کنیم، من که حقیقتا بایدن مفلوک و ترامپ دیوانه و‌ بی بی(نتانیاهو) جانی را استعاره خوبی میدانم برای فهم و شناخت این دنیای روانی، این تمدن غربی که برای برده هایش نیز به قول خودشان ذاتا دوران افسردگی و اضطراب را ساخته است. و انسانها به اندازه ای که آمیخته به آن شوند مثل پزشکان شیرازی اند که امروز با شراب دستسازشان یا مست میشوند یا مسموم یا بیهوش و یا میمیرند و با همین حال هم میخواهند مداوا کنند جسم آدمهای بیگناه اطرافشان را. این اتفاق تلخ در میان پزشکان و این وضع دیوانه وار و روانی جهان امروز همگی نشان میدهد روز روان‌شناس را باید تسلیت گفت به همه تمدن ذاتا مسموم غربی. من به «انقلاب درمانی» ایمان دارم. برای من «الطبیب النفسی»، انقلاب خمینی است. این حقیقت را دست‌کم نگیرید او میتواند همه گستره تمدنی و همه سطوح مختلف علوم و همه لایه های حیات بشری را مداوا کند. همین و بس. @ali_mahdiyan
قفس آهنین؛ ردای بر دوش حلقه های میانی 1️⃣ روایت اول چند وقت پیش که از یک مجموعه استعفا دادم، در مراسم تودیع ریاست سازمان نکته ای جالب گفت. «فلانی خودش را وقف تربیت انقلاب اسلامی کرده بود گرچه ما می خواستیم که او خودش را وقف سازمان ما کند!» حقیقت این بود که دقیقاً این دوست عزیز من به دقیقترین وجه، صورت بندی از تمایز دستگاه اندیشه ای ما را بیان می کرد. سالها حضور امثال من در سازمان های دولتی و حاکمیتی با این پیشفرض بوده است که هدف ما «کمک به انقلاب اسلامی است و به لوازم این کمک پایبندیم» لذا اگر ابزاری نقش ابزاری خود را عوض می کرد و یا مانعیتی ایجاد می شد از آن عبور می کردیم. بیان یکی از فرماندهان سوریه همواره بر جلوی چشم من است که یک فرمانده به مثابه تانک همواره از موانع عبور می کند نه اینکه پشت موانع ایستاده و در مذمت آن سخن گوید‼️ 2️⃣ روایت دوم درگیر سازی جریانات جوان مردمی در سنوات گذشته در کشور تجربیاتی را داشته است. از الگوی «مشاوران جوان» در دوران احمدی نژاد تا ایده «دستیاران مردمی» در دولت کنونی. اما به راستی محصول این ایده ها چه بوده است؟ جدا از تلاش ها و نتایجی که از حضور برخی از جریانات مردمی در نهادهای حاکمیتی مشاهده می شود،‌عمده این ایده ها منجر به شکست است چرا که افراد نوعاً با ورود در سازمان ها چنان مقهور فرهنگ و مکانیزم های آن سازمان می شوند که امکان تحول را از یاد برده و توانی برای آن ندارند. گزاره هایی مانند «فعلا باید کمی با سازمان مدارا کرد»، «اول باید در سازمان جا بیافتم تا بتوانم کار کنم»، «نباید انقلابیون در سازمان تبدیل به افراد آنارشیسم شوند» و ... عباراتی اند که این افراد شنیده می شود و در عین ظاهر جذاب، مانعی برای تحولات محسوب می شود. در حقیقت حضور جریانات مردمی به این شیوه منجر به دکترین «قورباغه در حال پخت» گردیده و کم کم منجر به مرگ فرد تحولی می شود. 🐸 🌐 قفس آهنین (Iron cage) در جامعه‌شناسی مفهومی است که توسط ماکس وبر ارائه شد.این مفهوم برای توصیف افزایش عقلانیت ذاتی در زندگی اجتماعی، به‌ویژه در جوامع سرمایه‌داری غرب بکار گرفته شد. بر اساس این نظریه، «قفس آهنین» افراد را در نظام‌هایی به دام می‌اندازد که صرفاً بر اساس کارایی غایت‌شناسی، محاسبه عقلانی و کنترل است. به زعم وبر نظم سازمانی فقط باید مانند شنل روی شانه‌های قدیس سبک باشد که هر لحظه بتوان آن را به کناری انداخت ولی سرنوشت مقرر کرد شنل به «قفس آهنین» تبدیل شود و او را در خود محصور سازد. اجرای فلسفه وبر اغلب به قیمت پدید آمدن جنبه‌های منفی بوروکراسی تمام شده است. نظام فلسفی ماکس وبر، ایستایی، خشکی و انعطاف‌ناپذیری را برای سازمان‌های بزرگ به ارمغان آورده است. تکیه محض به مقررات و آیین‌نامه‌ها باعث گسترش ترس و محافظه‌کاری در سازمان گردیده و تشریفات و قاعده‌سازی برتری یافته، تا آن‌جا که افراد با تکیه بر مقررات و قوانین خشک و مخرب از انجام مسؤولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. مهم ترین جنبه های منفی موجود در این گونه از سازمان ها می توان از خشکی مقررات ، جمود شخصیت ، جابجایی اهداف ، محدودیت در طبقه بندیها ،محدودیت در پذیرش ، خود محوری مقام خواهی ، هزینه های زیاد برای کنترل و نظارت ، اضطراب و نگرانی و….را نام برد. بروکراسی در واقع تیر خلاص تمدن غرب بر تحول در جوامع در حال توسعه است. 🖊محمد رحمانی - اندیشکده مرآت 🆔 @m_rahmani_g
🔴 نگاه روانشناسانه برای تربیت کافی نیست! یکی از رفقا صبح پیام داد و گفت برای نمی‌نویسی؟! دیدم بد نیست به عنوان کسی که یکی از مسیرهایی که طی کرده روان‌شناسی تربیتی بوده، چند خطی درباره یک ناگفته از این روز بنویسم ... این یک سوال جدی هست و باید پرسید که چی شد طی چند دهه گذشته به یکباره، روانشناسی خودش رو متکفل تربیت دونست و بقیه علوم و دانش‌ها رو با شدت عقب روند. برخی از روانشناسان (شما بخونید عمده‌شون) سرقفلی تربیت رو به نام این رشته می‌دونند و کار رو اینقدر پیش بردند که شروع به حکم دادن کردند و دست در لایه و که اساسا محل اظهار نظر علم نیست بردند و حتی بسیاری از دانش‌ها و شاخه‌های دیگه علوم انسانی و اجتماعی رو عقب زدند و جامعه رو از این نگاه‌ها در تربیت محروم کردند و اگر کسی از ضرورت جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، فلسفه، محیط زیست، الهیات، اخلاق، مدیریت و ... صحبت کنه بگه دانستن این‌ها به کار تربیت میاد، حرفش عموما پس رونده میشه، چون بساط بسیاری از حرف‌های شبه علمی روان‌شناسی جمع خواهد شد! فارغ از تربیت؛ اومدم در مورد درمان بنویسم. در مورد اتاق درمان. در مورد ترس‌فروشی‌هاشون. در مورد خط شبه‌علمی ولی جذابی که برخی پیش گرفتند. در مورد وابسته کردن مراجعین به درمانگر. در مورد پول عجیب و غریبی که بابت صرفا شنیدن مردم گرفته میشه. در مورد مداخلات عجیب و پرمخاطره در اوتیسم، بیش‌فعالی، اختلالات یادگیری، عدم تمرکز و ... در مورد برچسب‌هایی که به سادگی به بچه‌ها زده شده. در مورد درمان‌های دارومحوری که بعضاً مشکلات رو بیشتر کردند. در مورد مثلاً روانشناسی که خودش و فرزندانش با بزرگ‌ترین مشکلات روانی روبرو بودند. در مورد روانشناسی که به اسم روانشناسی دینی و با ظاهر دینی، شیادی می‌کرد. در مورد روانشناسی که به اسم زوج‌درمانی، عامل اصلی طلاق عده زیادی بود. در مورد ... بعد گفتم بی‌خیال! برای این‌ها باید ساعت‌ها گفت و نوشت‌. تازه شاید درست شنیده نشه و کار خراب‌تر بشه. برگردیم به تربیت! دقت کنیم؛ روانشناس، نیست ... برای مربی‌گری نیاز به یک نگاه بسیار جامع‌تر نسبت به انسان، هستی و زندگی داریم. نگاهی که بسیاری از روانشناسان از اون برخورد نیستند و بعضاً در مورد ضرورت داشتن چنین نگاهی گارد هم دارند. باید تلاش کرد حلاوت استفاده از سایر دانش‌ها رو در تربیت به جامعه چشوند ... به هر حال روز روانشناس مبارک 🌹 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🟢 تقدیم به همه اساتید و معلمان و فرهنگیان فرهیخته میهن اسلامی 🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود 📲 در ثواب نشر این لیست شما هم سهیم باشید ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی 🆔 @tasnim_pdf
💠 امروزه پیــرامون فلسـفه اخــلاق، مکـاتب و رویکــردهای متنوعی شکل گــرفته و مسئله‌های آن از قدیم در میراث فلسفی و کلامی اسلامی محل بحث بوده است. نکته قابل توجه این است که رویکرد غالب در این عرصه، رویکــرد فلســفی کلامی است که امتداد اندیشه های سده‌های نخستین می‌باشد. گویی نظریه‌پـــردازان این عرصه، ورود به این بحث را تنها شأن عقل فلسفی تلقی کرده‌اند و کمتر تحقیق جامعی در این مسأله از منظر معارف وحی به چشم می‌خورد. مدرسه بهاره فلسفه اخلاق قصد دارد با نگاهی جامع، در چهار محور ۱. میراث فلسفی و کلامی ۲. تراث اخلاقی ۳. اندیشه های معاصر و ۴. اندیشه مبتنی بر معارف وحی، گام موثری در رشد و بالندگی این دانش بردارد. 🔰 مدرسه بهــــاره | آشنـــایی با فلســفه اخــلاق | ▫️زمان برگزاری: پنجشنبه‌ها، به مدت ۶ هفته، ساعت ۹ صبح الی ۱۷(به همراه ناهار) ▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود) قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ 🎴لینک ثبت‌نام: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ با مشارکت: مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی (ع) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐‌ http://www.negahschool.ir 🏠@markaztf
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادی زاده (روز استاد).mp3
3.89M
سخنرانی کوتاه و پر مغز استاد روز راهبرد استاد ✅ پایه سخن استاد دو آیه ذیل بود👇 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا (احزاب _ ۴۵- ٤٦ ) اى پيامبر به راستى ما تو را [بر امت] و و فرستاديم و تو را ی به سوى خدا به فرمان او و فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم 🔹 تدریس دور باطل نیست به شرط این که در طرح باشد 🔹 ضرورت توجه به ظرفیت الگویی استاد گوش دادن این صوت رو به همه ها و معلم ها مخصوصا اساتید پیشنهاد می دم👌 @hadianeha
هدایت شده از قم آنلاین
🛑تاسیس دو رشته جدید با رویکرد اخلاق در مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی 🔷رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی از تاسیس دو رشته جدید با رویکرد اخلاق اسلامی در مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی خبر داد. مشروح خبر 🔽 shabestan.news/xjYxH http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c قم‌آنلاین، کانون اخبار مهم🔝
هدایت شده از هادیانه ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مدرسه زندگی🔹 طعم طلبگی در 🌱 در این گزارش سریع دو دقیقه ای تصویر اولیه ای از مدرسه ملاصادق پیدا می کنید🌱 @madrese_zendegy 📽 برای مشاهده 🍃 *مستند کامل مدرسه* 🍃، 👈 جهت آشنایی با برخی از در فضای حاکم و محیط و و مدرسه علمیه ، ، از طریق لینک زیر در آپارات اقدام کنید:👇🏻 https://www.aparat.com/Mdrse_zndghi @hadianeha
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دکتر مغز و اعصاب در خانه سالمندان دنیای بی وفا ...😢 🌷🇮🇷🌷
🌄 یک دنیا فلسطین! ✍🏻 عین‌صاد 📚 | ص ۱۲۸ #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 سقف یارانه خرید کتاب از نمایشگاه کتاب اعلام شد ◻️ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار۴۲۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ◻️ این یارانه صرفا در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. یارانه اختصاصی در زمان خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد 📚 نشانی اینترنتی: ketab.ir @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
4_5879591309445961040.mp3
18.59M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار معلمان. ۱۴۰۳/۲/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تجلیل شاگردان آیت الله العظمی جوادی آملی از استاد + عکس و فیلم ◽️جمعی از شاگردان آیت‌الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز معلم از شخصیت علمی، فقهی و عرفانی این مرجع تقلید تجلیل کردند. @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
🌹 محل آرامگاه دو پیکر مطهر شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آماده شد 🔻 آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه برگزار می شود. 🔹 مراسم تشییع، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ از میدان آل یاسین (انتهای بلوار پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم) به سمت باب الشهادة (درب یک مسجد جمکران) انجام می شود. 🔹 سپس مراسم تدفین پیکر دو مطهر دو شهید گمنام در صحن جامع امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آستان مقدس مسجد جمکران انجام خواهد شد 🔥 @Moohem
💢گزارشی از وضعیّت بغرنج مدرسهٔ حجتیّهٔ قم در سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳٤۰ ه‍ ش💢 🎙 از گفت‌وگوی رضا تاران با مرحوم آیت‌الله حسن ممدوحی کرمانشاهی www.rezataran.ir ، یک‌شنبه ٢٥ / ۱۲ / ١٣٩٢) 🔹 «ما در مدرسهٔ حجّتیه خیلی صدمه خوردیم، فوق‌العاده! وضعیّت مدرسه یک جوری بود که الآن من فکر می‌کنم که ما راستی‌راستی چرا نمردیم یا مثلاً چه‌طور شد که ما از آن‌جا سالم دررفتیم؟! 🔸 مدرسه صاحب نداشت. مرحوم آقای حجّت که به رحمت خدا رفته بود، پسری داشت که صلاحیت برای تولیت مدرسه نداشت. مراجع آن وقت هم مدرسه را رها کرده بودند. سیم‌های برقش همه خراب بود، آب نداشت، در زمستان آبِ کاسه در داخل حجره تا ته یخ زده بود، یعنی حجرهٔ ما مثل فریزر بود، واقعاً می‌گویم، درهای حجره وضعیّتی نداشت، پا که می‌گذاشتیم روی زیلو، پاهایمان یخ می‌کرد، دست‌های ما از سرما ورم می‌کرد. تنها خدمتی که حوزه به ما آن وقت می‌کرد، اوّل عرض کنم که، آخرهای آذر یا اوایل دی پنج مَن زغال می‌خریدند می‌ریختند پشت درِ حجره که این برای زمستان‌تان. خلاصه مصیبتی بود. 🔹 مدرسهٔ حجّتیه خیلی بزرگ است، شاید مثلاً دو سه هکتار است. دستشویی‌ مدرسهٔ حجّتیه هم آن طرفِ مدرسه بود و ما هم این ضلع مدرسه بودیم. کسی که می‌خواست تا دستشویی برود و بیاید، بیست دقیقه طول می‌کشید تا بخواهد برود آن‌جا یک آفتابه بردارد، از آن‌جا بیاورد لب حوض، با آب پر کند و با خود ببرد. بعد، حوضش هم پر از این کرم‌ریزه‌ها بود. اصلاً نمی‌شد. من هم چشمم تراخم گرفت در آن‌جا، که دو سه دفعه هم رفتیم تهران پشت چشم ما را تراشیدند، عمل کردم. یک دفعه هم تو مطبّ دکتر ضعف کردم، نمی‌توانستیم وضو بگیریم. 🔸 می‌رفتیم خدمت آقای زنجانی، آقای زنجانی متصدّی مدرسه شده بود، آیةالله ، پدر بزرگوار آیةالله حاج آقا موسی. خُب ایشان هم بسیار مرد شایسته و محتاطی بودند. گفتیم: آقا، ما شب‌ها که مطالعه می‌کنیم، چراغی که روشن است کشش ندارد برای مطالعه کردن. گفتند که: کسی نیست که پول بدهد شما یک مقوّا ببرید بندازید روی لامپ؟! ما این کار را هم کردیم. رفتیم گفتیم: آقا، ما این کار را هم کردیم، فایده ندارد. این‌قدر التماس کردیم تا اجازه دادند لامپ ٦٠ را تبدیل بکنیم به لامپ ١٠٠ و مشغول مطالعه می‌شدیم. این وضع این مدرسه بود. 🔹 یک رخشورخانه‌ای داشت که شما شاید از چند متری‌اش رد می‌شدی بوی رخشورخانه آدم را اذیّت می‌کرد. آن وقت مجبور بودند طلبه‌ها بروند آن‌جا. یک آبِ حوضی داشت معلوم نبود مضاف [است] یا مطلق؛ آن وقت لباس‌ها را آن‌جا می‌شستند، بعد بوی گند می‌داد. 🔸 آن سال هم سالی برفی بود. خیلی برف می‌آمد. مدرسهٔ حجّتیه آب انبارش بیست‌وسه پلّه می‌خورد می‌رفت پایین. ما هم اجازه گرفته بودیم که با آبِ آب‌انبار وضو بگیریم. آقای زنجانی گفت: به شرطی که شما بروید یک آفتابه آب از آب‌انبار بیاورید بیرون، لب باغچه وضو بگیرید! خب ما هم گاهی از اوقات آب خوردن‌مان هم همان بود. با همان هم غذا می‌پختیم. یک کوزه‌ای دست‌مان بود، یک آفتابه هم دست دیگرمان، برویم پایین بیست‌و‌سه‌تا پلّه. چراغ هم نداشت. شبِ تاریک برف که می‌آمد، این برف‌ها، کسی نبود این برف‌ها را پارو کند. یخ می‌کرد قلمبه قلمبه. این‌جوری شب تاریک بیست‌وسه پلّه غرق یخ، می‌خواست ما برویم، یک دست‌مان کوزه، یک دستمان آفتابه، که برویم آب بیاوریم بالا! من یادم هست آن وقت آمدند به ما گفتند که: کوهنوردها قلّهٔ فلان‌جا را فتح کردند. گفتم: خدا پدرت را بیامرزد، بگو اگر راست می‌گویی بیا از این پلّه‌ها برو پایین. وضعیّت این‌جور بود. 🔹 ... ما در منزل‌مان دو نفر مستخدم داشتیم. خلاصه خیلی راحت زندگی می‌کردیم. ولی من این زندگی را رها کرده بودم و طلبگی را انتخاب کرده بودم. 🔸 ... شب‌های جمعه حاج آقا حسین فاطمی بود، از شاگردهای مرحوم آقا میرزا آقا جواد [ملکی] تبریزی بود، درس اخلاق داشت شب‌های جمعه. ما می‌رفتیم آن‌جا. ایشان درس اخلاق برای طلبه‌ها می‌گفت. بعد بالای منبر می‌گفت: آقا تو طلبه‌ای؟ تو بطله‌ای! تو چه کار می‌کنی؟ با آن وضع‌مان گریه می‌کردیم! 🔹 ... مدرسهٔ حجّتیه دو طبقه هست. اگر شب، بعد از نماز مغرب و عشا، کسی میان این راهرو کفشش صدا می‌داد یا بلند حرف می‌زد، تا ته سالن که می‌رسید درِ چند تا از حجره‌ها باز شده بود! اعتراض می‌کردند: آقا، شب تحصیلی است، چه خبر است؟ در مدرسهٔ حجّتیه‌ای که در آن زمان شاید صدها بلکه شاید پانصد طلبه داشت، کم‌ترین صدایی نمی‌آمد. 🔸 کتابخانهٔ آن وقت چهار از شب رفته باز بود و کتاب گیرِ طلبه‌ها نمی‌آمد. بعد مثلاً طلبه مکاسب می‌خواند، دور تا دورش حاشیه بود، ... کفایه می‌خواندند، تمام حواشی کفایه را هم مطالعه می‌کردند. پیش‌مطالعه می‌کردند. من در فقه با هم‌مباحثه‌مان پیش‌مباحثه می‌کردیم. ... طلبه هیچ همّی نداشت الّا این‌که درس بخواند.» ✔️@Meysameghasemi
هدایت شده از 
📚 آشنایی با کتابخانه و مرکز اسناد مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 📌در این کتابخانه و مرکز اسناد مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب عمومی و تخصصی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و ۵۰۰ جلد نشریه علمی تخصصی گردآوری شده است. 📌کتاب‌های این کتابخانه در رشته‌های اخلاق کاربردی، تربیت اخلاقی، مشاوره و راهنمایی و روانشناسی اسلامی جمع آوری شده است. 📌در این کتابخانه علاوه بر ۲۵ هزار جلد کتاب و ۶۰۰ جلد نشریه علمی تخصصی، در آینده‌ای نزدیک ۷۰۰۰ عنوان کتاب دیجیتال بارگذاری می‌شود. 📌این مرکز امکان جستجو توسط نرم‌افزار تخصصی کتابخانه‌‌ای سیمرغ را برای کلیه محققان و پژوهشگران فراهم کرده است. 📌کتابخانه و مرکز اسناد مؤسسه اخلاق و تربیت جهت سهولت و آرامش پژوهشگران امکان استفاده از منابع کتابخانه را به صورت قفسه‌باز فراهم نموده است. 📌همه روزه از ساعت 7:30 الی 20 برای مراجعه پژوهشگران دایر است. 📌علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه عضویت در کتابخانه اخلاق و تربیت می‌توانند به سایت ueae.ir مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۵۳۲۹۱۸۴۴۴ تماس بگیرند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
💠 مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔳 عنوان کرسی: استنباط فقه تربیت بر اساس اصول فقه معارف و مقايسه با رویکردهای دیگر 🎙ارائه دهنده: استاد ایوب مهدوی‌فر 🎙ناقد: ✍️ استاد هادی قره‌باغی 🎙داور: ✍️ استاد محمد جواد فدایی 🎙 دبیر : ✍️ احمد آذربایجانی ✅به شرکت کنندگان گواهی اعطاء می گردد 📆 زمان: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ 📌 مکان: بین صدوقی ۲۸ و ۳۰ خیابان شهید شهبازی روبروی بانک صادرات مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 02532918444 نشان https://g.co/kgs/PHjzuAn https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66 🔰 http://ueae.ir ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @ethicsgroup ┗━━━🍃🕊━
43.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آشنایی با مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم ✨آغاز ثبت نام مقطع کارشناسی‌ارشد مؤسسه آموزشی عالی اخلاق وتربیت قم با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ 1️⃣ تربیت اخلاقی 2️⃣ اخلاق اسلامی 🔻 مزایا: 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی ارشد از وزارت علوم و فناوری 🔸امکان ارائه رشته‌های گروه اخلاق در سه‌ترم 🔸امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی و سطح ۴ حوزه (با رعایت شرایط) 🔸گروه‌علمی پویا: برگزاری نشستهای مفید و بروز؛ انتشارات فعال؛ مجلات تخصصی؛ کتابخانه غنی؛ اساتید برجسته 🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی 🔸 اعطای وام دانشجویی به میزان کل دوره 🔸امکان تخفیف تا ۸۰ درصد شهریه متغیّر ویژه رشته‌های گروه اخلاق ✅ شرایط پذیرش: 1️⃣ اتمام سطح دو حوزه علمیه یا اتمام سطح یک حوزه علمیه به همراه مدرک کارشناسی تا تاریخ ۱۴۰۳۰۵۳۱ 2️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و شفاهی ✅ محل تحصیل: شهر مقدس قم. ✅ محل برگزاری آزمون: قم ✅ پایان ثبت نام تا تاریخ ۱۴۰۳۰۲۲۵ ✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ خردادماه ۱۴۰۳ ☎️ 02532930520 02532918444 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی ره، بلوار شهید شهبازی، مؤسسه آموزشی عالی اخلاق و تربیت،‌ مدیریت سنجش و پذیرش https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید 👇 🌐 http://azmoon.ueae.ir ایتا: @akhlagh_tarbiat_Azmoon 🔰 پست الکترونیکی: info@ueae.ir 🔰 http://ueae.ir ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @ethicsgroup ┗━━━🍃🕊━