eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
488 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
مجلة المعارف العدد 3.pdf
2.91M
ویژه‌نامه مجله معارف (بیروت) در موضوع "غرب‌شناسی" @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
" تحلیل تمدنی از گذشته تاریخی و سیره اجتماعی ائمه معصومین ع" با ارائه جناب استاد امیر غنوی و در گفتگو با اساتید تمدن، کلام، و تاریخ لینک حضور در جلسه https://bbb01.dte.ir/b/gkc-xkh-uoh-6i6
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
نکته‌های قرآنی ـ تمدنی، قسمت ۲۶ (خودسیری کاذب مانع مبادرت در عمل) آنچه موجب «سعی»، «سرعت»، «حرکت» و «مبادرت» در عمل می‌شود، حس نیاز، حس کمبود، و حس ضرورت حرکت است. کسانی که خودشیفته‌اند و از کرده‌های خود راضی هستند، انگیزه‌ای برای سعی و سرعت و مبادرت در عمل پیدا نمی‌کنند. در این باره آنچه که در وصف متقین در روایات آمده به چنین نکته‌ای اشاره می‌کند که «بَادَرُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ لَا يَرْضَوْنَ بِالْيَسِيرِ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ لَهُ الْكَثِيرَ هُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون‏»، متقیان کسانی هستند که با اعمال پاک و طیب به سمت خدا می‌شتابند، به کار کم راضی نمی‌شوند و کار زیادشان را هم زیاد نمی‌شمارند، آنها همواره خود را متهم می‌دانند و از اعمال و کرده‌های خود نگرانند.  نکته اجتماعی و شاید تمدنی موضوع این است که هرچند خودشیفتگی علل روانی و فردی هم دارد، لیکن بخشی از علت اصلی کِرِختی و خمودگی در زندگی فردی و اجتماعی، در وضعیت مقایسه‌ای رخ می‌دهد. آنجا که جوّ اجتماعی جوّی بی تحرّک است و فرهنگ سبقت و سرعت در آن جامعه وجود ندارد، افراد در سیر و سلوک خود به طور طبیعی حس رضایت و شیفتگی از خود پیدا می‌کنند (چون طرفی برای مقایسه و رقابت ندارند)، و آنجا که حس شیفتگی و خودسیری کاذب پیدا شود، انحطاط اجتماعی شروع می‌شود. @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
یادداشت‌های آمریکا، قسمت ۲۳ (غُربت معنوی) روزی با پدرم تلفنی صحبت می‌کردم، از وضعیت معنویت در محیط زندگی‌ام در آمریکا سئوال کرد. بعد از توضیح من در مورد شرایط محیطیِ متفاوت، ایشان به من تأکید کردند که مراقبت کنم که دچار فرسایش روحی نشوم. مراقبت از معنویت در محیطی که شما هیچ وقت صدای اذان نمی‌شنوی کار آسانی نیست. ایام معنویت مثل شب‌های قدر و روز عاشورا نوعا در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) برگزار می‌شد. ایام کاری هفته خبری از معنا و معنویت نبود. مراسمات هفتگی ما هم در شارلوتسویل و همین‌طور آنچه که بعدا در سانفرانسیسکو دیدم، جلسات فرهنگی و گاه قرآنی بود و نه جلسات دعا و معنویت. تنها جلسۀ دعای کمیلی که در این دو سال شرکت کردم، جمع دو سه نفره از جوانان مسلمان (که واقعا مصداق یخرج الحی من المیت بودند) بود که در یک غربت معنوی در یکی از اتاق‌های دانشگاه ویرجینیا دعای کمیل می‌خواندند. نوعا دعای کمیل ما شب‌های جمعه، در خانه و با خانواده با نوایی ضبط شده از حاج مهدی سماواتی بود که گاها شب‌های جمعه آن را زمرمه می‌کردیم. در این برهوت معنوی، من در پی فهم وضعیت معنوی دوستان مسیحی نیز بودم. در این باره از برخی از دوستان مسیحی مانند بل وایدر، رئیس مرکز مطالعات مسیحی در شارلوتسویل پرسیدم که آیا شما متنی برای مناجات و دعا دارید یا نه؟ ایشان در پاسخ گفتند متن مشخصِ دعا نداریم، ولی من گاهی برخی جملات دعا از متون دینی را با خود زمرمه می‌کنم. نبود متن دعا و نبود مراسم خاص دعا، یکی از نقطه‌های شوک من در فهم حس دینی دوستان مسیحی‌ام بود. من تازه جای فرهنگی کتاب مفاتیح‌الجنان را در میان شیعیان می‌فهمیدم و فرهنگی بودن دعا و کتاب دعا را نه یک امر معنوی صِرف بلکه یک سرمایۀ اجتماعیِ مهم تلقی می‌کردم. هرچند فقدان مراسمات و فضای معنوی، واقعا نوعی از فشار و تنگنایی معنوی را باعث می‌شد، لیکن همین تنگنایی آنهم در وضعیت اضطرار و اضطرابی که داشتیم، نوعی از التجاء و حس نیاز را در ما بیشتر می‌کرد. چنین حس اضطراب در سفرهای خارجی یکی از نقطه‌های تلخ و شیرین در تجربه ما بود. یادم هست قبل از عزیمت به کنفرانس تمدنی ریو در برزیل در سال 2015 که اوج خشونت‌های داعش در منطقه بود، برنامه ارائه‌های اساتید را در کنفرانس ریو دریافت کردم. با دیدن برنامه و فهرست اسامی ارائه کننده‌ها وحشتی در درونم ایجاد شد. غیر از اساتید آمریکایی، اروپایی و برزیلی، قرار بود پانزده نفر از دانشگاه‌های عربستان و یک نفر هم از اسرائیل (از دانشگاه حیفا و با تخصص «سلفیت و تمدن») سخنرانی بکنند. نمی‌دانستم چه اتفاقی خواهد افتاد. مدام نگران بودم، البته این نگرانی باعث نشد خودم را مخفی کنم و با لباس رسمی روحانیت در صحن کنفرانس حضور نیابم. این نگرانی در پرواز امارات از دوبی به سمت ریو همچنان در وجودم موج می‌زد. مسیر هواپیما از عربستان و بالای شهر مدینه بود. حسم نسبت به مدینه و توسلی که از بالای شهر به حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها داشتم خیلی آرامم کرد و نتیجه سفر را هم به رغم حضور انبوهی از اساتید مخالف سلفی، که برخی حتی جواب سلامم را هم نمی‌دادند، عوض کرد. سخنرانی من در مورد «اسلام، ایمان و تمدن» بود که بحمدالله خیلی خوب از آب درآمد و با استقبال اساتید در هیئت رئیسه پنل تخصصی مواجه شد. البته آنجا که به موضوع «اخوت انسانی» و نسبت آن با «ایمان» پرداختم، اعتراض اساتید عربستانی بلند شد. سخنران یهودی‌‌ هم که از دانشگاه حیفا آمده بود در سخنرانی خود در باب «ظرفیت‌های تمدنی تفکر سلفی» صریحا به سلفی‌ها تاخت و گفت که «ربطی بین سلفیت و تمدن وجود ندارد و من در تعجب هستم که این همه عربستانی اینجا چه می‌کنند؟». ضعف عربستانی‌ها هم در محتوای مقالات و شکل ارائه، عامل مضاعفی شد که جریان سلفی در این کنفرانس به کلی به حاشیه برود و ازهیچ‌یک از آنها برای کنفرانس سال 2016 دعوتی بعمل نیاید. @Habibollah_Babai
هدایت شده از نوجهان
🔰 شهید بهشتی ره : در نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اسلام، مساله بزرگ و اساسی، مساله ای که نقش تعیین کننده و شکل دهنده دارد، این است که انسان های پویای آزادی بسازد که با انتخاب خویشتن، به راه حق، به راه خدا، به راه پاکی و فضیلت و تقوا در آیند . (نقش آزادی در تربیت کودکان ص۱۶) 🌹🔆ما را به دوستان خود معرفی کنید🔆🌹 🆔 @fatholfotooh_net
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم 💠کوتاه از زندگی 🔹محمد بن مرتضی بن محمود ، مشهور به ملا محمدمحسن فیض کاشانی در سنه هزار و‌ هفت هجری(۱۰۰۷ه‍) در بلده کاشان متولد شد. 🔹تحصیلات ابتدایی را در کاشان گذراند و در ۲۰ سالگی عازم اصفهان و شیراز و سپس قم شد و در این بلاد از محضر بزرگانی همچون میرداماد، میرفندرسکی، شیخ بهایی و صدرالمتألهین شیرازی وشیخ ماجد بحرانی کسب فیض کرد. 🔹او داماد حکیم بزرگ اسلام، صدرالمتالهین شیرازی معروف به ملاصدرا است و مشهور است که لقب «فیض» را ابوالزوجه‌اش به او داده است. 🔹باجناقش نیز ، عبدالرزاق لاهیجی صاحب شوارق الالهام است که از طرف ابوالزوجه به لقب «فیاض» مفتخر شده است. 🔹مشهور است که دختران ملاصدرا (که همسران فیض و‌فیاض بوده‌اند) نیز از مقامات عالی علمی برخوردار بوده‌اند. 🔹گویند که فیض مدت زیادی در قم از محضر ملاصدرا کسب فیض مینموده و در مدرسه فیضیه محفل تدریس و درس و بحث داشته و گفته‌اند که به همین جهت، این مدرسه به نام «فیضیه» مشهور شده است. 🔹سرانجام فیض به بلده کاشان رجوع کرده و تا آخر عمر، در آنجا به امر تدریس و‌تحقیق و‌تالیف و زعامت دینی اشتغال داشته و دعوت شاه عباس صفوی برای تصدی سمت شیخ الاسلامی در اصفهان را قبول نکرده است. 🔹فیض در سنه هزار و‌نود ویک هجری (۱۰۹۱ه‍) در کاشان رحلت کرده و در منزل خویش دفن شده است. مقبره او‌ هماکنون در شهر کاشان معروف و‌مشهور و مورد احترام عام و‌خاص است. 🔹از مهمترین شاگردان وی میتوان علامه مجلسی و سید نعمت الله جزائری و قاضی سعید قمی را نام برد. 🔹آثار علمی فیض در علوم گوناگون اسلامی، از نبوغ و حسن سلیقه و‌ تلاش جهادگونه او در خدمت به قرآن و عترت حکایت میکند. زهد و پارسائی و اعراض از حطام دنیا و انغمار در تهذیب و‌تزکیه نفس و سلوک الی الله از بارزترین خصائص و ویژگی‌های اوست. 🔹مشهور است که روزی زوجه‌ی او به پدر گلایه کرد که چرا شوهر خواهرم را «فیاض» لقب داده‌اید که صیغه مبالغه است اما شوهر من را «فیض» نامیده‌اید که مصدر است! 🔹ملاصدرا در جواب فرموده: این مصدر از آن صیغه مبالغه، مبالغه‌آمیزتر است، این از باب «زیدٌ عدلٌ» است، یعنی ملامحسن سرتاپا عین فیض و برکت است. 💠رحمةالله علیهم اجمعین💠 📌در ادامه به معرفی برخی از مهمترین تالیفات فیض کاشانی خواهیم‌پرداخت ان شاء الله. @ejtehad_jahadi
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم 📚مؤلفات (۱) 📖 الصافي ؛ ۷ مجلد. 💠از جمله مهمترین آثار فیض کاشانی ، تفسیر ارزشمند «الصافي» است. وی تالیف این تفسیر گرانسنگ را در سال ۱۰۷۵ه‍ یعنی در ۶۸ سالگی به پایان رسانده است. 🔹این تفسیر را میتوان روایی-اجتهادی قلمداد کرد. فیض کاشانی در ابتدای این تفسیر، ۱۲ مبحث مقدماتی را شرح و‌توضیح داده که پیرامون اهمیت تمسک به قرآن و آداب تلاوت آن و لزوم رجوع به اهل بیت علیهم السلام در فهم قرآن و معنای تفسیر و‌تاویل و‌محکم ومتشابه وناسخ ومنسوخ و مساله تحریف قرآن و اختلاف قرائات و ظاهر و باطن قرآن وبرخی اصطلاحات فیض در تفسیر است. 🔹بی شک، تفسیر صافی از جمله مهمترین و‌ارزشمندترین تفاسیر روائی شیعه است که آثار جامعیت مؤلف و احاطه او به علوم و فنون گوناگون اسلامی، در جای جای این تفسیر ارزشمند تبلور یافته است. 🔹آنچه برای ما طلبه‌ها باید بسیار درس‌آموز باشد، این است که: ✅این بزرگان و علماء و سلف صالح ما، تا چه اندازه در کسب علم و درس و‌تحقیق و‌رشد و تعالی، اهتمام و جدیت داشته اند که این همه تألیفات فاخر و ارزشمند را به وجود آورده‌اند!! در حالیکه ما حتی توفیق خواندن و‌مطالعه بعضی از کتابهای آنها را هم نداریم!! 🔹ما چه کرده‌ایم که تا این حد، عمرمان بی برکت است؟؟؟ شب و‌روز بیهوده میگذرد و فرصت‌های ما از دست میرود.. 🔹و آنچه برای ما میماند، فقط «حسرت» است! 🔹ذیلا مجلدات ۷گانه تفسیر ارزشمند صافی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار میدهیم👇 @ejtehad_jahadi
🖤عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلَحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا؛ ✅از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: کسی که به تحصیل دانش روی آورد، بدان انگیزه که در پرتو علم خویش، بر اهل دانش فخرفروشی کند، یا با نادانان ساده‌لوح به جدل و ستیز بپردازد، یا مردم را متوجه و شیفته‌ خود سازد، جایش در آتش است، همانا ریاست، تنها شایسته‌ صالحان می‌‌‌باشد. 📚كافي‏۱: ۴۷
هدایت شده از هادیانه ها
🚩🏴یا باقرالعلوم🚩🏴 باعرض تسلیت شهادت حضرت امام باقر علیه السلام ♦️♦️♦️ ♦️♦️ ♦️ ⭕️ در قالب تصاویر بالا نکات مهم دوره زندگی امام باقر ع و کارهای مهم آن حضرت را مرور کنید 👈جهت استفاده و نشر👉 @hadianeha
✅ تعَلَّمُوا العِلمَ فَإنَّ تَعَلُّمَهُ حَسَنَةٌ، وَطَلَبَهُ عِبَادَةٌ. 🔻دانش بیاموزید که آموختن آن پاداش دارد و جستجوی آن عبادت است. 🔸بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۸۹ شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد
هدایت شده از نظام فکری معرفتی و تربیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپی کوتاه ولی تکان‌دهنده از پیرامون 📍مهمترین اسراف، است و من تعجب میکنم از مردمی که... 👌حکایت شنیدنی 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از روشنا
مقاله مبانی انسان شناختی در اندیشه‌های علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن
🛵 کتابرسان؛ طرح تحویل کتاب درب منزل 📱مراحل انجام سفارش 1️⃣ جستجوی کتاب در samanpl.ir 2️⃣ تکمیل فرم در qom.iranpl.ir 3️⃣ ارسال و دریافت کتاب درب منزل ✅ متقاضیان باید عضویت سراسری در کتابخانه‌های عمومی داشته باشند. ✅ روزهای دوشنبه جهت ارسال و چهارشنبه جهت بازگشت گتاب در نظر گرفته شده است. ✅برای کسب اطلاعات بیشتر، روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ٩ تا ١٣ با شماره 37702309 داخلی ٢٣٣ و ٢٣۴ تماس بگیرید. 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
دوره علمی کشوری آشنایی با «علوم انسانی اسلامی و روانشناسی اسلامی» بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج «هسته علوم انسانی شهید صدر با همکاری قراراگاه احمدی روشن استان البرز برگزار می‌کند: 🔹چالش‌ها و فرصت‌های یک تحول استاد عبدالحسین خسروپناه نظریه‌پرداز اسلامی‌سازی علوم انسانی 🔹نقش دین در روان استاد مسعود آذربایجانی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و دکترای فلسفه 🔹گستره دین استاد محمدجواد موسوی‌فرد مدرس و پژوهشگر فلسفه اسلامی 🔹علم دینی استاد سیدمحمدتقی موحدابطحی دکترای فلسفه علم و فناوری 🔹ضرورت روانشناسی اسلامی و آشنایی با مکتب روانشناسی استاد سیدعلی مرعشی دکترای تخصصی روانشناسی و پژوهشگر و نظریه‌پرداز 🔹ضرورت علوم انسانی اسلامی استاد حبیب رحیم‌پورازغدی 📃با ارائه‌ی گواهی معتبر 🔹زمان برگزاری: 26 تیر تا 14 مرداد 🔹مدت زمان دوره: 30 ساعت آموزشی 🔹مهلت ثبت نام: تا 25 تیر 🔹هزینه دوره: 100 هزار تومان 📝برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره 09368004170 در پیام‌رسان ایتا یا تلگرام مراجعه نمایید. 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
🔻 انتشار اولین پیش‌شماره فصلنامه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه خواهران 🔹 رئیس اداره رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران: اولین پیش‌شماره فصلنامه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه خواهران به صورت چاپی و الکترونیکی با عنوان «کوثر» منتشر شد. 🔹 این فصلنامه جهت تحقق اهداف، برنامه ها و سیاست های ۵ ساله حوزه های علمیه خواهران و استفاده حداکثری از توان علمی کنشگری طلاب، ارتقای سطح بینشی و نگرشی طلاب حوزه های علمیه نسبت به مسائل سیاسی اجتماعی، ایجاد حساسیت در مدیران و برنامه ریزان حوزوی، شناساندن عرصه های مختلف کنشگری و ارتقای هویت دینی اجتماعی طلاب و تغییر نگرش جامعه نسبت به هویت تأثیرگذار طلاب منتشر شده است. 🔹 این مجموعه الگوی مناسبی برای جرأت ورزی طلاب در عرصه تفکر انتقادی و نویسندگی خلاق، ثبت و ضبط شیوه های کنشگری سیاسی و اجتماعی فعالانه و نحوه صحیح انتشار آن در فضای رسانه خواهد بود. 🔹 اولین پیش‌شماره فصلنامه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه خواهران به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور و سردبیری خانم معصومه ظهیری در 76 صفحه منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/105643 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی کوثر1.pdf
11.16M
🔸فایل pdf فصلنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کوثر 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
🔰اهداف مدرسه کنشگری اجتماعی ✔️ افزایش سطح دانش تخصصی طلاب و روحانیون در زمینه آسیب های اجتماعی؛ ✔️ افزایش سطح بینش و آگاهی های عمومی و تخصصی طلاب علوم دینی نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی کشور؛ ✔️ استعدادیابی، ارایه خدمات آموزشی، توانمندسازی و تربیت مبلغان متخصص در زمینه های: پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از طلاق و ترویج سبک زندگی اسلامی؛ ✔️ توانمند سازی طلاب و مبلغان علوم دینی به ارائه خدمات اجتماعی به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب؛ ✔️ بهبود ساختارهای رشد حرفه ایی مبلغان و طلاب فعال در قالب دوره های وحدت رویه و انتقال تجربه به منظور بهسازی کیفیت خدمات آموزشی؛ ✔️ احصاء شایستگی های کلیدی مبلغان و طلاب و ارایه مدرک مربیگری دوره های پیشگیری از آسیب های اجتماعی به منظور ایجاد انگیزه و ارتقاء نشاط و امید بین فارغ التحصیلان حوزوی جویای فعالیت اجتماعی؛ ✔️ تربیت مددکاران و مشاوران و همیاران کار آزموده جهت همکاری با سازمان های حمایتی همچون( سازمان زندانها، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد پیشگیری از جرائم قوه قضائیه و....)؛ ✔️ تامین منابع انسانی جهت اعزام های تخصصی و تکمیل اعضای گروه تبلیغ تخصصی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ✔️ زمینه سازی برای فعالیت اجتماعی فارغ التحصیلان حوزوی در قالب مدرسان دوره های آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ✔️ تولید محتوای آموزش مجازی پیشگیرانه با استفاده از طلاب آموزش دیده در جهت پیشگیری از طلاق، اعتیاد و ... ✔️ تشکیل تیم پژوهشی جهت رصد آسیب های اجتماعی ✔️ ایجاد شبکه عشیره‌ای با هدف آگاه سازی و توانمند سازی در جهت مراقبت های اجتماعی از خانواده؛