eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
477 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گزیده های حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتفاق عجیبی که بعد از گریه در نماز رخ داد! یک‌ روزنامه‌نگار انگلیسی می‌گوید یک‌ جوان انگلیسی و با گریه به من زنگ زد و ...😭 🔺امام سجاد عليه السلام : اَللّهُمَّ... وَ اَجْرِ لِلنّاسِ عَلى يَدِىَ الْخَيْرَ (و الهدایه) وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لى مَعالىَ الاَْخْلاقِ وَ اعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ؛ [صحيفه سجاديه، از دعاى ۲۰.] خدايا به دست من براى مردم خير و نيكى (و هدایت) جارى ساز و آن را با منّت گذارى من تباه مكن، و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخرفروشى نگاه دار. 🤲 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اخلاق فجازی
JARE_Volume 18_Issue 45_Pages 41-72.pdf
598.2K
✅ مقاله پژوهشی: تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، حسین دیبا، فرزانه اسلامی ♦️فصلنامه علمی اخلاق، دوره 18، شماره 45، شماره پیاپی 67، خرداد 1401، صفحه 72-41 📖چکیده: تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی به دلیل فعالیت خاص خود در فضای مجازی که به نوعی زیرساخت اصلی سایر فعالیت های سایبری کاربران محتوای مجازی را تشکیل می دهد، جایگاه ویژه ای در راستای اخلاقی شدن فضای مجازی دارند. موضوع مهم تبیین الزامات رعایت اخلاق و رفتار اخلاقی تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی است. در صورت عدم تبیین موضوع، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه اخلاقی شدن فضای مجازی غیرممکن و دست نیافتنی است. هدف این پژوهش پاسخگویی به سوالاتی است که با مبانی ارزشی اقدامات و مسئولیت‌های اخلاقی تولیدکنندگان و مروجان محتوا در فضای مجازی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مرتبط است. از منظر آموزه های وحیانی اسلام، اصول و ارزش های اخلاقی در زمینه تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارتند از: راستی و صداقت، توجه به امور دیگران و خدمت، مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی، امانت داری و احترام. حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، مشاهده کتابخانه ای و میدانی از فضای مجازی و از نظر ارائه اطلاعات به صورت تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. امانتداری و احترام به حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. 🆔@akhlaghfajazi
هدایت شده از اخلاق فجازی
ETHICS_Volume 4_Issue 4_Pages 119-140_2.pdf
2.08M
✅ مقاله پژوهشی: چالش‌‌های اخلاقی رواج ارزهای رمزپایه 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، حسینعلی رحمتی ♦️ فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق پژوهی. دوره 4، شماره 4، شماره پیاپی13، زمستان 1400، صفحه 140-119 📖 چکیده: پول رایج کنونی در حال پوست‌ انداختن و تبدیل شدن به شکل نوینی از وجه مبادلاتی با عنوان «ارزهای رمزپایه» / «رمز ارزها» است. این واحد پولی نوپدید، از دسترس کنترل و نظارت سیستم بانکی و دولت‌ها خارج است و هر کسی می‌‌تواند رمز ارزها را - از طریق فضای مجازی - استخراج و مبادله کند. فناوری‌‌ جدیدِ «رمز ارز» - به رغم آنکه فرصت‌‌هایی در اختیار بشر می‌نهد - چالش‌‌هایی نیز متوجه ملت‌‌ها می‌‌سازد که با تلاش برای برطرف کردن این چالش‌‌ها، می‌‌توان تهدیدهای بالقوهٔ این فناوری‌‌‌‌ را به فرصت‌‌ تبدیل کرد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از رمز ارزها، واکاوی ماهیت و کارکردهای مثبت این پدیده، و همچنین بررسی ملاحظات و چالش‌‌های اخلاقی آن از منظر اخلاقی، ضروری می‌نُماید. در پژوهش حاضر، پس از اشاره به ماهیت و کارکردهای «رمز ارزها» و بررسی آثار مثبت و اخلاقی آن همچون صرفه‌‌جویی، فراهم آوردن زمینهٔ بروز و برقراری برابری و عدالت، بسط خیر عمومی و کمک به رفع نیازهای مردم، به بر خی چالش‌‌ها و ملاحظات اخلاقی آن و از جمله، فراهم آوردن بستر بروز برخی رذائل اخلاقی، تخریب محیط زیست، به خطر انداختن امنیت مالی کاربران و همچنین تهدید امنیت ملی پرداخته شده و به اجمال، برخی راهکارها و پیشنهادها برای کاستن از تبعات ناگوار بهره‌گیری از رمز ارزها ارائه شده است. 🆔@akhlaghfajazi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 اقامه نماز بر پیکر مطهر شهدای شاهچراغ @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار سلامی: ‌آرتین قلب ایران است، روی مژه‌های چشممان بزرگ خواهد شد @Farsna
هدایت شده از محمد جوانی
🌹 با تخفیف ویژه ۲۴درصدی و ارسال رایگان برای شما🌹 📖اولین کتاب هوشمند کشور در عرصه‌های و 📌همراه ۸۰کلیپ‌کوتاه پیوست‌شده در متن کتاب به‌کمک فناوریQR_Code برای مشاهده آنلاین؛ ۲۱۶صفحه رقعی، تک‌رنگ، جلدبرجسته 🧠آشنایی با عرصه‌ی شگفت‌انگیز ذهن و مغز و کارکردهای شناختی+رمزگشایی از مهمترین تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها در جنگ شناختی برای اغوای فردی و اجتماعی ✍به قلم استاد محمد جوانی؛ مسئول کمیته علمی علوم شناختی و جنگ نرم دانشگاه امام حسین(ع) 📬سفارش‌پستی و پرداخت با آیدی‌پِی idpay.ir/mjavani/shop 💠 جهت خریدهای تعداد بالا و پاسخگویی به سوالات به آیدی زیر پیام دهید: @Mjavani_ir 💠آدرس خرید حضوری: تهران، حکیمیه، بلوار بهار، بازارچه مسجد جامع الزهرا(س)، کتابفروشی منادی تربیت، ۰۲۱۷۷۳۰۳۰۱۰ 📃فهرست مطالب و مقدمه کتاب MJavani.ir/fehrest.pdf 📜مطالعه رایگان بخش‌های ۱۷تا۱۹ کتاب Mjavani.ir/bakhsh17.pdf 🎞اهمیت علوم‌شناختی در کلام رهبری Eitaa.com/CWarfare/177 🎞مشاهده رایگان فیلم کارگاه ۴ساعته علوم و جنگ شناختی در دانشگاه شهیدبهشتی Eitaa.com/CWarfare/810 🎞مشاهده‌رایگان وبینار کشوری جنگ‌شناختی Eitaa.com/CWarfare/174 🎞مشاهده‌رایگان وبینار کشوری جنگ‌‌روایت‌ها Eitaa.com/CWarfare/425
هدایت شده از محمد جوانی
هدایت شده از محمد جوانی
هدایت شده از محمد جوانی
39.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞بُرشی از مصاحبه جنجالی و زنده تلویزیونی استاد محمد جوانی 📍از تعریف‌کوتاه تا بررسی ناآرامی‌ها از منظر علوم شناختی 📍از رژیم‌چنج تا ژیلت‌چنج رضاپهلوی 📍از افشای تِرنس یا تَراجنسی بودن آقای مسیح‌علی‌نژاد تا پیاده‌سازی سناریوی انقلاب‌جنسی 📍از عملیات فریب تا عملیات واقعی 📍از مهار داخلی و خارجی ایران تا جهت‌دهی انتخاباتی ۱۴۰۲ و
۱۴۰۴
📌شبکه افق، برنامه فرامتن، ۶آبان ♨️لینک دانلود رایگان مستند ایکسونامی و دسترسی به دیگر مطالب مرتبط با این مصاحبه، در کانال علوم‌وجنگ‌شناختی👇 Eitaa.com/joinchat/1410007159Ccd809476b7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سیدرضا نریمانی مداح اهل بیت: خون با خون مگر فرق دارد؟! اگر او(مهساامینی) یک دختر بود اینان 15 نفر هستند و بچه کوچک هم جزو اینان هست پس چرا هشتگ نمیزنید؟ حرف نمیزنید؟ چرا نمیگویید من خواهر، مادر و برادر تو هستم؟! 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کشیدن چادر از سر یک خانم سالخورده در تهران 🔹 چند جوان هنگام خروج یک خانم سالخورده از مترو، چادر را سر وی کشیدند و به وی فحاشی کردند. این بانو بعد از درد و دل با حافظان امنیت، از آن‌ها برای حفظ امنیت کشور تشکر می‌کند 🔻 به پویشِ مردمے بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/2750873600Cd32c3e2e5c@fadayiian🇮🇷
بغل داریم تا بغل... پنیر مفت در تله موشه فقط بغل 🌷🇮🇷🌷
❤️ روایتی از مردی که فرزندش مقابل چشمانش شهید شد: ♦️بخش کودکان بود، وارد اتاق شدم، این مرد رو دیدم، تعجب کردم. از روبالشتی زیر سرش هم مشخصه. روی تخت بغلی هم بچه سه ساله‌ای دراز کشیده بود (علم غیب ندارم، پدرش گفت) بچه همین آقایی بود که این‌جا با تیر تو بدن و وضعیت روانی نامطلوب، حتی از خالی شدن اتاق هم ترس داشت. ماجراش رو، مثل قبلی‌ها، بی کم و کاست از زبون خودش می‌نویسم: ♦️« موقع اذان مغرب بود، دور ضریح خلوت‌تر از باقی اوقات، فرصت مناسب بود برای عکس گرفتن. از سیرجون اومدیم با خونواده، بچه‌ها رو جلو ضریح گذاشتم، گفتم دست‌تون رو بذارید رو پنجره‌های ضریح آقا، به گوشی نگاه کنید من عکس بگیرم. داشتم آماده می‌شدم که ازشون عکس بگیرم، یک‌دفعه صدای جیغ و داد همه‌جا رو برداشت. فقط جیغ و این‌که می‌شنیدم فرار کنید. گیج شدم، نمی‌دونستم چی‌شده تا این‌که صدای تیراندازی نزدیک‌تر شد. بچه بزرگم ۸ سالش بود، دستشو گرفتم و این کوچیکه رو هم بغل کردم دویدیم. رفتیم پشت یکی از این کولرگازی‌های ایستاده، پناه بگیریم. بچه‌ها رو خوابوندم زمین و خودمو انداختم روشون که تیر نخورن. اون نامرد ما رو دید و شروع کرد تیراندازی، هی داد می‌زدم نزن بچه‌ست، نزن، ولی کارشو کرد. پسر بزرگم یک لحظه سرشو از زیر بدن من اورد بالا ببینه چیشده که تیر خورد بهش و ...» ♦️بعد از گریه مفصلش گفت زنش رو هم از دست داد و حالا خودش مونده و این بچه سه ساله‌ش که هردو مجروحن. پسرش حرف نمی‌زد، ترس و تنهایی همه وجودش رو گرفته بود. پرسیدم تونستی آخرین عکس رو از پسرت بگیری یا نه که بغض هردومون ترکید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فیلم‌ جدیدی که روسیه از قلع و قمع یگان‌های زرهی ارتش اوکراین منتشر کرد 🔹روسیه از پهپاد های جدیدی استفاده میکند که قبلا مورد استفاده قرار نداده بود. 🔹دقت هدف گیری پهپاد و موشک های منهدم کننده رو ببینید ✍موافق جنگ نبوده و نخواهیم بود اما پای ناتو هر جای عالم باز شود باید قطع گردد. @mhdiyar 🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
1401.08.07-Panahian-MarasemBozorgdasthShohadayeHamleyeTeroristi-HaramShahCheragh-32k.mp3
9.52M
🔉 سخنرانی مهم استاد پناهیان در مراسم بزرگداشت شهدای حمله به شاهچراغ که از طرف دفتر مقام معظم رهبری در حرم مطهر و مقدس شاه چراغ شیراز برگزار شد. (‌۱۴۰۱/۸/۷) 🌷🇮🇷🌷
14010807 افول آمریکا.mp3
17.69M
💥اتفاق مهمی در راه است بی‌خبر نباشید و همه را باخبر کنید. در پی حادثۀ خونین حرم احمد بن موسی علیه‌السّلام✅ 🎙سومین تبیین ۴۱ دقیقه‌ای استاد 🌷🇮🇷🌷
🔹🔸🔹 سلسله نشست های علمی فقه نظام با موضوع «فقه تربیت در آینه چالش های آموزش و پرورش» با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر لطیفی معاونت محترم وزیر آموزش و پرورش دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا وحیدی پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام پنچ شنبه 5 آبان ساعت 9:45 ♻️ لینک مجازی شرکت در نشست: https://gharar.ir/r/0fd437b8 کانال پژوهشگاه فقه نظام https://eitaa.com/jiiss_ir
بسم الله الرحمن الرحیم جلسۀ دوم - بخش اول نشست علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین معاون برنامه ریزی و متون درسی وزیر آموزش و پرورش عنوان نشست: « فقه تربیت در آئینۀ چالش های آموزش و پرورش » زمان جلسه: پنجشنبه 5 / آبان / 1401 مقدمه: نوع نگاه به مسأله از دو منظر می توان به نقش فقه در حل مسائل آموزش و پرورش نگاه کرد؛ یکی این که آیا فقه می تواند نقشی در حل مسائل داشته باشد؟ اگر بله، نقش فقه چه نقشی است؟ و چه گونه می تواند این نقش را ایفا کند؟ و دیگری این که از طرف مسأله به مطلب نگاه کنیم. یعنی این که مسائل آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و بررسی شود برای حل هریک از آنها چه مسیری را باید طی کرد؟ چه اموری باید انجام شود. مطلب اول: توضیحی در مورد عنوان جلسه با توجه به مقدمه ای که گفته شد در اولین مطلب توجه به این نکته لازم است که هرچند نوع نگاه دوم ترجیح هایی دارد اما دغدغۀ دوستان و برنامه ریزی جلسه می طلبد که موضوع از منظر اول مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید این سوال را مطرح کرد: «آیا فقه می تواند در حل مسائل آموزش و پرورش نقشی داشته باشد؟ چه نقشی و چگونه؟» در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد؛ نکتۀ اول این که در بررسی مسائل آموزش و پرورش باید جنس مسائل آموزش و پرورش و ابعاد آن را شناخت. باید موضوع شناسی صحیحی نسبت به مسائل انجام شود. نکتۀ دوم این که باید حدود و توان مندی های فقه را به درستی و دقیق شناسایی کرد. نکتۀ سوم که نکته ای بسیار مهم، ضروری و قابل توجهی است این که دانش ها و تخصص ها مسائل را حل نمی کنند بلکه افراد هستند که مسائل را حل می کنند. نه فقط فقه بلکه در علوم مختلف این چنین است. هم فقه، هم فلسفه و هم علوم دیگر. علوم ظرفیت هایی دارد ولکن این افراد هستند که از ظرفیت های علم استفاده می کنند، مسائل را شناسایی می کنند و با ظرفیت های خود مسائل را حل می کنند. مدتی قبل با مقاله ای مواجه شدم با عنوان «فلسفۀ تعلیم و تربیت برای سیاست گذاری آموزشی چه کار می تواند انجام دهد؟» در انتهای مقاله نویسندگان نوشته بودند: در حین کار فهمیدیم عنوان دقیقتر برای مقاله این است که گفته شود «فیلسوفان تعلیم و تربیت برای سیاست گذاری آموزشی چه کاری می توانند انجام دهند؟» واقعا نکتۀ دقیق و صحیحی است و باید به آن توجه کرد. با این توضیحات باید عنوان نشست را بازآفرینی کرده و بگوییم: «فقیهان فقه تربیت نسبت به چالش های آموزش و پرورش چه فعالیتی می توانند انجام دهند؟» و با این صورت بندی لازم است که توجه شود چه فقیهانی می توانند در حل مسائل کمک کنند؟ چه ویژگی هایی باید در یک فقیه وجود داشته باشد تا بتواند در رفع مشکلات نقش آفرین باشد؟ ممکن است شخص توانایی ها و ویژگی هایی داشته باشد اما در حل مسائل نتواند یاری رسان باشد. از این رو توجه به این ویژگی ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
جلسۀ دوم - بخش دوم در بیان ویژگی هایی این دسته افراد به سه نکتۀ مهم و اساسی باید توجه کرد؛ تسلط و اشراف خوب نسبت به مسائل، توانمندی های ارتباطی و تعاملی و رصد مسائل. ویژگی اول: تسلط و اشراف خوب نسبت به مسائل: مراد از تسلط و اشراف این است که شخص لازم است در عرصه های مختلف علاوه بر آنچه جزء مشهورات عرصه ها به حساب می آیند، نسبت به محتواهای دیگر نیز آشنایی و اشراف داشته باشد. سطح دانشی او محدود به مشهورات نباشد بلکه نکات ظریف و دقیقی که در ادوار مختلف مطرح بوده یا احیانا اشخاصی که چندان مشهور هم نبوده اند مطرح کرده اند، بداند. این اشراف باعث می شود در بزنگاه ها و مواجهه با مشکلات شخص بتواند عالمانه و دقیق عمل کند. ویژگی دوم: توانمندی های ارتباطی و تعاملی: مراد این است که شخص توانایی گفتگو و تعامل با دیگران، شنیدن حرف آنها، رعایت آداب اخلاقی و اجتماعی همچون خوش رو بودن در برخوردها و تواضع داشتن در ارتباطات را داشته باشد. این موارد از جمله اموری است که در ارتباطات بسیار یاری رسان است. ویژگی سوم: رصد مسائل: مراد این است که فقیه فقه تربیت لازم است مسائل و مشکلات موجود آموزش و پرورش را رصد کند، نسبت به مسائل دغدغه داشته باشد، واقعا درگیر و دغدغه مند نسبت به آموزش و پرورش باشد. در رصد مسائل جهات مختلفی قابل توجه است؛ شناخت جریانات اثرگذار در عرصۀ آموزش و پرورش، آشنایی با کلیات برنامه ریزی در کشور به این معنا که هم نسبت به روابط رسمی موجود در عرصه ها شناخت داشته باشد و هم روابط و مناسبات غیر رسمی را بشناسد. با شناخت این موارد است که شخص در مواجهه با سخن ها و محتواها ریشه ها و منشأهای آنها را می شناسد و مسیری که آن برنامه دنبال می کند تشخیص می دهد.
جلسۀ دوم - بخش سوم مطلب دوم: گستره و تقسیم بندی مسائل آموزش و پرورش دومین مطلبی که لازم است در این عرصه مورد توجه قرار گیرد این است که مسائل آموزش و پرورش مسائلی متکثر و متنوع دانست. بخشی از این هم به جهت گستردگی و شمول این وزارت خانه است. این وزارت خانه بزرگترین وزارت خانۀ کشور است. بیش از نیمی از حقوق بگیران دولت در این وزارت خانه مشغول هستند. از جهت مخاطبین هم در دورۀ کنونی حدود شانزده میلیون و ششصد هفتصد هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند. بنابراین باید توجه داشت که مسائل این وزارت خانه مسائل چند لایه، پیچیده، تقریبا مرتبط با همۀ مسائل دیگر، دارای ارتباطات چند سویه، استمرار و تداوم در سال های متمادی است و این عناصر باعث سختی کار می شود. جهتِ نگاه به مسائل این وزارت خانه نیز مهم و ضروری است. برخی مسائل را از منظر علوم تربیتی دنبال می کنند در حالی که به نظر می رسد این نگاه، کوچک انگاری این مسائل است. چرا که برخی علوم تربیتی را از جمله عوامل چالش زا در این عرصه بر می شمرند. مسائل این وزارت خانه را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد؛ مسائل کلان و راهبردی، مسائل موضوعی حوزه های خاص و مسائل خرد. مسائل کلان و راهبردی، مسائلی است عمیق، چند بُعدی و دارای پیچیدگی که باید ناظر به موقعیت نسبت به آنها تدبیر کرد. یکی از ویژگی های این دست مسائل این است که همیشه نمی توان بر اساس قواعد ذکر شدۀ علمی با آنها مواجه شد. در برخی موارد اساسا مسأله به جهت کنارگذاشتن یا بی توجهی به همین قواعد ایجاد شده است و نمی توان صرفا با توجه به همین دست قواعد آنها را حل کرد. در جامعۀ ما به جهت درگیری بین جهتِ اسلامی – بومی با جهت مدرن این چالش ها جدی تر نیز می شود. مثلا یکی از مسائل بحث مردمی سازی آموزش و پرورش است. در این عرصه سه دیدگاه مطرح است؛ مردمی بودن، دولتی بودن، خصوصی بودن. در مواجهه با این مسأله اولا باید تلاش کرد به درستی مسأله شناخته شود. مثلا اساسا مردمی سازی یعنی چه؟ مراد از مردمی سازی چیست؟ سپس باید توجه داشت که نقش علوم مختلف در حل این مسأله چگونه است؟ در حل این مسائل قطعا فقه نقش دارد ولکن مشارکت کننده است. چرا که نمی توان به آنها تک بعدی نگاه کرد باید ایده های مختلف مطرح شود، جهت های مختلف مسأله دیده شود. دستۀ دوم از مسائل آموزش و پرورش مسائل موضوعی در حوزه های خاص است. مثلا این که برای آموزش دانش آموزانی با نیازهای ویژه و خاص چگونه باید تصمیم گیری کرد؟ در این عرصه ها تمرکزها و تخصص های موضوعی محوریت بیشتری دارد. یا مثلا برای تقویت دین داری دانش آموزان چه باید کرد؟ چگونه باید عمل کرد؟ در چه مقطعی باید اقدام نمود؟ در این عرصه نیز فقه کارآیی دارد و می توان از آن بهره جست. مسائل خرد و موردی دستۀ سوم مسائل آموزش و پرورش است. مثل این که پدر و مادر یا معلم در سخت گیری بر متربی تا چه حدی می تواند پیش برود؟ چه مقدار می تواند او را الزام کند؟ این دست مسائل را نمی توان از جمله مسائل و چالش های نظام دانست. با توجه به این که در حل مسائل با ضرورت ها و محدودیت هایی مواجه هستیم باید ناظر به ضرورت ها و چالش ها نسبت به نوع فعالیت خود تصمیم بگیریم. چرا که بسیاری امور در ادارۀ کشور و صحنۀ عمل با ضرورت ها و اضطرارها همراه است. مطلب سوم: توانایی فقه سومین مطلبی که در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد این است که فقهِ موثر برای حل مسائل کشور فقهِ در معنای عام و کلان آن است. فقهی که به دو نکته توجه داشته باشد. نکتۀ اول این که نگاهش نگاه فردی نباشد بلکه نگاه اجتماعی سیاسی داشته باشد. مسائل را در حد چالش های یک فردِ متدین مورد توجه قرار ندهد بلکه پیامدهای اجتماعی آنها، ابعاد مختلف مسأله و جهات دیگر را نیز مد توجه قرار دهد. نکتۀ دوم این که صرفا با داشته های فقهی برای حل مسائل اقدام نکند بلکه مجموعۀ محتواهای دین را مد نظر قرار دهد. چنین فقه و فقاهتی قطعا معنای جزئی از فقه را در خود دارد ولی به آن محدود نمی شود. @mojtaba_kafil