eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
205 دنبال‌کننده
617 عکس
232 ویدیو
5 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول به تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بچه ها امروز «فکه» بودند؛ مقتل شهید آوینی ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شهید آوینی: بسيجی عاشق كربلاست؛ و كربلا را تو مپندار كه شهری است در ميان شهرها و نامی است در ميان نام‌ها. نه! كربلا حرم حق است و هيچ‌كس را جز ياران امام حسين علیه السلام راهی به سوی حقيقت نيست. کربلا! ما را نیز در خیل کربلاییان بپذیر! ما می‌آییم تا بر خاک تو بوسه زنیم و آن‌گاه روانه‌ی دیار قدس شویم. 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 در دی ماه گذشته، به درخواست «شهرداری مشهد»، کارگروهی در «مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» شکل گرفت تا برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای «نوروز ۱۴۰۲» را از جهت فرهنگی ارزیابی کند. 🔹 عناوین برخی از برنامه‌های شهرداری مشهد برای نوروز ۱۴۰۲ از این قرار بود: ▫️ جشنواره بازی‌های بومی و محلی شاهنامه در منطقه تاریخی توس ▫️ جشنواره هفته‌های گردشگری شهرها ▫️ جشنواره بین المللی طراحی و ساخت عروسکهای شاهنامه ▫️ جشنواره غذای افطار ایرانی ▫️ جشنواره فیلم کوتاه فرهنگ میزبانی ▫️ نمایشگاه صنایع دستی روستایی توس ▫️ بازارچه سوغات صنایع دستی و محصولات فرهنگی ▫️ بازار دائمی و موقت صنایع دستی و سوغات ▫️ استندآپ کمدی فرهنگ میزبانی ▫️ مشهدگردی ▫️ تور عکاسی ▫️ تور گردشگری نجوم ▫️ تورهای خانوادگی توس ▫️ پرواز بالن‌ها ▫️ ساخت عروسک‌های غول‌پیکر شاهنامه ▫️ تولید تئاتر عروسکی با محوریت داستان‏های شاهنامه ▫️ احداث آتلیه عکاسی در شهر توس ▫️ احداث سینمای گردشگری ▫️ احداث دبیرخانه شهرهای زیارتی ▫️ احداث یادمان شهدای ترور ▫️ احداث موزۀ ملک ▫️ طرح سفیر مهربانی ▫️ طرح چهارشنبه‌های زیارتی 🔸 متن زیر نیز خلاصه‌ای از نظرات بنده در کارگروه فوق الذکر است:
🔰 پیشنهادهایی برای نوروز ۱۴۰۲ در مشهد ✍️ سید محمدحسین دعائی [بخش ۱ از ۲] ۱ـ به‌طور کلی باید توجه داشت که وظیفۀ نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر مقدس مشهد، چیزی بیش از ترویج و توسعۀ گردشگری، صنایع دستی، سوغات محلی و آداب و رسوم بومی است. به عبارت دیگر، نباید حرم مطهر امام رضا علیه السلام و موقعیت معنوی مشهد را بهانه‌ای قرار داد برای جذب گردشگر و ایجاد رونق اقتصادی؛ بلکه باید موقعیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های گردشگری این شهر را بهانه کرد برای «ترویج فرهنگ زیارت» و «ارتقاء سطح معنویت و عقلانیت» در میان زائران و مجاوران. بر همین اساس، محور و غایت همۀ برنامه‌ها باید مسئلۀ «زیارت» باشد. البته این‌که در کنار زیارت و از قِبَل آن، رونق اقتصادی و توسعۀ گردشگری هم اتفاق بیفتد، نه تنها هیچ مانعی ندارد، بلکه مطلوب نیز هست. ۲ـ با توجه به نکتۀ پیش‌گفته، آن‌چه که بیش از فرهنگ میزبانی باید ترویج شود، «فرهنگ و آداب زیارت» است. به‌علاوه آن‌که در رابطه با امر میزبانی نیز باید بیشتر بر روی «میزبانی از زائران امام رضا علیه السلام» تأکید شود، نه مطلق میزبانی. ۳ـ در یک نگاه عام، میزان توجه به شاهنامه و شهر توس در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده از سوی شهرداری، تناسبی با میزان اهمیت آن‌ها در مقایسه با حرم مطهر، مسئلۀ زیارت و دیگر مقولات دینی و معنوی مرتبط با فضای مشهد ندارد. به‌علاوه آن‌که اگر هم قرار است با محوریت شاهنامه کاری انجام شود، لااقل در کنار بازی‌ها و عروسک‌های شاهنامه، باید به «جنبه‌های معنوی، حکمی و موعظه‌ای شاهنامه» نیز توجه داشت. ۴ـ شاید بهتر از ساخت عروسک‌های غول‌پیکر شاهنامه، اجراء برنامه‌های «نقالی و پرده‌خوانی»، با محوریت مباحث آموزندۀ شاهنامه باشد. طراحی و اجراء تئاترهایی بر اساس داستان‌های شاهنامه، اما مرتبط با مباحث روز نیز می‌تواند پیگیری شود؛ تئاترهایی که با الگوسازی برای نوجوانان و جوانان، «چگونگی مواجهه با بحران‌ها و دفاع از هویت خود در مواجهه با دشمن» را به آنان بیاموزد. در همین زمینه، استفاده از طرح‌های گرافیکی جذاب، در قالب پوستر، بنر و بیلبورد نیز مهم است؛ شبیه بعضی از کارهایی که به‌مناسبت حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی انجام شد. ۵ـ عکاسی با نمادهای شاهنامه، شاید بد نباشد؛ اما احیاء «فرهنگ نوستالوژیک عکاسی با گنبد و بارگاه»، آن هم با تأمین «پوشش اسلامی»، قطعا خوب است؛ به این شکل که در مکان‌های مشخصی، برای بانوان، پوشش معیار (مثل چادر، مقنعه یا روسری کامل) فراهم شده و با همان پوشش، یک عکس یادگاری برای آنان ثبت شود. ۶ـ ایجاد فضایی مناسب برای عرضه و فروش محصولات مختلف بومی و غیربومی، در قالب نمایشگاه یا بازارچه خوب است. اما باید به‌گونه‌ای عمل شود که در آن فضا، به «تولیدکنندگان فرودست» و «خریداران طبقۀ متوسط و ضعیف» اولویت داده شود؛ نه آن‌که فرصت‌ها و غرفه‌ها صرفا در اختیار افراد برخوردار قرار گرفته و قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشند که صرفا طبقۀ قوی توان خرید داشته باشند. ۷ـ در رابطه با ترویج غذاهای ایرانی، بیش از هر چیز باید بر اهمیت «غذای حلال و سالم» تکیه شود. همچنین تأکید بر اهمیت کلی مقولۀ غذا ـ به‌عنوان یک جزء مهم از مجموعۀ سبک زندگی ـ و ضرورت مرزبندی با فرهنگ‌های غیربومی و غیراسلامی در این حوزه نیز لازم است. ۸ـ برای ایجاد نشاط اجتماعی، بالا بردن روحیه و پر کردن اوقات فراغت، حتما باید به مرز بین «تفریح و ترویح سالم» و «لهو و لغو و لعب» توجه داشت. به عبارت دیگر، این‌که کاری کنیم تا افراد برای لحظاتی دچار سرخوشی شده و صرفا یک تجربۀ لذت‌بخش داشته باشند، چندان قابل مساعدت نیست. بلکه باید در عین ایجاد لذت، جلوی ایجاد غفلت از مسائل مهم زندگی را گرفت و طوری برنامه‌ریزی کرد که اتفاقا افراد، در ضمن تفریح، توجه بیشتری به امور مهم و سرنوشت‌ساز زندگی پیدا کرده و انگیزه‌شان برای توجه به آن‌ها تقویت شود؛ مثل اتفاقی که در طنزهای هدفمند اجتماعی، کمدی‌های آموزنده یا ورزش‌های انگیزشی می‌افتد. ۹ـ درست است که می‌توان با ایجاد شادی و نشاط، جلوی بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی را گرفت، اما این به آن معنا نیست که مجاز باشیم استندآپ کمدی و پرواز بالن‌ها را به‌عنوان یک برنامۀ مذهبی فاکتور کنیم. به‌راستی آیا این‌طور نیست که در این قبیل برنامه‌ها، به‌طور طبیعی و به اقتضاء طبع برنامه، جنبه‌های غیرمذهبی و بعضا ضدمذهبی، مثل موسیقی‌های غیرمجاز یا اختلاط زن و مرد، نمود بیشتری دارند؟
[بخش ۲ از ۲] ۱۰ـ بحث «حجاب» بحث روز جامعه است. مشهد ـ با این حجم زائر ـ می‌تواند و باید یک پایگاه مهم برای تبیین ابعاد مختلف این بحث باشد؛ خصوصا آن‌که افراد، به‌خاطر حضور در جو معنوی شهر ـ خصوصا حرم مطهر ـ قابلیت بیشتری برای فهم، دریافت و پذیرش آموزه‌های دینی پیدا می‌کنند. استفاده از ظرفیت ماجرای گوهرشاد و موارد مشابه آن، می‌تواند در این جهت مؤثر باشد. مثلا می‌توان با ایجاد رواق حجاب و عفاف در اطراف مسجد گوهرشاد و اجراء برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در آن، خانواده‌هایی که چه بسا اعتقاد چندانی به مسئلۀ حجاب ندارند را نسبت به آن توجیه کرد و خاطرۀ شیرینی را برای آن‌ها رقم زد. ۱۱ـ نوروز پیش‌رو با «ماه مبارک رمضان» مصادف است. به همین خاطر تلاش برای نهادینه‌کردن فرهنگ روزه‌داری و مقابله جدی با روزه‌خواری، ترویج فرهنگ افطاری ساده، سرمایه‌گذاری بر روی تلاوت و فهم قرآن و همچنین گسترش فرهنگ دعاخوانی و مناجات نیز در این ایام ضروری است. ۱۲ـ در راستای نکتۀ قبل، ایجاد فضایی برای «پهن‌شدن سفره‌های عمومی افطار»، با الگوگیری از آن‌چه در عتبات عالیات، مکه و مدینه اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد. ۱۳ـ ایجاد گروه‌های سیار برای گفتگو با خانواده‌ها، خصوصا جوانان و نوجوانان، در اطراف حرم مطهر، با موضوع حجاب و عفاف و همچنین فعال‌کردن «فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر» در سطح شهر، با سازماندهی و به‌کارگیری گروه‌های مردمی، به‌منظور جلوگیری از حرمت‌شکنی‌های احتمالی، بسیار ضرورت دارد. ۱۴ـ برای «شهدای اخیر مشهد»، یعنی دو شهید روحانی حرم مطهر و شهدای غائلۀ پاییز، باید به‌شکل ویژه برنامه داشت و به بهانۀ بزرگداشت آنان، به روشنگری در رابطه با این غائله و اهداف دشمنان از ایجاد آن پرداخت. ۱۵ـ ایجاد فضاهایی خاص در اماکن تفریحی مشهد و دعوت از «شخصیت‌های شناخته‌شده فکری، فرهنگی، هنری و ورزشی» ـ که سبقۀ مذهبی و انقلابی دارند ـ برای «اجراء برنامه‌هایی شاد و جذاب»، شاید مفیدتر از برنامه‌هایی مثل استندآپ کمدی باشد. ۱۶ـ برگزاری «مسابقۀ خاطره‌نویسی، نقاشی و عکاسی»، برای کودکان و نوجوانان، با محوریت زیارت و تجربه‌های معنوی سفر به مشهد، همراه با جوائز ارزنده، می‌تواند به ایجاد شور معنوی در زائران کمک کند. ۱۷ـ روایت دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی خلأها و آسیب‌های گام اول انقلاب، معرفی شخصیت‌های بزرگ خراسان در ابعاد مختلف و الگوسازی از آنان، تبیین سبک زندگی رضوی، ترویج جلوه‌های اخلاق اسلامی در سیرۀ امام رضا علیه السلام و معرفی زمینه‌های مناسب و مورد نیاز برای وقف، به‌منظور استفاده از ظرفیت مالی و معنوی زوار برای ایجاد موقوفات جدید، در قالب نمایشگاه، بنر، بیلبورد، بروشور و ... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۱۸ـ طراحی و تولید «بسته‌های فرهنگی پرمحتوا و ارزان‌قیمت»، به‌عنوان سوغات معنوی زائران مشهد، حاوی مواردی مثل قرآن کریم با ترجمۀ مناسب، کتاب‌های جذاب دربارۀ سبک زندگی رضوی، اقلام مرتبط با حجاب و ... می‌تواند به انتشار فرهنگ دینی در کشور کمک کند. ۱۹ـ زمینه‌سازی برای «خدمت‌رسانی مردمی به زوار»، با الگوگیری از فضای اربعین و ترویج «فرهنگ رسیدگی به زائران» در بین مجاوران، کار مهم دیگری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. ۲۰ـ ایجاد صندوق‌هایی برای «دریافت کمک‌های مالی زائران» به کسانی که توان سفر به مشهد را ندارند، طرح ویژۀ دیگری است که می‌تواند پیگیری شود. ۲۱ـ برنامه‌ریزی برای «تقویت انصاف، مروت و ایثار» و همچنین «تضعیف طمع، دغل‌بازی، اجحاف و خودمحوری» در میان مجاوران، خصوصا «کسبه، هتل‌داران و رانندگان» نیز یکی از ضرورت‌هاست. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
به لطف خدا، پسر ما که صحیح و سالم برگشت؛ خیلی زود هم برگشت. سلام خدا بر آن مادران و پدرانی که پسرانشان یا با بدنی تکیده و تنی زخم‌خورده برگشتند؛ یا با روحی آزرده و قلبی شکسته برگشتند؛ یا نشسته بر ویلچر برگشتند؛ یا خوابیده در تابوت برگشتند؛ یا بعد از سال‌ها اسارت برگشتند؛ یا فقط با چند تکه استخوان و مشتی خاک برگشتند؛ و یا اصلا برنگشتند ... 💔😭 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 ماه شعبان، ماه مناجات (۸) 🤲 إِلٰهِى إِنْ كانَ صَغُرَ فِى جَنْبِ طاعَتِكَ عَمَلِى فَقَدْ كَبُرَ فِى جَنْبِ رَجائِكَ أَمَلِى. 💔 خدایا! هرچند که تلاش من در مسیر اطاعت از تو کم است، اما در عوض، امیدم به تو زیاد است. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد رونق باغ می‌رسد چشم و چراغ می‌رسد غم به کناره می‌رود مه به کنار می‌رسد باغ سلام می‌کند سرو قیام می‌کند سبزه پیاده می‌رود غنچه سوار می‌رسد 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏳ فرصت‌های آخر است ... ماه شعبان مَنِه از دست قدح کاین خورشید از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد 🆔 @Smh_Doaei
🔰 ماه شعبان، ماه مناجات (۹) 🤲 إِلٰهِى إِنْ أَخَذْتَنِى بِجُرْمِى أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِى بِذُنُوبِى أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَها أَنِّى أُحِبُّكَ. 💔 خدای من! اگر سراغ خطاهایم بروی، من هم سراغ بخشش و گذشت تو را می‌گیرم؛ اگر دست روی گناهانم بگذاری، من هم دست به دامان بخشش و آمرزش تو می‌شوم؛ و اگر مرا در آتش جهنم بیندازی، به هر کسی که آن‌جاست خواهم گفت که من عاشق توام. 🏷 🆔 @Smh_Doaei