سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_بیست_و_دوم ، سوره مبارکه فاطر ✍ خداوند متعال در سوره مبارکه فاطر منطق #رشد_م
🔸 منظور از اینکه "إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ" (فاطر؛ ۱۰)، "کلم" جمع "کلمه" است و "کلم طیب" عبارت است از کلام طیب که جلوه اندیشه پاک است. به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض): "مراد از کلم طیب عقاید حق از قبیل توحید است، و مراد از صعود آن تقربش به خدای تعالی است."
🔸 در روایات ذیل این آیه شریفه هم "کلم طیب" به عقاید حقه تطبیق داده شده است. از جمله آنکه امام رضا (ع) فرمود؛ "اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ هُوَ قَوْلُ اَلْمُؤْمِنِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ حَقّاً، وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اَللَّهِ" (البرهان، ج۴، ص ۵۳۹).
🔸 از آنجا که اعتقاد و ایمان اصل وجود انسان را می سازد ، کلمه طیبه به خود مومن هم تعبیر شده است. کما اینکه خداوند متعال حضرت عیسی (ع) را به کلمه الهی معرفی کرده است. (نساء؛ ۱۷۱) در آیه شریفه دیگری این "کلم طیب" را به شجره طیبه تشبیه و آن را توصیف کرده است؛ "أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اَللّٰهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِي اَلسَّمٰاءِ تُؤْتِیٓ أُكُلَهَا كُلَّ حِينِۢ بِإِذْنِ رَبِّهَاۗ وَ يَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ" (ابراهیم؛ ۲۴و۲۵).
🔸 کلمه طیبه مانند #شجرهى_طيّبه و درخت پاك ویژگی ها و آثارى دارد، از جمله؛
۱. حیات و رشد داشتن(حیات طیبه): شکوفا کردن #فطرت توسط دعوت رسول و نبی الهی که همان #دین است. دین و #ولایت_الهی آب حیاتی است برای جوانه زدن و شکوفایی فطرت.
۲. پایه (تنه و ریشه) ثابت و پایدار که منظور #توحید_فطری انسان است: توحیدی که پایه و باطن همه اندیشه و عمل انسان الهی است.
۳. استخراج فروع و شاخه های متعدد از اصل ثابت
۴. ثمره داشتن در همه حال و فایده داشتن: از جمله سايهداری، سرسبزی و طراوتش برای همجوار خود.
۵. از ارض به سماء صعود کردن و حرکت از خاک به افلاک
و...
🔸 انسان موحّد نيز هرگز مرده و بیجان نيست و آثار ايمان او دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقاد او دائمى است نه موسمى و همواره ديگران را به ايمان و معروف دعوت مىكند.
🔸 علامه (رض) می فرماید: اين آيه شريفه در باب عمل صالح و علم نافع، كلامى است جامع، كه مىفهماند كار هر كلام نيكو يعنى هر اعتقاد حق، اين است كه به سوى خداى عز و جل صعود كند، و صاحبش را به خدا نزديك بسازد، و كار عمل صالح هم اين است اين اعتقاد و علم حق را در بالا رفتن كمك كند، و معلوم است كه بالا رفتن علم اين است كه لحظه به لحظه از جهل و شك و ترديد، خالص گشته و توجه نفس بدان، كامل گردد، و قلب توجه خود را بين علم و چيزهاى ديگر تقسيم نكند، (زيرا اين تقسيم همان شرك مطلق است). پس هر قدر خلوص آدمى از شك و از خطوات شيطان كاملتر شود، صعود و ارتفاع علم شديدتر و سريعتر مىشود.
🔸 بر اساس آیات قرآن، فرزندان صالح انسان هم عمل او هستند که #عمل_صالح یا غیر صالح بوده و اگر مومن فرزند صالح داشته باشد ثمره و فرع وجودی او محسوب شده ولی اگر فرزند ناصالح و غیر مومن باشد از شجره طیبه مومن جدا شده و اهل او و فرع او محسوب نمی شود کما اینکه خداوند به حضرت نوح (ع) در مورد فرزندش فرمود؛ "إِنَّهُۥ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَۖ إِنَّهُۥ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ" (هود؛۴۶).
🔸 همچنین اگر مومن با ایمان و عمل خود کسی را هدایت و تربیت به ایمان کند آن فرد پیرو فرع و عمل صالح و ثمره وجودی مومن می شود کما اینکه ابراهیم (ع) پس از سنت گذاری حسنه حج فرمود؛ "فَمَن تَبِعَنِی فَإِنَّهُۥ مِنِّیۖ" (ابراهیم؛ ۳۶).
همچنان که بر اساس روایات، یکی از پدران انسان پدر معنوی و علمی او است.
بعلاوه بر اساس روایات کسی که سنت گذاری اجتماعی یا تعلیم باب هدایت می کند، شاگردان و تابعان او عمل صالح او و ثمره وجودی او بلکه امتداد وجودی و شان وجودی او هستند (قبلا در تدبر جزء هفدهم بیان شد).
سلوک تشکیلاتی
🔸 منظور از اینکه "إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ" (فاطر؛ ۱۰)، "کلم" جمع "کلمه" است و "کلم طی
🔸 بر این اساس #تشکیلات_ولایی مومنین که حول محور ایمان و عمل صالح شکل می گیرد در حکم یک شجره طیبه است که از یک سو امام و رهبر تشکیلات در حکم کلمه طیب و افراد اعضا در نسبت با او در حکم ثمرات هستند و از یکسو کل تشکیلات شجره طیبه ای است که ثمرات آن برای مردم جامعه است.
🔸 این بیان بر اساس روایاتی که کلم طیب را به ولایت اهل بیت (ع) تفسیر کرده یا شجره طیبه را به ولایت ایشان که شاخه های آن به بیوت مومنین می رسد نیز قابل توضیح است. لذا در یک تشکیلات ایمانی هم: اولا اصل با ایمان و باور صحیح و #نیت_الهی است و این اعتقادات صحیح #روح_جمعی و #حیات_طیبه_تشکیلات است. ثانیا این ایمان و اعتقاد هم باید منجر به عمل صالح شود و هم اینکه با عمل صالح جمعی دائما ایمان جمعی #تشکیلات ارتفاع می یابد. لذا وقتی #تشکیلات_ایمانی زنده است و مفید و ثمر بخش است که رابطه #ایمان_جمعی و #عمل_صالح_جمعی در آن شکل گرفته منجر به #حیات_طیبه شود.
🔸 نکات #تشکیلاتی فراوانی از آیه #شجره_طیبه بدست می آید که در این فرصت مجال بیان نیست و به عهده مخاطب خواهد بود.
بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما
🌐 www.Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی
رفیق روزهای بندگی قسمت بیست و سوم.mp3
3.51M
📻 #کتاب_صوتی : #رفیق_روزهای_بندگی
#قسمت_بیست_و_سوم: عروج با قرآن در معراج نماز
🔸 فرمودهاند نماز معراج مومن است و آثار و برکات قرائت قرآن به نسبت اینکه در این معراج باشد یا نباشد بسیار متفاوت است به نحوی که قرائت قرآن در نماز، آثار و برکات بسیار بیشتر و متفاوت تری به نسبت قرائت در حالت غیرنماز دارد.
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati
سلوک تشکیلاتی
🎙 #پادکست : #عهد_جمعی با قرآن 🔸 در یک جمع باید تلاش نمود تا جایی که میسر است به کلام الله توسل جست..
قسمت هجدهم.mp3
6.79M
🎙 #پادکست : #عید #توسعه_من
🔸 انسان عابد روزه دار به سمت قله حرکت میکند و همواره نزدیکتر میشود و اوج این #سلوک و #عبادت_جمعی آنجاست که زکات فطره پرداخته و به اقامه #عید میایستد..
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_بیست_و_سوم ، سوره مبارکه زُمر
✍ سوره مبارکه زمر در آیات خود دائما متذکر #اخلاص در دین به خصوص #توحید_عملی در #عبادت است. به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) این سوره به دنبال بیان این مقصود است که پیامبر (ص) مامور به توحید و اخلاص دین است. توحید و اخلاصی که آیات و ادله وحی و عقل همه بر آن تواتر دارند. و لذا میبینیم خدای سبحان در خلال سوره چند نوبت کلام را متوجه این مساله میسازد، مثلا در آغاز سوره میفرماید: "فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ" (زمر؛ ۲) و باز در آیه بعدی میفرماید: "أَلاَ لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِص" (زمر؛ ۳) سپس در وسط سوره دوباره به این مساله بر میگردد و میفرماید: "قُلْ إِنِّیٓ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ" (زمر؛ ۱۲) و باز در دو آیه بعد میفرماید: "قُلِ ٱللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُۥ دِينِی"(زمر؛ ۱۴)
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_بیست_و_سوم ، سوره مبارکه زُمر ✍ سوره مبارکه زمر در آیات خود دائما متذکر #اخل
🔸 خداوند در آیه دوم این سوره مبارکه می فرماید: "أَلاَ لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ وَ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَآ إِلَی ٱللَّهِ زُلْفَیٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَۗ..." (زمر؛ ۲) یعنی اى مردم، بدانيد كه عبادت خالص، از آن خداوند است كه جز اين #عبادت_مخلصانه را نمى پذيرد و كسانى كه به جاى خدا سرپرستانی را برگرفته و به عبادت آنها پرداخته و مى گويند: ما آنها را جز براى اينكه ما را به خدا نزديك كنند و به منزلتى نزد او برسانند، نمى پرستيم. قطعا خداوند ميان اينان و كسانى كه خالصانه او را مى پرستند، در آنچه بر سرش اختلاف دارند یعنی #عبودیت_الهی داورى خواهد كرد..
🔸 به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) خداوند متعال عالی ترین مطالب توحیدی از باب تشبیه معقول به محسوس با بیان تمثیلی ارائه می کند. لذا مثل های قرآن در بر دارنده عالی ترین مباحث توحیدی است. لذا این بیان آیات شریفه در مورد توحید مخلصانه در عبادت خداوند در تمثیل زیبایی آمده است. ابتدا می فرماید؛ "وَ لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ" (زمر؛ ۲۷). یعنی توجه کنید خداوند در قرآن ضرب المثل های خود را هدفمند و برای تذکر مردم می زند و در اینجا هم برای شما مثلی بیان می کند. مثال هایی در این قرآن عربی، شاید که #تقوا پیشه کنید!
🔸 با این مقدمه یک ضرب المثل برای #توحید_خالص خداوند بیان می کند؛ "ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً رَّجُلاً فِيهِ شُرَكَآءُ مُتَشَاكِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاًۚ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ" (زمر؛ ۲۹). به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) این آیه متضمن مثلی است که خدای تعالی برای #مشرک و #موحد زده، مشرکی که ارباب و آلهه متعدد و مختلف میپرستد که همه در امور آن شخص شریک هستند و بر سر او با هم مشاجره دارند. این خدا او را دستور میدهد کاری را انجام دهد و آن خدای دیگر از آن عملش نهی میکند، و هر یک از خدایان میخواهند که مشرک نامبرده بنده خصوصی او باشد. و تنها او را خدمت کند. و موحدی که خالص در اختیار یک مولا است و احدی با آن #مولا در امر و نهی وی شرکت ندارد، در نتیجه موحد تنها او را بر طبق ارادهاش خدمت میکند بدون اینکه کسی با مولای او بر سر او منازعه داشته باشد و نزاعش منجر به حیرت گردد.
🔸 پس مشرک مردی است که اولیائی متشاکس (در مشاجره و اختلاف با هم) دارد و موحد مردی است که سلم برای یکی است، و این دو مرد وضعی یکسان ندارند، بلکه وضع آنکه خالص برای یک نفر است بهتر است از وضع آن بیچارهای که در اختیار چند نفر است.
🔸 اما دلالت های تشکیلاتی این آیه؛
۱. این آیه به #وحدت در ربوبیت و وحدت در #تدبیر و #رهبری در #تشکیلات و نفی امر و نهی های متفرق و متخالف با یک تمثیل اشاره دارد. آیا دو نفر مربی برای یک فرد در تشکیلات بهتر است یا یک فرد؟ آیا دو مربی با اختلاف سبک برای یک #متربی امر و نهی کند متربی بهتر است یا یک #مربی بدون این مشاجره؟ در روایات تصریح شده که اگر سه نفر همسفر و هم مقصد هستند، یکی از آنها راهبر و دیگران راهرو و پیرو باشد؛ "إذا كانَ ثلاثةٌ في سَفَرٍ فَلْيُؤَمِّرُوا أحَدَهُم". کما اینکه در عالم هستی هم وحدت تدبیر الهی حاکم است؛ "لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلاَّ ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا" (انبیا؛ ۲۲)
سلوک تشکیلاتی
🔸 خداوند در آیه دوم این سوره مبارکه می فرماید: "أَلاَ لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ وَ ٱلَّذِينَ ٱتَّ
۲. این تمثیل در سیاق آیات سوره که نفی عبودیت غیر خداوند و اثبات عبادت خالصانه او را دارد، به #رهبری_واحد_توحیدی در تشکیلات اشاره می کند. یعنی اگر رای و نظر افراد بر اساس هوای نفس حاکم بر تشکیلات شد، عامل #تفرقه و #اختلاف خواهد شد. و راه عبور از این اختلاف حاکم کردن امر خداوند و عمل به تکلیف عبودی است. لذا در آیه دیگری در مقابل تبعیت مشرکانه از ارباب متفرق، خداوند واحد را معرفی می فرماید: "ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ" (یوسف ۳۹)
۳. این تمثیل بیان آیه شریفه دوم این سوره است که می فرماید: "ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَآ إِلَی ٱللَّهِ زُلْفَیٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.." (زمر؛ ۲) کسانی که اولیائی غیر از خداوند برمی گزینند آنها را عبادت نمی کنند مگر به امید تقرب به خدا.. در حالیکه زهی خیال باطل! آنها چون در مسیر #ولایت_الهی نیستند، اختلاف می کنند و خداوند بین آنها حکم می کند.. پس عامل #اختلاف_در_تشکیلات، که در تمثیل آیه شریفه تعبیر به پذیرش اولیاء متشاکس شده، اتخاذ ولایت من دون الله بیان شده است.
۴. نکته مهم این دو آیه شریفه این است که پذیرش #ولایت_غیر_الهی را عبادت غیر خدا می داند. عبادت مشرکانه ای به خیال تقرب به خداوند! تبعیت از رهبری غیر دینی عبادت غیر خدا و شرک است و این منافی عبادت خالصانه خداوند است که مورد تاکید این سوره است و گاهی این شرک نوعی #شرک_خفی است! در ذیل آیه شریفه: "ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱلله" (توبه؛ ۳۱) آمده است که: "لَم يَكُونُوا يَعْبُدُونَهُمْ وَ لَكِنْ كَانُوا إِذَا أَحَلُّوا لَهُمْ أَشْيَاءَ اِسْتَحَلُّوهَا وَ إِذَا حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَرَّمُوهَا" (وسایل الشیهه ج ۲۷، ص۱۳۴) آنها رهبرانشان را نمی پرستیدند اما چون رهبران دینی آنها تفسیر به رای و اجتهاد به رای می کردند و امر و نهی و حلال و حرامی که می کردند مورد تبعیت واقع می شد، در واقع غیر خدا را رب خود قرار داده بودند!
🔸 در روایات هم آمده است که: "مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنْ إِبْلِيسَ، فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ" (وسایل الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۲۸) یعنی اگر کسی از کلام و نطق دیگری پیروی کند حقیقتا او را عبادت کرده است. حال اگر خود آن گوینده بنده خدا باشد بندگی او بندگی خداست و اگر فرد ناطق بنده #هوای_نفس و #شیطان باشد تبعیت از سخن او و بندگی او #بندگی_شیطان است.
🔸 پس اگر در #تشکیلات_دینی بدون نگاه اجتهادی درست، و صرافا با یک ذوق غیر مستند دینی، یک حکمی به دین نسبت داده شد، مثلا #الگوی_تربیتی بدون توجه به روش صحیح استنباط از منابع دینی در یک #تشکیلات_تربیتی حاکم شد، این #شرک_در_تشکیلات و عبادت غیر خداست.
🔸 این مساله لزوم حضور مجتهد با تقوای دینی در #راس_تشکیلات و یا #نظارت چنین فردی از دور یا حداقل حاکمیت اندیشه صحیح و اجتهادی یک #مجتهد_دینی بر تشکیلات را واضح می سازد!
بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما
🌐 www.Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی
May 11
رفیق روزهای بندگی قسمت بیست و چهارم.mp3
4.67M
📻 #کتاب_صوتی : #رفیق_روزهای_بندگی
#قسمت_بیست_و_چهارم: دعا، قرآن صاعد
🔸 آمدن سختیها و مشکلات برای آن است که انسان به سمت خدا بازگردد. (فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ) انسان هرچه بیشتر در خود احساس نیاز کند، رابطهاش با خدا را بیشتر احساس میکند و رشد بیشتری مییابد. در "ربنا" های قرآن، این احساس فقر و نیاز توسط انبیاء به انسان آموزش داده شده است.
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_بیست_و_چهارم ، سوره مبارکه فصلت
✍ در سوره مبارکه فصلت بیان هایی در مورد ثمره استقامت #تشکیلات_ایمانی بر صراط مستقیم وجود دارد که بسیار نوید بخش است. همانطور که بیان شد خداوند در سوره هود می فرماید؛ "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ..." (هود؛ ١١٢) یعنی همان گونه كه فرمان يافته اى ايستادگى كن؛ و نيز آنان كه همراهت به سوى خدا روى آورده اند را هم به استقامت بدار. بیان شد که این آیه شریفه استقامت یک امت یا یک #جمع_ایمانی را از امام و رهبر آن طلب کرده است. یعنی #وظیفه_رهبری در #تشکیلات دعوت به صراط مستقیم و استقامت و پایداری بر آن است.