هدایت شده از تفسیر تسنیم
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و گریه است
🔻آیت الله العظمی جوادی آملی در صحن جامع رضوی مشهد:
به ما گفتند #سلاح جنگ با دشمن بیرون آهن است اما سلاح جنگ با دشمن درون «آه» است و نه آهن؛ در دعای کمیل می خوانیم «سلاحه البکاء»؛ اسلحه مومن گریه است! اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله و دیگر خواسته های نامشروع درون به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و #گریه است.
قرآن کریم فرمود کسانی که بندگی خدا را پذیرفتند سه گروه هستند، این تثلیث در بیانات نورانی حضرت امیر شکوفا می شود چرا که قرآن با این صراحت با ما سخن نگفته است بلکه با کسی سخن گفته که قرآن را تلقی کرد، حضرت فرمود یک عده از #ترس_جهنم خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها از روی ترس است، یک عده به #شوق_بهشت خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها برای شوق به بهشت است، اما یک عده در عین اعتقاد به بهشت و جهنم و در عین اینکه از جهنم مصون می باشند و بهشتی هستند با این وجود دوستدار الهی و محب خدا هستند، گریه اینها #گریه_محبانه است یعنی چون هنوز به وصال دوست نرسیده اند گریه می کنند.
حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه پیکر مطهر پیامبر گرامی اسلام را غسل دادند و کفن کردند به پیغمبر عرض کردند علی، التماس دعا دارد! وقتی به حضور محبوب و لقاء پروردگار رسیدی علی را فراموش نکن! این التماس دعا با همه التماس دعاهای دیگر فرق دارد، این گریه نه برای ترس از جهنم است و نه برای شوق به بهشت چرا که علی «قسیم الجنه و النار» است، این علی که #کلید بهشت و جهنم به دست اوست با اینکه فرمانروای بهشت و جهنم است به پیامبر(ص) عرض می کند «اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ».
پس ما سه جور آه داریم؛ آه کسی که از جهنم می ترسد، آه کسی که شوق بهشت دارد و آه کسانی که بخاطر نرسیدن به لقاء الهی و دوری از محبوب آه می کشند! لذا ما که در دعای کمیل میخوانیم «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، اولاً باید بکوشیم این آه ما برای نجات از دوزخ باشد ثانیاً برای شوق به بهشت باشد و اگر توفیقی پیدا کردیم به مرحله ای برسیم که گریه ما برای لقای الهی باشد.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
❗️میتوان علت این نوع سخنان بی پایه را در چند مورد خلاصه کرد:
۱. تحصیل دروس فیزیک محور و مبتنی بر نگاه غربی به مسائل انسانی در دانشگاه ها
۲. عدم وجود طرح استراتژیک و اجرایی برای فراغت و شادی مومنان در کشور
۳. عدم ایمان و رابطه مستحکم با دین که موجب عدم شناخت صحیح آثار اعمال دینی میشود.
۴. دوری از مردم و عدم درک نیازهای اقتصادی آنها که سبب ایجاد فضای اندوه شده است.
@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
✳️دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. دانش اسلامی چیست؟!
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس، در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر:
🔺ما چون در کنار سفره عالم آل محمد(ص) هستیم، بهترین بحث در کنار این ذات قدسی، بحث درباره #علم است، وقتی نظام ما به دست صاحب اصلیاش می رسد که بیان و بنان ما در خدمت علم باشد.
🔺مدتی است که صحبت از #اسلامی_شدن_دانشگاهها است، اسلامی شدن دانشگاه یک امر قدسی و ملکوتی است، تا دانشگاه اسلامی نشود مشکل اختلاس و #نجومی را خواهیم داشت، کارهایی مانند برگزاری نماز جماعت و داشتن نمازخانه در دانشگاه ضروری و لازم است، اینها باید در دانشگاه ها باشند، اما نه جنس دانشگاه هستند و نه فصل دانشگاه، اینها دانشگاه را اسلامی نمی کنند، تنها چیزی که جنس و فصل دانشگاه است #علم است و تا «دانش» اسلامی نشود «دانشگاه» اسلامی نخواهد شد، بقیه مسائل جزء فروعات بحث است، پس دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد.
🔺دانش باید اسلامی و سخنگوی خداوند باشد، در واقع آن علمی دانشگاه را اسلامی می کند که رابط ما و خدا باشد، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید #صراط_مستقیم مومن علم و دانش است، اما کدام دانش است که صراط مستقیم بین انسان و معبود است؟! کدام درس است که خواندن آن ما را به خدا می رساند؟!
🔺تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر موضوع علمی دینی بود آن علم و دانش دینی است، چنین علمی دانشمندش، دانش پژوهش و پژوهشگاه هایش را متدین می کند، اگر علمی موضوعش دینی است یقینا آن علم دینی است.
🔺علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند دو دسته اند؛ علومی که موضوع آنها #فعل_خدا است و علومی که موضوعش #فعل_انسان است مانند اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و امثالهم، اگر علمی موضوعش فعل انسان بود این می تواند دینی باشد یا غیر دینی، اگر این فعل مطابق با شریعت و دین بود می شود دینی و اگر نبود می شود غیر دینی اما علمی که موضوعش فعل خداست از آسمان تا زمین، از زمین تا آسمان، این علوم الا و لابد فرض ندارد دینی نباشد، جوهر این علوم، دینی است ولو صاحب علم، موحد نباشد.
🔺قرآن به ما می گوید شما اگر تنها عالم باشید کافی نیست، ما را تنها دعوت به عقل نکرد که عاقل شوید، می فرماید «لقوم یعقلون»، این از سنخ قوم عرب یا قوم عجم نیست؛ این یعنی «قائم بالعلم» و «قائم بالعقل» باشید یعنی تا نفس می کشید حرف تازه بیاورید، آن که تنها حرفهای دیگران را منتقل می کند این #دلال_علم است او قائم بالعلم نیست!
♦️ولی نعمت ما نفرمود عقل انسان، دوست اوست، بلکه فرمود انسان تنها یک دوست دارد و آن #عقل اوست، این عقل باید در راه کشف «نشانه های الهی» باشد، خدا وقتی می خواهد از زمین و آسمان سخن بگوید می فرماید همه اینها را من خلق کردم، اینها همیشه مسبح هستند، همه اینها مطیع هستند، همه اینها در حال حمد هستند، در واقع به ما می فهماند اینها زنده اند و فهم دارند، این همه آیات برای این است که به ما بگوید اینها زنده اند و فهم دارند و شهادت می دهند. اینها زنده و #فعل_خدا هستند و خداوند هر چه را آفرید به بهترین شکل ممکن آن را خلق کرد و هیچ نقص و کمبودی در آن نیست، اینها موضوع دانش دینی هستند، معنای حُسن آفرینش و آفرینش عالمانه این است که بیهودگی در ساختار هستی نیست.
🔺قرآن فرمود سراسر عالم نشانه و آیت خداوند است، فرمود شب و روز «آیت الله» هستند، اگر اینچنین است پس هر علمی که موضوعش فعل خداوند که آیت خداوند هستند می باشد #علم_دینی خواهد بود چرا که چیزی جز خالق خود را نشان نمی دهند فقط ما باید چشمان خود را باز کنیم.
#مشهد_مقدس
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول
🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد:
🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💢 خدای سبحان به جبرئیل و میکائیل وحی کرد که من شما را برادر یکدیگر و عمر یکی از شما را طولانیتر قرار دادم، کدامیک حاضرید ایثار کنید و زندگی دیگری را بر خود مقدم دارید؟
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
1⃣ حضرت سیدالشهداء نفرمود من با یزید بیعت نمیکنم؛ فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ [بحارالأنوار، ج۴۴، ص٣٢۵] فرمود هرکس آزاداندیش است، حسینی فکر میکند؛ مثل من فکر میکند، زیر بار ظلم نمیرود.
2⃣ امروز هم همینطور است، بیان حسین بن علی همینطور است. امروز کسی که حسینی فکر میکند؛ نه آمریکا را، نه آن #معامله_قرن را، نه #صهیونیست را، هیچکدام را تحمل نمیکند.
3⃣ اگر حضرت فرموده بود من با یزید بیعت نمیکنم شاید فکر میکردند که مخصوص خود اوست. حضرت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»، تا ظهور حضرت این اصل حاکم است؛ یعنی کسی که حسینی فکر میکند زیر بار ظلم نمیرود.
4⃣ این است که امام (رضواناللهعلیه) فرمود: انقلاب مدیون کربلاست، پیروزی این نهضت به برکت کربلا و قیام حسین بن علی بن ابیطالب است، همین است.
🔺 http://www.javadi.esra.ir/web/office/-/پیام-به-چهارمین-اجلاسیه-«مجاهدان-در-غربت»
✅ تفسیر تسنیم
👉 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠کانال علامه عسکری، تخصصی عقاید و تاریخ تحلیلی صدر اسلام
❌آیا ابوبکر از حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها پشیمان شد❗️
❌ازدواج دختر امیرالمومنین علیه السلام با خلیفه دوم دروغ یا واقعیت❌
✅راز تعدد زوجات پیامبر اکرم صلوات علیه و آله ❗️
✅پیامبر اکرم با عایشه که فقط ۹ سال داشت چگونه ازدواج کرد❗️
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔺آیت الله جوادی آملی:
تکذیب و تصدیقت با برهان باشد وگرنه مسوولی!
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
❓چرا حوزه های علمیه، نواوری ندارند؟
✅آیتالله جوادی آملی:
بسیاری از طلبههای باهوش، خوشفکر و مستعد هستند که باید توجه به نخبه پروری در این زمینه در صدر اولویتهای حوزههای علمیه باشد.
🔶قم و حوزه های علمیه باید حرف های تازه و علوم جدید را از دل مبانی دینی استخراج کنند؛ دین اسلام ضمن تصدیق آیین انبیای پیشین، مهیمن بر آنها است، یعنی سخنان جدید برای گفتن دارد.
👈امروز حوزه های علمیه باید نوآوری داشته باشند و آن دسته از علومی که تا کنون نیامده است را از مبانی دینی استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند.
❓چرا امروز حوزه علمیه با این اندازه از امکانات نتواند همچون علمای بزرگ گذشته تولیدات بزرگ علمی و فقاهتی داشته باشد؟
🔸حوزه علمیه امروز نیز باید حرف تازه برای گفتن داشته باشد و نیازهای بشریت را پاسخ گویند.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
آیتالله جوادی آملی:
✅ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند.
✳️ اگر ارتباط عاِلم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین میکند،یعنی:
1. علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند
2. راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند
3. و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که #علم_صائب و #عمل_صالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر #ولایت_فقیه، طعم فقه را نچشیده است!
آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه):
🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده!
🔺بالاخره این دین و قوانین یک #مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک #مجری می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در #عصر_غیبت بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد!
✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔻آیت الله جوادی آملی
برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود.
#قبرستان، یک #دانشگاه است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است.
۹۸/۷/۱۱
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پیام آیت الله جوادی آملی به مردم:
🔺آنچه در دنیا رخ می دهد #آزمون است، چه سلامت باشد چه بیماری.
🔰طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بود، حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بود.
طبیب و حبیب هر دو از مزایای لطف الهیند پس هم حق شناس #طبیب (پزشک) باشیم هم حق شناس #حبیب(خدا). لذا:
۱. این بیماری کرونا که آمده پزشکان و متخصصان ما دستبکار شده و «جهادی» کار کردند که از همه اینها متشکریم.
۲. توسل به دعا، قرآن و اهل بیت فراموشمان نشود.
🔺خدا فرمود در دو وقت من نزدیکم: اول وقتی کسی را مهمان کنم (مانند سرزمین حج و منا) و دوم وقتی کسی مرا مهمان کند.
🔺من مهمان کسی هستم که #دلشکسته است. این بیماری نیز خیلی ها را دلشکسته و میزبان خدا کرد.
🔹 انشالله خدا این بیماری را از دیار بشرنشین ( نه تنها مسلماننشین) بزداید.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🔺پیامبر اکرم (ص):
انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق
من برانگیخته شدم تا #کرامتهای_اخلاقی را تمام کنم.
♦️یادمان باشد، #اخلاق پایه و اساس تمدن سازی اسلامی است چنانکه پیامبر، رسالت خود را تنها در رشد اخلاق میداند
لذا علومی که مبتنی بر اخلاق نیستند هیچگاه در #تمدن_سازی_اسلامی، مد نظر نیستند.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 حقوق جسم و جان
آیت الله جوادی آملی:
🔸 انسان از آن جهت كه انسان است جانی دارد كه باید به حقّش برسد و جسمی دارد كه باید به حقّش نایل آید. مهم ترین حق برای جان جوامع بشری، #توحید است و عدل و مهم ترین حق برای جسم، #حیات است و سلامت آن حیاتِ عقلی است و این حیات مادّی است؛ هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا كرد و نه میتوان جسم را جدای از جان به حساب آورد. سرّ اینكه قرآن چنین جامعیتی را به همراه دارد آن است كه یك كتاب عادی نیست؛ زیرا نه متكلّم و كاتب این كتاب عادی است و نه نحوه گفتن و تنظیم این كتاب عادی است.
🔸 سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت #توحید است كه قرآن كریم توحید را به خوبی معنا كرده كه یك حقیقت است كه بالاصالة موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش که دارد جهان فرشته ها و بشر و گیاهان و نبات و حیوان و جماد را اداره می كند، دنیا و قیامت را اداره می كند، شریك هم ندارد و هر چه در عالم فرض می شود به اذن او كار می كنند و دیگر هیچ! #عدل است كه در مسائل اجرای واقعاً حیات بخش است.
🔸 مستحضرید كه در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادّی را به عنوان #حقوق_بشر تدوین كردند كه آن مواد دارای مبانی است، مبانی آن مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حُسن تفاهم است، زندگی مسالمت آمیز است، محیط زیست است و مانند آن، اما این مبانی را از كجا می گیرند دستشان كوتاه است.
🔸#عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است؛ اما اشیاء جایش كجاست؟ اشخاص جایش كجاست؟ ما چه شیئی را باید در جای معین بگذاریم و چه شخصی را باید به سِمت معین نصب بكنیم؟ اشیاء جایشان مشخص نیست، اشخاص جایشان مشخص نیست، با عقل مقدار كمی از این امور معلوم می شود، اما بخش وسیعی از امور را وحی باید شكوفا كند. بنابراین اگر مسئله حقوق بشر است، سلامت بین المللی است قرآن باید تعیین كند، سلامت منطقه ای است قرآن باید تعیین كند، سلامت محلّی است قرآن باید تعیین كند.
[1] ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
📚 پیام به همایش بهداشت و سلامت
تاریخ: 1390/08/23
🔴 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ویژه ولادت حضرت #صاحب_الزمان (عج)
🔹وجود حضرت در جامعه، چه آثاری برای آن داشته است؟
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۱/۱۶
🔺این پیام در شبکه های مختلف سیما پخش شد و مورد بحث قرار گرفته است.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
📣 لزوم محاسبه در ماه شعبان؛
🔴ماه پربركت شعبان، آخر سال اخلاقی ماست
🔷حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: هر كسی براي خود يك سالی دارد، كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است، و برخيها هم اول سالشان فروردين است؛ اما كسانی كه در مسائل اخلاقی كار ميكنند اول سالشان ماه مبارك #رمضان است، لذا #ماه_شعبان آخر سال اخلاقی اينهاست.
🔷 در آخر سال نظير اينكه نزديك امتحانات كنكور ميشود انسان چگونه تلاش و كوشش ميكند مطالعه كند و حضور ذهن داشته باشد, اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاريهايشان را بدهند حقّالله دارند حقّالناس دارند توبهاي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْنهاي حقّاللهي و حقّالناسي را در #ماه_شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا ميرسد اينها با سود همراه باشند.
🔺منبع:
@a_javadiamoli_esra
_______________________
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
‼️ اعضای محترم کانال میتوانند با ارسال پستها به دیگر افراد علاقه مند به این مباحث، علاوه بر اینکه باعث آشنایی دیگر اعضای جامعه با مباحث مهم و عمیق اعتقادی اسلام میشوند، به رشد و گسترش کانال نیز کمک نمایند...
❎ مدیریت کانال، که در پیامرسانهای دیگر نیز فعال است کمترین نفع مادی در نشر کانال تفسیر ندارد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم
‼️تحت سلطه طاغوت بودن، کفر است!
🎯 علامه جوادی آملی:
طبق آیه ۶۰ سوره نساء، نشانه ایمان به آنچه بر پیامبر اسلام و پیامبران گذشته نازل شده، این است که در مسایل حقوقی و حاکمیتی تحت سلطه هیچ #طاغوتی نباشد...
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
🍄طراحی لوگو برای کانال تفسیر تسنیم
مدیریت کانال، از دوستانی که عضو کانال هستند و در #طراحی_لوگو دارای تجربه اند دعوت میکند جهت همکاری در ساخت لوگو برای کانال تفسیر تسنیم به آیدی زیر مراجعه بفرمایند...
✅ @j_akbari
به امید خدا تغییراتی در نحوه ارسال تفسیر تسنیم در کانال ایجاد خواهد شد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم
✅اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد!
علامه جوادی آملی:
🔺اختلاف قبل العلم يك اختلاف خوبي است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم اختلاف دارند يكي نفي ميكند ديگري اثبات ميكند اين تضارب نظر باعث پخته شدن فكر است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم واقعاً اختلاف دارند و اين اختلاف يك اختلاف ممدوحي است چون براي تحصيل علم است.
اختلاف قبل از علم است كه زمينه علم است امّا اگر بعد از اين كه روشن شد كه حق با كيست از آن به بعد اگر كسي اختلاف كرد اين اختلاف مذموم است
اگر كسي الآن كه در اوائل تحصيل اوست يا اواسط تحصيل اوست خود را مواظب نباشد در بحثها بعد از اين كه فهميد حق با هم بحث اوست تمكين نكند و اعتراف نكند بعد از اين كه از حوزه فراغت پيدا كرد و از درس و بحث فارغ شد و مسئول يك كاري از كارها در شهر يا روستا شد اين مصيبت بر اسلام و مسلمين است زيرا او خود را حوزه نساخت عادت نكرد وقتي حق را فهميد تمكين كند و خضوع كند و بگويد آري حق با تو بود و من اشتباه كردم.
اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد. اگر اين شهامت را نداشت كه در حضور يك نفر اعتراف كند و بگويد: حق با تو بود. وقتي مسؤول يك كاري شد در برابر هزاران نفر كه هرگز حاضر نيست اعتراف كند.
📚 جلسه ۱۴۷ تفسیر قرآن کریم
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 اولین ماه سال، رمضان است، نه محرم!
علامه جوادی آملی:
🔰 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می خواهیم برویم، با چه سرمایه ای برویم؟
🔺اینکه می بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة».
یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»، دو، چون در روایات و در ادعیه از #ماه_مبارک_رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال.
🔸 اینکه می بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می کنند، برای اینکه تمام بدهی هایشان را بدهند. توبه می کنند، استغفار می کنند، قضاها را انجام می دهند، برای اینکه «آخر سال» است و آخر سال انسان باید حساب هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ها سیره و راه آنها این است.
🔹ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهلبیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف»، اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی گذارد، نمی گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی دهد.
🔸 به هر حال انسان یک وسیله می خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به #ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می کند. می گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن!
🔻اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا} اصلاً نامی از خود او نیست. در می زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم!
🔹سؤال: چه کسی است دم در، در میزند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است.
📚 تفسیر سوره مبارکه مدثر(جلسه ۱)
⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
🌐 منبع:news.esra.ir
✅ @tafsire_tasnim1