eitaa logo
تحول بنیادین در تعلیم و تربیت
388 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
902 ویدیو
391 فایل
@Mojtabatabesh1371 جهت انتقاد ، پیشنهاد و ارتباط بیشتر، مخصوصاً در قم ، در خدمتم
مشاهده در ایتا
دانلود
24.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در غرفه‌های نمایشگاه رویداد الف‌تا چه گذشت؟ ♦️غرفه دبستان امام حسن(علیه‌السلام) ♦️ روایت ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه مدرسه برای حل چالش‌های مدرسه و دغدغه‌های آموزشی و تربیتی @alefta
• اندیشه و تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ راه بی‌راه ٢ یکی از نظریّه‌های پایه در اندیشۀ اجتماعی امام و رهبری این است که : «ارادۀ ملی جان‌مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه). حضرت آقا این اندیشه را قرآنی می‌داند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ می‌دهد؛ چون خدا خود به میان می‌آید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری می‌برد. «معجزه‏هاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آن‏طور معجزه‏ها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزه‏هاى اجتماعى به‏طور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مى‏كند؛ «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد،١١)»(١۶/ ۴/ ١٣٨٣) امام می‌فرمود اگر ملت اراده کند هیچ قدرتی در جهان یارای ایستادن مقابل او را ندارد. این همان تنها راهی است که امام برای مقابله با نظام سلطه یافت، قیام عمومی مردم : «همۀ راه‌هاى ممكن در این كشور تجربه شد و همه ناكام و ناموفّق از آب درآمد، و به‌تدریج یأس دلها را فراگرفت. آن نيرويى كه میتوانست در مقابل رژيم پهلوى به معناى واقعىِ كلمه بايستد، ملت بود؛ يعنى بايد همۀ ملت به صحنه میآمد»(١۴/ ٣/ ٨۴) این دو بزرگوار واقعاً معتقدند در این صورت معجزه رخ می‌دهد، کما این که هردو «انقلاب اسلامی ایران» را حادثه‌ای از این قبیل تحلیل می‌نمودند. این را چه کسی باور می‌کند؟ طبعاً فقط مؤمنان. این را چه کسی به کار می‌گیرد؟ طبعاً همین مؤمنان. مؤمنان اگر بخواهند به این آموزه عمل کنند باید چه کنند؟ این الگو در بیانیه و توضیحات اول خرداد ٩٨ (دربارۀ بیانیه) بیان شده است؛ یعنی این آموزۀ اصیل انقلاب در ابتدای دهۀ پنجم انقلاب زمینۀ تجلی و صراحت پیدا کرده است. از منظر قرآنی این یعنی رشد و این یعنی پیشرفت واقعی و این روایت درست انقلاب است. ایشان وقتی که جوانان را به قیام برای حل مسأله دعوت می کنند و شناسایی مسائل و ارائۀ راه حل و حل را برعهدۀ خودشان می‌گذارند و نهایتاً برای عاقلانه و متین و متمرکز شدن کار و جلوگیری از نوعی بلبشو و آشفته‌کاری می‌گویند باید «جریانهای حلقه‌های میانی» (متشکل از جمعی باتجربه و نخبه) شکل بگیرد و حلقه‌های میانی را هم نه رهبری نه دولت و نه نهادهای حاکمیتی می‌دانند(تصریح می‌کنند که باید از خود متن باشد)، نشان می‌دهد که دارند تلاش می‌کنند مبتنی بر همین دیدگاه یک قیام ملی برای حل مسائل حیات اجتماعی‌مان رقم بزنند. «بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد» (٩٨/٣/١) البته ثمرۀ نزدیک این ورود این است که : «نتیجۀ اینها چه می‌شود؟ کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصهٔ مدیریّت کشور، که یکی از دوستان گِله می‌کردند که جوانها را به عرصۀ مدیریّت راه نمی‌دهند. خب چه ‌جوری وارد عرصۀ مدیریّت می‌شوند؟ ورود در عرصۀ مدیریّت برای نسل جوان از این راه‌ها اتّفاق می‌افتد» و نتیجۀ بلندتر آن این است که : «اگر نسل جوان وارد عرصۀ مدیریّت شد، و مدیران ارشد نظام از جملۀ جوانهای متعهّد [شدند] ــ که من گفتم جوانهای متعهّد حزب‌اللهی، یعنی واقعاً باید حزب‌اللهی باشند؛ به معنای درست کلمۀ حزب‌اللهی [که طبعاً نگاه قرآنی و انقلابی دارد] ــ آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا می‌کند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد» ┄┅••؛••┅┄ اینجا یک بحث پیش می آید و آن این که اگر این قیام بخواهد شکل بگیرد جریانی به موازات دولت تشکیل خواهد شد. در آن صورت چرا دولت تشکیل دادیم و چرا داریم اینقدر برای آن تره خرد می کنیم؟ بحث ادامه دارد ... ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang
17.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 از دست‌های خالی تا کارهای بزرگ 🔺گزارش جالب از رویداد «الف‌تا»؛ مدرسه تحول‌آفرین، تمدن آینده 🔹کارهای بزرگ در مدارسی که فاقد کمترین امکانات آموزشی بودند حالا با دست‌های خالی اما اراده دانش‌آموزان شکل گرفته و سبب تغییر در نوع نگاه‌ها در آموزش و پرورش شده است. 🔹بخشی از درآمد مدارس کارآفرین و خلاق صرف بازسازی و مرمت کلاس‌های درسی شده است که خودِ دانش آموزان محقق آن بوده‌اند. @sorayatv
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 هویت غنی روستایی، میراثی ارزشمند 🔺گزارش از فعالیت‌های جالب آموزشی تربیتی مدرسه دخترانه «ریحانه» روستای مسجدین شهر کبودرآهنگ همدان 🔹بخشی از زیر سوال رفتن هویت غنی روستایی و تقابل آن با هویت شهری، ناشی از ارائه تصویر نادرست از روستاها در رسانه ها و بازتاب فقر و کمبودهاست. 🔹تغییر در نوع نگرش و محتوای آموزشی در مدرسه دخترانه "ریحانه"در یکی از روستاهای همدان، باعث افتخار دوباره دانش آموزان این منطقه به هویت حقیقی خود شده است. 🔹ایجاد موقعیت‌های نوین و خلاق با تبیین هر چه بیشتر فرهنگ یاری‌گری و همیاری در روستاها، چالش هویت را خنثی کرده است. @sorayatv
آینده پژوهی پیاده سازی سند تحول آموزش و پرورش.pdf
3.48M
دیروز هفتمین کارگاه اجرا و پیاده سازی استراتژی رو با جمعی از دوستان و فعالین حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت به انتها رساندیم. چالش پیاده سازی استراتژی یک چالش جهانی است گرچه ما در نظام حکمرانی خود به وفور به آن مبتلی هستیم. نمونه آن هم پیاده سازی سند تحول است. مقاله فوق که مستخرج از رساله دکتری سرکار خانم اخلاقی است با تحلیل بازیگران اصلی پیاده سازی و اجرا سند تحول، چند سال قبل، عدم پیاده سازی آن را به درستی به تصویر کرده و مهم‌ترین علت آن را فاصله معنادار بازیگران اصلی نسبت به ابعاد پیاده سازی با وجود وفاق بر اصل نظام می داند. در حقیقت مهم‌ترین رکن پیاده سازی که ترجمه و معناپذیر کردن اسناد برای بازیگران است به هیچ عنوان در سند تحول صورت نپذیرفته و شد آنچه نباید می شد… @m_rahmani_g
تسهیلگری؛ گمشده ی مدیریت فرهنگی چگونه با زبان مخاطب حرف بزنیم⁉️ 1️⃣ چند روز قبل در نشست تخصصی مدیران هیات های استانی در خصوص بررسی شیوه های نهادینه سازی شعار «زیرپرچمت همه یک خانواده ایم» شرکت کردیم. تمام تلاشم را کردم که سخنان دوستان را به درستی صورت بندی کنم و کارگاه تمام شد. در پایان کارگاه یکی از حاضرین از من پرسید که شما نکته خودت چه بود؟ من گفتم: نکته جدیدی نداشتم و همین حرف های شماست. وی بلافاصله گفت: خیلی برایم جالب بود. تا کنون همواره ما رو دعوت می کردند که تدابیرشون رو ارائه کنند ولی این بار شما ما را دعوت کردید که حرف ما را بشنوید. ممنونم. حقیقت مطلب این بود که هیچ کدام از حرف ها برای من جدید نبود اما ما مدل تسهیلگری، حرف های خودم را از دهان آنها خارج کردم با این تفاوت که آنها نسبت به حرف ها حس خوبی داشتند. 2️⃣ سال قبل یکی از مدیران سازمان های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی حقیر را دعوت کرد تا در خصوص شیوه تدوین استراتژی سازمان گفتگویی داشته باشیم. بنا بر تجربه هیچ وقت نمونه سند راهبردی را در اختیار مخاطب قرار نمی دهم ولی بنا بر اصرار این کار را انجام دادم. نتیجه این شد که اگر سند این است که من خودم می توانم آن را انجام دهم. نکته این بود که در مسیر تدوین استراتژی «مسیر همگرایی» خیلی بیش از «نقطه همگرایی» مهم است. یعنی مهم نیست که به چه نقطه ای رسیدیم بلکه مهم این است که چگونه به آن رسیدیم. اما متاسفانه این تفاوت را متوجه نشد. ▫️شاید تسهیلگری بسیار نزدیک به روش سقراط که خودش آن را تلنخوس (بازجویی) می‌نامید باشد که بر اساس سؤال و جواب متوالی و هدفمند بناشده بود؛ به طوری‌که سقراط با اختیار موضع طرف مقابل، ابتدا موافقت و همراهی او را جلب می‌کرد و سپس تناقضات استدلال‌های او آشکار شده و با استفاده از موضع خود شخص، مدعایش را رد می‌نمود. این سبک به عنوان «دیالکتیک سقراطی» نامیده می شود. راهبری فرهنگ ما امروز در کشور نیازمند یک دیالکتیک است. رفت و برگشت فکری که نیازمند حوصله افراد ستادی است اما فرقش این است که شاید ما یک سال دیرتر به مقصد برسیم اما پایداری آن تضمین شده است. مدیران امروزین ما حوصله این رفت و برگشت را ندارند لذا با انبوهی با طرح ها و ایده های فرهنگی خوب مواجه ایم که اصلا همدلی لازم برای پیاده سازی آنها وجود ندارد و شکست می خورد. 🆔 @m_rahmani_g
پلتفرم ها و ارزش های نوین در دنیای تعلیم و تربیت کجای فعالیت فرهنگی و تربیتی ایستاده اید⁉️ 1️⃣ چند سال قبل یکی از عزیزان متمول بازنشسته را مواجه شدم که ساختمانی در منطقه تهرانپارس خریداری کرده بود و قصد کار فرهنگی داشت. با وجود حضور تیم های بسیار خوب فرهنگی و تربیتی در آن زیرساخت، اما هیچکدام به سرانجام نرسید. علت هم این بودکه بانی کار، به جای قرارگیری در جایگاه پشتیبانی، در جایگاه راهبر قرار می گرفت و اجازه نقش آفرینی را به صاحب نظران نمی داد. همین موضوع باعث شد که دوستان زیادی مثل «حجت الاسلام مهدوی ارفع»، «حجت الاسلام خاک رنگین»، «دکتر بختیاری» و بسیاری دیگر از دوستان، نتوانند عرصه فعالیت مناسب پیدا کنند. پس از مدتی هم مجموعه به کلی تعطیل شد 😔 2️⃣ در یکی از موسسات فرهنگی که زیرساخت مناسب فعالیتی را در اختیار داشت، استراتژی قرارگیری به عنوان فراتسهیلگر و راهبر زیست بوم را پیشنهاد دادم.🙈 هر چقدر تلاش شدکه مدل فعالیت زیست بومی و ضرورت قرارگیری به عنوان مدیر زمین فوتبال به جای قرارگیری به عنوان فوتبالیست را توضیح دهم مقبول واقع نشد چرا تصویر این بود که چرا ما باید فقط زمین فعالیت باشیم و نقش فوتبال بازی کردن را از دست بدهیم. تصویر جدی متولیان مجموعه این بود که کاری فرهنگی است که مستقیماً در آن ورود جزئی داشته باشیم و عرصه سازی برای کنشگران، مذموم است. ⭕️ یکی از چالش هایی که امروزه با فعالین حوزه تعلیم و تربیت داریم، رویکرد سنتی به خلق ارزش تربیتی در جامعه است. دوران گذار از جریان تربیت سنتی به تربیت امروزین کماکان رخ نداده و جملگی ما از کنش‌ها، طرح ها و ایده هایی استفاده می کنیم که برای نسل امروزین نخ نما شده ودایره مخاطبین ما را محدود می کند. از آن خیری که حاضر است برای فعالیت تربیتی ماهیانه ۱۰۰ میلیون هزینه کند تا آن دیگری که هزاران متر زیرساخت فرهنگی در اختیار دارد، همگی ارزشمندی تربیتی را در مواجهه مستقیم با مخاطب، آنهم به صورت های سنتی خود تعریف می کنند. 🌀 این در حالی است که در دنیای اکوسیستمی امروز، اتفاقا مهمترین مشکل ما در نقطه پیشینی زنجیره خلق ارزش تربیتی است. در جایی که نیاز به اقدامات بنیادین اندیشه ای یا زیرساخت های نرم افزاری فراگیر یا امکانات سخت افزاری هوشمند و ... داریم. درست در جایی که نیازمند حرکت در مرزهای دانش تربیتی هستیم و این حرکت می تواند منجر به سرازیر شدن علم و خدمت به پایین دستی و میدان می شود، کمترین اقبال برای مداخله و حمایت را داریم 😔 همین چالشی که در ناحیه «خیرین مدرسه ساز» است که گرچه حاضرند در و دیوار مدرسه را بسازند اما حاضر نیستند معلم را تربیت کنند و همین چالشی که در ناحیه «هیات ها و مناسک دینی» داریم که گرچه حاضرند برای اطعام هزینه کنند اما حاضر نیستند برای تقویت گفتمان و جذب سرمایه گذاری کنند ‼️ دنیای پلتفرمی امروز اصولاً ارزش ها را جابجا نموده است. به جای «تمرکز بر ارائه خدمت مستقیم به مخاطب»، «تمرکز بر خلق زنجیره ارزش» و به جای «تمرکز بر مخاطب»، «تمرکز بر اکوسیستم» و به جای «تمرکز بر خدمت»، «تمرکز بر ارتباطات درون سیستمی» ایجاد شده است. کافی است که نگاه خود را به عرصه تربیت و فرهنگ درجه ۲ نموده و از بالا بدان نگاه کنیم 🌐 🆔 @m_rahmani_g
Ostad1.mp3
25.64M
دوره تربیت مربی و راهبران اجتماعی نوجوان 🍃استاد رحمانی🍃 موضوع :ملاحظاتی در ایده پردازی تربیت نوجوان ۲۰ تیر ۱۴۰۲ 🔹سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران
روایت آقای 1 عشق نگاری دیدار حضرت آقا با فعالان تعلیم و تربیت رَواقِ منظرِ چشمِ من آشیانهٔ توست کَرَم نما و فرود آ که خانه خانهٔ توست به لطفِ خال و خط از عارفان ربودی دل لطیفه‌های عجب زیرِ دام و دانهٔ توست دلت به وصلِ گل ای بلبل صبا خوش باد که در چمن همه گلبانگ عاشقانهٔ توست وقتی دل به زیارت عشق گره زدی، دیگر همه وجودت لحظه شماری وصال می کند. تقصیر ماست که به دلمان صبر نیاموختیم و تقصیر دلمان است که کرونا را نمی فهمد و در این چند سال وعده ی دیدار عقب مانده ، خون ها خورد. . ته دل بی قرار مان نگران تأخیر در وعده دیدار بودیم اما این بار خبر ها از زیارت آقای عشق حکایت می کرد. ساعت ده و نیم بود که دور هم در محدوده دفتر رهبری جمع شدیم. کمی حرف زدیم و هماهنگی کردیم و برای نماز به سمت اتاق محل قرار حرکت کردیم. درب ها را یکی یکی سپری کردیم. در هر بازرسی رفقای تعلیم و تربیتی داشتند از هم خبر می گرفتند و حال و احوال می کردند. گاهی رفیقی را جلو می انداختم تا عزیز دیگری را هم ببینم و از فرصت بهره ببرم. . وارد حیاط آخر بیت شدیم. همان حیاطی که با عکس حاج قاسم برای ما ماندگار شد. همان حیاطی که من با دستان آقایم ملبس به لباس پیامبر شدم. . صف های نماز شکل گرفته است. صدای اذان بلند می شود. کمی بعد حضرت آقا وارد می‌شوند و یکی یکی با همه سلام می کنند. جمعیت هنوز در شوک دیدار است. حضرت آقا از میان همه عبور می کنند و در صف اول می ایستند و صف ها کامل میشود. . @hamedtaghdiri
هدایت شده از فرنگ، بدون روتوش
⭕️ اول آموزشِ والدین، سپس دانش‌آموز چند روز پیش ملاقات و صحبتی با یک مدیر مدرسه که در آمریکا تحصیلاتش رو کامل کرده و دکترای education داره، داشتم. بحث‌های ما متفاوت و گسترده بود همراه با اختلاف مبنا. اما گفتگوی خوبی صورت گرفت. یک بحث بر سر موضوع multi age بودن در مدارس بود. به این معنی که بچه‌های "هم سن" فقط با هم نیستن، بلکه یک "گروه سنی" از بچه‌ها در کنار هم قرار دارن. مثلا سن ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۲ سال با هم هستن. یکی از مزایایی که ایشون برای این روش بیان میکرد این بود که مثلا تصور کنید یک نفر ریاضی‌ش ضعیفه بین همسن‌هایش. این فرد هر سالی هم که بالا میره ریاضی‌ش نسبت به همسن‌هایش ضعیف خواهد بود. ولی اگه با سال پایینی‌های خودش مقایسه کنیم از اونها جلوتر خواهد بود. پس این ترکیب سنی کمک میکنه که بچه‌ها با بازه‌ی گسترده‌تری از افراد سر و کار داشته باشن و در مسائل مختلفی که یکی عقب‌تر و یکی جلوتر است از هم یاد بگیرن.[این در مقام نظر میتونه ایده‌آل باشه، اما در مرحله عمل و اجرا باید ارزیابی و صحت سنجی صورت بگیره که خود ایشون هم قبول داشت.] مسئله‌ی دیگه بحث واحد نداشتن بود. همونطور که میدونین سیستم آموزشی آمریکا خیلی بر مبنای واحد پاس کردنه. معنای واحد [unit] رو اینجا کلی در نظر بگیرید. مثلا باید اول جمع آموخته بشه، بعد منها بعد ضرب و تقسیم. در حالی‌که در مدارس اروپا به این صورت نیست. در آموزش کشورهای اروپایی یک سیستم آموزش داده میشه و به این صورت گام به گام نیست. بلکه مثلا در قالب یک پروژه، طبیعت یا باغبانی با چندین مفهوم آموخته خواهد شد. از دید ایشون چنین مسئله‌ای باعث شده که ریاضی آمریکا در بین کشورها در رده‌ی ۲۵ام باشه و اروپایی‌ها در رده‌های عالی‌تر قرار بگیرن. سپس بحث به مسائل مدارس طبیعت و والدورف[مدل آموزشی که خلاقیت و استعداد کودکان رو کشف می‌کنه و در مسیر همون استعداد قرار میگیره تا شکوفا بشه] کشیده شد و در نهایت دلیل اصلی این که مدرسه به این سمت پیش نمیره به دلیل اصرار و فشار پدر مادرهاست. مثلا اونها مشق و تکلیف بیشتر میخوان یا اغلب پدر مادرهای پاکستانی فقط میخوان بچه‌شون دکتر بشن و اغلب پدر مادرهای ایرانی میخوان بچه‌شان مهندس بشه[مثلا]. ایشون معتقد بود اگه این فشارها اساسا نبود میشد به راحتی مدارس عمومی و دولتی کشور رو به سمت روش‌های کشف استعداد سوق داد. فی‌الواقع این جمله برایم خیلی جالب بود که بیان کرد به نظر می رسه آموزش برای پدر مادرها واجب‌تره تا برای بچه‌ها. تا مادامی که پدرمادرها درک نکنن که فرزندان‌شون چگونه باید پرورش یابند، هیچ حرکتی به سرانجام نخواهد رسید. ⭕️روایت‌های دست اول از تجربیات و مشاهدات ایرانیان ساکن فرنگ @Farang_Without_Retouch
صوت جلسه اجرای سند تحول آموزش پرورش.mp3
44.63M
🔊 ————- 🔹دومین نشست هم اندیشی رمضانی 💬 مسئله اجرایی سازی سند تحول با تمرکز بر تجمیع،ارزیابی و ارتقاء الگوهای عملیاتی ✔️ مهمان گرامی: آقای علی پارسانیا 🗓 17 فروردین 1402 ————- 💢به میزبانی مرکز علوم نوین اسلامی - معنا 🔸با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه ای 🔻دبیرخانه هماهنگی فعالان تعلیم و تربیت قم ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از کتاب‌پردازان
جلسه صفرم مدیریت تغییر.mp3
33.22M
🎧 صوت وبینار مدیریت تغییر 🔸استاد معماریانی 🔹دکتر انصاری زاده 📅 ۱۲ مردادماه ۱۴۰۲ 🌿 تقدیم به شما بزرگواران 🆔 @KetabPardazan_ir