eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اگر مسئول اینترنت کشور باشید کدوم گزینه رو برای مردم ترجیح می دید؟ ۱- فیلترینگ ۲- دسترسی آزاد به اطلاعات 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر مبنای ایاک اعنی و اسمعی یا جاره ( 1 ) 🔹برخی مفسران برای توجیه آیاتی که در عتاب پیامبر نا
✍ تاملی بر مبنای ایاک اعنی و اسمعی یا جاره (2) 🔹روایت دوم مورد استناد این قاعده در اصول کافی به دنبال حدیث قبلی و بدون فاصله آمده است. ابتدای امر این به ذهن می آید که هر دو سند واحدی دارند. متن حدیث بدین قرار است : 🔻وفي رواية أخرى، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: معناه ما عاتب الله عز وجل به على نبيه (صلى الله عليه وآله). فهو يعني به ما قد مضى في القرآن مثل قوله: " ولولا أن ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلا [2] " عنى بذلك غيره. روایت در مقام تبیین حدیث قبلی ارائه شده، بدین صورت که نخست تلقی عمومیت روایت اول رفع شده و ایاک اعنی بودن قرآن در آیات عتاب منحصر گردیده و دوم مصادیقی از آیات عتاب در متن روایت ارائه شده است. 🔸از نظر عبارات و ترکیبات با متن آشفته و بی انسجامی روبرو هستیم. جملاتی از قبیل «معناه» «یعنی به » و« عنی بذلک» دارای معانی مشابهی هستند و با توجه به ضمایر غائب به کار رفته در آنها این ابهام را ایجاد می کنند که آیا امام معصوم(ع) در مقام شرح حدیث خویش برآمده اند یا این که راوی حدیث یا حتی شاید خود مولف تلاش داشته با تکیه بر روایت دیگری تخصیص خوردن روایت اول را یادآور شود؟ این ابهام در متن با مراجعه با تفسیر عیاشی بیشتر هم می شود . عیاشی در تفسیر خود این دو روایت را به همین ترتیب نقل کرده است با این تفاوت که در روایت اول یکی از راویان ( ابن ابی عمیر ) نام برده شده و در روایت دوم اختلاف اندکی در متن با روایت کافی دارد . 🔻متن دو روایت عیاشی ج 1 ص 10 بدین گونه است: 1-عن عبد الله بن بكير عن أبي عبد الله عليه السلام قال: نزل القرآن بإياك أعني و اسمعي يا جارة 2- عن ابن أبي عمير عمن حدثه عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ما عاتب الله نبيه فهو يعنى به من قد مضى في القرآن مثل قوله: " ولولا أن ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلا " عنى بذلك غيره ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله سید کمال حیدری از نظر استاد خود می گوید 🔹نظر محقق خویی در مورد روایت کسر ضلع (شکسته شدن استخوان دنده) حضرت فاطمه(س) 🔹صغری: کسر ضلع حضرت فاطمه مشهور و معروف است 🔹کبری: شهرت به هر نوع آن نزد محقق خویی اعتباری ندارد 🔹نتیجه: روایت کسر ضلع حضرت فاطمه نزد محقق خویی اعتباری ندارد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۱) 💠 آسیب های اجتماعی لباس روحانیت ٣. آخوندهای سلبریتی 🔹یکی از پدیده های نوظهور و در حال توسعه، آخوند سلبریتی است که لزوما به معنای منفی نیست؛ بلکه آخوندی است که در عرصه ای به یک شخصیت، تبدیل شده است و بیشتر دیده می شود. در زمان حاضر، افراد زیادی این طورند. برخی با آواز خوانی با حضور در ورزشگاه یا عکس گرفتن در کنار بازیگران با حضور تبلیغی کنار دریا و حتی برخی با عروسک گردانی معروف شدند. 🔻دلیل بد دیده شدن خیلی از این حرکات، نفس عمل نیست؛ بلکه نوع پوشش آخوندی ماست. این لباس در ذهنیت و جامعه ما، لباس رسول الله و لباس دین و لباس مقدسین است. این لباس، لباس منبر و مسجد است. اساسا خیلی با پوشش عمومی فاصله دارد. اگر خود پیغمبر هم امروز با این لباس لب دریا برود، ناهنجار دیده می شود. دهها طلبه در ورزشگاه شرکت می کنند و از نزدیک بازی ها را تماشا می کنند؛ اما کسی حساسیت نشان نمی دهد، رسانه ای نمی شوند و کسی هم بد و بیراه نمی گوید، با اینکه آنها با همین پیراهن یقه شیخی در آن جا شرکت کرده اند و ریش بلندی هم دارند و کسانی که اطراف آنها در ورزشگاه نشسته اند، متوجه طلبه بودن آنها هستند. چیزی که مسأله را زننده می کند، نوع پوشش است. این لباس برای این کارها نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: هر کس مومنی را به گناهی سرزنش کند نمیرد تا خود به آن گناه مرتکب شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹«آیت الله نوری همدانی حفظه الله» نقل می‌كرد می‌گفت: «امام» كه سال 42 از زندان آزاد شد، ما خدمت ایشان برای دیدن‌شان رفته بودیم. اكثر اساتید و بزرگان بودند، از «قزوین» هم آقای «شهیدی» امام جمعه «قزوین» آمده بود. ایشان خیلی آدم مقتدری بود. در زمان شاه که در یكی دو نقطه کشور نماز جمعه می‌خواندند، یكی از آن‌ها نماز جمعه «قزوین» بود كه آقای «شهیدی» می‌خواند. 🔸آقای «نوری» می گفت: امام دو سه مرتبه گفت: همه چیز برای ما قابل حل است؛ ولی این طلبه‌هایی كه در «ساواك» و در «دارالترویج» رفت و آمد دارند، نمی‌دانیم با این‌ها چه كار كنیم؟ می‌گفت: مرتبه دوم و سوم كه امام گفت نمی‌دانیم با این‌ها چه كار كنیم؛ آقای «شهیدی» گفت: آقا این‌ها را بدهید ما ببریم «قزوین»، یك كارشان می‌كنیم! 🔻می‌گفت: ما اولین بار بود دیدیم «امام» با صدای قهقه خندیدند. ما تا آن روز خنده با صوت بلند «امام» را ندیده بودیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آیا حضور زعفر زاهد (همان زعفر جنی) در کربلا برای یاری امام حسین صحت دارد؟ 🔹اولین بار ملاحسین کاشفی جریان حضور زعفر جنی در کربلا و اعلام یاری وی به امام حسین را در روضه الشهداء ص 431 آورده و این مطلب به تدریج در منابع پس از آن راه یافته است ولی در منابع معتبر کهن چنین قضیه ای نقل نشده است. سید بن طاووس به نقل از کتاب مولد النبی ومولدالاوصیاء شیخ مفید که از بین رفته روایتی را به نقل از امام صادق درباره آمدن گروهی از فرشتگان و جنیان خدمت امام حسین برای یاری رساندن به حضرت آن هم در هنگام خروج وی از مدینه به سوی مکه آورده است و این ارتباطی با داستان زعفر جنی ندارد. 🔻داستان‌هایی دربارهٔ رابطه بین آیت الله بروجردی و زعفر جنی نقل می شود؛ به خصوص در رابطه با وقایع مرگ زعفر و برگزاری مراسم ختم وی توسط ایشان، حواشی مختلفی ذکر می‌شود. بنا بر تحقیقات انجام‌شده، این مطالب سند مشخصی ندارند و در کتاب‌ها و خاطرات مربوط به شرح‌حال زندگی بروجردی، مطلبی دربارهٔ آن‌ها وجود ندارد. 🔸با توجه به نبود دلیل معتبر دربارهٔ رابطهٔ آیت الله بروجردی و زعفر، به نظر می‌رسد در نقل‌های عامیانه دربارهٔ این موضوع اشتباهی بین ایشان و مؤلفی هم‌نام وی صورت گرفته است. سید علی‌اصغر شفیع جابلقی بروجردی (متوفای ۱۳۱۳ش) از روحانیان بروجرد و صاحب کتاب طرائف المقال در این اثر به زعفر جنی اشاره کرده و به نقل از یکی از استادان خود که وی را مورد وثوق و اطمینان توصیف می‌کند، جریان حضور زعفر در کربلا را حکایت کرده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جریانی که آیت الله بهجت رحمه الله علیه در مورد وفات زعفر جنی و جانشین او «کامل» بیان می کنند! 🔹این را هم از پیرمردهای زمان خودمان از اساتید در نجف شنیده بودیم که جن‌ها گفته بودند: «در بین ما کافر و شیعه هست ولی سنی نیست». گفتیم: این برای چیست؟ گفت... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفاوت ساختار پزشکی در ایران و کشورهای توسعه یافته 🔹استاد رائفی پور 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۲) 💠 آسیب های فردی لباس روحانیت ۱. رانت منزلت و خودبزرگ بینی پنهان 🔹تصور کنید وقتی آدمی می خواهد وارد حوزه شود، احساس می کند وارد مسیری شده که مسیر بهترین های خداست. انبیای هر قوم، اشرف آن قوم بودند و علما هم، ورثه علم و معرفت و درجات آنها هستند. همین احساس وقتی در جان طلبه بنشیند و حتی مقداری از آن در وجودش رخنه نماید، برای آسیب پذیر کردنش کفایت میکند. 🔸این طلبه در این فضا رشد میکند و بعد از چند سال معدود، به پوشیدن لباس دین مفتخر می شود. وقتی لباس دین را می پوشد، یا از همان اول توهم می زند و خیال می کند اشرف مخلوقات شده و یا حواسش است؛ اما به سبب لباس دین هم که شده، انتظار دارد کوچک و بزرگ، زن و مرد، خواهر و برادر، پدر و مادر و همه عالم و آدم او را تکریم کنند. اگر بزرگتری که زودتر از من معمم شده، از دری وارد یا خارج شود، هر چقدر هم که به خودم نگیرم، از این که احساس میکنم به شأن لباس توهین شد، دلخور می شوم. در یک جلسه هر چند افراد بسیار باتقواتر از من باشند، من باید پیش نماز بشوم و اگر غیر از این اتفاق بیفتد توهین به تمام مقدسات عالم تلقی می شود. اگر کسی در آن جلسه، عهده دار سخن گفتن باشد، حتی اگر لعل و در از دهانش بریزد، چون در حضور من سخن گفته، به دین خدا بی ادبی کرده است. 🔻 ناخواسته این تصور در طلبه ایجاد می شود که از حیث منزلت و جایگاه در رتبه برتری قرار دارد؛ حتی اگر خودش هم شایسته نباشد، بالاخره این لباس اقتضا می کند که چنین منزلتی برایش قائل شوند. عده ای نیز ضعف نفس دارند و دنبال کار و کاسبی هستند و برای علم و عمل به حوزه نیامده‌اند. لباس دین بهترین پوشش برای این افراد است تا بدون هیچ تلاشی از منزلت صنفی بهره ببرند و دنیای خود را بسازند و دین مردم را خراب کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ارزش هر انسان به چیزی است که نیک می‌داند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉میلاد با سعادت اولین امام شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مومنین مبارک باد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نام امامان و تحریف قرآن 🔹مهم‌ترین سؤال و اشکالی که اهل‌تسنن از دیرباز تاکنون در بحث امامت، مخصوصاً امامت حضرت على(ع)، به شیعیان دارند اين است كه: اگر مسأله امامت راست و درست، و از طرفی، مهم و ضروری می‌باشد؛ چرا اسم اميرالمؤمنين على(ع) و ديگر امامان شيعه(ع) در متن قرآن به صورت صريح ذكر نشده است؟ 🔻جداى از جواب‌های حاشیه‌ای که شیعیان برای پاسخ این سؤال مطرح می‌کنند، مهم‌ترین جواب ایشان، تمسک به مسأله «تحریفِ قرآن» است. 🔸شیعیان در برابر این سؤال، دو دسته شده‌اند: الف)گروهی از علمای شیعه، که خيلى ولايى هستند و غالباً جزء اخباریون محسوب می‌شوند؛ پاسخ می‌دهند: اتفاقاً نام حضرت امير(ع) در قرآن صدر اسلام وجود داشته و در مصحفِ تنظيم شده عثمان يا پس از او، اين تصريح به آيه يا سوره، از قرآن حذف شده است. بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، اين است: «قرآن تحريف شده است». ب) گروهی ديگر از علمای شیعه، که خيلى ولايى نیستند و غالباً جزء اصوليون محسوب می‌شوند؛ پاسخ می‌دهند: اسم حضرت امير(ع) در قرآن نيامده، چون اگر اين تصريح به آيه يا سوره، در قرآن مى‌آمد، باعث می‌شد که دشمنان، قرآن را تحریف کنند؛ و خداوند برای جلوگیری از تحریف قرآن، اسم امامان شیعه را در قرآن ذکر نکرده است. بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، جلوگیری از تحريف شدن قرآن است. ‼️نکته: عملکرد این دو گروه از علمای شیعه جالب توجه است. 🧐 علمای اخباری و ولایی، از گذشته تاکنون، در گفتار و نوشتار خود، سعی کرده‌اند که اثبات کنند قرآن تحریف شده است؛ و محدث نوری در میان ایشان، قدرتمندترین تلاش را با تألیف کتاب «فصل الخطاب» پیرامون اثبات تحریف قرآن انجام داده است. 🤔 علمای اصولی، مخصوصاً انديشمندان معاصر شيعه نیز، به خاطر طعن علماى اهل‌تسنن و جلوگیری از اتهام قول تحریف به شیعه، بیشترین تلاش را در تألیف آثاری برای اثبات عدم تحریف قرآن نموده‌اند. (برای اطلاع از این آثار،استادی، کاظم، کتابشناسی عدم تحریف قرآن، نشر مشعر) 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 ميان متقدمين و متأخرين، بين راوي «مجهول و مهمل» فرق است: 🔹از ديدگاه متأخرين ـ يعني از علامه حلي (ره) به اين طرف: «راوي مجهول» به كسي مي گويند كه نامش در كتب رجالي آمده باشد، اما مدح و ذمي درباره او ذكر نشده باشد و «رواي مهمل» به كسي مي گويند كه با وجود اين كه نام او در سلسله روايات آمده، اما اسمي هم از او در كتب رجالي ذكر نشده باشد. 🔸اما از ديدگاه متقدمين ـ يعني از علامه حلي (ره) و يا ابن داوود (ره) به قبل: «رواي مهمل» كسي است كه اسمش در كتاب هاي رجالي آمده، ولي مدح و ذمي درباره او نيامده است و «رواي مجهول» كسي است كه جزء رجال ضعيف است و كلمه مجهول از الفاظ دال بر ذم است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از همنشینی با دوست بد بپرهیز که دوست بد، همنشین خود را به هلاکت می افکند و یار خود را به نابودی می کشاند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند میراث آلبرتا قسمت سوم 🔹مستند میراث آلبرتا ۳ در ادامه ی مستند های میراث آلبرتا ۱ و ۲، روایت اروپایی مستندی است درباره ی مهاجرت نخبگان. 🔻در مستند میراث آلبرتا که منصفانه و بیطرفانه ساخته شده است ، کارگردان سعی در تغییر نگاه ایرانیان دارد ، اکثر این نخبه هایی که هر روز مهاجرت میکنند فقط برای خوشگذرانی و آزادی های جنسی و مصرف آزادانه مشروب به اروپا و آمریکا مهاجرت نمیکنند ، بلکه هدف های بلند علمی و پژوهشی دارند که در ایران به آنها بها داده نشده است و راهی جز رفتن از کشور ندارند و اگر نه هیچ فردی راضی به دوری از خانواده و وطن نیست. 📲 تماشای رایگان مستند: https://www.filimo.com/m/5LDZ4 👇👇 @Taammolate_talabegi